6tilføjet af

hastighedsbegrænsning

hastighedsbegrænsning:
I Aabenraa har vi en vej, hvor næsten samtlige skoler ligger. For ca. 2 år siden blev hastighedsbegrænsningen (og hold nu fast) sat OP, til 60 KM/h. Jeg var chokkeret, da jeg så det første gang. Vejen ligger inde i byen, og på de fleste andre veje i midtbyen, må man køre mellem 30-50. Så at de lige netop skulle hæve hastigheden til 60 på en skolevej, rystede mig godt nok.
Selv hører jeg til typen, der gerne vil køre 20-30 KM mere i timen, end det der er tilladt, forudset at det er ansvarligt og overskueligt, så jeg er ikke en bangemås eller overforsigtig. Men på en vej, hvor der vrimler med cyklister og skolebørn, kan jeg slet ikke forstå det. Her om efteråret når der er så mørkt om morgenen går det bare ikke. Og vi ved jo godt, at mange køre lidt mere end det de må.
Jeg har selv boet en del år i Tyskland, og der er de altså bare bedre til at have afvekslende hastighedsbegrænsning. Altså 40 Km/h om dagen og 70 Km/h om aftenen. Og de slukker for lysregulering efter Kl. 18.00 i mange byer.
Det fungerer, folk kan finde ud af det, og det sparer på strøm.
Hvorfor kan vi ikke finde ud af det herhjemme. Tror de hos trafikministeriet at danskerne er for dumme, eller hvad?
Hvad mener i, syntes i også at vores trafiksystem er ufleksibel?
tilføjet af

Hastighedsbegrænsning i byerne er OK

det er rigtigt at hastigheden på lange lige landeveje med godt udsyn godt kunne være 110 km/t ligesom i Tyskland og Sverige, men 50 km/t i byerne er OK...også i den sene timer hvor der ikke er meget trafik.
I byerne kan der komme bløde trafikanter ud mange steder fra og oversigtsforholdene er ofte dårlige pga. parkerede biler, så der er den fin.
Jeg er ikke lokalkendt i Åbenrå, men det lyder lidt skørt at man ikke har dæmpet farten ved en skole.
Personligt mener jeg godt man kan hæve hastigheden på landeveje på gode strækninger mod at man til gengæld opsætter fotofælder på de farlige strækninger med dårlige oversigtsforhold og mange krydsende trafikanter så folk der holder fartbegrænsningen. Det er et glimrende velafprøvet system som funger fint i mange andre lande og som naturligvis også ville kunne fungere fint i Danmark. Man har det bl.a. i Norge.
tilføjet af

hastighedsbegrænsning

Hmm...
For to år siden, var det vist asosjalakrobaten tove larsen der var borgmester, så det kan være hastigheden er sat op for at lave en smart nedskæring i antallet af elever.
Metoden indførte pølle uldimund med cykelhjelmen jo med sine hospitals dødsventelister.
Fotofælderne som den gnarlede skriver om, har uenigheslisten jo fået igennem, men mon ikke de bliver sat op der hvor de giver flest penge fremfor hvor en hastigheds nedsættelse vil være mest gavnligt?
[strike]Regeringen[/strike] har jo på forhånd medregnet trafikbøder i finansloven, så pas på hvis i kører for stærkt, eller uden sele eller ......
http://ekstrabladet.dk/nationen/article2125062.ece
tilføjet af

hastighedsbegrænsning

Den med skolevejen er klart en fejl.
Men eftersom danskerne har en lavere trafikmoral end flere andre lande skal vi ikke begynde at lette på noget.
tilføjet af

hastighedsbegrænsning

hastighedsbegrænsning:
I Aabenraa har vi en vej, hvor næsten samtlige skoler ligger. For ca. 2 år siden blev hastighedsbegrænsningen (og hold nu fast) sat OP, til 60 KM/h. Jeg var chokkeret, da jeg så det første gang. Vejen ligger inde i byen, og på de fleste andre veje i midtbyen, må man køre mellem 30-50. Så at de lige netop skulle hæve hastigheden til 60 på en skolevej, rystede mig godt nok.
Selv hører jeg til typen, der gerne vil køre 20-30 KM mere i timen, end det der er tilladt, forudset at det er ansvarligt og overskueligt, så jeg er ikke en bangemås eller overforsigtig. Men på en vej, hvor der vrimler med cyklister og skolebørn, kan jeg slet ikke forstå det. Her om efteråret når der er så mørkt om morgenen går det bare ikke. Og vi ved jo godt, at mange køre lidt mere end det de må.
Jeg har selv boet en del år i Tyskland, og der er de altså bare bedre til at have afvekslende hastighedsbegrænsning. Altså 40 Km/h om dagen og 70 Km/h om aftenen. Og de slukker for lysregulering efter Kl. 18.00 i mange byer.
Det fungerer, folk kan finde ud af det, og det sparer på strøm.
Hvorfor kan vi ikke finde ud af det herhjemme. Tror de hos trafikministeriet at danskerne er for dumme, eller hvad?
Hvad mener i, syntes i også at vores trafiksystem er ufleksibel?


Jeg synest hastighedsgrænsen skal sættes ned den skal ikke optil 60 den skal ikke være i
midtbyen mere end 30 km i timen ikke kun i Åbenra men i alle landets kommuner byer dette med sætte hastighedsgrænset op skal stoppes fordi de bliver jo stoppet ved færdsellys in de i midtbyen kan i ikke se det i øjne alle skal køre efter omstændighederne og tage hen syn til gående tværs over fodgængerfælt.
v.h. H.B.H Torshavn
tilføjet af

Så du mener

at flere og flere "pattebørsnregler" er vejen frem til bedre trafik moral❓ 😉
tilføjet af

hastighedsbegrænsning er ikke nødvendig

hvis alle kørte efter forholdende.
-
Hastighedsbegrænsning er en ØVRE grænse, det betyder ikke, at du ALTID må køre det der står på skiltet, men at du stadigvæk skal køre efter forholdende. De 60 km/t er sikkert rimeligt i de perioder hvor der ikke er skolebørn, forældre, lærer osv. der pendler på vejen. Man kan jo ligeledes sige, at selv om du i princippet må køre 80 km/t på landevej, så er det da en god idé at nedsætte hastigheden lidt når man eksempelvis passerer en eller flere gående, cyklister eller knallert/scooterkørere.
Som ihærdig cyklist må jeg desværre konstatere, at billister ofte overhaler med 80 + km/t med en halv/hel meters afstand. 😖
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.