6tilføjet af

Fred i Verden efter 1914

Fred i verden er tættere på end før 1914.
Og end nogensinde før!

University of British Colombia har netop offentliggjort rapporten, "The Human Security Report 2005", der konkluderer, at det usikre verdensbillede, mange har i dag, ikke hænger sammen med virkeligheden. Der er ikke kommet flere konflikter, og krigene er heller ikke blevet mere blodige.

Tværtimod viser rapporten, at verden i dag er mere fredelig. Folks fejlagtige overbevisning hænger sammen med, at verden er blevet mindre i dag i den forstand, at vi altid hører om en konflikt, hvis den er der.
Samtidig er terrortruslen helt ny for os i den vestlige verden. Det gør, at vi føler os usikre og tror, at de internationale konflikter er eskalerede. Heldigvis viser rapporten, at dette ikke er tilfældet, og at terror ikke er den største trussel mod den internationale sikkerhed.
Rapporten viser, at der siden Den Kolde Krigs afslutning har været betydeligt færre krige, og at de krige, som er blevet ført, har været mindre dødbringende. Samtidig er verdens autoritære regimer faldet med to 2/3 i de sidste tre årtier.
En anden af rapportens konklusioner er, at USA ikke er den mest krigsførende nation i verden. Det er derimod Frankrig og England, som siden 1946 har ført flest internationale krige. Herunder blandt andet kolonikrigene.

Rapportens konklusioner er interessante fordi, at det billede medierne skaber af USA, som den mest krigsførende nation i verden, ikke passer. Det samme gælder FN, hvor rapporten viser, at 2/3 af de fredsbevarende missioner har været succesfulde. Her hænder det også ofte, at medierne kun hæfter sig ved fiaskoerne.
Det er glædeligt, at alle vi fredselskende verdensborgere nu kan se sort på hvidt, hvordan tingene egentlig forholder sig, og at civilisationen udvikler sig i en positiv retning dag for dag.
http://www.hsrgroup.org/human-security-reports/2005/text.aspx
tilføjet af

vi kan jo godt se det

at verden er blivet et bedre sted at være.
men ja du har ret i at verden er blivet mindre :)
og nyheder vandre hurtigere fra land til land.
tilføjet af

Undskyld at jeg

bringer det på bane
men det du skriver er på trods af at Guds sande folk ikke medvirker
men vi kan jo alle håbe og gøre den smule vi kan til at verden bliver bedre
tilføjet af

Fred i Verden efter 1914

Nu er det en længere rapport, men jeg vil kigge i den en af dagene...
tilføjet af

Fred i Verden efter 1914

Citat fra biblen.
Men med hensyn til tiderne og perioderne,*+ brødre, har I ikke behov for at der skrives til jer, 2 for I ved selv udmærket at Jehovas* dag+ kommer nøjagtig som en tyv om natten.+ 3 Når de+ siger: „Fred+ og sikkerhed!“ da vil pludselig undergang+ komme over dem ligesom veerne over den gravide;+ og de skal afgjort ikke undslippe.+ 4 Men I, brødre, I er ikke i mørke+ så dagen skulle overraske jer som den ville [overraske] tyve,*+ 5 for I er alle lysets sønner+ og dagens sønner.+ Vi hører hverken natten eller mørket til.+
Citat slut
Så jeg vil sådan håbe at du har ret.
tilføjet af

Fred i Verden efter 1914

Hvorfor er det egentligt du fornægter jehovas vidner, Peter?
tilføjet af

Undskyld at jeg

Det kan jeg kun give dig ret i.
Og det har vi alle et stort medansvar for.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.