15tilføjet af

Varmeregning på 3200 kr!

Ja jeg ved altså ikke hvor jeg skal lægge det her emne, så nu havner det bare her.
Jeg så i går at jeg har betalt over 1000 kr. mere i husleje end jeg plejer, og ringede ind og spurgte hvad der foregik. Det viste sig så at være for varmen. De sagde at de næste to måneder står jeg også til at blive trukket for over 1000 kr. for varmen. Jeg bor i en 68km/2 stor lejlighed, og betaler på et år 9300 for varmen. Jeg sparer meget på varmen, og der er altid højst 20 grader hjemme hos mig. Desuden har der været problemer med radiatorerne så i flere uger har de ikke virket, og der har være pisse koldt! Der hvor jeg boede før, plejede jeg at få penge tilbage, men her hvor jeg bor nu, mener de åbenbart jeg skylder dem over 3000 kr. Jeg har ringet 123 forskellige steder hen, men der er INGEN der har noget med det at gøre. Jeg ved jeg aldrig nogensinde kan have brugt for så meget, og jeg står og mangler de penge! Men de bliver ved at påstå at der altså ikke er sket en fejl. Mine forældre bruger løs af varme, det er ligesom at træde direkte ned i en vulkan i fuldt udbrud, når man går ind i deres lejlighed, og de plejer at få penge tilbage! Men jeg skal åbenbart betale over 3000 kr. for at sidde og pissefryse med to radiatorer stående på 2,5! Det kan jo simpelthen ikke være rigtigt! Jeg har ringet til brunata, domea og et hovedkontor 700 gange, der er ingen der vil gøre noget! Hvad fanden skal jeg gøre?
tilføjet af

Hvad med....

...et opkald til forbrugerombudsmanden? Måske vil de kigge på det? Jeg synes også at der virker forkert. Jeg bor i et rækkehus på 85 m2, og jeg betaler ca 5500 om året i varme! Så din regning virker helt hen i vejret forkert. 😕
http://www.forbrug.dk/forbrugerombudsmanden/fo/00/
tilføjet af

Tjek for defekter

Jeg fik for et par år siden et ekstrasmæk på 3000,- kr. og det viste sig at varmtvandsbeholderen var defekt og nu er mit varmeforbrug på 67 m2 tilbage omkring 3500,- kr. om året og jeg har normalt 21-22 gr.
Det i betaler vil svare til et almindeligt godt isoleret mindre parcelhus, så noget er der galt. Er boligen meget gammel og dårligt isoleret?
Tjek om der er varme defekter nogen steder. Det kan være rør på varmtvandsbeholderen der er meget varme, selvom beholderen viser 45 gr. Tjek om beholderen er skruet for højt op, over 55 gr. vil den normalt stå og fylde varmt vand på hele tiden.
Kør hånden over gulvet hvor varmerørene er ført, hvis der er varmere ét sted end generelt, så kan der være et defekt rør.
Tjek for defekte termostater, er de meget gamle, styrer de varmen godt nok, bliver radiatorerne meget hurtigt varme ved den mindste justering.
Varme er ikke kun radiatorer og det hele skal tjekkes.
tilføjet af

Kender lidt til problemet

Jeg bor alene på 53 kvardratmeter og min varmeregning/elregning er altid skyhøj. Jeg ved godt det meste er afgifter, men stadigvæk....
Mine radiatorer er også gået i stykker. Jeg er ikke ret meget hjemme og bruger ikke fjernsynet overhovedet. Jeg bruger min computer, men den er energibesparende.
Jeg forstår ikke helt hvad det går ud på. Jeg blev også bedt om, at betale ekstra til varme sidste år, men jeg havde slet ikke haft varme på i min lejlighed. Heller ikke jeg kunne finde nogen grund eller nogen der kunne forklare mig det.
tilføjet af

Jeg tror også det er vejen frem

- Det ville være rigtig godt at få en uvildig vvs´er til at gøre det. Varme er også varmt vand, og jeg er nok lidt slem til lange bade, men får alligevel omkring 500 tilbage, når varmeregnskabet gøres op. Jeg bor på små 100 m2 og har normal stuetemperatur 21-22 grader. Min samlede a conto indbetaling udgør 6600 - så vel er der noget galt.
- Jeg ville, som sagt, få fat i en vvs-mand bede ham udfærdige på skrift, hvad han har undersøgt og er der defekter vil jeg henvende mig til husværten og bede om at få det udbedret - og så ville jeg lige så en slag omkring LLO, for det er ikke altid de er så villige til at forandre på noget, der er rene udgifter for dem.
tilføjet af

Ja det er nok en god ide

at få en til at se på, om der er noget galt. Men det er sikkert også dyrt. Lejligheden er fra 79. Jeg har desværre ikke selv så meget forstand på varmtvandsbeholderen og rørerne og sådan, så der må jo komme en ud og kikke på det. Når jeg tager bad sørger jeg for vandet ikke er særligt varmt, ved nemlig godt det er dyrt. Synes det er skide ironisk at netop mig der sparer så meget, får en kæmpe efterregning på 3200 kr! Jeg er fanme så sur på dem! Jeg skriver først et brev til dem, det er der en der har sagt jeg skal, men ellers vil jeg også klage over det til forbrugerombudsmanden. Men tak for svarene!
tilføjet af

jeg fik en regning på 58.000 kr.

jeg har en lejlighed på 87 m2, som tidligere stod tom i 16 år, grundet arbejde i grønland.
clorius skulle aflæse forbruget engang jeg var hjemme i en uge, til en begravelse, og der kom 2 mand, som bare råbte tal til hinanden.
de tjekker ikke, om tallet er rigtigt, de finder bare på et tal, og skriver det ned.
i de 16 år er der hverken brugt telefon, strøm, tv, eller noget som helst andet.
det endte med at det skulle i retten, men takket være en god advokat, turde administratoren ikke gå i retten.
jeg havde utallige gange ringet til administratoren om, at jeg var i grønland, så der var intet forbrug, men hvergang jeg ringede op, lagde hun røret på, uden jeg kunne forklare mig, de havde kun åben fra 9 til 10 en gang om ugen, altså kl.5 morgen, grønlansk tid.
det endte med at jeg sendte en fax, og til min store glæde var den udprintet på noget specielt papir, vist nok brændt på, så det var næsten umuligt for dem at læse, men de skulle jo komme med modbeviser.
det endte med, at jeg fik 15.000 kr. tilbage, og forsikringen betalte advokaten.
nu har vi skrottet clorius, og alle har fået sat varmt og koldt vandsfølere instumenter op, så de kan aflæse forbruget fra et eller andet sted, vi har også fået instrumenter på radiatorerne, og det siges at batterierne kan holde i 3 år.
vi har kun lidt varme tændt når vi er hjemme, der er lukket for varmen om natten, og vi betaler ca. 900 kr. for varme hver måned over fællesudgifterne, dette er inc. varmt vand.
tilføjet af

En VVS'er kan tjene sig selv ind hurtigt

Jeg er enig. Kan man ikke selv tjekke det, så kan man få en VVS'er til at kigge på det. Med så høj en varmeregning, så er jeg stensikker på at der er en fejl og han kan måske finde den fejl der får regningen ned på det halve og hvis det koster en plovmand at få ham til det, så er han tjent ind allerede efter en måneds tid.
Da min beholder gik i stykker lærte jeg dog hurtigt at tjekke de forskellige ting, for dét gav mig noget af et chok 😃
tilføjet af

Gode tips

Først, så tror jeg ikke på at lejlighedens alder er skyld i den høje varmeregning, jeg er sikker på at der er en eller flere fejl.
Hvis varmtvandsbeholderen ikke er pakket væk, så man ikke kan komme til den, så har den nogle rør nedenunder den og det er dem man lige kan lægge en hånd på. Afhængig af hvilken beholder det er, så har den et termometer oftest foroven, hvor man kan aflæse hvor varmt vandet er.
Når man har gjort det, så har du et aflæsningsskab et sted. Aflæs varmen 1 eller 2 gange hver dag omkring de samme tidspunkter og find ud af hvor mange KwH eller m2, afhængig af aflæsningsmetode, du/i bruger pr. dag og så prøv at sammenholde det med gennemsnitsforbruget hos det selskab du får varme fra. Den slags statistik fører de alle.
Jeg har også en grøn/økonomisk tankegang, men kan godt bruge 15 minutter i badet (og har nu en varmtvandsveksler der står på 48 gr.), men det er rigtigt surt når man prøver at gøre noget for miljøet og sig selv, at så skal man spise af med en defekt og det er jeg helt sikker på at der er tale om.
Som jeg skrev længere i et andet svar, så kan en VVS'er være en god og økonomisk løsning, det er muligt han koster en plovmand, men med den varmeregning, så kan det være han kan halvere den og det er udlejers pligt at udbedre defekten, så jeg syntes absolut du skal få fat i en, jo før jo bedre.
En VVS'er har som regel også en erfaring med gode tips til hvordan man optimerer sin varme, ikke fordi jeg siger du gør noget galt, men man kunne jo kigge ham over skulderen og se hvad han går efter og ikke mindst spørge ham, mens han er der, om noget er den rigtige måde at gøre tingene på.
Jeg har oplevet folk der tror de sparer på varmen ved at slukke helt for den i en periode om dagen og så når de er hjemme, så koger radiatorerne løs for at varme huset op og den er altså bedst, hvis man holder en lille temperatur hele tiden (15-18 gr.) når man ikke er hjemme eller sover og så skruer op til 21 gr. når man har brug for at der er lidt varmere.
Ak ja, en defekt varmvandsbeholder og en efterfølgende chokerende regning, kan gøre en meget klog omkring varme 😃
tilføjet af

Glemte lige noget

Med lejlighedens alder og størrelsen på regningen, så bør den regning kunne halveret (mindst) uden at du behøver tage kolde bade og mangle varme i lejligheden.
tilføjet af

at få

en efterregning og kan overhovedet ikke forstå at jeg skulle betale 4000 i efterregning,jeg plejer ikke at få efteregning???..jeg tror simpelthen de snyder os forbtuger..Det var efter jeg havde fået ny måler på radiatorene..jeg må sige at det var dyr omgang😮
tilføjet af

aflæs selv

før de kommer og aflæser din måler,så har du bevis..tjek efte om de har det samme tal som dig..der er helt sikke snyd med el,og varme regninger..man kan ikke stole på nogle mere😮...
tilføjet af

Ja jeg har faktisk også fået

nye målere på. De gamle, som beregningerne kommer fra, var sådan nogen målere med vand.
tilføjet af

Jeg har det på præcis samme måde

Jeg bruger heller ikke ret meget varme og el. Der er næsten aldrig varme på radiatorerne i min lejlighed, for det behøver jeg ikke.
Alligevel er det altid mig der får den dyreste regning, når jeg sammenligner med mine venner. Jeg får heller aldrig penge tilbage i løbet af året, men snarere en ekstra regning.
Jeg FATTER det ikke og er skide sur. Har også skrevet til dem, men får ikke rigtig svar eller hjælp til mine spørgsmål🙁
Flytter heldigvis sammen med min kæreste om et halvt år, så må en anden overtage den åbenbart MEGET dyre lejlighed. Jeg forstår det simpelthen ikke
tilføjet af

Hold nu op med jeres liggyldige klynkeri!

Det koster jo altså penge at fyre en lejlighed eller et hus op. Der er ikke andre til at betale for det, kun dig!
Nu har jeg læst hele denne tråd igennem, det eneste der ikke nævnes er det vigtigste og det der afgøre hvor meget varme der bliver brugt..
"jeg har maks. 20 grader, mine forældre bor i større og der er meget varmere, men de betaler mindre".
Der er højst sansynligt ikke isoleret så godt der hvor du bor, andre vinduer, m.m. Hvis du har det "køligt" vil du bruge meget energi - da der jo sidder en termostat på din radiator som lukker varmt vand ind i din radiator i forhold til luft temperaturen i rummet. Og da dine vægge er kolde bruger du mere varmt vand..
Prøv at fyr den op på 3, husk at luft ud og lave gennemtræk 10 minutter om dagen, "gammel luft" skal bruge dobbelt så meget varmt vand for samme varme..
Stop Klynkeriet.. Det koster 20.000 kr om året i olie at have et hus på 120m2 opvarmet, vær dog glad for at du bor i en lejlighed og kun skal betale 12.000 kr i varme :D
tilføjet af

............

Ved godt det lyder kynisk, men du skal, som de også foreslår, selv ha' aflæst dine målere for at sikre dig at sådanne fejl ikke sker. Og evt. kontakte udlejer hvis du mener der er problemer med varmesystemet.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.