4tilføjet af

jeg får 6000 kr for meget i løn

jeg er ansat på en kontakt som lyder på 15 timer i ugen.
men jeg arbejder 14 timer pr 14 dag.
det vil sige langt under det min kontrakt siger..
men når jeg får løn får jeg løn efter min kontrakt det vil sige.
jeg får løn for 15 timer i ugen..

+ jeg får løn for ca 30 timer ekstra om måneden..

jeg tror der sker en fejl med min løn.
men ska jeg sige det til chefen eller ska jeg lade vær.
og hvis de på et tidspunkt finder ud af det. kan de så forlange de penge tilbage igen..
ska lige tilføje jeg har sagt op til Marts
tilføjet af

Selvfølgelig skal du sige det til din chef...

Hvis det er en fejl skal du sige det til din chef - for hvis de opdager fejlen på et tidspunkt, så kan de - og så har de ret til at forlange pengene tilbage igen. Da det jo netop var en fejl!
Ærlighed betaler sig bedst!
tilføjet af

Ja, selvfølgelig

kan de forlange pengene tilbage og det gør de sandsynligvis også, når de laver årsregnskabet og opdager fejlen!
Hvis du "mod bedre vidende" (og du ved jo godt at du får for mange penge udbetalt) modtager penge uden at gøre opmærksom på fejlen kan du juridisk stilles til ansvar for ikke at have rettet op på det - hvis du har brugt pengene eller nægter at betale tilbage, går sagen videre til Incasso/retten, så skynd dig hellere at gøre den lønasvarlige opmærksom på fejlen!
tilføjet af

Lyder ret mystisk

selvom det umiddelbart kunne virke dumt at sige det, tror jeg alligevel jeg ville gøre det. Som en anden nævner så betaler ærlighed sig bedst i det lange løb.
Hvis fejlen er så grov som den er, så er der en ret stor chance for at de opdager det på et tidspunkt. Uanset om retten er på din eller deres side, så kan du nok være ret sikker på at de bliver utilfredse over at du har undladt at fortælle det. Det vil signalere uærlighed og det er næsten det værste signal du kan sende til en arbejdsgiver.
Selvom du kun skal være der til marts, så betaler det sig at forlade stedet i god tone. Man ved aldrig hvornår man kan få brug for sit netværk og i en sådan situation er det dumt at have brændt alt for mange broer bag sig.
Du kan også vende den om. Hvis du siger det, så vil du signalere det modsatte af uærlighed- nemlig ærlighed og redelighed og det er noget arbejdsgivere sætter pris på.
tilføjet af

lyder ikke som din fejl.

Hm hvis jeg læser det rigtigt, så får du løn som din kontrakt siger.
15timer om ugen. Problemet er du arbejder kun det halve af hvad din kontrakt siger!
Helt ærlig du ansat på en kontakt ikke på timeløn.
Ved ikke hvad folk herinde har gang i.
Da jeg var ansat på kontrakter, fik jeg for min 37 timer og ikke mere, om jeg så arb 40 eller 42. Syntes du skal nævne, at du måske bør arbejde længere, eller måske at i ændre kontrakten, hvis du har dårlig samvittighed.
Men syntes det lyder som om, at han har ansat sig, til flere timer end nødvendigt.
Og ansætter man folk på kontrakt, ja så skal man betale det timeantal som står (mener jeg da) Så har han jo så bare ret til du arb de 15 timer om ugen naturligvis.
Men i har vel begge skrvet under på denne kontrakt.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.