102tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

[f]
Det fremgår af nedenstående link, der var 43.000 forskellige kristne trosretninger i verden i år 2012.
:

I årene fra 2000-2012 er antallet af forskellige kristne kirkesamfund steget med 26%.
1.600 forskellige kirkesamfund i 1900
34.100 forskellige kirkesamfund i 2000
43.000 forskellige kirkesamfund i 2012
Kilde: http://www.kristeligt-dagblad.dk/statistik
:
Det syntes jeg er mange!
Rigtig mange.
Uden at vide hvori de 43.000 forskellige kristne trossamfund adskiller sig fra hinanden, vil jeg mene, man nok langt hen ad vejen kan tro og mene, det man finder bedst, ellers var der vel ikke så mange forståelser af troen.
Hvorfor jeg skriver det, er fordi jeg har den idee at Kristi kirke/menighed skal være en samlet og enig enhed.
Men det har jeg måske fået forkert i halsen?
:
1. Kan du forklare hvorfor der er så mange forskellige kristne trosretninger globalt, hvis der findes en sådan forklaring?
2. Og /eller måske forklare hvad man skal tro og mene for at kunne kalde sig kristen?
3. Siger Bibelen noget om dette?
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Hej Afa
Ja - er det ikke skønt, at så mange tilbeder den samme Gud 🙂

612 millioner
Antal
kristne
i
verden
i
1910
Til
2.2 milliarder
Antal
kristne
i
verden
i
2010
At så mange kristne, er frie til, at vælge til eller fra, hvilken kirke / menighed, de vil høre til.
De har ikke en guru, som sidder og bestemmer over dem, måske vil nogen kalde paven en "guru", men det kan slet ikke sammenlignes med vagttårnet, for at tage et eks.
Katolikker er frie menneske, og den kristne tro ændrer sig ikke, læren ændrer sig ikke !
Her er et par eks. på forskellen - kristne imellem :
http://www.sondagmorgen.dk/41345/
Baptistkirken - en døberbevægelse
Som forløber for denne frikirke var der en bevægelse, som blev kaldt ”anabaptister” – det betyder gendøbere. I den lutherske kirke blev og bliver man stadig døbt som barn i tillid til, at forældrene vil opdrage barnet i den kristne tro.
Anabaptisterne mente, det var vigtigt at komme til personlig tro først og så blive døbt bagefter.
I dag har de fleste frikirker stadig denne opfattelse.
Baptisterne henter sit navn fra dåben, der på Det Nye Testamentes grundsprog græsk hedder ”baptizo”. Ordet betyder at dyppe eller neddykke og henviser dermed til en praksis, hvor hele kroppen kommer under vand.

Den første baptistmenighed samledes i London i begyndelsen af 1600-tallet som uafhængige grupper af troende, der havde skilt sig ud fra Statskirken under den engelske reformation.
Baptistkirken blev som den første frikirke i Danmark etableret i 1839, da en gruppe i København lod sig døbe i en sø ved fuld neddykkelse.
I 10 år blev baptisterne forfulgt, indtil Grundloven af 5. juni 1849 gav borgere i Danmark religionsfrihed. I 1857 talte baptistmenighederne i alt 1000 døbte medlemmer. Baptistkirken i Danmark har i dag ca. 5100 medlemmer fordelt på 51 lokale menigheder. På verdensplan er der mere end 100 millioner baptister.

Metodistkirken – systematiske studiemetoder

Den såkaldte ”metodisme” startede inden for den engelske statskirke som det attende århundredes største vækkelsesbevægelse.
Betegnelsen ”metodister” var først et øgenavn, fordi de stiftende brødre, Charles og John Wesley, gennemførte deres studier ved universitetet i Oxford metodisk.

Senere overførte John Wesley navnet til ”den, som lever efter den metode, Bibelen foreskriver”. Ideologien var, at den kristne tro skulle praktiseres i en ordentlig livsførelse og hjælp til de nødlidende i samfundet.
Han samlede store skarer til møder, tilhængerne blev senere samlet i ”klasser” til videre studium – et eksempel på hans metodiske fremgangsmåde.
Først 25 år efter John Wesleys død i 1791 kom det til et brud med statskirken, og Metodistkirken som frikirke var født.
Kirken tog fart med udvandringen til Amerika, hvorfra den gennem prædikanter spredte sig videre til de skandinaviske lande. Kirken kom til Danmark i midten af forrige århundrede og kendetegnes af balance mellem den åndelige og sociale side af kristendommen.
I 1865 blev den af staten anerkendt som trossamfund, og året efter blev den første kirke, Jerusalemskirken i København, indviet.
Kirken har i Danmark 1500 medlemmer fordelt på 15 menigheder, og der er 80 mio. medlemmer på verdensplan.
Frelsens Hær – Guds ambulancetjeneste
Det, som blev til Frelsens Hær, begyndte som en teltmission i Øst-Londons slumkvarterer i 1865. Grundlæggerne William og Catherine Booth var havnet her som omrejsende evangelister for Metodistkirken. William Booth prædikede også på åben gade og gjorde stort indtryk på tilhørerne.
Arbejdet blandt de ”kirkeløse” i Londons slumkvarter bredte sig til andre steder og blev til ”The Salvation Army” (Frelsens Hær) i 1878. Booths indførte uniformering af medlemmerne og et rangsystem, hvor præsterne blev kaldt officerer og medlemmerne blev kaldt soldater.
Siden starten har Frelsens Hær lagt særlig vægt på det sociale arbejde.
Et af Williams Booths slagord var 'Soup, soap and salvation' (suppe, sæbe og frelse).
Prædiken gør det ikke alene – først skal menneskers umiddelbare behov dækkes.
Frelsens Hær spredte sig hurtigt fra England til resten af verden. I 1887 blev de første møder holdt i København, hvor Frelsens Hær blev mødt med megen munterhed og modstand på grund af dens metoder, uniformer og ”halleluja-piger”.
Frelsens Hær har ca. 30 korps og 19 sociale institutioner i Danmark. Der er over 1000 soldater og en hel del civile medlemmer herhjemme. På verdensplan tæller den usædvanlige hær over 1 mio. soldater.

Det Danske Missionsforbund – lever livet
Det Danske Missionsforbund blev stiftet i 1888 med forbillede i Svenska Missionsforbundet, den største frikirke i Sverige på den tid.
Missionsforbundet fik inspiration fra den såkaldte ”kongregationalisme” i England og USA.
Ordet betyder på engelsk forsamling og angiver en flad ledelsesstruktur, hvor den lokale menighed er selvstændig og suveræn.
Kongregationalismen har rødder helt tilbage til 1600-tallet.
En grundidé er, at det er den lokale menighed, der med Det Nye Testamente som forbillede synliggør Guds rige på jord.
Kongregationalister lægger stor vægt på kristen tolerance og frihed, og er modstandere af kirkelige læresystemer.
Det kendetegner også Det Danske Missionsforbund, der ofte har brugt sloganet ”livet over læren”, dvs. at det enkelte medlem og den enkelte menighed har samvittighedsfrihed i sekundære lærespørgsmål.
Det afgørende for fællesskabet er troen på Kristus frem for teologiske særstandpunkter.
Forskellige standpunkter kan og bør trives inden for samme menighed, fremholder man.
Derfor optager Missionsforbundet også barnedøbte, idet en dåb i Faderens, Sønnens og Helligåndens navn anerkendes som en gyldig dåb uanset tidspunktet.

Dåbsforkyndelsen er dog baptistisk, og det er praksis også i al almindelighed.
Der er ca. 2000 medlemmer foruden børn og unge fordelt på 23 menigheder i Danmark. I Sverige deltager 130.000 medlemmer i en af forbundets 750 menigheder. Det er umuligt at sige, hvor mange der er på verdensplan, da den kongregationalistiske idé gennemsyrer mange frikirkesamfund.

Pinsekirkerne - nyt fokus på Helligånden
Pinsebevægelsen startede som en åndelig vækkelse for ca. 100 år siden. Et af knudepunkterne var Los Angeles, hvor medlemmerne af en lille metodistkirke i 1906 efter mange ugers bøn oplevede en påfyldning af Gud og begyndte at ”tale i tunger”.
Det havde klare associationer til det, der ifølge Bibelen skete på pinsedag, hvor disciplene oplevede, hvad der bedst kan beskrives som en påfyldning af Helligånden.
Derfor blev vækkelsen i Los Angeles kaldt ”pinsevækkelsen”, og det har siden hængt ved, selv om bevægelsen, der heller ikke kunne rummes i den etablerede kirke, har dannet mange kirkeretninger.

I dag regner man med, at over 525 mio. er præget af pinsevækkelsen, dvs. 28 pct. af alle verdens kristne.
Bevægelsen kan opdeles i tre kategorier: klassiske pinsefolk, der hurtigt dannede egne kirker ud fra den nævnte vækkelse (65 mio.), ”karismatiske” kristne fra stort set alle andre kirkesamfund, som fik fornyet fokus på Helligånden omkring 1970 (175 mio.), og neo-pentekostale, dvs. endnu en ”bølge” af fornyelse, især blandt protestantiske kirkesamfund (296 mio.).
Pinsevækkelsen kom til Danmark i 1907 med en norsk metodistpræst. Vækkelsen vandt gehør hos en dansk skuespillerinde ved navn Anna Larssen, der forlod en lovende karriere for at blive prædikant. I Danmark er der nu 50 pinsemenigheder med i alt 5500 medlemmer.

Apostolsk Kirke – ledere med inspiration fra oven

Apostolsk Kirke er en udløber af Pinsebevægelsen og startede på de britiske øer i 1917 med vægt på de såkaldte ”tjenester”.
Man mente, at det åndelige ansvar i kirken ifølge Bibelen skulle forvaltes af hhv. apostle, profeter, hyrder, lærere og evangelister.

I 1923 besøger førnævnte Anna Larssen og hendes mand Sigurd Bjørner Apostolic Church i Wales, og Bjørner bliver indviet til ”apostel” for Danmark.
Den største del af Bjørners egen menighed, "Evangelieforsamlingen" i København, som dengang var landets største pinsekirke, bakkede op om Bjørners ønske om tilknytning til Apostolsk Kirke.
En række menigheder rundt omkring i landet fulgte trop, og dermed blev Pinsebevægelsen i 1924 delt i to.
Først ved to forsoningsmøder i 1998 var tiden modnet til genforening.

Apostolsk Kirke har siden stiftelsen været mere åben end andre frikirkesamfund for nye, teologiske strømninger, Man har med stor iver kastet sig ud i tværkirkeligt samarbejde.
Apostolsk Kirke har i kraft af deres lederstil også bakket op om kristne foreninger og organisationer, der ikke umiddelbart havde tilknytning til deres eget kirke.
Det har givet dem indflydelse ud over deres egne kirkesamfunds grænser, ligesom også deres internationale højskole i Kolding har uddannet frikirkepræster i både Europa og tredjeverdenslande.
I dag samarbejder Pinsebevægelsen og Apostolsk Kirke med et antal baptistkirker og selvstændige menigheder i det såkaldte FrikirkeNet.
Apostolsk Kirke tæller 3500 medlemmer i 35 menigheder. FrikirkeNet er et netværk med ca. 100 menigheder og godt 12.000 medlemmer.
Citat slut
Den frikirke min mor kommer i, samarbejder både med Folkekirken - og andre - som f.eks. Baptistkirken og Pinsekirken.
Det er den samme Gud og den samme trosbekendelse [sun]
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2793898
Link til indlæg som jeg besvarer.

Lyjse skrev:
Ja - er det ikke skønt, at så mange tilbeder den samme Gud 🙂[/quote]
Ja, det skulle være muligt at finde en kirke, der passede, til det man selv tror.
43.000 muligheder er altså mange!
For mig er spørgsmålet hvad siger Bibelen til det?

Lyjse skrev:
[quote]Det er den samme Gud og den samme trosbekendelse [sun]

Ja, det skulle gerne være den samme Gud.
Der findes jo kun een Gud.
Gud skaberen.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2793898
Link til indlæg som jeg besvarer.

Lyjse skrev:
[quote]Ja - er det ikke skønt, at så mange tilbeder den samme Gud 🙂[/quote]
Ja, det skulle være muligt at finde en kirke, der passede, til det man selv tror.
43.000 muligheder er altså mange!
For mig er spørgsmålet hvad siger Bibelen til det?

Lyjse skrev:
[quote]Det er den samme Gud og den samme trosbekendelse [sun][/quote]
Ja, det skulle gerne være den samme Gud.
Der findes jo kun een Gud.
Gud skaberen.


Ja - der findes kun én Gud, alle andre guder er afguder - hvis vi skal tro på Bibelen - altså..
Det drejer sig ikke om, "hvad man selv tror" - men hvordan man ønsker en Gudstjeneste skal være.. et samarbejde skal være.. om man er til "klassisk musik" eller til gospel f.eks. - om man ønsker "liv og glæde" eller stilhed..
Jeg gav dig nogle eks. på, hvor forskellene kan være.
At de samarbejder, kirkerne imellem, kommer på besøg og holder foredrag / taler hos hinanden m.m.
Udlandet har andre måder, verden er stor.
Og vores Frelser og Gud, Jesus Kristus, færdedes blandt alle forskellige mennesker, vi er alle Guds børn, så længe vi tilbeder den samme Gud. [l]
tilføjet af

Som en nål i en høstak.

At finde den sande tro er som at lede efter en nål i en høstak, men Bibelen hjælper dig.
Når du studerer Bibelen vil du efterhånden kunne se, hvilken tro der er den sande.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2793913
Link til indlæg som jeg besvarer.

Lyjse skrev:
Det drejer sig ikke om, "hvad man selv tror" - men hvordan man ønsker en Gudstjeneste skal være.. et samarbejde skal være.. om man er til "klassisk musik" eller til gospel f.eks. - om man ønsker "liv og glæde" eller stilhed..[/quote]
🙂
Ens evt. kirkevalg syntes jeg ikke skal afgøres af om man er til gospel eller klassisk musik ect.
For mig må spørgsmålet være, hvad siger Bibelen til det?
Ved du det?
:
Forskellene i kirkerne er store.
Hvad mener du eksempelvis om en kristen kirke der tror på reinkarnationslæren?
Se selv hvad de skriver på deres hjemmeside.
[quote]En kirke, som i sin lære ligger så tæt på den oprindelige lære, som Kristus selv underviste i, hvor reinkarnation, loven om årsag og virkning og menneskets indre energisystemer havde en fremtrædende plads.

http://www.lkk-dk.dk/
Kan reinkarnationslæren forenes med det at være kristen mener du?
Mener du Jesus underviste i det?
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Tilføjelse.
Jeg kan se, linket ikke viser, det jeg har citeret.
I menuen til venstre skal der klikkes på: "Om kirken."
tilføjet af

Som en nål i en høstak.

ftg skrev:
At finde den sande tro er som at lede efter en nål i en høstak, men Bibelen hjælper dig.
Når du studerer Bibelen vil du efterhånden kunne se, hvilken tro der er den sande.
Med venlig hilsen, ftg.


🙂
Hej ftg.
Tak for oplysningen ... men som en nål i en høstak! [???]
Det lyder som en umulig opgave ... især hvis høstakken er kæmpe stor.
tilføjet af

Som en nål i en høstak.

At finde den sande tro er som at lede efter en nål i en høstak, men Bibelen hjælper dig.[/quote]
Og måske er pointen, at det ikke er nålen man skal finde, men høstakken.

[quote="ftg" post=2793916]Når du studerer Bibelen vil du efterhånden kunne se, hvilken tro der er den sande.

Og for nogle er svaret Den katolske kirke, for andre Metodisterne, Den koptiske kirke eller Pinsekirken. For andre igen er svaret Den russisk ortodokse kirke.
Og så er der dem der hævder at have fundet nålen, men dybest set ikke ved hvad de skal bruge den til, for de har ingen tråd.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...


Hvorfor jeg skriver det, er fordi jeg har den idee at Kristi kirke/menighed skal være en samlet og enig enhed.
Men det har jeg måske fået forkert i halsen?

Måske kunne du stille spørgsmålet: Hvorfor skal kirken være een samlet og enig enhed?
De forskellige kirker møder forskellige behov til forskellige tider og i forskellige kulturer ud fra den samme grundtanke: Troen på den Jesus der fortælles om i Det nye Testamente.
Og i stedet for at spejde efter 'den rigtige kirke' burde rejsen måske begynde et andet sted. Den amerikanske essayist Agnes Repplier har engang meget rammende skrevet:
"Det er svært at finde lykken i sit eget indre - det er umuligt at finde den andetsteds."
/sbrh
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

afa skrev:
Hvorfor jeg skriver det, er fordi jeg har den idee at Kristi kirke/menighed skal være en samlet og enig enhed.
Men det har jeg måske fået forkert i halsen?[/quote]
sbrh skrev:
[quote]Måske kunne du stille spørgsmålet: Hvorfor skal kirken være een samlet og enig enhed?
De forskellige kirker møder forskellige behov til forskellige tider og i forskellige kulturer ud fra den samme grundtanke: Troen på den Jesus der fortælles om i Det nye Testamente.
Og i stedet for at spejde efter 'den rigtige kirke' burde rejsen måske begynde et andet sted. Den amerikanske essayist Agnes Repplier har engang meget rammende skrevet:
"Det er svært at finde lykken i sit eget indre - det er umuligt at finde den andetsteds."
/sbrh [/quote]
*************************************************
🙂
Hej sbrh.
Det er rigtigt, det ofte kan være givtigt at "vende" sine spørgsmål om ... og jeg vil tænke over dit forslag.
sbrh[quote]Måske kunne du stille spørgsmålet: Hvorfor skal kirken være een samlet og enig enhed?[/quote]
Men! ... Siger Bibelen ikke noget om Kristi kirke/menighed skal være en samlet og enig enhed?
:
Jeg ved godt at tidernes skiften, kultur og andet ... måske menighedsrådet ... "sætter dagsordenen" for hvad kirken står for, det pågældende sted hvor den nu står.
:
Nu spejder jeg ikke efter "den rigtige kirke" (pt.) ... da jeg ikke tror den findes andet sted end i ens indre.
Sådan er det for mig nu.
:
sbrh ... [quote]burde rejsen måske begynde et andet sted ...

Rejsen ... den indre ... har jeg praktiseret det meste af mit voksne liv, afbrudt af korte forsøg ved at deltage i forskellige trosfællesskaber jeg håbede/troede kunne gå "i spænd" med min tro, men uden held.
Jeg tror, dog stadig et evt. trosfællesskab ville styrke både åndeligt og socialt, men det kræver ... i mit tilfældede ... at jeg ikke oplever jeg skal "sluge for mange kameler" for at være med i fællesskabet.
Jeg håber, det jeg skriver giver mening.
Jeg er træt og min koncentration kokser.
Jeg vil ønske dig en god week-end. [f]
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2793913
Link til indlæg som jeg besvarer.

Lyjse skrev:
[quote]Det drejer sig ikke om, "hvad man selv tror" - men hvordan man ønsker en Gudstjeneste skal være.. et samarbejde skal være.. om man er til "klassisk musik" eller til gospel f.eks. - om man ønsker "liv og glæde" eller stilhed..[/quote]
🙂
Ens evt. kirkevalg syntes jeg ikke skal afgøres af om man er til gospel eller klassisk musik ect.
For mig må spørgsmålet være, hvad siger Bibelen til det?
Ved du det?
:
Forskellene i kirkerne er store.
Hvad mener du eksempelvis om en kristen kirke der tror på reinkarnationslæren?
Se selv hvad de skriver på deres hjemmeside.
[quote]En kirke, som i sin lære ligger så tæt på den oprindelige lære, som Kristus selv underviste i, hvor reinkarnation, loven om årsag og virkning og menneskets indre energisystemer havde en fremtrædende plads. [/quote]
http://www.lkk-dk.dk/
Kan reinkarnationslæren forenes med det at være kristen mener du?
Mener du Jesus underviste i det?


Nej - reinkarnationslæren hører ikke til kristendommen.
Men hvem siger den kirke tælles med [???]
Fra Wikipedia

De ortodokse kirker, fx den græsk-ortodokse eller den russisk-ortodokse kirke (ca. 240 millioner)
Katolicisme (ca. 1,1 milliard)
Protestantisme (ca. 590 millioner)
Lutheranisme (ca. 64 mio.)
Reformerte (ca 80 mio.) [13]
Anabaptisme (ca 1.6 mio) [14]
Pinsekirken (ca. 115 mio)
Den anglikanske kirke (ca. 73 millioner)
Uafhængige kirker (ca. 300 mio)
Andre gamle kristne kirkesamfund:
Den etiopisk-ortodokse kirke (ca. 22 millioner)
Den koptiske kirke (ca. 10 millioner (usikkert))
Den armenske kirke (ca. 4 millioner)
Den syrisk-ortodokse kirke (ca. 4 millioner)
Østens Assyriske Kirke (ca. ½ million)
Citat slut

liberal katolsk kirke er først i 2012 blevet godkendt som trossamfund - men det er der jo så mange der er.. der står intet om, at det er en kristen kirke..
http://da.wikipedia.org/wiki/Liberal_Katolsk_Kirke
Ved du noget om kirken førhen kaldte sig den "Universelle kirke" ?
Scientologi kalder sig jo også en kirke..
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Og fælles for nok alle de der kirkesamfund, er at de støtter en antikristne lære.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Hej igen Afa
Du skrev:

Jeg ved godt at tidernes skiften, kultur og andet ... måske menighedsrådet ... "sætter dagsordenen" for hvad kirken står for, det pågældende sted hvor den nu står.

Så vidt jeg ved, er det kun Folkekirken, der har et menighedsråd...
De skal ansætte medarbejdere til kirken, f.eks. graveren og hans medhjælpere - Organisten kirketjener / sanger / kor o.s.v.
http://www.kristendom.dk/artikel/353818:Indfoering--Saadan-fungerer-folkekirken
En af menighedsrådets vigtigste opgaver er at udpege en sognepræst til sognet, når der skal ansættes en ny.
Menighedsrådet fungerer dog ikke som præstens arbejdsgiver eller chef – det er nemlig Kirkeministeriet, der ansætter præsten, selv om det er menighedsrådet, der udpeger den, der skal ansættes.

Citat slut
Præsten skal forkynde Evangeliet, og han skal ikke "træde meget ved siden af" før han kan blive afskediget.

- hvis man vil stå sikkert på folkekirkens evangelisk-lutherske grund.
Det var dåbsritualet, der fældede præsten, for Bent Feldbæk døbte børn ”til” og ikke ”i” Faderens, Sønnens og Helligåndens navn. Dåben er et af to sakramenter i den danske folkekirke.

Citat slut
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/528719:Mennesker--Snedsted-praest-skrev-kirkehistorie
Kristne er da enige om, at Jesus Kristus er deres Frelser og Gud - Og der er ikke frelse i nogen anden, ja, der er ikke givet mennesker noget andet navn under himlen, som vi kan blive frelst ved.« Apost,G.4:12
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Og fælles for nok alle de der kirkesamfund, er at de støtter en antikristne lære.

Prøv at tænk dig om Bjarne, hvis du ellers kan...
Danmark har cirka 5,5 millioner indbyggere.
Jehovas vidner er kun 7 millioner fordelt over hele verden - eller næsten ?
Sammenlign så lige :

Fra Wikipedia

De ortodokse kirker, fx den græsk-ortodokse eller den russisk-ortodokse kirke (ca. 240 millioner)
Katolicisme (ca. 1,1 milliard)
Protestantisme (ca. 590 millioner)
Lutheranisme (ca. 64 mio.)
Reformerte (ca 80 mio.) [13]
Anabaptisme (ca 1.6 mio) [14]
Pinsekirken (ca. 115 mio)
Den anglikanske kirke (ca. 73 millioner)
Uafhængige kirker (ca. 300 mio)
Andre gamle kristne kirkesamfund:
Den etiopisk-ortodokse kirke (ca. 22 millioner)
Den koptiske kirke (ca. 10 millioner (usikkert))
Den armenske kirke (ca. 4 millioner)
Den syrisk-ortodokse kirke (ca. 4 millioner)
Østens Assyriske Kirke (ca. ½ million)
Citat slut

Jv er en lille sekt, "en dråbe i havet" og de forurener mere end godt er !
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Du vil altid kunne stole på biblen, den lyver aldrig .
Uanset hvor mange kirkesamfund der findes, og du undersøger, skal du altid holde deres lære op imod bibelen, og stemmer det ikke overens, er den kirke ikke den sande, men en af de mange falske.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

[quote="Bjarne2411" post=2793957]Og fælles for nok alle de der kirkesamfund, er at de støtter en antikristne lære.[/quote]
Prøv at tænk dig om Bjarne, hvis du ellers kan...
Danmark har cirka 5,5 millioner indbyggere.
Jehovas vidner er kun 7 millioner fordelt over hele verden - eller næsten ?
Sammenlign så lige :

Fra Wikipedia

De ortodokse kirker, fx den græsk-ortodokse eller den russisk-ortodokse kirke (ca. 240 millioner)
Katolicisme (ca. 1,1 milliard)
Protestantisme (ca. 590 millioner)
Lutheranisme (ca. 64 mio.)
Reformerte (ca 80 mio.) [13]
Anabaptisme (ca 1.6 mio) [14]
Pinsekirken (ca. 115 mio)
Den anglikanske kirke (ca. 73 millioner)
Uafhængige kirker (ca. 300 mio)
Andre gamle kristne kirkesamfund:
Den etiopisk-ortodokse kirke (ca. 22 millioner)
Den koptiske kirke (ca. 10 millioner (usikkert))
Den armenske kirke (ca. 4 millioner)
Den syrisk-ortodokse kirke (ca. 4 millioner)
Østens Assyriske Kirke (ca. ½ million)
Citat slut

Jv er en lille sekt, "en dråbe i havet" og de forurener mere end godt er !

Har du ikke tænkt over, at de måske, er den eneste kilde af rent vand..
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

sbrh
Måske kunne du stille spørgsmålet: Hvorfor skal kirken være een samlet og enig enhed?[/quote]

[quote="afa" post=2793948]Men! ... Siger Bibelen ikke noget om Kristi kirke/menighed skal være en samlet og enig enhed?[/quote]
At kirken er samlet og enig er jo ikke ensbetydende med, at alle skal være ens! Jo højere kravet om enshed vægtes, des mindre enighed er der mulighed for - idet enighed har forskelligheden som en af sine forudsætninger. Og, jo mere ensheden vægtes, tilsvarende vil "undtrykkelelsen" eller "benægtelsen" øges.

[quote="afa" post=2793948]Jeg tror, dog stadig et evt. trosfællesskab ville styrke både åndeligt og socialt, men det kræver ... i mit tilfældede ... at jeg ikke oplever jeg skal "sluge for mange kameler" for at være med i fællesskabet.

Hvis man er "tvunget" til at skulle sluge kameler for at være en del af et fællesskab, så er man efter min mening enten det forkerte sted eller givet køb på sig selv.
Et sundt fællesskab er på samme måde som et sund venskab - det er rig udfoldelse af forskellighed, rummelighed, accept og respekt.
Også en god weekend til dig [f]
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2793950
Link til indlæg som jeg besvarer.

At man i Danmark kan finde en kristen kirke, som henter sin åndelige kraft og inspiration fra den levende, kosmiske Kristus og Den Guddommelige Visdom, er sandsynligvis ikke alle bekendt. En kirke, som i sin lære ligger så tæt på den oprindelige lære, som Kristus selv underviste i, hvor reinkarnation, loven om årsag og virkning og menneskets indre energisystemer havde en fremtrædende plads. Liberal katolsk kirkes lære og Gudsbillede stemmer fint overens med det "nye" billede, man gennem en intens nyere forskning omkring Dødehavsrullernes og især Nag Hammadiskrifternes tekster har fået af Jesu liv.
Liberal katolsk kirke er den danske gren af "The Liberal Catholic Church", og den arbejder i harmoni med dens internationale Liturgi, Principforklaring og øvrige officielle dokumenter. Alle gudstjenester afholdes på dansk.
Kirken findes repræsenteret i mere end 50 lande.[/quote]
Mine markeringer.
Der står kirken er kristen.
[quote]At man i Danmark kan finde en kristen kirke[/quote]
:
Lyjse:
[quote]Nej - reinkarnationslæren hører ikke til kristendommen.[/quote]
Nej det er også min opfattelse.
Men! ... det ser ud til, at sådan er det også at være en kristen kirke.
:

Du spørger:
[quote]Ved du noget om kirken førhen kaldte sig den "Universelle kirke" ?

Nej det ved jeg ikke, selv om jeg faktisk kender kirken fra "gamle dage" inden den blev godkendt.
Den havde det samme navn dengang.
Liberal katolsk kirke.

Jeg ønsker dig en god nat Lyjse. [f]
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

sbrh skrev:
At kirken er samlet og enig er jo ikke ensbetydende med, at alle skal være ens! Jo højere kravet om enshed vægtes, des mindre enighed er der mulighed for - idet enighed har forskelligheden som en af sine forudsætninger. Og, jo mere ensheden vægtes, tilsvarende vil "undtrykkelelsen" eller "benægtelsen" øges.[/quote]
Med en samlet og enig enhed/menighed, mener jeg i troen.
Mennesket skal selvfølgeligt ikke være ens på andre områder.

sbrh skrev:
[quote]Hvis man er "tvunget" til at skulle sluge kameler for at være en del af et fællesskab, så er man efter min mening enten det forkerte sted eller givet køb på sig selv.[/quote]
Enig.

sbrh skrev:
[quote]Et sundt fællesskab er på samme måde som et sund venskab - det er rig udfoldelse af forskellighed, rummelighed, accept og respekt.

Ja enig.
Men er fællesskabet et trosfællesskab, skal dette være ens, mener jeg.
Men det er måske utopi at tænke sådan?
Det tyder det måske lidt på med 43.000 forskellige kristne trosretninger.
Jeg kan selvfølgelig også oprette min egen menighed. 😃

🙂 Tak for god week-end.
tilføjet af

Du har Bibelen. Bibelen viser dig vej.

For eksempel sagde Jesus:
"Vær på vagt over for de falske profeter der kommer til jer forklædt som får, men som inderst inde er glubske ulve. I kan kende dem på deres frugter. Man plukker aldrig druer af tjørn eller figner af tidsler, vel? På samme måde frembringer ethvert godt træ gode frugter, mens ethvert råddent træ frembringer dårlige frugter; et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et råddent træ kan ikke frembringe gode frugter. Ethvert træ som ikke frembringer god frugt, bliver hugget om og kastet i ilden. Det er altså på deres frugter I skal kende disse mennesker." (Mattæus 7:15-50)
Ved at kikke på træets frugt kan du bedømme om træet er sundt eller om det er usundt. På samme måde vil du kunne bedømme et trossamfund ved at betragte dets medlemmer.
Med venlig hilsen, ftg.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Du har Bibelen. Bibelen viser dig vej.

For eksempel sagde Jesus:
"Vær på vagt over for de falske profeter der kommer til jer forklædt som får, men som inderst inde er glubske ulve. I kan kende dem på deres frugter. Man plukker aldrig druer af tjørn eller figner af tidsler, vel? På samme måde frembringer ethvert godt træ gode frugter, mens ethvert råddent træ frembringer dårlige frugter; et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et råddent træ kan ikke frembringe gode frugter. Ethvert træ som ikke frembringer god frugt, bliver hugget om og kastet i ilden. Det er altså på deres frugter I skal kende disse mennesker." (Mattæus 7:15-20)
Ved at kikke på træets frugt kan du bedømme om træet er sundt eller om det er usundt. På samme måde vil du kunne bedømme et trossamfund ved at betragte dets medlemmer.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Ja - er det ikke skønt, at så mange tilbeder den samme Gud 🙂[/quote]
Nogle af dem må tilbede gud for meget.

[quote]Baptistkirken - en døberbevægelse
Som forløber for denne frikirke var der en bevægelse, som blev kaldt ”anabaptister” – det betyder gendøbere.

Nej, de er sq da ikke. Anabaptisterne er en bevægelse der fulgte umiddelbart efter Luthers sentenser og havde sit centrum i Münster i Tyskland. Baptister er noget ganske andet.
tilføjet af

Vi fastholder logikken.

Det fremgår af nedenstående link, der var 43.000 forskellige kristne trosretninger i verden i år 2012.

Det drejer sig vel om frelsen.
De er alle 43 000 forskellige grader af kristne. Kun en af de 43 000 retninger er lige præcis kristne nok til at nå frelsen. Logisk så langt?
Men hvad så med alle dem der er mere kristne end nødvendigt for frelsen? Belemrer de så sig selv med noget totalt unødvendigt? Eller giver de den lige en tand ekstra, fordi man aldrig kan være sikker?
Desuden flere trosdogmer kan ikke være sande, vel? Derfor kan kun en af de 43 000 tusind være sande. De 42 999 må derfor være fortabte.
tilføjet af

Vi fastholder logikken.

Wizcarlo skrev:
afa skrev:
[quote]Det fremgår af nedenstående link, der var 43.000 forskellige kristne trosretninger i verden i år 2012.[/quote]
Wizcarlo skrev:
[quote]Det drejer sig vel om frelsen.
De er alle 43 000 forskellige grader af kristne. Kun en af de 43 000 retninger er lige præcis kristne nok til at nå frelsen. Logisk så langt?
Men hvad så med alle dem der er mere kristne end nødvendigt for frelsen? Belemrer de så sig selv med noget totalt unødvendigt? Eller giver de den lige en tand ekstra, fordi man aldrig kan være sikker?
Desuden flere trosdogmer kan ikke være sande, vel? Derfor kan kun en af de 43 000 tusind være sande. De 42 999 må derfor være fortabte. [/quote]


🙂
Hej Wizcarlo.
Frelsen! ... Nåe ja, den havde jeg glemt at tænke på.
Frelsen får man ikke ved at tilslutte sig et bestemt kristen trosretning, mener jeg.
"Frelsen" er for mig frelsen fra migselv, som er en daglig indre kamp.
:
Det du skriver om trosdogmer, er lige præcist det jeg mener og undre mig over.
God week- end til dig. [f]
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

ftg skrev:
Du har Bibelen. Bibelen viser dig vej.
For eksempel sagde Jesus:
"Vær på vagt over for de falske profeter der kommer til jer forklædt som får, men som inderst inde er glubske ulve. I kan kende dem på deres frugter. Man plukker aldrig druer af tjørn eller figner af tidsler, vel? På samme måde frembringer ethvert godt træ gode frugter, mens ethvert råddent træ frembringer dårlige frugter; et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et råddent træ kan ikke frembringe gode frugter. Ethvert træ som ikke frembringer god frugt, bliver hugget om og kastet i ilden. Det er altså på deres frugter I skal kende disse mennesker." (Mattæus 7:15-20)
Ved at kikke på træets frugt kan du bedømme om træet er sundt eller om det er usundt. På samme måde vil du kunne bedømme et trossamfund ved at betragte dets medlemmer.
Med venlig hilsen, ftg.

Ja!... Godt skriftsted, men besvarer det hvorfor der er 43.000 forskellige trosretninger?
Angående Bibelen så er jeg glad for den og den har vejledt mig i livet og givet mig svar på rigtig mange ting.
Også god week-end til dig ftg. [f]
tilføjet af

Vi fastholder logikken.

Det du skriver om trosdogmer, er lige præcist det jeg mener og undre mig over.

Det er netop derfor jeg anbefaler at man altid ser efter i biblen, om det ens præst prædiker, også har hold i det biblen skriver.
Og tro mig, de fleste kirker prædiker, er noget der intet har med biblen at gøre, tag blot den treenige gud som et godt eksempel på en falsk religion.
Og der er rigtig mange andre eksempler.
Din eneste ven er biblen, den kan du stole på.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Hej Afa
Du skrev:
Men er fællesskabet et trosfællesskab, skal dette være ens, mener jeg.

Så er det jeg kalder det for en sekt, for sekter ensretter deres medlemmer.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2793950
Link til indlæg som jeg besvarer.

[quote]At man i Danmark kan finde en kristen kirke, som henter sin åndelige kraft og inspiration fra den levende, kosmiske Kristus og Den Guddommelige Visdom, er sandsynligvis ikke alle bekendt. En kirke, som i sin lære ligger så tæt på den oprindelige lære, som Kristus selv underviste i, hvor reinkarnation, loven om årsag og virkning og menneskets indre energisystemer havde en fremtrædende plads. Liberal katolsk kirkes lære og Gudsbillede stemmer fint overens med det "nye" billede, man gennem en intens nyere forskning omkring Dødehavsrullernes og især Nag Hammadiskrifternes tekster har fået af Jesu liv.
Liberal katolsk kirke er den danske gren af "The Liberal Catholic Church", og den arbejder i harmoni med dens internationale Liturgi, Principforklaring og øvrige officielle dokumenter. Alle gudstjenester afholdes på dansk.
Kirken findes repræsenteret i mere end 50 lande.[/quote]
Mine markeringer.
Der står kirken er kristen.
[quote]At man i Danmark kan finde en kristen kirke[/quote]
:
Lyjse:
[quote]Nej - reinkarnationslæren hører ikke til kristendommen.[/quote]
Nej det er også min opfattelse.
Men! ... det ser ud til, at sådan er det også at være en kristen kirke.
:

Du spørger:
[quote]Ved du noget om kirken førhen kaldte sig den "Universelle kirke" ?[/quote]
Nej det ved jeg ikke, selv om jeg faktisk kender kirken fra "gamle dage" inden den blev godkendt.
Den havde det samme navn dengang.
Liberal katolsk kirke.

Jeg ønsker dig en god nat Lyjse. [f]

Hej Afa 🙂
Enhver kan kalde sig kristen, jehovas vidner kalder sig også kristne, men de er ikke talt med på listen.
Der findes også nogen kirker i Afrika, der kalder sig kristne, og vist også i USA, som opfører sig meget langt fra den kristne tro !
Jeg stødte på "Den universelle kirke" for mange år siden, da jeg debatterede på "Giraffen" ( et kristen forum ) jeg tror der var en, der lagde en reklame for kirken..
Jeg kunne med det samme se, at den ikke var kristen [!]
Det skal man ikke læse ret meget for at se.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Hej Afa
Du skrev:
[quote]Men er fællesskabet et trosfællesskab, skal dette være ens, mener jeg.[/quote]
Så er det jeg kalder det for en sekt, for sekter ensretter deres medlemmer.


Endnu et eksempel anti-kristen lære, som skal listes ind for at dreje folk væk fra den sande tro.

Folkekirkens biblen siger:
1. Korinther 1:10
Splittelser i menigheden
v10 Men jeg formaner jer, brødre, ved vor Herre Jesu Kristi navn, til at enes, så der ikke er splittelser iblandt jer, men så I holder sammen i tanke og sind. v11 For Kloes folk har fortalt mig om jer, mine brødre, at I ligger i strid med hinanden. v12 Jeg sigter til, at I siger hver sit: Jeg hører til Paulus, jeg til Apollos, jeg til Kefas, jeg til Kristus. v13 Er Kristus da blevet delt? Var det måske Paulus, der blev korsfæstet for jer, eller blev I døbt til Paulus' navn? v14 Jeg takker Gud for, at jeg ikke har døbt nogen af jer undtagen Krispus og Gajus, v15 så at ingen kan sige, at I blev døbt til mit navn. v16 Jo, Stefanas og hans hus har jeg også døbt; ellers ved jeg ikke af, at jeg har døbt nogen. v17 For Kristus sendte mig ikke for at døbe, men for at forkynde evangeliet, dog ikke med talekunstens visdom, for at Kristi kors ikke skal blive til tom tale.

Lad mig så se hvor biblen skriver trosfællesskabet skal være vidt forskellig.
Bog, kapitel og vers.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

[quote="afa" post=2793972]http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2793950
Link til indlæg som jeg besvarer.

[quote]At man i Danmark kan finde en kristen kirke, som henter sin åndelige kraft og inspiration fra den levende, kosmiske Kristus og Den Guddommelige Visdom, er sandsynligvis ikke alle bekendt. En kirke, som i sin lære ligger så tæt på den oprindelige lære, som Kristus selv underviste i, hvor reinkarnation, loven om årsag og virkning og menneskets indre energisystemer havde en fremtrædende plads. Liberal katolsk kirkes lære og Gudsbillede stemmer fint overens med det "nye" billede, man gennem en intens nyere forskning omkring Dødehavsrullernes og især Nag Hammadiskrifternes tekster har fået af Jesu liv.
Liberal katolsk kirke er den danske gren af "The Liberal Catholic Church", og den arbejder i harmoni med dens internationale Liturgi, Principforklaring og øvrige officielle dokumenter. Alle gudstjenester afholdes på dansk.
Kirken findes repræsenteret i mere end 50 lande.[/quote]
Mine markeringer.
Der står kirken er kristen.
[quote]At man i Danmark kan finde en kristen kirke[/quote]
:
Lyjse:
[quote]Nej - reinkarnationslæren hører ikke til kristendommen.[/quote]
Nej det er også min opfattelse.
Men! ... det ser ud til, at sådan er det også at være en kristen kirke.
:

Du spørger:
[quote]Ved du noget om kirken førhen kaldte sig den "Universelle kirke" ?[/quote]
Nej det ved jeg ikke, selv om jeg faktisk kender kirken fra "gamle dage" inden den blev godkendt.
Den havde det samme navn dengang.
Liberal katolsk kirke.

Jeg ønsker dig en god nat Lyjse. [f][/quote]
Hej Afa 🙂
Enhver kan kalde sig kristen, jehovas vidner kalder sig også kristne, men de er ikke talt med på listen.
Der findes også nogen kirker i Afrika, der kalder sig kristne, og vist også i USA, som opfører sig meget langt fra den kristne tro !
Jeg stødte på "Den universelle kirke" for mange år siden, da jeg debatterede på "Giraffen" ( et kristen forum ) jeg tror der var en, der lagde en reklame for kirken..
Jeg kunne med det samme se, at den ikke var kristen [!]
Det skal man ikke læse ret meget for at se.


Til gengæld mener du dette her er rigtig kristendom.
En gudstjeneste hos pinsekirken.
http://www.youtube.com/watch?v=PqXgoN5Ejgs
tilføjet af

Du har Bibelen. Bibelen viser dig vej.

For eksempel sagde Jesus:
"Vær på vagt over for de falske profeter der kommer til jer forklædt som får, men som inderst inde er glubske ulve. I kan kende dem på deres frugter. Man plukker aldrig druer af tjørn eller figner af tidsler, vel? På samme måde frembringer ethvert godt træ gode frugter, mens ethvert råddent træ frembringer dårlige frugter; et godt træ kan ikke bære dårlige frugter, og et råddent træ kan ikke frembringe gode frugter. Ethvert træ som ikke frembringer god frugt, bliver hugget om og kastet i ilden. Det er altså på deres frugter I skal kende disse mennesker." (Mattæus 7:15-20)
Ved at kikke på træets frugt kan du bedømme om træet er sundt eller om det er usundt. På samme måde vil du kunne bedømme et trossamfund ved at betragte dets medlemmer.
Med venlig hilsen, ftg.

Det er jo netop derfor, vi advarer mod de falske jehovas vidner, vi skal bare se på frugten.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Splittelser kan dreje sig om mange ting, det eneste en kristen skal være enig i er, at Jesus er vores Frelser og Gud.
Mon ikke der findes flest splittelser hos jehovas vidner, jeg kender da ikke nogen andre trosretninger, hvor så mange forlader en menighd..
"Enighed" .. tja, I SKAL JO VÆRE ENIGE, I er dikteret enighed af vagttårnet !
Og lige som I gik og troede I var så enige, så skifter læren i sekten, og så skifter i alle lære, til den nye lære... for igen at skifte lære, til den nye lære... 😖
tilføjet af

Vi fastholder logikken.

[quote]Det du skriver om trosdogmer, er lige præcist det jeg mener og undre mig over.
[/quote]
Det er netop derfor jeg anbefaler at man altid ser efter i biblen, om det ens præst prædiker, også har hold i det biblen skriver.
Og tro mig, de fleste kirker prædiker, er noget der intet har med biblen at gøre, tag blot den treenige gud som et godt eksempel på en falsk religion.
Og der er rigtig mange andre eksempler.
Din eneste ven er biblen, den kan du stole på.[/quote]

Hvem har bildt dig det ind Bjarne ?
Altså.. du har ret i, at det kun er Bibelen vi skal tro på, men præsterne skal altså holde sig til Bibelen, og de er under kontrol, hvis vi taler om Folkekirken.
De har jo også læst til teologer, men du mener vagttårnet forstår bedre end dem.. ved du hvorfor du tror det ?
Er du blevet screenet ?

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/444209-ikke-kun-i-italien/445035?limitstart=0

[quote]JV screening #4450
sebl skrev:
Mange tror fejlagtigt, at sekter såsom Jehovas Vidner vil have hvem som helst i deres net. Intet kunne være mere forkert. Sekter ensretter deres medlemmer, så de må først sikre sig, at dem de fanger kan ensrettes.
Hvordan gør man så det? Bl.a. ved at komme med en masse ligegyldige emner og se om man kan få folk til at tro på dem. Hvis man kan få folk til at tro, at det er vigtigt om Jesus blev dræbt på en pæl (i modsætning til et kors), at det er vigtigt at bruge navnet Jehova (det bruges ALDRIG i hele i nogle af de manuskripter Det Nye Testamente er oversat efter) eller at det er vigtigt at læse i Vagttårnet, så har man også en person der en dag ikke vil ane, hvad vedkommende skulle stille op uden Jehovas Vidner. Så er vedkommende parat til projekt ensretning.
Personer der ikke har den slags tendenser, vil naturligvis protestere over alle de Vagttårns artikler, stille spørgsmålstegn ved om emnet overhovedet er vigtigt at beskæftige sig med osv. Efter et tidspunkt vælger sådanne "diskussionslystne" mennesker (som JV kalder dem) naturligvis at sige tak for snakken.
Tilbage står de få manipulerbare mennesker, som Jehovas Vidner så kan starte deres omvendelsesprogram på! Almindelige mennesker vil sikkert anse dem for at være naive, men tværtimod er det dem der undersøger tingene (altså, hvis man spørger Jehovas Vidner). At undersøge tingene vil sige, at man stoler 100% på det der står i Vagttårnet, og lukker øjnene for de mange gange Jehovas Vidner har skiftet lære- og de mange fejlslagne profetier skal man bare lukke øjnene for.
Deres screenings program er dog ikke perfekt- ind imellem er der et Jehovas Vidne der vover at tænke selvstændigt. Selskabet har jo erfaret hvor det plejer at føre hen, så det advares der imod med jævne mellemrum i deres blade!
tilføjet af

Ved at søge på de forskellige -

som f.eks.
http://www.kristendom.dk/koptisk#section_17426
Den koptisk-ortodokse kirke

Forskellige opfattelser af Jesus
Ved et internationalt kirkemøde i Kalkedon i 451 modsatte den koptiske kirke sig den dominerende opfattelse af, hvem Jesus er.
Mens resten af kirkerne lagde stor vægt på, at Jesus var både 100 procent guddommelig og 100 procent menneskelig, mente kopterne, at det guddommelige og det menneskelige er smeltet sammen til én natur i Jesus.
En opfattelse, der kaldes monofysitisme. Den uoverensstemmelse førte til, at den koptiske kirke fik egen ledelse og gudstjenesteform, mens resten af verdens kristne i det store hele indordnede sig under den romerske kirke.

http://www.denstoredanske.dk/Sprog,_religion_og_filosofi/Religion_og_mystik/Oldkirken/monofysitisme

Monofysitisme, kristologisk retning fra midten af 400-t., ifølge hvilken Kristus ikke har to naturer (en guddommelig og en menneskelig), men kun én: Guds kødeliggjorte Ord.
Citat slut
De tror på Jesus Kristus, er Gud, og det er det vigtigste !
Så er der Den Armenske Apostolske Kirke
Fra Wikipedia
Den Armenske Apostolske Kirke (armensk: Հայաստանեայց Առաքելական Եկեղեցի, Hajastaneajts Arakelakan Jekeghetsi) officielt: En Hellig Universel Apostolsk Ortodoks Armenske Kirke eller Den armenske ortodokse kirke er et kristent trossamfund i Armenien, der med sine otte mio. medlemmer er landets største. Den er desuden den største religion blandt armeniere, der lever i andre lande, i diaspora.
De første kirkesamfund i Armenien blev grundlagt i 1. århundrede, og kirken er apostolsk. Armenien var et af de første lande, kristendommen nåede: allerede i 287 konverterede kong Trdat III til kristendommen, og i 301 blev landet det første, der fik kristendom som statsreligion.
Citat slut
(min markering)
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

afa til Wizcarlo:
Det du skriver om trosdogmer, er lige præcist det jeg mener og undre mig over.[/quote]
Bjarne skrev:
[quote]Det er netop derfor jeg anbefaler at man altid ser efter i biblen, om det ens præst prædiker, også har hold i det biblen skriver.
Og tro mig, de fleste kirker prædiker, er noget der intet har med biblen at gøre, tag blot den treenige gud som et godt eksempel på en falsk religion.
Og der er rigtig mange andre eksempler.
Din eneste ven er biblen, den kan du stole på.


Hej Bjarne.
Angående Bibelen.
Bibelen er for mig ... næst efter Gud min bedste ven.
Sådan tror jeg, også det vil fortsætte med at være.
Men! ... ingen ved hvad dagen bringer, så det jeg siger/tror idag gælder måske ikke i morgen. 🙂
Angående treenigheden tror/forstår jeg ikke dette for mig mystiske og kommer derfor ikke i nogen kirke som jeg almindeligvis forbinder med troen på treenigheden.
Jeg ved ikke om nogle af de 43.000 forskellige kristne trosretninger, ikke tror på treenigheden?
:
info:
Gud skaberen er, den Gud jeg tilbeder ... i den udstækning som jeg har forståelse og indsigt til.
Jesus som vi læser om i Bibelen er for mig som en bror.
Bibelen skriver han er Guds søn, derfor er jeg i min forståelse også et Guds barn ... og sådan vil jeg gerne ha' det skal være og håber ikke dette ændres.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...


Men er fællesskabet et trosfællesskab, skal dette være ens, mener jeg.[/quote]
Hvis det er det "ens" der søges, så handler det dybest set ikke om hverken tro eller fællesskab, men om en dybere eksistentiel usikkerhed.
Det spørgsmål som naturligt presser sig på er, som den enkelte må tage stilling til:
Hvad er vigtigst: Et tilhørsforhold til en bestemt kirke eller trosretning? Eller den personlige relation den gud/frelser man tror på?
Nu er det naturligvis ikke et enten eller, men hvad man vægter som vigtigst?

[quote="afa" post=2793988]Men det er måske utopi at tænke sådan?
Det tyder det måske lidt på med 43.000 forskellige kristne trosretninger.[/quote]
Nu tror jeg man skal være forsigtig med at overfortolke dette tal, da vi taler om kirker inden for den kristne sfære.

[quote="afa" post=2793988]Jeg kan selvfølgelig også oprette min egen menighed. 😃

Så vil jeg da udfordrende spørge, om det i så fald er et fællesskab du søger? Eller om det er nogen der mener det samme som dig? 😉
I så fald er der ikke tale om (søgen efter) enighed, men en flugt fra forskelligheden.
/sbrh
tilføjet af

Vi fastholder logikken.


Frelsen! ... Nåe ja, den havde jeg glemt at tænke på.
Frelsen får man ikke ved at tilslutte sig et bestemt kristen trosretning, mener jeg.
"Frelsen" er for mig frelsen fra migselv, som er en daglig indre kamp.
:
Det du skriver om trosdogmer, er lige præcist det jeg mener og undre mig over.
God week- end til dig. [f]

Afa,
Hvis du ikke allerede har læst "Sygdom til Døden" af Søren Kierkegaard, kan jeg varmt anbefale at gøre det.
Den kan med stor fordel læses med tre forskellige tilgange:
- som kristen, som troende
- med en ren eksistentiel anskuelse
- som søge/undrende menneske
Det er bog, hvor Kierkegaards tanker i den grad fortjener fordybelse og refleksion - et lille mesterværk.
/sbrh
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

🙂
sbrh.
Tak for dine 2 sidste indlæg.
Jeg vender tilbage og kommenterer senere, tidligst i aften.
MVH. afa [f]
tilføjet af

Grunden til de mange forskellige kirkesamfind

finder du også i Bibelen.
Under inspiration skrev apostelen Paulus:
"For der kommer en tid da de ikke vil finde sig i den sunde lære, men efter deres egne ønsker vil de samle sig en masse lærere for at få deres ører kildret."
(2 Timoteus 4:3)
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Grunden til de mange forskellige kirkesamfind

finder du også i Bibelen.
Under inspiration skrev apostelen Paulus:
"For der kommer en tid da de ikke vil finde sig i den sunde lære, men efter deres egne ønsker vil de samle sig en masse lærere for at få deres ører kildret."
(2 Timoteus 4:3)
Med venlig hilsen, ftg.

Nej, grunden er, at de kristne i de forskellige lande, kalder sig forskelligt, men de har den samme Gud = Jesus Kristus.
Den lære der "kildrer i ørene" - som f.eks. hos jehovas vidner, der bilder folk ind, at der ikke kommer en dom over levende og døde - ( efter tusindårsriget ) at helvedet ikke findes, det lyder da tillokkende.. tænk bare at dø, bum færdig.. det er virkelig noget der kildrer i nogens øre !
Men hvis de så læser Bibelen på "egen hånd", så opdager de også, at det er falsk lære !
tilføjet af

Bibelen har forudsagt hvordan det vil være.

De ønsker ikke at finde sig i den sunde lære, men samler sig en bunke lærere for at få deres ører kildret.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

[quote="lyjse" post=2793898]Ja - er det ikke skønt, at så mange tilbeder den samme Gud 🙂[/quote]
Nogle af dem må tilbede gud for meget.

[quote]Baptistkirken - en døberbevægelse
Som forløber for denne frikirke var der en bevægelse, som blev kaldt ”anabaptister” – det betyder gendøbere.[/quote]
Nej, de er sq da ikke. Anabaptisterne er en bevægelse der fulgte umiddelbart efter Luthers sentenser og havde sit centrum i Münster i Tyskland. Baptister er noget ganske andet.

Jeg citerer :
"Som forløber for denne frikirke var der en bevægelse, som blev kaldt ”anabaptister” – det betyder gendøbere. I den lutherske kirke blev og bliver man stadig døbt som barn i tillid til, at forældrene vil opdrage barnet i den kristne tro."
Jeg kan ikke se forskellen i det du skriver [???]
http://www.kristendom.dk/leksikon/1128:anabaptisme

I forbindelse med reformationen i 1500-tallet opstod der en bevægelse, som kaldes anabaptisterne eller gendøberne.
De mente, at barnedåben ikke var tilstrækkelig, men at de kristne menigheder skulle bestå af troende, der selv som voksne havde valgt at lade sig døbe.
De kritiserede Luther og de øvrige ledende i reformationen for ikke at gå vidt nok i opgøret med den katolske kirke.
Hertil kom, at man i anabaptismen satte et skarp skel mellem stat og kirke og derfor sagde nej til at være en del af en stats- eller folkekirke.
I dag videreføres anabaptismens tanker i den baptistiske kirke./Henning Nørhøj/
Citat slut
___________
Noget helt andet.. hvordan kan det være, at "du havner i min indbakke" sådan en gang om ugen 😉
Det er facebook der skriver og spørger, om jeg ikke kender dig ?
Jeg oprettede mig på facebook, for nogen år siden, det var før vi havde PB på [sol] så derfor var der kun den mulighed, hvis jeg - og en anden debattør - skulle skrive sammen - privat.
Jeg er ikke aktiv på facebook, det er ikke lige mig, at sidde og fortælle hvad vi skal há til middag, og hvor "hyggeligt" [(:] vi har det o.s.v.
Men hvordan i al verden, kan facebook vide, at vi debatterer på sol [???]
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

afa til Wizcarlo:
[quote]Det du skriver om trosdogmer, er lige præcist det jeg mener og undre mig over.[/quote]
Bjarne skrev:
[quote]Det er netop derfor jeg anbefaler at man altid ser efter i biblen, om det ens præst prædiker, også har hold i det biblen skriver.
Og tro mig, de fleste kirker prædiker, er noget der intet har med biblen at gøre, tag blot den treenige gud som et godt eksempel på en falsk religion.
Og der er rigtig mange andre eksempler.
Din eneste ven er biblen, den kan du stole på. [/quote]

Hej Bjarne.
Angående Bibelen.
Bibelen er for mig ... næst efter Gud min bedste ven.
Sådan tror jeg, også det vil fortsætte med at være.
Men! ... ingen ved hvad dagen bringer, så det jeg siger/tror idag gælder måske ikke i morgen. 🙂
Angående treenigheden tror/forstår jeg ikke dette for mig mystiske og kommer derfor ikke i nogen kirke som jeg almindeligvis forbinder med troen på treenigheden.
Jeg ved ikke om nogle af de 43.000 forskellige kristne trosretninger, ikke tror på treenigheden?
:
info:
Gud skaberen er, den Gud jeg tilbeder ... i den udstækning som jeg har forståelse og indsigt til.
Jesus som vi læser om i Bibelen er for mig som en bror.
Bibelen skriver han er Guds søn, derfor er jeg i min forståelse også et Guds barn ... og sådan vil jeg gerne ha' det skal være og håber ikke dette ændres.

Så er jeg ret sikker på at du gør det rigtige. Og glem så blot alle andres mærkelige og ukristlige dogmer.
Jeg har det selv, nogenlunde som dig, jeg kontrollere altid det jeg hører i biblen.
Jeg har virkelig søgt efter at finde noget der peger på en treenig guddom.
Det findes mange steder, blot aldrig i nogen bibel.
Både Gud og jesus slår udtrykkeligt fast at Gud er en, og kun en, og jesus er hans søn.
Men det skidder for eksempel Lyse og Platoon på, og bliver hårdnakket ved at påstå at Gud er en tre i en person.
Den løgn er så tydelig, at det må forbavse enhver normal fungerende, at de kan få nogen til at tro på den.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Bjarne skrev:

Den løgn er så tydelig, at det må forbavse enhver normal fungerende, at de kan få nogen til at tro på den.

Hvis du ellers forstod hvad Bibelen fortæller os, så havde du ikke noget problem.
Men selvfølgelig er de 2,2 milliarder kristne, jo ikke normale.. der er så 7 sølle millioner, der har sin fulde forstand 😃
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

[quote="wizcarlo" post=2793997][quote="lyjse" post=2793898]Ja - er det ikke skønt, at så mange tilbeder den samme Gud 🙂[/quote]
Nogle af dem må tilbede gud for meget.

[quote]Baptistkirken - en døberbevægelse
Som forløber for denne frikirke var der en bevægelse, som blev kaldt ”anabaptister” – det betyder gendøbere.[/quote]
Nej, de er sq da ikke. Anabaptisterne er en bevægelse der fulgte umiddelbart efter Luthers sentenser og havde sit centrum i Münster i Tyskland. Baptister er noget ganske andet.[/quote]
Jeg citerer :
"Som forløber for denne frikirke var der en bevægelse, som blev kaldt ”anabaptister” – det betyder gendøbere. I den lutherske kirke blev og bliver man stadig døbt som barn i tillid til, at forældrene vil opdrage barnet i den kristne tro."
Jeg kan ikke se forskellen i det du skriver [???]
http://www.kristendom.dk/leksikon/1128:anabaptisme

I forbindelse med reformationen i 1500-tallet opstod der en bevægelse, som kaldes anabaptisterne eller gendøberne.
De mente, at barnedåben ikke var tilstrækkelig, men at de kristne menigheder skulle bestå af troende, der selv som voksne havde valgt at lade sig døbe.
De kritiserede Luther og de øvrige ledende i reformationen for ikke at gå vidt nok i opgøret med den katolske kirke.
Hertil kom, at man i anabaptismen satte et skarp skel mellem stat og kirke og derfor sagde nej til at være en del af en stats- eller folkekirke.
I dag videreføres anabaptismens tanker i den baptistiske kirke./Henning Nørhøj/

Har Lyjse,
Carlo har nu ret i det han skriver. Det der er videreført hos baptisterne fra anabaptisterne er læren om voksendåben.
I øvrigt er betegnelsen "anabaptisterne" misvisende, for anabaptisterne troede ikke på og praktiserede ikke gendåb, men alene voksendåb eller bekendelsesdåb, hvilket i datiden blev opfattet som kætteri og årsag til at de var udsat for en voldsom forfølgelse.
Anabaptisterne betegnede i øvrigt sig selv som "døbere" eller brødre i Kristus. Egentlige gendøbere er fx Amish og Mennonitter.
I denne forbindelse bør det nok også nævnes, der er en gruppe af forskere der opfatter "anabaptisterne" som (samlet) betegnelse for en større gruppe af kristne fraktioner, som gik ind for gendåb og ikke en betegnelse for en enkelt protestantisk fraktion.
/sbrh
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

[quote="lyjse" post=2794006]Hej Afa
Du skrev:
[quote]Men er fællesskabet et trosfællesskab, skal dette være ens, mener jeg.[/quote]
Så er det jeg kalder det for en sekt, for sekter ensretter deres medlemmer.[/quote]

Endnu et eksempel anti-kristen lære, som skal listes ind for at dreje folk væk fra den sande tro.

Skal vi ikke oversætte det du her skriver til det der er budskabet:
"Endnu et eksempel på falsk og forførende lære, som har til formål at bortlede folks opmærksomhed fra Jehovas Vidners tro."
😉 /sbrh
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

[quote="sand kristen" post=2794010][quote="lyjse" post=2794006]Hej Afa
Du skrev:
[quote]Men er fællesskabet et trosfællesskab, skal dette være ens, mener jeg.[/quote]
Så er det jeg kalder det for en sekt, for sekter ensretter deres medlemmer.[/quote]
Endnu et eksempel anti-kristen lære, som skal listes ind for at dreje folk væk fra den sande tro.[/quote]

Skal vi ikke oversætte det du her skriver til det der er budskabet:
"Endnu et eksempel på falsk og forførende lære, som har til formål at bortlede folks opmærksomhed fra Jehovas Vidners tro."
😉 /sbrh


Jeg mener selvfølgelig det jeg skriver, hvorfor skulle jeg ikke det?
Du mener det er for at bortlede folks opmærksomhed fra Jehovas Vidners tro."
Jeg har en trosmæssig og bibelsk tilgang. Ikke en verslig.
(1 Korinther 1:10) Nu tilskynder jeg jer, brødre, ved vor Herre Jesu Kristi navn, til at I alle skal føre enig tale, og at der ikke må være splittelser iblandt jer, men at I skal være helt forenede i samme sind og i samme tankegang.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Hej sbrh
Jeg vil være ærlig, jeg havde aldrig hørt om anabaptisterne 😖 🙂 jeg har kun søgt oplysninger, i forbindelse med Afa`s tråd.
Jeg kender baptisterne, da mine børn har gået i deres børneklub / søndagskole.
Jeg havde kun været i en folkekirke - på det tidspunkt, men vi blev inviteret til Gudstjeneste - i baptistkirken, i en eller anden anledning..
Det var jo sjovt at opleve den glæde og det liv, de havde i kirken, pludselig stod vi mellem stolene ( bænkene❓) - med hinanden i hånden, og sang til glad lovsang 🙂
Vi blev ikke baptister, vi var velkomne i kirken, - ingen stillede krav til noget.
Men jeg har ikke behov for, et fællesskab i en kirke, sådan er jeg bare.
Jeg ser kristen TV, og der er mange gode udsendelser i dag, og ellers kan man jo gå til et møde - en Gudstjeneste, når man har lyst til det 🙂
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

[quote="sbrh" post=2794115][quote="sand kristen" post=2794010][quote="lyjse" post=2794006]Hej Afa
Du skrev:
[quote]Men er fællesskabet et trosfællesskab, skal dette være ens, mener jeg.[/quote]
Så er det jeg kalder det for en sekt, for sekter ensretter deres medlemmer.[/quote]
Endnu et eksempel anti-kristen lære, som skal listes ind for at dreje folk væk fra den sande tro.[/quote]

Skal vi ikke oversætte det du her skriver til det der er budskabet:
"Endnu et eksempel på falsk og forførende lære, som har til formål at bortlede folks opmærksomhed fra Jehovas Vidners tro."
😉 /sbrh[/quote]

Jeg mener selvfølgelig det jeg skriver, hvorfor skulle jeg ikke det?
Du mener det er for at bortlede folks opmærksomhed fra Jehovas Vidners tro.".

Jeg har heller ikke skrevet, at du ikke mener det du har skrev. - Jeg bekræfter det. 😉
Du skrev:
"Endnu et eksempel anti-kristen lære, som skal listes ind for at dreje folk væk fra den sande tro."
Jeg oversatte (= tydeliggjorde; ikke omskrev) det til:
"Endnu et eksempel på falsk og forførende lære, som har til formål at bortlede folks opmærksomhed fra Jehovas Vidners tro."
Hvad er det der er 'forkert' ved den måde jeg betonede indholdet i din formulering?
* Kan "anti-kristen lære" ikke 'oversættes' med "falsk og forførende lære" i dette tilfælde?
* Er det forkert at skrive, at "den sande tro" i din optik er "Jehovas Vidners tro"?
/sbrh
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

[quote="sand kristen" post=2794118][quote="sbrh" post=2794115][quote="sand kristen" post=2794010][quote="lyjse" post=2794006]Hej Afa
Du skrev:
[quote]Men er fællesskabet et trosfællesskab, skal dette være ens, mener jeg.[/quote]
Så er det jeg kalder det for en sekt, for sekter ensretter deres medlemmer.[/quote]
Endnu et eksempel anti-kristen lære, som skal listes ind for at dreje folk væk fra den sande tro.[/quote]

Skal vi ikke oversætte det du her skriver til det der er budskabet:
"Endnu et eksempel på falsk og forførende lære, som har til formål at bortlede folks opmærksomhed fra Jehovas Vidners tro."
😉 /sbrh[/quote]

Jeg mener selvfølgelig det jeg skriver, hvorfor skulle jeg ikke det?
Du mener det er for at bortlede folks opmærksomhed fra Jehovas Vidners tro.".[/quote]
Jeg har heller ikke skrevet, at du ikke mener det du har skrev. - Jeg bekræfter det. 😉
Du skrev:
"Endnu et eksempel anti-kristen lære, som skal listes ind for at dreje folk væk fra den sande tro."
Jeg oversatte (= tydeliggjorde; ikke omskrev) det til:
"Endnu et eksempel på falsk og forførende lære, som har til formål at bortlede folks opmærksomhed fra Jehovas Vidners tro."
Hvad er det der er 'forkert' ved den måde jeg betonede indholdet i din formulering?
* Kan "anti-kristen lære" ikke 'oversættes' med "falsk og forførende lære" i dette tilfælde?
* Er det forkert at skrive, at "den sande tro" i din optik er "Jehovas Vidners tro"?
/sbrh


Jeg er f.s.v ikke uenig med dig, men min første tanke var, det er direkte mod det biblen lærer os, om at være samlet i et fællesskab om Guds ord, og ikke opdigte egne teser.
Jeg medgiver gerne det svarer til at være imod Jehovas vidner.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

[quote="lyjse" post=2794008][quote="afa" post=2793972]http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2793950
Link til indlæg som jeg besvarer.

[quote]At man i Danmark kan finde en kristen kirke, som henter sin åndelige kraft og inspiration fra den levende, kosmiske Kristus og Den Guddommelige Visdom, er sandsynligvis ikke alle bekendt. En kirke, som i sin lære ligger så tæt på den oprindelige lære, som Kristus selv underviste i, hvor reinkarnation, loven om årsag og virkning og menneskets indre energisystemer havde en fremtrædende plads. Liberal katolsk kirkes lære og Gudsbillede stemmer fint overens med det "nye" billede, man gennem en intens nyere forskning omkring Dødehavsrullernes og især Nag Hammadiskrifternes tekster har fået af Jesu liv.
Liberal katolsk kirke er den danske gren af "The Liberal Catholic Church", og den arbejder i harmoni med dens internationale Liturgi, Principforklaring og øvrige officielle dokumenter. Alle gudstjenester afholdes på dansk.
Kirken findes repræsenteret i mere end 50 lande.[/quote]
Mine markeringer.
Der står kirken er kristen.
[quote]At man i Danmark kan finde en kristen kirke[/quote]
:
Lyjse:
[quote]Nej - reinkarnationslæren hører ikke til kristendommen.[/quote]
Nej det er også min opfattelse.
Men! ... det ser ud til, at sådan er det også at være en kristen kirke.
:

Du spørger:
[quote]Ved du noget om kirken førhen kaldte sig den "Universelle kirke" ?[/quote]
Nej det ved jeg ikke, selv om jeg faktisk kender kirken fra "gamle dage" inden den blev godkendt.
Den havde det samme navn dengang.
Liberal katolsk kirke.

Jeg ønsker dig en god nat Lyjse. [f][/quote]
Hej Afa 🙂
Enhver kan kalde sig kristen, jehovas vidner kalder sig også kristne, men de er ikke talt med på listen.
Der findes også nogen kirker i Afrika, der kalder sig kristne, og vist også i USA, som opfører sig meget langt fra den kristne tro !
Jeg stødte på "Den universelle kirke" for mange år siden, da jeg debatterede på "Giraffen" ( et kristen forum ) jeg tror der var en, der lagde en reklame for kirken..
Jeg kunne med det samme se, at den ikke var kristen [!]
Det skal man ikke læse ret meget for at se.[/quote]

Til gengæld mener du dette her er rigtig kristendom.
En gudstjeneste hos pinsekirken.
http://www.youtube.com/watch?v=PqXgoN5Ejgs

Det den video viser, er ihvertfald ikke noget der har med kristendom at gøre. Det ligner mere noget fra et sindssyge hospital.
Og at kalde det for en gudstjeneste, er da en hån og en afskyelighed.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Bjarne skrev:
[quote]
Den løgn er så tydelig, at det må forbavse enhver normal fungerende, at de kan få nogen til at tro på den.[/quote]
Hvis du ellers forstod hvad Bibelen fortæller os, så havde du ikke noget problem.
Men selvfølgelig er de 2,2 milliarder kristne, jo ikke normale.. der er så 7 sølle millioner, der har sin fulde forstand 😃

Jo da, når der er så mange der tror på en løgn, må man vel kalde det for det normale.
Det er knapt så normalt at kunne se og kende sandheden.
tilføjet af

"Sygdom til Døden" af Søren Kierkegaard ...

sbrh skrev:
afa skrev:
[quote]Frelsen! ... Nåe ja, den havde jeg glemt at tænke på.
Frelsen får man ikke ved at tilslutte sig et bestemt kristen trosretning, mener jeg.
"Frelsen" er for mig frelsen fra migselv, som er en daglig indre kamp.
:
Det du skriver om trosdogmer, er lige præcist det jeg mener og undre mig over.
God week- end til dig. [f][/quote]

sbrh skrev:
[quote]Afa,
Hvis du ikke allerede har læst "Sygdom til Døden" af Søren Kierkegaard, kan jeg varmt anbefale at gøre det.
Den kan med stor fordel læses med tre forskellige tilgange:
- som kristen, som troende
- med en ren eksistentiel anskuelse
- som søge/undrende menneske
Det er bog, hvor Kierkegaards tanker i den grad fortjener fordybelse og refleksion - et lille mesterværk.
/sbrh[/quote]


[f]
Tak for anbefaling af: "Sygdom til Døden" af Søren Kierkegaard.
Jeg har noteret den på bibliotekslisten, da du nu anbefaler den varmt.
Kirkegård syntes jeg nu ikke, er det der er nemmest at læse, men måske den du foreslår er til at forstå for sådan en som mig. 🙂
tilføjet af

Det "ens" er Jesu lære! ...

sbrh skrev:
afa skrev:
Men er fællesskabet et trosfællesskab, skal dette være ens, mener jeg.[/quote]
sbrh skrev:
[quote]Hvis det er det "ens" der søges, så handler det dybest set ikke om hverken tro eller fællesskab, men om en dybere eksistentiel usikkerhed.
Det spørgsmål som naturligt presser sig på er, som den enkelte må tage stilling til:
Hvad er vigtigst: Et tilhørsforhold til en bestemt kirke eller trosretning? Eller den personlige relation den gud/frelser man tror på?
Nu er det naturligvis ikke et enten eller, men hvad man vægter som vigtigst?[/quote]

SVAR fra afa:
Igen ... jeg søger pt. ikke en kristen kirke/menighed, men undre mig over de mange forskellige kristne trosretninger der findes globalt.
Kristendommen ... dens lære må vel stå i Bibelen.
Trosfællesskabet mener jeg skal være ens, hvis man er kristen.
Det "ens" er Jesu lære.
Og ...
jeg mener selvfølgeligt ens eget trosforhold til Gud, først fremmest er det vigtigste ... dernæst fællesskabet med trosfæller.

:
afa skrev:
[quote]Men det er måske utopi at tænke sådan?
Det tyder det måske lidt på med 43.000 forskellige kristne trosretninger.[/quote]
sbrh skrev:
[quote]Nu tror jeg man skal være forsigtig med at overfortolke dette tal, da vi taler om kirker inden for den kristne sfære.[/quote]

SVAR fra afa:
Overfortolke! ?
Selv om tallet som jeg først antog "kun" ville være 20.000 og ikke 43.000 vil jeg mene det er mange.
:
afa skrev:
[quote]Jeg kan selvfølgelig også oprette min egen menighed. 😃
[/quote]
sbrh skrev:
[quote]Så vil jeg da udfordrende spørge, om det i så fald er et fællesskab du søger? Eller om det er nogen der mener det samme som dig? 😉
I så fald er der ikke tale om (søgen efter) enighed, men en flugt fra forskelligheden.
/sbrh

SVAR fra afa:
Min egen menighed. 🙂 Det var en joke ... men lidt dobbelt.
For det første er jeg vel allerede min egen menighed, da jeg ikke har mødt nogen endnu, der har samme tro.
For det andet mener jeg dybets set, det netop er årsagen til der er så mange forskellige kristne menigheder ... fordi de troede noget andet end de andre.
MEN ... møder jeg en kirke/menighed som jeg har trosfællesskab med, vil jeg tilslutte mig den.

Til slut dette:
Når jeg skriver som jeg gør i denne tråd, handler det ikke om, jeg søger et trosfællesskab, men at det drejer sig om min undren og holdning til dette der findes SÅ mange forskellige kristne trosretninger globalt, da jeg mener, Jesu lære, er det der skaber en menighed.
Han underviste da kun i een lære, ikke?
:
PS.
Jeg håber, det giver menig for dig, det jeg har skrevet og at jeg har svaret, på det du spurgte om.
tilføjet af

Det "ens" er Jesu lære! ...

sbrh skrev:
afa skrev:
[quote]Men er fællesskabet et trosfællesskab, skal dette være ens, mener jeg.[/quote]
sbrh skrev:
[quote]Hvis det er det "ens" der søges, så handler det dybest set ikke om hverken tro eller fællesskab, men om en dybere eksistentiel usikkerhed.
Det spørgsmål som naturligt presser sig på er, som den enkelte må tage stilling til:
Hvad er vigtigst: Et tilhørsforhold til en bestemt kirke eller trosretning? Eller den personlige relation den gud/frelser man tror på?
Nu er det naturligvis ikke et enten eller, men hvad man vægter som vigtigst?[/quote]

SVAR fra afa:
Igen ... jeg søger pt. ikke en kristen kirke/menighed, men undre mig over de mange forskellige kristne trosretninger der findes globalt.
Kristendommen ... dens lære må vel stå i Bibelen.
Trosfællesskabet mener jeg skal være ens, hvis man er kristen.
Det "ens" er Jesu lære.
Og ...
jeg mener selvfølgeligt ens eget trosforhold til Gud, først fremmest er det vigtigste ... dernæst fællesskabet med trosfæller.

:
afa skrev:
[quote]Men det er måske utopi at tænke sådan?
Det tyder det måske lidt på med 43.000 forskellige kristne trosretninger.[/quote]
sbrh skrev:
[quote]Nu tror jeg man skal være forsigtig med at overfortolke dette tal, da vi taler om kirker inden for den kristne sfære.[/quote]

SVAR fra afa:
Overfortolke! ?
Selv om tallet som jeg først antog "kun" ville være 20.000 og ikke 43.000 vil jeg mene det er mange.
:
afa skrev:
[quote]Jeg kan selvfølgelig også oprette min egen menighed. 😃
[/quote]
sbrh skrev:
[quote]Så vil jeg da udfordrende spørge, om det i så fald er et fællesskab du søger? Eller om det er nogen der mener det samme som dig? 😉
I så fald er der ikke tale om (søgen efter) enighed, men en flugt fra forskelligheden.
/sbrh[/quote]
SVAR fra afa:
Min egen menighed. 🙂 Det var en joke ... men lidt dobbelt.
For det første er jeg vel allerede min egen menighed, da jeg ikke har mødt nogen endnu, der har samme tro.
For det andet mener jeg dybets set, det netop er årsagen til der er så mange forskellige kristne menigheder ... fordi de troede noget andet end de andre.
MEN ... møder jeg en kirke/menighed som jeg har trosfællesskab med, vil jeg tilslutte mig den.

Til slut dette:
Når jeg skriver som jeg gør i denne tråd, handler det ikke om, jeg søger et trosfællesskab, men at det drejer sig om min undren og holdning til dette der findes SÅ mange forskellige kristne trosretninger globalt, da jeg mener, Jesu lære, er det der skaber en menighed.
Han underviste da kun i een lære, ikke?
:
PS.
Jeg håber, det giver menig for dig, det jeg har skrevet og at jeg har svaret, på det du spurgte om.

Jo han underviste kun i en lære, men der er mange tilhængere af antikrist, og de vil gøre alt for at undgå at vi hører sandheden, og derfor forvrænger de biblens budskab til det ukendelige .
Nogle eksempler er treenighedslæren, og at Jesus er Gud, og at vi ikke skal dø som Gud sagde da Adam og Eva syndede , slangen fra fortiden opfandt da bare en sjæl der ikke kunne dø.
JO Den slange er snedig og rigtig mange falske religioner tror da også i dag på at mennesker har en udødelig sjæl.
Så som du ser er det egentlig nemt nok, at finde de sande kristne, det er dem der er tro mod biblens budskab.
tilføjet af

Det "ens" er Jesu lære! ...

Hej Afa 🙂
Du skrev:

For det første er jeg vel allerede min egen menighed, da jeg ikke har mødt nogen endnu, der har samme tro.
For det andet mener jeg dybets set, det netop er årsagen til der er så mange forskellige kristne menigheder ... fordi de troede noget andet end de andre.

Kristne har altså den samme tro.
De tror alle på at Jesus er Gud - Gud er inkarneret i Jesus Kristus.
Den lille forskel på hvordan, som jeg viste dig :
Den koptisk-ortodokse kirke
Mens resten af kirkerne lagde stor vægt på, at Jesus var både 100 procent guddommelig og 100 procent menneskelig, mente kopterne, at det guddommelige og det menneskelige er smeltet sammen til én natur i Jesus.
Citat slut
Det er straks værre, når nogen kalder sig kristne, og tror Jesus er en engel fra afgrunden [:X]
Jeg ved ikke, om du kan se forskellen...
Ellers kan du slet ikke sammenligne kristne med jehovas vidner f.eks. - du hælder til noget, af vagttårnslæren.
Når kristne mødes, og det er det samme i alle de kirker jeg har besøgt, så handler det om Jesus.
Der bliver læst op af Evangeliet - fortalt vidnesbyrd, sunget salmer eller lovsange.
Kristne får ikke tilsendt blade, som omhandler tidspunkter og årstal for det ene og det andet, og hver gang jv tager fejl, så sendes der den sidste nye lære ud.. den kristne tro skifter ikke, som vinden blæser !
Kristne profeterer ikke, om hamagedon og den slags - vi holder os til Bibelen og lægger hverken til eller fra !
Og når man holder sig til Guds Ord, så "tror man ikke på noget andet"!
Den armenske ortodokse kirke er et kristent trossamfund i Armenien, med otte mio. medlemmer.
Ja men, i Danmark har vi Folkekirken, med de fleste medlemmer... syntes du andre lande, skal kalde deres kirke for "folkekirken" når de ikke bor i Danmark ?
Kristne SKAL IKKE styres af en guru, som fortæller dem, hvad de SKAL tro !
Vi skal tro på Jesus Kristus vores Frelser og Gud, og holde os til Bibelen, så enkelt er det.
tilføjet af

Det "ens" er Jesu lære! ...

Ja Lyse, og det hele bygger på en stor løgn.
tilføjet af

Det "ens" er Jesu lære! ...

Bjarne skriver dette helt indlysende:
"Så som du ser er det egentlig nemt nok, at finde de sande kristne, det er dem der er tro mod biblens budskab"
Hvis nogen siger Gud er treenig, beder du blot om at få vist, hvor i biblen det fremgår, Jesus forkyndte sig selv som Gud, og som en del af en treenig gud.
Kan de ikke gøre det, er det falsk lære de kommer med.
----
Da Jesus døde, var det mennesket Jesus der døde, ikke Gud.
Bed om at få forklaret logisk og i overensstemmelse med biblen hvordan Jesus døde legeme kunne frelse menneskene.
Kan de ikke gøre det, kender de ikke et af de allervigtigste ting i biblen.
Sådan vil den falske lære de anti-kristne kommer med, falde sammen som et korthus.
tilføjet af

Det "ens" er Jesu lære! ...

For det første er jeg vel allerede min egen menighed, da jeg ikke har mødt nogen endnu, der har samme tro.
Citat afa slut.
______________________________________
Helt ærligt afa, kunne du ikke gøre os alle sammen den tjeneste, at fortælle ”hvilken tro har du” siden den er så speciel, at ”du ikke har mødt nogen endnu der har samme tro” (som dig).
Platoon
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

🙂
Hej afa

afa
vil jeg mene, man nok langt hen ad vejen kan tro og mene, det man finder bedst, ellers var der vel ikke så mange forståelser af troen.
[/quote]
Her er vi 100% enige.
Det er netop en af grundene, måske den betydeligste, til antallet af Kristne Trossamfund

[quote]afa
1. Kan du forklare hvorfor der er så mange forskellige kristne trosretninger globalt, hvis der findes en sådan forklaring?[/quote]´Min fremhævelse
Fordi mennesker og kulturer heldigvis er vidt forskellige.
Forestil dig at du går hen til et menneske for at spørge om vej og møder ............
DIG SELV - Der siger de samme ord med de samme floskler og giver dem den samme mening som dig selv!
Det du studser over er, den vidtfavnende Kristne lære der "kun" har den Kristne Bibels grundtanke tilfælles - Den ide som "Guds Hellige Kristne skrifter" bygger på, som f.eks., at mennesker både kan være omskårne og omskårne i ånden (Paulus Ap.G.15)
Apostlenes Gern. 15:19,20
Derfor mener jeg, at vi ikke skal skabe vanskeligheder for de hedninger, der vender om til Gud, men skrive til dem, at de skal holde sig fra besmittelse med afguder og fra utugt og fra kød af kvalte dyr og fra blod.
*******
Du kan ikke finde ordet "Organisation" i Bibelen
Du kan ikke finde et krav om: der skal være "enig, enige eller enighed i ord og tanke".
Troens bogstav er ikke en pedantisk lov
Læs: Romerbrevet 3:21-31
Romerbrevet 3:21,22
Men nu er Guds retfærdighed åbenbaret uden lov, bevidnet af loven og profeterne,
Guds retfærdighed ved tro på Jesus Kristus for alle, som tror. Der er ingen forskel;
*******

[quote]afa
2. Og /eller måske forklare hvad man skal tro og mene for at kunne kalde sig kristen?[/quote] min fremhævning
Tro på Jesus Kristus.
Thomas var ikke i tvivl Joh.20:28
De første Kristne var ikke i tvivl, hverken Disciplene, Ignatius eller Polycarp:
Tit. 2:13,14 - Hebr.1:8 - 2.Pet.1:1 - Joh.1:1 + 18 - Ap.G.2:38 - m.fl.
Disciplene tilbad den opstandne Kristus Jesus og først da, for kun Gud kan tilbedes.
Matthæus 28:9 + 17 samt Johannes 20:28.

[quote]afa
Siger Bibelen noget om dette? [/quote]
Ja hvis du læser Bibelen, for det er ofte at et vers først træder i karakter når de skrifter som omhandler emnet også er læst.
Ofte kan betydningen af eet vers først ses når man læser hele afsnittet. Har jeg svært ved et vers, gør jeg det at jeg C/P og fjerner alle numrene, det giver ofte en bedre tekstlig sammenhæng.
Et tydeligt eksempel er:
Titus 2:11-14
For Guds nåde er blevet åbenbaret til frelse for alle mennesker og opdrager os til at sige nej til ugudelighed og verdslige lyster og leve besindigt og retskaffent og gudfrygtigt i denne verden, mens vi venter på, at vort salige håb skal opfyldes og vor store Gud og frelser, Jesus Kristus, komme til syne i herlighed. Han gav sig selv hen for os for at løskøbe os fra al slags lovløshed og skaffe sig et rent folk som sin ejendom, ivrigt efter at gøre gode gerninger.
*******
"Novum Testamentum Geaece"/"Nyt Græsk Testamente" er dannet af de ældst mulige skrifter.
Det understregede er det jeg oversætter.

TITUS 2:13
- "Nyt Græsk Testamente"
προσδεχόμενοι τὴν μακαρίαν ἐλπίδα καὶ ἐπιφάνειαν
τῆς δόξης τοῦ μεγάλου θεοῦ καὶ σωτῆρος ἡμῶν Ἰησοῦ Χριστοῦ,
*******
Da92
mens vi venter på, at vort salige håb skal opfyldes
og vor store Gud og frelser, Jesus Kristus, komme til syne i herlighed.
*******
μεγάλου = store /3173
θεοῦ = Gud / 2316
καὶ = og / 2532
σωτῆρος = Frelser / 4990
ἡμῶν = af os / 1473
Ἰησοῦ = Kristus / 5547
Χριστοῦ, = Jesus / 2424
Der er to vigtige ting i ovenstående:
1)
Placeringen af ἡμῶν = af os / 1473 - Dvs. at af os dækker både Gud og Frelser.
2)
er Vers 14:
Han gav sig selv hen for os for at løskøbe os fra al slags lovløshed
og skaffe sig et rent folk som sin ejendom, ivrigt efter at gøre gode gerninger.
*******
Vers 14 - Han er ental -)
jalmar


[quote][/quote]
[quote="afa" post=2793877][f]
Det fremgår af nedenstående link, der var 43.000 forskellige kristne trosretninger i verden i år 2012.
:

I årene fra 2000-2012 er antallet af forskellige kristne kirkesamfund steget med 26%.
1.600 forskellige kirkesamfund i 1900
34.100 forskellige kirkesamfund i 2000
43.000 forskellige kirkesamfund i 2012
Kilde: http://www.kristeligt-dagblad.dk/statistik
:
Det syntes jeg er mange!
Rigtig mange.
Uden at vide hvori de 43.000 forskellige kristne trossamfund adskiller sig fra hinanden, vil jeg mene, man nok langt hen ad vejen kan tro og mene, det man finder bedst, ellers var der vel ikke så mange forståelser af troen.
Hvorfor jeg skriver det, er fordi jeg har den idee at Kristi kirke/menighed skal være en samlet og enig enhed.
Men det har jeg måske fået forkert i halsen?
:
1. Kan du forklare hvorfor der er så mange forskellige kristne trosretninger globalt, hvis der findes en sådan forklaring?
2. Og /eller måske forklare hvad man skal tro og mene for at kunne kalde sig kristen?
3. Siger Bibelen noget om dette?
tilføjet af

Tjeneste? ... Speciel? ...

Platoon skrev:
afa skrev:
[quote]For det første er jeg vel allerede min egen menighed, da jeg ikke har mødt nogen endnu, der har samme tro.
Citat afa slut.
_[/quote]_____________________________________
Platoon skrev:
[quote]Helt ærligt afa, kunne du ikke gøre os alle sammen den tjeneste, at fortælle ”hvilken tro har du” siden den er så speciel, at ”du ikke har mødt nogen endnu der har samme tro” (som dig).[/quote][/quote]

Hej Platoon.
Først denne:
os alle sammen
Har I talt om det!!! [???] ... eller er din af dig tidligere oplyste egen undren over min person kommet dertil, at du ikke vil blive ved med at tale for dig selv længere?

Og denne:
Helt ærligt afa
Er du ikke altid det?
Eller nedgør du mig?
Eller?
Dit indlæg er på grænsen til, om jeg vil svare dig, men her er mit svar, som jo kunne ha' være anderledes hvis, dit indlæg var formuleret på en anden måde.

Altså:
Du skrev:
[quote]Helt ærligt afa, kunne du ikke gøre os alle sammen den tjeneste, at fortælle ”hvilken tro har du” siden den er så speciel, at ”du ikke har mødt nogen endnu der har samme tro” (som dig)[/quote]
Du skrev tjeneste
Jeg bestiller ikke andet, ved det jeg skriver at fortælle om min tro/identitet og holdninger.
Derfor kan du bare læse, det jeg skriver.
:

Du skrev:
[quote]Helt ærligt afa, kunne du ikke gøre os alle sammen den tjeneste, at fortælle ”hvilken tro har du” siden den er så speciel, at ”du ikke har mødt nogen endnu der har samme tro” (som dig)

Du skrev speciel.
Syntes du det er specielt at tro anderledes end "de andre"
Det er der jo 43.000 forskellige kristne trosretninger der i forvejen gør!
Og så taler jeg kun om dem.
Hvad tror du ikke, der findes af forskellige trosopfattelser i verden?
Du vil måske gerne jeg kom i en "kasse?" ... en der ikke er speciel?
I så fald ... hvad hedder den?
tilføjet af

Det "ens" er Jesu lære! ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2794263
Link til indlæg som jeg besvarer.

Lyjse skrev:
Ja men, i Danmark har vi Folkekirken, med de fleste medlemmer... syntes du andre lande, skal kalde deres kirke for "folkekirken" når de ikke bor i Danmark ?[/quote]
I denne tråd handler det for mig ikke om hvad mennesker kalder deres kirke eller deres forsamlingssted, men om min undren over de mange forskellige kristne trosretninger der findes globalt.
Derfor kommer spørgsmålet også, hvorfor denne forskellighed.
Lyjse skrev:
[quote]Kristne SKAL IKKE styres af en guru, som fortæller dem, hvad de SKAL tro !

"Guruen" er vel Jesus, som man kan lære at kende hvis man ved Guds dragelse indvilliger i (den frie vilje) at lære ham og hans lære at kende, som kun kan læses i Bibelen?
tilføjet af

Det "ens" er Jesu lære! ...

Hej Afa.

Frafaldet er profeteret.
2. Thessaloniker 2:3
Lad ingen forføre jer på nogen måde, for først må jo frafaldet komme og lovløshedens menneske, undergangens søn, åbenbares.

Derfor er der dyrkelse af en treenig gud, helgendyrkelse, tro på brændende helvede, salg af afladsbreve i den katolske kirke, de tjente kassen på deres svindel.
Scientology, Moonbevægelse ect. ect.
Plat og svindel.
Jesus sagde:
I har fået det for intet, I skal give det for intet.
Lever trossamfundet ikke op til det, er det garanteret svindel.
En folkekirkepræst tjener ca. 450.000 kr. om året. + pension.
tilføjet af

Treenighedslæren ...

🙂
Hej Lyjse.
Jeg har problemer med at overskue denne tråd, og kan ikke finde det indlæg jeg søger, derfor skriver jeg her til dig.
Det handler om det vi 2 kort talte om, angående Liberal katolsk kirke.
Om man var kristen, når man troede på reinkarnationslæren.
Det var vi 2 vist enige om, det ikke er foreneligt.
Jeg har læst en smule mere på deres hjemmeside, hvor det oplyses, de tror på treenighedslæren.
Så de må vel være kristne?
Er det ikke det du selv tror, og siger der er nødvendigt for at kunne kalde sig kristen?
Jeg læste på hjemmesiden dette:
Gud manifesterer sig i sit univers som en Treenighed; i den kristne religion kaldet Fader, Søn og Helligånd, tre Personer i én Gud, af samme væsen og evighed, ligestillede og evige; Faderen, altings årsag, Sønnen, Ordet, der blev kød og tog bolig blandt os. Helligånden, livgiveren, som inspirerer og helliggør.

Min markering.
http://www.lkk-dk.dk/
tilføjet af

Treenighedslæren ...

🙂
Hej Lyjse.
Jeg har problemer med at overskue denne tråd, og kan ikke finde det indlæg jeg søger, derfor skriver jeg her til dig.
Det handler om det vi 2 kort talte om, angående Liberal katolsk kirke.
Om man var kristen, når man troede på reinkarnationslæren.
Det var vi 2 vist enige om, det ikke er foreneligt.
Jeg har læst en smule mere på deres hjemmeside, hvor det oplyses, de tror på treenighedslæren.
Så de må vel være kristne?
Er det ikke det du selv tror, og siger der er nødvendigt for at kunne kalde sig kristen?
Jeg læste på hjemmesiden dette:
[quote]Gud manifesterer sig i sit univers som en Treenighed; i den kristne religion kaldet Fader, Søn og Helligånd, tre Personer i én Gud, af samme væsen og evighed, ligestillede og evige; Faderen, altings årsag, Sønnen, Ordet, der blev kød og tog bolig blandt os. Helligånden, livgiveren, som inspirerer og helliggør.[/quote]
Min markering.
http://www.lkk-dk.dk/

Hej Afa
Nej nej og atter NEJ - de er IKKE kristne, men nogen der kalder sig kristne.
Vi kan desværre ikke forbyde mennesker, at kalde sig kristne, gid vi kunne...
Listen over kristne har jeg lagt flere gange, som du kan se, at Liberal katolsk kirke - ikke på listen !
Måske de bliver tilføjet - sammen med jehovas vidner, som kalder sig kristne, men heller ikke er det.
Jeg forstår slet ikke, du kan komme i tvivl.. måske er det Helligånden der gør, at jeg øjeblikkelig kan se, at det er mennesker, der er blevet førført af løgnens fader, jeg får det helt dårligt af, at læse bare lidt - på den side [:X]
Mine kære, tro ikke enhver ånd, men prøv, om ånderne er af Gud, for der er gået mange falske profeter ud i verden.
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Altså 42.000 forskellige måder at tolke rene fantasier om guder på.
Er verden virkelig ikke kommet videre end det ❓ 😖 😖
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

fruppe skrev:
Altså 42.000 forskellige måder at tolke rene fantasier om guder på.
Er verden virkelig ikke kommet videre end det ❓ 😖 😖

🙂
Hej fruppe.
Hvorfor skriver du 42.000?
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

Min fejl, det skulle være 43.000 😉
Oveni kommer de andre religioner.

fruppe skrev:
[quote]Altså 42.000 forskellige måder at tolke rene fantasier om guder på.
Er verden virkelig ikke kommet videre end det ❓ 😖 😖[/quote]
🙂
Hej fruppe.
Hvorfor skriver du 42.000?
tilføjet af

Menneskets søgen efter Gud.

Har du aldrig tænkt på HVORFOR der er så mange religioner, eller HVORFOR religion i det hele taget eksisterer?
Så godt som alle samfund på jorden har haft en eller anden form for religion. Det burde vække til eftertanke.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Treenighedslæren ?

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2794737
Link til indlæg som jeg besvarer.

Lyjse skrev:
Jeg forstår slet ikke, du kan komme i tvivl.. måske er det Helligånden der gør, at jeg øjeblikkelig kan se, at det er mennesker, der er blevet førført af løgnens fader, jeg får det helt dårligt af, at læse bare lidt - på den side [:X][/quote]
Fed skrift min fremhævning.

Hej Lyjse.
I tvivl skriver du.
Jeg har forstået her i forummet der menes man først og fremmest, skal tro på treenighedslæren, for at kunne kalde sig kristen.
Altså dette at Jesus er Gud.
Det gør Liberal Katolsk Kirke.
Hvis treenighedslæren er det der er anvendt som kriteriet for statistikken, som er kommet frem til tallet 43.000 forskellige kristne trosretninger globalt år 2012, så kan tallet for kristne trosretninger reelt godt være et andet tal, hvis disse trods troen på treenighedslæren ikke er kristne på grund af andre uforenelig forhold til den kristne tro.

Så kommer spørgsmålet:
Hvordan ved man med sikkerhed man er en kristen, så man er/bliver godkendt af Jesus, når nu det ikke er nok, at tro at Jesus er Gud/treenighedslæren.
Matt. 7:21-23
[quote]Ikke enhver, som siger: Herre, Herre! til mig, skal komme ind i Himmeriget, men kun den, der gør min himmelske faders vilje. Mange vil den dag sige til mig: Herre, Herre! Har vi ikke profeteret i dit navn, og har vi ikke uddrevet dæmoner i dit navn, og har vi ikke gjort mange mægtige gerninger i dit navn? Og da vil jeg sige dem, som det er: Jeg har aldrig kendt jer. Bort fra mig, I som begår lovbrud!

Mine markeringer.

Hvad er Guds vilje og hvornår begår man lovbrud?
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...

fruppe skrev:
Min fejl, det skulle være 43.000 😉
Oveni kommer de andre religioner.

🙂
Ja oveni kommer alle de andre religioner.
Behovet for at tro og tilbede Gud er måske noget iboende i mennesket?
tilføjet af

43.000 forskellige kirkesamfund i 2012 globalt ...


Behovet for at tro og tilbede Gud er måske noget iboende i mennesket?

Hvad mennesket har behov for er "mening" og "formål" og nogle mennesker søger denne mening i den konstruktion der her "gud". Andre mennesker, fx naturfolk, finder dette behov for "mening" og "formål" dækket ved at leve i pagt med naturen.
/sbrh
tilføjet af

"Mening" og "formål."

sbrh skrev:
Hvad mennesket har behov for er "mening" og "formål" og nogle mennesker søger denne mening i den konstruktion der her "gud". Andre mennesker, fx naturfolk, finder dette behov for "mening" og "formål" dækket ved at leve i pagt med naturen.

Tror du ikke på Guds eksistens?
Du skriver konstruktion.
Hvis ikke du tror på Guds eksistens, og natur folket tilhører du måske nok ikke, hvordan klarer du så det med "mening" og "formål" i dit liv, som du mener, mennesket har behov for?
tilføjet af

Selv "primitive naturfolk"

har en eller anden form for tilbedelse.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Ja tilbedelse er måske svaret ...

ftg skrev:
Selv "primitive naturfolk"
har en eller anden form for tilbedelse.

Jeg forstår sbrh mener, det med Gud er en konstruktion.
Altså fantasi.
Kan man vide om Gud er en fantasi? ... Det må være tro.
tilføjet af

Fantasi er det ikke,

for Gud HAR givet sig til kende overfor mennesket, og han HAR gjort sin hensigt kendt for os, nemlig at sammenfatte alt igen i Jesus Kristus. (Efeserne 1:10)
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Fantasi er det ikke,

for Gud HAR givet sig til kende overfor mennesket, og han HAR gjort sin hensigt kendt for os, nemlig at sammenfatte alt igen i Messias. (Efeserne 1:10)
Det er igennem Bibelen at vi lærer Gud at kende, og det er igennem den han har åbenbaret sine hensigter for os.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

"Mening" og "formål."

sbrh skrev:
[quote]Hvad mennesket har behov for er "mening" og "formål" og nogle mennesker søger denne mening i den konstruktion der her "gud". Andre mennesker, fx naturfolk, finder dette behov for "mening" og "formål" dækket ved at leve i pagt med naturen.[/quote]
Tror du ikke på Guds eksistens?
Du skriver konstruktion.
Hvis ikke du tror på Guds eksistens, og natur folket tilhører du måske nok ikke, hvordan klarer du så det med "mening" og "formål" i dit liv, som du mener, mennesket har behov for?

Hej afa,
Bemærk, det jeg udtaler mig om er ikke, hvorvidt der eksisterer en Gud, Skaber, Universel kraft eller noget tilsvarende. Det spørgsmål er en trosanliggende for den enkelte, om man tror på en højere magt eller ikke. Det er et rent subjektivt anliggende.
Det er derfor jeg skriver "gud" og ikke "Gud".
Når jeg taler om at nogle mennesker søger mening i den konstruktion der hedder "gud", er det fordi det forskelligt hvad mennesker tror på.
Når jeg taler om "gud", som en meningsgivende konstruktion, en måde at forklare verdens og livets tilblivelse, så er det tid og sted der er bestemmende for, hvad denne "gud" er lig med.
For den kristen er denne "gud" (konstruktion) lig med Bibelens Gud og Jesus, som igen for nogle er en treening Gud, for andre igen ikke en treenig Gud.
For andre er denne "gud" Allah, for andre Buddha. Disse "guder" eller konstruktioner er for den troende repræsenterende en overbevisning, repræsenterende Gud, men ikke identisk med "Gud".
Religionskrige opstår an mange grunde, men en væsentlig er at mennesket har det med at glemme, at den "gud" vi tror på ikke er identisk med "Gud".
En i min optik sund religiøsitet er den, hvor man kan leve i bevidstheden om og med "Gud" uden af være trælbunden af sin "gud"-tro som det eneste saliggørende.
"Gud" vil være til alle tide uforanderlig, den/det samme, mens mennesket og det "gud" altid vil være i en forandringsproces.
/sbrh
tilføjet af

Treenighedslæren ?

Hej igen Afa
Som jeg skrev, skal vi bedømme om ånden - er fra Gud, det er en af nådegaverne.
Satan kan også vise sig, som en lysende engel.
Hvad gør vi så... jo.. vi har jo Bibelen.
Sande og falske profeter
v9 Når du kommer ind i det land, som Herren din Gud vil give dig, må du ikke lægge dig efter at gøre de afskyelige ting, som folkene dér gør.
v10 Hos dig må der ikke findes nogen, som lader sin søn eller datter gå gennem ilden, ingen, der driver spådomskunst eller trolddom, ingen, der tager varsler, ingen, der bruger magi, v11 ingen, der udtaler besværgelser, spørger dødemanere eller sandsigere til råds eller søger orakel hos de døde.
v12 Herren afskyr enhver, som gør den slags, og på grund af den slags afskyeligheder vil Herren din Gud drive folkene bort foran dig; v13 udadlelig skal du være over for Herren din Gud. 5.Mosebog.18
Den kirke er sværmerisk - minder om New Age, som også tror på reinkarnation.
Jehovas vidner tror, Russell leder dem her på jorden, selvom han er død, det er IKKE kristendom, men folk må gøre hvad de vil, de skal bare ikke kalde sig kristne !
Desværre er det ikke forbudt.. [:|]
tilføjet af

Ja tilbedelse er måske svaret ...

ftg skrev:
[quote]Selv "primitive naturfolk"
har en eller anden form for tilbedelse.[/quote]
Jeg forstår sbrh mener, det med Gud er en konstruktion.
Altså fantasi.
Kan man vide om Gud er en fantasi? ... Det må være tro.

Det var nu ikke det jeg skrev. Jeg har inddraget det du her skriver i mit svar på din anden kommentar.
http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-/2794778
/sbrh
tilføjet af

Gud og eller gud ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-/2794778#2794778
Link til indlæg som jeg besvarer.
[f]
Hej sbrh.
Tak for dit svar.
Jeg er glad for, jeg ikke så det lille g i "gud."
Fordi ...
hvis jeg forstår, det du skriver rigtigt, så skriver du om noget, jeg selv oplever der giver mig problemer.
Jeg har det jo sådan, at jeg tror på Gud Skaberen.
Den Gud som for mig findes uden for Bibelen.
Når jeg forsøger at kæde Bibelens Gud (ville du så skrive gud her?) sammen med "min" Gud, "går der ged i den" for mig.
Det er faktisk ret frustrerende for mig.
Jeg holder meget af Bibelen, rigtigt meget, men fravælger den i perioder, når jeg efter længere tids bibellæsning i dette univers oplever Gud ... "min" Gud Skaberen ... forsvinder og det "hele" med Gud/gud (nu ved jeg ikke lige hvordan om jeg skal skrive med stort elle lille g) bliver uvirkeligt, fordi Bibelens univers tager over og bliver til en virkelighed som opleves uvirkeligt.
Lidt skizofrent.
Lidt svært for mig at forklare kort.
Dette forløb gentages så igen og igen fordi jeg vil begge, men det slider på mig.
tilføjet af

Undskyld ...

sbrh skrev:
Det var nu ikke det jeg skrev. Jeg har inddraget det du her skriver i mit svar på din anden kommentar.

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-/2794778
🙂
Ja det forstår jeg nu, efter at ha' læst dit svar, som jeg så håber, jeg har forstået.
tilføjet af

Gud og eller gud ...

Jeg har det jo sådan, at jeg tror på Gud Skaberen.
Den Gud som for mig findes uden for Bibelen.[/quote]
Så er der jo god grunde til at hold fast i det, i og med, at det er det der giver mening for dig.

[quote="afa" post=2794801]Når jeg forsøger at kæde Bibelens Gud (ville du så skrive gud her?) sammen med "min" Gud, "går der ged i den" for mig.
Det er faktisk ret frustrerende for mig.[/quote]
I denne kontekst - i forhold til det der er din oplevelse, så ville jeg skrive "Bibelens gud".
Min begrundelse er, at "Bibelens gud" altid vil være udtryk for mindst tre ting. For det første, fordi de "gud"-forståelser eller "gud"-fremstillinger, som vi læser hhv i Det gamle Testamente og Det nye Testamente altid vil udtryk for den måde hver af de enkelte skribenter oplever "gud". For det andet, så er Bibelens "gud" et produkt af de fremstillinger som er tilstede i de tekster der er valgt til at indgå i den Bibel vi i dag har. Og endelig for det tredje, så bliver oplevelsen af Bibelens "gud" til sidst et udtryk for den måde vi som læsere og/eller formidlere forstår og/eller fortolker den "gud"-fremstilling som Bibelen præsenterer os for.
Alle disse beskriver/fortolkninger siger intet om "Gud" - hvem eller hvad "Gud" er, det er i sidste ende et spørgsmål om den enkeltes tro, hvad den enkelte vælger at tro.

[quote="afa" post=2794801]Jeg holder meget af Bibelen, rigtigt meget, men fravælger den i perioder, når jeg efter længere tids bibellæsning i dette univers oplever Gud ... "min" Gud Skaberen ... forsvinder og det "hele" med Gud/gud (nu ved jeg ikke lige hvordan om jeg skal skrive med stort elle lille g) bliver uvirkeligt, fordi Bibelens univers tager over og bliver til en virkelighed som opleves uvirkeligt.[/quote]
Måske er det du har behov for, at du for en stund lægger Bibelen fra dig, og lader dig nære af nogle andre tanker.
Skal jeg komme med et forslag til en bog, som du måske kan have glæde af, set i lyset af det du fortæller om dig selv oven for, så er det bogen Alkymisten, skrevet af den brasilianske forfatter Paulo Coelho. Den handler om en ung spansk fårehyrde, der en dag vælger at ændre kurs i sit liv og forfølge sine drømme, finde den mening som er hans.

[quote="afa" post=2794801]Lidt svært for mig at forklare kort.
Dette forløb gentages så igen og igen fordi jeg vil begge, men det slider på mig.

Jeg synes nu ikke det er vanskeligt at føle dig 🙂
Take care [sun]
/sbah
tilføjet af

Til sbrh ...

[f]
Tak for dit svar og forslag.
Det glæder mig, du kan følge mig!
Jeg ønsker også dig alt godt! [sun]
Dit nye profil billede kan jeg godt lide.
Det ser ud som om, du har dit blik rettet mod noget fjernt, men lidt alvorlig.
tilføjet af

Tjeneste? ... Speciel? ...

Hej afa,
Næ, jeg mener ikke jeg skriver hvad jeg skriver for at du skal komme i en bestemt ”kasse”, men vi andre melder hvor vi står, det gør du ikke.
Men da dette er en debat, så har du jo ret til at skrive og sige hvad du vil.
Platoon
tilføjet af

Livet er en rejse ...

Platoon skrev:
Hej afa,
Næ, jeg mener ikke jeg skriver hvad jeg skriver for at du skal komme i en bestemt ”kasse”, men vi andre melder hvor vi står, det gør du ikke.
Men da dette er en debat, så har du jo ret til at skrive og sige hvad du vil.

Jeg er helt uforstående over for din opfattelse ... og ved ikke hvad du mangler, jeg ikke har oplyst!
Jeg har jo oplyst, jeg har en kultur kristen baggrund med dåb og konfirmation og jeg har været vidt omkring i min søgen af religion / trosretning ,uden jeg har kunne tilsluttet mig nogen af dem, samt jeg er kristen orienteret.
Det er der jeg "står" pt.
tilføjet af

Livet er en rejse ...

Ja, men som jeg plejer at sige til dig; det er jo fint, afa.
Du må ikke få den opfattelse, at jeg missionerer. Jeg fortælle hvad jeg selv tror, som I andre også gør, men jeg forklare gerne Kristendommen.
Kristendommen kan godt forklares, men der er så 47.000 meninger om det. Det har jeg ikke noget problem med.
Når jeg taler om dåb, Nadveren og Helligånden og (jødernes) Gud og Guds forskellige åbenbarelser er der ikke frit valg.
Den Kristne Gud er Jesus åbenbarelsen, Helligåndens åbenbarelsen og Ordet der blev kød.
Det er ikke et forslag, men fakta. Det er så muligt, at nogen ikke vil gøre noget ud af det, men det forandre ikke den Kristne troslære.
Platoon
tilføjet af

Nej, nu må du lige holde op.

Jehovas Vidner fortæller hvor de står, men de er da også de eneste. Jeg har aldrig hørt dig fortælle hvor du har dit religiøse ståsted.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Appel ...

Platoon skrev:
Ja, men som jeg plejer at sige til dig; det er jo fint, afa.
Du må ikke få den opfattelse, at jeg missionerer. Jeg fortælle hvad jeg selv tror, som I andre også gør, men jeg forklare gerne Kristendommen.
Kristendommen kan godt forklares, men der er så 47.000 meninger om det. Det har jeg ikke noget problem med.
Når jeg taler om dåb, Nadveren og Helligånden og (jødernes) Gud og Guds forskellige åbenbarelser er der ikke frit valg.
Den Kristne Gud er Jesus åbenbarelsen, Helligåndens åbenbarelsen og Ordet der blev kød.
Det er ikke et forslag, men fakta. Det er så muligt, at nogen ikke vil gøre noget ud af det, men det forandre ikke den Kristne troslære.

Min markering.
Hvis du mener det er jo fint, må jeg bede dig om ikke igen og igen komme med dine mistillids udtalelser om min person, da jeg ellers fremover vil opfatte det som chikane.
tilføjet af

Appel ...

Tak for debatterne
Platoon
tilføjet af

Ingen overskrift ...

Platoon skrev:
Tak for debatterne

🙂
Ja sådan kan problemet jo også "løses."
Husk kærligheden!
Lad den sejre!
[l] Jeg ønsker dig et velsignet forår. [l]
tilføjet af

Endnu en bemærkning ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2794779
Link til indlæg som jeg besvarer.

🙂
Hej Lyjse.
Du skrev:
Den kirke er sværmerisk - minder om New Age, som også tror på reinkarnation.[/quote]

Jeg ved ikke helt, hvad jeg skal sige til det, andet end det måske nok er en "smags sag."
De skriver jo selv, de er en kristen kirke, og at de tror på treenighedslæren.
http://www.lkk-dk.dk/

:
Nu er det ikke fordi, jeg syntes, vi skal trække det i langdrag, men jeg har kigget lidt på det link fra "Center for SamtidsReligion."
http://samtidsreligion.au.dk/fileadmin/Samtidsreligion/Religion_i_Danmark/2013_e-aarbog/Rel-DK-2013MVN30april.pdf
Der oplyses det at Liberal katolsk kirke er kristen.
[quote]Liberal katolsk kirke er en kristen kirke, som er opstået på baggrund af udviklinger inden for miljøet i den såkaldte gammelkatolske kirke, som Liberal Katolsk Kirke er en udbrydergruppe fra.

Fed skrift min markering.
Teksten kan læses på side 10 i linket.
http://samtidsreligion.au.dk/fileadmin/Samtidsreligion/Religion_i_Danmark/2013_e-aarbog/Rel-DK-2013MVN30april.pdf
Som jeg læser det, er de blevet anerkendt som en kristen trosretning.
tilføjet af

Endnu en bemærkning ...

Hej Afa
Hvad siger dette dig : "esoterisk syn på reinkarnation, karma" du behøver ikke læse mere..

Jeg søgte teksten på google og kom ind på denne side - som er en kritisk side, overfor alle religioner :

http://www.sektariatet.dk/kirker/universelle.html

Den Frie Universelle Kirke
Dette er ikke en helt almindelig kirke, dens medlemmer stammer i højere grad fra det alternative miljø end det kristne miljø.
Man påstår heller ikke at fundere sig på bibelen, men siger åbent, at man kun bruger dele af den.
De fleste kirker jeg er stødt på, påstår at de er baseret på bibelen, men lever oftest ikke op til påstanden. Denne kirke skiller således ud. Man tror på reinkarnation.
At have en anden religion end den kristne er ikke en hindring for at blive medlem, men budskabet synes kristent. Selv skriver de: Sophiakirken er en sakramental kirke med et esoterisk syn på reinkarnation, karma og menneskets evolution.
Helbredelsestjeneste og Sakramental Velsignelse
”Helbredelsestjeneste” - er det mon ligesom i pinsekirken, nej kontrasten er ganske stor. Mens pinsekirken larmer, er her ro, ja det, der larmer mest, er støjen udefra gaden.
Alt er nøje tilrettelagt, i et hæfte er skrevet hvert ord, der bliver udtalt eller sunget. Undtaget er en kort velkomst og prolog. Man går frem enkeltvist for at modtage Jesu helbredende kraft. Den ro ritualerne er omgivet med antyder seriøsitet og troværdighed.
Epilog
I forhold til en streng sekterisk kristendomsforståelse vil jeg ikke betegne denne kirke som kristen, uforståelig bliver derfor den indbyrdes kærlighed, de synes at have.
Citat slut
Man kan altså ikke både blæse, og have mel i munden Afa 😉
tilføjet af

Tilføjelse - reinkarnation

http://www.laerernet.dk/rel/rein.htm
Enten eller
Lad ingen tro, at læren om reinkarnation er et tilbud om et nyt, positivt livssyn; den er tværtimod et stort "nej" til Guds kærlighed i Jesus Kristus.
Der er nemlig kun to muligheder, som indbyrdes udelukker hinanden: Enten er reinkarnationslæren sand, og så må enhver selv bære sin karma liv efter liv,
eller også er det kristne evangelium sandt, når det fortæller, at Gud blev menneske i Jesus Kristus, for at han kan bringe ethvert menneske syndernes forladelse gennem sin død og opstandelse.
Intet menneske kan eller skal selv bære sin synd (eller sin "dårlige karma").
Den er båret af Kristus. "For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham". (Johannesevangeliet kap. 3, vers 16 - 17).

Citat slut
(Min markering)
tilføjet af

Endnu en bemærkning ...

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2795161
Link til indlæg som jeg besvarer.

🙂
Hej Lyjse.
Teksten du henviser til fra:
http://www.sektariatet.dk/kirker/universelle.html
er skrevet i år 2004 af en mand der kalder sig Tom Hedriksen.
Jeg søgte på ham og hvad "Sekt ariatet"* er for noget.
* mine markeringer.
Jeg må sige, det er længe siden, jeg har grint så meget. [(:]
Det er muligt, de er kritiske, (hvis der altså er flere end ham selv) men læst her, hvad der står om ham på deres egen side.
Tom Hedriksen, meget aktiv, skriver artikler og kritiske kirkeanmeldelser. Vores mest synlige ansigt, svarer ofte på spørgsmål. Cand.unjour - kandidateksamen i undergravende journalistik med sidefag i mudderkastning. [/quote]
Derudover består gruppen af:
Bent Bøllemave, filosofisk/teologisk skribent.
Pelle Hofnar, skribent med stor historisk viden og indsigt.
Phil Kalía, skribent med dyb åndelig indsigt.
David Korrekt Kordreng, Chefredaktør og ledende skribent.
Niels Nielsen, Civilingeniør, web-programmør og fotograf
Bror Ren, skribent med (lidt for) dyb sekterisk indsigt.
Fie Transgurring, skribent med evne til at få øje på det smukke.

Derudover skrives dette:
Når så informationen er tygget godt og grundigt igennem, altså gennemmanipuleret, skrives anmeldelser og artikler.
Nå 😃 du kan selv læse mere på hjemmesiden, hvis du har lyst. 🙂
http://www.sektariatet.dk/other/om.html
Det lyder til de har humor, og ikke kan tages rigtigt alvorligt, syntes jeg, selv om jeg godt forstår baggrunden for hjemmesidens oprettelse, som er hans fortid i en sekt/frikirke.
[quote]... Selv tilbragte jeg næsten 10 år i en sekt/frikirke, hvor jeg til stadighed forsøgte at bevare sandheden og kæmpe imod bedragene ...[/quote]
Lige til slut en mere fra siden:
[quote]
Fire linier
Kirkebranchen står uden kritik
Anmeldelse af kirker og sekter
Sekt ariatet* er indblæst af Gud
- Din nye, kritiske kirkeguide
Uden bøn er der kun galskab og rædsel.
[/quote]
* min markering.
Men godt han har fundet det gode humør igen efter 10 svære år!
:
Du spørger:
[quote]Hvad siger dette dig : "esoterisk syn på reinkarnation, karma" du behøver ikke læse mere..

SVAR.
Det siger, det ikke er noget for mig.
Det jeg ville finde ud af, var om kriteriet for at kalde sig kristen er om man tror på treenighedslæren.
tilføjet af

Endnu en bemærkning ...

Hej igen Afa
Jeg skrev jo også, at de var kritiske overfor alt 🙂
De har åbenbart besøgt samtlige kirker og sekter.
http://www.sektariatet.dk/kirker/jehovas-vidner.html
Jehovas vidner

- Mestre i kedsommelighed.

Noget mere kedsommeligt erindrer jeg ikke at have oplevet! Endnu værre synes det, at vidnerne næsten ikke taler med hinanden.
Læs om det sekteriske: Sammenligning af to sekter sekteriske selvbebrejdelser Sekterisk tankegang Smid medlemmet ud Jehovas vidner Kristi Kirke Mormonkirken

Men se mit andet indlæg, det er helt seriøst :
http://www.laerernet.dk/rel/rein.htm
tilføjet af

Endnu en bemærkning ...

Hej igen Afa
Jeg skrev jo også, at de var kritiske overfor alt 🙂
De har åbenbart besøgt samtlige kirker og sekter.
http://www.sektariatet.dk/kirker/jehovas-vidner.html
Jehovas vidner

- Mestre i kedsommelighed.

[quote]Noget mere kedsommeligt erindrer jeg ikke at have oplevet! Endnu værre synes det, at vidnerne næsten ikke taler med hinanden.
Læs om det sekteriske: Sammenligning af to sekter sekteriske selvbebrejdelser Sekterisk tankegang Smid medlemmet ud Jehovas vidner Kristi Kirke Mormonkirken[/quote]
Men se mit andet indlæg, det er helt seriøst :
http://www.laerernet.dk/rel/rein.htm


Var dit første indlæg ikke seriøst?
Den forfatter du linker til
skriver også:
Hvad er det dog jeg hører i medier, en præst, der forbydes at sige, at han ikke tror på Gud. Skal han da skjule sin tvivl på Gud? Er der andre skumle hemmeligheder, som præsten er forbudt at sige? Og er der løgne, som det er påtvunget at udtale ved forkyndelsen?
Men det værste er vel den folkekirkelige kedsommelighed, som dulmer sindet med fare for at Kristi idé om kærlighed helt glemmes.

Om sig selv skriver de:
Hvad laver Sektariatet
Indsamling af information
Sektariatet betragter kristenheden, der surfes på nettet, gås til Gudstjenesterne i de ”almindelige” kirker, som fx folkekirken og frikirker. Når det går højt tages det fine jakkesæt, hat og briller på og så der trædes der ind i sekterne, for at se, hvordan kristenheden har det der.
Drøvtygning
Hjemme diskuteres oplevelserne ihærdigt, nogle af disse diskussioner er gengivet andetsteds her på Sektariatet. Der reflekteres i forhold til diverse meninger og fortolkninger af hellige skrifter og Luther-Cappelørn bogen (DO92). Og nej, her er der INGEN lutheranere! - Hov en enkelt af slagsen har vist sneget sig ind.
Skriblerier
Når så informationen er tygget godt og grundigt igennem, altså gennemmanipuleret, skrives anmeldelser og artikler.
Særligt følsomme og mærkelige emner gengives som værende fiktion. Måske er disse fiktiviteter det mest sande på denne side.
Må Ordet forblive salt og krydret med humor.
Hvem er vi
Tja, hvem er så på Sektariatet, vi er jo nogle stykker:
Bent Bøllemave, filosofisk/teologisk skribent.
Tom Hedriksen, meget aktiv, skriver artikler og kritiske kirkeanmeldelser. Vores mest synlige ansigt, svarer ofte på spørgsmål. Cand.unjour - kandidateksamen i undergravende journalistik med sidefag i mudderkastning.
Pelle Hofnar, skribent med stor historisk viden og indsigt.
Phil Kalía, skribent med dyb åndelig indsigt.
David Korrekt Kordreng, Chefredaktør og ledende skribent.
Niels Nielsen, Civilingeniør, web-programmør og fotograf
Bror Ren, skribent med (lidt for) dyb sekterisk indsigt.
Fie Transgurring, skribent med evne til at få øje på det smukke.
Jeg forstår det godt hvis du synes de er useriøse, hvad er du selv Lyjse ?
tilføjet af

Tror du på reinkarnation "sk" ?

Det var det debatten handlede om !

Enten eller
Lad ingen tro, at læren om reinkarnation er et tilbud om et nyt, positivt livssyn; den er tværtimod et stort "nej" til Guds kærlighed i Jesus Kristus.
Der er nemlig kun to muligheder, som indbyrdes udelukker hinanden: Enten er reinkarnationslæren sand, og så må enhver selv bære sin karma liv efter liv,
eller også er det kristne evangelium sandt, når det fortæller, at Gud blev menneske i Jesus Kristus, for at han kan bringe ethvert menneske syndernes forladelse gennem sin død og opstandelse.
Intet menneske kan eller skal selv bære sin synd (eller sin "dårlige karma").
Den er båret af Kristus. "For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham". (Johannesevangeliet kap. 3, vers 16 - 17).

Citat slut
(Min markering)
tilføjet af

Hvornår er man kristen?

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2793877-43000-forskellige-kirkesamfund-i-2012-globalt-#2795276
Link til indlæg som jeg besvarer.

Lyjse skrev:
Tror du på reinkarnation "sk" ?
Det var det debatten handlede om ![/quote]

Ja debatten handler om Liberal katolsk kirke er kristen.
Det skriver de selv de er på deres hjemmeside.
http://www.lkk-dk.dk/
Og dette skrives også på Center for SamtidsReligion.
[quote]Liberal katolsk kirke er en kristen kirke, som er opstået på baggrund af udviklinger inden for miljøet i den såkaldte gammelkatolske kirke, som Liberal Katolsk Kirke er en udbrydergruppe fra.

Fed skrift min markering.
Teksten kan læses på side 10 i linket.
http://samtidsreligion.au.dk/fileadmin/Samtidsreligion/Religion_i_Danmark/2013_e-aarbog/Rel-DK-2013MVN30april.pdf
De tror på treenighedslæren, men tror også på reinkarnation.
:
Det det egentlig handler om er dette ... Hvilke kriteriet benyttes, når der siges, der er 43000 forskellige kristne trosretninger.
Det giver jo sig selv, de ikke tror ens, når de er forskellige.
Men hvad gør, de kaldes kristne?
Er det treenighedslæren?
tilføjet af

Hvornår er man kristen?

Jeg vil da gerne se, hvad "sk" mener... men jeg har jo fortalt dig, at hvis man tror på Jesus Kristus vores Frelser og Gud, så er man kristen.
Og så kommer det andet helt af sig selv, man vil kunne se, hvad der er forkert, og som ikke kan forenes, med den kristne tro :

Enten eller
Lad ingen tro, at læren om reinkarnation er et tilbud om et nyt, positivt livssyn; den er tværtimod et stort "nej" til Guds kærlighed i Jesus Kristus.
Der er nemlig kun to muligheder, som indbyrdes udelukker hinanden: Enten er reinkarnationslæren sand, og så må enhver selv bære sin karma liv efter liv,
eller også er det kristne evangelium sandt, når det fortæller, at Gud blev menneske i Jesus Kristus, for at han kan bringe ethvert menneske syndernes forladelse gennem sin død og opstandelse.
Intet menneske kan eller skal selv bære sin synd (eller sin "dårlige karma").
Den er båret af Kristus. "For således elskede Gud verden, at han gav sin enbårne søn, for at enhver, som tror på ham, ikke skal fortabes, men have evigt liv.
For Gud sendte ikke sin søn til verden for at dømme verden, men for at verden skal frelses ved ham". (Johannesevangeliet kap. 3, vers 16 - 17).

Citat slut
(Min markering)
Jeg har også fortalt dig Afa, at nogen KALDER sig kristne, men ikke ER kristne !
Det er ikke ulovligt - at kalde sig kristen, selvom en kirke ikke er det.
Om de er til en stille Gudstjenester - eller liv og glæde - om de foretrækker en bestemt klædning -om de er til kaffe eller te, om de bor i et andet land, og kalder sig noget andet end Folkirken - om de døber børn eller voksne, det har ingen betydning.
tilføjet af

Hvornår er man kristen?

[f]

Ja ok Lyjse.
Så kan man måske ikke regne med, at alle de 43000 forskellige kristne trosretninger er kristne.
Det ville nu være "sjovt" at vide, hvilke kriterier de er udvalgt fra.
:
Jeg er kommet til at tænke over noget andet i forbindelse med reinkarnation.
Hvad kaldes det, når Jesus kommer fra et himmelsk liv til et jordisk liv?
tilføjet af

Hvornår er man kristen?

[f]

Ja ok Lyjse.
Så kan man måske ikke regne med, at alle de 43000 forskellige kristne trosretninger er kristne.
Det ville nu være "sjovt" at vide, hvilke kriterier de er udvalgt fra.
:
Jeg er kommet til at tænke over noget andet i forbindelse med reinkarnation.
Hvad kaldes det, når Jesus kommer fra et himmelsk liv til et jordisk liv?


Hvis du stiller tråden på FLAD - så vil du se, jeg har vist dig, hvori forskellen består i de kristne menigheder.
Jeg tager lige en mere :

Østens Assyriske Kirke

Fra Wikipedia, den frie encyklopædi

Østens Assyriske Kirke er en af verdens ældste kristne kirker.
Dens forgænger i det gamle Mesopotamien, det nuværende Irak og den sydlige del af Tyrkiet, blev grundlagt allerede midt i det første århundrede af apostlen Thomas.
Under det nestorianske skisma i året 431 brød kristendommen i Mesopotamien med resten af den oprindelige kristne kirke, altså tyve år før de orientalske ortodokse kirker.

Østens Assyriske Kirke er den første kristne tradition, der nåede Indien og Fjernøsten. Apostlen Thomas selv nåede at etablere kristendommen i sydvest-Indien, hvor den så hørte under Østens Kirke efter det nestorianske skisma, og hvor kirken stadigvæk findes i dag.
I 600-tallet nåede dens missionsarbejde ad Silkevejen helt til Kina og Mongoliet.
Østens assyriske kirke tilslutter sig den nikæno-konstantinopolitanske trosbekendelse, som blev formuleret ved det første koncil i Nikæa.
Østens Assyriske Kirke er kendt blandt andet ved navnet Kirken af Persien og fejlagtigt som den "Nestorianske" Kirke af vestlige kristne.
Pr. 1. januar 2001 havde Østens Assyriske Kirke i Danmark 346 medlemmer. Folkekirken havde 4.532.635.

Citat slut
Den nikæno-konstantinopolitanske trosbekendelse

Ordlyden er:

»Jeg tror på én Gud, den almægtige Fader,
himmelens og jordens, alt det synliges og usynliges skaber.
Og på én Herre, Jesus Kristus,
Guds enbårne Søn, som er født af Faderen før alle tider,
Gud af Gud, lys af lys, sand Gud af sand Gud,
født, ikke skabt, af samme væsen som Faderen,
ved hvem alt er skabt,

som for os mennesker og for vor frelse steg ned fra himlene og blev kød
ved Helligånden af Jomfru Maria og blev menneske,
som også blev korsfæstet for os under Pontius Pilatus, blev pint og begravet
og opstod på tredjedagen ifølge skrifterne
og opfor til himmels, sidder ved Faderens højre hånd
og skal komme igen i herlighed for at dømme levende og døde,
og der skal ikke være ende på hans rige.
Og på Helligånden, som er Herre, og som levendegør,
som udgår fra Faderen og fra Sønnen†,
som tilbedes og æres tillige med Faderen og Sønnen,
som har talt ved profeterne.
Og på én, hellig, almindelig og apostolisk kirke.
Jeg bekender én dåb til syndernes forladelse
og forventer de dødes opstandelse
og den kommende verdens liv.«

Citat slut
(min markering)
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.