5tilføjet af

2000 børn i Århus lever i fattigdom ??

TV2 tekst tv. En familie betegnes som fattig , når de voksne har været på kontanthjælp i mere end 12 mdr. , og ikke er rede til arbejdsmarkedet og har børn. ** Jeg vil godt have oplyst indtægten. Jeg vil godt spørge om , hvorfor man ikke er rede til arbejdsmarkedet. Jeg kender mange mennesker der ikke bare kan sige , at de ikke er rede til arbejdsmarkedet , så *klappes kassen i*. Jeg kender mange som er tvangsaktiveret til en meget lille indtægt - er de ikke fattige? Eller bliver det...dem er man da ligeglade med do. Sådan en kontanthjælps familie , må vi få indtægten at vide , så tror jeg ikke man kan snakke om fattigdom . Det kunne være man burde bruge pengene på en anden måde. Hvad koster det at have en bil , er det noget man SKAL have?
tilføjet af

Ikke at være klar

Jeg vil tro at der menes: Sygdom, Mgl pasning til børn og lignende.
tilføjet af

Sjov definition

I min hjerne er fattig = meget lidt penge. Hvis man går derhjemme og modtager kontanthjælp er man så fattig? Det kommer vel an på hvor meget man har til forbrug når de faste udgifter er betalt. Der er mange nybagte husejere der lever på en sten for at kunne betale terminerne.
Hvad med kassedamen som faktisk taber penge på at gå på arbejde, er hun blevet rigere ved at få et arbejde selvom hun har mindre end før?
tilføjet af

Kassedamen i Netto kommer man altid med.

Har hun det så svært da , med hendes løn og frynsegoder? Jeg kender mange mennesker man burde have mere medlidenhed med , hvor man siger , at indtægten er langt under EU.s fattigdoms grænse. En familie der får kontanthjælp , har jeg ikke så meget medlidenhed med , må jeg indrømme. Hvorfor er mange ikke parat til arbejdsmarkedet - en mindre indtægt? Ja. De spørger ikke os andre om vi er parate til arbejdsmarkedet . Bilen holder i garagen ( en stor udgift) - SKAL man eje sådan en? Jeg har selv prøvet at skulle af med min bil , før jeg kunne få penge fra kommunen ( en lille slat penge og arbejdstvang).Det står faktisk i en urimelig lov , som kommunerne arbejder ud fra.
tilføjet af

Kontanthjælp

Start satsen er på 11.397 kr før skat, hvis man er fyldt 25 år, og har forsørgerpligt overfor et eller flere børn. Det skal lige siges at vedkommende ikke må eje værdier for mere end max 10.000, det vil sige nul bil, nul hus, nul opsparing. Er man enlig forsørger er det 14.218 kr om måneden i støtte. Er man gift, kan man ikke få nogen ydelse, til gengæld kan en ægtefælle der ikke tjener så meget få 2.668 kr til hjælp til at forsørge mand/kone.
Hver 6. måned nedjusteres kontanthjælpen, med mellem 1.354 kr og 2.045 kr... Det betyder at kontanthjælpen temmelgi hurtigt bliver en ret lav ydelse.
Husk det er før skat....
Jeg er selv røget ud i kontanthjælpssystemet pga sygdom, og det er ikke noget der er spor morsomt. Jeg er endda under 25, så ydelsen er ikke så stor, men dog højere end SU. Efter et halvt år vil den ryge ned på SU niveau, men der har jeg forhåbentlig fundet et arbejde, hvor man kan acceptere at jeg har visse helbredsproblemer af og til...
tilføjet af

Du taber mig lidt

og jeg ved ikke lige om det er mig der er lidt søndags træt, så jeg prøver lige...
Du skriver Citat : Bilen holder i garagen ( en stor udgift) - SKAL man eje sådan en?
Er det kontanthjælps modtagerne du mener der har en bil i garagen ?
Jeg tror nu ikke jeg kender mange kontanthjælps modtager der har bil og da slet ikke en garage ( den hænger jo mange gange sammen med et hus og det kan man vist ikke få lov til at beholde særlig længe på kontanthjælp)
Så skriver du Citat: Jeg har selv prøvet at skulle af med min bil , før jeg kunne få penge fra kommunen ( en lille slat penge og arbejdstvang).Det står faktisk i en urimelig lov , som kommunerne arbejder ud fra.
Forlangte de at du solgte din bil❓og tvangsaktiverede dig med det samme?
For er det sådan så forstår jeg ikke at du (hvis det da er det du mener) kan få den ide at andre kontanthjælps modtager kan have bilen i garagen..
Jeg vil sige at jeg har prøvet at blive arbejdsløs og måtte hente hjælp på kommunen de forlangte ikke at jeg solgte min bil med det samme, de kunne jo godt se at det var nemmer for mig at finde et nyt job hvis og så frem at jeg kunne komme rundt , og det lykkedes da også at findet noget inden for en månede ...
Og til sidst .. Jo jeg tror på at kontanthjælpsmodtager lever på fattigdomsgrænsen mange gange .. bare tænk på hvad priserne i lejeboliger er på efterhånden...
Og tror nu at mange kan finde ud af at priotere..
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.