4tilføjet af

Behøver 84.000 mærkelige børn virkelig hjælp?

De samlede udgifter til specialundervisning udgjorde således 12,8 mia. kr., hvilket svarer til 29,7 procent af folkeskolens bruttoudgifter i skoleåret 2008/09.
Det er for mange elever, der hives ud af det fælles rum, som en skoleklasse udgør. Det er i fællesskabet, at de personlige og faglige kompetencer udvikles. I Finland og Sverige udskilles langt færre elever til specialundervisning. Vi skal ikke flytte alle eleverne fra specialskolerne over i almindelig undervisning i morgen. Men jeg er fast besluttet på, at udviklingen skal bremses. Den politiske vilje hos regeringen og kommunerne er der - nu skal vi i gang.
tilføjet af

Mærkelige børn?

- Det kunne måske hænge sammen med at det enkelte klasseværelse ikke er helt så "rummeligt" som politikerne mener folkeskolen skal være.
- Det er nærmere mærkelige konditioner, der skal undervises under, end det er mærkelige børn.
tilføjet af

Eller måske...

...er det forældrene, som er blevet dårlige til at opdrage deres børn. Jeg ser utrolig mange forældre, der opdrager deres børn til nærmest at tro de er guds gave til verden. Det skal squ give problemer når alle i en klasse ønsker at være midtpunkt.
Anders
tilføjet af

Jeg er tilbøjelig til at give dig ret, men

- det er vist ikke de vidundere dér, der sidder til specialundervisningen. Er det ikke hyppigst projektbørnene, du møder på privatskolerne?
tilføjet af

Det skal du ikke sige

blot fordi man får læsehjælp, kan man udmærket være et "vidunderbarn", det har jo intet med børnenes evner at gøre, hvorvidt de af forældrende bliver sat på en piedestal !
-
Vores ene datter har fået læsehjælp en periode, dette skyldtes at hun havde et synshandicap, som dog nu er afhjulpet, men lidt ekstra hjælp i et års tid og hun er fuldt (og mere til), (fik 12 i spansk forleden i 1.g) med "på vognen".
-
Men jeg er dog enig med at børneopdragelsen i dag ofte er for dårlig, forældrende har simpelthen ikke tid, til at være sammen med deres børn og når de er, gider de ikke konflikter. At de ikke har tid, skyldes ikke arbejde, men alle de personlige "udfordringer" ; huset/haven/bilen skal fremstå perfekt, mors og fars fritidsinteresser skal plejes og børnene skal også helst gå til 2-3 ting om ugen.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.