2tilføjet af

2 dage 6 timer og 47 minutter igen!

så går starten igen på årets motorsportsbegivenhed - 24 Heures du Mans!
Et løb, som jeg fulgt med i siden jeg som dreng beundrede Gruppe C-raceren Porsche 962 på den gamle over 5 km lange Mulsanne-strækning før chikanerne kom
I LMP1-klassen tegner det på forhånd til en altdominerende Peugeut-triumf med 3 højteknologiske supertunede Peugeout 908 TDi'ere. Bil #1 med de 3 tidligere formel-1 piloter Alexander Würtz, Anthony Davidson og sidste års vinder Marc Gené må være storfavoritter. Man skal dog aldrig afskrive Audi R15 TDi'erne, selvfølgelig med the usual suspects i Joest-teamet Tom K, Alan McNish og Dindo Capello i bil #7, der dog nok skal lukrere på uheld hos alle 3 monster-Peugeot'er Spændende bliver det også at følge Christian Bakkerud i Team Kolles Audi #15. Og så glæder jeg mig helt vildt til at se legenden Nigel Mansell i en Zytek-racer, i et rent familiedynasti med Greg- og Leo Mansell - hold øje med bil #5!!
I LMP2-klassen glæder jeg mig HELT vildt til at se Radical-raceren på banen. Desværre kommer vi ikke til at se Team Essex i klassen i år, virkelig trist, når man tænker på, hvor godt, det gik sidste år, men finanskrisen rammer desværre også den ypperste motorsport [:*(]
I GT1-klassen bliver der skabt historie. Ikke blot fordi man får den legendariske Ford GT40 på banen og det er en SVÆR bil at maneuvrere rundt på banen, nej for forste gang i Le Mans historien har man et rent kvindeteam i bil #61 med Natacha Gachnang, Rahel Frey og Cyndie Allemann. Det bliver spændende at se, om de holder alle 24 timer i løbet. Jeg tillader mig at heppe på dem! 🙂 Og så er der i samme klasse selvfølgelig den altid superlækre motorlyd fra Saleen-raceren. WROOHOHOWWRROOOM. Saleen-raceren har simpelthen den fedeste motorlyd overhovedet. Når man står nede på banen og den smutter forbi i et langsomt sving og accelererer op, så får man rystet indvoldende fra hinanden. Oplevelsen kan ikke beskrives!
I GT2-klassen skal jeg selvfølgelig heppe på Jan the Man i Corvetten #63. Han får ikke Aston Martin at kæmpe direkte imod i år, da de igen stiller op i samme klasse i år, men det bliver spændende at se, hvordan teamet klarer sig mod f.eks. Ferrari #95 med erfarne kørere som Jean Alesi og Giancarlo Fisichella bag rattet. Og så er der kampen mod Spyker-raceren og Jeroen Blekemolen i #85. Vi må heller ikke glemme Allan Simonsen i Ferrari #89 - jeg kipper med Dannebrog! I samme klasse bliver det også YDERST interessant at se modificerede WTCC-racere i BMW #78 og #79 med navne som Andy Priaulx, Augusto Farfus, Dirk Müller og Jörg Müller bag rattene. DE skal nok få sig et kulturchock, når det bliver mørkt.
Jeg glæder mig som en lille pattegris, der skal til at patte!😃
tilføjet af

Jeg glemte helt

at nævne Aston Martin #52 med Christoffer Nygaard. Han er sat sammen med topkørerne Tómas Enge og Peter Kox. Nygaard gjorde det ikke mindre end fremragende i kvalifikationen i går aftes, jeg er vildt imponeret af ham.
Det er da ufatteligt at et lille land uden relle motorsportsbaner kan blive ved med at poppe så mange talenter ud. Jyllandsringen, Ring Djursland og Padborg Park kalder jeg ikke 'rigtige' motorsportsbaner. For internationale racerkørere kan de højst betragtes som test-baner.
tilføjet af

Hmm, der er altså 4 Peugeot'er

Udover de 2 fabriks Peugeoter og Team Peugeut Sport total, så er der Oreca Matmut-teamet som i år også anvender en Peugeot 908. Det bliver umuligt for Tom K at vinde sin 9. titel i år. I første qual var den private Audi med Rockenfeller og Dumas iøvrigt hurtigere end McNish, Tom K og Capello.
Men ja, det er da helt vildt imponerende med debutanten Christopher Nygaard, som i Brno for 2 uger siden udtalte, at han følte at Le Mans var meget, meget langt væk. Det er altså klasse at komme igen på den måde!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.