52tilføjet af

hvad ville du bruge 100.000 kr til?

jeg arver omkring 100.000 kr om et par måneder, men spørgsmålet er, om jeg skal betale de 4 gældsposter ud, som tilsammen udgør en sum på ca 90.000 kr....... eller om jeg skal fortsætte med at afdrage med 1500 kr pr. mdr ialt for alle lån....
Jeg ved godt, at langt de meste jeg afdrager på er renter og at der går "100 år" inden jeg er færdig med at betale min gæld, men på den anden side, så synes jeg også, at det er så ærgeligt at skal af med alle sine penge på en gang....
Hvad havde I andre umiddelbart gjort, hvis I stod i mit sted...
Jeg er pt på bistand og har kun et tilrådighedsbeløb på 1500 kr - lige de penge, som jeg afdrager gæld med, men om ca 4-6 måneder skal jeg på flexydelse, så da stiger min indtjening med ca 3000 - 4000 kr pr. mdr
jeg har ved siden af min nævnte gæld mere gæld, som er studiegæld på 90.000 kr og et andet afdragsfrit lån på 16.000 kr - disse to lån har jeg ikke mulighed for at betale ud, så selvom jeg betaler noget gæld ud, så er jeg alligevel ikke gældsfri..
Men hagen ved at arve er, at jeg jo er på kontanthjælp og er derfor bange for, at jeg ikke når at komme i flexjob inden jeg får udbetalt min arv....
tilføjet af

lige et par tilføjelser

jeg regner stærkt med at komme i flexjob om 4-6 måneder, for det er det, som jeg har talt med min sagsbehandler om.
min studiegæld på 90.000 kr og det andet lån på 16.000 kr skal jeg først begynde at afdrage med om 1 1/2 år....
Jeg havde egentligt aftalt med 2 steder, hvor jeg skylder penge, at jeg har givet dem tilladelse til at indhente de penge fra arven (udlæg i arven) når jeg får min arv og den ene gældspost har jeg fåetmin gæld fra 50.000 kr ned på 39.000 kr...
Kommunen har for 2 måneder siden, da jeg kom på kontanthjælp indhentet mine bankoplysninger for 3 måneder tilbage, men vil de igen indhente oplysninger, lige inden jeg kommer på flexjob?
tilføjet af

du kunne

fx få dig et job, og derved ikke være på kontanthjælp og ikke kommer i klammeri med udbetalingen af arv.
hvorfor er du på kontanthjælp og skal på flexjob??
tilføjet af

hvis jeg magtede det

så ville jeg selvfølgelig helst finde mig et fuldtidsarbejde, så jeg nemlig, som du skriver ikke komme i klammeri og oveni købet tjene mine egne penge.
Jeg har forsøgt mig med uddannelse nu 3 gange i mit liv og fåe¨t 3 diagnoser, som gør, at jeg ikke kan magte fuldtidsjob - jeg har virkelig prøvet at gøre mit bedste, men desværre...
Da min mor så døde for 3 måneder siden gik jeg til erkendelse og accepterede for første gang i mit liv, at lige meget hvor ihærdigt jeg prøvede at blive på arbejdsmarket fuldtid, så magtede jeg det ikke, også selvom jeg har gået i forskellige former for terapi i mange mange år - det har kun rykket lidt...
tilføjet af

det har da

vist ikke noget med hinanden og gøre, du kan da godt komme i flex job selv om du har arvet, det har jo ikke noget med penge og gøre, men om dit helbred, derimod hvis du skylder komunen oget, så tror jeg de tager deres andel af arven, held og lykke [s]
tilføjet af

De lukker af for din bistand ved arv.

Bistanden standser for dig,når du modtager din arv.Meningen med det er at du skal leve for din arv,sådan er loven.Alt den gæld du har,skal du ikke betale ud,for hvad skal du så ellers leve af.Har du fortalt på Bistanden at du arver så mange penge??
Tro mig.De skal nok finde ud af når du har arvet pengene.[:*(]Det er bare ærgeligt for dig at du arver,for egentligt for du ikke noget ud af det.[:*(].
Du kan ikke samtidig have denne formue,og så hæve bistand,sådan fungere det altså bare ikke.
tilføjet af

har man en formue

så skal man leve af den og så får man ikke udbetalt kontanthjælp og jeg er jo ikke interesseret i, at arven skal bespises op..
Ja, jeg kan godt komme i flexjob, selvom jeg har arvet, så rigtigt nok, det har ikke noget med hinanden at gøre.
tilføjet af

nej, jeg har ik

fortalt bistandskontoeret, at jeg arver, for jeg håber jo, at kunne komme i flexjob, inden jeg arver - det kan nemlig godt ske, at arven trækker ud pga. at dem der arver, er uenige om nogle ting.
Jeg er nemlig godt klar over, at arven skal bespises op, når man er på kontanthjælp og skulle jeg på det tidspunkt, hvor arven kommer til udbetaling, stadig være på kontanthjælp og jeg ikke fortæller kommuen det, så er det bedrageri og finder kommuen ud af det, tja, så kommer man vel ikke i fængsel...
Så vidt jeg ved, så får man udbetalt kontanthjælp, selvom man er blevet bevilliget flexjob - det er først når man er startet i flexjob, hvor arven ikke spiller ind, men kan jeg mon snakke med min sagsbehandler om sådanne ting, eller er det mon for dumt - min sagsbehandler er meget sød, men man kan jo ikke se en kommunal længere end til tænderne i sådanne et tilfælde..
tilføjet af

HVAD GØR JEG SÅ NU?

jeg er for dårlig til at magte et fuldtidsarbejde og et halvdagsarbejde (ca 4 timer)er umulig at finde, men at jeg skal leve af arven, det kan jeg simpelthen ikke - det vil gøre alt for ondt i min sjæl. At jeg så skal betale al min gæld, det ville være dødærgeligt..
Jeg hader mig selv, at jeg da ikke bare kan magte et fuldtidsarbejde, som så mange andre, jeg føler mig så unormal, det er ik til at bære.
tilføjet af

Sig intet, betal gælden.

Det er for dumt at fortælle sagsbehandleren om arven.
Jeg ville betale gæld tilbage med hele arven og så HÅBE på de ikke fandt ud af det.
Hvordan skulle de også det?
Du har jo ikke dem stående på en konto, eller har købt bil.
Sagsbehandleren følger ikke med i din gæld tror jeg.
Og der er ikke noget moralsk forkert i det.
tilføjet af

Jamen du godeste

De penge kan du se i vejviseren efter, (arven) hvis ikke du omgående laver transport i dem til de resterende kreditorer også eller fortager dig lign. Du kunne evt. fordele de 100.000 ligeligt mellem dine kreditorer - altså en frivillig akord.
Din arv kommer du til at spise op, hvis ikke du foretager dig noget NU - og det betyder din bistandshjælp stopper.
tilføjet af

Det er vel ikke "dødærgerligt" at betale sin gæld

og det er da, alt andet lige, den måde du bliver rigest på, af den arv. Kan du så ovenikøbet "handle af" med nogle af dem.
Dem du har lovet penge, når arven kom, de er nødt til at træde tilbage for de andre og dele, hvis en akkord skal lykkes, men det er langt fra sikkert, de er interesserede. Det løfte kommer du da ikke til at løbe fra.
Du kan jo kigge lidt på hvad der er tilbage, når de har fået det, der er deres og kan en samlet aftale ikke lade sig gøre, så betaler du de gældsposter ud, som er mest belastende.
Du skal end ikke overveje at beholde pengene og putte dem for din sagsbehandler. Du bliver meldt for socialbedrageri hurtigere end du kan sige dit fornavn.
tilføjet af

jeg har under alle omstændigheder

tænkt mig at betale gældsposter på den ene eller den anden måde, men lige nu afdrager jeg ikke på to gældsposter og det er dem, som gør udlæg i arven, men i stedet for at give dem udlæg i arven - altså betale alt gæld på en gang, kan jeg så ik bare afdrage igen, for jeg har jo ikke skrevet under på, at de skal have alle pengene på en gang, men lavet en mundtlig aftale - det er også bindende, men det kan ikke påvises, hvis det kommer dertil.
Jeg kan så kun håbe på, at jeg når at komme i flexjob, inden arven kommer til udbetaling - kan jeg ikke nå det, så må jeg ta den derfra, for så bliver jeg nødt til at betale min gæld ud - hellere betale min gæld ud, end at arven skal bespises op og jeg ingen kontanthjælp får.
tilføjet af

Har du været i Skifteretten.??

Jeg troede ikke at nogen kunne gøre udlæg i en arvesag.Jeg troede en arv var noget personligt som andre ikke kunne gøre krav på,heller ikke Kreditore.
tilføjet af

ja, jeg har været

i skifteretten, men sagen er trukket i langdrag pga. et familiemedlem - en arvning ikke ville acceptere procedyren.
Jo, kriditore kan godt gøre udlæg i en arv, men så skal man have været i fogedretten først.
tilføjet af

det fuldt ud lovligt

at betale sin gæld ud, når man først har været i fogedretten og de har gjort udlæg i arven, ellers er det ikke lovligt at betale al sin gæld ud og så bare tro, at man så kan leve af kontanthjælp..
Kommunen kan ikke finde ud af, at jeg har en arv, medmindre de vil have kontoudskrift, lige før jeg kommer i flexjob.
Så vidt jeg ved, så går arven direkte ind på min konto, men jeg kan så bare hæve dem i en fart - og måske skifte bank lige efter..
Jeg indrømmer, at jeg ikke frivilligt vil være så sød overfor kommuen og sige, at jeg har penge - det er jo også begrænset af tid endnu, hvor længe jeg er på kontanthjælp..
Hånden på hjertet, hvem ville være så ærlig at fortælle kommuen, at man arver - så skyder man sig selv i foden.
Skulle det ske, at kommuen opdager på et tidspunkt, at man har forrådt dem, tja, så ved kjeg ikke, om de så kan sige, at nu får jeg ikke det tilskud fra kommunen til flexjobbet, eller om man kan lave en afdragsordning....uha, det lyder ik så godt.
tilføjet af

vist en fejl

for når man er på flexjob, så må man gerne arve, ligeledes hvis man er (før)pensionist.
tilføjet af

Du må ikke arve

selvom kommunen evt. skulle sige at det e rok, så lukker de for din kontanthjælp med det samme. De laver en udregningssats. Det du får hver måned dividerer de op i 100.000 og det antal måneder skal du leve før du igen får kontanthjælp...
tilføjet af

Tiltale og tilbagebetaling

du kan klart risikere at blive tiltalt for bedrageri, og under alle omstændigheder skal du betale tilbage. Kommunen vil under alle omstændigheder finde ud af om du har arvet, og hvor meget. Dit eneste håb er at komme på flexjob
tilføjet af

Din sagsbehandler er ikke for klog

hvis hun siger det. Flexjob kommer ikke på tale før du har gennemført en positiv revalidering med henblik på selvforsørgelse. Hvis du kommer med i flexjob ordningen er der ingen garanti for job. Selv ventede jeg i mere end 5 år på kontorjob, og det er med en uddannelse. Du må aldrig tro på hvad kommunen fortæller.
tilføjet af

det vil være ulovligt

det er ikke lovligt bevidst at forringe sin levestandard med det formål at modtage ofentlig ydelse.
tilføjet af

Du tror vel ikke at de stikker hende

100.000 i hånden som forholdene er i dag. Nej du de går ind på en konto i banken, og den vej vil det blive opdaget.
Er der ikke noget moralsk forkert i det, så er din moral godt nok flosset.
tilføjet af

Det er ligemeget

hvor hurtigt du hæver de penge, skifteretten meddeler hvem der arver, så du kan ikke komme udenom. Synes du at det er i orden at du skal have offentlig forsørgelse når du har en formue på 100.000 kr.
tilføjet af

Det gør hun også

hvis hun betaler gælden med pengene...
tilføjet af

Har du ikke mulighed..

for at lade en anden i familien arve i 1. omgang (naturligvis én du har 100% tillid til)
Når det hel omkring job så er på plads; så kan vedkommende give dig pengene retur i form af gaver - der er et vist beløb om året som jeg ikke husker.
På den måde figurer pengene ikke i dit navn før det passer dig.
tilføjet af

uhh, nu bliver jeg helt nervøs

men du har temlig sikkert ret..
Min sagsbehandler og andre sagsbehandlere og ham der står for flexjob har sagt, at jeg kan komme på flexjob og det er pga. at jeg har forsøgt med uddannelse 3 gange i mit 33 årige liv - (det er nemlig kun 2 måneder siden jeg er stoppet med uddannelse) og så har jeg været hos en psykiater, der har diagnosticeret mig til 3 diagnoser...
Jeg har igennem hele mit liv aldrig kunne magte et fuldtidsarbejde mere end et par måneder - det har kommuen bevis på, så som de siger, så er der mange led, der kan springes over og arbejdes direkte på flexjob, men flexjob hænger ikke på træerne - min mor var engang for 5 år siden meget heldig, det tog ik lang tid, før hun kom i flexjob..
tilføjet af

hvem meddeler skifteretten

at jeg arver - kommunen- det gør de vel næppe, det er ik deres bord, så kan de få nok at lave..
Om det er ok, nej det er det i princippet ikke, men jeg er i indre konflikt med mig selv, for jeg synes det er synd, at mine mors penge til mig skal bespises op.
tilføjet af

ja, det er mit håb

at jeg når at komme i flexjob, inden arven bliver udbetalt...
tilføjet af

mocafe, ved du

om det er rigtigt, som jeg mener, at jeg godt kan betale alle mine gælsposter ud, selvom de ikke har været i fogedretten...., eller kan kommunen komme og sige lige efter, at det er ikke lovligt, for når jeg er på kontanthjælp, så er det arven jeg skalleve af og ikke betale mig gæld ud med arven...?
tilføjet af

ja, netop

de regner ud, hvor længe jeg kan leve af arven og tror du så ik, at kommunen så først efter arven er bespist op, så får de sikkert først fingeren ud og hjælper mig med at finde et flexjob, for jo længere tid, jeg kan klare mig selv, jo bedre økonomisk for kommunen, for selvom jeg kommer i flexjob, så giver kommunen jo et tilskud og den anden del er det arbejdsgiveren der giver mig.
tilføjet af

kan du så

ikke betale din gæld ud, så har du det jo også bedre økonomisk, når du skal i flexjob, så har du ingen gæld mere[f]
tilføjet af

gud, hvor er du klog

godt tænkt, jeg kan vel bare lave en aftale med et familiemedlem, som jeg stoler på, at vedkomne arver min andel og gemmmer så pengene for mig, indtil jeg er kommet i flexjob. Advokaten fra skifteretten blander sig vel ikke i, hvor pengende lander....
Ja, det er rigtigt, at mit familiemedlem kan uddele mig 1 gang årligt et beøb lige pt på 56800 kr ellers er der også den løsning, at jeg skal betale 15 % til skat og så derved få hele beløbet udbetalt på en gang - dvs. at jeg kommer til at miste ca 15.000 kr ved denne løsning - alt dette ved jeg, da min mors gruppelivsforsikring var hun interesseret i, at mig + min bror fik nogen af, men som min stedfar siger, så vil han ikke være med til svindel og derved først udbetaler mig de penge, når jeg er i arbejde...
puhh, nu er jeg lidt mere lettet. Jeg vil snakke med et familiemedlem i morgen, for dernæst at ringe til advokaten og spørge, om det er muligt...
Mange tak skal du have - det var ind til videre en stor trøst.
tilføjet af

Hvis du bevidst

forringer din levestandard, så kan du ikke få offentlig forsørgelse. Det gør du ved at bruge pengene til at betale gæld med, da du så skal have kontanthjælp i den periode du skulle have brugt din arv til at leve for...
tilføjet af

rigtigt, jeg har

1500 kr mere tilovers pr. mdr. når gælden er betalt, men defor har jeg stadig mit studiegæld på 90.000 kr, men de skal først afdrages med om 1 1/2 år..... men forstå mig ret, så er det på sin vis ærgeligt, at se alle sine 100.000 kr flyve forbi en...farvel[:*(]men jeg har jo selvstiftet mig den gæld[:|]
Ja, jeg kan faktisk side ret godt i det, når jeg bliver næsten gældfri, når jeg kommer i flexjob - jeg har et tilrådighedsbeløb hver måned - når alt er betalt - også kost, et beløb mellem 4000 - 5500 kr.lige nu har jeg kun 1500 kr
tilføjet af

Husk på

at man kun må give gaver i lige linie. F.eks fra mor og far til børn, ellers er det skattepligtigt.
tilføjet af

skal det så forståes

på den måde, at jeg IKKE må betale min gæld ud, når arven kommer til udbetaling??? faktisk skal jeg leve for arven....
Jeg ved i hvert fald, at når en gælspost har været i fogedretten, så har de krav på deres penge, når der er lavet udlæg i arven
tilføjet af

Søde, den går ikke

da det kun er i lige linie man må give gaver af den størrelse.........Jeg ville gerne hjælpe dig, men der er altså ingen vej udenom.
tilføjet af

ja, det er skattepligtiget

med 15 %, men så hellere miste de 15 % - altså 15.000 kr, end at jeg skal leve af arven og ikke få udbetalt kontanthjælp, medmindre jeg er startet i flexjob eller kreditorende til den tid står på nakken af mig og der er kommet belæg for, at kreditorende kan kræve deres penge, ved frivilligt forlig....men det må jo så også være ulovligt fra min side, men kommer det dertil, så må jeg jo sige til kommuen, at det vidste jeg ikke noget om - jeg har jo ikke købt motorbåd og andre fornøjelser for arven...
tilføjet af

ja,

det skal forståes sådan som du skriver. Det er muligt at man normalt vil gøre udlæg i arv når den har været i fogedretten, men hvis du ikke får arven som arv, men skal leve af den i stedt for så kan der jo ikke gøres udlæg i den......
tilføjet af

Et rigtig godt råd

som jeg synes du skal følge er: Du skal ringe til noget der hedder SR bistand. Det er et korps af uvildige socialrådgivere ( ikke kommunale) som sidder der for at hjælpe dig. De kan svare dig på alle dine spørgsmål. telefonnummeret er: 36397197
tilføjet af

det forstår jeg ikke

hvordan den med, at der kun må gives gaver i lige linje????
tilføjet af

100.000 Kr

Få dine afdrag sat op eller betale det hele ud så får du lidt i overskud det
er langt det bedste.
tilføjet af

det er rigtigt

det er faktisk noget værre møg. Men det er godt nok, at du sæter det på en spids for mig, for jeg prøver hele tiden på at finde en udvej og det er jo også fint nok, hvis det er lovligt.
Det virker som om, at du ved en masse om den slags begavede kvinde....men desværre har du jo ret..
tilføjet af

Hjemmeside

http://www.sr-bistand.dk/netbrevkassen_Vis_%20svar.asp?id=1813
Jeg har informeret dig forkert på et punkt. Det ser ikke ud til at kommunen automatisk får atvide du har arvet men du er pligtig til at fortælle det selv...
tilføjet af

Enkelt

det er kun fra bedsteforældre, forældre til børn og børnebørn. Din tante må f.eks ikke give dig en gave i den størrelse vi her snakker om....
tilføjet af

mange tak for oplysningen

jeg har brugt dem før, vedr. hvordan arvereglerne er...
tilføjet af

jeg har pligt

til at oplyse kommuen om mine formueforhold, det ved jeg, men den med, at de selv finder ud af, at jeg har arvet - det gør de måske, men jeg ville ikke mene, at de ved hver borger indhenter en masse oplysninger, for at udelukke, om folk har en formue - det har kommuen ikke resourcer til...Så nej, jeg kunne heller ikke forstå den med, at kommuen automatisk får arveforholdende at vide - så langt så godt....
tilføjet af

uhh, nej ikke sæt

afdragene op, så har jeg mindre til fornøjelse, jeg ved så godt, at gælden er hurtigere afviklet, men alligevel..
Jeg har faktisk fået den ene gældspost sat ned på 12.000 kr mindre, hvis jeg indfrier hele gælden på en gang - jeg skylder nemlig 50.000 kr...
tilføjet af

min stedfar

som var gift med min mor, må jeg da hellerikke sige, at min arv skal komme ham tilgode, da jeg ellers skal leve af den i stedet for kontantjælp, vil advokaten ikke godtage dette mon????
tilføjet af

Svar skyldig

men jeg formoder at så skal din del deles mellem alle arvingerne....
tilføjet af

det kunne tænkes

at min arv så skal deles mellem arvningerne og det er jeg ikke interesseret i, for min bror stoler jeg på, men hans kone stoler jeg ikke på og jeg kan mistænke hende for at tage mine penge, for hun er så pengegrisk - det står dollor i hendes øjne - den grimme thailænder.
tilføjet af

MANGE TAK FOR SVAR

til jer alle sammen og især tak til mocafe, som brugte så meget af sin tid og satte sig ind i tingene og også en tak til letitgrow, som nævnte, at jeg kunne få en arvning til at passe på min arv, det vil jeg prøve at gå videre med - mange tak.
tilføjet af

Hun forringer ikke sin levestandard ved at betale sin gæld.

Hun forbedrer sin levestandard!
Og derfor skal hun omgående betale af arven til diverse kreditorer. Det vil forbedre hendes situation, hvadenten hun er på kontanthjælp eller i flexjob. Ærgerligt kan det aldrig være at betale sin gæld ud.
Flexjob bør du selv gå ud og finde hurtigst muligt. Der er masser af pædagoger, der tvinges til halvdags stillinger selvom de helst vil fuld stilling. Så prøv en børnhave eller lign. Men gå selv aktivt igang NU!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.