8tilføjet af

Tilbage til middelalderen.

De høje uddannelser kendetegner et samfunds åndelige og spirituelle kapacitet. Således var der allerede fra 1200 tallet en imponerende aktivitet i Paris, hvor almendannelse var i højsæde på de lavere fakulteter, medens man ved advancement til de højere kunne uddanne sig til jurist, præst og læge, efter at have modtaget den så for tilværelsen vigtige almendannelse, (hvilket det godt nok ikke hed dengang),🙂
Ved reformationen blev disse universiteter arnested for modstanden mod det nye, og de lærdomstraditioner de indtil da havde formidlet forstenede. Som modreaktion opfandtes de videnskabelige akademier hvor Galilei, Francis Bacon og andre store skikkelser, videreførte egentlig forskning.
Gennem middelalderen var universiteterne alene kontrolleret af statsmagten, der dengang i høj grad indbefattede kirken. Almendannelsen trådte i baggrunden eller forsvandt til fordel for et forsvar for kirkens ord og ikke mindst synspunkter.
I 1800 tallet opstod af “asken” universiterne igen med det "Homboldtske" som et enestående eksempel. Dannelse var igen nøgleordet, og som følge deraf, tog verden igen fart.
Men fristen var jo lidt kort, idag er trenden jo, at universiteterne skal være erhvervsuddannende eller rettede, og almendannelsen er igen smidt ud med badevandet.:)
Vi ser igen en reaktion hvor forskning så småt flytter over i institutioner der minder om middelalderens akademier, og lidt væk fra universiteternes favn. Derfra kan man så på behagelig vis, bestille de undersøgelser, man gerne vil have, med et helt bestemt resultat.
Denne forskydning, der jo er foranlediget af den ideologi, den siddende regering er rundet af, har nogle forfærdelige konsekvenser for samfundsudviklingen, og at tale om fri forskning i dag, er at lyve hastigere end en hest kan løbe.
Med de bedste uddannelser degraderet til simple leverandør af forprogrammerede “arbejdere” uden indgående kendskab til dannelsesmæssige faktorer i samfundet, er middelalderens elendighed omkring fornuft og indsigt igen ved at være nået. Med forskningen som gidsel hos statsmagten, der bruger enhver lejlighed til at true dem med mindre økonomiske midler, er den almendannende intellektielle stemme i samfundet forstummet. I middelalderen var det inkvisitionen, der tæmmede universiteterne.:)
Der er nu fri leg for myter og imponerende vrangforestillinger, hvilket de seneste år tydeligt har vist glimrende eksempler på. Der er endda givet lidt mere rum til den antiintellektuelle attitude, (som ligeledes herskede voldsomt under krisen i 30’erne.)
Forskningen er blevet statsmagtens tjener, og den offentlige mening er jo, at det er da det rigtige.:) Man kan vel ikke forlange et andet svar med indsigt, når almendannelse ikke præger beslutningsprocesserne? Sikke et tilbageskridt for almendannelsen og for samfundets muligheder.
Ripple
tilføjet af

det var da en

ordentlig mundfuld, kære ripple. Den må jeg tygge lidt på, inden jeg kan give dig et ordentligt svar. Men jeg kan dog foregribe dette svar ved at sige, at jeg synes din fremstilling både er meget forenklet og tendentiøs, og jeg er IKKE en af denne regerings støtter, hvad du sikkert ved fra andre sammenhænge. Men altså, jeg kommer igen senere med en svar til dig.
Jul
tilføjet af

Det ser jeg frem til:)

Jo da, den fremstilling er sgu vild kort.:) Lad os se med det tenditiøse, når du vender tilbage.:)
Ripple
tilføjet af

Almendannelsen skal samfundet

f.eks. i skolen, før universitet sørge for. Universitetsuddannelsen har mange gange et for landet økonomisk sigte. Men man bliver nok lidt forvirret over de politiske kræfter i dette land.
tilføjet af

Det er ganske forfærdeligt

... og det er alt sammen regeringens og dansk folkpartis skyld.
Nu hvor realitetssans og jordnærhed ikke længere skal stå i skyggen af forblommede idealer og politisk korrekthed er den intellektuelle stemme død.
Nu hvor det er lettere at få bevillinger til at forske i nanoteknologi end i Carl Gustavs von Skinkeschnitzel af Blommenbergs 1100 tals rosinsamling så er den ægte lærdom og almene dannelse død.

Jamen hvor er det dog bare noget jammer...nu mangler vi bare at Tøger Seidenfaden og de andre grædekoner spiller lidt tingene-er-ikke-hvad-de-var-engang-blues for os.
tilføjet af

Ja, kan du

huske et par ministre har udtalt at "vi skal satse på forskning"?
tilføjet af

:) Tak kammerat

for en enestående eksemplificering og understregning af min pointe.:)
Ripple
tilføjet af

Hvad er almen dannelse for dig ripple ?

For mig er almen dannelse mange ting og ikke uvæseentlig del af det jeg anser som almen dannelser er en god diskussionskultur hvor man undgår arrogante og nedladende svar til folk med holdninger man ikke deler. Med andre ord, at man respekterer andre holdninger end sine egne.
Mit forrige indlæg er nok ironisk, men ikke nedladende. Ironi fejler ingenting så længe man ikke misbruger den.
Grunden til at jeg valgte at bruge ironi, var fordi jeg syntes at dit hovedindlæg er noget tendentiøst. Tiderne skifter hele tiden. I 60'erne, 70'erne og til dels 80'erne har socialismen haft en dominerende rolle i kulturelle og holdningsdannende kredse. Man dyrkede høje idealer om retfærdighed og tolerance. Nu ser vi at borgerlige værdier er ved at være in. Nu er realitetssans, snusfornuft og jordnærhed ikke noget man skammer sig over. Det udlægger du på en meget dyster måde...intellektualiteten er død og dengang du kaldte dig modild talte du endda om en massepsykose.
Ærligt talt ripple...måske er tidens holdningsmode ikke lige i din smag, men jeg er sikker på at landet nok skal bestå med ære og værdighed. Du ved jo at den slags holdningsmæssige trends har det med at bølge lidt frem og tilbage.
Og hvordan er virkeligheden?...jo det går sgu da egentlig meget godt.
-Økonomien blomstrer.
-Der bliver i disse år produceret masser af god dansk musik og danske film.
-Indvandrerne er begyndt at komme ud på arbejdsmarkedet.
-Arbejdsløsheden er rekordlav.
-En nylig rundspørgeundersøgelse viste at 16 % færre indvandrere følte sig diskrimineret end tidligere.
-Kriminaliteten er holdt op med at stige.
Prøv at sammenlign dette med vores stedbroderland Sverige hvor man hårdnakket holder fast i de gamle idealer som du er så begejstret for.
-De kæmper med arbejdsløshed.
-De har massive integrations- og ghettoproblemer.
-Høj kriminalitet. Masser af racisme (begge veje) som er der, men som man ikke taler om undtagen blandt de svenske nynazister som der er mange flere af end i Danmark.
-Dårlig økonomi.
Måske er jeg bare en "enfoldig knaldperle" som er medløber på den "stundende massepsykose" men jeg mener nu det går temmelig godt og jeg frygter ikke fremtiden.
tilføjet af

:):):)

Jeg synes du skal være mere fleksibel, når du for dig selv vedtager, hvad der er ironi og hvad der er arrogance, således at det så tydeligt fremgår, at du blot undskylder dig selv, medens du degraderer andrs bidrag til arrogance.:)
Jeg vil i den forbindelse minde dig om, at mine bidrag ikke læner sig op af ideen om, at det er regeringen og DF's skyld det hele.:) Regeringen er synonym med den trend, der forlader det almendannende, hvilket jeg gerne forsvarer, medens DF alene er t symptom på almendannelsens manglende tilstedeværelse. Hvilket jeg ligeledes gerne forsvarer:)
Når jeg forsvarer noget, fremkommer jeg med indlysende klare eksempler på mine angreb. Så nu behøver du ikke forholde dig ironisk til den.:)
Lad mig med det samme sige, at den almendannelse mange kender, stammer fra Emma Gad. Det er ok, men det har intet at gøre emd den almendannelse vi her diskuterer. Det handler ikke om god opførsel.:)
Som du skriver, ændrer tiden sig hele tiden, og som alt andet ændrer indholdet af begrebet almendannelse sig også. Men det gør ideen om det ikke, hvilket mange dels glemmer, dels forbigår i stilhed, netop fordi man tillægger det en politisk oprindelse, hvilket er en klar fejl.
Du mener, at mit bidrag er tendentiøst....det ville være fint med en præcisering, og ikke så fedt med din netop tendentiøse henvisning til broderlandet Sverige.:) Du vil få mere end vanskeligheder ved at dokumentere eller sandsynliggøre, at dannelsesbegrebet i sverige skaber deres anderledes forhold end vi ser i Danmark.:) Den kommer du til at tage til dig igen.:)
Din beskrivelse af virkeligheden som eksempel på, at det går godt, er jo enestående som beskrivelse af misopfattelse af almendannelse. Du snakker nemlig om at det går godt for økonomien, at kulturen producerer mere, rekordlav arbejdsløshed, lidt indvandringsstatistik og kriminalitet.
Endskønt almendannelse ikke er så let at definere, da det opfattes dynamisk og altså foranderligt, er der alligevel principper, der kan siges at være endegyldige.:)
Du nævner, at realitetssans er i vælten, (jeg skal ikke her kommentere din ide om, hvad der var istedet). Men med en almendannelse i hånden, ville man let kunne se, at den ide er 100% forkert. Hvis man havde realitetssans i dag, ville man ikke fortsætte den dødssejler og ikke mindst ruten, vi i dag er indlagt til.
Mann ville ikke kaste sig ud i krig på den måde vi ser i dag, man ville ikke fortsætte med at favorisere en produktionsstil, der skaffer os flere problemer på halsen, og bare en til...:), man ville ikke anskue den menneskelige tilværelse alene som et økonomisk pekuniært projekt.
Almendannelse er en indsigt i verdens forhold, en evne til håndtering af modsætningerne man ser, og ikke mindst ens egen placering i disse. Et højt niveau af almendannelse skaber en forudsætning for en samfundsudvikling, der er mangesidet, rummelig men ikke skadelig for andre eller nogle.
Almendannelsen dels bestemmer retningen af udviklingen, dels tilpasser den sig. At vi i dag ser en udpræget grad af selvdannelse som følge af individualiseringen af samfundet, er ikke ensbetydende med, at der ikke kan eller skal være en fælles dannelsesramme.
Jeg frygter ikke fremtiden, men jeg er noget foruroliget over de mange eksempler på naiv ja enfoldig forholden.
Ripple
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.