60tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Er det normalt at Skat forlanger man kører til service med kareten ?
Jeg har modtaget et brev, hvor Skat forlanger man kører til service med kareten.
Noget med at der skal undersøges et eller andet omkring airbag.
Jeg kan helt ærligt ikke se hvad det rager Skat, hvornår og hos hvem jeg får service.
I forvejen, så bliver kareten jo synet og serviceret for en mindre formue, så hvorfor Skat nu pludselig også blandes ind, forstår jeg ikke.
tilføjet af

Der kan være at der er svindel med i det.

Hvis bilen har air-bag, og den havde det da den kom til landet, ( på papirne) og der så ikke er betalt afgift af det.
Jeg har ser helt nye biler komme til landet, og ind på værkstedet, de skulle havde fjernet air-bag, servostyring og ABS-bremser, da de ikke var typegodkendt og der ikke var betalt afgift for det.
Det er muligt at Told&skat er efter forhandleren, og at du har købt en bil med en masse ekstraudstyr i, så slet ikke må være i den type biler, jeg FIAT piller en masse ekstraudstyr ud af mange typer FIATer?.
Jeg ved så ikke hvem der kommer til at hænge på udgifterne, hvis din bil har en masse ekstraudstyr, men Told&skat vil nok prøve at plukke dig, selvom at du ikke var klar over du ikke havde betalt for det.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

SKAT har overtaget de opgaver der tidligere lå under Motorkontoret, som jo lå under politiet.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

?
Jo men hvad har motorkontoret ( Skat ) at gøre med service af min bil ?
Bilen bliver jo synet, så hvis der er fejl ved bilen, så må det jo være i forbindelse med syn at dette opdages.
tilføjet af

Hvor gammel er bilen?.

Og hvem skal betale det eftersyn?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Det må Du diskutere med dem om 😉

?
Jo men hvad har motorkontoret ( Skat ) at gøre med service af min bil ?
Bilen bliver jo synet, så hvis der er fejl ved bilen, så må det jo være i forbindelse med syn at dette opdages.
tilføjet af

Hvor gammel er bilen?.

Det er ikke en ny bil.
Jeg er jo ligeglad med hvem der betaler for service. Angiveligt så skulle det være gratis at få undersøgt det ned airbag, men man ved jo godt at der sandsynligvis følger et eller andet med.
Jeg er også ligeglad, for kareten skal selvfølgelig være i orden, især når den kommer fra service.
Men jeg er jo ikke ligeglad med at Skat og min autoleverandør har indgået et samarbejde. Slet ikke et samarbejde hvor Skat forlanger min bil til service og eftersyn, uden for normalt synsinterval.
Skal Skat også checke om jeg kører på de af leverndøren foretrukne dæk❓Skal Skat checke om jeg har korrekt dæktryk❓Skal Skat vide hvor mange kilometer jeg kører❓( Skat har før forlangt at jeg fører fuld kørerbog, altså også over privat kørsel, inkl. formålet med kørslen )

Og hvem skal betale det eftersyn?.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Nu får vi jo ikke meget at vide om hvorfor bilen indkaldes til service eller hvor gammel den er.
Men kan det tænkes, at der er en af fabrikken anerkendt fejl, som skal rettes?
Normalt vil det ganske vist være forhandleren der så indkalder bilen, men hvis den er købt brugt, kan det være anderledes, især hvis den oprindelige forhandler er lukket.
Ellers kan der være uoverensstemmelser mellem bilens identitet på papirerne og bilen selv.
Altså på papiret er det en skrabeudgave og i real life er det en model med ekstra udstyr og større motor, selvom dette burde være opdaget ved syn.
Jeg har læst om eksempler hvor der var puttet så meget ekstra udstyr på en bil at den skiftede identitet.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Det er en helt standard Toyota.
Købt brugt ved forhandler, som stadigvæk eksisterer og som skriver til os med jævne mellemrum.
Hvad jeg ikke bryder mig om, er at der tydeligvis er et samarbejde mellem Toyota og Skat.
Bilen bliver serviceret og passet, så hvis der er fejl og mangler ved køretøjet, kan man påpege dem ved syn.
Hvorfor Skat skal skrive og stille krav om at bilen skal til service, angiveligt i forbindelse med en airbag, har jeg ikke forståelse for.
Hvis det var noget som der var skrevet vildt om i medierne, og bilen muligvis var farlig at køre i, så kørte jeg nok selv bilen til service.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Jo. Men nu tog jeg det op her, om udvalgte autoleverandører har et særlig samarbejde med Skat, uden om normale regler.

Det må Du diskutere med dem om 😉

[quote="thomas-f-hansen" post=2726267]?
Jo men hvad har motorkontoret ( Skat ) at gøre med service af min bil ?
Bilen bliver jo synet, så hvis der er fejl ved bilen, så må det jo være i forbindelse med syn at dette opdages.[/quote]
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Hvis det er korrekt at Told og Skat har overtaget motorkontorets opgaver, er det naturligt at det er dem der kontakter dig, når der er tale om noget motorkontoret før tog sig af.
Nu skriver du det er en Toyota og at det er noget med airbaggen, så måske er forklaringen ligetil.
http://politiken.dk/tjek/biler/ECE1942085/toyota-tilbagekalder-millioner-af-biler-med-defekte-airbags/
Der kan være tale om en af disse biler, og der vil det normalt være forhandleren eller importøren der indkalder bilen til et tjek, men det kan da være at det er motorkontoret, nu T&S, der har fået opgaven, da de jo alligevel har registreret alle biler.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Det kan de vel lade undersøge når bilen kommer til syn, som man normalt gør.
At der, måske, kan være, en defekt ved en airbag, skal vel ikke ligefrem sætte himmel og jord, samt hele Statsapparatet i bevægelse, for at Toyota kan få indkaldt biler til service.
Jeg tror da jeg kender et par mekanikere der gerne vil have deres kundekartotek, igennem Skat, så de kan indkalde alle kunder til et gratis check af dæktryk.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Der er ingen grund til at male fanden på væggen, bare fordi indkaldelsen kommer fra T&S, og ikke fra forhandleren eller importøren selv.
Der er tale om at Toyota tilbagekalder et antal biler, fordi der har vist sig at være en mulig defekt i airbagsystemet.
Dette tjek burde være gratis for dig, og det er derfor at bilerne tilbagekaldes af "en samlet enhed", her af importøren via T&S, istedet for at det er en kontrol der bliver udført ved førstkommende syn.
Afhængig af bilens alder kan det jo vare flere år inden du skal til syn.
Det er jo heller ikke sikkert at synsstedet er det samme som værkstedet/forhandleren, og når det er på Toyotas regning, er det vel forståeligt at Toyota ønsker at få tilbagekaldt og undersøgt bilerne inden for et begrænset tidsrum.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Der er ikke tale om at male fanden på væggen.
Der er tale om at Toyota og Skat indgår i et samarbejde, som ligger uden for normal procedure.
Et samarbejde som Toyota i særlig grad har interesse i, da Toyota dermed fortsætte deres "servicesamarbejde" med kunden, gennem det kendte ejersab af bilen.Det er selvfølgelig flot at Skat stiller en sådan service til rådighed for Toyota.
Det må alle andre i autobranchen, så også have krav på.
Er der en kendt defekt ved en bil solgt i Danmark, i det pågældende tidsrum, så må det være når bilen kommer til syn, at der gøres opmærksom på en sådan defekt.
Et service er jo aldrig gratis. Dels skal man undvære bilen, alternativt leje en anden, transport af bil og en selv, for ikke at tænke på hvad der ellers kan opstå af udgifter i forbindelse med et værkstedsbesøg.
Jeg vil her gøre opmærksom på, at vi ikke benytter Toyota til service og ikke har noget ønske om at gøre det.
Vi har købt og betalt en bil, og forventer ikke at skulle støtte Toyota yderligere. Hvis Toyota ønsker at efterse eller skifte dele på bilen, så er Toyota velkommen til at henvende sig, og vi vil anvise hvilket værksted vi ønsker foretager et sådant eftersyn eller udskiftning af reservedele.


Der er ingen grund til at male fanden på væggen, bare fordi indkaldelsen kommer fra T&S, og ikke fra forhandleren eller importøren selv.
Der er tale om at Toyota tilbagekalder et antal biler, fordi der har vist sig at være en mulig defekt i airbagsystemet.
Dette tjek burde være gratis for dig, og det er derfor at bilerne tilbagekaldes af "en samlet enhed", her af importøren via T&S, istedet for at det er en kontrol der bliver udført ved førstkommende syn.
Afhængig af bilens alder kan det jo vare flere år inden du skal til syn.
Det er jo heller ikke sikkert at synsstedet er det samme som værkstedet/forhandleren, og når det er på Toyotas regning, er det vel forståeligt at Toyota ønsker at få tilbagekaldt og undersøgt bilerne inden for et begrænset tidsrum.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Kan man der af udrede at bilen ikke er købt af en autoriseret Toyotaforhandler?
Så er det måske årsagen til at netop du har fået brev fra T&S istedet for importøren eller den autoriserede forhandler.
Det er jo trods alt ikke sikkert at den (autoriserede) forhandler der solgte bilen første gang, har nogen mulighed for at vide hvor bilen er nu eller hvem første ejer har solgt til.
Selvfølgelig er der gener forbundet med at skulle undvære bilen, men selve tjekket tager sikkert ikke mange minutter, og kun hvis din bil er en af de ramte, kan det tage længere tid.
Hvis du vælger at bruge et ikke autoriseret værksted, er det tvivlsomt om Toyota stadig vil lade servicen være gratis.
Jeg er temmelig sikker på at alle importører eller forhandlere kan bruge T&S på denne måde, hvis de af en eller anden grund ikke kan finde en bils nuværende ejer eller lokalitet, især når det drejer sig om sager som denne, som kan være mere eller mindre farlige.

Ellers synes jeg du skulle bide i det sure æble og lade Toyota udføre tjekket og eventuel udbedring, ifald dette sker per kulance, som det vist hedder.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Fandt lige den her.
http://www.bilzonen.dk/bilnyheder/2013/05/tusinder-vw-up-skal-til-kontrol/
#Volkswagen samt Skoda og Seat løser problemet ved at indkalde de pågældende biler til et ekstraordinært sikkerhedstjek, hvor Volkswagen, Skoda- og Seat-værkstederne omkoder airbagsystemet for at garantere, at disse fungerer upåklageligt. Dette er omkostningsfrit for de pågældende kunder og varer ca. 30 minutter. Det understreges, at kunderne kontaktes direkte og at alle de kunder, der købte en up! i 2012 ikke er berørte. Ejerne bliver kontaktet direkte via brev fra SKAT/Centralregistret for Motorkøretøjer#
VW bruger altså også centralregistret og T&S til at indkalde bilerne.
Det er sikkert også den mest sikre metode, da alle biler jo er registreret der, og hvis ansvaret blev forhandlernes kunne der lettere ske svipsere så nogen ikke blev indkaldt.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Bilen ER købt af autoriseret Toyota.
Som vi i øvrigt havde til at servicere bilerne indtil de begyndte at tage 15-20.000 for service som ikke blev udført og vi ikke engang kunne køre hjem i bilen, men måtte have den slebt på et alternativt værksted.
Jeg forventer selvfølgelig at Toyota ikke bliver forfordelt i deres salgsarbejde og at Skat stiller en sådan service til rådighed for alle i autobranchen, så alle kan få lige del i dette omfattende salgsarbejde.
Man må jo rose Skat for den enestående indsats.
Der er jo tale om helt målrettet salgskanvas, til en værdi af flere hundrede millioner kroner.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

De dersens japanske riskogere kræver jo ekstra overvågning 😖
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Ikke sandt.
Jeg har en Suzuki, og den har været mere stabil end både de Fiat og Ford biler jeg har haft, og Sukien er endda den jeg har haft længst.
Var Toyota forresten ikke i mange år det bilmærke der blev kåret som de bedste og mest pålidelige?
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Jeg har også en Europæisk bil, den er købt fra ny. Kostede bl.a. 3 x ny motor inden for de første 3 år, som sammenlagt med prisen på alm. service, betyder at jeg har betalt bilen mindst 2 gange, på de første 3 år.
Så hvis ikke man er filantrop, skal man vist holde sig fra udvalgte tyske mærker.
Jeg er nu mest fortørnet over, at man i Skat tilbyder særlig service til udvalgte i autobranchen.
Jeg kan forstå det også gælder andre end Toyota.
Man må forvente at Skat forlanger en betaling som modsvarer værdien af sådant opsøgende arbejde. Altså må Skat have en eller to milliarder til gode hos de udvalgte bil-krejlere.
Alternativt, så må jeg jo også have mulighed for at påpege en mulig fejl på et køretøj, og forlange at Skat opsøger alle tænkelige, på vegne af mig, med gratis information om hvordan man kan få afhjulpet fejlen.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Du skriver det næsten som at Du sammen med bilen er fæstebonde hos SKAT og skal stille med køretøjet i krig og fred 😖 😖
En perlestensmekaniker der får sin halve indtægt i Uganda-$$ kan SKAT selvklart ikke godkende som autoriseret under deres interesseområde, på den anden sider får værkstederne vel heller ikke en krone fra SKAT under bordet.

Jeg har også en Europæisk bil, den er købt fra ny. Kostede bl.a. 3 x ny motor inden for de første 3 år, som sammenlagt med prisen på alm. service, betyder at jeg har betalt bilen mindst 2 gange, på de første 3 år.
Så hvis ikke man er filantrop, skal man vist holde sig fra udvalgte tyske mærker.
Jeg er nu mest fortørnet over, at man i Skat tilbyder særlig service til udvalgte i autobranchen.
Jeg kan forstå det også gælder andre end Toyota.
Man må forvente at Skat forlanger en betaling som modsvarer værdien af sådant opsøgende arbejde. Altså må Skat have en eller to milliarder til gode hos de udvalgte bil-krejlere.
Alternativt, så må jeg jo også have mulighed for at påpege en mulig fejl på et køretøj, og forlange at Skat opsøger alle tænkelige, på vegne af mig, med gratis information om hvordan man kan få afhjulpet fejlen.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Jeg har engang pumpet en cykel.
Desværre er jeg ikke sikker på at jeg fik den pumpet rigtigt op.
Med baggrund i denne sikkerhedsbrist, må jeg forlange at Skat finder frem til alle tænkelige, der har ejet en cykkel, og på det grundlag beder dem rette henvendelse til mig, så jeg kan henvise til hvordan man undersøger om cyklen er korrekt pumpet.
Da vi jo ikke skal have alle tænkelige cykler ind i sagen, så begrænser vi det til cykler fra 1864 & og frem, endvidere så gælder det kun for cykler med mere end et hjul og cykler der benytter komprimeret luft i dækkene.
Det er virkelig vigtigt at Skat indkalder alle, så der ikke opstår en svipser, for det kan have alvorlige helbredsmæssige konsekvenser, hvis man kører på en cykel uden korrekt dæktryk.
Der gøres opmærksom på, at det KUN drejer sig om en mulighed for forkert dæktryk på en cykkel, hvorfor jeg KUN ønsker kontakt fra alle der muligvis har kørt på, eller som i fremtiden evt. vil køre på en cykkel i Danmark.
Alle andre, behøver Skat ikke skrive til, for så er denne alvorlige og livstruende situation ikke til stede.
Men det ER meget meget vigtigt Skat går seriøst ind i denne alvorlige sag, så det kan afklares med størst mulig sikkerhed, om der kører en cykkel rundt hvor jeg har pumpet forkert dæktryk i.
Det forventes selvfølgelig, at Skat yder en sådan service, helt uden beregning.
Sikkerhed frem for alt......
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

På en cykel kræver det blot mere arbejde at komme frem med for lavt dæktryk, hvilket forbedrer konditionen.
Men dækket bliver ødelagt, og fælgen når der ikke er meget luft tilbage.
For lavt dæktryk på en bil giver dårlige køreegenskaber, det kan også krænge af eller eksplodere da det bliver ret varmt.
Almen viden der ikke står i Skats regelsæt.

Jeg har engang pumpet en cykel.
Desværre er jeg ikke sikker på at jeg fik den pumpet rigtigt op.
Med baggrund i denne sikkerhedsbrist, må jeg forlange at Skat finder frem til alle tænkelige, der har ejet en cykkel, og på det grundlag beder dem rette henvendelse til mig, så jeg kan henvise til hvordan man undersøger om cyklen er korrekt pumpet.
Da vi jo ikke skal have alle tænkelige cykler ind i sagen, så begrænser vi det til cykler fra 1864 & og frem, endvidere så gælder det kun for cykler med mere end et hjul og cykler der benytter komprimeret luft i dækkene.
Det er virkelig vigtigt at Skat indkalder alle, så der ikke opstår en svipser, for det kan have alvorlige helbredsmæssige konsekvenser, hvis man kører på en cykel uden korrekt dæktryk.
Der gøres opmærksom på, at det KUN drejer sig om en mulighed for forkert dæktryk på en cykkel, hvorfor jeg KUN ønsker kontakt fra alle der muligvis har kørt på, eller som i fremtiden evt. vil køre på en cykkel i Danmark.
Alle andre, behøver Skat ikke skrive til, for så er denne alvorlige og livstruende situation ikke til stede.
Men det ER meget meget vigtigt Skat går seriøst ind i denne alvorlige sag, så det kan afklares med størst mulig sikkerhed, om der kører en cykkel rundt hvor jeg har pumpet forkert dæktryk i.
Det forventes selvfølgelig, at Skat yder en sådan service, helt uden beregning.
Sikkerhed frem for alt......
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Øhh nu forstår jeg ikke hvor fæstebonde kommer ind i billedet.
Jeg kan bare ikke se hvordan det kan blive et problem som Skat skal tage sig af, når en eller anden autofabrikant har kvajet sig.
Hvis autofabrikanten ønsker at udbedre en sådan fejl, på trods af at enhver garanti tydeligvis er udløbet for længe siden, så må fabrikanten selvfølgelig selv afholde hele udgiften i forbindelse med at udbedre fejken. Det kan altså umuligt blive en udgift som Skat skal afholde, herunder opsøgende kontakt til kunderne.
Toyota, Folkevogn, eller andre som har samne ønsker om servixe, kan jo bare henvende sig til f, eks. Krak og få et tilbud på hvad det koster at få fundet frem til de relevante kunder.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Det må Du jo tage op med Skat på mandag hvis det ikke fremgår af deres hjemmeside, hvis der var nogen herinde der kunne give et svar havde Du nok fået det.
Eller prøv at spørg i forum på FDM, http://www.fdm.dk/debat , det ser ud til at Du ikke behøver at være medlem men blot skal oprettes.

Øhh nu forstår jeg ikke hvor fæstebonde kommer ind i billedet.
Jeg kan bare ikke se hvordan det kan blive et problem som Skat skal tage sig af, når en eller anden autofabrikant har kvajet sig.
Hvis autofabrikanten ønsker at udbedre en sådan fejl, på trods af at enhver garanti tydeligvis er udløbet for længe siden, så må fabrikanten selvfølgelig selv afholde hele udgiften i forbindelse med at udbedre fejken. Det kan altså umuligt blive en udgift som Skat skal afholde, herunder opsøgende kontakt til kunderne.
Toyota, Folkevogn, eller andre som har samne ønsker om servixe, kan jo bare henvende sig til f, eks. Krak og få et tilbud på hvad det koster at få fundet frem til de relevante kunder.
tilføjet af

Hvad sagde T&S?

Øhh nu forstår jeg ikke hvor fæstebonde kommer ind i billedet.
Jeg kan bare ikke se hvordan det kan blive et problem som Skat skal tage sig af, når en eller anden autofabrikant har kvajet sig.
Hvis autofabrikanten ønsker at udbedre en sådan fejl, på trods af at enhver garanti tydeligvis er udløbet for længe siden, så må fabrikanten selvfølgelig selv afholde hele udgiften i forbindelse med at udbedre fejken. Det kan altså umuligt blive en udgift som Skat skal afholde, herunder opsøgende kontakt til kunderne.
Toyota, Folkevogn, eller andre som har samne ønsker om servixe, kan jo bare henvende sig til f, eks. Krak og få et tilbud på hvad det koster at få fundet frem til de relevante kunder.


Hvad sagde Told & Skat da du henvendte dig, og spurgte hvad meningen var?
tilføjet af

Man kan også køre i ring Thomas.

Jeg synes at folk har været flinke til at besvare din undren. Det må jo være i din egen interesse, at den airbag "fejl" bliver rettet. OK. jeg har aldrig hørt om, at SKAT indkalder til service, og hvad så [???] .
Om det er SKAT, Toyota eller hvem som helst der indkalder dig til service så må det jo ligge i kortene, at den fejl ingen omkostninger har for dig.
Det må fremgå tydeligt, at det brev fra SKAT du har fået, hvad du skal gøre. Gør det på mandag og vend så tilbage, hvis dette medfører så meget som 1 kr., hvilket jeg ikke kan forestille mig.
tilføjet af

Man kan også køre i ring Thomas.

Det der er faldet Thomas for brystet er at brevet er fra T&S, en statslig afdeling, og ikke fra importøren eller centralregistret.
På sin vis er hans undren berettiget, men eftersom T&S åbenbart har overtaget motorkontorets opgaver, er afsenderen nok mere forståelig, da det er centralregistret, nu åbenbart under T&S, der har navne og adresser på samtlige bilejere i Danmark og derudfra ved lige nøjagtig hvem der ejer biler af pågældende mærke og model.
Hvem ved, måske er dette ikke en gratis behandling fra T&S side, men uanset prisen, så er den nok mange gange lettere og billigere end hvis importøren og forhandlerne skulle til at gå alle navne og adresser på dem de har solgt til igennem, og endda søge efter de nye adresser på den
m der er flyttet eller blevet skilt eller har solgt bilen.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

er det ikke fordi der er en fejl på denne bil model som skal tjekkes, vi fik på et tidspunkt et brev fra skat om vores bil manglede et eller andet i taget som skulle tjekkes på producenten regning, ikke noget særligt.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Her er der tale om en fejl ved airbaggen efter det jeg kan finde frem til.
Det er ikke det der er trådstarters problem.
Problemet er at brevet er sendt af T&S og ikke bil importøren eller forhandleren.
Det er dette brug af en offentlig instans til et privat mellemværende mellem bilsælger og bilejeren der er hans problem.
Jeg finder der derimod ret naturligt da T&S, og dermed centralregistret, ligger inde med navne og adresser på samtlige bilejere i Danmark.
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

Bilen skal sgu nok omregistreres for 10.000 hvis det er en ny type airbag der bliver monteret 😉 😃

Her er der tale om en fejl ved airbaggen efter det jeg kan finde frem til.
Det er ikke det der er trådstarters problem.
Problemet er at brevet er sendt af T&S og ikke bil importøren eller forhandleren.
Det er dette brug af en offentlig instans til et privat mellemværende mellem bilsælger og bilejeren der er hans problem.
Jeg finder der derimod ret naturligt da T&S, og dermed centralregistret, ligger inde med navne og adresser på samtlige bilejere i Danmark.
tilføjet af

Hold da op - sikke en gang vrøvl i denne tråd. :-(

Følger ingen herinde bare en lille smule med i nyhederne på TV og i radio ??
Nå men, den er god nok - et parti biler har en fejl ved deres airbags - det er en fejl hvor bilen SKAL findes og en fejl som SKAL rettes, og da kun Motorregisteret (der nu om dage er lagt ind under SKAT) med ca. 100 % sikkerhed ved, hvor de pågældende biler kører henne, så har bilimportørerne (bl.a. Toyota) lavet aftaler med SKAT om at de kontakter brugerne/ejerne af de pågældende biler og beder dem køre til en autoriseret forhandler/værksted for at bilen undersøgt og evt. ordnet, hvis det skønnes nødvendigt.
Eftersynet og evt. efterfølgende rep. er GRATIS for kunden.
Mvh. Gavtyven
tilføjet af

Tilføjelse...

En bekræftelse af det jeg skrev er her bag dette link:
http://politiken.dk/tjek/biler/ECE1942164/tusindvis-af-danske-toyotaer-skal-sikkerhedstjekkes/
Forresten, så kaldes Motoregisteret idag for Trafikstyrelsen (men hører stadig under SKAT) og det er dem der så kontakter de nuværende ejere af de pågældende biler - det er jo efterhånden biler med en del år bag sig.
Mvh. Gavtyven
tilføjet af

Nu går det da helt galt...

Hold da op - sikke en gang vrøvl i denne tråd[/quote]
De skal altså også lige lægge en GPS-overvågning ind i biler så de med ca. 100% sikkerhed ved, hvor de pågældende biler "kører" henne.
Mon det ikke skulle have været ejerens fysiske adresse 😉 ❓

[quote] og da kun Motorregisteret (der nu om dage er lagt ind under SKAT) med ca. 100 % sikkerhed ved, hvor de pågældende biler kører henne,
tilføjet af

Tilføjelse...

Linket omtaler cirka det samme som jeg linker til længere oppe og vi er da enige.
Den letteste og hurtigste måde at være sikker på at få alle ramte Toyotabiler tilbagekaldt på, er ved at benytte dem som har adresser på ejerne af de pågældende biler.
Det er så T&S og underliggende instanser der har det.
Forhandleren og importøren kunne uden tvivl også lave dette arbejde, men de skulle i så tilfælde sandsynligvis alligevel have kontakt til centralregistret for at finde de personer som har solgt bilen senere.
Jeg ved ikke om det er normalt at bilforhandlere har direkte adgang til det centrale register, men jeg tvivler meget de har det officielt.
Derfor er det sikrest og hurtigst at få dem der sidder med oplysningerne til at kontakte dem direkte.
Om det er noget T&S tager sig betalt for, ved jeg så ikke, men det må vel være i statens interesse at bilerne er så sikre som muligt.
Og Fruppe.
jeg har lidt sølvpapir til overs.
Skal jeg sende dig lidt så du kan lave en sølvpapirshat?
tilføjet af

Tilføjelse...

Og Fruppe.
jeg har lidt sølvpapir til overs.
Skal jeg sende dig lidt så du kan lave en sølvpapirshat?

Næh, jeg kan nok finde lidt sjov i julepyntskassen 😃
Sgu da også noget rod, kørekort og pas gik til Borgerservice...........men jeg har ikke set mere politi på gaderne [???]
tilføjet af

Var der ikke noget med......

[quote]Og Fruppe.
jeg har lidt sølvpapir til overs.
Skal jeg sende dig lidt så du kan lave en sølvpapirshat? [/quote]
Næh, jeg kan nok finde lidt sjov i julepyntskassen 😃
Sgu da også noget rod, kørekort og pas gik til Borgerservice...........men jeg har ikke set mere politi på gaderne [???]

Gik kørekort og pas ikke over til hackerne? 😉
tilføjet af

Samler lige lidt op

Der er ikke tale om nogen særlig bil, det er en helt almindelig kørespand, fra starten af 00'erne.
Der er altså ingen garanti, eller anden relation mellem ejer og fabrikant.
Bilen er blevet indkaldt, fordi der angiveligt, måske, kan være en fejl på en airbag.
Normal procedure i Danmark er, at en sådan fejl bliver påpeget når bilen kommer til syn.
Så vidt jeg er bekendt, så er det hvert andet år. Jeg gider ikke selv pille i biler mere og derfor er det med syn, service, osv.,, noget jeg overlader til mekanikeren, hvilket IKKE er Toyota.
Nu får jeg et brev, fra Skat, som tilsyneladende går helt uden om normal procedure, og forlanger min bil til service.
Der er ikke tale om nogen grov fejl. Det er f.eks. farligere at køre med forkert dæktryk.
Derfor er der absolut ingen grund til at indkalde bilen til forhandleren.
Garanti.
Hvis fabrikanten mener der er et alvorligt og livstruende problem med bilen, så er det jo positivt at der bliver gjort opmærksom på dette.
Men det betyder jo ikke, at jeg dermed, gennem Skat, vil tvinges til at genoptage samarbejdet med forhandleren.
Normal procedure er, at der bliver gjort opmærksom på en sådan fejl i forbindelse med syn, og der har fabrikanten så mulighed for at korrigere fejlen.
Hvis fabrikanten ønsker at stille en særlig udvidet garanti til rådighed, så må det være fabrikanten der afholder alle udgifter i forbindelse med en sådan garantiordning.
Jeg skal, som ejer, være indforstået med en sådan ordning, da det jo også forpligter mig.
Der er en normal garantiperiode, hvor jeg er forpligtet ud over det egentlige køb, men efterfølgende er jeg jo ikke forpligtet på nogen måde og kan betragte bilen som min ejendom og JEG bestemmer hvem der piller i min bil, fuldstændigt som jeg bestemmer hvem der piller i installationerne på mit hus.
Skat er ikke et opsøgende organ for autobranchen !
Skat har i dette og angiveligt mange andre tilfælde, foretaget et opsøgende arbejde, som ligger langt uden for Skat's forpligtelser og ansvar. Der er, mig bekendt, intet sted i Dansk lov, som beskriver at Skat skal foretage opsøgende arbejde i forbindelse med autofabrikanters ønske om at stille udvidet garanti til rådighed.
Her må altså være tale om et direkte misbrug af Skat's beføjelser, foruden at der er tale om et muligt misbrug i forhold til persondataloven.
At der oven i købet er tale om, at Skat står til rådighed for særligt udvalgte i autobranchen, som opnår væsentlig økonomisk fordel, ved Skats opsøgende arbejde, beskriver jo direkte at man i Skat vil økonomisk forfordele særligt udvalgte i autobranchen.
Værre misbrug af Statens midler og dermed også mine Skattekroner, skal man lede længe efter.

Det eneste som kunne forklare Skat har særlig interesse i min bil, ville være hvis Skat ønsker en særlig overvågning af mit køretøj. Det skal Skat være velkommen til, men det kræver så også at jeg var blevet informeret om en sådan overvågning, herunder overvågning af kilometerstand.
( En forklaring som jeg ikke tror ligger til grund for indkaldelsen )

Og så er jeg iøvrigt fuldstændigt ligeglad med om det er nemmere for fabrikanterne at benytte Skat. Det er fortsat ikke Skats opgave at tvinge mig, eller andre, ind i en udvidet garantiordning, med nogen som helst fabrikant.
tilføjet af

Samler lige lidt op

Jeg har hørt at lige præcis med airbags er der et problem...
De blev jo populære at putte i bilerne som slagsargument om sikkerhed i midsten af 90-erne... Men hvis de er 15 år gamle skal de udskiftes. Og så er bilen i sig selv ofte mindre værd en en udskiftning koster...
Så SKAL man købe bil i 5-20000 kr klassen så find en UDEN airbag så får man aldrig det problem ;)
Jeg plejer altid at anbefale Toyota Carina E som kan fås til rimelige penge, og er ret solid, selvom den måske har kørt 200.000 km...
tilføjet af

Samler lige lidt op

Jeg er egentlig ligeglad med airbag.
Men jeg er ikke ligeglad med om Skattekronerne bliver misbrugt på udvalgte i autobranchens mærkelige "servicetilbud".
Ud over at man misbruger statens midler, så vil jeg da gerne vide i om man mener jeg er forpligtet ud over garanti.
tilføjet af

Samler lige lidt op

Der kommer jo flere og flere krav til biler, nogle af dem vedrører også miljøet og kan komme fra EU, og så kan Du ikke gøre en skid ved det.
Tvunget valg af værksted må Du tage op med Konkurrencestyrelsen, eller med Skat mandag formiddag, vi kan ikke gøre noget ved det alligevel de næste 48 timer.

Jeg er egentlig ligeglad med airbag.
Men jeg er ikke ligeglad med om Skattekronerne bliver misbrugt på udvalgte i autobranchens mærkelige "servicetilbud".
Ud over at man misbruger statens midler, så vil jeg da gerne vide i om man mener jeg er forpligtet ud over garanti.
tilføjet af

Samler lige lidt op

Jeg har for længst "opdaget!" at det er meget nemmere at GÅ eller tage Taxa😉Mest gå ;)
tilføjet af

Dæk ?, I teorien ja!.

Tag nu F. eks. min VW syncro, den skal køre på 14X205 MS 8 lags lærredet, synshallerne er vist under Told&skat, og det er muligt at de vil kontrollere om det sidste syn du fik på bilen nu også blev foretaget rigtigt.
Men der er også den mulighed, at fabrikanten af bilen har indkaldt en special serie biler til et kontrol eftersyn Pga. de har haft problemer med F.eks air-bag.
Jeg ved ikke om du har prøvet at "knalde" sådanne en satan af?, men man for et chok, det giver et BRAG som en i helvedet, den bliver drevet af en jagtpatron, og ligger man og "tuller" rundt inde i en tætbefolket by, så kan man godt køre galt Pga. det brag.
Man har tit hørt at Japanerne har tilbagekaldt hele serier af biler til et eftersyn, så den mulighed er der jo også.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Samler lige lidt op

Det kan du så synes som du vil - men det altså et sikkerhedsproblem - og netop derfor er SKAT (motorregisteret) indblandet - eksploderer airbaggen i hovedet på dig en dag du kommer med 130 km/t på motorvejen uden grund, så kan det da godt være at du vil ærgre dig lidt over at du gjorde som du er blevet opfordret til.
Tvivler iøvrigt på at teknikeren ved et normalt bilsyn vil kunne konstatere en sådan "elektronisk" fejl - det er jo en fejl Toyota er blevet opmærksom på - måske netop på grund af flere uforklarlige uheld.
Det er iøvrigt IKKE et bileftersyn som sådan du skal køre ind og få lavet - det er kun et tjek af dine airbags - desuden er det et gratis tjek, så jeg forstår slet ikke din modvilje.
Næsten alle Japanske bilmærker er iøvrigt indvolveret, og de indkalder alle bestemte modeller, årgange med bestemte stelnumre.
Læs evt. mere om det her: http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-67084612:flere-tusind-danske-biler-tilbagekaldes--se-hvilke.html
Mvh. Gavtyven
tilføjet af

Dæk ?, I teorien ja!.

Alt er vist opklaret pølle.
Fruppe skrev at motorkontoret var lagt ind under T&S, så derfor er indkaldelsesbrevet fra dem.
Så skriver trådstarter at bilen er en Toyota, hvorefter jeg googler Toyota og synsindkaldelse, og finder en artikel om at Toyota tilbagekalder biler på grund af en defekt i airbaggen, så derfor en serviceindkaldelse.

Ved at bruge T&S kan Toyota, og alle andre bilfabrikanter med samme slags problemer, nemt, enkelt og hurtigt få opsporet ejerne af alle de biler der kan have pågældende problemer.
Det er næppe andet end et par tastetryk hvorefter der kan printes lange lister af bilejere ud.
Forhandler eller importør kunne uden tvivl selv have kontaktet de personer de havde solgt de omtalte bilmodeller til, men hvis denne person har solgt bilen efterfølgende, kunne sådan et brev nemt gå tabt, da det ikke er sikkert at den tidligere bilejer har nogen interesse i at spilde tid på at opspore den nye ejer for at videresende brevet.
tilføjet af

Samler lige lidt op

Det er jo det samme med tvungne periodiske eftersyn på gasfyr, her er det kun certificerede VVS´r der må foretage dem og udskifte det nødvendige som folk betaler selv....eller fabrikanten hvis denne har lavet fejl.
Selve proceduren med at myndighederne giver manden besked på at gøre det hos x antal kunder er kun en administrativ udgift der betales via afgifter.

Det kan du så synes som du vil - men det altså et sikkerhedsproblem - og netop derfor er SKAT (motorregisteret) indblandet - eksploderer airbaggen i hovedet på dig en dag du kommer med 130 km/t på motorvejen uden grund, så kan det da godt være at du vil ærgre dig lidt over at du gjorde som du er blevet opfordret til.
Tvivler iøvrigt på at teknikeren ved et normalt bilsyn vil kunne konstatere en sådan "elektronisk" fejl - det er jo en fejl Toyota er blevet opmærksom på - måske netop på grund af flere uforklarlige uheld.
Det er iøvrigt IKKE et bileftersyn som sådan du skal køre ind og få lavet - det er kun et tjek af dine airbags - desuden er det et gratis tjek, så jeg forstår slet ikke din modvilje.
Næsten alle Japanske bilmærker er iøvrigt indvolveret, og de indkalder alle bestemte modeller, årgange med bestemte stelnumre.
Læs evt. mere om det her: http://finans.tv2.dk/nyheder/article.php/id-67084612:flere-tusind-danske-biler-tilbagekaldes--se-hvilke.html
Mvh. Gavtyven
tilføjet af

Samler lige lidt op

Jeg er egentlig ligeglad med airbag.
Men jeg er ikke ligeglad med om Skattekronerne bliver misbrugt på udvalgte i autobranchens mærkelige "servicetilbud".
Ud over at man misbruger statens midler, så vil jeg da gerne vide i om man mener jeg er forpligtet ud over garanti.

Jeg ved ikke om der bliver brugt skattekroner på denne her sag, men mon ikke Skat sender regningen videre til Toyota. Det er jeg ret overbevist. Skat er jo som regel aldrig meget for at pengene går den "forkerte" vej.
Med hensyn til at det er Skat, der sender indkaldelsen ud så er det da fuldstændig naturligt. Det er den eneste effektive måde at finde frem til de nuværende ejere. Alternativt skulle Skat give personlige oplysninger videre til Toyota som så kunne sende brev ud. Men det er formentlig ulovligt og heller ikke særligt trygt hvis Skat videregiver oplysninger til private virksomheder.
tilføjet af

Jeg prøver lige igen-igen.....

Der er ikke tale om nogen særlig bil, det er en helt almindelig kørespand, fra starten af 00'erne.
Der er altså ingen garanti, eller anden relation mellem ejer og fabrikant.
Bilen er blevet indkaldt, fordi der angiveligt, måske, kan være en fejl på en airbag.
Normal procedure i Danmark er, at en sådan fejl bliver påpeget når bilen kommer til syn.
Så vidt jeg er bekendt, så er det hvert andet år. Jeg gider ikke selv pille i biler mere og derfor er det med syn, service, osv.,, noget jeg overlader til mekanikeren, hvilket IKKE er Toyota.
Nu får jeg et brev, fra Skat, som tilsyneladende går helt uden om normal procedure, og forlanger min bil til service.
Der er ikke tale om nogen grov fejl. Det er f.eks. farligere at køre med forkert dæktryk.
Derfor er der absolut ingen grund til at indkalde bilen til forhandleren.
Garanti.
Hvis fabrikanten mener der er et alvorligt og livstruende problem med bilen, så er det jo positivt at der bliver gjort opmærksom på dette.
Men det betyder jo ikke, at jeg dermed, gennem Skat, vil tvinges til at genoptage samarbejdet med forhandleren.
Normal procedure er, at der bliver gjort opmærksom på en sådan fejl i forbindelse med syn, og der har fabrikanten så mulighed for at korrigere fejlen.
Hvis fabrikanten ønsker at stille en særlig udvidet garanti til rådighed, så må det være fabrikanten der afholder alle udgifter i forbindelse med en sådan garantiordning.
Jeg skal, som ejer, være indforstået med en sådan ordning, da det jo også forpligter mig.
Der er en normal garantiperiode, hvor jeg er forpligtet ud over det egentlige køb, men efterfølgende er jeg jo ikke forpligtet på nogen måde og kan betragte bilen som min ejendom og JEG bestemmer hvem der piller i min bil, fuldstændigt som jeg bestemmer hvem der piller i installationerne på mit hus.
Skat er ikke et opsøgende organ for autobranchen !
Skat har i dette og angiveligt mange andre tilfælde, foretaget et opsøgende arbejde, som ligger langt uden for Skat's forpligtelser og ansvar. Der er, mig bekendt, intet sted i Dansk lov, som beskriver at Skat skal foretage opsøgende arbejde i forbindelse med autofabrikanters ønske om at stille udvidet garanti til rådighed.
Her må altså være tale om et direkte misbrug af Skat's beføjelser, foruden at der er tale om et muligt misbrug i forhold til persondataloven.
At der oven i købet er tale om, at Skat står til rådighed for særligt udvalgte i autobranchen, som opnår væsentlig økonomisk fordel, ved Skats opsøgende arbejde, beskriver jo direkte at man i Skat vil økonomisk forfordele særligt udvalgte i autobranchen.
Værre misbrug af Statens midler og dermed også mine Skattekroner, skal man lede længe efter.

Det eneste som kunne forklare Skat har særlig interesse i min bil, ville være hvis Skat ønsker en særlig overvågning af mit køretøj. Det skal Skat være velkommen til, men det kræver så også at jeg var blevet informeret om en sådan overvågning, herunder overvågning af kilometerstand.
( En forklaring som jeg ikke tror ligger til grund for indkaldelsen )

Og så er jeg iøvrigt fuldstændigt ligeglad med om det er nemmere for fabrikanterne at benytte Skat. Det er fortsat ikke Skats opgave at tvinge mig, eller andre, ind i en udvidet garantiordning, med nogen som helst fabrikant.


Hvad sagde Told & Skat da du henvendte dig, og spurgte hvad meningen var?

Forøvrigt er dit eksempel med installationerne i dit hus måske ikke verdens bedste....
Selvfølgelig kan du selv bestemme hvem der skal pille i dem, forudsat at du også lige bestemmer at disse folk skal have de fornødne autorisationer...
(Det sidste er jeg ikke selv så dygtig til at efterkomme 😉 )
tilføjet af

Jeg prøver lige igen-igen.....

Jeg vil nu mene at Toyota har alle rettighederne til at bestemme hvem der udfører disse "særmodifikationer" der skal til.
Og selvfølgelig vil de forlange at det bliver udført på et autoriseret Toyotaværksted, hvor de ansatte mnekanikere har fået instrukser om hvor og hvad det er de skal kigge efter og eventuelt rette.
Da servicen (rettere undersøgelsen) er gratis, vil Toyota med bestemthed forlange at der bruges et godkendt autoriseret Toyota værksted.
Kan man så ikke lide ens Toyomekaniker, er så noget man må sluge råt.
Angående selve utilfredsheden med at det er T&S der har taget slæbet.
http://www.b.dk/bilen/kan-private-kigge-i-centralregisteret
Mekanikere og importører er ikke nævnt udover tilfælde med betalingstvivl, så værkstederne eller importøren har altså ikke haft en ærlig chance for at finde frem til biler der er blevet genhandlet efter salget fra forhandleren.
Det lader heller ikke til at denne service fra T&S har været gratis, selvom der jo ikke er tale om meget andet end et par tastetryk og porto, som importøren må være bonnet for.
Det er muligt at importøren kunne have kontaktet CRM angående oplýsninger om pågældende biler og så selv varetaget kontakten, men det ville uden tvivl have beslaglagt langt mere tid fra T&S.
tilføjet af

Jeg prøver lige igen-igen.....

Fra maj sidste år er det en autoriseret installatør der skal gennemgå installationerne i en ejerbolig og skrive en særskilt tilstandsrapport, dette for at finde fumleri med gør-det-selv kabler og dele som folk selv har henter i byggemarkedet de sidste 30 år.
Har de derefter fået en elektrikerven til at lave det sort er installation formodentlig fejlfri og der sker ikke yderligere, det er dårlige/brandfarlige installationer der skal findes og udbedres for sælgers regning hvis han ikke kan fremvise en faktura.

Forøvrigt er dit eksempel med installationerne i dit hus måske ikke verdens bedste....
Selvfølgelig kan du selv bestemme hvem der skal pille i dem, forudsat at du også lige bestemmer at disse folk skal have de fornødne autorisationer...
(Det sidste er jeg ikke selv så dygtig til at efterkomme 😉 )
tilføjet af

Jeg prøver lige igen-igen.....

Man skal ikke have en særlig autorisation til at pille i biler.
Enhver mekaniker, kan udføre service på en bil.

For lige at hjælpe dig lidt omkring installation i dit hus, som sandsynligvis lider af alle mulige byggemarked installationer, så kan du med fordel lade installationerne gennemgå af en autoriseret.
Så slipper du for at brænde inde på grund af fejlagtig montage.
Sådan gør vi andre.
Efterfølgende, så ER det almindeligvis billigere at ringe til en autoriseret, end det er at gøre det selv.
Er der tale om en flink håndværker, så sparer du en del ved at udføre det beskidte arbejde selv, for håndværkeren gider heller ikke ligge inde i din skunk og rulle sig i din isolering.

[quote="thomas-f-hansen" post=2726561]
Hvad sagde Told & Skat da du henvendte dig, og spurgte hvad meningen var?

Forøvrigt er dit eksempel med installationerne i dit hus måske ikke verdens bedste....
Selvfølgelig kan du selv bestemme hvem der skal pille i dem, forudsat at du også lige bestemmer at disse folk skal have de fornødne autorisationer...
(Det sidste er jeg ikke selv så dygtig til at efterkomme 😉 )
tilføjet af

Jeg prøver lige igen-igen.....

http://www.fdm.dk/nyheder/10000-japanske-biler-kan-have-airbagfejl
Hvem kan misforstå det der står ❓
Hvis Du stadig mener at det er forkert må Du som jeg har skrevet tage det op på højere plan, evt. gennem en advokat.

Man skal ikke have en særlig autorisation til at pille i biler.
Enhver mekaniker, kan udføre service på en bil.

For lige at hjælpe dig lidt omkring installation i dit hus, som sandsynligvis lider af alle mulige byggemarked installationer, så kan du med fordel lade installationerne gennemgå af en autoriseret.
Så slipper du for at brænde inde på grund af fejlagtig montage.
Sådan gør vi andre.
Efterfølgende, så ER det almindeligvis billigere at ringe til en autoriseret, end det er at gøre det selv.
Er der tale om en flink håndværker, så sparer du en del ved at udføre det beskidte arbejde selv, for håndværkeren gider heller ikke ligge inde i din skunk og rulle sig i din isolering.

[quote="dduck" post=2726663][quote="thomas-f-hansen" post=2726561]
Hvad sagde Told & Skat da du henvendte dig, og spurgte hvad meningen var?

Forøvrigt er dit eksempel med installationerne i dit hus måske ikke verdens bedste....
Selvfølgelig kan du selv bestemme hvem der skal pille i dem, forudsat at du også lige bestemmer at disse folk skal have de fornødne autorisationer...
(Det sidste er jeg ikke selv så dygtig til at efterkomme 😉 )[/quote]
tilføjet af

Altså, nu er det jo sådan...

at det er noget af sikkerhedsudstyret på bilen der muligvis kan svigte, og da sådan noget udstyr ofte er tilsluttet via noget avanceret elektronik, så er det somregel kun de aut. værksteder der har det førnødne måleudstyr, expertise - og i tilbagekaldelses tilfælde, så også de fornødne dele der skal bruges til reparationen - medmindre du da selv vil betale.
Nå men, her er ihvertfald TOYOTAs egen udmelding:
http://www.toyota.dk/service/campaigns/safety/safety_campaign_3.tmex
Mvh. Gavtyven
tilføjet af

Jeg prøver lige igen-igen.....

Man skal ikke have en særlig autorisation til at pille i biler.
Enhver mekaniker, kan udføre service på en bil.

For lige at hjælpe dig lidt omkring installation i dit hus, som sandsynligvis lider af alle mulige byggemarked installationer, så kan du med fordel lade installationerne gennemgå af en autoriseret.
Så slipper du for at brænde inde på grund af fejlagtig montage.
Sådan gør vi andre.
Efterfølgende, så ER det almindeligvis billigere at ringe til en autoriseret, end det er at gøre det selv.
Er der tale om en flink håndværker, så sparer du en del ved at udføre det beskidte arbejde selv, for håndværkeren gider heller ikke ligge inde i din skunk og rulle sig i din isolering.
(SNIP)


Som du selv antyder, så var dit eksempel med at du nok selv skulle bestemme hvem der skal rode med installationerne i dit hus måske ikke det bedst valgte i forb. med din bil.
Der er et hav af autorisationer til forskel.
Nu kan jeg forøvrigt ikke lige huske at du har været omkring min ejendom og set på mine installationer, så jeg undres en kende over at du så bombastisk kan udtale dig om tilstanden af samme.
Som uddannet maskinmester, med en udvidet maskinmestereksamen, har jeg et forholdsvis solidt kendskab til El- og vandinstallationer.
Min uddannelse kunne i sin tid meget nemt have givet mig en autorisation som El-installatør, men den fravalgte jeg da jeg ikke havde noget at bruge den til. Jeg vil vove den påstand at mit arbejde er på højde med, eller af højere standard end det du får udført mod betaling, fordi jeg ved hvad jeg laver, og tiden er min egen, så jeg kæler mere for detaljerne end en lærling der tilfældigvis arbejder for en mester med autorisation.
Det eneste byggevarekram der kan findes i mine installationer er mærkevarer der har måtte være på tilbud, så det var billigere at købe der, end at købe fra en grossist.
Det arbejde jeg har lavet, inklusive udvidelseer af Elinstallationen er lavet 100% efter gældende regler (undtagen den med autorisationen, forstås), og før jeg har udvidet på Ellen har jeg hvis det var nødvendigt foretaget de nødvendige kortslutningsberegninger for at sikre mig at det rent faktisk var forsvarligt.
Så dine teorier omkring min snarlige indebrænding skal du være meget velkommen til at holde for dig selv...
Hvad sagde Told&Skat forresten da du henvendte dig og spurgte hvad meningen var?
Eller vil du hellere brokke dig her, og diskutere på en halv vind?
tilføjet af

Altså, nu er det jo sådan...

at det er noget af sikkerhedsudstyret på bilen der muligvis kan svigte, og da sådan noget udstyr ofte er tilsluttet via noget avanceret elektronik, så er det somregel kun de aut. værksteder der har det førnødne måleudstyr, expertise - og i tilbagekaldelses tilfælde, så også de fornødne dele der skal bruges til reparationen - medmindre du da selv vil betale.
Nå men, her er ihvertfald TOYOTAs egen udmelding:
http://www.toyota.dk/service/campaigns/safety/safety_campaign_3.tmex
Mvh. Gavtyven

Hvis mit gamle Fiatmobil skulle blive indkaldt pga en fejl, ville jeg da helt klart foretrække at det var et autoriseret værksted der lavede det GRATIS, frem for at betale mekanikeren nede på hjørnet.
Han ville højst sandsynligt kunne lave det lige så forsvarligt som den autoriserede, men forskellen er, at Fiat ikke ville betale regningen....
tilføjet af

Forresten en ting til.....


(SNIP)
Er der tale om en flink håndværker, så sparer du en del ved at udføre det beskidte arbejde selv, for håndværkeren gider heller ikke ligge inde i din skunk og rulle sig i din isolering.

Er der tale om en flink elektriker, så får du ikke lov til at lave en snus med mindre du er ansat i hans virksomhed.
Det er en af betingelserne ved at have en autorisation; kun mester selv og ansatte i hans virksomhed må udføre arbejdet.
Han kan entrere med andre håndværkere for at få lavet føringsveje, men det er så på kontrakt og mod behørig betaling.
Det er simpelthen ulovligt hvis du selv trækker kablerne og så lader elektrikeren forbinde det efterfølgende.
Han kan faktisk miste sin autorisation på det, og skulle det gå galt og der opstår brand, kan forsikringen nægte at udbetale forsikringssummen fordi installationerne er ulovlige.
Så hvis det er en rigtig flink håndværker, så laver han arbejdet, og påtager sig ansvaret for atdet er korrekt udført.
Det sådanne småting man ved, når man har en uddannelse, og jeg ved udmærket godt at jeg bevæger mig på den forkerte side af loven, til gengæld ved jeg også kva min uddannelse at tingene er lavet fuldstændig korrekt og sikkert.
Det er mere end hvad man kan sige om de fleste hobby-elektrikere og hobby-retirademekanikere.
tilføjet af

Forresten en ting til.....

Jeg ved ikke hvordan reglerne er nu, men du skal ikke mere end 5-10 år tilbage, før der intet var til hinder for at du selv trak kabler og lavede alle installationer, på nær selve tilkoblingen til eltavlen.
Det krævede bare at det hele blev godkendt af en autoriseret installatør inden han foretof selve tilslutningen, men denne kontrol var som regel lige så dyr som hvis han havde lavet hele arbejdet, så derfor var der ikke mange, hvis nógen, der benyttede sig af den mulighed.
Om denne ekstra paranoiakontrol af den slags er et ubetinget gode ved jeg ikke, men jeg har altså set folk, som havde sømmet de klassiske 8tals ledninger fast til fodlisterne, med et søm gennem kablet.
Et klassisk eksempel på gør det selv folk, der IKKE ved hvad de gør.
tilføjet af

Forresten en ting til.....

Jeg var engang ansat kort tid i en ret dyr møbelbutik, her kunne det ikke undgås at der skulle flyttes lamper når udstillingen skiftede, og følgelig skilte jeg ledninger, fatninger og stik ad.
De første 2 var der fusket med, fjernet alt for meget isolering og skruer der ikke holdt ordentligt på kobberet 😖 , chefen sagde så at en tidligere ansat havde lavet de fleste af ledningerne fra vægstik og ud og bad mig om at gennemgå det hele.
Mere held end forstand at biksen ikke var futtet af.

Jeg ved ikke hvordan reglerne er nu, men du skal ikke mere end 5-10 år tilbage, før der intet var til hinder for at du selv trak kabler og lavede alle installationer, på nær selve tilkoblingen til eltavlen.
Det krævede bare at det hele blev godkendt af en autoriseret installatør inden han foretof selve tilslutningen, men denne kontrol var som regel lige så dyr som hvis han havde lavet hele arbejdet, så derfor var der ikke mange, hvis nógen, der benyttede sig af den mulighed.
Om denne ekstra paranoiakontrol af den slags er et ubetinget gode ved jeg ikke, men jeg har altså set folk, som havde sømmet de klassiske 8tals ledninger fast til fodlisterne, med et søm gennem kablet.
Et klassisk eksempel på gør det selv folk, der IKKE ved hvad de gør.
tilføjet af

Forresten en ting til.....

Jeg ved ikke hvordan reglerne er nu, men du skal ikke mere end 5-10 år tilbage, før der intet var til hinder for at du selv trak kabler og lavede alle installationer, på nær selve tilkoblingen til eltavlen.
Det krævede bare at det hele blev godkendt af en autoriseret installatør inden han foretof selve tilslutningen, men denne kontrol var som regel lige så dyr som hvis han havde lavet hele arbejdet, så derfor var der ikke mange, hvis nógen, der benyttede sig af den mulighed.
Om denne ekstra paranoiakontrol af den slags er et ubetinget gode ved jeg ikke, men jeg har altså set folk, som havde sømmet de klassiske 8tals ledninger fast til fodlisterne, med et søm gennem kablet.
Et klassisk eksempel på gør det selv folk, der IKKE ved hvad de gør.

Oki, jeg kan ikke dokumentere det (har lige brugt lidt tid på at søge), men jeg ved af personlig erfaring at det går tilbage til ihvertfald 1987.
Dengang ville en bekendt lave det nummer, og heldigvis var han et smut forbi elektrikeren før han startede.
Han blev venligt men bestemt belært om at det mås man ikke, og fik faktisk lov til at kigge i Stærkstrømsreglementet, som det hed dengang.
Jeg ville gerne have været en flue på væggen, for jeg ved at min ven er meget påståelig når han mener at have ret, og så argumenterer han faktisk temmelig overbevisende ud fra hvad han selv mener at der står i diverse love og bekendtgørelser.
Men dengang måtte han altså bøje sig for tryk,som man siger...
Jeg kan dokumentere at det ihvert fald var i kraft i 2006:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=27404
Du skal kigge i §10...
tilføjet af

Skat forlanger bilen til service ?

SKAT har overtaget de opgaver der tidligere lå under Motorkontoret, som jo lå under politiet.

Hvad skal i danskere så med politi i politidistrikter over hele landet i Danmark
v.h. H.B.H Torshavn
tilføjet af

Forresten en ting til.....

Ja ok, så er det meget længere tid siden den mulighed fandtes.
Jeg har det fra en underviser ved stærkstrøms teknisk værkstedsskole i Århus, men det er mange år siden jeg har været der.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.