Til pumperne! - ANMELDELSE

Forfatter: Birgitte Erhardtsen
Forlag: Gyldendal
299,95 kr, 343 sider
ISBN-10: 8702114666
Udkom: 11 november 2011
[sol] [sol] [sol] [sol] ud af seks stjerner
Mr. Grundfos, Niels Due Jensen, portrætteres i mageløs biografi af Berlingerjournalist Birgitte Erhardtsen. Faktisk bestilte han selv forfatteren til at udføre bogen, men efter sigende var han så styrende i processen at samarbejdet blev vanskeligt, og han endte med at skilles og nu tager han afstand fra bogen. Symptomatisk for hans person. I disse uger kører en debat i medierne om Grundfos ledelsesmæssige rod de seneste år, ikke mindst efter Lars Kolinds tilbagetræden fra bestyrelsesformandsposten netop om følge af denne bog!

Due Jensen-biografien er lidt af en kleppert. 330 sider relativt tungt stof om en ældre, besværlig mand! Ikke desto mindre er der undervejs meget lidt grund til at lægge bogen fra sig. Indtil sidste side brænder læseren efter at opdage afslutningen - bliver Niels Due Jensen offer, helt eller skurk? Og dette er gjort med fine cliff-hangers, flashbacks og atmosfæriske træden-vande-kapitler. Fornemt!
Men går vi lidt tættere på de enkelte kapitler og passager, har Erhardtsen ikke helt dramaturgisk kontrol over sine virkemidler. Ofter lægger hun op til en konflikt, hvorpå hun enten lader det løbe ud i sandet eller sovser rundt i de samme iagttagelser 2-3 gange uden at udløse konflikten. Stoffet trænger til en sidste gennemskrivning hvor gentagelserne kunne luges ud og bogen reduceres med 50 sider. Dermed kunne biografien have stået fantastisk stærkt og kunne være blevet en klassiker indenfor erhvervsbiografisegmentet. I stedet bliver det den rigtig fin, men ikke fænomenal biografi.
Erhardtsens sobre distance til Niels Due Jensens person indgyder ligeledes stor respekt. Hun gør ham hverken større end livet selv (hvad mange biografister ubevidst kommer til), eller undergraver ham unødigt. √Üdrueligt og sagligt skriver hun sig rundt om hans person og fremhæver ligeligt styrker og svagheder. Det er gjort med kirurgisk præcision, næsten videnskabeligt - man bliver faktisk mistænkelig om dette mon var et projekt i sig selv?
Niels Due Jensens besværlige personlighed er kun i ganske ringe omfang er sluppet ud i pressen, men Erhardtsen har researchet sig frem til kernen og hendes biografi bliver derved et ægte attentat på pressens kerneydelse, idet den leverer mere og bedre research. Genialt! Bogen vinder over de journalistiske artikler!
Og så til kritiken:
- Billedteksterne er upræcise og savner årstal
- Man savner mere generel indføring i hvad pumper egentlig er, hvor de bruges, til hvad og hvordan de fungerer