28tilføjet af

Vagttårnet sept. 2008

Nu ved jeg ikke om der er nogen JVer tilbage på sol.dk, - eller om Jehovas Vidner hadebanden har fået jaget alle væk, men ellers har jeg et spørgsmål til det sidste Vagttårn, på side 10 bliver der nævnt forskellige fristelser at unge i organisationen kan udsættes for, bla.:

rygning,
fester med alkohol og stoffer,
umoralske film.
Disse tre forstår jeg.
Så er der et punkt jeg delvist forstår:
Lægge sin profil ud på internettet
og så er der et punkt jeg slet ikke forstår:
At tage en længerevarende uddannelse på universitet.
Er det imod jeres religion at tage en uddannelse?? Det ser sådan ud på det i skriver her i Vagttårnet.? Hvad er jeres begrundelse for at det er forkert? Det virker sådan lidt Amish-agtig.
mvh
Alkymisten3
tilføjet af

Uddannelse

JV mener ikke, at deres medlemmer skal have en længerevarende uddannelse, da de herved mister tid til at gåå ud og forkynde. Uddannelse er spild af tid, da Harmageddon alligevel er lige rundt om hjørnet......
MalteFnalte
tilføjet af

JW/WTS ønsker at alle skal uddannes i JW/WTS ...

´

... som gode og solide "vidner"!
De er nemlig rendt ind i det problem, at ca. 1/3 del af alle JV-Børnene forlader sekten!

Kunne jeg formå dig til at lægge mest mulig af teksten ind, for JV'erne nægter konsekvent at de fratråder en højere uddannelse - og siger at det var i gamle dage!

Jeg har kun denne, som det påstås ikke gælder mere:
http://www.quotes-watchtower.co.uk/education.html

Med venlig hilsen
jalmar
tilføjet af

Jeg er et J.V.

-det er de 2 andre ikke som har svaret og som tror at de kan svare.
Artiklen kommer ind på at vælge den rigtige vej i livet. Den opfordrer alle, men især unge til at tænke over hvilke valg de træffer i livet - tænke over hvor de forskellige valg fører dem hen.
Bibelen taler om at der er en vej som er rigtig at gå på (Esajas 30:21).
Når et ungt J.V. skal træffe valg i livet, skal han/hun tænke på at forblive på 'den rigtige' vej, når de træffer de forskellige valg.
Derfor er det klogt at rette sig efter de forskellige 'vejskilte' som er stillet op på den kristnes vej.
Disse 'vejskilte' befinder sig i den enkelte kristnes forståelse af bibelen.
Så man kan derfor ikke sige noget generelt om f.eks. hvilken uddannelse de unge skal tage - dette er helt op til dem selv (og deres forældre), hvis blot de sørger for at forblive på 'den rette vej'. Men dette hjælper 'skiltene' dem med.
Om vejledningen om ikke at lægge ens profil ud på internettet, er der jo nok tænkt på at man ikke skal udlevere sig overfor mennesker man ikke kender - udlevere data og personlige oplysninger som fremmede mennesker kan finde på at udnytte. Bliver alle unge, igennem medierne, ikke opfordret til at være på vagt på internettet?
Men artiklen, som du nok har set, fordømmer ikke nogen ting. Den opfordrer mennesker til at tænke over deres forskellige valg.
Som der står til sidst:
Alle veje fører et eller andet sted hen. Hvor vil du befinde dig når du kommer til enden af den vej du har valgt? Du vil ikke få meget ud af at stå der og tænke: 'Havde jeg dog bare valgt en anden vej!' Inden du tager det næste skridt hen ad livets vej, må du derfor spørge dig selv: 'Hvordan vil det "til sidst" gå mig?
-så det er blot en kærlig opfordring til at tænke sig godt om.
tilføjet af

Tak til jirene og tekst til Jalmar

Som ønsket af dig Jalmar, vil jeg lige skrive det udsnit jeg faldt over. Det er en underafsnit til den artikel Jirene korrekt beskriver.
-----------------------------------------------------------------
Hvordan vil det gå "til sidst"?
Unge udsættes ofte for fristelser og pres til at eksperimentere med ting der virker populære. Her er nogle typiske situationer der kunne opstå.
¤ Nogle udfordrer dig ved at sige at du ikke tør ryge.
¤ En velmenende lærer tilskynder dig til at tage en længervarende uddannelse på universitetet.
¤ Du inviteres til en fest hvor der vil være fri adgang til alkohol og muligvis stoffer.
¤ "Du skulle tage og lægge din profil ud på internettet," er der en der foreslår dig.
¤ En ven inviterer dig til at se en voldelig eller umoralsk film.

mvh
Alkymisten3
tilføjet af

hvad snakker du om ?

jeg er mere Jehovas vidner end du er det.
tilføjet af

Tja - jo jirene - Men hvis man er JV'er jirene hvad ...

´

er det så man skal tænke over/på?
... jirene SKRIVER:
Alle veje fører et eller andet sted hen. Hvor vil du befinde dig når du kommer til enden af den vej du har valgt? Du vil ikke få meget ud af at stå der og tænke: 'Havde jeg dog bare valgt en anden vej!' Inden du tager det næste skridt hen ad livets vej, må du derfor spørge dig selv: 'Hvordan vil det "til sidst" gå mig?

.... SVAR:
Der skal vist ikke megen forestillingsevne til at tænke sig, hvad det de facto er JW/WTS mener er "DEN RETTE VEJ"/"FOR HVORDAN DET VIL GÅ TIL SIDST" - Vælg en vej der fører væk fra Organisationen - Sandheden her er desværre snublende nær, nemlig tabet af det JW/WTS påstår er "VEJEN TIL ET EVIGT LIV" m/"jehova gud" - Som den/de unge til sidst vil miste, ved at vælge en vej der IKKE tilgodeser livet som et af JW/WTS's loyale proselytter = "Et jehovas vidne"!

-så det er blot en kærlig opfordring til at
tænke sig godt om, så man ikke vækker JW/WTS's Mishag.

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Må jeg bede om et lidt fyldigere citat

Nu har jeg jo ikke set bladet, så det er svært for mig at bedømme relevansen af dit spørgsmål. Kunne du eventuelt gengive lidt mere om, hvad artiklen egentligt siger om videregående uddannelser, for du har da ret i, at det lyder lidt utroligt???
tilføjet af

Prøv nu at forstå

tingene rigtigt, Jalmar.
Det jeg prøvede at forklare med artiklen var at alle de valg man tager har en konsekvens - enten i den ene eller den anden retning.
Det sidste afsnit jeg havde afskrevet fra bladet skulle forstås sådan at hvis du f.eks. vælger at ryge, så skulle man stille spørgsmålet: hvordan tror du så det vil så gå dig i sidste ende?
Eller hvis du vælger at gå til de eller de fester med alkohol og event. stoffer, hvordan tror du så det vil så gå dig "til sidst?"
Eller hvis du vælger en lang eller kort uddannelse, hvordan vil det så gå dig "til sidst?"
Eller hvis du vælger at gøre dit eller dat, hvordan tror du det vil komme til at gå?
tilføjet af

Kære Jirene :)

Der er mange ting i denne artikel. der burde få dig til at stoppe op og tænke.
Hvem er afsenderen, hvem er modtageren. hvad er målet med denne artikel, er de første spøgsmål, du burde spørge dig selv om, når du læser en artikel ;)
Vi har jo efter håneden fundet ud af at 2 ud af 3 af børnende i jehovas vidner, vælger en anden retning end jehovas vidner.
kilde http://religions.pewforum.org/reports
Så det er jo for at holde de unge i organigationen jehovas vidner, at denne artikel er til.
hvilket metoder bliver der så brugt, for at holde de unge mennesker i jehovas vidner?
jo det er sådan noget internt sprog, ikke almindeligt dansk, når der bliver sagt at de skal holde sig på vejen, så hentydes der til at de skal holde sig i jehovas vidners organigation. for ellers vil de komme til at dø, ligger der under ordene, da det er en af de falske forbier, i får ind opereret i jehovas vidner. så de stikker lige lidt til disse forbier, hvilket de gør tit.
Disuden så siger jesus selv, at der kun er en vej, og den er igennem ham, ikke en eller anden sekt. og han og kun han, kan give evigt liv.
Så kommer de til den del af teksten, med at de skal minde om at dem ude for jehovas vidner er under "satans styre", og derfor umoralske, derfor kommer der lige ekstra kommetaren om at der er eventuelle frie stoffer, jeg har aldrig hørt om en fest, hvor der var frie stoffer, jeg har været til en del, hvor der var fri bar, men det er også det tætteste, jeg kan komme på hvad du hentyder til her.
men det lader til at jehovas vidners kendskab til omverden er ret lille. og er med til også at skabe et os og dem forhold.
At de unge mennesker ikke må få en uddannelse, er jo fordi de ikke skalblive for kloge til at være i sekten.
Så som du kan se, så har denne artikel en masse ladet ord, der mest er ment til jer der er i jehovas vidner, men er mest ment til at holde jer fanget i frygt. og skuppe de tanker væk, der skulde få jer til at søge væk fra sekten af.
tilføjet af

intet mere

Der står så vidt jeg kan se ikke mere om uddannelse. Men i indlægget " jeg er JV " er en referat af artiklen.
mvh
tilføjet af

igen arrogance

du skriver (Jeg er et J.V. -det er de 2 andre ikke som har svaret og som tror at de kan svare)
Eller med andre ord det er åbenbart kun JV'ere der kan udtale sig om JV, og alle andre er løgnere og uvidende, det er i hvert fald hvad vi har hørt før.
Men nu er det jo også sådan at mange af de ting som der bliver fremført er jo overleveringer fra tidligere JV'ere.
Men de bliver måske ganske automatisk løgnere når de forlader JV?
Så kan man kalde det venlige rettelinier eller hvad man vil, men faktum er at mange tusinder af JV'ere har igennem de mange år, holdt dem selv tilbage fra personlig udvikling og holdt sig fra at forfølge evt. drømme eller ønsker om karriere som kunne hjælpe til for eks. økonomisk overskud, der jo altid kan bruges til det gode hvis man ønsker.
Men det bliver altså talt imod, og jeres elskede Rutherford, havde jo intet imod at selv leve i velstand imens mange af hans undersåtter boede i deres biler efter at have opgivet job og hus for at sprede budskabet.
Så vidt jeg er orienteret nåede hr Rutherford også et par ferier i den hårde periode og var ejeren af nogle ganske dyrebare biler.
Det eneste alt dette desværre peger på er det som JV's ledende organ ønsker allermest er at man ikke tænker selv, og det lykkes glimrende da mange uden at spørge sig selv hvorfor, blot adlyder og indordner sig.
Argumenterne er jo også at det er ikke modent at starte op på en lang uddannelse når Harmageddon venter lige rundt om hjørnet, hvilket det så har gjort i efterhånden mange år.
Men måske er det slet ikke så farligt og forkert at for eksempel få sig en god længerevarende uddannelse.
Måske en som i sidste ende kunne betyde noget godt for ikke bare en selv men også de mennesker man vil møde gennem sin karriere.
Hvorfor skulle vor herre dog have noget som helst imod det?
Spørg dig selv hvem det gavner mest at du ikke begynder at udvikle dig selv?
Gavner det Herren? Nej, dig selv? nej, dine omgivelser? nej, JV? ja se det var jo nok straks dem som ville være mest glade for denne situation.
mvh multani
tilføjet af

Har uddannelse da noget med troen at gøre?

Tak for svaret. Men hvorfor problematiserer I uddannelse på den måde? Jeg har da svært ved at se, at uddannelse på nogen måde skulle gøre en mindre egnet til at følge evangeliet?????
tilføjet af

Gået forkert

Hey Sveland !!
Burde du egentlig ikke høre til i forummet: Konspirationsteorier ????
tilføjet af

præcist godt bemærket

og det er jo netop her man bør stille spørgsmål ved den slags underlige anbefalinger.
Man skal da ikke bilde mig ind at et menneske som har taget en lang uddannelse og via den har hjulpet en masse mennesker, skulle være mindre værdig til en plads i paradiset en den dørbankende salgsassistent fra netto, eller som JV må lide under, vinduespudser.
Gad i øvrigt godt vide om en karriere inden for topsport også er imod JV's linjer, da de to kendte tennissøstre Serena og Venus Williams både er velhavende og har haft store succesfulde karrierer på trods af at de er begge en del af Jehovas Vidner
mvh multani
tilføjet af

nah, der er snakke om en almindelig sekt

ikke under konspirations teorie, det er almen viden, og teknikerne, er også ganske almindelige, så jeg vil ikke kalde det en teori, men bekendt viden :)
tilføjet af

Jeg er også et JV

Sådanne artikler er en vejledning ikke en løftet pegefinger. Det er en vejledning som man selv bør tage stilling til. Problemet med en længerevarende uddannnelse er at man kan komme til at koncentrere sig SÅ meget om den at man helt GLEMMER ens forhold til Gud og stille og roligt glider væk fra ham. Nogle mener fejlagtigt at man derved "ikke kan tjene organisationen", men det er ikke rigtigt. Det er vores forhold til Gud der kan komme til at stå på spil.
Der er også en anden fare. Efter endt uddannelse skal man også være på vagt overfor materialisme og kærlighed til penge. 1 tim 6:10 siger: "For kærlighed til penge er en rod til alt muligt skadeligt, og ved at tragte efter denne kærlighed er nogle blevet ført vild fra troen."
Og matt 6:24 siger: "Ingen kan trælle for to herrer; for enten vil han hade den ene og elske den anden, eller han vil holde sig til den ene og foragte den anden. I kan ikke trælle både for Gud og for rigdom."
Nu vil nogle sikkert protestere og sige at der ikke er noget i vejen for at have masser af penge. Nej det er der ikke...Også i bibelen er der omtalt nogle der tjente Gud og som også var rige. En af dem var Kong Salomon. Det er der skam heller ikke noget forkert i hvis man kan styre det og ikke lader det gå ud over ens forhold til Gud.
Til sidst vil jeg sige at vi som JV´er tjener Gud IKKE organinsationen, men det er da klart at vi støtter hinanden i det, for vores kærlighed til Gud er større end alt andet.🙂
Venligst brikj
tilføjet af

Hvis i tjender gud, hvorfor er organigationen, vigtigt?

For det er jo det artiklen ligger op til, hold dig på vejen, som vagttårnet ligger frem foran dig, og hvis du mener at det er gud, der er vigtig at tjene og ikke organigationen, kan du så nævne nogle tilfælde, hvor folk er gledet godt ud af jehovas vidner, og tjender gud, på en god måde?
Nu hiver du nogle mærlige typer for frygt frem, frygten for ikke at tjende gud. man får frielse, hvis man tror, man skal ikke komme til tusind møder om ugen, for at være en god troende, i bibelen, bliver der snakket pændt om dem der arbejder i marken, sørger for at der er mad til de andre.
uddannelse, føre også til mad, og rigdom, Så rigdom, er åbenbart også en ind programmeret falsk fobi? for at lokke jer til at sende flere penge til sektens ledere.
brikj prøv at se denne lille film, den er lidt lang, jeg beklager, men så kan du snakke med om det jeg snakker om, så vi ikke snakker om noget vi ikke forstår begge to, det er bare kedeligt ;)
http://www.freedomofmind.com/stevehassan/steve-hassan-on-the-strategic-interaction-approach-2003/
Så kan du også bedre forklare, der hvor jeg tager fejl. og hvor jeg har ret.
tilføjet af

Kære jirene - Så er vi mange der går under "Ingen ....

´

... regler uden undtagelser" - Ja faktisk er vi jo flere undtagelser end det modsatte - Selv JESUS KRISTUS nød livet med et godt glas vin og et veldækket bord - Hvilket vel indikerer at nyder man livet med måde og uden gene for sine medmennesker er det OK!

Både vi og vores unger har gået til fester og fester stadigt - Ingen af os har følt trang til stoffer (Kender forøvrigt ingen der har begået sig i det miljø) - Dem der som regel falder i den grøft, er unge uden opbakning hjemmefra, fra de hjem hvor forældrene har nok i sig selv, eller unge der pludselig får revet sig fri efter at have levet i f.eks. en religiøs spændetrøje!

DU bliver ved med "TIL SIDST" - DU ved ikke hvordan det vil gå dig "til sidst" jirene - DU har kun en LOVNING på en religiøs utopi - du kan håbe på er virkeligheden - en (U)-virkelighed som der er blevet råbt op om gennemsnitlig hver 10. år siden 1878!
Jeg har 100 vis af forskellige mere eller mindre uspecificerede håb jirene - Dit og andre JV'eres drejer sig specifikt om en ting om Ét HÅB jirene håbet på dette "TIL SIDST" nemlig "JW/WTS's EVIGE LIV" - Mister et VIDNE dette håb, mister samme vidne totalt alle illusioner om livet - Mister jeg 50% af mine HÅB - har jeg rigeligt med HÅB tilbage til at jeg lykkelig kan leve videre - Dette er noget jeg ved, da vi har prøvet at miste alt hvad vi ejede og havde - MEN så længe vi har hinanden, har vi HÅBET - og KÆRLIGHED til hinanden og LIVET jirene -!

... FORSKELLEN jirene ...
Dit og andre JV'eres "TIL SIDST" eksisterer i håbet om og på en snarlig afslutning for tingenes tilstand - en Ønskedrøm der måske, men formentlig ikke eksisterer som andet end
en Drøm - en sandsynlig Utopi - Som det jo har vist sig i alle de forkerte Profetier siden 1874 ...

JEG og mine ligesindedes "TIL SIDST" eksisterer IKKE, men HÅBET på en fortsættelse
og videreudvikling eksisterer - Både før og NU - Men også i fremtidens verden jirene!

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Groft manipulerende artikel

Hej Jirene
Jeg håber at du får rigtig mange svar på dit spørgsmål - lad mig her give dig det første.
Det er en MEGET groft manipulerende artikel som kun har ÉT formål - at få unge til at vælge at blive i JV som forkyndere og pionerer. Sekten ved jo godt at de medlemmer som er lettest at hundse med er dem som er opdraget i JV og aldrig har kendt andet.
Jo mindre uddannelse en person har, jo færre valgmuligheder har man i valget af arbejde - og det giver igen mulighed for at beholde de unge.
En videregående uddannelse vil med sikkerhed give unge mere kritisk sans og bedre mulighed for at se formålet med de forskellige tekster - det ønsker Vagttårnets forfattere naturligvis ikke.
Læs den nu lige igen og brug en overliner på de sætninger som kan ses som en opfordring til IKKE at tage en videregående uddannelse (eller for den sags skyld, en uddannelse overhovedet). Du vil nok ende op med en meget overmalet artikel.
JensenK
tilføjet af

Der er underligt nok ikke noget belæg for at Troen .....

´

... giver længere levetid -
og eller et bedre liv - Det er faktisk kun noget Troende tror!
Du/I kan så replicere, at det giver et bedre
liv efter Døden, og mulighed for genopstandelse og EVIGT LIV -
Der ligger TO ting i svaret til dette:
Det ene er ØNSKET om EVIG LIV, der efter min ringe mening, er en patetisk egocentrisk tro på, at man personligt mener man er indehaver af et sådant habitus, at man kan tilføre verden noget andre ikke kan - HVORFOR ellers tragte efter EVIGT LIV - Der gives jo ingen garantier for dette "EVIGT LIV" - derfor kan man så heller ikke påstå, at det er for at gense sine kære - Der er som jeg ser det kun en hvis portion egocentri i at ønske EVIGT LIV!
Det andet er det faktum, at der statistik set kun er omkring Et par hundrede
millioner år af menneskets færden her på Jord, der har skabt belæg for at "EVIGT LIV" ikke sker!

... brikj SKRIVER:
Sådanne artikler er en vejledning ikke en løftet pegefinger. Det er en vejledning som man selv bør tage stilling til.
.... SVAR: (Dette er et spørgsmål:)
Nu har jeg altså aldrig hørt, at et barn i en JV'familie har et væssentlig ord at skulle have sagt - Må det være en vejledning til FADEREN i huset - Og hvis samme Fader er JV'er med krop og sjæl (har mødt tvivlere) - Så er det JW/WTS mener Faderens lov -
Så spørgsmålet er hvor megen frivillighed der er i denne "vejledning", som jo hovedsageligt går ud på at tjene JW/WTS-Organisationen Loyalt - For ellers tjener faderen jo ikke jehova - Vel?

... brikj SKRIVER:
Problemet med en længerevarende uddannnelse er at man kan komme til at koncentrere sig SÅ meget om den at man helt GLEMMER ens forhold til Gud og stille og roligt glider væk fra ham.
.... SVAR:
I ovenstående besvarer du jo faktisk spørgsmålet - Jo højere uddannelse jo større er chancen for, at man lærer om livet og dets udvikling - Noget der vistnok ikke passer ind i JW/WTS-Organisationens måde at anskue livet på - Derfor siger du også med ovenstående:
"Jo dårligere uddannelse jo større er chancen for at personen "bliver ved" Troen på 'jehova gud'" - MEN her opstår så også problemet i din argumentation, for ifølge JW/WTS-læren kan man jo ikke "blive ved"/være loyal mod 'jehova gud' uden først og fremmest at være Loyal mod JW/WTS-Organisationen !
Hvilket faktisk er stik imod hvad BIBELEN siger!
For ifølge Bibelen skal du bare være Tro/Loyal
mod Jesus Kristus som er den eneste formidler til YHWH!(ApG.16:31 + 1.Tim.2:5,6)

... brikj SKRIVER:
Og matt 6:24 siger: "Ingen kan trælle for to herrer; for enten vil han hade den ene og elske den anden, eller han vil holde sig til den ene og foragte den anden. I kan ikke trælle både for Gud og for rigdom."
.... SVAR:
Jeg har bedt flere JV'ere svare mig på, hvordan man som JV'er kan overse, at netop det faktum, at man skal være LOYAL overfor JW/WTS-Organisationen = 1.Herre - LOYAL overfor Jesus Kristus det var 2.Herre - sidst og ikke mindst LOYAL overfor jehova gud, hvilket er den 3.Herre i denne opsamling, for at have muligheden for, at få sit EVIGE LIV - Og så har jeg endda udeladt den for mig ukendte faktor = de 144.000 Guddommelige som bliver lagt ind mellem JW/WTS og JESUS!
Og så synes jeg da du skulle kaste et blik på JW/WTS's regnskaber - de er tydeligvis mere end Loyal overfor deres formue/gud Mammon, som bliver forvaltet så JW/WTS i dag er en af de helt store spillere på det Økonomiske verdensmarked - Ifølge FORBES!

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Pointen med dit indlæg?

Har du da nogle argumenter for JV?
personligt er jeg gået de veje Iirene advarer mod, og jeg har det helt fint. Hvad der sker mig til sidst? Jeg slipper sgu nok for Jehova😃.
MalteFnalte
tilføjet af

Må jeg stille dig et spørgsmål

Jirene - har du selv skrevet den artikel til de unge ?
tilføjet af

Ja, det må du.

Nej, det er en artikel fra Vågn op. Det var Elsker-Vejen som stillede det spørgsmål om J.V. og uddannelse - han havde fået opfattelsen af at Vagttårnsselskabet opfordrer unge til ikke at tage en længerevejende uddannelse.
Jeg satte artiklen i for at han selv kunne danne sig en mening om det.
tilføjet af

Troende lever længere!!

Taget fra en diskussion på nettet:
Det, der har været anført fra ikke bare Niels Christian Hvidt, men også andre forskere, er, at det, at den enkelte tror og beder, har en effekt. Der siges altså ikke, at det er på grund af en overnaturlig kraft, at bønnen har en effekt, men det konstateres, at der er en klar sammenhæng, hvilket der kan være mange årsager til. Det er meget tænkeligt, at en af grundene til, at troende lever længere, er deres levevis, men mange forskere tillægger troen hos den enkelte og dennes psykiske effekt stor betydning.. F.eks. er det påvist, at folks spirituelle oplevelser, hvilket kan være alt fra mediterende yoga til bøn, påvirker udskillelsen af dopamin og serotonin, hvilket kan være forklaringen på, at troende mennesker har lettere ved at håndtere vanskelige situationer i deres liv
tilføjet af

Tak for dit svar :-)

Ha`en god aften.
tilføjet af

Her er min oplevelse diamentralt modsat ...

´

Jeg har godt nok læst to artikler der angav at Troende levede længere - Men begge bar præg af at være sklrevet af en dybt og en mindre dybt Troende mennesker, hvorfor jeg ikke har kunnet lægge disse til grund for et kvalitativt udsagn - Jeg tror mere på den med levevisen - for bevæger vi os ud er der vist ingen diskussion om, at Muslimer generelt er mere Troende end Kristne - Deres levetid er vist ikke højere end vores!
Re.: Min egen-oplevelser, stammer disse fra et længerevarende hospitalsophold (1/2 år i alt over 8 mdr.), hvor det var mit indtryk, at vi var delt i to grupper, nogle, her iblandt undertegnede, der tog problemerne som de kom - og dem der tog alle problemerne på forskud, og som ikke kunne forstå at noget sådant skulle overgå dem - Opholdet gr. defekten var invaliderende og Ruinerende for de fleste af os!
Husk også det gamle ord med fanden hytter sine - Af vores omgangskreds, har vi måttet begrave TRE jævnaldrende - alle TRE "kaldt hjem til deres gud" - Min gang i Kirken, kan bortset fra en Konfirmation tælles på samme Tre! 🙂

Med venlig hilsen
jalmar
P.s. Kunne godt tænke mig at læse de artikler du henviser til - på forhånd tak!
J*
tilføjet af

Jeg synes artiklens budskab er

Som jeg læser artiklen fortæller den:
1) Visse uddannelser kan skade troen
2) Det eneste legitime formål med en uddanelse er at kunne forsørge sin familie
3) Man bliver let opblæst af at tage en uddannelse
4) Det er åbenbart specielt galt med teoretiske uddannelser, fordi de ikke giver specielt praktiske færdigheder, så folk med dem bliver ofte nødt til at supplere med en praktisk uddannelse
Jeg synes artiklen bærer præg af, at den er skrevet til folk der ikke forstår det moderne samfunds uddannelser endsige, hvorfor folk uddanner sig. Set med mine øjne kunne man ligeså godt have skrevet en artikel om,
A) hvor selvisk det er IKKE at tage en uddannelse, da folk uden uddannelse statistisk set belaster de offentlige budgetter mere end de betaler i skat.
B) Eller man kunne kritisere uuddannedes tendens til at tro de ved mere om diverse emner end de eksperter der har brugt år af deres liv på at forstå netop de problematikker.
C) Eller man kunne skrive om, hvor svært det er for uuddannede at gennemskue hvilke ræssonementer der er valide i den kritik troende udsættes for. Dermed kan manglende uddannelse blive hæmmende for troen
D) Endelig kunne man jo påpege, at mange med manglende eller meget praktisk uddannelse, senere vælger en mere teoretisk uddannelse, fordi deres livserfaring har lært dem, at de har behov for mere teoretiske færdigheder.
Med andre ord finder jeg den artikel du viser meget manipulerende - den gennemgår problematikkerne omkring uddannelse meget ensidigt, så det indtryk den efterlader er, at formålet med uddannelse kun er at tjene penge (i virkeligheden et ret materialistisk syn på uddannelse), at uddannelse skyldes selvviskhed og er en belastning for troen, samt at uddannede ofte er opblæste. Så til dit spørgsmål må jeg konkludere, at ja, I synes at manipulere jeres unge til ikke at vælge uddannelse udfra lyst og evner, men i stdet fravælge uddannelse af årsager der godt kan tolkes som materialistiske og selviske behov i jeres trosretning.
Husk nu, at du selv spurgte.....
tilføjet af

En rigtig god gennemgang af "artiklens" kerne og mål ...

´

Og nogle rigtig gode argumenter for "Hvorfor og Hvorfor ikke"!

Takker

Mange hilsner
jalmar
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.