7tilføjet af

Opgørelse fra boligforening - rengøring efter maler?

Hej.
Har modtaget en opgørelse ifm. fraflytning. Den oversigt der blev lavet over hvad jeg skulle betale for er blevet en del dyrere end beregnet. Bla. er der påført rengøring efter malere og håndværkere det var ikke påført synsrapporten, og lejligheden var afleveret rengjort. Burde det ikke være incl. i prisen for f.eks malerarbejde eller?
tilføjet af

Jeg var nær blevet snydt

Jeg var så uheldig at bo i Århus V. (kan absolut ikke anbefales) tidligere og i den pågældende lejlighed havde jeg et problem med en vandhande i køkkenet der dryppede. Jeg påpegede dette og der kom nogle håndvårkere og skiftede pakningen. Desværre hjalp det ikke. Kort efter flyttede jeg væk derfra og lejligheden var rengjort og nymalet som den skulle være. Jeg boede der under et år og forventede at få mit indskud igen. Dog kunne jeg se at der var trukket rengøring efter håndværkere fra. Håndværkere som havde skiftet vandhanen. Jeg klagede over det og fik mine penge igen.
Mit råd: Læs kontrakten og klag hvis du føler dig urimeligt behandlet.
tilføjet af

hej.

Den faktisk regning må kun afvige 10 % fra synsrapporten. Hvis den er over dette skal du kontakte LL0 (lejernes landsorganisation).
tilføjet af

Tja...

Lyder underligt...
Hvis lejligheden var "ren" da maleren og håndværkerne kom, burde den også være efterladt i samme stand. Det er ihvertfald ikke den tidligere lejer der skal betale, hvis rengøringen er godkendt...
Der kan så være nogle ting der gør at den tidligere lejer kan få en ekstra regning, som de ikke altid forventer. F.eks i dag, har jeg været i en lejlighed, der mildest talt var møgbelortet... Kattelort osv. Og et bjerg af affald udenfor. Rengøringsfolkene, som i dette tilfælde også fjerner affald, havde kørt 650 kg affald væk. Det skal man betale for at komme af med,- og den regning ryger videre til den tidligere udlejer. Men i de tilfælde burde der også være indført i synsrapporten: "Lejer betaler for fjernelse af affald" eller noget i den stil...
Men der er mange forskellige måder boligforeninger og private bolighajer gør det på. Og vi, som malere oplever tit at folk faktisk ikke har sat sig ordentligt ind i hvordan reglerne er i den pågældende boligforening.
tilføjet af

Men hvis

Du ikke har haft gjort opmærksom på, at reperationen af din vandhane ikke havde haft nogen effekt, så må vicevært/boligselskab/udlejer jo gå ud fra at den er gået i stykker igen, i så fald skal du i de fleste tilfælde betale for at få den lavet (og rengjort bagefter)
Mange lejere vælger at male selv, i den tro de kan spare penge på maleren. I 90 procent af tilfældene er det bare ikke godt nok det folk har lavet og derfor skal der efterfølgende en maler (eller anden håndværker) ind alligevel. Det kan være mange forskellige ting der så ikke er i orden...
-Væggene dækker måske ikke ordentligt.
-man har ikke malet med en spærrende maling hvis væggene er nikotingule og derfor bliver væggene bare gule igen efter maling, eller de står skjoldet.
-Der er ikke malet i den påkrævede farve.
-Væggene er måske fine, men der er malet på paneler osv så de skal males om eller renses af
-Maling på gulvene.
-Beskæring til lofter er ikke ordentlige.
-Huller i vægge, lofter osv er ikke spartlet ordentligt, som kan være spartel ud over en hel rutex væg.
-mangler fugning
-Paneler osv er malet med vægmaling, hvilket er en DYR omgang at få rettet op på, i forhold til hvis man ikke havde gjort det
osv osv
Nogle udlejere/boligselskaber er ikke så strenge, andre der skal det bare være fuldstændig i orden.
Lad være med at gå ud og bruge 1000 kr på maling og mange timer på at male, hvis du ikke er fuldstændig sikker på du kan gøre det ordentligt. Det er spild af penge og tid og kan i sidste ende komme til at koste mere.
tilføjet af

Til Maler

Lejligheden var helt "som ny" -flot rengjortog blev godkendt.
Vedr. det der skulle rengøres efter malerne siger ejendominspektøren nu at man altid skal betale for rengøring efter malere, det har noget med deres overenskomst at gøre. Det vil jeg gerne have tjekket da jeg mener at det er forkert, men det står ikke i reglerne for boligforeningen. Kender du noget til at nogle malere måske har en sådan overenskomst?
Tak for alle svarene
tilføjet af

Uden at ville lægge hovedet på blokken

så lyder det som at ejendomsinspektøren forsøger at bilde dig noget ind.
tilføjet af

Forkert

Jeg er 99.9 procent sikker på det er en gang ørefis....
Jeg har læst vores overenskomst op til flere gange (dog ikke den sidste nye) og der husker jeg ALDRIG jeg er stødt på noget der tilnærmelsesvis minder om det han siger der.
Jeg har heller aldrig hørt sådan noget omtalt i faget... IHvertfald ikke som du udlægger det.
Desuden kan malerne til tider selv stå for rengøringen efterfølgende. I princippet kan vi jo sagtens blive sat til at vaske køleskabe o.lign af. (Det sker dog aldrig)
Men det sker ind imellem man skal vaske et gulv e.lign.
Og hvis man ved at lejligheden ER gjort rent, om det er beboer selv eller rengøringsfirma, så efterlader man den selvfølgelig i ren til stand, da det er os der ellers hænger på det...
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.