10tilføjet af

12v dioder til 220 v ? diode blinker ?

hej jeg er ved og bygge et saltvands armatur til akvariet, jeg har indkøbt 2 blå led dioder på 12 v og en omformer fra 220 til 12v og da jeg satte det hele til så blinker mine dioder kun kort med 3 sek mellemrum hele tiden. jeg har tjekket at omformeren vender rigtgi med 12 v den rette vej og 220 den anden.
hvad kan der være galt?
tilføjet af

Virker. - Virker ikke. - Virker. - Virker ikke.

Det KUNNE være lysdioder med indbyggede blinkrelæer. Spørg forhandleren om det er det du har fået ved en fejl.
tilføjet af

kondensator

indsæt en kondensator på omkring 5 mF på plus-siden i serie.
tilføjet af

Omformer.

Hej.
Det er fint du har købt en 12 omformer, men er udgangsspændingen på omformeren AC / eller DC. Hvis omformeren skal bruges til dioder, bør den være til DC ( 12V= ). Ellers skal du lave en ensretterbro med nogle dioder og så burde de holde op med at blinke.
tilføjet af

Typisk begynderfejl

En lysdiode lyser som du vel ved kun når der løber strøm i en retning og har ingen strømgennemgang i den anden retning.
Hvis du vil have lysdioerne til at virke med en 12 Volts trafo, så skal du udover en almindelig diode, f.eks en 1N4007, også have en formodstand, da lysdioder ikke kan tåle ret mange milli ampere før de brænder af, og det er det der sker for dig.
Formodstanden beregnes sådan her:
Du har 12V fra trafoen, lysdioden skal bruge mellem 5 og 15 milliAmpere og har et spændingsfald på ca 2V samt at den almindelige diode har et spændingsfald på 0,7V.
Du trækker lysdiodens og den almindelige diodes spænding fra de 12V hvilket giver 9,3V.
De 9,3V divideres med den ønskede strøm hvilket ved 5mA giver 1,8 kOhm og ved 15mA giver 620 Ohm, så din formodstand skal være et sted mellem de to værdier.
En almindelig 1 kOhms modstand på 0,6W skulle kunne klare opgaven og koster ikke mange ører, ligesom 1n4007 dioden ikke burde koste mere end en krones penge.
Det hele forbindes i serie. diode, formodstand. lysdiode, og så skulle skidtet virke.
Husk dog på at da spændingen efter den almindelige diode er jævnspænding og ikke vekselspænding så vil lysdioden kun lyse når den vender rigtigt og kan brænde af hvis den vendes forkert.
Hvis du synes at lyste fra lysdioden blinker eller virker lidt "mat, kan du anbringe en lille kondensator eller elektrolyt over lysdiodens ben.
Denne ellyt skal være et sted mellem 1 og 10 microfarad og skal kunne tåle 16V.
Også den skal vendes korrekt med plus til plus og minus til minus.
Det er svært at forklare men Sol tillader jo ikke at der vedhæftes tegninger.
tilføjet af

det klogeåge siger er (med mange mange ord)

at du bruger veksel strøm (og for høj spænding iøvrigt) hvis du bare sætter dioderne direkte på trafoen og blæser 12 volt i.
en strøm forsyning som det du vil lave består ud over trafoen af nogle få komponenter såsom ensretter/fire dioder og lidt modstande og en kondensator .. thats it.
så det skal du sætte mellem de 12 volt og dine lysdioder (for at kunne lave jævn strøm og den korrekte spænding). du kan evt få nogle små færdige og meget billige byggesæt hos eks brinck elektronik som kan gøre det .. du skal bruge lidt komponenter men jeg tror du kan fikse det for 50,- ca .. måske endda lidt billigere ..
tilføjet af

Blinke ...

50 gange pr. sekund!!😃😃😃😃😃
tilføjet af

Kloge Åge er jeg nu ikke

Men jeg er uddannet elektronikmekaniker, så jeg vil mene at jeg ved lidt om hvad jeg skriver om.
Min overskrift med "Typisk begynderfejl" er ikke nedsættende ment, men det er en typisk fejl at man glemmer en strømbegrænsende modstand ved lysdioder ihvertfald den første gang man har fat i sådan en.
Grunden til de mange ord er at jeg gerne vil skære svaret ud i pap så der er så lidt som muligt at spørge om senere.
Ved at nærlæse indlægget kan jeg se at lysdioerne ikke som jeg havde regnet med "futtede af" efter 3 sekunder, men bare blinkede med 3 sekunders interval.
Så der er sandsynligvis tale om blinkende lysdioder.
Noget helt andet er at der kan være tale om lysdioder som er beregnet til 12V og dermed har formodstanden indbygget, og så er det nok at trådstarter laver de 12V AC om til DC ved hjælp af en ensretter, eventuelt en ensretter bro og en lille lyt.
tilføjet af

Lad os lige få det sidste med

Nu jeg alligevel er igang med de mange ord.
Når du ensretter og udglatter de 12C AC, så vil din DC spænding være kvadratrod 2 gange større, hvilket vil sige cirka 18V.
Derfor bør du bruge en ekstra formodstand på et par hundrede Ohm eller lidt mere selvom lysdioderne allerede har indbygget en formodstand.
tilføjet af

Hvis de stadig blinker.

og de blinker i deres egen takt, så Er det de blink-dioder, som jeg allerede før var inde på, og som der nu er endnu et belæg på det kan være, og så er det et fejlkøb.

God fornøjelse.
tilføjet af

Jeg glemte lige.

Prøv med batteri. 🙂🙂
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.