6tilføjet af

Elsker-vejen - hvordan bærer vi os ad?

Disse tiltag bør efter min mening indføres for at redde miljøet:

1. Fradrag til cyklister og folk der bruger den offentlige transport
2. Roadpricing indføres
3. Grønne afgifter hæves
4. El-afgiften differentieres

Er du enig og har du et forslag til en uddybning ligesom du flot gjorde ved boligbeskatningen?
tilføjet af

HØRT!

HØRT!
Jeg vil tilføje at dine forslag til tiltag endda kunne have en positiv side-effekt på den sociale ulighed....!
tilføjet af

jaa hørt

ja men så kræver det bare vi kan bestille en cykeltaxa....nu er det jo ikke os alle der bor i storbyen, hvor man skal vente 10 min mellem hver bus eller tog....så vi burde faktisk ha tilskud til det dyre benzin vi skal brænde af hver dag få at passe vores job... men det er der stadig nogen der ikke fatter...alle storby mennesker tror åbenbart,der er en københavnsk agtig hovedbanegård på enhver lars tyndskids mark...
så ja i burde belønnes...
tilføjet af

Urealistisk.

Du bor garanteret i en by, hvor du er tæt på alting og hvor bussen går hver 10 minut. Det gør jeg ikke og jeg hedder heller ikke Bjarne Riis, så jeg ville ikke kunne cykle de næsten 40 km på arb hver vej, som jeg har. Hvis jeg skulle tage bussen på arb, ville det tage mig 2 1/2 time, fordi der ikke rigtig er nogen offentlige transportmidler, der passer sammen. Derfor er jeg nødt til at tage min bil hen på det arbejde, der iøvrigt har været svært at få.
Hvis du gerne vil have roadpricing, så udbyg det offentlige transportsystem først. Så alle kan få glæde af det. Og sæt prisen ned på billetterne.
Jeg er helt med på at folk, der kører i store grimme 4 hjuls trækkere i byen, skal have et skattesmæk.
Men tænk dog bredere, det er ikke os alle der kan eller har lyst til at bo de store byer. Derfor har vi altså brug for vores biler.
tilføjet af

Socialistisk beton!

Vi skal absolut ikke have flere afgifter på transport.
Som bilist i Danmark bliver man indfanget i et fuldstændigt sindsygt afgiftshelvede. Afgifter der er indført som misundelses- og straffeafgifter uden at man har indset at det er helt almindelige mennesker der kører rundt i langt de fleste af bilerne.
Det kan ikke passe at man i Danmark ikke evner at se andre muligheder end evig og altid bare at dreje bevidstløs i straffeafgiftshåndtaget. Jeg ved godt at den model ligger dybt forankret i de søvnige socialdemokrater men, der må sgu da for pokker være andre og mere fikse og smarte muligheder.
F.eks. kunne man forbyde lastbiler i byerne i myldretiden og man kunne indføre flere bilfrie zoner i byerne.
Når man så oveni engang får bygget et ekstra spor på de belastede motorvejsstrækninger som man skulle have gjort for 10 år siden, så kan du sagtens komme frem på vejene.
Dertil kunne busserne køre på gas istedet for diesel, som det allerede praktiseres andre steder i verden. Busserne kunne få flere egne busspor som det allerede ses idag flere steder. Eldrevne sporvogne kunne suplere dem på de mest befærdede strækninger.
Idéen med fradrag til folk der cykler og bruger den offentlige transport er god. Dog findes den jo allerede, for man kan få kørselsfradrag når man har længere end ca. 25 km på arbejde.
Kørselsfradraget får du hvadenten du har bil eller ej og hvad enten du kører i egen bil eller med bus, cykler, går, hopper eller kravler på arbejde. Sidstnævnte er nok kun lidt hurtigere end at tage de offentlige transportmidler. Her har man så det andet problem.
Du kan straffe og lokke folk over i de offentlige transportmidler, men hvis de er sneglelangsomme og ukomfortable så gider folk ikke bruge dem.
Det har man indset i mange byer i Europa, Østen og Nordamerika, hvor man har tænkt progressivt frem for at tro, at bare man brandbeskatter privatbilismen, så løser det andet sig automatisk. Det sker bare ikke, for en bil skal virkelig være hærget før den er langsommere og mindre komfortabel end offentlig transport. Taget i betragtning at du kan købe et gammelt vrag for under 10.000 kr, så er det, det som mange vælger - ikke af lyst, men i mangel på bedre alternativ.
Tager du støj og luftforurening fra biler, kunne man igennem fradrag og støtteordninger opmuntre til at genoptage brugen af gasdrevne biler frem for benzin- og dieseldrevne biler. Gasdrevne biler støjer mindre og forurener mindre. Faktisk bruger man gasdrevne trucks i mange lagerhaller, så renlige og støjsvage er de!
Så alternative muligheder til straffeafgifter er der som du ser rigeligt af. Det ville efter min mening være sindsygt ikke at overveje disse før man begynder med den sædvanlige omgang SF, S og R beton.
tilføjet af

Det du siger er bare så rigtigt

og det kan ikke blive sagt ofte nok.
Det er nemlig som om at det kan være uhyre svært at indse for folk der bor, arbejder og trives i det indre København.
Men nu er der jo som du nævner, tilfældigvis mange af os som hverkan kan eller vil bo i København og for mange af os er bilen den eneste reelle transportmulighed vi har.
I mit tilfælde skulle jeg stå op kl. 4 for at kunne møde 8:40 på arbejde.
I bil tager det en time og jeg kan stå op kl. 6 og møde kl. 8.
Hvad mon jeg vælger😃
tilføjet af

Svær overskrift.

at finde på altså.
Jeg tænker lidt videre og tænker at man må indse at bilerne er kommet for at blive. Hvis der nu ingen afgifter var på at købe fx brintbiler, (når der er blevet forsket mere i det). Så ville folk nok købe dem og vi ville forhåbentlig komme ud af vores afhængighed af de benzin produkserende lande.
Men det virker politikerne modvillige til at ville, hvilket kan undre en?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.