20tilføjet af

Hvem er Gud? det vil jeg gerne fortælle.

Hvem er Gud?
Det kunne måske synes et lille og enkelt spørgsmål, men jeg kan garantere for, at det er et universelt og nærmest et umuligt spørgsmål derfor, at ingen tilsyneladende ved det.
Jo, de har mange guder, ja de har og i mangel af informationer og ”selvsyn” har de konstrueret den ene efter den anden. Jeg kan nævne nogle; Hinduismens mange Guder. Nogle i Kristenheden mener, at Gud er 3 forskellige personer. ja der er endog nogle der mener, at den ene af dem, altså de 3 Guder i treenigheden er et menneske.
Ikke ”har været et menneske”, men direkte fysisk i ”kød og blod og ben” altså et virkeligt menneske, i himmelen. Her skulle han angivelig (ja det er en mand ved navn Jesus) han skulle angivelig sidder ved siden af de 2 andre Guder, Jehova og Kraften (El) på en eller anden slags trone og rundt om denne specielle slags trone skulle der angivelig befinde sig 144.000 mennesker i kød og blod og ben samt ”en stor skare mennesker fra alle nationerne (på 0planeten Jorden)” ligeledes i ”kød og blod og ben” som synger (og muligvis også danser (bevæger sig) og tilbeder mennesket i ”kød og blod og ben” Jesus, ”deroppe”. (Johannes Åbenbaringen kap. 7)
Altså helt ærligt; jo nå, men det er altså iflg. again den Kristne tro. Det skal han ha` lov at ha` lige som det passer ham, men jeg er i den grad i opposition til den mening. Jeg forsager den af hele mit hjerte og tager afstand ikke kun fra ordene, men også meningen. Så er det sagt.
I der ligeledes tror det, Gud velsigne jer og Helligånden besøge jer så I kan komme på bedre tanker.
-------------------------------------------------------------------
Nå, men så til sagens kerne. Hvem er Gud? Læg nu mærke til, at jeg spørger ikke hvad Gud er, så som at Gud er kærlighed, Gud er enig med nogen o.s.v. ; alt det er et helt andet spørgsmål. Nej, det jeg gerne vil tale med jer om er;
”hvem” …… er Gud?
Lad mig slå én ting fast med det samme: Gud er Ånd. Nu kan min opponent again så mene, at det er Gud ikke fordi Gud er jo 3 forskellige personer hvoraf den ene nu er et menneske i kød og blod og ben i himmelen, den 3enige guds himmel, men det afviser jeg blankt. Så jeg gentager det lige igen.
Gud er Ånd; og hvad mere er, jeg kan bevise det. Johannes Evangeliet kap. 4 vers 23: ”Gud er ånd”. Det er Jesus der siger det, så man må jo gå ud fra, at man kan tro på det.
Nu er det jo ikke sådan lige ud ad landevejen dette her med det ”himmelske legeme” og selv apostlene var ikke sådan helt på det rene med selve den fysiske beskaffenhed:
”Mine kære, vi er Guds børn nu, og det er endnu ikke åbenbaret, hvad vi skal blive. Vi ved, at når han åbenbares, skal vi blive ligesom han, for vi skal se ham, som han er. Enhver, som har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom han er ren. 1. Johannes brev kap. 2 vers 28-3,3
--------------------
Jeg citere:
” Da Præsterne derpå gik ud af Helligdommen, fyldte ”Skyen” HERREN`s Hus, så at Præsterne af ”Skyen” hindredes i at stå og udføre deres Tjeneste; thi ”HERRENs Herlighed” fyldte HERREN`s Hus.
-------------------
Ved den Lejlighed sang Salomo: HERREN satte Solen på Himlen, men selv, har han sagt, vil han bo i Mulmet (”det allerhelligste” i Templet). Derpå trådte Salomo frem foran HERRENs Alter lige over for hele Israels Forsamling, udbredte sine Hænder mod Himmelen og sagde:
"HERRE Israels Gud, der er ingen Gud som du i Himmelen oventil og på Jorden nedentil, du, som holder fast ved din Pagt og din Miskundhed mod dine Tjenere, når de af hele deres Hjerte vandrer for dit Åsyn, du, som har holdt, hvad du lovede din Tjener, min Fader David, og i Dag opfyldt med din Hånd, hvad du talede med din Mund.
Så hold da nu, HERRE, Israels Gud, hvad du lovede din Tjener, min Fader David, da du sagde: En Efterfølger skal aldrig fattes dig til at sidde på Israels Trone for mit Åsyn, når kun dine Sønner vil tage Vare på deres Vej og vandre for mit Åsyn, som du har gjort.
Men kan Gud da virkelig bo på Jorden? Nej visselig, Himlene, ja Himlenes Himle kan ikke rumme dig, langt mindre dette Hus, som jeg har bygget!
--------------------
Men vend dig til din Tjeners Bøn og Begæring, HERRE min Gud, så du hører det Råb og den Bøn, din Tjener i Dag opsender for dit Åsyn; lad dine Øjne være åbne over dette Hus både Nat og Dag, over det Sted, hvor du har sagt, dit Navn skal bo, så du hører den Bøn, din Tjener opsender, vendt mod dette Sted! Og hør den Bøn, din Tjener og dit Folk Israel opsender, vendt mod dette Sted; du høre den der, hvor du bor, i Himmelen, du høre og tilgive!
….. enhver Bøn, enhver Begæring, hvem den end kommer fra i hele dit Folk Israel, når de føler sig truffet i deres Samvittighed og udbreder Hænderne mod dette Hus, den høre du i Himmelen, der, hvor du bor, og tilgive og gøre det, idet du gengælder enhver hans Færd, fordi du kender hans Hjerte, thi du alene kender alle Menneskebørnenes Hjerter, for at de må frygte dig, al den Tid de lever på den Jord, du gav vore Fædre.
…….. når han kommer og beder, vendt mod dette Hus, da høre du det i Himmelen, der, hvor du bor, og da gøre du efter alt, hvad den fremmede råber til dig om, for at alle Jordens Folkeslag må lære dit Navn at kende og frygte dig ligesom dit Folk Israel og erkende, at dit Navn er nævnet over dette Hus, som jeg har bygget.
…… når de omvender sig til dig af hele deres Hjerte og af hele deres Sjæl i deres Fjenders Land, som de bortførtes til, og de beder til dig, vendt mod deres Land, som du gav deres fædre, mod den By, du har udvalgt, og det Hus, jeg har bygget dit Navn så høre du i Himmelen, der, hvor du bor, deres Bøn og Begæring og skaffe dem deres Ret, og du tilgive dit Folk, hvad de syndede imod dig, alle de Overtrædelser, hvori de gjorde sig skyldige imod dig, og lade dem finde Barmhjertighed hos Sejrherrerne, så de forbarmer sig over dem;
Da Salomo var færdig med hele denne Bøn og Begæring til HERREN rejste han sig fra Pladsen foran HERRENs Alter, hvor han havde ligget på Knæ med Hænderne udbredt mod Himmelen ….
……. lod HERREN sig anden Gang til Syne for ham, som han havde ladet sig til Syne for ham i Gibeon (1.Kongebog kap. 3; ”…i en drøm”); og HERREN sagde til ham: "Jeg har hørt den Bøn og Begæring, du opsendte for mit Åsyn. Jeg har helliget dette Hus, som du har bygget, for der at stedfæste mit Navn til evig Tid, og mine Øjne og mit Hjerte skal være der alle Dage.
Citat 1. Kongebog kap. 8
Venlig hilsen

Kosmos
tilføjet af

Gud er Ånd.

Når vi taler om Gud og i det hele taget debattere Gud hvad er så vigtigtst? Det vigtigste er, at vi kan fortælle hvilken Gud vi tilbeder.
Jeg har lagt ud med at sige, at den Gud jeg tilbeder er Ånd. I betydningen, Ånd er Gud en Ånd, men i betydningen at være dannet som ”en Ånd” er Gud det naturligvis ikke, idet Gud jo er ”den der lever”. Gud har altid været til.
-----------------------------------------------------
Jeg vil derfor vise dette skriftord:
Jeg citere:
” Da Præsterne derpå gik ud af Helligdommen, fyldte ”Skyen” HERREN`s Hus, så at Præsterne af ”Skyen” hindredes i at stå og udføre deres Tjeneste; thi ”HERRENs Herlighed” fyldte HERREN`s Hus.
Citat slut.
Kommentar:
Det jeg lade mærke til at dette; ” ... fyldte ”Skyen” HERREN`s Hus, så at Præsterne af ”Skyen” hindredes i at stå og udføre deres Tjeneste; thi ”HERRENs Herlighed” fyldte HERREN`s Hus”.
Citat slut.
Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

"min herlighed"!

Nu tænker du måske, at det der med at Gud åbenbare sig og ”viser” sig på den ene eller den anden måde er det noget stort emne? Ja, det er det største af alle emner.
Gud Ånd; ved ingen hvordan er. Derfor bruger vi ordet Ånd der så skal dække det vi forstår ved netop dette ord Ånd. Det er blevet sammenlignet med ”vinden der blæser” (derfor, at trække vejret), Guds måde at agere på, en tilsynekomst i vor fysiske atomare verden som et overnaturligt lys, ild, samt noget personligt som kan erkendes (og som vi derfor tilskriver, at Gud ligeledes kan erkende) nemlig tanker og følelser. Måske mest følelser.
--------------------
Læg nu mærke til, at det er den Gud du tilbeder. Jødernes Gud om hvem der engang blev sagt: ”Hør Israel, HERREN vor Gud er én”; (ånd).
Nu vil jeg gerne vise dig det skriftsted jeg startede med nemlig 1.Kongebog kap. 8. (jeg går stærkt ud fra, at du bekender disse vers såvel som hele Bibelen).
”Da Præsterne derpå gik ud af Helligdommen, fyldte ”Skyen” HERREN`s Hus, så at Præsterne af ”Skyen” hindredes i at stå og udføre deres Tjeneste; thi ”HERRENs Herlighed” fyldte HERREN`s Hus.
Citat slut.
Kommentar:
Det jeg lade mærke til at dette; ” ... fyldte 1) ”Skyen” HERREN`s Hus, så at Præsterne af ”Skyen” hindredes i at stå og udføre deres Tjeneste;
thi 2) ”HERRENs Herlighed” fyldte HERREN`s Hus.
Jeg vil nu vise dig hvordan Gud har åbenbaret sig på lignende vis. 2.Mosebog kap. 13 vers 22: ”Og Skystøtten veg ikke fra Folket om Dagen, ej heller Ildstøtten om Natten”.
------------
2.Mosebog kap. 33:
Da sagde Moses: »Lad mig få lov at se dig i din herlighed!«
Herren svarede: »Jeg vil lade ”al min herlighed” passere forbi dig og samtidig afsløre mit navn, så du ser, hvem jeg er, og hvordan jeg er. Jeg viser godhed imod dem, jeg vil - og barmhjertighed over for dem, jeg vil. Men du kan ikke se mit ansigt; for ingen kan se mig i ”min herlighed” og overleve.«
Men Herren tilføjede: »Vel, stil dig her på klippen ved siden af mig! Når jeg går forbi i ”min herlighed”, vil jeg gemme dig i klippen og skærme dig med min hånd, indtil jeg har passeret dig. Så vil jeg tage min hånd til side, og du skal se mig bagfra; men mit ansigt kan hverken du eller nogen anden se.
Citat slut.
Kan du se hvad jeg mener?
Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

lidt mere "røg".

Jeg vil nu vise dig hvorledes HERREN, JHVH, Gud viser sig for mennesker. Det vi skal forstå er, at Gud er Ånd.
Ånden (Helligånden) er ligeledes Gud.
Esajas bog kap. 4:
”Da skaber Herren over hvert et Sted på Zions Bjerg og over dets Festforsamlinger ”en Sky om Dagen” og ”Røg med luende Ildskær om Natten”; thi over alt, hvad herligt er, skal der være et Dække …”’
Citat slut.
-----------------------
1.Samuels bog kap. 10 vers 5.
Derefter kommer du til Guds Gibea, når du kommer hen til Byen, vil du støde på en Flok Profeter, som kommer ned fra Offerhøjen i profetisk Henrykkelse til Harpers, Paukers, Fløjters og Citres Klang (det er ikke Hara Krishna) ;
så vil ”HERRENs Ånd” overvælde dig, så du falder i profetisk Henrykkelse sammen med dem, og du skal blive til et andet Menneske.
Da han kom hen til Gibea, se, da kom en Flok Profeter ham i Møde, og ”Guds Ånd” overvældede ham, og han faldt i profetisk Henrykkelse midt iblandt dem.
Og da alle, som kendte ham fra tidligere Tid, så ham i profetisk Henrykkelse sammen med Profeterne, sagde de til hverandre: "Hvad går der af Kisjs Søn? Er også Saul iblandt Profeterne?"
Citat slut.
Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

Gud er Ånd og ikke

kød og blod og ben.
Forstår du nu, Gud er Ånd. Hvordan møder Gud dig?
Kosmos
tilføjet af

Hvordan?

Dersom vi skal tale om ”hvem Gud er” og jeg siger, at Gud er Ånd; og jeg har nu vist dig hvorledes Gud optræder når vi møder Gud, så vil jeg ved denne lejlighed svare på følgende spørgsmål:
”Mener du det betyder at alle diciplene var den samme personen?” (citat af Gudsvej).
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2137796#2137796
--------------------
Nu spørger jeg så dig: hvordan kan Gud være ”hos alle samtidig”?
Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

fra begyndelsen af, indtil Joh. 1:1

Første gang vi møder Gud er i 1.Mosebog kap. 1 vers 1:
”Skabelsesberetningen”, at ”Guds Ånd svævede over ”vandene”. Jeg citere:
Her vil jeg så sige, at den Hebraiske gengivelse af ”Verdensdybet” (urdybet) th' hom ….
Vh'a-aretz hay'thah tho- hu va-bhohu, v'choshech al p'ne ”th' hom”, v*ru-ach Elohim m'rachefeth al p'ne hSmmayim
Citat fra Bibelen slut.
---------------------------
Det er da meget interessant, at der faktisk står det samme hos den jødiske forfatter til Johannes Evangeliet, også i kap. 1 vers 1:
”I Begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud”.
Citat fra Bibelen slut.
Kommentar:
Altså, Ordet er Gud og Gud er Ordet. Jeg vil citere den græske udgave, Ordret:
“In beginning was word”, and “word was with God”, and “God was word”, / “same (word) was in beginning with God”.
http://interlinearbible.org/john/1.htm
------------------------
At, ”Helligånden er én af Guds fremtrædelsesformer” betyder så ikke, at Helligånden er noget diffust. Helligånden er lige så meget ”en person” (dersom vi vælger at bruge ordet person for at tydeliggøre det vi mener om Guds væsensidentifikation), som Gud er.
Når vi kender Gud er det fordi Gud er Ånd og kan ”så at sige” befrugte vor ånd. Så Gud fremstår eller åbenbare sig som den Gud er; Helligånden.
Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

Opsummering.

Nu har jeg samlet en slags opsummering. Så nu kan stud.theolen og andre downloade og bede andre kommentere dette.
3.September 2010
Hvem er Gud?
Det kunne måske synes et lille og enkelt spørgsmål, men jeg kan garantere for, at det er et universelt og nærmest et umuligt spørgsmål derfor, at ingen tilsyneladende ved det.
Jo, de har mange guder, ja de har og i mangel af informationer og ”selvsyn” har de konstrueret den ene efter den anden. Jeg kan nævne nogle; Hinduismens mange Guder. Nogle i Kristenheden mener, at Gud er 3 forskellige personer. ja der er endog nogle der mener, at den ene af dem, altså de 3 Guder i treenigheden er et menneske.
Ikke ”har været et menneske”, men direkte fysisk i ”kød og blod og ben” altså et virkeligt menneske, i himmelen. Her skulle han angivelig (ja det er en mand ved navn Jesus) han skulle angivelig sidder ved siden af de 2 andre Guder, Jehova og Kraften (El) på en eller anden slags trone og rundt om denne specielle slags trone skulle der angivelig befinde sig 144.000 mennesker i kød og blod og ben samt ”en stor skare mennesker fra alle nationerne (på 0planeten Jorden)” ligeledes i ”kød og blod og ben” som synger (og muligvis også danser (bevæger sig) og tilbeder mennesket i ”kød og blod og ben” Jesus, ”deroppe”. (Johannes Åbenbaringen kap. 7)
Altså helt ærligt; jo nå, men det er altså iflg. again den Kristne tro. Det skal han ha` lov at ha` lige som det passer ham, men jeg er i den grad i opposition til den mening. Jeg forsager den af hele mit hjerte og tager afstand ikke kun fra ordene, men også meningen. Så er det sagt.
I der ligeledes tror det, Gud velsigne jer og Helligånden besøge jer så I kan komme på bedre tanker.
-------------------------------------------------------------------
Nå, men så til sagens kerne. Hvem er Gud? Læg nu mærke til, at jeg spørger ikke hvad Gud er, så som at Gud er kærlighed, Gud er enig med nogen o.s.v. ; alt det er et helt andet spørgsmål. Nej, det jeg gerne vil tale med jer om er;
”hvem” …… er Gud?
Lad mig slå én ting fast med det samme: Gud er Ånd. Nu kan min opponent again så mene, at det er Gud ikke fordi Gud er jo 3 forskellige personer hvoraf den ene nu er et menneske i kød og blod og ben i himmelen, den 3enige guds himmel, men det afviser jeg blankt. Så jeg gentager det lige igen.
Gud er Ånd; og hvad mere er, jeg kan bevise det. Johannes Evangeliet kap. 4 vers 23: ”Gud er ånd”. Det er Jesus der siger det, så man må jo gå ud fra, at man kan tro på det.
Nu er det jo ikke sådan lige ud ad landevejen dette her med det ”himmelske legeme” og selv apostlene var ikke sådan helt på det rene med selve den fysiske beskaffenhed:
”Mine kære, vi er Guds børn nu, og det er endnu ikke åbenbaret, hvad vi skal blive. Vi ved, at når han åbenbares, skal vi blive ligesom han, for vi skal se ham, som han er. Enhver, som har dette håb til ham, renser sig selv, ligesom han er ren. 1. Johannes brev kap. 2 vers 28-3,3
--------------------
Jeg citere:
” Da Præsterne derpå gik ud af Helligdommen, fyldte ”Skyen” HERREN`s Hus, så at Præsterne af ”Skyen” hindredes i at stå og udføre deres Tjeneste; thi ”HERRENs Herlighed” fyldte HERREN`s Hus.
-------------------
Ved den Lejlighed sang Salomo: HERREN satte Solen på Himlen, men selv, har han sagt, vil han bo i Mulmet (”det allerhelligste” i Templet). Derpå trådte Salomo frem foran HERRENs Alter lige over for hele Israels Forsamling, udbredte sine Hænder mod Himmelen og sagde:
"HERRE Israels Gud, der er ingen Gud som du i Himmelen oventil og på Jorden nedentil, du, som holder fast ved din Pagt og din Miskundhed mod dine Tjenere, når de af hele deres Hjerte vandrer for dit Åsyn, du, som har holdt, hvad du lovede din Tjener, min Fader David, og i Dag opfyldt med din Hånd, hvad du talede med din Mund.
Så hold da nu, HERRE, Israels Gud, hvad du lovede din Tjener, min Fader David, da du sagde: En Efterfølger skal aldrig fattes dig til at sidde på Israels Trone for mit Åsyn, når kun dine Sønner vil tage Vare på deres Vej og vandre for mit Åsyn, som du har gjort.
Men kan Gud da virkelig bo på Jorden? Nej visselig, Himlene, ja Himlenes Himle kan ikke rumme dig, langt mindre dette Hus, som jeg har bygget!
--------------------
Men vend dig til din Tjeners Bøn og Begæring, HERRE min Gud, så du hører det Råb og den Bøn, din Tjener i Dag opsender for dit Åsyn; lad dine Øjne være åbne over dette Hus både Nat og Dag, over det Sted, hvor du har sagt, dit Navn skal bo, så du hører den Bøn, din Tjener opsender, vendt mod dette Sted! Og hør den Bøn, din Tjener og dit Folk Israel opsender, vendt mod dette Sted; du høre den der, hvor du bor, i Himmelen, du høre og tilgive!
….. enhver Bøn, enhver Begæring, hvem den end kommer fra i hele dit Folk Israel, når de føler sig truffet i deres Samvittighed og udbreder Hænderne mod dette Hus, den høre du i Himmelen, der, hvor du bor, og tilgive og gøre det, idet du gengælder enhver hans Færd, fordi du kender hans Hjerte, thi du alene kender alle Menneskebørnenes Hjerter, for at de må frygte dig, al den Tid de lever på den Jord, du gav vore Fædre.
…….. når han kommer og beder, vendt mod dette Hus, da høre du det i Himmelen, der, hvor du bor, og da gøre du efter alt, hvad den fremmede råber til dig om, for at alle Jordens Folkeslag må lære dit Navn at kende og frygte dig ligesom dit Folk Israel og erkende, at dit Navn er nævnet over dette Hus, som jeg har bygget.
…… når de omvender sig til dig af hele deres Hjerte og af hele deres Sjæl i deres Fjenders Land, som de bortførtes til, og de beder til dig, vendt mod deres Land, som du gav deres fædre, mod den By, du har udvalgt, og det Hus, jeg har bygget dit Navn så høre du i Himmelen, der, hvor du bor, deres Bøn og Begæring og skaffe dem deres Ret, og du tilgive dit Folk, hvad de syndede imod dig, alle de Overtrædelser, hvori de gjorde sig skyldige imod dig, og lade dem finde Barmhjertighed hos Sejrherrerne, så de forbarmer sig over dem;
Da Salomo var færdig med hele denne Bøn og Begæring til HERREN rejste han sig fra Pladsen foran HERRENs Alter, hvor han havde ligget på Knæ med Hænderne udbredt mod Himmelen ….
……. lod HERREN sig anden Gang til Syne for ham, som han havde ladet sig til Syne for ham i Gibeon (1.Kongebog kap. 3; ”…i en drøm”); og HERREN sagde til ham: "Jeg har hørt den Bøn og Begæring, du opsendte for mit Åsyn. Jeg har helliget dette Hus, som du har bygget, for der at stedfæste mit Navn til evig Tid, og mine Øjne og mit Hjerte skal være der alle Dage.
Citat 1. Kongebog kap. 8
2
Når vi taler om Gud og i det hele taget debattere Gud hvad er så vigtigtst? Det vigtigste er, at vi kan fortælle hvilken Gud vi tilbeder.
Jeg har lagt ud med at sige, at den Gud jeg tilbeder er Ånd. I betydningen, Ånd er Gud en Ånd, men i betydningen at være dannet som ”en Ånd” er Gud det naturligvis ikke, idet Gud jo er ”den der lever”. Gud har altid været til.
-----------------------------------------------------
Jeg vil derfor vise dette skriftord:
Jeg citere:
” Da Præsterne derpå gik ud af Helligdommen, fyldte ”Skyen” HERREN`s Hus, så at Præsterne af ”Skyen” hindredes i at stå og udføre deres Tjeneste; thi ”HERRENs Herlighed” fyldte HERREN`s Hus.
Citat slut.
Kommentar:
Det jeg lade mærke til at dette; ” ... fyldte ”Skyen” HERREN`s Hus, så at Præsterne af ”Skyen” hindredes i at stå og udføre deres Tjeneste; thi ”HERRENs Herlighed” fyldte HERREN`s Hus”.
Citat slut.
------------------------------------------
3. (min herlighed)
Nu tænker du måske, at det der med at Gud åbenbare sig og ”viser” sig på den ene eller den anden måde er det noget stort emne? Ja, det er det største af alle emner.
Gud Ånd; ved ingen hvordan er. Derfor bruger vi ordet Ånd der så skal dække det vi forstår ved netop dette ord Ånd. Det er blevet sammenlignet med ”vinden der blæser” (derfor, at trække vejret), Guds måde at agere på, en tilsynekomst i vor fysiske atomare verden som et overnaturligt lys, ild, samt noget personligt som kan erkendes (og som vi derfor tilskriver, at Gud ligeledes kan erkende) nemlig tanker og følelser. Måske mest følelser.
--------------------
Læg nu mærke til, at det er den Gud du tilbeder. Jødernes Gud om hvem der engang blev sagt: ”Hør Israel, HERREN vor Gud er én”; (ånd).
Nu vil jeg gerne vise dig det skriftsted jeg startede med nemlig 1.Kongebog kap. 8. (jeg går stærkt ud fra, at du bekender disse vers såvel som hele Bibelen).
”Da Præsterne derpå gik ud af Helligdommen, fyldte ”Skyen” HERREN`s Hus, så at Præsterne af ”Skyen” hindredes i at stå og udføre deres Tjeneste; thi ”HERRENs Herlighed” fyldte HERREN`s Hus.
Citat slut.
Kommentar:
Det jeg lade mærke til at dette; ” ... fyldte 1) ”Skyen” HERREN`s Hus, så at Præsterne af ”Skyen” hindredes i at stå og udføre deres Tjeneste;
thi 2) ”HERRENs Herlighed” fyldte HERREN`s Hus.
Jeg vil nu vise dig hvordan Gud har åbenbaret sig på lignende vis. 2.Mosebog kap. 13 vers 22: ”Og Skystøtten veg ikke fra Folket om Dagen, ej heller Ildstøtten om Natten”.
------------
2.Mosebog kap. 33:
Da sagde Moses: »Lad mig få lov at se dig i din herlighed!«
Herren svarede: »Jeg vil lade ”al min herlighed” passere forbi dig og samtidig afsløre mit navn, så du ser, hvem jeg er, og hvordan jeg er. Jeg viser godhed imod dem, jeg vil - og barmhjertighed over for dem, jeg vil. Men du kan ikke se mit ansigt; for ingen kan se mig i ”min herlighed” og overleve.«
Men Herren tilføjede: »Vel, stil dig her på klippen ved siden af mig! Når jeg går forbi i ”min herlighed”, vil jeg gemme dig i klippen og skærme dig med min hånd, indtil jeg har passeret dig. Så vil jeg tage min hånd til side, og du skal se mig bagfra; men mit ansigt kan hverken du eller nogen anden se.
Citat slut.
Kan du se hvad jeg mener?
-------------------------------------------------
4. (lidt mere røg)
Jeg vil nu vise dig hvorledes HERREN, JHVH, Gud viser sig for mennesker. Det vi skal forstå er, at Gud er Ånd.
Ånden (Helligånden) er ligeledes Gud.
Esajas bog kap. 4:
”Da skaber Herren over hvert et Sted på Zions Bjerg og over dets Festforsamlinger ”en Sky om Dagen” og ”Røg med luende Ildskær om Natten”; thi over alt, hvad herligt er, skal der være et Dække …”’
Citat slut.
-----------------------
1.Samuels bog kap. 10 vers 5.
Derefter kommer du til Guds Gibea, når du kommer hen til Byen, vil du støde på en Flok Profeter, som kommer ned fra Offerhøjen i profetisk Henrykkelse til Harpers, Paukers, Fløjters og Citres Klang (det er ikke Hara Krishna) ;
så vil ”HERRENs Ånd” overvælde dig, så du falder i profetisk Henrykkelse sammen med dem, og du skal blive til et andet Menneske.
Da han kom hen til Gibea, se, da kom en Flok Profeter ham i Møde, og ”Guds Ånd” overvældede ham, og han faldt i profetisk Henrykkelse midt iblandt dem.
Og da alle, som kendte ham fra tidligere Tid, så ham i profetisk Henrykkelse sammen med Profeterne, sagde de til hverandre: "Hvad går der af Kisjs Søn? Er også Saul iblandt Profeterne?"
Citat slut.
------------------------------------------------
5. (Gud er Ånd og ikke …)
…….. kød og blod og ben.
Forstår du nu, Gud er Ånd. Hvordan møder Gud dig?
-------------------------------------------
6. ( hvordan?)
Dersom vi skal tale om ”hvem Gud er” og jeg siger, at Gud er Ånd; og jeg har nu vist dig hvorledes Gud optræder når vi møder Gud, så vil jeg ved denne lejlighed svare på følgende spørgsmål:
”Mener du det betyder at alle diciplene var den samme personen?” (citat af Gudsvej).
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217 &posting=2137796#2137796
--------------------
Nu spørger jeg så dig: hvordan kan Gud være ”hos alle samtidig”?
--------------------------------------------------------
7. ( fra begyndelsen af, indtil Johannes Evangeliet kap. 1 vers 1)
Første gang vi møder Gud er i 1.Mosebog kap. 1 vers 1:
”Skabelsesberetningen”, at ”Guds Ånd svævede over ”vandene”. Jeg citere:
Her vil jeg så sige, at den Hebraiske gengivelse af ”Verdensdybet” (urdybet) th' hom ….
Vh'a-aretz hay'thah tho- hu va-bhohu, v'choshech al p'ne ”th' hom”, v*ru-ach Elohim m'rachefeth al p'ne hSmmayim
Citat fra Bibelen slut.
---------------------------
Det er da meget interessant, at der faktisk står det samme hos den jødiske forfatter til Johannes Evangeliet, også i kap. 1 vers 1:
”I Begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud”.
Citat fra Bibelen slut.
Kommentar:
Altså, Ordet er Gud og Gud er Ordet. Jeg vil citere den græske udgave, Ordret:
“In beginning was word”, and “word was with God”, and “God was word”, / “same (word) was in beginning with God”.
http://interlinearbible.org/john/1.htm
------------------------
At, ”Helligånden er én af Guds fremtrædelsesformer” betyder så ikke, at Helligånden er noget diffust. Helligånden er lige så meget ”en person” (dersom vi vælger at bruge ordet person for at tydeliggøre det vi mener om Guds væsensidentifikation), som Gud er.
Når vi kender Gud er det fordi Gud er Ånd og kan ”så at sige” befrugte vor ånd. Så Gud fremstår eller åbenbare sig som den Gud er; Helligånden.
Kosmos
tilføjet af

Hej Kosmos :-)

Vi er jo enige, langt hen ad vejen...men :
1. Mosebog.1
Da Gud havde skabt himlen og jorden, havet, solen, månen og stjernerne, planterne og dyrene sagde han: »Lad os skabe mennesker i vort billede, [f] så de ligner os![f]
De skal herske over havets fisk, himlens fugle, kvæget, alle de vilde dyr og alle krybdyr, der kryber på jorden.«
[f] Og Gud skabte mennesket i sit billede;[f] i Guds billede skabte han det, som mand og kvinde skabte han dem. Og Gud velsignede dem.
*******
Og Apost.G.2
v22 Israelitter, hør disse ord: Jesus fra Nazaret – en mand, der er udpeget af Gud for jer ved mægtige gerninger og undere og tegn, som Gud gjorde gennem ham midt iblandt jer, sådan som I selv ved –
v23 ham fik I udleveret efter Guds fastlagte bestemmelse og forudviden, og ved lovbryderes hånd naglede I ham til korset og dræbte ham.
v24 Men Gud gjorde en ende på dødens veer og lod ham opstå, for han kunne umuligt holdes fast af døden.
v25 Om ham siger David nemlig:
Jeg havde altid Herren for øje,
han er ved min højre side, for at jeg ikke skal vakle.
v26 Derfor glædede mit hjerte sig, og min tunge jublede,
ja, mit legeme skal bo i håb.
v27 For du vil ikke lade mig blive i dødsriget,
din hellige vil du ikke lade se forrådnelse.
v28 Du lærte mig livets veje,
du vil mætte mig med glæde for dit ansigt.
v29 Brødre, om patriarken David kan jeg ligeud sige til jer, at han er både død og begravet, og hans gravsted er hos os den dag i dag.
v30 Eftersom han var profet og vidste, at Gud med ed havde tilsvoret ham, at en af hans efterkommere skulle sidde på hans trone,
v31 forudså og talte han om Kristi opstandelse, da han sagde, at han ikke skulle blive i dødsriget, og hans krop ikke skulle se forrådnelse.
v32 [s] Denne Jesus har Gud ladet opstå.[s]
Det er vi alle vidner på.
v33 Han er ophøjet til Guds højre hånd og har fra Faderen fået Helligånden som lovet, og den har han nu udgydt. Det er det, I både ser og hører.
v34 For David steg ikke op til himlene, men siger selv:
Herren sagde til min herre:
Sæt dig ved min højre hånd,
v35 indtil jeg får lagt dine fjender
som en skammel for dine fødder!
v36 Så skal da hele Israels hus vide for vist, at den Jesus, som I har korsfæstet, har Gud gjort både til Herre og til Kristus.«
***********
Vil du forklare - hvordan du forstår disse skriftsteder ?
Gud har åbenbaret sig før, det er sandt, men han har kun én gang ladet sig [s]føde [s] som Menneskesøn - sand Gud - sand Menneskesøn.
tilføjet af

Ikke en treenig Gud

Spændende emne du tager fat på🙂- Jeg har fundet følgende tekst og sat den ind til dig. Dette repræsenterer mit synspunkt på trenigheden, men understøtter også nogle af dine... dog med lidt forskel. - jeg synes argumentationen for dette er rigtig god og bygget solidt på biblen, som jo må være der man kan finde svar om hvem Gud er, siden den jo påstås at være skrevet af Gud (eller mænd som blev ført af helligånd)
Og jeg er langt hen af vejen enig, da kristenheden ikke selv kan understøtte det vi kalder treenigheden. Faktisk nævnes ordet treenighed heller ikke i biblen
TILHÆNGERE af treenighedslæren siger at Gud består af tre personer — Faderen, Sønnen og Helligånden. Hver af disse tre personer siges at være lige med de andre — lige almægtige og lige evige. Ifølge treenighedslæren er Faderen Gud, Sønnen er Gud, og Helligånden er Gud, og dog er der kun én Gud.
Mange der tror på treenighedslæren, indrømmer at de ikke er i stand til at forklare den. Alligevel påstår de måske at det er en bibelsk lære. Det er værd at bemærke at ordet „treenighed“ overhovedet ikke findes i Bibelen. Men er tanken om en treenighed udtrykt i Bibelen? Lad os for at finde svaret på det spørgsmål se på et skriftsted der ofte henvises til som støtte for treenighedslæren.
„ORDET VAR GUD“
I Johannes 1:1 siges der ifølge den danske autoriserede oversættelse: „I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.“ Senere i det samme kapitel viser apostelen Johannes tydeligt at „Ordet“ er Jesus. (Johannes 1:14) Men eftersom Ordet her bliver omtalt som Gud, slutter nogle at Sønnen og Faderen hver især må være en del af den samme Gud.
Johannesevangeliet hører til den del af Bibelen der oprindelig blev skrevet på græsk. Senere blev den græske tekst oversat til andre sprog. Men adskillige bibeloversættere brugte ikke vendingen „Ordet var Gud“. Hvorfor ikke? Fordi de på grundlag af deres kendskab til det græsk der bruges i Bibelen, konkluderede at sætningen „Ordet var Gud“ skulle oversættes anderledes. Hvordan har de så oversat den? Her er nogle få eksempler: „Logos [Ordet] var guddommelig.“ (A New Translation of the Bible) „Ordet var en gud.“ (The New Testament in an Improved Version) „Ordet var hos Gud og var af samme natur som han.“ (The Translator’s New Testament) Ifølge disse oversættelser er Ordet ikke Gud selv. Men på grund af Ordets høje stilling blandt Jehovas skabninger omtales han som „en gud“. Betegnelsen „gud“ betyder her „en der er mægtig“.
Da Kun de færreste har kendskab til det græsk der benyttes i Bibelen. Hvordan kan man så finde ud af hvad apostelen Johannes virkelig mente? Det kan belyses med et eksempel: En skolelærer forklarer sine elever noget om et emne. Bagefter er eleverne uenige om hvordan forklaringen skal forstås. Hvordan kan de få sagen afklaret? De kunne bede læreren om flere oplysninger. Der er ingen tvivl om at flere kendsgerninger ville hjælpe dem til bedre at forstå emnet. På samme måde kan du for at få den rigtige forståelse af Johannes 1:1 slå op i Johannesevangeliet og finde yderligere oplysninger om Jesu stilling. Når du får flere kendsgerninger om emnet, vil det hjælpe dig til at drage den rigtige konklusion.
Læg for eksempel mærke til hvad Johannes videre skriver i kapitel 1, vers 18: „Ingen har nogen sinde set [den almægtige] Gud.“ Men mennesker har set Jesus, Sønnen, for Johannes siger: „Ordet [Jesus] blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed.“ (Johannes 1:14, den danske autoriserede oversættelse) Hvordan kunne Sønnen så være en del af den almægtige Gud? Johannes siger også at Ordet var „hos Gud“. Men hvordan kan man være hos en person og samtidig være den person? Jesus skelner desuden klart mellem sig selv og sin himmelske Far, som det fremgår af Johannes 17:3. Han kalder sin Far „den eneste sande Gud“. Og hen imod slutningen af sit evangelium opsummerer Johannes det hele med ordene: „Dette er blevet skrevet for at I kan tro at Jesus er Messias, Guds søn.“ (Johannes 20:31) Læg mærke til at Jesus ikke kaldes Gud, men Guds søn. Disse yderligere oplysninger i Johannesevangeliet viser hvordan Johannes 1:1 skal forstås. Jesus, Ordet, er „en gud“ i den forstand at han har en høj stilling, men han er ikke den samme som den almægtige Gud.
For at bruge eksemplet med skolelæreren og eleverne igen så forestil dig at nogle stadig er usikre på hvad læreren mener, selv efter at have hørt hans uddybende forklaring. Hvad kan de gøre? De kan henvende sig til en anden lærer og bede om at få flere oplysninger om emnet. Hvis denne lærer bekræfter den forklaring som den første lærer har givet, vil de fleste elever nok føle at sagen er blevet afklaret. Du kunne gøre noget lignende hvis du ikke er sikker på hvad bibelskribenten Johannes virkelig sagde om forholdet mellem Jesus og den almægtige Gud, nemlig ved at søge flere oplysninger hos en anden bibelskribent. Tænk for eksempel over hvad Mattæus har skrevet. I forbindelse med afslutningen på denne tingenes ordning citerer han Jesus for at sige: „Om den dag og time ved ingen noget, hverken himlenes engle eller Sønnen, kun Faderen alene.“ (Mattæus 24:36) Hvordan bekræfter disse ord at Jesus ikke er den almægtige Gud?
Jesus siger at Faderen véd mere end Sønnen. Men hvis Jesus var en del af den almægtige Gud, ville han vide de samme ting som sin Far. Sønnen og Faderen kan altså ikke være lige. Nogle vil imidlertid sige: ’Jesus havde to naturer. Her taler han i sin egenskab af menneske.’ Men selv hvis dét var tilfældet, hvad så med den hellige ånd? Hvis den er en del af den samme Gud som Faderen er, hvorfor siger Jesus så ikke at den véd det som Faderen véd?
I dit videre studium af Bibelen vil du støde på flere passager der har at gøre med dette emne. De bekræfter flere detaljer om Faderen, Sønnen og den hellige ånd. — Salme 90:2; Apostelgerninger 7:55; Kolossenserne 1:15.
Når det er sagt vil jeg også påpege at du her ved dit emne faktisk ikke besvarer HVEM Gud er, men nærmere klargør, hvilken Person han ikke er. - Hvem Gud er, er en helt anden historie, men helt klart et studium værd. :O)
tilføjet af

"den hellige ånd" ?

Tiltaler du din far som "den" der ?
Kalder du ikke din far ved navn ?
Gud er : Faderen - Sønnen - Helligånden = ét navn = én [s] GUD [s]
Der står i Bibelen Jesus siger det selv: Har I set mig, har I set Faderen.
P.S.
Du er jehovas vidne, hvor indrømmer du ikke det ?
Når I kimer dørklokker, må man også selv spørge, I bekender ikke hvor I kommer fra, det er LUSKET !
tilføjet af

Hvem er Gud

Hej ”dennysgærrige”.
Spændende emne du tager fat på🙂- Jeg har fundet følgende tekst og sat den ind til dig. Dette repræsenterer mit synspunkt på trenigheden, men understøtter også nogle af dine... dog med lidt forskel. - jeg synes argumentationen for dette er rigtig god og bygget solidt på biblen, som jo må være der man kan finde svar om hvem Gud er, siden den jo påstås at være skrevet af Gud (eller mænd som blev ført af helligånd)
TILHÆNGERE af treenighedslæren siger at Gud består af tre personer — Faderen, Sønnen og Helligånden. Hver af disse tre personer siges at være lige med de andre — lige almægtige og lige evige. Ifølge treenighedslæren er Faderen Gud, Sønnen er Gud, og Helligånden er Gud, og dog er der kun én Gud.
Citat slut.
------------------
Kommentar:
Lad mig starte med denne ”afdeling”. Jeg vil nu sondre i din tekst;
( … argumentationen for dette er rigtig god og bygget solidt på biblen, som jo må være der man kan finde svar om hvem Gud er, siden den jo påstås at være skrevet af Gud (eller mænd som blev ført af helligånd) )
” … bibelen” …. hvem Gud er …. skrevet af Gud”.
”…treenighedslæren …. 3 personer (3 forskellige personer for at være helt nøjagtig) …..tre personer …lige med ”de andre” (personer)…Faderen Gud, Sønnen Gud, Helligånden er Gud ….kun én Gud”.
Mit svar:
Det er for mig indlysende, at da (iflg. Dogmet) de alle 3 (forskellige) personer er Gud, er det Gud vi taler om. Bibelen bruger denne beskrivelse: Hør Israel, HERREN vor Gud er én”.
------------------------------------------
Du skriver videre:
„ORDET VAR GUD“
I Johannes 1:1 siges der ifølge den danske autoriserede oversættelse: „I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.“ Senere i det samme kapitel viser apostelen Johannes tydeligt at „Ordet“ er Jesus. (Johannes 1:14) Men eftersom Ordet her bliver omtalt som Gud, slutter nogle at Sønnen og Faderen hver især må være en del af den samme Gud.
Citat slut.
------------------
Kommentar:
Jeg vil nu sondre i din tekst,
” I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.“ „Ordet“ er Jesus. (Johannes 1:14) Ordet bliver omtalt som Gud, slutter nogle at Sønnen og Faderen hver især må være en del af den samme Gud.
Citat slut.
------------------
Svar:
Ok, jeg slutter så ikke, at Ordet bliver omtalt som Gud, slutter nogle at Sønnen og Faderen hver især må være ”en del af” (den samme Gud).
----------------------------------------
Du skriver videre:
Læg for eksempel mærke til hvad Johannes videre skriver i kapitel 1, vers 18: „Ingen har nogen sinde set [den almægtige] Gud.“ Men mennesker har set Jesus, Sønnen, for Johannes siger: „Ordet [Jesus] blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed.“ (Johannes 1:14, den danske autoriserede oversættelse) Hvordan kunne Sønnen så være en del af den almægtige Gud? Johannes siger også at Ordet var „hos Gud“. Men hvordan kan man være hos en person og samtidig være den person? Jesus skelner desuden klart mellem sig selv og sin himmelske Far, som det fremgår af Johannes 17:3. Han kalder sin Far „den eneste sande Gud“. Og hen imod slutningen af sit evangelium opsummerer Johannes det hele med ordene: „Dette er blevet skrevet for at I kan tro at Jesus er Messias, Guds søn.“ (Johannes 20:31) Læg mærke til at Jesus ikke kaldes Gud, men Guds søn. Disse yderligere oplysninger i Johannesevangeliet viser hvordan Johannes 1:1 skal forstås. Jesus, Ordet, er „en gud“ i den forstand at han har en høj stilling, men han er ikke den samme som den almægtige Gud.
Citat slut.
Jeg sondre i din tekst:
” Ingen har nogen sinde set [den almægtige] Gud …….. Ordet [Jesus] blev kød og tog bolig iblandt os, og vi så hans herlighed …. at I kan tro at Jesus er Messias, Guds søn ….”
Citat slut.
Svar:
Det er korrekt, at ”…ingen har nogen sinde set [den almægtige Gud]” . Det er korrekt; jeg vil så sige, at ”at se Gud” er umuligt. Gud er Ånd. For at overhovedet at kunne tale om ”at have ”set” Gud”, må Gud manifestere sig eller åbenbare sig på den ene eller den anden måde.
Det er så hvad Gud har gjort ned gennem tiden og det har jeg sådan set beskrevet tidligere i mine indlæg.
Den Kristne Kirke lære, at Jesus både er Gud og menneske samtidig. Det har jeg også ført bevis for, at det omtales i Bibelen som et faktuelt fænomen; at en Ånd, ja indtil flere ånder kan tage bolig i et menneske og så være både et levende menneske, men samtidig være Ånd (en fremmed Ånd / væsen) samtidig. Altså en dualitet væsen.
Sådan var det med Jesus (tror vi Kristne) og at du hele tiden støder på det paradoks eller tilsyneladende modsigelse det der med Guds søn og min fader o.s.v. er fordi du må sondre i Jesus dualitet. Hvornår er det mennesket Jesus der er tale om og hvornår er det Gud i Jesus, Guds Ånd der taler? Det er nødvendigt for at forstå dette.
--------------------------------------------
Du skriver her til slut:

Når det er sagt vil jeg også påpege at du her ved dit emne faktisk ikke besvarer HVEM Gud er, - Hvem Gud er, er en helt anden historie, men helt klart et studium værd.
Citat slut.
Kommentar:
Hvem Gud er? Gud er Ånd, det er ”hvem Gud er”.
Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

det er meget interessant,

Hej Lyjse,
Det er meget interessant det du her peger på. Man kan godt blive helt forvirret. Jeg vil forsøge, at svare dig så godt jeg kan.
------------
Du skriver:
Vil du forklare - hvordan du forstår disse skriftsteder ?
Gud har åbenbaret sig før, det er sandt, men han har kun én gang ladet sig [s]føde [s] som Menneskesøn - sand Gud - sand Menneskesøn.
Citat slut.
--------------------------
Kommentar:
Jeg ved ikke hvordan jeg skal formulere lige præcis det sidste du her nævner og kan vi finde ud af det kan det muligvis ”forklare og vi kan forstå ”disse skriftsteder” ”.
Jeg vil derfor citere følgende:
Lukas Evangeliet kap.1
Englen forudsiger Jesu fødsel.
Et halvt år efter sendte Gud englen Gabriel til landsbyen Nazaret i Galilæa. Denne gang gjaldt besøget en ung pige, som hed Maria. Hun var forlovet med en mand, der hed Josef, en af Kong Davids efterkommere. Da Gabriel kom ind til hende, sagde han:
»Jeg hilser dig, du Guds udvalgte! Herren er med dig!« Denne hilsen forskrækkede Maria, og hun tænkte ved sig selv, hvad det mon kunne betyde.
»Vær ikke bange, Maria!« sagde englen, »for du er udvalgt af Gud. Du skal snart blive gravid og føde en søn, som du skal give navnet Jesus. Han skal blive stor og kaldes den Højestes Søn. Gud Herren vil give ham hans stamfar Davids trone og han skal for altid være konge over Israel. Hans herredømme vil aldrig få ende.«
»Men hvordan skulle jeg kunne føde et barn?« spurgte Maria. »Jeg er jo jomfru.«
Englen svarede: »Helligånden skal komme over dig, og Guds kraft skal overskygge dig, så det hellige, du føder, er Guds Søn. I øvrigt venter din slægtning Elisabet, som jo er oppe i årene, også et barn. Hun, som er blevet kaldt 'den barnløse', er nu i sjette måned. ”For Gud er ingenting umuligt”.«
»Se, jeg er Herrens tjenerinde,« udbrød Maria. »Lad det blot ske, som du har sagt.« Så forlod englen hende.
Maria besøger Elisabet.
Få dage efter skyndte Maria sig op i Judæas bjergland til den by, hvor Zakarias boede. Hun ville besøge Elisabet. I samme øjeblik Elisabet hørte Marias stemme, sparkede fosteret i hendes liv, og hun blev fyldt med Helligånden.
»Maria!« råbte hun glædestrålende, »du er den kvinde, Gud har udvalgt. Velsignet er det barn, du venter. Tænk, hvilken ære, at ”min Herres mor” kommer og besøger mig. Da jeg hørte din stemme, Maria, bevægede barnet sig i mig af glæde (Elisabet`s baby). Du er lykkelig, fordi du tror på, at Gud handler, som han siger. Han vil opfylde sit løfte til dig!«
Marias lovsang.
Maria brød da ud i lovsang:
»Jeg lovpriser Herren af hele mit hjerte!
og jeg fryder mig over Gud, min Frelser.
For han har i sin nåde taget sig af mig - jeg, som ingenting er.
Fra nu af må alle mennesker sige om mig:
'Maria er den lykkeligste af alle kvinder.'
For den Almægtige har gjort store ting mod mig.
Priset være hans navn!
Hans barmhjertighed hviler fra slægt til slægt over dem, der frygter ham.
Se, hvor mægtig hans styrke er!
De hovmodige og stolte har han spredt for alle vinde.
Denne verdens mægtige støder han fra deres troner, mens han fra støvet ophøjer dem, der ingenting er.
Han mætter sultne med alt godt
og sender rige tomhændede bort.
Han er kommet for at hjælpe sin tjener Israel
og har aldrig glemt løftet om barmhjertighed,
som han gav vore fædre.
Han vil vise godhed mod Abraham og hans børn til evig tid.«
Maria blev hos Elisabet i omtrent tre måneder og vendte så tilbage til sit hjem.
Citat fra Bibelen slut.
----------------------
Kommentar:
Det jeg vil fastholde er at trods det, at der er visse af mine opponenter der kalder sig Kristne fravælger ”Jomfru Maria”, så tror jeg på beretningen:
Det der er væsentligt for mig er, at undfangelsen var ”ved den Hellige Ånd” og altså ikke et menneske. Dersom man skal tro på 3enighedslæren så skulle Jesus angivelig være et menneske, en mand og derved være sin egen far i den sammenhæng, men Helligånden er ikke et menneske lige som Jesus, Guds Søn jo heller ikke derfor kan være et menneske i kød og blod og knogler fordi de er jo alle 3 Guder lige store.
At Helligånden skulle ”overskygge” Jomfru Maria må derfor betyde, at der foregår en symbiose mellem den åndelige verden og den jordiske og at det er muligt for ”de skønne menneskedøtre på Jorden”, at kunne blive gravide med ”den åndelige verden”. I dette tilfælde er der tale om ”Universets skaber” og livgiver, den levende Gud, personliggjorde sin identitet i Ånd i det kødelige menneske (Maria) moderliv.
Derved blev Jesus både Gud og var Menneske samtidig. Det var udelukkende ved Guds Ånd. Derfor kunne Jesus altså lide den Jordiske fysiske død fordi Gud i sin Ånd jo ikke kunne dø.
Venlig hilsen
Kosmos
http://www.youtube.com/watch?v=6v8B-lLmaMI
tilføjet af

" .... i hjertet ... "?

Jeg vil gerne fortsætte lidt med min kommentar til dig indlæg, Lyjse. Jeg svarede dig:
Det jeg vil fastholde er at trods det, at der er visse af mine opponenter der kalder sig Kristne fravælger ”Jomfru Maria”, så tror jeg på beretningen.
Én af mine opponenter docere ligeledes, at Jesus i opstandelsen og sin ”himmelfart”; var et menneske i ”kød og blod og ben” og nu i himmelen, som et menneske i ”kød og blod og ben”. (hvis vi kan gemme den til lige om et øjeblik?
-----------------
Det der er væsentligt for mig er, at undfangelsen var ”ved den Hellige Ånd” og altså ikke et menneske. Dersom man skal tro på 3enighedslæren så skulle Jesus angivelig være et menneske, en mand og derved være sin egen far i den sammenhæng, men Helligånden er ikke et menneske lige som Jesus, Guds Søn jo heller ikke derfor kan være et menneske i kød og blod og knogler fordi, de er jo alle ”3 Guder lige store”. Jeg ved udmærket godt, at de siger 3 forskellige personer, men da de alle er lige i ære, magt, herlighed og (hvad vigtigst er) i substans. (den vil jeg også gemme til om et øjeblik)
-------------------------
At Helligånden skulle ”overskygge” Jomfru Maria må derfor betyde, at der foregår en symbiose mellem den åndelige verden og den jordiske og at det er muligt for ”de skønne menneskedøtre på Jorden”, at kunne blive gravide med ”den åndelige verden”. I dette tilfælde er der tale om ”Universets skaber” og livgiver, den levende Gud, personliggjorde sin identitet i Ånd i det kødelige menneske (Maria) moderliv.
Derved blev Jesus både Gud og var Menneske samtidig. Det var udelukkende ved Guds Ånd. Derfor kunne Jesus altså lide den Jordiske fysiske død fordi Gud i sin Ånd jo ikke kunne dø.
fra mit tidligere svar til dig, Lyjse.
-----------------------------------------------------------
Nu vil jeg gerne kommentere: ”Jesus som et menneske i ”kød og blod og ben” ” og denne her: ” …de er jo alle ”3 Guder lige store”. Jeg ved udmærket godt, at de siger ”3 forskellige personer”, men da de alle er lige i ære, magt, herlighed og (hvad vigtigst er) i substans, så ………
Mit svar er:
Ved I, at I er Guds tempel og Guds ånd bor i jer? (1. Korinterbrev kap. 3: vers 16)
Er nogen i Kristus er han en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er blevet til! (2. Korinterbrev kap. 5 vers 17)
Vinden blæser, hvorhen den vil, og du hører dens susen; men du ved ikke, hvorfra den kommer, og hvor den farer hen; således er det med hver den, som er født af Ånden.« (Johannes Evangeliet kap. 3 vers 8).
” ….. at han vil give eder efter sin Herligheds Rigdom mægtigt at styrkes ved hans Ånd i det indvortes Menneske;
at Kristus må bo ved Troen i eders Hjerter,
for at I, rodfæstede og grundfæstede i Kærlighed, kunne sammen med alle de hellige formå at begribe, hvor stor Bredden og Længden og Dybden og Højden er, og at kende Kristi Kærlighed, som overgår al Erkendelse, for at I kunne fyldes indtil hele Guds Fylde.
(Eferserne kap. 3 vers 16).
----------------------------
Kommentar:
Kan du fortælle mig hvordan du skulle kunne ha` et menneske (Jesus i himmelen i kød og blod og bed) i dit hjerte, som det foreslås her?
Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

at se Gud ?

hvordan?
Kosmos
tilføjet af

Ved Guds højre hånd-

Hej Kosmos og tak for dit svar.
Ja Menneskesønnen kunne dø, men han opstod fra de døde og for til himmelen [s] i sit himmelske legeme [s] - men hvordan det er - ved vi ikke..
Han sidder ved Gud Faders højre hånd - han har magten i himmel og på jord - og vil komme og hente os, der tilhører ham, levende som døde.
Efter tusindårsriget kommer han igen, og vil dømme levende og døde.

1.Kor.B.15
v28 Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.

Zak.14
Da kommer [s] Herren min Gud [s]
og alle de hellige med ham.

v9 Da skal Herren være konge
over hele jorden;
på den dag
skal Herren være én
*************************
og hans navn være ét.
*************************

Det er Jesus der skal dømme levende og døde - EFTER Tusindårsriget.

Matt.25: »Når Menneskesønnen ( [s] Herren min Gud [s] ) kommer i sin herlighed og alle englene med ham,
da skal han tage sæde på sin herligheds trone.
Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene…«
Er vi enige❓🙂
tilføjet af

Det er gennem Jesus-

at vi har lært Gud at kende personligt - har vi set Jesus - har vi set Faderen = Gud.
Gud kom i kød til jorden - i Menneskesønnen.
Helligånden som Jesus blev undfanget ved, arbejdede i Jesus og udførte mirakler - helbredte og uddrev dæmoner.
Og da Jesus forlod jorden, fik vi Helligånden - så vi kunne fortsætte i Jesu fodspor.
Men fordi Helligånden kan virke i os, er vi jo ikke guder - vi har vores kødelige forældre.
Som jeg citerede i mit andet indlæg - så forstår jeg det sådan, at tilsidst vil Jesus være tilbage i Guddommen, og da vil vi kunne se Gud og han vil være iblandt os for evigt.

1.Kor.B.15
v28 Og når så alt er underlagt ham, skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle.

Zak.14
Da kommer [s] Herren min Gud [s]
og alle de hellige med ham.

v9 Da skal Herren være konge
over hele jorden;
på den dag
skal Herren være én
*************************
og hans navn være ét.
*************************
tilføjet af

Trone?

Hej Lyjse,
Du skriver: Mattæus Evangeliet kap. 25:
Når Menneskesønnen (Herren min Gud) kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på ”sin herligheds trone”. Og alle folkeslagene skal samles foran ham, og han skal skille dem, som en hyrde skiller fårene fra bukkene…«
Citat slut.
--------------------------------
Kommentar:
For at kunne svare fyllestgørende på dit spørgsmål, må jeg først finde ud af, hvad er Guds trone og hvor er Guds trone?
Ligeledes må jeg finde ud af, hvem Gud er i himmelen? Er Gud Ånd, altså Helligånden der jo er Gud (Gud skaberen) eller er Gud, Menneskesønnen. Eller er Menneskesønnen Gud? Taler vi om "den samme person", Gud den Almægtige? Hvor mange er der 1 eller 2?
Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

hos dig ...... (hos Gud)?

Gud er Ånd, har vi lært. Gud fremstod som et menneske Jesus. Apostlen Johannes betegner det således: "I begyndelsen var Ordet og Ordet var hos Gud og Ordet var Gud".
I min forståelse er der ingen selvmodsigelse her og det er klart, at dersom Ordet (som der siges) er Gud, er Gud ligeledes Ordet. Så når der står, at ”…Ordet var hos Gud” betyder det, at Ordet var Gud og Gud var Ordet og at begge betegnelser ”gælder den ene Gud.
Når der specifikt står, at ”Ordet var ”hos” Gud” er der altså ikke noget specielt snedigt ved den udtalelse andet end, at på samme måde som der står skrevet: ”….hos dig er livets kilde”. Salmernes bog kap. 36 vers 9: ” … thi hos dig er Livets Kilde, i dit Lys skuer vi Lys!”
Citat slut.
Kosmos
tilføjet af

Ja,

Kære Lyjse,
Tak for dit svar. Du citere her fra Paulus brev til Korinterne:
1.Korinterbrev kap. 15:
For Kristus skal være konge, indtil Gud får lagt alle fjender under hans fødder; som den sidste fjende tilintetgøres døden, for »alt har han lagt under hans fødder« – og når det hedder, at alt er underlagt, er det klart, at undtaget er Gud, der har lagt alt under ham. Og når så alt er underlagt ham, ”skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at Gud kan være alt i alle”.
Citat slut.
------------------------------
”skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at ”Gud kan være alt i alle””. Jeg vil gerne fortælle hvordan jeg selv opfatter det der står.
1) For det første, så kan ”Sønnen” ikke ”underlægge sig Gud” dersom Sønnen, Jesus, Ordet er Gud.
2) For det andet, så er der kun én mulighed for, at Gud kan være ”alt i alle”.
-------------------------------------------
Samtidig vil jeg så sige til skriftstedet du citere fra Zakarias ` s bog kap. 14, (du ved jeg har skrevet meget om jødernes stilling til Gud og vi Kristnes stilling overfor jøderne, ligeledes til Gud):
På hin Dag står hans Fødder på Oliebjerget østen for Jerusalem, og Oliebjerget skal revne midt over fra Øst til Vest og danne en vældig Dal, idet Bjergets ene Halvdel viger mod Nord, den anden mod Syd.
Det skal være een eneste Dag - HERREN kender den - ikke Dag og Nat; det skal være lyst ved Aftentide.
På hin Dag skal rindende Vand vælde frem fra Jerusalem; det halve løber ud i Havet mod Øst, det halve i Havet mod Vest, og det både Sommer og Vinter.
Og HERREN skal være Konge over hele Jorden. På hin Dag skal HERREN være een og hans Navn eet.
Men dette skal være den Plage, HERREN lader ramme alle de Folkeslag, som drager i Leding mod Jerusalem
Også Juda skal stride i Jerusalem. Og alle Folkenes Rigdom skal samles trindt om fra, Guld, Sølv og Klæder i såre store Måder.
Men alle de, der bliver tilbage af alle Folkene, som kommer imod Jerusalem, skal År efter År drage derop for at tilbede Kongen, Hærskarers HERRE, og fejre Løvhyttefest.
Citat slut.
---------------------------------
Kommentar:
1) ” … hin Dag skal HERREN være een og hans Navn ét”.
2)   ”Men alle de, der bliver tilbage af alle Folkene, som kommer imod Jerusalem, skal År efter År drage derop for at tilbede Kongen, Hærskarers HERRE, og fejre Løvhyttefest”.
Det første punkt, er jo hvad jeg forsøger, at formidle, ”…hin dag skal HERREN være én (og ikke 3 forskellige) og selv ”hans navn” skal være ”ét”. http://www.youtube.com/watch?v=H3VLKAL_suI
Den anden profeti har jeg ligeledes skrevet meget om det der med, at ”de der bliver tilbage af ”Folkene” (det er dig og mig) skal komme til Jerusalem år efter år og tilbede Hærskarers HERRE JHVH, ”Hør Israel, HERREN vor Gud er én” og fejre løvhyttefest (eller også kaldet, Sukkot).
Den Internationale Kristne Ambassade i Jerusalem arrangere hvert år Sukkot og Kristne fra hele verden drager op til Jerusalem. http://www.youtube.com/watch?v=utlCTE-WSnM
http://www.youtube.com/watch?v=y0ON8bqSqtw&feature=related

Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

fordi

Som konklusion på mit indlæg her om, Hvem Gud Er? Så vil jeg konkludere, at Gud er Ånd. Uden Guds ”manifestationer” ”åbenbaringer” og ”tilsynekomst i kød og blod i mennesket Jesus” ville vi ingen mulighed ha` for at kende Gud.
Det er så vores ”afdeling”; Jøderne har jo så også haft deres tidligere åbenbaringer af Gud HERREN, JHVH, Gud den Almægtige
–   ”den brændende tornebusk”, ”en stille vind”, ”Skystøtten”, ”Ildsøjlen”, ”røgen” og shikinalyset. Alt sammen for at bevidsthedsgøre Gud og hvem Gud er.
Det nye er så, at Gud kom som ”én af os”, et menneske i kød og blod i sin Ånd. Jeg skrev:
1.Korinterbrev kap. 15:
”skal også Sønnen selv underlægge sig under ham, som har lagt alt under ham, for at ”Gud kan være alt i alle””. Jeg vil gerne fortælle hvordan jeg selv opfatter det der står.
1) For det første, så kan ”Sønnen” ikke ”underlægge sig Gud” dersom Sønnen, Jesus, Ordet er Gud.
2) For det andet, så er der kun én mulighed for, at Gud kan være ”alt i alle”.
----------------------
Kommentar:
1)   Hvis vi tror, at Jesus er Gud og Gud er Jesus, at de er ”lige i magt, ære, herlighed og substans”, så er Ordet, Gud. At ”Sønnen” underlægger sig betyder at Sønnen og Gud er én eller ét.
2)   og at ”Gud kan være alt i alle” betyder, at Gud ved sin Ånd er ”alt i alle” eller Jesus ”bor i dit hjerte” i sin Ånd, Guds Ånd, Helligånden.
--------------------
Zakarias ` s bog kap. 14
1)   ” … hin Dag skal HERREN være een og hans Navn ét”.
Venlig hilsen
Kosmos
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.