12tilføjet af

Toget er 497.000 timer forsinket denne sommer

Det kan ikke passe, at vi i Danmark, et af verdens rigeste lande, må acceptere, at den kollektive trafik sejler, som en gør.
Sommeren 2007 vil igen slå alle rekorder hvad angår togforsinkelser. I alt vil passagererne opleve 497.000 timers forsinkelse, hvilket svarer til 20.000 døgn eller 56 år. Og det bare i juli og august måned.
Det burde være langt billigere at køre med tog og bus, og i stedet for at bruge milliarder på mere astfalt, burde vi investere så meget i toge til tiden og busser til alle, at danskerne ikke løber skrigene hen til bilforhandlerne ved tanken om at skulle være afhængig af offentlig transport. Hvis ikke den kollektive transport bliver et bedre alternativ, ender vi med flere bilkøer på vejene og endnu flere klimaproblemer.

vh Magnus H., trafikordfører for socialdemokraterne
tilføjet af

Dårlig idé!

Det er en dårlig idé at have halvtomme tog og busser til at køre rundt. Det koster en formue. Og jo, jeg benytter af og til offentlig transport og tit og ofte er der halvtomme vogne.
Offentlig transport bliver først en succes den dag det kan bære sig selv. Dvs. billetpriserne skal afspejle de egentlige driftsomkostninger. Skatteyderne skal ikke betale for at gud og hvermand kan køre billigt med tog/bus...

Offentlig transport er godt i storbyerne, men ikke godt på landet. Derfor skal vejnettet udbygges uden for byerne, sådan at privatbilismen fortsat kan være en succes.
Venstrefløjens hetz mod privatbilismen giver jeg intet for!
tilføjet af

Spørg en gammel "Bane-børste"

i stedet for nutidens teori-ingeniører.
tilføjet af

vil du så være venlig

at få vejret til ikke at blive for varmt❓at få mekanikken til at fungerer ALTID❓at få folk til at lade være med at begå selvmord på skinnerne❓at sørge for at intet "kommer på tværs" ?
Når det blive efterår kan du måske sørge for at der ikke vælter træer og grene på skinnerne❓når det bliver vinter kan du måske stoppe sne/isslag så skinnerne og sporskiftene ikke opgiver ævret ?
Iøvrigt så skal man ikke altid stole på prognoser og i hvilket omfang (hvor mange timer) ville du i givet fald acceptere som forsinkelse ?
Det er utroligt så "kloge" nogle mennesker er når det drejer sig om transportområdet, næsten alle ved bedst hvordan man undgår forsinkelser og andre vanskeligheder.
At du til gengæld har ret i at det helt klart burde være billigere og nemmere at bruge kollektiv transport er til gengæld hævet over enhver tvivl. Man burde måske også se lidt på taxaordningen i Danmark. Her i landet har man åbenbart accepteret kartelvirksomhed på taxa, prisaftaler og manglende konkurrence, det er ren mafia og Danmark er vel det dyreste land i verden at køre i taxa.
tilføjet af

Det skal køres i sænk

Så det kan blive privatiseret og der med majet majet bedre og billigere.. ligesom med Arriva på vestkysten.. nå nej.. der var dsb's bud billigere.. men det er sagen uvedkommende... privatisering er godt.. se bare på British Rail.. nå nej dårligt eksempel, men I ved hvad jeg mener
tilføjet af

Ansvaret er alene politikernes.

Ansvaret er politikernes.
Dansk jernbanedrift er virkelig i knæ, tynget af mange års manglende politisk interesse og mod til at gøre en engageret indsats.
Det er dyrt at være fattigt, og faktum er at spornettet er reduceret til næsten kun at kunne betjene passagertog i normalsituationer. Bemanding og udstyr er også kun baseret på normalsituationer.
Helt bevidst har man gennem årene nedlagt spor og transversaler i et omfang der hæmmer muligheden for regularitet og udvikling.
Området er præget af dårlig ledelse. Handlingsorienterede ledere holder sig klogeligt på god afstand af dette politisk betændte emne.
tilføjet af

Godt at have lange ben

så kommer man hurtigt frem.
tilføjet af

En søvnig joke.

M.h.t. de mange utålmodigt ventende passagerer, som vandrer hvileløst omkring på perronerne - er der ikke noget med at transportministeren er skotøjshandler :)
tilføjet af

forsinkelser

Det er rigtigt, at politikerne har ansvaret for de mange problemer på jernbanerne og i den offentlige transport. Der er desværre ikke blevet investeret og renoveret, og særligt ikke de seneste fem år.
Problemet er, at der ikke er mere plads på vejene, og hvis den offentlige transport ikke fungerer, så kommer der flere biler på vejene. I et samfund, der er et af verdens rigeste, må det være naturligt, at man sørger for en ordentlig transport.
vh Magnus Heunicke, Trafikordfører for Socialdemokraterne
tilføjet af

Jo, direktør for skokæden Holst Sko A/S

med forretninger i Vejle, Fredericia, Horsens, Århus, Odense og Esbjerg 1974-2001. Chefkonsulent, Danmarks Skohandlerforening 1963-1972.
tilføjet af

Nå nå

Er du nu sikker på det? Jeg tror nærmere det er "Skoringen" han kørte i sænk.
tilføjet af

Om, det var Skoringen el. Skokæden

er vel ligegyldigt?
tilføjet af

løgn og latin

det er ikke de sidste fem år der er afgørende for atden offentlige transport har problemer !
Allerede i 70` erne disponerede man fatalt forkert, især under socialdemokraterne, da man nedlagde masser af jernbaner rundt omkring i landet. Man burde eksempelvis allerede dengang have investeret i undergrundsbane el. lign. i KBH og Århus bla. til afløsning for sporvogne.
Investeringer i nye lokomotiver og bedre mere lige skinner så hastighederne imellem landsdelene kunne blive sat op er heller ikke noget de tidligere regeringer har prioriteret særligt højt.
Det er derfor IKKE kun den nuværende regering der har forsømt området.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.