6tilføjet af

Lukkeloven skrottes anno 2012

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2009/12/01/134723.htm
Har lige læst på dr 1's hjemmeside at fra 2012 bliver lukkeloven skrottet. ALtså må butikkerne nu have åbent alle dage, undtagen helligdage, juleaften og de skal lukke nytårs aften kl 15.
Dette står i artiklen også:
Justitsminister Lene Espersen glæder sig over resultatet:
- Forbrugerne får flere valgmuligheder og større frihed til at tilrettelægge deres hverdag, siger hun.
- Det gælder især børnefamilierne, som tit kan have en udfordring i at få hverdagen til at hænge sammen.
- så tænker jeg bare... hvad så med de familier hvor mor eller/og far arbejder i butik. Deres børn får ikke meget glæde af denne ordning. Jeg arbejder selv i butik og har gjort det en del år. Det er som studiejob, så har jo selv valgt det, og har heller ikke så meget imod arb.tiderne da jeg hverken har kæreste eller børn. Men den dag jeg får børn, er det sten sikkert at jeg ikke skal arbejde i butik. Man får jo intet tid sammen med familien så. Desuden er det også bevist, at ved at holde længere åben/flere åbningsdage, kommer der ikke flere kunder, kundekredsen fordeler sig bare ud over flere tidspunkter på dagen/udover flere dage.
Hvad synes i om dette?
tilføjet af

Synes det er helt fint

Jeg shopper mest på nettet fordi jeg har sent fri, og aldrig kommer ind og handle eller sådan udover det mest nødvendige som dagligvare der har åben til kl. 20 eller 21.
Så jeg synes det er rart. samtidig skaber det flere arbejdspladser, da man jo ikke skal regne med at de folk der allerede arbejder der kan holde ud at arbejde 4-6-8 timer mere i træk. 😉
tilføjet af

desværre

Vi kan desværre ikke være sikre på, at det ikke allerede er de nuværende ansatte der kommer til at skulle stå til rådighed.. Måske ikke lige 8 timer mere dagligt, men hvertfald 2 kan vi godt regne med. Sådan var det også, da butikkerne begyndte at holde åben til kl 16 (17 nogle steder) i stedet for kl. 14 om lørdagen :(
tilføjet af

At det er idioti

jeg tror heller ikke på der kommer flere kunder.
Den er sq da helt gal med ens planlægning hvis man ikke kan nå og handle i dag.
Det bliver ikke mig, de ser i deres forlængede åbningstid.
Og jeg kan forestille mig de kommer til at mangle arbejdskraft så det forslår.
Hvori mod de små der ikke har råd til ekstra personale lukker.
Alt i alt en skodide.😕
tilføjet af

Tvivler på større omsætning

Det såmænd fint nok. Men jeg tror nu ikke der kommer den større omsætning som de håber på. Ikke i den størrelse.
At det er for at hjælpe børnfanilier?
Hæ. Det er så nok en løgn på størrelse med Poul Schluters om at intet var fejet ind under gulvtæppet.
De vil da blæse på folk. HVis det ikke lige passer i deres kram.re folkene der er der.
Der bliver sikkert heller ikke flere arbejdspladeser. Det bliver bare de ansatte der skal dække flere timer. Altså de bliver spredt ud. Færre på samme tid.😉
tilføjet af

Ringe at fjerne lukkelov

Arbejder selv i en lille butik, og har stået i butik i 18 år. Elsker mit job, er glad for at sælge. Men Men, det er super trist at når venner og bekendte holder et arrangement, så er det typisk om fredagen, og enten skal man have fri Fredag for at kunne nå at komme til tiden, eller også skal man bede om fri om lørdagen for at pleje sin tømmermænd. Det er som regelt umuligt at få fri en lørdag, da det er den mest eftertragtede fridag på ugen. Men jeg skal jo nok være glad for at jeg som minimum havde fri den lørdag jeg blev gift. Men jeg så da gerne at man kunne holde fri i weekenden som resten af sin familie og vennekreds. Og med den nye lykkelov håber jeg da også at børnehaven vil holde åbent i weekenden, da min kone arbejder i weekenden ind i mellem.
Jeg mener at der bør være en lukkelov, men at den evt, skal indrettes således at man kun kan handle fødevarer på skæve tidspunkter. Så sker der nemlig ikke et skred i forhold til specialforretningernes varesortiment. Og det er jo som regel de store butikker som Føtex / Bilka / Kvickly hvor de har mange ansat med studiejob og som gerne vil arbejde om søndagen for at få lidt hjælp til studierne. Og da HK's Ovenskomst er fuld af gode intentioner og hovedregler så er det noget af et regnestykke man skal kunne præstere hvis man skal have fri 9 weekender på en 16 ugers periode. Prøv det i en butik med 3-4 ansatte ???
tilføjet af

Helt enig.

Jeg arbejder også i butik. I et center hvor lukketide til hverdag er fastsat til kl 20.00. Selv er jeg fuldtids ansat og frygter også at lukkeloven forsvinder. I min kontrakt er der allerede taget højde for flere søndage. Jeg har dog ikke set en løn forhøjelse i de sidste 2 år og regner heller ikke med at se en i år. Jeg bor sammen med min kæreste og vi planlagde at få et barn, men droppede det da ingen af os regnede med at have overskud i hverdagen. Min forlovede arbejder i øvrigt på hospital som regeringen også tryner i øjeblikket. Ikke at jeg nogensinde har stemt på V, K eller O. Men det sker heller aldrig. De må ud ved næste valg. Sådan må det være.
Hilsen. Quade
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.