18tilføjet af

50.000 Kr. ; en gåde?

Ærede debattører og gode bogere.
Jeg har en gåde til jer.
Hvornår åbenbarede Gud JHVH sig som menneske?
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Alfa og Omega.

Hvornår åbenbarede han sig som en engel?
tilføjet af

Sikkert dumme spørgsmål,

men hvad betyder JHVH?
Åbenbarede?
Er det det samme som, at blive synlig for en hver?
😖[f]
tilføjet af

fine spørgsmål

Hej lilletolle,
Det er bestemt ikke dumme spørgsmål. Jeg vil sige det sådan; alene det, at du sejler i din båd giver respekt. http://www.youtube.com/watch?v=GvkWjQYzuCM
---------------------------------------------------
Nå, men til det du spørger om.
JHVH er en "term" altså ligesom KTAS eller SDS eller DFDS.
Det er et navn der så blot tilkendegives med disse konsonanter fordi, det Hebraiske sprog, som Bibelen (i hvert fald Det Gamle Testamente) oprindelig blev skrevet på skrevedes med konsonanter og så fyldte man selv (dem der talte sproget) vokalerne ind i mellem.
Så når jeg skriver DFDS = Det Forenede Dampskipselskab http://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./S%C3%B8fart/Rederier/DFDS
Jøderne (dengang kaldtes de Israelitter) førte nøje ”protokoller” for alle begivenheder i deres kultur og religion. Så jødernes Gud blev betegnet Den Almægtige (eller Elohim eller Adonai = Gud; Herren ofte stavet HERREN).
http://www.heaven.eu.com/forside/hvemer.htm
Senere på Abrahams tid fortælles der så i disse beretninger, at Gud personligt henvender sig til Abraham og ”taler” til ham og fortæller, at han er udvalgt.
   
1.Mosebog kap. 17 vers 1:
”Da Abram var ni og halvfemsindstyve Aar gammel, aabenbarede HERREN sig for ham og sagde til ham: »Jeg er Gud den Almægtige; vandre for mit Aasyn og vær ustraffelig”,
Citat slut.
Til Moses:
2.Mosebog kap. 6 vers 3:”For Abraham, Isak og Jakob aabenbarede jeg mig som Gud den Almægtige, men under mit Navn HERREN gav jeg mig ikke til Kende for dem”.
-------------------------------------------------------------------------------
Dit andet spørgsmål:
”Åbenbarede? Er det det samme som, at blive synlig for en hver? ”
Citat slut.
Svar:
Ja, det kan man godt sige. Det kan så også være noget man sådan lige pludselig forstår eller kommer i tanke om og indser.
Man bruger nogen gange den vending: ”Har du fået en åbenbaring”. Dersom nogen lige pludselig kan løse en meget svær opgave der tilsyneladende før var umulig.
I det tilfælde jeg taler om, ”……………den første gang”; henviser (tænker ) jeg på en speciel beretning i Bibelen.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Nå, ?

Hvornår var det første gang Gud JHVH viste sig for mennesker, som "menneske til menneske"?
Er det et for svært spørgsmål?
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

SVAR

Det var i forgårs den 16 marts 2010 kl. 17.09
nede på Bamses Bodega.
lille polle
tilføjet af

Respekt

God morgen Ves.
Jeg må nok tilstå, at din forestiling om min båd er ramt lidt ved siden af, men dejligt klip.
Jeg har ikke lige en video, men du får det her:
http://www.ulnits.dk/baade/gemini.htm
Jeg elsker at sejle og glæder mig som et lille barn til igen at få skruen i vandet.
Sejlbåd må vente til, der bliver mere medvind i byggebranchen.
Tak for dine svar på mine spørgsmål.🙂
Jeg synes, det er noget indviklet med alle de Guder. Jeg troede faktisk kun, der var én i biblen, men så er der lige pludselig fra 2 - uendelig, så der stod jeg lidt af, må jeg indrømme.
Åbenbaringer får vi jo alle og det er vel et spørgsmål, om de er opstået i sindet eller "oplevet i virkeligheden".
Det jeg kalder en aha-oplevelse kan jo så også være en åbenbaring, kan jeg forstå.

Da Adam, som I jeres bibel vel er det første menneske, var skabt med sanser, hvorigennem han kunne opleve åbenbaringen.
Da jeg får ud fra, at den gud, du mener er den samme som skabte Adam og Eva, så svaret må være:
Den 6. dag. Da Adam fik sin første sanseoplevelse på denne jord.
Altså ved Adams første åndedrag, åbenbarede hans skaber (Gud) sig for ham.
http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:God2-Sistine_Chapel.png
Der skulle jo først være nogen at åbenbare sig for, så det må jo være der🙂[f][l]
tilføjet af

2 guder? nej.

Hej "lilletolle",
Det er en interessant reaktion fra din side. Nej, der er ikke tale om 2 Guder, men kun een.
1.Mosebog kap. 17 vers 1:
”Da Abram var ni og halvfemsindstyve Aar gammel, aabenbarede HERREN sig for ham og sagde til ham: »Jeg er Gud den Almægtige; vandre for mit Aasyn og vær ustraffelig”,
Citat slut.
Til Moses:
2.Mosebog kap. 6 vers 3:”For Abraham, Isak og Jakob aabenbarede jeg mig som Gud den Almægtige, men under mit Navn HERREN gav jeg mig ikke til Kende for dem”.
Gud har flere navne i Bibelen. Men der er kun een Gud.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
PS. Jeg skal på arbejde så måske får jeg tid til at svare lidt mere på dit indlæg.
tilføjet af

SVAR

tilføjet af

jaaa,

Hej ”lilletolle”.
Dette er korrekt dit link. 1.Mosebog kap. 1
” Derpå sagde Gud: "Lad os gøre Mennesker i vort Billede, så de ligner os, til at herske over Havets Fisk og Himmelens Fugle, Kvæget og alle vildtlevende Dyr på Jorden og alt Kryb,der kryber på Jorden!"
Og Gud skabte Mennesket i sit Billede; i Guds Billede skabte han det, som Mand og Kvinde skabte han dem; og Gud velsignede dem, og Gud sagde til dem: "Bliv frugtbare og mangfoldige og opfyld Jorden, gør eder til Herre over den og hersk over Havets Fisk og Himmelens Fugle, Kvæget og alle vildtlevende Dyr, der rører sig på Jorden!"
Citat slut.
Ligeledes i den 2. skabelsesberetning:
Kap. 2:
Så lod Gud HERREN Dvale falde over Adam, og da han var sovet ind, tog han et af hans Ribben og lukkede med Kød i dets Sted; og af Ribbenet, som Gud HERREN havde taget af Adam, byggede han en Kvinde og førte hende hen til Adam.
Da sagde Adam: "Denne Gang er det Ben af mine Ben og Kød af mit Kød; hun skal kaldes Kvinde, thi af Manden er hun taget!"
Derfor forlader en Mand sin Fader og Moder og holder sig til sin Hustru, og de to bliver eet Kød.
Citat slut.
Kap.3:
Da Dagen blev sval, hørte de Gud HERREN vandre i Haven, og Adam og hans Hustru skjulte sig for ham inde mellem Havens Træer.
Da kaldte Gud HERREN på Adam og råbte: "Hvor er du?" Han svarede: "Jeg hørte dig i Haven …”
Citat slut.
Andre Bibeloversættelser gengiver dette med at når Gud ”vandrede i Haven”; så siger andre Bibeloversættelser; ”en stille vind”.
Nå, men det er altså ikke en direkte ”inkarnation” af Gud der her er tale om. De ser ikke Gud fysisk i menneskeskikkelse.
Der findes en gang (Bibelen beretter) hvor Gud inkarnerede sig og fredmstod som menneske i kød og blod.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

de kan ikke

en gåde end ikke Jehovas Vidner tør svare på.
tilføjet af

de mægtige engle fra himmelen

der var engang; de mægtige engle fra himmelen søgte Universet for fysisk planetarisk liv og fandt det. Fra før Universet dannedes og uendelige lysårs afstande fyldte tidens rum, fjernede alt hvad der var indeholdt i en enhed sig til ufattelige afstande og gjorde enhver samhørighed umulig.
Kun en anden dimensions virkelighed overvågede det. I denne dimension beskriver Bibelen tilværelsen for de væsener der råder der.
På den interplanetariske planet Jorden herskede den optimale balance kaldet afstand og tid og rum.
Her søgte disse ”mægtige engle fra himmelen” liv. Det fandt de og hændelsen satte dybe spor i den planetariske verden på Jorden.
Jeg vil give dig beretningen direkte fra Bibelen.
1.Mosebog kap. 6:
”Da menneskene begyndte at blive talrige på jorden og fik døtre, så gudssønnerne, at menneskedøtrene var smukke.
Blandt dem tog de sig alle de koner, de havde lyst til. ……………………. Dengang gudssønnerne gik ind til menneskedøtrene og fik børn med dem ….”
Citat slut.
------------------------------------------
Kommentar:
Sådan lyder teksten og vi forstår altså her, at ”…… gudesønnerne valgte og vragede og ”tog så mange af de smukke menneskedøtre” som de orkede og fik endda børn med dem.
Dersom du læser i Jehovas Vidner bøger og blade vil du se, at det jeg fremholder her svare nogenlunde til deres version så selve beretningen hersker der ingen tvivl om.
Sådan forholder det sig med alle kristne infanterister, beretningen ”holder”.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Er det svaret på gåden

eller hvad?😮
Dine beretninger er godt nok for viderekomne Vas.🙂
Du har en stor viden. Respekt for det.[f]
Jeg fatter ikke en meter😖
og jeg får ingen åbenbaringer😕
Får jeg en præmie for mit, synes jeg selv, inteligente svar?😃😉
Jeg skal heldigvis bare forholde mig til nuet. Det kan jeg da finde ud af.😃
tilføjet af

Nej,

Hej "lilletolle".
Nej, det er ikke svaret på gåden. Nu har du selv nævnt "det øjeblik" hvor menneskeheden tog sin begyndelse. Ikke sådan at forstå, at Adam og Eva var de to første mennesker på planeten Jorden, men som et bud på dette, ja så var Adam og Eva de første.
Jeg henviste så til Bibelens 2 skabelsesberetninger der sådan set heller ikke var en beskrivelse af selve skabelsen, men et resume af det forløb der endelig efter 15 milliarder af år, var en kendsgerning.
Nu nævner jeg så den beretning i Bibelen der omhandler hvordan interplanetariske væsener eller nærmere dimensionsvæsener trænger ind i vor fysiske verden.
Bibelen omtaler dem som ånder, engle der lever i en anden tid og rum og afstand.
Som du kan se, har vi talt om nuet i 3 oplevelser.
1) Det øjeblik da, skabelsen (dannelsen) af universet.
2) Det øjeblik da, skabelsen (dannelsen) af menneskene.
3) og det øjeblik da, den fysiske realitet af mødet mellem den exteriale og den interiale verden (gudesønnerne).
Jeg venter stadig med at fortælle løsningen. Jeg ved, at nogen kender den mulige løsning, men afholder sig at deltage fordi det vil afstedkomme en protest.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

i morgen

Svaret på gåden får I i morgen.
tilføjet af

Uhh du er vist

en snu rad Vas.😉
Du vil lokke nogen i din fælde, så du kan ridste dem til blods med din skarpe "fjerpen".
Så kommer dumme mig og stiller tåbelige spørgsmål og giver forkerte svar.😖
Håber du bærer over med mig😉[f]
tilføjet af

neejjj det er jeg ikke.

Hej "lilletolle"
I eftermiddag når jeg kommer fra arbejde, vil jeg afsløre gåden.
Du skriver:
”Så kommer dumme mig og stiller tåbelige spørgsmål og giver forkerte svar. Håber du bærer over med mig”.
Citat slut.
Svar:
Nej, at stille spørgsmål er bestemt ikke noget jeg synes er hverken dumt eller tåbeligt; tvært imod. Jeg siger så tit til min kone når vi skal ”diskutere” eet eller andet vedr. nogle beslutninger m.m. at i vores familie kan vi altid tale om det.
Det betyder så, at alle har ret til at ha` en mening og at fremføre den og så må vi i fællesskab søge den bedste løsning. Sådan har jeg det også her.
Dersom min påstand eller min tese ikke kan bevises, må den falde.
(Tak for billedet af din båd).
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Den første gang !

Ja, så vil jeg selv svare på ”gåden”.
Vi har altså adskillige eksempler i Bibelen på, at åndeverdenen, åndevæsnerne enten har eftertragtet den fysiske verdens materie og har haft ”evner” til, at forvandle deres åndelige legemer til jordiske fysiske legemer af kød og blod, men hver gang har de ”tilintetgjort” dem igen og ”vendt tilbage” til deres oprindelige væsensart, som Ånd.
Vi har også mindst et eksempel på, at JHVH, HERREN (før Jesus) har ”iklædt” sig menneskelig substans altså dannet et menneskeligt legeme i kød og blod og samtidig være JHVH, HERREN samtidig, men aldrig fastholdt ”det menneskelige legeme i kød og blod” i ”tilbagerejsen” (forvandlingen).
-----------------------------------------------------
Før Jesus, blev Gud altså én gang tidligere et menneske og åbenbarede sig, inkarnerede sig i kød og blod
Vi har nu 3 situationer i Bibelen der omhandler dette emne.
1) Åndevæsener (engle) der har magt til at forme materien og ”gå ind i den” og blive Åndevæsener – mennesker. Altså et menneske der ikke er et menneske iblandt menneskeracen, født af et jordisk par, men ”mennesker” der er Ånder iklædt materie. Disse Ånder har altså materialiseret sig og fremtræder som værende mennesker, men i virkeligheden er de åndelige væsener.
a) Det lignende skete på Noas tid, hvor guder, ”Gudesønner” på mirakuløs vis, materialiserede sig og frembragte ”slangens æt” ved, at befrugte kvinderne dengang. Det var en lige så unaturlig proces, men den var ikke af Gud og Gud havde intet med de afkom at gøre og disse ”faldne engle” dematerialiserede sig og måtte bøde Guds straf.
Disse Gudesønner var ikke mennesker i kød og blod i himmelen (hvor det så end måtte være), men var Ånd og
blev kødelige og var således både Ånd og kød og blod her på planeten Jorden, dengang.
Men de mistede deres kødelige legemer og ”vendte tilbage” til deres Ånd / åndelige legemer efterfølgende.
---------------------------------------------------------------------------
2) Vi har samme kategori da engle nogle gange viser sig for mennesker som værende mennesker af kød og blod og
de kan endda spise.
1.Mosebog kap. 18
Siden åbenbarede HERREN sig for ham ved Mamres Lund, engang han (Abraham) sad i Teltdøren på den hedeste Tid af Dagen.
Da han (Abraham) så op, fik han Øje på tre Mænd, der stod foran ham. Så snart han fik Øje på dem, løb han dem i Møde fra Teltdøren, bøjede sig til Jorden og sagde: "Herre, hvis jeg har fundet Nåde for dine Øjne, så gå ikke din Træl forbi!
Så vil jeg bringe et Stykke Brød, for at I kan styrke eder; siden kan I drage videre - da eders Vej nu engang har ført eder forbi eders Træl!" De svarede: "Gør, som du siger!"
Så brød Mændene op derfra hen ad Sodoma til, og Abraham gik med for at følge dem på Vej. Men HERREN (JHVH) sagde ved sig selv: "Skulde jeg vel dølge for Abraham, hvad jeg har i Sinde at gøre. da Abraham dog skal blive til et stort og mægtigt Folk, og alle Jordens Folk skal velsignes i ham?
Derfor vil jeg ”stige ned” og se. om de virkelig har handlet så galt. som det lyder til efter Skriget over dem, der har nået mig - derom vil jeg have Vished!"
Da vendte Mændene sig bort derfra og drog ad Sodoma til; men HERREN blev stående foran Abraham.
Citat slut.
------------------------------------------
Kommentar:
Her er det iflg. beretningen endog JHVH HERREN ruach der i menneskelig skikkelse ”bliver stående foran Abraham” som menneske i kød og blod. (han har lige spist)
Der står i beretningen, at han ”steg ned” underforstået ”fra himmelen” til planeten Jorden hvor altså han mødte Abraham.
-----------------------------------------------------------------
3) Så har vi Jesu fødsel.
så forbliver vi i den symbiose der handler om Gud = Ånd; Guds Åbenbarelse ”mennesket Jesus”.
1) Gud bliver altså i den terminologi både Gud (den ægte og eneste Gud i Ånd) og menneske; der er ”skabt til lejligheden” (hvis jeg må sige det så lige ud). Nu er Gud både ”menneske i kød og blod” og Gud Ånd = 1 Gud, den Gud om hvilket Israel adlød: Hør Israel, HERREN vor Gud er én”.
2) Jeg har tidligere forklaret, at Gud = Ruach, altså den Hellige Ånd Gud og ruach = 1. Det er denne ene der betegnes som følger: ”Hør Israel, HERREN vor Gud er én”.
Så disse 2 konstellationer 1 og 2 = 1 Gud; Gud JHVH der nu i vor Kristne terminologi har åbenbaret sig i 3 forskellig åbenbarelser. Gud Fader, Gud Søn og Gud den Hellige Ånd.
Gud er nu menneske i kød og blod og Ånd. Sin væsensart ånd i et menneske af kød og blod. Dette menneske har aldrig eksisteret før og gør det heller ikke efter.
-----------------------------------------------------------------
I er imidlertid blevet overbevist om, at det var en ”normal” fødsel af en befrugtet kvinde af en mand (Josef eller en hvilken som helst mand), men det er en løgn.
Det var et mirakel, hvor Gud overførte ”Guddomsfylden” i sin Ånd, i et dertil skabt kødeligt menneske født af en Jomfru ved navn Maria.
---------------------------------------------------------
Så, her kan du se, at JHVH, HERREN engang (den første gang det omtales i Bibelen) inkarnerede sig, eller i hvert fald materialiserede sig i kød og blod og var samtidig ”både og” altså også JHVH samtidig.

Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

I call

Den uundgåelige konklusion:
Vi har også mindst et eksempel på, at JHVH, HERREN (før Jesus) har ”iklædt” sig menneskelig substans altså dannet et menneskeligt legeme i kød og blod og samtidig være JHVH, HERREN samtidig, men aldrig fastholdt ”det menneskelige legeme i kød og blod” i ”tilbagerejsen” (forvandlingen).
Før Jesus, blev Gud altså én gang tidligere et menneske (som et menneske) og åbenbarede sig, inkarnerede sig i kød og blod.
Kan du stikke den?
Venlig hilsen
Ven af Sandheden
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.