4tilføjet af

RPG - stats..

Jeg har spillet en del Baldurs Gate og er nu gået i gang med Icewind Dale. Men jeg er kommet i tvivl om, hvad det vil sige, når jeg skaber mine karakterer/party-members og der ved "strength" sommetider bare står et enkelt tal fx. 18 - men andre gange kan der stå 18/87. Hvad er bedst - et enkelt tal eller to - og hvad betyder de?
tilføjet af

forklaring

Baldyr's Gate er baseret på en gammel version af AD&D som havde stats fra 3 til 18, hvor 18 hvar det højeste man kunne opnå - medmindre det var i Strength. Hvis man havde 18 i strength OG var fighter-type (Fighter, Ranger eller Paladin) så måtte man slå med en d% terning som dannede en tal-række fra 01 til 100, hvor 100 var bedst. Derfor blev ens Strength noteret som 18/67 hvor 67 var det "ekstra" som styrke som man fik lov til at få fordi man var Fighter-type.
og ja, 18/67 er bedre end 18 i Strength.
tilføjet af

Tak skal du have..

Så skal jeg vist lige have ændret min "minsc-klon" han har 18/44..Men det må da kunne komme højere op. Men det, jeg ikke fatter er, hvorfor kommer der kun et XX/XX tal nogle gange når man reroller for at få højere stats? Hvorfor kommer der ikke et XX/XX tal hver gang, når det er en fighter-type man roller for? Ofte er det bare et alm. tal...
Mvh Maia
tilføjet af

Det er vel fint

Hej Maia, det er kun strength der har denne funktion, og er vel egentlig en smule ubetydelig. Alt der hedder 18/xx er godt - det som står på den anden side af 18/ er bagateller vil jeg mene.
tilføjet af

lidt mere forklaring

Hej Maia
Der kommer ikke XX/XX hver gang man kaster sine stats. om fordi det kun er ved 18 stregnth at man som Fighter-type får adgang til den specielle strength.
Så man kan have 17 strength som Fighter uden "/XX" men når man kaster en 18'er i strength OG er Fighter, så kaster systemet så den ekstra strength for dig og du ser så 18/XX på din person.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.