8tilføjet af

Kongelig 20/200 Krone Mønt

Jeg har et spørgsmål, omkring den 20 krone mønt, der er og finde i butikker hvis man er heldig og få en sådan tilbage når man betaler for sine varer.
En ven af mig, bliver ved med og påstå 100% at den 20 krone mønt, med MARY OG FREDERIK på den ene side, og DRONNING M på den anden, er 200 kroner værd ??
Men er dette sandt ??
Jeg ved godt, at man kan købe en mønt, med Prinse parret på, som koster 200 kr, og er 200 kr værd, men min ven bliver stadig ved med og påstå at denne almindelige 20 krone, er 200 kr værd også ??
Så håber her er nogen der evt ved nogen om dette ?
tilføjet af

næppe rigtigt

Som hovedregel kan du gå ud fra at den værdi der står på mønten er korrekt.
Det kan godt være at den med tiden går hen og bliver mere værd fordi det er et samlerobjekt, men den er næppe 200,- værd allerede.
hvis din ven er 100% sikker på at den er 200,- værd, så må han jo finde noget dokumentation der viser det.
tilføjet af

NEJ!!!

Nej den er da ej!!!!!!!!!!
tilføjet af

Lad ham/hende købe den

Hvis din ven mener, den er 200 kr. værd, så foreslå ham, at han kan købe den. Så har du tjent 180 kr.!!
kh anpe
tilføjet af

joo

hvis I køber den fra Mønthuset, står der i info at mønten er 200,- kr værd som betalingsmiddel, hvordan det så skal fortolkes er jeg ikke sikker på.
Eneste udvej er vel at forsøge at betale med den og så se hvad der sker, eller spørg i jeres bank.
tilføjet af

Der er...

... to typer mønter med Mary og Frederik, den ene koster 200 kr, og er 200 kr værd. Den anden er en tyvekronemønt, oo den er en tyver værd. Så simpelt er det. Det burde ikke være muligt at tage fejl, siden den mønt der er 200 kr værd er markant større end den anden.
tilføjet af

Et tip

Hvis du vil have en stensikker afklaring, kan du bare skrive til nationalbanken@nationalbanken.dk - de sidder der bl.a. for at svare på spørgsmål fra offentligheden om sedler og mønter.
tilføjet af

Ingen grund til overpris

Gå ind til Nationalbanken i Havnegade og spørg, om de har flere - så koster en 20-krone altså kun 20 kr :-)
tilføjet af

Tak

for alle jeres svar.
Tror jeg kan gå ud fra at jeg har ret, eller også må min kære ven komme med et bevis for at han har ret.
tak for jeres hjælp.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.