9tilføjet af

Kontanthjælp samtidig med deltidsjob?

Hej - jeg har valgt at droppe ud af min universitetsuddannelse da det ikke er mig, og jeg ved endnu ikke hvad jeg skal lave. Mit delemma er: jeg er ikke holdt endnu og jeg har to deltidsjob: det ene med 10 timer om måneden og det andet svinger fra 12-20 timer om måneden.... Kan jeg godt få kontanthjælp hvis jeg har de to jobs samtidig?
tilføjet af

nej det kan du ikke

Man kan kun få kontanthjælp hvis man ikke har et job og ikke kan få penge fra en a-kasse. Da du har to jobs - uanset timetallet - kan du ikke få kontanthjælp. Er du medlem af en a-kasse har du mulighed for supplerende dagpenge.
Find dig et fuldtidsjob, så er du ude af det dilemma.
tilføjet af

Svar.

Nej det kan du ikke. Samtidig skal du tage i betragning at SU´en er forudbetalt og kontanthjælpen er bagudbetalt, så den første ledige måned får du kun et rådighedsbeløb svarende til næsten ingenting, først måneden efter er du berettiget til fuld kontanthjælp.
Hvorfor beholder du ikke bare dit deltidsjob og får ekstra timer. På kontanthjælp skal du alligevel ud i en 37 timers aktivering. Så er det da bedre at bruge dine kræfter andetsteds og tjene dine egne penge? Eller?
Mvh. Blindebuk
tilføjet af

søg evt arbejde

inden for ældreplejen, de mangler alle vegne!! :-)
tilføjet af

Gud! Hvor er I kloge....

Aktivering på kontanthjælp udgør højst 30 timer om ugen...
Hvis du er på kontanthjælp og du får et deltidsjob, så
vil det blive modregnet krone for krone i kontanthjælpen.
Så det kan absolut ikke betale sig.
tilføjet af

Det er fordi at...

jeg er meget glad for mine to deltidsjob - de ligger tæt på min bopæl og det er nogle gode kollegaer. Så jeg har ikke lyst til at sige mine jobs op
tilføjet af

løfter armene i vejret for bimmer ILP

du har nemlig svaret rigtigt.....Det plejer jo ellers at være mig der svarer rigtigt, det ved du godt, men det er ok, bare for i aften
tilføjet af

Der er ikke noget

der er ikke noget der på dansk hedder fordi at. Fordi udelukker brugen af at, dog bruges det i talesprog, men er sprogligt forkert.
tilføjet af

forkert :-)

Aktivering kan udgøre en fuld arbejdsuge f.eks fra 7-15 og fredag fra 7-12
Mens den kan også udgøre et time antal på et kursus som siger fra 8/9.00 og til 12 mandag til fredag
Hvis du laver en aftale med en sagbehandler må du tjene op til 1000,- få det skriftlig ellers riskere du en sigtelse for social bedrag, det er samme som de kan give ekstra ved ekstra f.eks til transport (giver de sgu ikke gerne)

silverfoxdk
ps: men ret har du det er et helvede at have halvtids job og skal have supplerende KHJ, det e ret rende med papire,løn-sedler m.v
Samt bevise at man virkelig har brug for supplerende hjælp
tilføjet af

nej du kan ikke

Kontanthjælp og starthjælp
§ 11. Kommunen yder hjælp i form af kontanthjælp, starthjælp og tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2. Det er en betingelse for at få hjælpen,
1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,
2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og
3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.
Stk. 3. Retten til kontanthjælp er tillige betinget af, at ansøgeren har opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år. I beregningen af opholdstiden indgår perioder, hvor ansøgeren har haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre særlige grunde fører til et andet resultat. Ophold i udlandet i perioder på sammenlagt højst 2 måneder pr. kalenderår i forbindelse med ferie, studierejser, tjeneste- og forretningsrejser m.v. ligestilles med ophold her i riget, hvis personen har beholdt sin bopæl i Danmark.
Stk. 4. Kravet om, at ansøgeren skal have opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år, gælder ikke for EU/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen.
Stk. 5. Kommunen træffer afgørelse om retten til forsørgelse i form af kontanthjælp eller starthjælp. Ansøgeren har pligt til at bidrage med oplysninger, der er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp ansøgeren er berettiget til. Hvis personen ikke kan dokumentere, at opholdskravet i stk. 3 eller 4 er opfyldt, yder kommunen starthjælp.
Personer under uddannelse
§ 12. Der kan ikke ydes hjælp til personer under uddannelse, jf. dog §§ 37 og 38 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Beskæftigelsesministeren kan herudover fastsætte regler om, at der i særlige tilfælde kan ydes hjælp til personer under uddannelse.
Stk. 2. Når der ydes hjælp til en person, hvis ægtefælle er under uddannelse, beregnes der ikke hjælp til ægtefællen.
Personer med visse former for opholdsret
§ 12 a. Personer og deres familiemedlemmer, som har ret til at opholde sig her i landet i medfør af de fællesskabsretlige regler om ophold for førstegangsarbejdssøgende, og personer, der har ret til ophold i op til 3 måneder uden administrative betingelser, kan alene få hjælp i forbindelse med hjemrejse.
Udnyttelse af arbejdsmulighederne
§ 13. Det er en betingelse for at få hjælp efter § 11, at ansøgeren og ægtefællen ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og at de aktivt søger at udnytte deres arbejdsmuligheder.
Stk. 2. Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der har ansøgt om eller får hjælp efter § 11, fortsat opfylder betingelserne for hjælpen ved at udnytte sine arbejdsmuligheder, hvis personen
1) afslår et formidlet arbejde,
2) udebliver fra en formidlingssamtale eller en kontaktdato på arbejdsformidlingen,
3) udebliver fra en formidlings- eller opfølgningssamtale i kommunen eller
4) undlader at give meddelelse til arbejdsformidlingen, kommunen eller arbejdsgiveren om sygdom i tilfælde, hvor den ledige er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller skal møde til jobsamtale hos en arbejdsgiver.
Stk. 3. Det er en betingelse for at få hjælp, at ansøgeren og dennes ægtefælle tager imod et rimeligt tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 4. Ønsker ansøgeren eller ægtefællen at modtage eller modtager ansøgeren eller ægtefællen hjælp alene på grund af ledighed, har de dog ikke pligt til at udnytte deres arbejdsmuligheder ved at tage imod et tilbud om arbejde efter stk. 1 eller tilbud efter stk. 3, hvis
1) tilbuddet ikke kan anses for et rimeligt tilbud på grund af forhold, der vedrører tilbuddets indhold,
2) den pågældende ikke kan arbejde på grund af sygdom eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis det hidtidige arbejde fortsættes,
3) afstanden mellem bopæl og arbejdssted medfører en urimelig belastning af den pågældende på grund af transportvanskeligheder eller den tid, der går til transport,
4) den pågældende har ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der efter bestemmelserne i § 12, stk. 1 og 2, § 13, stk. 1, 2 og 7, § 14, stk. 1-3 og 8, og § 15, stk. 1 og 2, i lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption,
5) den pågældende er nødt til at passe sine børn og der ikke kan anvises anden pasningsmulighed,
6) den pågældende modtager støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn eller døende nærtstående eller efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel til pasning af alvorligt sygt barn,
7) den pågældende er omfattet af en friperiode efter § 23 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
8) den pågældende aftjener værnepligt,
9) arbejdet er omfattet af en overenskomstmæssig konflikt eller
10) arbejdet omfatter udvikling og fremstilling af krigsmateriel.
Stk. 5. Ønsker ansøgeren eller ægtefællen at modtage eller modtager ansøgeren eller ægtefællen hjælp på grund af problemer ud over ledighed, skal kommunen vurdere, om der i det enkelte tilfælde foreligger andre forhold end de i stk. 4 nævnte, der kan begrunde, at den pågældende ikke har pligt til at udnytte sine arbejdsmuligheder.
Stk. 6. Reglerne i stk. 1-3 gælder ikke for ansøgerens ægtefælle, når ægtefællen er under uddannelse eller modtager en offentlig forsørgelsesydelse, som ikke er betinget af, at modtageren udnytter sine arbejdsmuligheder.
Stk. 7. En person, hvis ægtefælle er berettiget til hjælp efter § 11, og som udelukkende eller hovedsagelig har arbejdet i hjemmet, kan vælge ikke at udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i stk. 1-3. I så fald bliver hjælpen til ægteparret beregnet efter reglerne i § 26, stk. 5, og § 34, stk. 3.
Stk. 8. Kommunen kan beregne hjælpen efter reglerne i § 26, stk. 5, og § 34, stk. 3, til en person, der er berettiget til hjælp efter § 11, når
1) ægtefællen udelukkende eller hovedsagelig har arbejdet i hjemmet, og
2) ægtefællen ikke kan dokumentere, at pågældende forsøger at udnytte sine arbejdsmuligheder efter reglerne i stk. 1-3.
Stk. 9. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler om anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-4, herunder regler om, hvornår kommunen skal kræve frigørelsesattest, hvis ansøgeren eller ægtefællen har deltidsarbejde.
§ 13 a. For en person, der har ansøgt om eller modtager hjælp efter § 11 alene på grund af ledighed, er det en betingelse, at den pågældende udnytter sine arbejdsmuligheder ved at søge arbejde på den måde, der er sædvanlig inden for det pågældende område. Personen skal endvidere efter krav fra arbejdsformidlingen eller kommunen søge konkrete, åbne jobordrer.
Stk. 2. Personen skal hurtigst muligt og senest 1 måned efter tilmelding til arbejdsformidlingen, jf. § 11 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, sørge for at lægge en beskrivelse af tidligere beskæftigelse, uddannelse, kvalifikationer og øvrige forhold af betydning for formidlingen af arbejde ind i Beskæftigelsesministeriets database (Job- og CV-banken), jf. § 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
§ 13 b. En person, der ønsker at modtage kontanthjælp eller starthjælp, kan i almindelighed
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.