22tilføjet af

Hvad skal vi dog med den BRO

Det er jo kun Sjælland, Sverige, Norge, Finland og så dem på L/F der ville få gavn af den bro. Men hvad så med det motorvejs system der skal betjene broen? For ikke at snakke om på den anden side af bæltet, næmlig i Tyskland. Michael Cramer, han påpeger videre, at Femern-forbindelsen kommer til at lide under, at den lille bro mellem øen Femern og det tyske fastland, den cirka en kilometer lange Femernsund-bro, ikke vil blive udbygget til en motorvej med to spor i hver retning. Dette har trafikminister Carina Christensen bekræftet i Folketinget, og det fremgår ligeledes af aftale mellem Danmarks og Tysklands regeringer.
- Dermed bliver der tale om en slem flaskehals, og den er der mange der har mærket allerede i dag, når der er meget trafik, efter et færge træk, jubi hvor bliver vi alle glade for at holde i kø i Tyskland. Tåber. VH S
tilføjet af

Det havde været langt smartere og billigere...

at bygge en bro mellem Fyn og Als (med de nødvendige motorvejsudbygninger). Turen fra København til Hamburg var kun blevet ca 30 kilometer længere end via Femernssundbroen http://www.dknyt.dk/sider/artikel.php?id=29558 og det havde været en langt billigere bro fordi der er kortere, mere lavvandet og fordi man kunne lave det som en lavbro, da der ikke skal sejle store skibe under den (de sejler nemlig via Storebælt).
Desuden kunne man have sparet betalingsanlægget væk, da pengene kommer ind som ekstra brobetalinger over Storebæltsbroen. Motorvejen over Fyn ville blive aflastet, ligesom Lillebæltsbroen og motorvejen til Kolding ville, da trafikken til det meste af Fyn og Sjælland ville benytte den nye bro. Regeringen planlægger allerede en ny Lillebæltsbro - spørgsmålet er, om ikke en bro mellem Fyn og Als ville blive næsten ligeså billig som den nødvendige udvidelse af kapaciteten over Fyn, Lillebælt og trekantområdet.
For Als (med Danfoss) ville det være en stor fordel at blive koblet mere sammen med resten af Danmark, idet man så realistisk kunne rekrutere fra det meste af Fyn. Sønderborg ville også lige pludseligt blive en del af Danmark, i stedet for at være en eller anden by i et udkantsområde af Danmark.
Der er sådan set kun to områder der ville tabe på den løsning, ift. en Femernforbindelse, nemlig Lolland (som stadig ville skulle tage færgen over Femern bælt, samt trekantområdet (fordi de ikke i samme grad ville være et trafikknudepunkt).
Nå, med Femernforbindelsen besluttet, er det naturligvis en urealistisk ide. Men det havde da været langt smartere (og billigere). Og Københavnerne havde fået den ønskede hurtige forbindelse til Hamborg (det er nok lidt ligegyldigt om de sparer 130 eller 160 kilometer på turen ift nu).
tilføjet af

Øehm køre over?

Du spørger hvad vi skal bruge en bro til.😉
Men ellers enig. Dette bro-projekt er vanvittigt, der er så mange andre ting man burde investere i. Hul i hovedet at smide penge ud på den måde.
tilføjet af

Typisk jysk

Dersom en forbindelse alle andre landsdele end Jylland, skal der investeres det dobbelte i Jylland.
Det er derfor der skal indføres roadpricing, og indtægter derfra udelukkende til strækninger der betaler. Man kan ikke blive ved med at investere i motorveje på den jyske hede
Din holdning passer til "den jyske mafia"
tilføjet af

Overhovedet ingen flaskehals

om der så var en bilfærge imellem Fehmarn og fastlandet ville ingen næppe bemærke det.
Prognoserne siger at højest 9000 køretøjer vil passere den i døgnet. Det er nogenlunde den samme trafik som på motorvejen ved hirtshals.
Fehmarnbroen vil primært have psykologisk betydning for Københavnerne og Lolland-Falsterboerne. Når de kigger på kortet kan de føle sig landfast med Europa - noget de længe har været selvlysende grønne af misundelse på vestdanskerne over.
Hvad de glemmer er at det stadig koster en plovmand at køre over den, så man smutter ikke bare lige over til Puttgarden og køber en ramme snabelvand og et kilo marcipan til tyske priser.
tilføjet af

Tag en tudekiks

Du er da en københavnsk tudemarie. Nu har I fået Øresundsbroen og ringmotorvejen - og Storebæltsforbindelsen er I da også ret glade over. Projekter i den størrelse er altså ikke blevet bygget i Jylland, så tør snotten.
Næ du - det realistiske projekt havde været at bygge en bro mellem Fyn og Als. Så havde københavnerne stadig sparet 160 km på turen til Hamborg (imod de 160 I kommer til at spre med Femernbroen). Men Femernbroen bliver stjernedyr, medens en forbindelse mellem Fyn og Als ikke havde kostet meget mere end den ekstra forbindelse over Lillebæt den kunne erstatte.
Men nej, det skulle bare være en dyr forkromet løsning til københavnerne, i stedet for en billig og mere effektiv løsning mellem Fyn og Als. Og så sidder du og tuder mellem jeres 3 herredyre broprojekter og den udvidede ringmotorvej og føler dig snydt af jyderne - vær dog lidt realistisk, knægt!
tilføjet af

Netop

De eneste der får glæde af den bro er lastbilstrafikken mellem Harborg og København, samt ferierejsende fra KBH der skal gennem Frankrig. Almindelige mennesker får ikke meget glæde af den.
Det fornuftige havde stadig været en billig broløsning mellem Fyn og Als. Københavnerne havde stadig fået den kortere tur til Hamborg, og i tilgift var motorvejen over vestfyn samt lillebæltsbroen blevet aflastet, så man kunne spare en tredie lillebæltsbro (som allerede er i støbeskeen). Det helt tragiske er, at sådan en bro mellem Fyn og Als ikke havde været ret meget dyrere end en tredie Lillebæltsbro.
Femernbroen er en dyr og tragisk fejltagelse af samme dimensioner som en Kattegatbro ville være det. Et politisk prestigeprojekt til københavnerne, som koster os skatteydere en 30-40 milliarder mere end den logiske løsninger fra Fyn til Als ville have gjort. Vanvittigt, siger jeg!
tilføjet af

snup en tudekiks

paptysker😉
Men ok - du har ret. Det er spild af penge: Hvorfor tage helt til tyskland, når vi har jer jyder at grine af i kbh?
tilføjet af

Som enhver ved

kommer tragikministeren fra Sjælland. Men selv sjællændere kan indse det vanvittige i Femernforbindelsen, hvis de pudser brillerne og kigger på danmarkskortet.
tilføjet af

Investeringer

I myldretrafikken omkring København er gennemsnitshastigheden 20 - 30 km/t, på motorveje. I Jylland er tilsvarende hastigheden over det tilladte fordi der er bygget for mange motorveje der. Jo der er bygget rigeligt i Jylland i forhold til behov.
Det sjove med jeres protester er at I skal hellere ikke være med til at betale for Femernbroen. Ved en bro Fyn Als for at få forbindelsen København - Tyskland, bliver også Storebæltsbroen for lille.
tilføjet af

Transportministeren

kommer fra Fredericia og har levet det meste af sit liv i dette område.
Du kan muligvis godt have ret i dine synspunkter omkring Femernbroen, men ingen vil jo tage det seriøst når du 'argumenterer' med falske kendsgerninger.
tilføjet af

Jeg er uenig i

at det kun er Sjælland, Sverige, Norge, Finland og Lolland Falster som får gavn af broen. Den vil jo tage en del af trykket på den eksisterende rute til Tyskland, hvilket jo gavner brugerne af disse strækninger.
Man kan og skal diskutere disse store trafikinvesteringer, men jeg synes der er en tendens til at trække linierne lidt for hård op. Selv om jeg selv også var/er imod Femernforbindelsen, så kan jeg godt se argumenterne for.
tilføjet af

Fandme godt tænkt

Yes det ville ha været en kanon ide. VH S
tilføjet af

Storebæltsbroen for lille?

Efter hvilken målestok bliver storebæltsbroen for lille med en Fyn-Als forbindelse? Der kører dagligt dobbelt så mange biler på Vejlefjordbroen som på Storebæltsbroen, på trods af at begge kun har to spor, så selv med 9000 ekstra biler om dagen vil der stadig være rigelig plads på Storebæltsbroen.
Forøvrigt mener jeg man burde strege Vejlefjordsbroen op i 3 spor og sænke hastigheden til 80 km/t der for at løse kapacitetsproblemerne der, i stedet for at bygge endnu en Vejlefjordsbro.....
Og jo, vi kommer til at betale for Femernforbindelsen, når økonomien i projektet ikke holder.
tilføjet af

Trafikministeren kommer fra Nordsjælland

og hedder Jens Barfoed http://jp.dk/arkiv/?id=1433673&eceExpr=barfoed%22%20/%3E&eceArchive=o Hans interesse i trafikken er, at han for mindre end et år siden arbejdede for at skabe en Nordsjællandsk trafik-mafia. Så stik lige piben ind og læs på lektien, før du kritiserer.
tilføjet af

Ja, sådan er det så meget

"Og jo, vi kommer til at betale for Femernforbindelsen, når økonomien i projektet ikke holder"
I har endnu ikke været med til at betale for nogen anden forbindelse, end rabatpriserne ovre i Jylland, ved at sjællænderne har været med til at betale for forbindelserne der. Men jeg kan godt se at I forlanger 3 dobbelt investering i Jylland, for at være med, og så bliver det nok så dyrt at også I kommer til at deltage
Skeptikerne sagde også at Østersøen vil dø, både den gang man byggede Storebæltsbroen, og senere da de byggede Øresundsbroen. Intet tyder på at de får ret.
Der vil komme mere end de 9.000 flere bile om dagen, over Storebæltsbroen, dersom man bryder aftalen med tyskerne, og i stedet bygger Fyn Als. Men forslaget er nu også kun ment som en afsporing af indgået aftale.
Man kunne nu også projektere den forbindelse Fyn Als, for så at lytte til skeptikerne, og så bryde den aftale også.
tilføjet af

Der er nemlig så meget

Eksempelvis kan du jo godt gå udfra, at halvdelen af de 9200 biler der kommer til at kører på Femernforbindelsen om dagen tidligere valgte turen over Storebælt. Så det giver bestemt ikke 9200 ekstra biler på Storebælt om dagn - snarer 5000. Hvilket politkkerne naturligvis forsøger at sløre, fordi det ville få økonomien i projektet til at tage sig endnu mere håbløst ud, hvis det gik op for folk at mange af broindtægterne på Femern betales af Storebæltsforbindelsen.
Der har altså ikke været trafikinvesteringer i Jylland i stor skala de sidste mange år. Trafik-investeringerne er hovedsageligt gået til hovedstadsområdet (Storebælt, Øresund, Femern, Ring 3 osv), hvilket også er den rigtige strategi, da det er her de største problemer har været. Desværre har man valgt at ignorere, at den bedre ring-forbindelse vil give endnu større problemer inde i selve København, så I er gået fra asken til ilden, men penge har det i hvert fald ikke skortet på. Hele København området trænger i den grad til et realistisk eftersyn, hvor de nødvendige trafikpolitiske beslutninger til langsigtede holdbare løsninger må tages.
Det er urealistisk at afbryde Femernforbindelsen nu, da den er aftalt. Men broen kommer til at stå som et monument over, hvor uigennemtænkte løsninger politikerne bruger skatteydernes penge til. Broen Fyn-Als bliver aldrig til noget nu, da der ikke er økonomi til denne langt smartere løsning når Femernforbindelsen er besluttet.
tilføjet af

Det er rigtigt

at den nuværende transportminister (vi har ingen trafikminister) kommer fra Nordsjælland, men i og med du kritiserer ministerens ansvar i forbindelse med Femernforbindelse, så må du jo kritisere den minister som sad på det tidspunkt hvor Femernforbindelsen blev vedtaget. Hun hedder Carina Christensen - og hun kommer altså ikke fra Nordsjælland.
Jeg kan godt så på dit spam at emnet ligger dig meget på sinde, og det er for så vidt fint nok. Selv om det nok er lidt sent at gøre noget ved de nu når det er vedtaget (af en transportminister med base omkring Lillebælt). Men hvis der er gjort fejlvurderinger skal de selvfølgelig frem i lyset. Men at antyde at Femernforbindelse er planlagt pga. en Nordsjællandsk trafikminister er altså hul i vejen.
Mht. til Barfoeds Nordsjællandske trafikmafia, så er navnet selvfølgelig i joke med hentydning til den noget mere kendte Nordjyske trafikmafia. Men Barfoed har været åben om deltagelse i en uformel gruppe som arbejder for bedre trafikale forhold i Nordsjælland, specielt adgangen til København, og altså ikke en Femernforbindelse. Jeg ved faktisk ikke hvad hans holdning til Femernforbindelse er. Den kan godt være positiv, men i kraft af hans ekstremt korte tid kan han ikke gives ansvaret. Hvis du vil ligge ansvaret på en transportminister, og det lader du jo til at ville, så må du transportere det ad den fynske motorvej mod det lille bælt.
tilføjet af

Måske <rødvad !.

Og din tankegang passer til "rød stue"........ du ved den i børnehaven !......... kan næsten se dig for mig... "vrææææl.... hans-ole driller" !.
tilføjet af

Flemming Hansen er den ansvarlige person

Femernbroen er Flemming Hansens barn - han var trafikminister (læg nu mærke til at det er ordet i avisartiklen jeg linker til) sidste år, og var den der fik tyskernes underskrift på det princippapir der gjorde Femernbroen til en realitet http://jp.dk/indland/trafik/article988847.ece
Flemming Hansen blev født i 1939 i København, og er i den grad Københavner af sind. Carina er en ren marionetdukke i den forbindelse, og dine forsøg på manipulation er så primitive, at man må tage sig til hovedet.
tilføjet af

Ok, nu forstår jeg

Det var selvfølgeligt helt tydeligt at det var Flemming Hansen du hentydede til når du sagde at trafikministeren kommer fra Nordsjælland, hvor vi jo alle ved København ligger.
Du har en god sag, men det tjener dig ikke at beskylde alle som bare har en lidt anden holdning (jeg er jo faktisk ikke uenig med dig i det centrale), for manipulation.
tilføjet af

Nej, jeg har ingen sag

Femern er besluttet, så jeg har ingen sag. Men jeg kan gøre opmærksom på, hvordan politikerne sjofler med skattekronerne, for at tækkes de erhvervskræfter som i mange år har drømt om en Femernbro.
tilføjet af

Jo, du siger det jo selv

'Men jeg kan gøre opmærksom på, hvordan politikerne sjofler med skattekronerne, for at tækkes de erhvervskræfter som i mange år har drømt om en Femernbro.'
Det er da netop en sag! Og det fremgår også af mine tidligere indlæg at det er den sag jeg taler om. Jeg har netop skrevet at løbet er kørt, men at det er god sag idet jeg heller ikke er enig i beslutningsgrundlaget for Femernforbindelsen.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.