11tilføjet af

Overboen lader sit barn lege til klokken 0.30 nat

Overboens barn er vokset til, en sød lille pige på ca. 2-3 år. Her hvor jeg bor er væggene tynde, man kan høre meget hvad naboerne foretager sig. Da pigen er blevet større lyder der derfor torden, bulder og brag, når hun fra morgen til nat løber rundt i lejligheden – ja helt frem til kl. 0.30! Det er for meget synes jeg. Det er en arabisk familie på 3, der bor oven over mig.
Jeg kender lidt til arabiske familier, har nogle bekendtskaber og har også besøgt dem sent om aftenen og bemærket at de lader deres småbørn bliver sent oppe til kl. 23- 0.00 stykker.
Jeg synes det er for meget at de lader deres småbørn leger til kl. 0.30 om natten. Det er hensynsløst mod deres naboer. Jeg har tænkt mig i første omgang at sige til dem at jeg føler meget generet og derefter sige til dem at det er bedst at de får lagt deres barn i seng inden kl. 23. Er det i orden at sige dette til dem?
Hvis jeg i stedet modtager et nej, at de ikke har tænkt sig at indrette og vise hensyn til deres naboer, hvad skal jeg så gøre? Har jeg muligheder for at klage?
tilføjet af

Overboen lader sit barn lege til klokken 0.30 nat

Hold da op. Du skriver det som om, at problemet er, at det larmer for naboerne. Tænk dog på, at en 3-årig ikke skal være oppe så sent! Jeg forstod udemærket dit indlæg i starten, og var enig med dig, men du nævner kun, at det larmer for jer naboer.
tilføjet af

Overboen lader sit barn lege til klokken 0.30 nat

Grunden til at jeg har undladt at skrive om at det er synd for barnet, at det er meget sent oppe (og dermed usundt for barnet), er for netop at fokusere på problemet for os naboer.
Jeg har mine klare holdninger til børneopdragelse, dem kan jeg fokusere på i et andet debatindlæg i anden dag. 🙂
Det jeg ønsker fokus på er os naboer, hvad vil skal finde os i og gøre ...
tilføjet af

Du skal klage over det.

Hvis du bor i en Boligforening,skal du klage over dem.
Det ligner ikke noget at sådan et lille barn,ikke ligger i sin seng ved den tid.
Men da det er en Arabisk familie,kan du ikke forvente dig andet.De ved ikke bedre.
tilføjet af

Du skal klage over det.

Nu ligger landet således at vi andre ikke skal opdrage andre folks børn. Det pålægges forældrene. Når det er sagt må der være nogle ordensregler i jeres beboelse. Normalt er det at der skal vises udvises udvidet hensyn efter kl. 23:00. Spørg viceværten/ejeren så skulle den være klaret hvis de altså retter sig efter reglerne. Gør de så ikke det, må du klage igen og igen og husk at gøre det skriftligt og få en kvittering for det. Din overbo kan blive smidt ud hvis de ikke retter sig efter hus ordenen. Den der vinkel med ungen kan du ikke bruge til noget.


Hvis du bor i en Boligforening,skal du klage over dem.
Det ligner ikke noget at sådan et lille barn,ikke ligger i sin seng ved den tid.
Men da det er en Arabisk familie,kan du ikke forvente dig andet.De ved ikke bedre.
tilføjet af

Du skal klage over det.

Ja, det er i en boligforening. Kender du noget til klagemulighederne?
Det er en arabisk familie, og der kører der nok nogle andre traditioner for sengetider til småbørn.
tilføjet af

Overboen lader sit barn lege til klokken 0.30 nat

Du er nød til at oplyse flere ting.
Det er totalt ligegyldigt, om det er en arabisk famile/barn.
Du oplyser kun, at du bor i en boligforening, hvilket blot betyder at den består af over 7 boliger.
Oplys venligst om det er almennyttigt boligbyggeri, og om der er et ordensreglement? I så fald hvad det siger, inden for dette område.
Reglerne for almenlejeloven siger, at der kræves 3 klager over 3 måneder fra 3 forskellige lejere, for at en lejer kan opsiges. Dette kan ændres såfremt det er specifiseret i kontrakten.
MVH
Megaprofilos
tilføjet af

Man kan ikke klage over kulturberigere

De er vores gæster.
tilføjet af

Er du sikker på, at det er den lille pige?

Det kunne jo tænkes, at det var en eller flere af familiens fritgående geder, der traskede rundt
tilføjet af

Overboen lader sit barn lege til klokken 0.30 nat

det er en almen boligorganisation med over 5.000 boliger.
I husordenen for denne afdeling står der: "fjernsyn, musikanlæg og instrumenter bruges under hensyn til øvrige beboere. Vis særlig hensyn efter kl. 23.00"
Der står ikke noget om småbørn, der leger om natten.
tilføjet af

Overboen lader sit barn lege til klokken 0.30 nat

det er en almen boligorganisation med over 5.000 boliger.
I husordenen for denne afdeling står der: "fjernsyn, musikanlæg og instrumenter bruges under hensyn til øvrige beboere. Vis særlig hensyn efter kl. 23.00"
Der står ikke noget om småbørn, der leger om natten.

Nej.. En kampvogn er heller ikke et instrument eller nogle af de andre to ting.. Men derfor må man jo nok stadigvæk ikke have en M1 Abrams stående i tomgang på 5. sal på Nørrebro..
tilføjet af

Overboen lader sit barn lege til klokken 0.30 nat

det er en almen boligorganisation med over 5.000 boliger.
I husordenen for denne afdeling står der: "fjernsyn, musikanlæg og instrumenter bruges under hensyn til øvrige beboere. Vis særlig hensyn efter kl. 23.00"
Der står ikke noget om småbørn, der leger om natten.

Først og fremmest er det væsentligt, at det er amennyttigt lejbyggeri. Dermed er det den almene lejelov der gælder.
Hvis der står "vis særligt hensyn efter kl 23" så er det ligegyldigt om det omfatter disse instumenter eller tv-apparater.
Som jeg skrev tidligere, kræver det 3 klager fra 3 beboere, over en periode på 3 måneder, for at opsige en lejer i dette tilfælde.
Det du skal hæfte dig ved her, i første omgang, er at man skal vise særligt hensyn efter kl 23. Med dette argument, henvender du dig til bestyrelsen, eller evt din lokale visevært. Dermed modtager familien Deres første klage.
Tal evt med andre i opgangen, således at de vil underskrive en samlet klage til boligselskabet. Dermed bliver støjsenderene opsagt.
De fleste almennyttige boligselskaber er pålagt, at forsøge at mægle. Derfor kan du komme ud for at skulle føre en dialog med den famile i første omgang. Forhåbentligt ændrer de adfærd efter dette.
MVH
Megaprofilos
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.