23tilføjet af

Kia eller Chevrolet?

Hej vi vil gerne købe en bil, men vi er i tvivl om hvilken en der er bedst.
Matiz, eller picanto?
Har i nogle arfaringer?
Og kan de fås på gule plader?

//
tilføjet af

Matiz vs Picanto

Hvilken en af bilerne der er bedst er nok svært at svarer på. Begge biler er jo billige biler med begrænset komfort.
I Euroncap's crashtest får Matix'en kun 2,5 stjerne, mod Picanto's 3 stjerner. Euroncap fraråder at man køber biler med 3 stjerner eller derunder.
Derfor vil jeg anbefale dig at kigge lidt på Citroen C1, Peugeot 107 eller Toyota Aygo, som alle 3 er bygget op på stort set samme måde, og har fået 4 stjerne i crashtesten.
Picanto'en koster fra 89.000, mens C1'eren koster fra 96.000. Så ved at smide de sidste 7000 kroner, får du en bil der er mere sikker at køre i, en bil der højst sandsynligt holder prisen bedre når den skal sælges igen, og uden at vide det, ville jeg også tro at komforten er bedre i en C1, end i en Picanto eller Matiz.
Håber mit indlæg kan hjælpe dig, selvom jeg ikke direkte svarer på dit spørgsmål!
tilføjet af

Matiz

Den test der er lavet på matizen, er lavet af en model der ikke er af samme standard som de biler der køre rundt herhjemme.
Er selv lykkelig ejer af en Matiz og den er noget af det bedste jeg i mange år har haft at køre i. Så de bedste anbefalinger af Matiz herfra
tilføjet af

...

Tusen tak for svarne, der er dejlig at se hvad folk syntes om sådan noget der, inden man går ud og bruger 100.000 ,- på en bil (O:
Hehe.
Bare kom med noget mere hvis der er nogle der ved mere om disse "billige" biler.

//
tilføjet af

Sikker

Hvad får dig til at sige at Matiz'en herhjemme er mere sikker?
Jeg har prøvet at lede efter nogen oplysninger der kan bekræfte dette, uden held. Så jeg vil gerne høre hvorfra du har den infomation.
I min søgen fandt jeg blandt andet ud af, at C1'eren har CSC (cornering stabilty control), eller måske bedre kendt som ESP. Det har Matiz'en ikke. Og dette var vel og mærket oplysninger på henholdsvis Citroens og Chevrolets egne, danske, hjemmesider.
I øvrigt vil jeg henvise til nederstående link, hvor Auto Bild har testet Kia Picanto, Chevrolet Matiz og Ford Ka, som alle er biler der kan fåes til under 100.000.
http://www.bilzonen.dk/test-og-artikler/bil-tests/autobild/2007/6/ab-hjemmeside/tre-til-en-hund
Men jeg vil nu stadig anbefale Citroen C1, Peugeot 107 eller Toyota Aygo.
tilføjet af

ville vælge Picanto

Jeg købte bil for et par år siden, jeg prøvede alle de små biler i den anledning og Picantoen er absolut den bedste, den kører godt, den er stort set lydløs og den er kvik.
Min eks. har én og hun er vældig glad for den, hun kører på tredje år i den og er meget tilfreds.
personligt købte jeg en Susuki Wagon R+, det var nu af praktiske hensyn, jeg havde brug for den ekstra plads det gav, men det er en lidt dyrere løsning, men det skyldtes bl.a. at jeg havde brug for ekstra plads, fordi jeg på det tidspunkt camperede en del, - var det i dag ville jeg uden tvivl vælge Picantoen..
Picantoen koster 5-600 kr årligt i vægtafgift (mod mine 1600 hvert halvår), Picantoen kører noget længere på literen end min og forsikringen er betydeligt billigere.
Ved ikke om du kan bruge det her til noget, men få dig en prøvetur i de forskellige mærker, det giver et bedre overblik.
http://www.john-malmer.dk
tilføjet af

Hvorfor ikke Aygo,107,C1??

Jeg ville godt nok også smide de 6-7000 kr mere efter end Toyota Aygo eller en C1ér..Kunne aldrig finde på at købe en Chevrolet,-mage til skrammelkasse skal man sgu lede længe efter..Om de fås på gule plader..er næsten fristet til at spørge:"Hvad tror du selv?"..Nej selvfølgelig kan du ikke få en supermini på gule plader min ven.
mvh TAC
tilføjet af

ville slet ikke tænke

på at købe en chervolet den er ikke så sikker som andre mærker de er 10 år bagud i alt og den største sikkerhedstest man laver på biler har den ikke vret igennem.
køre man galt ligger motoren på bagsædet..
tilføjet af

tænke

du køber måske en bil, for i morgen er du sikker, at ulykkerne regner ned over dig,
BLIV DU HELLERE I SENGEN, der dør de fleste heldigvis,
hilsen mufasa
tilføjet af

man skal

købe det man har råd til, konen og jeg køre selv i gamle biler, den nyeste er en patrol fra 87 og en mazda 626 fra 86, der hverken aribags eller abs, tager man selen på, er man beskyttet ca 98%,
tilføjet af

Godt ord igen

Når man alligevel skal ud og bruge omkring 100.000 kr på en bil, mener jeg også det er værd at kigge på sikkerheden.
Der er ikke for sjov Euro'n'cap crashtester biler.
Og hvis uheldet nu skulle være ude, er det da rart at man er godt beskyttet.
tilføjet af

hvis du vil

have sikkerhed, tag du heller livrem og seler på + en libero ble,
så du får din sikkerhed, man skal holde sig af lastbiler og diverse store genstande,
om man i picanto eller i stor volvo, kan man sagtens krepere,
hilsen kim
tilføjet af

Krepere eller ej

Prøv nu at læse hvad jeg skriver inden du begynder at svare i den tone!
Jeg siger jo ikke at man kan køre ind i en betonmur med 120 km/t, og så stå ud af bilen hvis man kører i den bil med 5 euro'n'cap stjerner.
Og selvfølgelig kan du også krepere i en stor Volvo.
Men alt andet end lige, er chancen for at slippe godt fra et uheld større, jo flere stjerne bilen har. Og det kan du da kun være enig med mig i?
tilføjet af

de finder

på en hel del ting til en bil, som airbags, abs, antiskrid, med alt det udstyr, mener bilfabrikken, de kan lave tynder og svager karosseri, ( KØB EN PAPKASSE MONTERET MED ALT UDSTYRET, DEN FÅR GRANTERET OGSÅ FEM STJERNER ) en solid volvo, er som en kampvogn,
hilsen kim
tilføjet af

Troværdighed

Du lyder som om du overhovedet ikke har tillid til det arbejde Euro'n'cap går og laver. Der er en grund til at de smadrer helt nye biler, og det er for at vi, bilkøbere, kan vide hvor sikre bilerne er.
At bilfabrikanterne laver tynder og svagere karosserier, kan du have delvist ret i. Der er det i det at bilproducenterne lavere lettere karosserier, for at mindske egenvægten og vindmodstanden. Det kommer dig til gode når du skal tanke brændstof, og i sidste ende kommer det miljøet til gode.
Med hensyn til svagere karosserier, så er det heller ikke helt forkert. Nyere biler er designet sådan at, ved et sammenstød skal det ydre kunne give sig så meget som muligt. Der er for at afbløde selve sammenstødet. Og det er ene og alene for at beskytte dig, som sider inde i kabinen, så meget som muligt.
Så om du kalder der svagere eller mere fleksibelt karosseri må du om.
Det er også her du finder forskellen på moderne biler, og eksempelvis en gammel Volvo. Ved et sammenstød vil Volvo'en måske se bedst ud bagefter, da dens front ikke vil blive trykket nær så meget som en moderne bil, ved præcis det samme sammenstød. Det betyder dog ikke at føreren i Volvo'en har det bedst. For han har fået hele trykket med ind i kabinen.
tilføjet af

Ikke korrekt....

Jeg har læst dit indlæg ( jaand13 ), og jeg må sige jeg er uenig med dig! Jeg har personligt netop været 5 biler igennem omkring 100.000 kr-klassen, prøvekørt dem flere gange og desuden været alt igennem omkring komfort, sikkerhedsudstyr mv.
Matiz´en er fuld på højde med Aygo, C1, Pegeuot 107 og Picanto - også sikkerhedsmæssigt, da der er monteret sideairbags i Matiz´en efter crashtestene!
Personligt synes jeg Picanto´en mangler kraft i motoren, og den reagerer langsomt styremæssigt - men komforten indvendigt er god.
Aygo´en synes jeg er en lille tand bedre lyd- og køremæssig ift. C1 og 107 - dog betaler man en smule mere for navnet.
Hvis du selv forsøget at sætte dig i en C1 og en Matiz - så vil du blive meget overrasket over hvor godt du sidder i Matiz´en -så komforten er bedre i en Matiz og en Picanto!
tilføjet af

Har du prøvet de nævnte biler????

Har du selv prøvet de nævnte biler??....det lyder ikke sådan på mig! Jeg har selv været 5 biler igennem omkring 100.000 kr-klassen - og jeg er dybt uenig med dig - og rystende og høre at Matiz´en skulle være en skrammelkasse!!?? Se mit indlæg " ikke korrekt" andetsteds -og jeg synes før du melder ud, synes jeg du burde prøvekøre bil´erne inden!!
tilføjet af

Fuld sikkerhed - hvad er problemet?

Den test som EuronCap har udført og som du refererer til, er en tidligere test, hvor der ikke var monteret sideairbags! Disse sideairbags ER monteret i Matiz´en!
tilføjet af

Jeg ville købe Matiz´en

Jeg har netop prøvekørt 5 biler i 100.000 kr-klassen, herunder Kia og Matiz´en. Jeg vil varmt anbefale Matiz´en frem for Kia Picanto´en. Picanto´en reagerer langsommere i sving mv. og motorkraften er langt bedre i Matiz´en, ligesom motorlyden er svagere i Matiz´en. Dog er den indvendige komfort og udstyrsmæssigt bedre og mere i Picanto´en. Så det er en smagssag og hvad du skal bruge bilen til - men jeg ville vælge Matiz´en - den vil du blive mest glad for i længden!
tilføjet af

SV: Ikke korrekt

Som jeg giver udtryk for i et tidligere indlæg, modsiger jeg ikke at Matiz'en er mere sikker i Danmark på grund af ekstra monteret udstyr, jeg kan bare ikke umiddelbart finde noget om det.
Jeg har været ude at prøve Citroen C1 og må sige at det er en ganske udmærker og fornuftig bil, eller måske nærmere transportmiddel. Langt på literen, billig ejerafgift og stadig fornuftig med komfort og udstyr, prisen taget i betragtning selvfølgelig.
Matiz’en har jeg også prøvekørt. Desværre ikke efter de er kommet til at hedde Chevrolet. Den jeg har prøvet er den gamle model, Daewoo Matiz. Og selvom det er 3 år siden, vil jeg stadig mene at det ikke er noget at prale af.
Noget helt andet er. Vil du ikke være enig med mig i, at brugtprisen er højere på en C1, 107 eller Aygo i forhold il prisen på en Matiz eller Picanto?
tilføjet af

Forkert...

Det er ikke navnet du betaler mere for, ved at købe en Aygo frem for én af de andre trillinger! Det er et års ekstra garanti blandt andet.. Mener også at hos Toyota er gardin-airbags standart, hvor man skal tilkøbe de hos de franske mærker... Derudover er det muligt at tilkøbe ESP hos Toyota, men ikke de andre, så min personlige mening er klart, at Aygo'en må vinde. Har selv kigget på Matiz'en, men ku ikke drømme om at købe den.
tilføjet af

picanto

vælg en kia picanto. 100 % at du bliver tilfreds. har læst et bjerg af tests på engelske sider. og praktisk talt alle siger god for den. Har selv en 1.0 ex. Overvejede en matiz da jeg er første gangs køber (forsikring er billig ved matiz). men da jeg satte mig ind i kia'en var jeg solgt.. mht forsikring giver jeg 5300 de første to år. 3700 tredje år. (har LO kort hvilket giver rabat hos alka) og det kan jeg leve med.
tilføjet af

Tak ..

Tusen tak for alle jeres svar, nu har vi bestildt en "Kia Picanto 1.0 lx."
Vi har været ude at køre i den, og den er rigtig lækker at køre i efter vores mening.
tilføjet af

fin bil

i har købt,
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.