14tilføjet af

Kristendom og militærtjeneste

Klammer påstår i et indlæg til enoch, at militærtjeneste er i modstrid med Bibelens lære. Da det er et synspunkt man ofte hører, vil jeg gerne give mit bud på, hvad kristendommen egentligt siger om militærtjeneste.
De fleste er opmærksomme på, at Det Gamle Testamente var fyldt med krig og vold. Da Jesus prædikede næstekærlighed, udleder mange, at Jesus dermed også tog afstand fra militærtjeneste. Sådan en holdning kan være fin for den enkelte (mange kristne er pascifister), men man kan altså ikke påstå det er Det Nye Testamentes budskab uden at gøre vold på teksten. Omvendt er der intet i Det Nye Testamente der antyder, at militærtjeneste er påkrævet- det er tydeligvis op til den enkeltes vurdering!
For det første er der ikke noget nyt i, at vi skal elske vores næste- det bud citerede Jesus jo netop fra Det Gamle Testamente:
"Du må ikke hævne dig på dine landsmænd eller bære nag til dem; du skal elske din næste som dig selv. Jeg er Herren!" 3 Mos 19:18
Så hvis kærlighedsbuddet ikke var i modstrid med militær i Det Gamle Testamente, hvorfor skulle det så pludseligt være i modstrid med militærtjeneste i Det Nye Testamente. Faktisk præciseres det jo, at næsten er en landsmand, hvilket jo gør det lidt svært at konkludere noget om krigsførelse med fremmede lande, som jøderne jo forøvrigt havde meget fornøjelse af!
Det samme kan siges om det at "vende den anden kind til". Sammenhængen viser klart, at der er tale om en "modpart" der er tæt på- eksempelvis tæt nok til at låne penge af en, eller gå rettens vej:
"I har hørt, at der er sagt: ›Øje for øje og tand for tand.‹ Men jeg siger jer, at I ikke må sætte jer til modværge mod den, der vil jer noget ondt. Men slår nogen dig på din højre kind, så vend også den anden til. Og vil nogen ved rettens hjælp tage din kjortel, så lad ham også få kappen. Og vil nogen tvinge dig til at følge ham én mil, så gå to mil med ham. Giv den, der beder dig; og vend ikke ryggen til den, der vil låne af dig" Matt 5:38-42

Krig plejer ikke at handle om retssager om tøjstykker- ligesom budet om næstekærlighed, taler vi tydeligvis om nogle der findes tæt på os. Disse to "klassikere" i påstanden om, at NT forbyder krig falder altså fra hinanden, så snart man læser, hvad der egentligt står i teksten!
Da Jesus levede, var Israel fyldt med romerske soldater. Hvis Jesus var antimilitaristisk, så skjulte han det godt, for ikke så meget som en gang påstod han, at soldaterne burde nedlægge deres job. Tværtimod, nogle soldater spurgte Ham engang, hvad de egentligt skulle gøre for at følge Ham- her er svaret:
"Også nogle soldater spurgte: »Hvad skal så vi gøre?« Og til dem sagde han: »Ikke mishandle eller udplyndre nogen, men lade jer nøje med jeres løn.«" Luk 3:14
Der er intet antimilitaristisk over den besked. Næ, som altid lagde Jesus vægt på det nære- lad være at mishandle og udplyndre nogen. Soldater ja, men umoralske soldater, nej! Faktisk er NT fyldt med episoder, hvor Jesus kommer i kontakt med soldater, og i langt størstedelen af dem, omtales soldaterne positivt.
Eksempelvis undrede Jesus sig over en troende officer og sagde: "»Sandelig siger jeg jer: Så stor en tro har jeg ikke fundet hos nogen i Israel. Jeg siger jer: Mange skal komme fra øst og vest og sidde til bords med Abraham og Isak og Jakob i Himmeriget, men Rigets egne børn skal kastes ud i mørket udenfor. Dér skal der være gråd og tænderskæren.« Men til officeren sagde Jesus: »Gå, det skal ske dig, som du troede!« Og hans tjener blev helbredt i samme time" Matt 8:10-13

Jeg har ledt vidt og bredt, og kan ikke finde skyggen af antimilitarisme i det svar. Jesus interesserede sig overhovedet ikke for mandens erhverv, men for manden. Andre steder, hvor officerer omtales positivt er (Matt 8:5,8,13; 27:54; Mark 15:39,44-45; Luk 7:2,6; 23:47; ApG 10:1,22; 21:32; 22:25-26; 23:17,23; 24:23; 27:1,6,11,31,43; 28:16).
Også almindelige soldater omtales positivt- "Da englen, som havde talt til ham, var gået, kaldte han på to af sine husfolk og på en from soldat blandt dem, der til stadighed var om ham" ApG 10:7 og de kristne havde da også meget at takke soldaterne for- eksempelvis de 200 der fysisk beskyttede Paulus (sammen med 50 ryttere og 200 spydkastere, se ApG 23:23).
Jeg har stor respekt for pascifister, men jeg er uenig med de der mener, at pascifisme kræves i Bibelen. Bibelen omtaler aldrig militæret som begreb negativt. Når NT interesserer sig for soldaters helse, er det ikke deres erhverv, men deres åndelige habitus der er i fokus. Bibelen påstår aldrig, at kærlighedsbudskabet er i modstrid med krig og militærtjeneste.
Så klammer, i stdet for at påstå, at Bibelen siger noget om militærnægtelse, så skulle du måske hellere fokusere på, hvorfor du mener militærtjeneste er forkert. Det kunne der måske komme en spændende dialog ud af, men når du bare slynger noget ud om hvad Bibelen mener, uden at underbygge det, så må jeg tage mig til hovedet og tænke, at jeg mener egentligt selv jeg har en ganske god ide om, hvad Bibelen siger og ikke siger om det emne!



For det første nævnes soldater utroligt mange gange i Det Nye Testamente. Det er væsentligt
tilføjet af

undskyld mig

min som jeg ser det, er din tanke om at forene militær med Jesu budskab om næstekærlighed da fuldstændig tvistet.
tilføjet af

Hej Again..

Jeg vender lige tilbage til dit interessante indlæg hurtigst muligt....
mvh
Klammer
tilføjet af

Respekt

Hej liqa
Jeg har respekt for dit synspunkt- mange finder næstekærlighed og krig uforenelige. Men synspunktet finder ikke støtte i Bibelen.
Forøvrigt var jeg tilhænger af interventionen i Kosovo, og ja, jeg synes det var næstekærligt at sætte militærstyrker ind for at forhindre et folkedrab!
tilføjet af

militærtjeneste..

At forsvare militærtjeneste eller opøvelse i "kunskaben" "at slå ihjel" - lyder i sig selv ikke specielt bibelsk vel?
Hviken side var Gud efter din mening på da Danmark var i krig mod Sverige/England/tyskland o.s.v
Ville det ikke være mere nærliggende som kristen at tro på at de "krige" (Symbolsk) der skal udkæmpes, bliver kæmpet og udført af en mægtig og retfærdig "kriger" der kan skeldne mellem landegrænser og hudfarver?
Måske, findes der en retfærdig Kriger/dommer som på et tidspunkt vil gøre en ende på alle "latterlige" krige en gang for alle....
Hvordan, er det da bibelen mener vi bør være rustet til denne krig? -
Jeg, mener at det ifølge bibelen, er med lærdommen fra bibelen, og nok næppe en AK47...
Mvh
Klammer
tilføjet af

For mig er det langt mere simpelt

du må ikke slå ihjel, og det er netop hvad man uddanner soldater til, så belæg i bibelen er der såmænd nok af.
tilføjet af

Sidebemærkning

Jeg glemte at takke for din respekt, men derudover var sidebemærkningen at jeg som ganske ung havde en plakat (dem havde vi jo) hvorpå der stod: "Tænk hvis de lavede en krig - og ingen kom"
Fra mig til dig til eftertanke.
tilføjet af

Pjat!

Der står ingen steder i Bibelen, at man ikke må slå ihjel. Der står derimod, at man ikke må begå drab.
Når man slår fjenden ihjel i en krig, så er det ikke drab, medmindre man personligt hader den man slår ihjel. Israelitterne slog mange mennesker ihjel på Guds bud, samtidigt med, at de ikke måtte begå drab!
Vi er vel enige om, at der er forskel på, at slå nogen ihjel for at beskytte sin familie eller sit fædreland, og så at dræbe en man hader! Soldater bliver oplært til at slå ihjel, ikke til at begå drab!
tilføjet af

Vrøvl

Du har vel stort set ikke fortalt bare ET sandt ord i dit indlæg som kan dokumenteres!!!!!!
Fortæl os andre, hvor i bibelen dit "vrøvl" finder støtte?
Indtil da burde du måske holde lidt igen med at kommentere andres indlæg som "pjat" Jens
mvh
klammer
tilføjet af

4.Mosebog

4.Mosebog.
Et militær er en nødvendighed, og det er en pligt for en mand at tage sin værnepligt, som det er at arbejde, så enkelt er det.
tilføjet af

Men de møder op!

Men de møder op, og de dræber dig måske, hvis ingen forsvarer dig!
tilføjet af

Meget lidt overbevisende

Det virker altså ikke særligt overbevisende, at du kommer med påstande om, hvad Bibelen siger, uden at bakke dem op!
Hvis du ønsker at diskutere pascifisme udfra Bibelen, så må du altså komme med nogle ræssonementer fra Bibelen, for indtil videre fsatholder jeg, at jeg vist har mere ide om, hvad Bibelen siger desangående end du har.
Vi kan naturligvis også diskutere de moralske aspekter af antimiltarismen, men det ser det ikke ud som om du er interesseret i?
tilføjet af

Præcisering

Jeg vil godt lige præcisere, at jeg ikke sige man bør/skal deltage i militæret. Men jeg fastholder, at Bibelen ikke ser nogen modstrid mellem at være soldat og at tjene Gud- hverken i Det Gamle eller i det Nye Testamente.
Man må begrunde sin antimilitarisme på anden måde, for Bibelen kan ikke bruges til det. Det Nye Testamente er hverken for eller imod militæret. Kristendommen er for mennesker- både dem i og udenfor militæret.
tilføjet af

Se min trådstarter

Mit vrøvl er begrundet i min trådstarter- du skal da være velkommen til at pille den fra hinanden, hvis du kan:-)
tilføjet af

Præcision!

Jeg vil godt præcisere man skal gøre sin pligt!
Vi har mulighed for at blive militærnægtere!
Et hvert land behøver et forsvar, og nogle skal gøre denne pligt!
Det er stadig enkelt og ligetil.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.