4tilføjet af

Heb. 11 troskapitlet.

Hebræerbrevet kap. 11 også kendt som troskapitlet.
Allerførst, det jeg læser her er, at flere blev i tro erklæret retfærdig af Gud. IKKE i gerninger, men i tro. JO også ved deres gerninger, men troen bliver sat før gerningerne.
Tager det lidt i bidder.
Vers 5:
v5 I tro blev Enok taget bort, for at han ikke skulle se døden, og han var der ikke mere, for Gud havde taget ham bort; for det er bevidnet, at før han blev taget bort, havde han behaget Gud.
Hvad mon der menes med at Enok blev taget bort, for at han ikke skulle se døden?
Igen troen er det mest væsentlige:
v6 Men uden tro er det umuligt at behage ham; for den, som kommer til Gud, må tro, at han er til og lønner dem, som søger ham.
I tro:
v7 I tro fik Noa et varsel om det, som endnu ikke var at se, og byggede i sin gudfrygtighed en ark til frelse for sit hus; ved denne tro bragte han dom over verden og blev selv arving til retfærdigheden af tro.
Læs Abrahams og Sara tro, hvad det bragte dem:
v8 I tro adlød Abraham kaldet til at bryde op og drage til et sted, som han skulle få i eje, og han drog af sted uden at vide, hvor han kom hen. v9 I tro slog han sig ned i det forjættede land som i et fremmed land og boede i telte sammen med Isak og Jakob, medarvingerne til det samme løfte; v10 for han ventede på byen med de faste grundvolde, hvis bygmester og skaber er Gud. v11 I tro fik selv Sara, der var ufrugtbar, kraft til at grundlægge en slægt, skønt hun var ude over den alder, fordi hun anså ham, der havde givet løftet, for troværdig. v12 Derfor blev også efterkommerne efter en eneste mand, der endda havde mistet sin livskraft, så mange som himlens stjerner og som de talløse sandskorn på havets bred.
Et stærkt vidnesbyrd.
Gud havde allerede grundlagt en by:
v13 Med troen i behold døde alle disse uden at have fået løfterne opfyldt; de havde kun set og hilst deres opfyldelse i det fjerne, og de bekendte, at de var fremmede og udlændinge på jorden. v14 Men de, der siger noget sådant, giver dermed til kende, at de søger et fædreland. v15 Hvis de dermed havde tænkt på det, som de var rejst ud fra, havde de haft lejlighed til at vende tilbage; v16 men nu var det et bedre fædreland, de længtes efter, nemlig det himmelske. Derfor skammer Gud sig ikke ved dem eller ved at kaldes deres Gud. For han har allerede grundlagt en by til dem.
I det himmelske. Jesus siger, jeg bereder jer en bolig i himlen. Jamen er det ikke smukt?
Dette syntes jeg bare er tillid til Gud. Abraham vidste at Gud havde lovet ham at blive stamfader til jordens efterkommere. Og alligevel er han villig til at gøre som Gud siger. For nogen kan det virke ja barskt. Men tænk efter, mærk efter, Abraham kendte løftet, men tvivlede aldrig på Gud. Dette er rummer faktisk mange dybe tanker og følelser:
v17 I tro bragte Abraham Isak som offer, da han blev sat på prøve, og var rede til at ofre sin eneste søn, skønt han havde fået løfterne, v18 og der var blevet sagt til ham: »Det er efter Isak, dine efterkommere skal have navn;« v19 for han regnede med, at Gud havde magt endog til at oprejse fra de døde, og derfra fik han ham også billedligt tilbage. v20 I tro velsignede Isak Jakob og Esau med det, der skulle komme. v21 I tro velsignede Jakob, da han lå for døden, begge Josefs sønner, og han bøjede sig i bøn over grebet på sin stav. v22 I tro talte Josef, da han nærmede sig sit endeligt, om Israels børns udgang af Egypten og befalede, hvad de skulle gøre ved hans døde ben.
Flere trosvidnesbyrd:
v23 I tro blev den nyfødte Moses holdt skjult af sine forældre i tre måneder, fordi de så, at den lille dreng var dejlig, og de lod sig ikke skræmme af kongens befaling. v24 I tro nægtede Moses, da han var blevet voksen, at lade sig kalde søn af Faraos datter. v25 Han ville langt hellere lide ondt sammen med Guds folk end for en kort tid opnå en syndig nydelse, v26 og han regnede Kristi forhånelse for en større rigdom end Egyptens skatte, for han havde lønnen for øje. v27 I tro forlod han Egypten uden at frygte kongens vrede; han holdt ud, for det var, som om han så den usynlige. v28 I tro indstiftede han påsken med påstrygningen af blodet, for at Ødelæggeren ikke skulle røre deres førstefødte. v29 I tro gik de gennem Det Røde Hav som på tørt land, mens egypterne druknede, da de prøvede det samme. v30 Ved tro faldt Jerikos mure, da israelitterne i syv dage havde gået rundt om dem. v31 I tro undgik skøgen Rahab at omkomme sammen med de genstridige, for hun havde modtaget spionerne med fred.
Dette forklarer hvorfor at Gud ikke bare handler som vi mennesker syntes han burde:
v32 Men hvorfor sige mere? Tiden vil jo slippe op, mens jeg fortæller om Gideon, Barak, Samson, Jefta, David og Samuel og om profeterne, v33 alle dem, som ved tro besejrede riger, øvede retfærdighed, fik løfter opfyldt, stoppede løvers gab, v34 slukkede voldsom ild, undgik truende sværd, blev styrket, når de var svage, blev stærke i krig og slog fjendtlige hære på flugt. v35 Kvinder fik deres døde igen ved opstandelse; andre blev pint til døde og afviste at lade sig købe fri, for at de kunne opnå en bedre opstandelse. v36 Andre igen måtte udstå spot og piskeslag, ja, lænker og fængsel. v37 De blev stenet, gennemsavet, døde for sværdet eller gik omkring i fåreskind og gedehuder og led nød og trængsler og blev mishandlet; v38 de var for gode til denne verden og måtte flakke om i ørkener, på bjerge, i huler og i jordens kløfter.
v39 Alle disse, hvis tro er bevidnet, opnåede dog ikke at se løftet opfyldt, v40 for Gud havde for vor skyld noget bedre for øje, nemlig at de ikke skulle nå målet uden os.
I dag bliver mange kristne forfulgt. Men tænk om Gud havde gjort en ende på alverdens lidelse for 50 år eller 100 år eller 5000 år siden eller mere, så havde du og jeg ikke levet idag.
Vi kender ikke Guds tanker i den retning særlig godt. Vi må ikke afgrænse eller begrænse Gud. Han ved bedst. Han har styr på det hele til fuldkommenhed. Og alt, alt hvad vi afstår eller går igennem, får vi i tyve tusind fold igen. Gud formår at genoprette og bringe alt tilbage på rette plads.
Vi forstår det først, når det er sket.
Mange hilsner
Manjana
tilføjet af

Jeg viser dig min tro med mine Gerninger, manjana ;-)

[s]

♦ Jacobsbr. 2:14–26 ♦
Hvad nytter det, mine brødre, hvis et menneske siger, han har tro, men ikke har gerninger?
Kan den tro måske frelse ham?
v15 + v16
Hvis en broder eller søster ikke har tøj at tage på og mangler det daglige brød, og en af jer så siger til dem: »Gå bort med fred, sørg for at klæde jer varmt på og spise godt,« men ikke giver dem, hvad legemet har brug for, hvad nytter det så?
v17
Sådan er det også med troen: i sig selv, uden gerninger, er den død.
v18
Nogen vil indvende: »Én har tro, en anden har gerninger.« Vis mig da din tro uden gerninger, så skal jeg med mine gerninger vise dig min tro.
v19
Du tror, at Gud er én; det gør du ret i. Det tror de onde ånder også – og skælver.
v20
Tåbelige menneske, ønsker du bevis på, at tro uden gerninger er ufrugtbar?
v21
Blev vor fader Abraham ikke gjort retfærdig af gerninger, da han bragte sin søn Isak som offer på alteret?
v22
Som du ser, virkede troen sammen med hans gerninger, og det var af gerningerne, hans tro blev fuldkommen.
v23
Dermed gik det skriftord i opfyldelse, som lyder: »Abraham troede Gud, og det blev regnet ham til retfærdighed,« og han blev kaldt Guds ven.
v24
I ser altså, at mennesket bliver gjort retfærdigt af gerninger, og ikke af tro alene.
v25 Blev skøgen Rahab ikke ligeledes gjort retfærdig af gerninger, da hun modtog sendebudene og lod dem slippe bort ad en anden vej?
v26 For en tro uden gerninger er lige så død som et legeme uden åndedræt.

Men det JEG Tror på er "kun",
at EN AF DENNE VERDENS STØRSTE KULTURSKATTE bør bevares renest mulig!

Mange hilsner
[s]😉[s]
jalmar
tilføjet af

Troen kan flytte bjerge!

Hej Jalmar,
Tak for gode skriftsteder du henviser til; (og tak til Manjana for hendes indlæg). Hvad er vigtigst, tro eller gerninger?
Troen er vigtigst. Fordi, hvor gerningerne ikke rækker der rækker troen. Uden tro er det overhovedet ikke muligt. For i ”vor magtesløshed udfolder Guds kraft sig ………………
----------------------------------------------------------------------------------------
Jeg vil nu henvise til følgende:

Læs artiklen bag debatten her: ”Da lægen lærte at råbe til Gud”. http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/302255:Kirke---tro--Da-laegen-laerte-at-raabe-til-Gud
Hej Fr. Himmelblå, det er i og for sig et godt indlæg du skriver.
Du skriver bl.a.
”Jeg tager hatten af for modet til at stå frem og fortælle åbent om denne afmægtighed som læge og behandler, og helt konkret om, hvordan troen og bønnen i afmagt kan vise sig som en styrke og en hjælp fra Gud til at "klare mosten" - at døden ER et livsvilkår.
OG at Gud ER der, hvis man beder - i afmægtighed. I råb eller på sine bedende knæ. Så er han der. Han svarer, han giver trøst og lindring. Han ER der, og han er der for ALLE”.
Citat af Fr. Himmelblå slut.
----------------------------------------------------------------------------------------
Kommentar:
Jeg vil godt gå lidt videre.
Artiklen fortæller om den konkrete situation den enkelte oplever i en ”konkret” situation hvor vi konfronteres med det der ligger ud over vor egen vilje.
Jeg vil derfor citere hvad den pågældende læge, reservelægen Henriette Roed Nielsen selv beretter:
” Jeg tænkte, det var lidt fjollet, men Gud var der, og dét kom bag på mig, siger reservelæge Henriette Roed Nielsen om sin grænseoverskridende oplevelse på sygehuspræstens kontor. Henriette Roed Nielsen har været læge i syv år”.
Citat af Henriette Roed Nielsen slut.
-----------------------------------------------------------------------------------
Artiklen er klogt og fint skrevet af Jørgen Steens, Sygehuspræst.
Her i artiklen befinder vi os i en hændelse på Vejle Sygehus, onkologisk afdeling. Det er klart, at mennesket kan føle sig magtesløs i situationer hvor generne og cellerne ukontrolleret danner banditceller og på den måde blokere for det naturlige forløb og samspil der er mellem organismen og dens naturlige funktioner og selvhelbredelses ”teknik”.
Jeg vil derfor citere lidt fra artiklen:
1) ”I vores tid har vi svært ved at acceptere grænser for vores magt, og da ikke mindst den endelige grænse, som døden er udtryk for.
Det er så her, sygehuspræsten tager over. Vi må se magtesløsheden i øjnene, siger han og fastslår, at der, hvor man ikke har magt, har man heller ingen skyld”.
-----------------------------------------------------------------------------------------
2) ”Og så er det, at en læge en eftermiddag på præstens kontor opfordres til at råbe sine frustrationer til den øverste ansvarlige, til Gud, som må tage ansvar i magtesløsheden”.
Reservelægen Henriette Roed Nielsen siger.
”Og, hold da op, det havde jeg ikke troet: at min vrede over de urimelige vilkår og det tunge ansvar, jeg selv havde gået og bakset med og påtaget mig, forsvandt. Det var akkurat, ligesom luften gik af en ballon.
Nu ligger ansvaret og problemerne så deroppe – eller hvor det nu er – hos Gud, og nu kan jeg tage det ned, trinvis, efterhånden som jeg selv kan finde ud af at håndtere det”.
”…………….forklarer Henriette Roed Nielsen. For Gud tog ansvaret”.
Citat af Henriette Roed Nielsen slut.
--------------------------------------------------------------------------------------
Jeg vil gerne knytte nogle kommentarer til dette.
Når vi i den grad bliver magtesløse og efterfølgende føler (oplever), at Gud kraft i ét øjeblik udfolder sig er det en Bibelsk Lov formuleret af Apostlen Paulus der træder i funktion.
Du kan læse den her:
2. Korinterbrev kap. 12 vers 9-10:
”Min nåde er dig nok, thi i magtesløshed udfolder min kraft sig helt . Langt hellere vil jeg rose mig af min magtesløshed, for at Kristi kraft kan tage bolig i mig.
Derfor er jeg godt tilfreds under magtesløshed, under mishandlinger, i nød, under forfølgelser, under ængstede kår for Kristi skyld, for når jeg er magtesløs, da er jeg stærk."
Citat fra Bibelen slut.
--------------------------------------------------------------------
Hvis du nu har lyst til at ”råbe til din Gud”, ja råbe til Gud om vore frustrationer og afmagt, så er det også et råb om nærkontakt af 3. grad vi derved anmoder om.
Her vil jeg nu give dig nogle eksempler på andre der har ”råbt” til Gud.
Renata Tebaldi: O Divine Redeemer. (et ”must”)
http://www.youtube.com/watch?v=KjCtPEe_f0o
the soaring voice of Renata Tebaldi reaches heaven in this hymn composed by Charles Gounod 1818-93 in the last months of his life.
---------------------------------
Ah! turn me not away, receive me, tho' unworthy!
Hear Thou my cry, behold, Lord, my distress!
Answer me from Thy throne, haste Thee, Lord, to mine aid,
Thy pity show in my deep anguish!
Let not the sword of vengeance smite me,
Tho' righteous Thine anger, O Lord!
Shield me in danger, O Regard me! On Thee, Lord, alone will I call.
O Divine Redeemer! O Divine Redeemer!
I pray Thee, grant me pardon, and remember not my sins!
Forgive me, O divine Redeemer!
Night gathers round my soul; fearful I cry to Thee;
Come to mine aid, O Lord! Haste Thee, Lord, haste to help me!
Hear my cry, Save me, Lord, in Thy mercy;
Hear my cry! Come and save me, O Lord!
O, divine Redeemer! I pray Thee, grant me pardon,
And remember not, O Lord, my sins!
Save, in the day of retribution, from Death shield Thou me, O my God!
O, divine Redeemer, have mercy! Help me, my Savior!

(Oh almægtige frelser! Jeg beder Dem, tilgiv (benåd) mig,
og husk ikke, Oh Herre, mine synder!
Frels mig på dommens dag; skærm mig fra døden, Oh min Gud!
Oh, almægtige frelser, vis barmhjertighed” Hjælp mig min Frelser!
-----------------------------------------------------------------------------------------
Kommentar:
Hvad er det så der sker? Jeg har skrevet indtil flere indlæg her på det sidste om dette. Det er vor Ånd (ruach) der overtager kontrollen af vort legeme og vort sind.
Jfr. 1.Korinterbrev kap. 15:
Så jeg vil derfor sige tak til dig Frk. Himmelblå for din gode kommentar til Artiklen og tak til Sygehuspræsten Jørgen Steens og ikke mindst til Reservelæge Henriette Roed Nielsen der i den grad har lukket vore øjne op ved sin egen personlige oplevelse.
Tak til alle.
Venlig hilsen
--------------------------------------------------------------------------
Det er med troen, som med et lille sennepskorn.
-----------------------------------------------------------------------------------
Du skriver følgende:
”Men det JEG Tror på er "kun", at EN AF DENNE VERDENS STØRSTE KULTURSKATTE bør bevares renest mulig! ”
Citat af Jalmar slut.
Kommentar:
Ja, jeg har ikke tænke sådan, Jalmar. Som troende Kristen er ”en af denne verdens største kulturskatte” mere end ” en af denne verdens største kulturskatte”.
Det er imidlertid meget interessant den betragtning.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Kære jalmar

Det er derfor at Heb. kap 11 er så godt, fordi det viser at i troen kommer gerningerne. Ikke omvendt. Gerninger fordi Jesus er i en som Paulus udtrykker det. Troen på Jesus gør at man modtager Ånder, der virker at ville og kunne. Uden troen på Jesus er man ikke istand til at modtage Ånden og dermed udfører man ikke de gerninger Gud ønsker.
Og det er jo netop der JV er modsat. De gør ikke det Gud vil, da de ikke har den kristne tro på Jesus og dermed heller ikke Ånden.
Men bortset fra det er det et kap. jeg elsker at læse. For mig er det trosstyrkende. 🙂
Og ved jo godt, at du har din holdning, hvilket du også ved at jeg respekterer. 😉
Mange hilsner
Manjana
tilføjet af

Det var jo også bare en lillle smule drilleri

´

... Hvis man vil, KAN man vitterlig finde to el. flere modstridende
synspunkter og eller gerninger i GUDS ORD - Hvilket du jo også godt ved 😃

Kærlig hilsen
[s]😃[s]
jalmar
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.