25tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun 13.000 kr.?

Hvorfor er elevlønnen kun 13.000 kr. om måneden før skat? Man skal arbejde 37 timer for disse om måneden, og det svarer derfor til en timeløn på langt under mindstelønnen.
Hvordan kan det være, at man fastsætter en løn til under mindstelønnen, når man samtidig kører på overenskomst? Er det lovligt?
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun 13.000 kr.?

Er du mere værd ❓
tilføjet af

Elev

Det er da klart. Som elev er du jo i gang med at lære noget, dvs. du kan det ikke i forvejen, hvilket igen betyder du ikke fortjener højere løn.
F.eks. En tømrer skal kunne sit håndværk for at være sin løn værdig.
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun 13.000 kr.?

Arbejdsgiveren skal betale skole og får ydermere ikke dækning for de perioder hvor eleven er på skole, der skal afses en eller flere medarbejdere til at tage sig af eleven.
Det var noget ringere da jeg kom i lære i 1970, lønnen var 580 kr første læreår stigende til 1100 sidste år................. hvor den var 2800 overenstkomstmæssigt for en nyudlært.
Har Du mere brok ?
tilføjet af

Hvorfor er der en prik under et spørgsmålstegn?

hvorfor sidder prikken ikke oven over spørgsmålstegnet?
Er det lovligt?
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun 13.000 kr.?

Det rigtige svar er følgende:
Niveauet for elevlønninger forhandles mellem overenskomstens parter, som på det kommunale område er Kommunernes Landsforening (KL) og på det regionale område er Regionernes lønnings- og takstnævn (RLTN) og HK/Kommunal. Lønnen er fastsat ud fra, at elever er i en oplæringssituation og derved ikke kan sidestilles med en uddannet medarbejder. Der er formentlig også skelet til, at unge (under 25 år) ikke har så store leveomkostninger.
HK/Kommunal har for nogle år siden forhandlet, at voksenelever der er fyldt 25 år, får en højere løn p.t. 18.800 kr. pr. mdr. + pension på 15,5 % (på det kommunale område).
I Danmark har vi ikke begrebet ”mindsteløn”, da løn- og ansættelsesvilkår netop bliver aftalt mellem overenskomstparterne. Hvis vi havde en mindsteløn, ville det være Folketinget der fastsatte denne.
tilføjet af

Kære lille Kristian.

Min søn, han står op Kl:05:00, han spiser morgenmad, også cykler han så lige de 10-Km ned til bussen, han køre hjemmefra Kl: 05:45 om morgenen, men han kommer så til gengæld også tidligt hjem.
Det er kun sket et par gange at klokken er blevet over Kl:17:15, og han er såment bare i !"lærre", jeg regnede det ud her i dag????????????????.
HANS "timeløn" er 6,47-Kr i timen [???] , SEKS KRONER OG FIRE TI SYV øre i timen, også kan regeringen ikke fatte at unge/børn ikke gider gå i lærre, jeg vil så give politikkerne ret i, at man skal være lidt mere end bare almindelig usandsyndelig DUM, for at gå på arbejdet i næsten 12-timer, for UNDET 75-KRONER OM DAGEN.
75-KRONER om dagen, det koster 1-KRONE at trække i toilettet, får man dårlige nerver og tyndskid bare en dag om måneden, så er hele månedetslønnen jo smuttet i vandafledningsafgifter 😃 , det er jo latterligt, men det er rigtigt.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

OK

super spændende.... [:|]
tilføjet af

Hvor er det dog plat-det du skriver

Trådstarteren skriver om en løn på 13000 kr. FØR SKAT.
Og så kommer du med et total ubrugeligt "regnestykke" hvor du får et "resultat" hvor din søn får 6,47 kr. i timen. Det svare til en ugeløn på 239.39 om ugen (6,47 X 37) og dette er er jo før skat, ikke ❓ 😃 For trådstarten snakker jo om løn FØR SKAT.
HVORDAN KOMMER DU FREM TIL AT DIN SØN HAR EN ARBEJDSDAG PÅ NÆSTEN 12 TIMER ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
Din søns arbejdsgiver skal vel ikke betaler for at din søn står op kl. 5 om morgenen 😃 😃 😃 😃 😃
Fordi din søn åbenbart bruger omkring 4 timer på at kommer til og fra arbejder om dagen, det kan du da ikke bruge i din udregning på din søns timeløn.
Kom dog med de sande og rigtige tal, poul og ikke disse FIKTIVE TAL, som er fremkommet ved dine fantastiske og ubrugelige udregninger.
Har du haft dine 7 lommeregner i brug igen ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
Og bare for lige at udstille dit regnestykke og også for at vi bedre kan sammeligne trådstarterens 13000 kr. FØR SKAT:
Din søn har en timeløn på 6.47. Det vil sige en dagsløn på 47,878 kr. (37/5 x 6,47=47,878) og det giver en årsløn på 10533,16 (47,878 x 220=10533,16) Et normalt arbejdsår har ca. 220 arbejdsdage. Det giver så en månedsløn på 877,76 (10533,16/12=877,76)
Så du vil altså have os til at tro på at din søn tjener 877,76 kr. om måneden
Hvad er din søn i lære som ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
Kom dog med de RIGTIGE TAL, poul [!] [!] [!] [!] [!]
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun 13.000 kr.?

Klap lige hesten brormand, er din søn en af de forkælede hvalpe der har fået hvad man pegede på i sin opvækst eller hvad?Det er squ da klart han ikke skal have mere i løn, ellers var der da ikke nogen mening i at lære noget, løn efter evner.Jeg kan da også sejle en båd med påhængsmotor, men kan squ da ikke sejle en færge vel. Læring tager den tid det nu tager, og lønnen er der efter. slut
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun 13.000 kr.?

Hvorfor er elevlønnen kun 13.000 kr. om måneden før skat? Man skal arbejde 37 timer for disse om måneden, og det svarer derfor til en timeløn på langt under mindstelønnen.
Hvordan kan det være, at man fastsætter en løn til under mindstelønnen, når man samtidig kører på overenskomst? Er det lovligt?

Uddannelse handler om at investere i at blive dygtigere. Det skal hest resultere i, at man på et senere tidspunkt kan tjene mere. Sådan er det altid med investering. Udgifter kommer før indtægterne, til gengæld skal det i længden gerne betale sig. Men sandsynligvis er der til den tid nogen som ”glemte” at dygtiggøre sig i tide for til gengæld dengang,at tjene mere. De vil sandsynligvis komme til at tjene mindre, eller måske blive arbejdsløse på et senere tidspunkt i livet. Til den tid vil de sikker finde det rimeligt, at du bliver ”malket” i skat m.m. så de kan få det bedre på din bekostning.
Så måske er klogeste at score kassen her og nu, og sidenhen leve højt på andres penge.
tilføjet af

Han laver vel klemmer,eller sortere roer,

som en del af aktiviseringen.
Nu bliver alt jo pustet op, til noget helt specielt i den kreds.
Du får ikke noget svar, bare de sædvanlige fiskerhistorie uden relevans.
tilføjet af

Kære lille Kristian.

Det var da dumt og høre på, min søn køre længe for og passe hans job. Han fortjener mere end de andre lærlinge som kun skal gå i 5min.
Dejligt at han tager det arbejde, men det sku ikk værre end så mange andre. Havde selv arbejde hvor jeg skulle møde kl5 engang. Det var da surt men nogen skal betale for maden på bordet.
Min søn, han står op Kl:05:00, han spiser morgenmad, også cykler han så lige de 10-Km ned til bussen, han køre hjemmefra Kl: 05:45 om morgenen, men han kommer så til gengæld også tidligt hjem.
Det er kun sket et par gange at klokken er blevet over Kl:17:15, og han er såment bare i !"lærre", jeg regnede det ud her i dag????????????????.
HANS "timeløn" er 6,47-Kr i timen [???] , SEKS KRONER OG FIRE TI SYV øre i timen, også kan regeringen ikke fatte at unge/børn ikke gider gå i lærre, jeg vil så give politikkerne ret i, at man skal være lidt mere end bare almindelig usandsyndelig DUM, for at gå på arbejdet i næsten 12-timer, for UNDET 75-KRONER OM DAGEN.
75-KRONER om dagen, det koster 1-KRONE at trække i toilettet, får man dårlige nerver og tyndskid bare en dag om måneden, så er hele månedetslønnen jo smuttet i vandafledningsafgifter 😃 , det er jo latterligt, men det er rigtigt.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Kære lille Kristian.

13000... er da meget passende for en elev.
Jeg har selv været det men det er 10 år siden, og der virkede ca 8000 kr ok. Det var til basal mad og toget fem og tilbage, så 13000 må også være nok nu hehe .
Hvis jeg var arbejds-giver ville jeg dog skrue den op til 20.000 kr ca for det er oftest lærlingen eller "den alm arbejder" som laver "gulv.arbejdet!"
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun 13.000 kr.?

hvis du ikke selv kan se grunden. vil jeg skære det ud for dig.
fx:
du hyre et advokat firma til at gennem gå papirerne ved et hus køb. koster dig 30.000kr. vil du så stille det tilfreds med en elev gennemgår dem?
du vælger at bygge et nyt hus. til værdi af 5.000.000kr ville du have at det blev udført af ikke uddannede folk ?
jeg kan blive ved.
Elever/lærlinge skal ikke have det samme i løn.
1: manglende erfering.
2: de er sikret mod fyring og andre ting.
3: skal ikke betale fuld a-kasse med mere.
4: ofte koster en lærling mere end de bringer ind til firmaet. pga fejl osv.
Hvorfor er elevlønnen kun 13.000 kr. om måneden før skat? Man skal arbejde 37 timer for disse om måneden, og det svarer derfor til en timeløn på langt under mindstelønnen.
Hvordan kan det være, at man fastsætter en løn til under mindstelønnen, når man samtidig kører på overenskomst? Er det lovligt?
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun ikke kun 3.000 kr.?

At en lærling skal bruge meget tid og begår flere fejl i forhold til faglært, ja det må da være rimeligt at lærlingen får betalt for den spildte tid.
Ham arbejdsgiver er bare en dum skid.
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun ikke kun 3.000 kr.?

da jeg stod i lære, fik jeg 1700 hver 14 dag.
startet på en løn 27,71kr i timen. i 1996
så tror ikke folk kan klage idag
At en lærling skal bruge meget tid og begår flere fejl i forhold til faglært, ja det må da være rimeligt at lærlingen får betalt for den spildte tid.
Ham arbejdsgiver er bare en dum skid.
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun ikke kun 3.000 kr.?

Så er vi vist enige at det skal helst give overskud at arejde 8 10 eller 12 timer i døgnet.
Jeg går underskud hver gang, og jeg jeg GIDER ikke gå på job igen hvis jeg ikke kan gå hjem med bare 10 kroner i lommen.
Og det mener jeg helt seriøst, så hellere blive hjemme!
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun ikke kun 3.000 kr.?

At en lærling skal bruge meget tid og begår flere fejl i forhold til faglært, ja det må da være rimeligt at lærlingen får betalt for den spildte tid.
Ham arbejdsgiver er bare en dum skid.

Det er pokkers dyrt at smide en lærling før tid, så langt de fleste venter til han er færdig.
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun ikke kun 3.000 kr.?

I øvrigt er "elevønnen" fin som den er, hvis 3 foustætninger er opfyldt:
1 du har til vejen og dagen, altså du sulter ikke og mangler ikke mad.
2 du kan betale dine regninger
og 3 du har også til et nyt kæleskab hvis det skulle være nødvendigt.
8000 eller 13000 eller 20000 kr handler ikke om hvor man får dem fra, eller lign, men hvordan man bruger dem!
Nogle gange kan jeg leve i en en uge for under 200 kr, og andre gange kræver 3 dage 3000 krroner hehe.
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun ikke kun 3.000 kr.?

Underskiver lig!
Som elev: Der skal være penge nok til at komme fra og til job, og mad på smøret, og den slags!
Ellers er 13000 ikke OK hehe. Det skal men andre ord være til at man kan købe det som ikke "følger med"...
Jeg overlevede dog både på SU, kontnathjælp og sygedagpenge og hvad det ellers hedder.
Men mit liv ville være MEGET anderledes end det er såfremt SU-en ikke er som den er, eller der skulle ske besparelser i den, eller hvis kontanthjælpen kom ned på 3000 kroner!
Jeg kunne nok klare mig med en brøddel mindre, men går vi under 1000 pr måded i forhold til nu, så får jeg problemer!
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun ikke kun 3.000 kr.?

hvordan vil du så leve. hvis du ikke har nogen indtægt???
Så er vi vist enige at det skal helst give overskud at arejde 8 10 eller 12 timer i døgnet.
Jeg går underskud hver gang, og jeg jeg GIDER ikke gå på job igen hvis jeg ikke kan gå hjem med bare 10 kroner i lommen.
Og det mener jeg helt seriøst, så hellere blive hjemme!
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun ikke kun 3.000 kr.?

du får mindre på kontanthjælp så ved ikke hvor du vil hend med det der
Underskiver lig!
Som elev: Der skal være penge nok til at komme fra og til job, og mad på smøret, og den slags!
Ellers er 13000 ikke OK hehe. Det skal men andre ord være til at man kan købe det som ikke "følger med"...
Jeg overlevede dog både på SU, kontnathjælp og sygedagpenge og hvad det ellers hedder.
Men mit liv ville være MEGET anderledes end det er såfremt SU-en ikke er som den er, eller der skulle ske besparelser i den, eller hvis kontanthjælpen kom ned på 3000 kroner!
Jeg kunne nok klare mig med en brøddel mindre, men går vi under 1000 pr måded i forhold til nu, så får jeg problemer!
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun ikke kun 3.000 kr.?

Det jeg poointe et kun at beløbet så er 4000 9000 eller 18000, så skal jeg bare have til maden og vejen, så skal jeg nok klare mig.
Jeg har som sagt prøvet at klare mig i en uge for 200 kr, og nej det var ikke sjovt, men det virkede !! ;)
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun ikke kun 3.000 kr.?

ja. ellers må man tage et extra job. det gjorde jeg.. 37 timer på lærepladsen. omkring 20 timer i Føtex. for at få det til at køre rundt.
Det jeg poointe et kun at beløbet så er 4000 9000 eller 18000, så skal jeg bare have til maden og vejen, så skal jeg nok klare mig.
Jeg har som sagt prøvet at klare mig i en uge for 200 kr, og nej det var ikke sjovt, men det virkede !! ;)
tilføjet af

Hvorfor er elevlønnen kun 13.000 kr.?

KUN, skrev du KUN - så prøv med SU !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.