27tilføjet af

Hvem kan udregne vilddyrets tal?

tilføjet af

At Notere

„Alle de civilisationer der har eksisteret, er til sidst gået til grunde. Historien er én lang beretning om mislykkede bestræbelser, uindfriede forhåbninger . . . Som historiker må man altså lære at leve med tanken om at tragedien er uundgåelig.“
Det er værd at notere sig, at mange civilisationer er faldet. Hvorfor mon?
tilføjet af

Ja, det er jo nemlig det

På de tyske soldaters bælter under Den Anden Verdenskrig, stod der: GOTT MIT UNS
http://www.bowness.demon.co.uk/belt.htm
Hvis Gud virkelig var med dem, var de nok blevet stående. Tyskland faldt jo, selvom det har rejst sig igen.
tilføjet af

Tyskerne horede med nazismen

Babylon var en stærk magt, kulturel, videnskabelig og økonomisk. Stort set uindtagelig for andre omkring liggende magter. Babylonens fald bestod i den rådnede op indefra, moralsk fordærv og falsk stolthed førte dem til nederlag.
Man kan vælge eller lade være med at tro på Gud ødelagde Sodoma og Gomorra, men ødelagte blev de. Biblens fortæller det var moralsk fordærv, først og fremmest seksuel fordærv.

Det samme gælder ved Jerusalems ødelæggelse, de gennemlevede ligeledes moralsk forfald og falsk stolthed. De havde ikke nok i deres religion og kultur, men bejlede til nabo rigernes religion og kultur. Hvilken underminerede deres egen styrke og den værdi, der samlede landet.
Ez.16:
v22 Mens du begik alle dine afskyelige handlinger og horede, glemte du din ungdom, da du var nøgen og bar og lå og sprællede i dit blod. v23 Men efter al din ondskab – ve dig, ve, siger Gud Herren – v24 byggede du dig en forhøjning og anlagde en høj på hvert eneste torv; v25 på alle gadehjørner byggede du din høj. Du gjorde din skønhed til noget afskyeligt, du spredte benene for enhver, der kom forbi, og horede og horede. v26 Du horede med dine naboer egypterne med deres store lem; du horede og horede og krænkede mig. v27 Da løftede jeg min hånd imod dig og skar ned på de ydelser, der tilkom dig. Jeg prisgav dig til dine fjender, filisterkvinderne, der skammede sig over dit skamløse liv. v28 Så horede du med assyrerne, fordi du ikke havde fået nok; du horede med dem, men fik stadig ikke nok. v29 Så udstrakte du dit hor helt til kræmmerlandet, til Kaldæa, men heller ikke dér fik du nok. v30 Hvor var dit hjerte sygt af begær, siger Gud Herren, når du som en anmassende skøge gjorde alt dette, v31 byggede din forhøjning på alle gadehjørner og anlagde din høj på hvert eneste torv. Men du var ikke som andre skøger, for du var ligeglad med skøgeløn. v32 Når en kvinde begår ægteskabsbrud, tager hun fremmede mænd i stedet for sin egen mand, v33 og skøger får betaling. Du derimod giver gaver til alle dine elskere, du køber dem til at komme til dig alle vegne fra, så du kan hore. v34 Du har det modsat andre kvinder med dit hor. Det er ikke dig, der bliver opsøgt til hor; men du giver skøgegaver og tager ikke selv imod skøgeløn. Sådan er du modsat de andre.
tilføjet af

Om nazisters tro

En del nazister var ateister, eller fornægtede Jesus Frelse.
Kort før Herman Gøring gjorde selvmord besøgte en præst ham. Men Gøring nægtede at acceptere Jesus som hans frelse. Præsten spurgte ham om han ikke tænkte på hans datter gerne ville møde ham i himlen. Gøring svarede: hun tror på hendes måde, jeg på min.
Er det ikke et svar fra en ateist?
tilføjet af

Og JV/WTS horer alligevel................

'
.........Med Vilddyret i næsten alle dets underliggende faser:
http://osce.usmission.gov/Cordoba/Cordoba_NGOs.pdf
(Gå i søg og skriv Jehovas - og derefter Watchtower - Hvorefter man kan se at Jehovas Vidner har 2 repræsentanter og Vagttårnet har en repræsentant - alle tre RIDDER "The Wild Beast" med fornøjelse - selv til fødselsdage!
http://www.guardian.co.uk/religion/Story/0,2763,574175,00.html
http://www.randytv.com/secret/unitednations.htm
http://www.randytv.com/secret/wtandwho.htm

jalmar
tilføjet af

Det er nemlig rigtigt

Læg mærke til hvad der blev sagt til israelitterne inden de gik ind i det forjættede land:
"Sig ikke i dit hjerte, når Jehova din Gud støder dem bort foran dig: ’Det er for min egen retfærdigheds skyld at Jehova har ladet mig gå ind for at tage dette land i besiddelse,’ men det er for disse nationers ugudeligheds skyld at Jehova driver dem bort foran dig. Det er ikke for din retfærdigheds skyld eller for dit retskafne hjertes skyld at du går ind for at tage deres land i besiddelse; nej, det er for disse nationers ugudeligheds skyld at Jehova din Gud driver dem bort foran dig, og for at holde det ord som Jehova tilsvor dine forfædre, Abraham, Isak og Jakob. Og du skal vide at det ikke er for din retfærdigheds skyld at Jehova din Gud giver dig dette gode land at tage i besiddelse; for du er et stivnakket folk." (5 Mosebog 9:4-6)
Skriftstedet forklarer hvorfor Kana'ans land blev omstyrtet.
Tak for en fin kommentar.
V.h. ftg.
tilføjet af

Konsekvensen af at skue herligheden

Nogle skrifsteder!
Ez.5,5-13:
v5 Dette siger Gud Herren: Dette er Jerusalem! Jeg lagde den midt iblandt folkene, med lande rundt om. v6 Men den trodsede mine bud og blev mere ugudelig end folkene, den trodsede mine love mere end landene rundt om. For de forkastede mine bud og fulgte ikke mine love.
v7 Derfor siger Gud Herren: I er værre end folkene omkring jer med jeres larmen; I har ikke fulgt mine love og ikke holdt mine bud, men I har holdt de omboende folks bud. v8 Derfor siger Gud Herren: Nu kommer jeg selv over dig og holder dom over dig for øjnene af folkene. v9 På grund af alle dine afskyelige handlinger gør jeg imod dig, hvad jeg aldrig før har gjort og heller aldrig vil gøre igen: v10 Fædre skal æde deres sønner og sønner deres fædre; for jeg bringer straf over dig og spreder resten af dig for alle vinde.
v11 Så sandt jeg lever, siger Gud Herren: Fordi du gør min helligdom uren med alle dine ækle og afskyelige guder, vil jeg bruge ragekniven uden barmhjertighed og skånsel. v12 En tredjedel skal dø af pest eller omkomme af sult i dig; en tredjedel skal falde for sværd rundt om dig; en tredjedel vil jeg sprede for alle vinde, og dem vil jeg forfølge med draget sværd. v13 Min vrede får frit løb, og jeg stiller min harme på dem, så jeg får hævn. Så skal de forstå, at jeg er Herren; jeg taler med lidenskab, når jeg giver min harme mod dem frit løb.
Matt. 23, 37-39:
v37 Jerusalem, Jerusalem! du, som slår profeterne ihjel og stener dem, der er sendt til dig. Hvor ofte ville jeg ikke samle dine børn, som en høne samler sine kyllinger under vingerne, men I ville ikke. v38 Se, jeres hus bliver overladt til jer selv, øde og tomt. v39 For jeg siger jer: Fra nu af skal I ikke se mig, før I siger: Velsignet være han, som kommer, i Herrens navn!«
Matt. 12,43-45:

v43 Når den urene ånd er drevet ud af et menneske, flakker den om i øde egne og søger hvile, men finder den ikke. v44 Da siger den: Jeg vil vende tilbage til mit hus, som jeg er drevet ud af. Og når den kommer, finder den det ledigt, fejet og prydet. v45 Så går den ud og tager syv andre ånder med, værre end den selv, og de kommer og flytter ind dér. Og det sidste bliver værre for det menneske end det første. Sådan skal det også gå denne onde slægt.«
tilføjet af

Derfor

Lyder det således til Ezekiel:
„Menneskesøn, jeg har gjort dig til vægter for Israels hus, og du skal høre ord fra min mund, og du skal advare dem fra mig. Når jeg siger til den ugudelige: ’Du skal visselig dø,’ og du ikke advarer ham og taler for at advare den ugudelige mod hans ugudelige vej for at bevare ham i live, da skal han dø for sin brøde, eftersom han er ugudelig, men hans blod vil jeg kræve af din hånd. Men når du har advaret den ugudelige, og han ikke vender om fra sin ugudelighed og fra sin ugudelige vej, skal han dø for sin brøde, men du vil have udfriet din sjæl. Og når den retfærdige vender om fra sin retfærdighed og øver uret og jeg lægger en snublesten foran ham, skal han dø fordi du ikke advarede ham. Han vil dø for sin synd, og hans retfærdige gerninger som han gjorde, vil ikke blive husket, men hans blod vil jeg kræve af din hånd. Men når du har advaret den retfærdige, for at denne retfærdige ikke skal synde, og han ikke synder, vil han visselig blive i live, fordi han blev advaret, og du vil have udfriet din sjæl.“ (Ezekiel 3:17-21)
Vægter over Jerusalem
tilføjet af

Guds tjeneres lod

Det er nødvendigt at den gode nyhed først forkyndes, også selvom den ikke er lige populær hos alle. (Markus 13:10) For dem der tager imod den er det et budskab om frelse.
Med venlig hilsen, ftg.
_______________________
Hvem svarer i dag til det utro Jerusalem?
tilføjet af

Ezekiels Bog 8-9

Svaret er vor tids folk.
"v1 I det sjette år på den femte dag i den sjette måned greb Gud Herrens hånd mig, mens jeg sad i mit hus, og Judas ældste sad foran mig. v2 Jeg så noget, der lignede og så ud som en mand. Fra det, der så ud som hans hofter, og nedefter var der ild, og fra hans hofter og opefter var der noget, der så ud som stråleglans, ligesom funklende hvidguld. v3 Han rakte noget af form som en hånd ud og greb mig i min hårtop. Ånden løftede mig op mellem jord og himmel og bragte mig i guddomssyner til Jerusalem, til nordporten til den indre forgård, der hvor Lidenskaben stod, gudestatuen der vækker lidenskaben."
Kommentar: Menneskets umættelig begær, og begæret symboliseres ved statuen.
v4 Dér var Israels Guds herlighed, der så ud som det, jeg havde set i dalen. v5 Han sagde til mig: »Menneske, ret dit blik mod nord!« Jeg rettede mit blik mod nord, og nord for alterporten stod denne gudestatue, Lidenskaben, i portrummet. v6 Han sagde til mig: »Menneske, ser du, hvad det er, de gør? Det er i sandhed afskyelige handlinger, Israel begår, så jeg fjerner mig fra min helligdom! Men du skal få endnu mere afskyelige ting at se.«
v7 Så førte han mig til indgangen til forgården, og dér så jeg et hul i muren. v8 Han sagde til mig: »Menneske, bryd igennem muren!« Så brød jeg igennem muren, og dér var en dør. v9 Han sagde til mig: »Gå ind og se de onde, afskyelige handlinger, de begår derinde.« v10 Jeg gik ind, og dér så jeg alle mulige billeder af ækelt kryb og kvæg og af alle Israels møgguder; de var skåret ud i væggen hele vejen rundt. v11 Halvfjerds af Israels ældste, deriblandt Ja'azanja, Shafans søn, stod foran dem, hver med sin røgelsesbrænder i hånden, og duften steg op fra skyen af røgelse. v12 Han sagde til mig: »Ser du, menneske, hvad Israels ældste begår i mørket, hver i sit billedkammer? De siger: Herren ser os ikke, Herren har forladt landet.« v13 Han sagde til mig: »Du skal få at se, at de begår endnu mere afskyelige handlinger.«
Kommentar: Ækelt kryb og kvæg. Mennesket er skabt i Gud billede, men folket gør oprør. De laver sig en Gud, en abe og siger: Du er skabt i dette billede. En degradering af menneskets åndelighed til en dyrisk natur.
v14 Så førte han mig til nordporten til Herrens tempel, og dér sad kvinderne og græd over Tammuz. v15 Han sagde til mig: »Har du set det, menneske? Men du skal få endnu mere afskyelige ting at se.«
Kommentar: Guden Tammuz, Høstguden. Samfundet basere sig på en religion med Guden Mammon, hvorfra de høster i deres egen hovmod. Som mennesket sår, skal de høste, og de vil høste.
v16 Da førte han mig ind i den indre forgård til Herrens tempel. Og dér, ved indgangen til Herrens tempel, mellem forhallen og alteret, befandt sig henved femogtyve mænd med ryggen mod Herrens tempel og ansigtet mod øst. Vendt mod øst tilbad de solen. v17 Han sagde til mig: »Har du set det, menneske? Er det ikke nok, at Juda begår alle deres afskyelige handlinger og fylder landet med vold og krænker mig igen og igen? Nu rækker de også vinranken op i næsen på mig! v18 Så vil jeg vise min vrede uden barmhjertighed og skånsel. Selv om de råber højt til mig, vil jeg ikke høre på dem.«
Kommentar: Tilbedelsen af det falske lys, en forkert tilgang til de videnskablige dicipliner, der vil underminere menneskeheden. De vil ikke anerkende at Gud er det sande lys. "Fra det, der så ud som hans hofter, og nedefter var der ild, og fra hans hofter og opefter var der noget, der så ud som stråleglans, ligesom funklende hvidguld."
Forblindet kan de ikke finde den rette vej mellem religion og videnskab til menneskehedens bedste. Matt. 15,14: v14 Lad dem være, de er blinde vejledere for blinde; og når en blind leder en blind, falder de begge i grøften.«
v1 Nu råbte han til mig med høj røst: »Straffen over byen er nær! Hver skal gribe sit mordvåben!« v2 Da kom seks mænd ind fra den øvre port, der vender mod nord, hver med sin hammer i hånden. En af dem var iført en linneddragt og havde en skrivetavle ved hoften. De gik hen og stillede sig ved siden af bronzealteret. v3 Israels Guds herlighed havde løftet sig fra keruben, som den havde stået over, og flyttet sig til templets tærskel. Nu råbte Herren til manden, der var iført en linneddragt og havde sin skrivetavle ved hoften; v4 Herren sagde til ham: »Gå igennem byen, igennem Jerusalem, og sæt et kryds i panden på dem, der sukker og stønner over alle de afskyelige handlinger, der begås dér.« v5 Og til de andre hørte jeg ham sige: »Gå bag efter ham igennem byen, og hug ned uden barmhjertighed og skånsel! v6 Gamle, unge mænd og piger, kvinder og børn skal I dræbe og udrydde; men ingen, som har et kryds i panden, må I komme nær. I skal begynde i min helligdom.« Og de begyndte med de gamle mænd foran templet. v7 Derpå sagde han: »Gør templet urent, fyld forgårdene med dræbte, og gå så ud og hug ned i byen.« v8 Jeg blev tilbage, og mens de huggede ned, kastede jeg mig ned og råbte: »Ak, Gud Herre, vil du udrydde hele Israels rest og udøse din harme over Jerusalem?« v9 Han svarede: »Israels og Judas skyld er umådelig stor. Landet er fyldt med blodskyld og byen med uret, for de siger: ›Herren har forladt landet, Herren ser intet‹. v10 Så vil jeg heller ikke vise dem barmhjertighed og skånsel, jeg gengælder dem deres færd.« v11 Manden, der var iført en linneddragt og havde sin tavle ved hoften, aflagde beretning og sagde: »Jeg har gjort, hvad du befalede mig.«
Kommentar: I skal begynde i min helligdom, det første tegn på det samfundsmæssige forfald vil ske i Herrens Helligdom, den kristne kirke eller folkelige religion vil forkastes for noget grimt og vederstyggelig.
Ezekiel så et syn fra Gud, de andre sagde "Herren ser intet", men Herren ser. For det er ikke religion, men virkelighed og dette vidner historien om.
"Alle de civilisationer der har eksisteret, er til sidst gået til grunde. Historien er én lang beretning om mislykkede bestræbelser, uindfriede forhåbninger . . . Som historiker må man altså lære at leve med tanken om at tragedien er uundgåelig."
tilføjet af

Du har selv besvaret spørgsmålet.

Citat:
"Kommentar: I skal begynde i min helligdom, det første tegn på det samfundsmæssige forfald vil ske i Herrens Helligdom, den kristne kirke eller folkelige religion vil forkastes for noget grimt og vederstyggelig."
Kristenheden er nutidens utro Jerusalem. Den forvalter Guds ord, men overholder ikke det der står skrevet deri. Først og fremmest har kristenheden besudlet sig med menneskers blod ved at deltage i nationernes krige. Dernæst har den tillade alle slags vederstyggeligheder at finde sted.
Med venlig hilsen,ftg.
tilføjet af

Ikke helt enig

"»Gå igennem byen, igennem Jerusalem, og sæt et kryds i panden på dem, der sukker og stønner over alle de afskyelige handlinger, der begås dér.«"
Folket, nationen og kristenheden er en og samme sag. Ikke alle i Kirken er skyldige, der vil blive en rest tilbage. Gud forkastede Israel, men det var ikke Guds ønske at jøderne skulle forkaste Israel, Jerusalem eller Templet, men at de skulle omvende sig.
Han svarede: »Israels og Judas skyld er umådelig stor. Landet er fyldt med blodskyld og byen med uret, for de siger: ›Herren har forladt landet, Herren ser intet‹
Jerusalem er en ud af flere hellige byer i landet Israel, dog den mest betydningsfulde. Jerusalem henviser ikke til Kirken, men til folket. Templet derimod henviser til Kirken, og Kirken er et produkt af folket.
Der er jeg dog enig, at falske profeter husere. Diverse biskopper og præster forsøger at tilfredse befolkningen med en blødsøden indstilling til diverse verdslige spørgsmål.
Det har medført at prædikanter ikke må prædike som Ezekiel: v8 Nu gør jeg dit ansigt lige så hårdt som deres ansigt og din pande lige så hård som deres pande.
Den blødsødne del i folkekirken kan sammenlignes med billedet af skøgen i Ez.16:
v22 Mens du begik alle dine afskyelige handlinger og horede, glemte du din ungdom, da du var nøgen og bar og lå og sprællede i dit blod. v23 Men efter al din ondskab – ve dig, ve, siger Gud Herren – v24 byggede du dig en forhøjning og anlagde en høj på hvert eneste torv; v25 på alle gadehjørner byggede du din høj. Du gjorde din skønhed til noget afskyeligt, du spredte benene for enhver, der kom forbi, og horede og horede. v26 Du horede med dine naboer egypterne med deres store lem; du horede og horede og krænkede mig. v27 Da løftede jeg min hånd imod dig og skar ned på de ydelser, der tilkom dig. Jeg prisgav dig til dine fjender, filisterkvinderne, der skammede sig over dit skamløse liv. v28 Så horede du med assyrerne, fordi du ikke havde fået nok; du horede med dem, men fik stadig ikke nok. v29 Så udstrakte du dit hor helt til kræmmerlandet, til Kaldæa, men heller ikke dér fik du nok. v30 Hvor var dit hjerte sygt af begær, siger Gud Herren, når du som en anmassende skøge gjorde alt dette, v31 byggede din forhøjning på alle gadehjørner og anlagde din høj på hvert eneste torv. Men du var ikke som andre skøger, for du var ligeglad med skøgeløn. v32 Når en kvinde begår ægteskabsbrud, tager hun fremmede mænd i stedet for sin egen mand, v33 og skøger får betaling. Du derimod giver gaver til alle dine elskere, du køber dem til at komme til dig alle vegne fra, så du kan hore. v34 Du har det modsat andre kvinder med dit hor. Det er ikke dig, der bliver opsøgt til hor; men du giver skøgegaver og tager ikke selv imod skøgeløn. Sådan er du modsat de andre.
tilføjet af

Alle dem der er døbt

og står som medlem af en eller anden kirke, er en del af kristenheden. Deri har du ret. Jehovas vidner har fulgt opfordringen i som du kan læse i Åbenbaringen 18:4-5. Templet er de 144.000. (1 Peter 2:5) Ordet kirke kan nemt misforståes, men kirken er faktisk de 144.000.
Men sig mig engang, manden med skrivetøjet, som går og sætter mærke i panden på dem der sukker og jamrer over alle de afskyeligheder der finder sted, er du i stand til at identificere ham? Manden med skrivetøjet er den trofaste og kloge træl. (Mattæus 24:45-47) Og mærket er den nye personlighed. At det sidder i panden betyder at det er synligt for alle.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Nej

Nej det er det ikke.
Nationalsocialismen (nazismen ) var en religion.
Raceselektering og på længere sigt racerenhed for den "ariske race" som det udvalgte guds folk skulle bringe dem tilbage til deres oprindelige gudestatus. Jeg ved ikke om der var sat en bestemt antal af til den kvote.
tilføjet af

Templets betydning

Templet var jordisk, derfor forlod Gud templet og dermed henviser til den jordiske kirke. Jesus Kristus og den hellige ånd er det tredje temple, det åndelige temple eller Kirke.
Der kan trækkes paralleller til Dødsenglen, der vandrede fra hus til hus for at tage det første fødte, men gik uden om dørstolperne med lammets blod og til Jesus sidste ord på korset i Johannes evangeliet "Det er fuldbragt."
tilføjet af

Spørgsmål

Forstået, men hvad svarer en ateist så?
Tror han ikke eller tror han på sin egen måde?
tilføjet af

besvarelsen

En ateist ville måske svare på denne måde :
" Religion er ligesom ildfluer, de kræver mørke for at kunne lyse".
Ateisme er karateriseret ved fraværet af en tro på guders eksistens. Denne mangel på tro er generelt resultatet af et bevidst valg eller manglende evne til at acceptere religiøse læresætninger der bogstavelig talt er utrolige.
At sammenligne ateisme med nazisme eller mislede folk til at tro at ateisme medfører ekstreme ideologier er der jo noget belæg for, tværtimod , taget i betragtning at den nazistiske ideologi netop havde udspring af en religiøs opfattelse.
Nazismen var en religiøs sekt.
tilføjet af

Det er rigtigt.

Blodet på dørstolperne var lammets blod, og lammet er Jesus Kristus. (Johannes 1:29) Det var også derfor jøderne skulle stege lammet helt. Der måtte ikke sønderbrydes noget ben i det. (Johannes 19:36) Gud har sin egen måde at fortælle tingene på, kan du se det? Og han beviser selv at hans ord er sandt.
Venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Forhænget flængedes

Da Jesus Kristus døde, flængedes forhænget i templet ind til det allerhelligste. (Mattæus 27:51) Det betød, at nu var den jødiske tempelordning slut. I det oprindelige tempel måtte ypperstepræsten, en gang om året, gå ind bag forhænget og bringe sonoffer for Israels synder. Men nu, hvor Jesus var død, var der åbnet adgang til selve himlen, og Jesus kunne, med sit eget blod gå ind i det allerhelligste og sige: "Værsgo, Far, her har du betalingen for menneskeheden."
Det var betydningen af den jødiske tempelordning.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Religion er ildfluer

"Religion er ligesom ildfluer, de kræver mørke for at kunne lyse".
De ord kunne være skrevet af en buddhist. Meningen er vel da at religion appellere til de uoplyste i selvet.
De fleste Buddhister tror heller ikke på Guder, når de indgår alligevel er de nærmere et redskab eller symboler, der skal mobilisere "indre krafter eller energier". Gætter mig til der er religiøse dogmer der adskiller buddhister fra ateister?!
Vi har diskuteret religion, ateisme og moral. Men min mening om religion som nødvendighed for mennesket er det oplyste selv. Det ligger tilbage i min fortid, der var præget af tankeløshed og absolut ikke næstekærlig, derimod hadsk og aldeles farlig for mine omgivelser. Her samlede troen mig op.
I midt univers er troen uundgåelig. For jeg føler en anden side af livet end den jeg ser og sanser. Det er den følelse jeg mobilisere med min religion og tro på Gud. Vil aldrig være i stand til at forklarer den følelse.
Måske skal vi derhen, at det ikke er religion eller ateisme der fører til menneskelig ulykke, men derimod forkert tankegang eller mangel på samme. Her kan stille spørgsmåltegn om hvad skal lede mennesket væk fra en forkert stig, og hvilke følger det får, hvis individet eller samfundet ikke finder en "højere" mening med livet end at fornøje sig på andres bekostning.
Du har nok ret i, at vi religiøse tager patent på den rette vej. Med mit religiøse øje var nazisterne ikke en religion fra Gud, men det modsatte, nemlig satan, fjende af menneskeheden. Udfra den mening finder jeg ikke at nazisme var en sand religion, fordi sand religion i min verden tjener mennesket på bedste vis.
Og her begynder jeg så igen med mit negative syn på ateisme, fordi den ikke vejleder nogle, men for manges vedkommende skyder skylden på religion som en slags protest bevægelse. Den fritager mennesker en mening og ansvar, hvor kristendom i mit livssyn gør det modsatte.
tilføjet af

"Jeg er alfa og omega"

En bog på næsten 1300 sider med deraf omtrent 350 ord på hver side (Stik prøv kontrol). Det er vel cirka 500 000 ord.
Man starter med begyndelsen og slutter med enden. De små detaljer og meningen med dem sættes sammen og åbenbares som man kommer frem mod enden. Det er et regnestykke, der på mange måde kan sammenlignes med et menneskes liv.
Vi ved ikke altid hvorfor vi reagerede som vi gjorde, hvorfor hint og dint, hvad var den dybere mening med vores måske ubevidste handlinger i fortiden frem til i dag. Men som tiden går og nye kapitler stykkes, forsøger vi at lade det gå op i en højere enhed.
Det er det samme forløb med biblen, som ved livet. Det er det for mig, og det er det smukke ved både biblen og livet.
tilføjet af

det svære

Der er forskel på ateister ligesåvel som der er forskelsopfattelse inden for f.eks den kristne tro , hvor troesopfattelsen ligeledes er indbefattet af eget følelsesregister for hvad man tror er den sande tro og hvad man tror er den falske tro.
Nazisterne var ikke i tvivl om at de havde den rette tro og at den vej de trådte ville føre dem tilbage til ariernes gudestatus.
Du spurgte mig på et tidspunkt om årstallet 1914 overhovedet var væsentligt. Jeg tror at du spurgte på den måde at du derfor måske mente underforstået at troen i sig selv var det væsentlige, ( blot man var troende,ligegyldigt hvad, kunne årstallet være vilkårligt ligegyldigt )jeg tror at jeg nu endeligt har svaret hvorfor jeg opfatter årstallet også som væsentligt.
Nogle tror på alle guders ikke-eksistens. Andre begrænser deres stærke ateisme til specifikke guder såsom den kristne Gud.
Mange er ateister fordi de syntes måden hvorpå Gud bliver præsenteret af de største religioner essentielt er selvmodsigende og en sådan Guds eksistens er en logisk umulighed. Andre er ateister fordi de er skeptiske, fordi de ikke finder nogen beviser for Guds eksistens.
Selv tror jeg på alle guders ikke-eksistens, men med en meget ydmyg opfattelse og respekt til altings storhed , Livet, verden, universet , forplantningen ,og har også svært ved at forstå det uforståelige ,at alting kun skulle bero på kun tilfældigheder. Når sandheden ikke er kaos, men at alt er ordnet , uhyre tilpasset og kodet ...også videnskabeligt.
Men jeg afstår altså fra at forklare det uforståelige med noget andet endnu mere uforståeligt...Guds eksistens. er der en der kan definere gud ??
Ja du har ret, det handler om respekt for hinanden i ægte næstekærlighed og uden formaninger om dommedag eller udeblivelsen af samme, og uden forhånelser.
Idet den tilstand opnåes så er der ikke længere belæg for ordet vantro uanet troesretning eller ikke troesretning.
tilføjet af

Guds hellige ånd

Det er Gud der står bag nedskrivningen af Bibelen. Med sin hellige ånd drager han mennesker til sig ved hjælp af sit hellige ord. Det er Gud der sætter os til i stand til at forstå Bibelen. Jehovas øjne skuer ud over hele jorden. Når han ser et menneske der søger ham, så hjælper han ham.
V.h. ftg.
___________________
"For I ved først og fremmest dette, at ingen profeti i Skriften udspringer af nogen privat fortolkning. For aldrig er en profeti blevet fremført ved et menneskes vilje, men mennesker udtalte [ord] fra Gud idet de blev ført af hellig ånd." - 2 Pet.1:20,21
tilføjet af

dybden

Udleder af dit svar, at der findes mere ekstreme ateister, lignende der findes mere ekstreme trosretninger. Muligheden ligger for en mening/tro tyrani, der er meget lig den ikke-religiøse føler de udsættes fra religiøse.
Men vil nu indvende at Gud er åndelig, ikke et labotorie forsøg. Den begrundelse ateister ligger for dagen i deres beslutning om at forkaste Gud, svarer til man forkaster ritualer og ceremonier ved en begravelse, fordi de i sig selv er ulogiske. F.eks synes det at være fuldstændig selvmodsigende at folk besøger deres familie gravsted, når de nu er døde og hvorfor engelig begrave sin døde og sætte en gravsten, for de eksistere jo ikke mere.
For mig er det smagen af noget indvendig i dybden, der gør Gud levende for mig. På et eller anden plan ligger ateister slet ikke så langt fra mig som jeg går og forestiller mig, på trods af mit religiøse ophav. Vel vi er mennesker!
tilføjet af

Den hellig ånd

Ja, der er noget der tiltrækker en, ellers havde vi ikke troen. "En vedvarende smag der smager bedre og bedre."
tilføjet af

Troen er en gave fra Gud

Den skal man værne om. Når man tilegner sig nøjagtig kundskab ud fra Bibelen, vokser troen. (Johannes 17:3)
_______________________
"Dette betyder evigt liv: at de lærer dig at kende, den eneste sande Gud, og den som du har udsendt, Jesus Kristus." (Joh.17:3)
tilføjet af

smagsløg.

Ja vi er mennesker , gjort af de samme byggesten.
Livet er vidunderligt og Verden er stor og har en ubegribelig storhed.
Den er så stor at der er plads nok til alle, hvis vi bare selv vil .
Jeg har også noget indvendig i dybden , et kald.
Det gør bare ikke gud levende for mig. Jeg kan godt konkretisere den smag /kald ud til egne handlinger uden et religiøst motiv.
Megen adfærd er bestemt ud fra traditioner og som sådan som en slags kulturel arv.
Hvis du f.eks spørger unge mennesker idag hvad de forbinder med konfirmationen eller julen ville mange sikkert svare familiefest og gaver. Begravelser og et gravsted ligesådan en tradition og en god tradition for mange uanset tro, fordi det binder bånd og er med til at bevare mindet om både den bortgåede men også den blivende.
Man behøver ikke at sætte lighedstegn imellem ateisme og protest imod bevarelse af kultur og traditioner. Dog må jeg ærligt tilstå at mit eget ønske er kremation og ingen gravsted, men det beror på helt andre præmisser end protest imod troesopfattelsen eller kultur-traditionerne.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.