4tilføjet af

32/64bit

Et af de hurtige spørgsmål.
Man snakker om 32 og 64 bit systemer i for eksempel windows 7 og mit spørgsmål er om en pc skal være #speciel# for at bruge 64 bit systemet.
Jeg mener om bundkortet og andet skal være beregnet til 64 bit og dermed ikke kan bruges til de mere normale 32 bit og omvendt.
Eller kan man tage en hvilket som helst pv og installere et 64 bit system?
tilføjet af

32/64bit

Hej med dig.
Jeg er ikke ekspert men:
Du vil ikke mærke nogen større forskel på om du kører 32 eller 64 bit.
Det er min praktiske erfaring.
Hvis du har muligheden så tag 64 bit, men 32 er også rigeligt fint.
Jeg har kun oplevet problemer hvor jeg havde en harddisk som VISTA så som 320 GB som den er men jeg opdelte den i 2 partitioner, og nu kan XP ikke "fange" den anden, og mit grafikkort er ikke glad for Vista.
En ny PC står øverst på listen over julegaver ;)
Så lige nu har jeg ca 130 GB at gøre godt med, men det rækker da også til det meste...
tilføjet af

32/64bit

Et af de hurtige spørgsmål.
Man snakker om 32 og 64 bit systemer i for eksempel windows 7 og mit spørgsmål er om en pc skal være #speciel# for at bruge 64 bit systemet.
Jeg mener om bundkortet og andet skal være beregnet til 64 bit og dermed ikke kan bruges til de mere normale 32 bit og omvendt.
Eller kan man tage en hvilket som helst pv og installere et 64 bit system?

Det kommer helt og aldeles an på alderen af din computer, ikke alle ældre bundkort understøtter x64. Men har du derimod en nyere computer, ville jeg mene at den sagtens vil kunne tage x64 OS. Der sker dog ikke noget ved at prøve, kan din computer ikke, vil den brokke sig over arkitekturen på OS'et :)
tilføjet af

32/64bit

Hvis bundkortet er ok til 64 bit, så brug det. ellers kan du max bruge 4G ram ved 32 bit.
tilføjet af

32/64bit

Mange tak for svarene.
Det vil altså sige at hvis jeg køber en nyere pc som kan køre 64 bit så kan jeg uden problemer bruge et ældre 32 bit styre system som XP eller lignende.
Vi ser lige bort fra at driverne måske kan være vanskelige at finde når det er XP og nyere hardware.
Problemet er at jeg skal have rigget en hurtig maskine sammen til at tygge nogle video konverteringer igennem og det tager oceaner af tid med de maskiner jeg har i øjeblikket.
Jeg har ikke de store behov for avancerede grafikkort eller lyd da det udelukkende er en høj pc clock hastighed jeg har brug for.
Derfor overvejede jeg at investere i en af de billige maskiner men blev i tvivl om mine 32 bit programmer vil kunne bruges hvis jeg investerer i en 64 bit maskine.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.