5tilføjet af

Sigøjnere!

Hvad mener I?
I Helsingør har de i mange år haft succes med deres såkaldte romaklasse, kun for sigøjnerbørn. Da disse børn ellers intet lærer, er det primære mål at lære disse børn at læse og skrive, så de forhåntlig finder en anden levevej end kriminalitet.
Klassen er oprettet netop kun for romabørn, fordi man fra Helsingør kommune har erfaring med at disse børn har helt specielle behov, der ikke opfyldes i normale klasser.
Helsingør er det eneste sted i Danmark man har en høj koncentration af sigøjnere, så man kan overveje om de ikke er de der har mest forstand på disse børn. Nu er klassen dømt ulovlig, og skal opløses. Helsingør kommune nægter, de mener det er at svigte børnene...
Måske fremmer det ikke just kontakt mellem danskere og sigøjnere, at sigøjnernes børn isoleres i en klasse for sig selv, men måske giver det samtidig de børn den eneste mulighed for at få en chance for at lære noget...
Er det apartheid eller sund fornuft?
tilføjet af

Hmm

Det er et godt spørgsmål, da man kan argumentere for begge dele. Men jeg hælder nu mest til at dele klassen op. Ikke for at skade sigøjnerbørnene, men fordi jeg synes det er vigtigt for børnene at intigrere sig. Jeg er selv fra Helsingør og har gået på en skole med en sigøjnerklasse. Og det er heller ingen hemmelighed at jeg ikke er dansk. Og derfor har jeg haft mulighed for at kende en masse indvandrere. Jeg synes ikke kun dette gælder sigøjnere men indvandrere generelt. Vi/de har brug for al den integrationshjæl de kan få, og jeg synes derfor ikke det er hensigtsmæssigt at anbringe dem alle i samme klasse. Det er vigtigt at de kommer ud blandt danske børn og lærer den danske kultur at kende indefra og ikke kun fra en lærer i sigøjnerklassen.
tilføjet af

Glostrup

-afholder rygestopkurser - nu oprettes der kurser på tyrkisk og pakistansk således at de 16.000 tyrkere og de 6000 pakistanere i området kan stoppe deres rygning.
Og det er i sig selv fint nok, men kurset afholdes på tyrkisk og pakistansk...
Er det mig, eller går det helt galt når vi gang på gang tilpasser dette land til de fremmede?
Efterhånden kan tyrkere begå sig i danmark, uden at kunne et ord dansk. Hvad er præcis meningen??
Man må da mene, at hvis Danmark skal bekymre sig om en tyrkers helbred, må det da først være når han som minimum kan forstå dansk. Kan han ikke det, burde han høre under tyrkiets omsorg/mangel på samme!
tilføjet af

Vi er alle sigøjnerbørn (statsløse) for Vor Herre

Vi er alle sigøjnerbørn (statsløse) for Vor Herre.
Ingen må gøres til sigøjner (statsløs) for kongen eller staten.
Det står indirekte på Frihedsstøtten foran Hovedbanegården.
Det kan være noget af det første man ser, når man kommer til landet. Men det er også noget af det, de fleste af os danskere aldrig læser mere og glemmer.
tilføjet af

Skrivebordsforvaltning

Helsingør kommune har heldigvis fundet det hul, der skal til, for at klassen kan komme videre, men det er utroligt, at kommunens politikere skal til at finde den slags smutveje for at give nogle få unge mulighed for at få den undervisning, de har krav på. Det er jo bemærkelsesværdigt, at kommunalbestyrelsen siger, at det er her vi ved, hvordan og hvad der skal gøres, men det er de "overordnede bestemmelser", der spænder ben. Sikke noget burokrati, hør dog på dem, der "sidder med pølserne i dejen"
tilføjet af

En mentor

Her på falderebet, dagen før juleaften, er der lige tid til et svar.
Jeg er faktisk enig med dig. Integrationen kommer ingen vegne, hvis ikke børnene lærer hinanden at kende. På den anden side, det fungerer heller ikke at børnene bliver velintegrerede, men hverkan kan læse skrive eller regne...
Løsningen ser ud til at være lige for: Få børnene ud i de andre klasser, men hav ekstra lærere der kan hjælpe de to-sprogede (her ikke kun sigøjnere, men alle). Problemet er det koster penge, så der er ingen ekstra lærer. Og det betyder at hvis børn med problemer skal støttes og ofres meget energi på, går det meget hurtigt ud over hvad resten af eleverne lærer... I længden er jeg dog sikker på det vil være en ren overskudsforretning at bruge de ekstra resourser det kræver: Tænk hvad staten ville spare i udgifter til at lappe voldsofre sammen, fængselspladser og dyre retsager, samt overarbejdstimer hos politiet.... For slet ikke at nævne de personlige gevinster, ved at have et samfund, hvor færre skal slås med traumer efter overfald og voldtægt...
Regeringens seneste udspil på dette område, kunne tyde på at politikerne ENDELIG har fået øjnene op: Man vil have to-sprogede børn tilknyttet en mentor på skolen, én der ikke bare følger dem gennem folkeskolen, men én de bliver ved at være tilknyttet indtil de er færdiguddannede og etablerede på arbejdsmarkedet.
Jeg gik selv på en skole, hvor en enkelt lærer helt frivilligt havde påtaget sig den rolle for de to-sprogede børn hun underviste. Hun var en ildsjæl af dimensioner, og er skyld i at mange unge rødder blev ledt på ret køl. Også mange år efter de forlod skolen...
Det lyder som en god ide, og jeg ved det kan gøre meget godt for disse børn. Håber bare det bliver ført ud i livet, og regeringen også vil ofre de penge det koster.
God Jul!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.