113tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Hvordan skal denne tekst forstås?
1. Korinther 10:1-5
v1 Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Det skal blive spændende at høre en forklaring.
Jeg kommer til at tænke på Samuel Becketts stykke, medens vi venter på Godot.............
Han kom som bekendt aldrig 😃
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

🙂
Hej sand kristen.
Mener du dermed der ikke er en forklaring?
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

🙂
Hej sand kristen.
Mener du dermed der ikke er en forklaring?

Bestemt er der en forklaring, men jeg læner mig tilbage og overlader skærmen til andre.
Jeg vil nemlig gerne se de overmåde kristne gøre rede for biblen. Specielt de der siger man blot behøver citere, ikke forklare.
Nu er det det noget nyt du kommer med. Et frisk pust, lad os se hvad der sker.
tilføjet af

Selvfølgelig er der en forklaring

men jeg er enig med Sand Kristen, de andre skal også have en chance.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Hmm .. ja ok ...
Det glæder mig der er en forklaring.
Jeg er ikke sikker på, jeg selv kan forklare, men jeg har et bud.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Jeg glæder mig, til at se vidnernes svar.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

🙂
Hej Lyjse.
Kender du svaret/forklaringen?
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Hej Afa
Du plejer ikke, at tro på mine forklaringer, så jeg smider bolden over til vidnerne.
🙂
tilføjet af

i skal lige slå det op i vagttårnet først? lol

men jeg er enig med Sand Kristen, de andre skal også have en chance.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Lyjse skrev:
Hej Afa
Du plejer ikke, at tro på mine forklaringer, så jeg smider bolden over til vidnerne.
🙂

🙂
Hej Lyjse.
Jeg kan selvfølgelig ikke give nogen garanti for, om jeg vil tro, det du skriver, det kan jeg først bedømme efter at ha' læst dit svar/forklaring.
Men det er selvfølgelig op til dig, om du vil svare/forklare.
tilføjet af

meget fornuftigt svaret :) 10 poing for det :)

Lyjse skrev:
[quote]Hej Afa
Du plejer ikke, at tro på mine forklaringer, så jeg smider bolden over til vidnerne.
🙂[/quote]
🙂
Hej Lyjse.
Jeg kan selvfølgelig ikke give nogen garanti for, om jeg vil tro, det du skriver, det kan jeg først bedømme efter at ha' læst dit svar/forklaring.
Men det er selvfølgelig op til dig, om du vil svare/forklare.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Det er hverken til at få hoved eller hale på. Det virker som om han har været pissefuld.
1. Korinther er skrevet omkring 50 - 60 evt. og regnes som et ægte Paulusbrev. Hele den lille menighed var forenede i forventningen om at Jorden snart ville gå under. Alligevel var menigheden ved at gå til i svære problemer. Der var splittelser, medlemmerne lå i strid med hinanden, der var opstået fraktioner og partier, der forekom blodskam, de var tilmed indbildske, de omgikkes afgudsdyrkere, spottere, drukkenbolte og røvere, og lagde sag an mod hinanden.
Det var godt nok noget af en hvepserede Paulus havde stukket hånden i. Ikke lige Guds bedste Børn.
tilføjet af

Afa kan du forklare

hvorfor jehovas vidner, som påstår at de er så bibelkloge, ikke kan svare på følgende :
hvordan fortolker JVerne den bibelske beretning om 2 døtre der drak deres fader fuld og derefter bollede ham
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Wizcarlo skrev:
Det er hverken til at få hoved eller hale på. Det virker som om han har været pissefuld.
1. Korinther er skrevet omkring 50 - 60 evt. og regnes som et ægte Paulusbrev. Hele den lille menighed var forenede i forventningen om at Jorden snart ville gå under. Alligevel var menigheden ved at gå til i svære problemer. Der var splittelser, medlemmerne lå i strid med hinanden, der var opstået fraktioner og partier, der forekom blodskam, de var tilmed indbildske, de omgikkes afgudsdyrkere, spottere, drukkenbolte og røvere, og lagde sag an mod hinanden.
Det var godt nok noget af en hvepserede Paulus havde stukket hånden i. Ikke lige Guds bedste Børn.

🙂
Hej Wizcarlo.
Om Paulus var fuld, får vi nok ikke opklaret, men det du skriver om "deres" forståelse for at jorden snart gik under, tror jeg ikke er rigtig.
Det var vel endetiden og Jesu genkomst de troede på, ikke?
At menigheden havde problemer, tror jeg du har ret i.
Det er vel også derfor Paulus bruger begivenheden, med Guds udvalgte folk i ørkenen, til advarsel så "de" ikke mister sejers kransen, som Paulus siger i kap 9:25, vil jeg mene.
tilføjet af

Svaret er nej ...

SCO skrev:
afa kan du forklare
hvorfor jehovas vidner, som påstår at de er så bibelkloge, ikke kan svare på følgende :
hvordan fortolker JVerne den bibelske beretning om 2 døtre der drak deres fader fuld og derefter bollede ham

🙂
Hej SCO.
Svaret er nej.
Jeg har godt set, du har stillet dette spørgsmål igen og igen.
Jeg har også flere gange, været ved at spørge dig hvorfor du bliver ved med dette spørgsmål... og så det andet med dinosaurerne.
Jeg har aldrig fået det gjort.
Så nu vil jeg spørge dig, hvorfor du ønsker svar på dette?
tilføjet af

SCO kan du forklare...

SCO jeg glemte at spørge dig om du har et bud på spørgsmålet i tråd start ?

Hvordan skal denne tekst forstås?
1. Korinther 10:1-5
v1 Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus
tilføjet af

SCO kan du forklare... nej

jeg aner det ikke
tilføjet af

Svaret er ...

jeg ønsker svar fra de der postulere at de er noget så bibelkyndige
og fordi i mit lange medlemskab som jehovas vidne aldrig fik svar på det
JVerne påstår at HELE bibelen er inspireret af selveste GUD, og det må de også gerne tro, men så burde de også kunne forklare hvorfor beretningen om de 2 døtre er med i Bibelen
vedr. dinoerne - hvis skabelsesberetningen, som jo er inspireret af GUD, er sand
så levede dinoerne i mørke - - - kan de det❓hvad levede de så af❓ER Bibelen så virkelig sand eller er det kun dele af den der er sand ?
der er lige pludselig mange spørgsmål, men JVerne gemmer sig !
derfor undgår Jehovas vidner at svare
også fordi det er mig der spørger for de må ikke diskuterer med de der er holdt op med at være jehovas vidne, hmmmmmm
tilføjet af

Til SCO ...

SCO skrev:
jeg ønsker svar fra de der postulere at de er noget så bibelkyndige
og fordi i mit lange medlemskab som jehovas vidne aldrig fik svar på det
JVerne påstår at HELE bibelen er inspireret af selveste GUD, og det må de også gerne tro, men så burde de også kunne forklare hvorfor beretningen om de 2 døtre er med i Bibelen
vedr. dinoerne - hvis skabelsesberetningen, som jo er inspireret af GUD, er sand
så levede dinoerne i mørke - - - kan de det❓hvad levede de så af❓ER Bibelen så virkelig sand eller er det kun dele af den der er sand ?
der er lige pludselig mange spørgsmål, men JVerne gemmer sig !
derfor undgår Jehovas vidner at svare
også fordi det er mig der spørger for de må ikke diskuterer med de der er holdt op med at være jehovas vidne, hmmmmmm
[/quote]
Hej SCO.
Tak for svar.
Hvis du gerne vil have svar fra en JV, kunne du måske henvende dig, til en der ikke kendte din fortid som tidligere JV og få svar på den måde.
Angående dinosaurerne:
Hvorfor tror du, de levede i mørke?
Angående Lot's døtre har jeg et bud, på hvorfor det er med i Bibelen.
På den måde dokumenteres de 2 stamfædres ophav.
[quote]1. Mosebog 19:36-38
v36 Sådan blev begge Lots døtre gravide med deres far. v37 Den ældste fødte en søn, som hun kaldte Moab. Han er stamfader til moabitterne. v38 Den yngste fødte også en søn, som hun kaldte Ben-Ammi. Han er stamfader til ammonitterne.

Men ikke sikkert det er forklaringen.
Har du selv en?
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Om Paulus var fuld, får vi nok ikke opklaret, men det du skriver om "deres" forståelse for at jorden snart gik under, tror jeg ikke er rigtig.
Det var vel endetiden og Jesu genkomst de troede på, ikke?

Jo, nemlig. De troede at de levede i endetiden og at Jesus snart skulle komme - ikke genkomme. Paulus have ingen anelse om at Jesus havde levet.
Derfor var Paulus selv en falsk profet.
Først kommer "frafaldet"; så bliver "lovløshedens menneske" åbenbaret; så skal "modstanderen" sidde i Guds tempel; så kommer der masser af tydelige "løgnetegn" og "løgneundere"; så vil Jesus dræbe den lovløse med sin munds ånde, og først da kommer Verdens ende.
Underligt så ringe jer kristnes bibelkundskab er og underligt at der skal en ateist til at fortælle jer hvad der ståri biblen.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

afa skrev:
Om Paulus var fuld, får vi nok ikke opklaret, men det du skriver om "deres" forståelse for at jorden snart gik under, tror jeg ikke er rigtig.
Det var vel endetiden og Jesu genkomst de troede på, ikke?
[/quote]
[quote]Wizcarlo skrev:
Jo, nemlig. De troede at de levede i endetiden og at Jesus snart skulle komme - ikke genkomme. Paulus have ingen anelse om at Jesus havde levet.
Derfor var Paulus selv en falsk profet.
Først kommer "frafaldet"; så bliver "lovløshedens menneske" åbenbaret; så skal "modstanderen" sidde i Guds tempel; så kommer der masser af tydelige "løgnetegn" og "løgneundere"; så vil Jesus dræbe den lovløse med sin munds ånde, og først da kommer Verdens ende.
Underligt så ringe jer kristnes bibelkundskab er og underligt at der skal en ateist til at fortælle jer hvad der ståri biblen.


Nu ved jeg jo ikke, hvad du mener med "jer kristnes bibelkundskab" ?
Det er rigtigt min bibelkundskab er minimal, men kristen kan jeg vist ikke kalde mig.
Jeg har fået den forståelse her fra forummet, at "man" kun er kristen, hvis "man" tror Jesus er Gud, og "man" tror på treenighedslæren.
Det gør jeg ikke.
Angående din påstand ... at Paulus ikke vidste, at Jesus havde levet ...
Hvor i Bibelen står det?
tilføjet af

Så får du mit svar -

Hej Afa 🙂
jv kunne åbenbart ikke svare dig, heller ikke i din tråd om Harmadeddon..
Klippen er Kristus, det ved vi jo 🙂 og bemærk så, at de troede på den samme Kristus som vi, selvom Gud endnu ikke var kommet i kød til jorden.. 🙂 siger det dig noget ?
Jeg citerer fra artiklen :

Og denne, deres tros tegn, var den legemlige klippe, hvoraf de rent fysisk drak vand, ligesom vi i det legemlige brød og vin på alteret spiser og drikker den sande Kristus åndeligt.
Idet vi i det ydre spiser og drikker, øver vi troen indvendigt.
For hvis disse ikke havde haft Guds ord og troen, da de drak vand af klippen, så havde det ikke været til den mindste gavn for deres sjæle.
På samme måde hjalp det heller ikke os, hvis vi uden troen modtog brødet og vinen fra alteret.
Ja, hvis ikke Guds ord forud havde befundet sig ved klippen, så havde klippen aldrig givet vand eller været årsag til tro.
Og hvis Guds ord ikke var her ved brødet og vinen, så kunne det ikke være nogen åndelig spise, og det kunne heller ikke øve troen.
Derfor er det overalt én og den samme åndelige mad og drikke, hvori Gud lægger sit ord og tegn, dette må være så ydre og legemligt, det vil.
Ja, hvis han påbød mig at tage et halmstrå op, så var der straks åndelig mad og drikke i halmstrået, ikke for halmstråets skyld, men på grund af ordet og tegnet på Guds sandhed og nærværelse.
Derimod, hvis Guds ord og tegn ikke er der, eller ikke erkendes som værende der, så hjælper det intet, om så Gud selv var der.
Sådan siger Kristus om sig selv i Joh 6, 63: ”Kødet gør ingen gavn.” Kødet gavner intet, fordi de ikke giver agt på hans ord, når han taler om sit kød; for det er disse ord, som gør hans legeme til den rette spise, når han i v. 51. siger, at han er det levende brød fra himmelen.
___
Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet
Paulus giver et eksempel fra Skriften, hvormed han beviser, at ikke alle, som løber, griber skatten.
For Israels børn, som var hen ved sekshundredetusinde mænd, løb ganske vist alle på Guds vej, i hans ord og tro, og det så vældigt, at de alle befandt sig under den guddommelige sky, og alle på en vidunderlig måde gik gennem havet.
Men blandt denne mængde, som løb sådan, var der ikke mere end to, som greb skatten, nemlig Josva og Kaleb, som var de eneste af den store hob, der kom ind i det forjættede land.
Dette udlægger Paulus selv straks efter denne epistel og siger, at disse ting skete for at de kunne være forbilleder, og at det er skrevet til advarsel for os, så den, som synes, at han står, må se til, at han ikke falder (1 Kor 10,11 flg.).
http://www.lutherdansk.dk/KP%20-%20enkeltpr%C3%A6dikener/KP%20-%201%20Kor%209,24-10,5/1%20Kor%209.htm
tilføjet af

Forstår du 1. Korinther 10:1-5 ▬ Hej afa

🙂
. . . Der er vitterlig baggrund for Carlos indlæg.
Der findes mange "gode" grunde til at Tro at Kristendommen er langt ældre end Bibelen siger

A)
Der eksisterer ikke et eneste bevis for Jesu liv på jord.
B)
Der siges at være undersøgelser der viser at Kristendommen var en udløber af en Jødisk sekt iblandet en del Platonisme - med samt andre forklaringer.
Baggrunden siges at være blandt mange andre flg.:
Den generelle daterings-usikkerhed på diverse epistler.
Man har ment at Peters-og Johannesbrevene var de tidligste Bibelske epistler man havde, men nu mener mange at epistlerne er skrevet i det 2.årh., hvilket gør de 7 Paulus-epistler man er "sikre" på, til de tidligste, og før AD64. hvor Paulus blev henrettet:
Romer- ▬ Galater- ▬ 1.Thessaloniker- ▬ 1.Korinther- ▬ 2.Korinther- ▬ Filipper- og Filemonbrevet til de ældste epistler og dermed de ældste vidner om Kristus Jesus.
Eksperterne er uenige om følgende:
2.Thessaloniker- ▬ Kolossenser- og Efeserbrevet (Kol. og Ef. menes skrevet ca. AD59-61)
Disse er eksperterne enig om at falske:
Titus- ▬ 1.Timotheus- ▬ 2.Timotheus- og Hebræerbreverbrevet
Titus menes fra AD60-63
1. og 2.Tim. er sandsynligvis skrevet efter AD64
Hebræerbreverbrevet har jeg ikke set nogen entydig datering på.
Og så er der lige det, at Paulus aldrig omtaler Jesu liv - Men mennesker, deres liv og hvordan de skal forholde sig til Troen efter Korsfæstelsen ?

I år 15-10BC blev der født en dreng ind i en af verdens rigeste familier i Alexandria (Hans bror blev den rigeste), han blev uddannet arkitekt i Athen, Studerede Platonisme og den jødiske Tora, og blev en begejstret fan af Tora'ens mange farverige allegorier.
(som jeg har forstået det)
Navnet var Philon/Filon/Philo/Filo af Alexandria. Som noget uhørt var Philon også noget så sjældent som en uafhængig historiker og Filosof, i en tid hvor historikere enten måtte satse på en Rig mæcen som f.eks. den senere Flavius Josephus, der var i Kejserens sold - eller sult.
Philon [† AD43±] Tilskrives ca. 60 arbejder hvoraf kun to har overlevet.
Han leverede en del kommentarer til Pentateuken (Mosebøgerne), samt skrev en del filosofiske skrifter, som blev brugt og kommenteret af Irenaeus, Tertullian, Clemens af Alexandria, Origenes, Gregor af Nyssa, Ambrosius af Milano og Hieronimus og det er herfra vi har stor eksakt viden om Philon.
Man ved at Philon har været ved Genesaret og i Jerusalem, men tilsyneladende har Philon aldrig hørt om Kristus Jesus. Lidt underligt, at Philon aldrig skulle have hørt om en mand der gik på Genesaret Sø eller Om "Kongen af Judaea".
Man ved også at forfatteren af Johannes Evangeliet havde læst Philon - Da Philon var den første der beskrev den Jødiske Messias [som ikke er kommet endnu] som værende "Guds Ord".
jalmar


[/quote]
[quote="afa" post=2716566][quote]Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

afa skrev:
Om Paulus var fuld, får vi nok ikke opklaret, men det du skriver om "deres" forståelse for at jorden snart gik under, tror jeg ikke er rigtig.
Det var vel endetiden og Jesu genkomst de troede på, ikke?
[/quote]
[quote]Wizcarlo skrev:
Jo, nemlig. De troede at de levede i endetiden og at Jesus snart skulle komme - ikke genkomme. Paulus have ingen anelse om at Jesus havde levet.
Derfor var Paulus selv en falsk profet.
Først kommer "frafaldet"; så bliver "lovløshedens menneske" åbenbaret; så skal "modstanderen" sidde i Guds tempel; så kommer der masser af tydelige "løgnetegn" og "løgneundere"; så vil Jesus dræbe den lovløse med sin munds ånde, og først da kommer Verdens ende.
Underligt så ringe jer kristnes bibelkundskab er og underligt at der skal en ateist til at fortælle jer hvad der ståri biblen.[/quote]

Nu ved jeg jo ikke, hvad du mener med "jer kristnes bibelkundskab" ?
Det er rigtigt min bibelkundskab er minimal, men kristen kan jeg vist ikke kalde mig.
Jeg har fået den forståelse her fra forummet, at "man" kun er kristen, hvis "man" tror Jesus er Gud, og "man" tror på treenighedslæren.
Det gør jeg ikke.
Angående din påstand ... at Paulus ikke vidste, at Jesus havde levet ...
Hvor i Bibelen står det?
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Der henvises til skystøtten der fulgte israelitterne gennem de 40 år i ørkenen. Når skystøtten kom hen til Moses telt talte Jahve og Moses sammen. Det stedet siger er, at det i virkeligheden var Moses og Kristus der talte sammen.
tilføjet af

Englen i ørkenen ...

🙂
Hej Lyjse.
Tak for svar som jeg gerne vil kommentere.
Lyjse skrev:
Klippen er Kristus, det ved vi jo 🙂 og bemærk så, at de troede på den samme Kristus som vi, selvom Gud endnu ikke var kommet i kød til jorden.. 🙂 siger det dig noget ?

afa:
"De troede på den samme Kristus som vi" ... ?? ... Hvem? ... Israelitterne i ørkenen?
Nej det tror jeg ikke ... De havde jo loven ...
Jesus blev først introduceret af Johannes døberen, vil jeg mene.
Det er Paulus, der kæder Jesus sammen med "forfædrene i ørkenen" i versene.
Men faktisk var det dette, der startede min nysgerrighed vedrørende disse vers.
Jeg mener at huske, Bibelen fortæller, der var en engel der gik foran i ørkenen.
Denne engel skulle tale på Guds vegne ... og Gud selv sagde, at denne engel havde Guds navn i sig...
Samtidig var Gud Jahve også med i sky/ildsøjlen.
Men jo ikke sikkert jeg husker rigtigt.
Men er det rigtigt husket/forstået, har jeg tænkt, Guds søn/Ordet har været med i ørkenen repræsenteret ved englen.
De har virkeligt været beskyttet og vejledt.
De havde Moses, englen og Jahve med sig, sådan som jeg forstår det.
Versene som Paulus skriver, tror jeg også (som jeg forstår, du henviser til/selv tror) er brugt som eksempel og advarsel til menigheden i Korinth.
Men også nutidige mennesker kan ha' gavn og glæde af advarslen, som anspore til at adlyde Gud og holde stand mod kødets lyster, så "man" dermed har mulighed for at opnå sejrskransen som Paulus skriver..
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

[quote]Det er rigtigt min bibelkundskab er minimal, ............................................ [/quote]
Men så kom til mig. M h t bibel er jeg en af de mere troværdige her på sol og læser bibelen på dens egne præmisser og interesserer mig mere for hvad der rent faktisk står i biblen end hvad de 20 000 forskellige kristne retninger påstår der står i biblen.
[quote]Jeg har fået den forståelse her fra forummet, at "man" kun er kristen, hvis "man" tror Jesus er Gud, og "man" tror på treenighedslæren.
Det gør jeg ikke.[/quote]
Nej, man er kristen, hvis man selv synes man er kristen.
[quote]Angående din påstand ... at Paulus ikke vidste, at Jesus havde levet ...
Hvor i Bibelen står det?

Det fremgår af de ægte Paulus-epistler hvortil 1. Korinter regnes.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Jalmar skrev:
🙂
. . . Der er vitterlig baggrund for Carlos indlæg.
Der findes mange "gode" grunde til at Tro at Kristendommen er langt ældre end Bibelen siger

A)
Der eksisterer ikke et eneste bevis for Jesu liv på jord.
B)
Der siges at være undersøgelser der viser at Kristendommen var en udløber af en Jødisk sekt iblandet en del Platonisme - med samt andre forklaringer.
Baggrunden siges at være blandt mange andre flg.:
Den generelle daterings-usikkerhed på diverse epistler.
Man har ment at Peters-og Johannesbrevene var de tidligste Bibelske epistler man havde, men nu mener mange at epistlerne er skrevet i det 2.årh., hvilket gør de 7 Paulus-epistler man er "sikre" på, til de tidligste, og før AD64. hvor Paulus blev henrettet:
Romer- ▬ Galater- ▬ 1.Thessaloniker- ▬ 1.Korinther- ▬ 2.Korinther- ▬ Filipper- og Filemonbrevet til de ældste epistler og dermed de ældste vidner om Kristus Jesus.
Eksperterne er uenige om følgende:
2.Thessaloniker- ▬ Kolossenser- og Efeserbrevet (Kol. og Ef. menes skrevet ca. AD59-61)
Disse er eksperterne enig om at falske:
Titus- ▬ 1.Timotheus- ▬ 2.Timotheus- og Hebræerbreverbrevet
Titus menes fra AD60-63
1. og 2.Tim. er sandsynligvis skrevet efter AD64
Hebræerbreverbrevet har jeg ikke set nogen entydig datering på.
Og så er der lige det, at Paulus aldrig omtaler Jesu liv - Men mennesker, deres liv og hvordan de skal forholde sig til Troen efter Korsfæstelsen ?

I år 15-10BC blev der født en dreng ind i en af verdens rigeste familier i Alexandria (Hans bror blev den rigeste), han blev uddannet arkitekt i Athen, Studerede Platonisme og den jødiske Tora, og blev en begejstret fan af Tora'ens mange farverige allegorier.
(som jeg har forstået det)
Navnet var Philon/Filon/Philo/Filo af Alexandria. Som noget uhørt var Philon også noget så sjældent som en uafhængig historiker og Filosof, i en tid hvor historikere enten måtte satse på en Rig mæcen som f.eks. den senere Flavius Josephus, der var i Kejserens sold - eller sult.
Philon [† AD43±] Tilskrives ca. 60 arbejder hvoraf kun to har overlevet.
Han leverede en del kommentarer til Pentateuken (Mosebøgerne), samt skrev en del filosofiske skrifter, som blev brugt og kommenteret af Irenaeus, Tertullian, Clemens af Alexandria, Origenes, Gregor af Nyssa, Ambrosius af Milano og Hieronimus og det er herfra vi har stor eksakt viden om Philon.
Man ved at Philon har været ved Genesaret og i Jerusalem, men tilsyneladende har Philon aldrig hørt om Kristus Jesus. Lidt underligt, at Philon aldrig skulle have hørt om en mand der gik på Genesaret Sø eller Om "Kongen af Judaea".
Man ved også at forfatteren af Johannes Evangeliet havde læst Philon - Da Philon var den første der beskrev den Jødiske Messias [som ikke er kommet endnu] som værende "Guds Ord".
jalmar[/quote]
🙂
Hej jalmar.
Tak for dit indlæg.
Jeg har ingen kendskab til det du skriver, angående hvilke skrifter der er falske ect.
Jeg syntes heller ikke, det er afgørende i denne sammenhæng, da det er selve teksten og dens betydning jeg har interesse i.
Måske du har et bud, på hvordan teksten skal forstås?
[quote]1. Korinther 10:1-5
v1 Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus
tilføjet af

Englen i ørkenen ...

Hej Afa 🙂
Jesus har aldrig været en engel - men Gud blev menneske - Gud kom i kød til jorden.
Menneskesønnen eksisterede ikke, før Gud lod sig åbenbare for os her på jorden.
Kristus = Gud - det er bare den "røde tråd" du skal finde, så vil du se, at hele Bibelen viser os, at Jesus er Gud
( i kød )
🙂
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

🙂
Hej Sand kristen.
Tak for svar.
Jeg forstår ikke helt din udlægning af Kristus/Messias.
Paulus skriver jo Kristus "fulgte med."
Jeg har tænkt på, om Paulus mente, at Kristus som Ordet var med i ørkenen som englen der gik foran ...❓... Jesus omtaler jo også sig selv som livets vand i NT.

2. Mosebog 23:20-23
v20 Se, jeg sender en engel foran dig. Han skal bevare dig på vejen og føre dig til det sted, jeg har beredt. v21 Giv agt på ham og adlyd ham! Du må ikke trodse ham; han vil ikke tilgive jeres synd, for mit navn er i ham

Du kan have ret, men vi kender ikke englens navn.
Du skriver om Jesus som livets vand, og tænker måske på Moses slog på klippen så der sprang vand frem. Du bør huske på Moses blev straffet for sin handling. Så det kan ikke sammenlignes med Jesus.
Husk også der er tale om en anakronisme, som Paulus benytter for at gøre det let forståligt for folk i Grækenland, hvoraf nogen nok var jøder, men andre kan have været grækere.
Jeg tror man skal passe på med at gøre ting mere indviklede end godt er.
Men det er en god tanke du har.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Sebl skrev:
Der henvises til skystøtten der fulgte israelitterne gennem de 40 år i ørkenen. Når skystøtten kom hen til Moses telt talte Jahve og Moses sammen. Det stedet siger er, at det i virkeligheden var Moses og Kristus der talte sammen. [/quote]
🙂
Hej Sebl.
Dejligt at se dig igen.
Tak for svar.
Det kan jeg jo ikke sige så meget til, andet end det tror jeg ikke på.
Dette at Moses og Kristus talte sammen. (Hvis du mener Kristus var i skystøtten)
Men jeg har tænkt, om Paulus mente, englen der skulle gå foran i ørkenen var Ordet? (Kristus)... også fordi Jesus selv siger, han er livets vand i NT.
[quote]2. Mosebog 23:20-21
v20 Se, jeg sender en engel foran dig. Han skal bevare dig på vejen og føre dig til det sted, jeg har beredt. v21 Giv agt på ham og adlyd ham! Du må ikke trodse ham; han vil ikke tilgive jeres synd, for mit navn er i ham

Som jeg husker det, var det både en engel og Jahve der ledsagede israelitterne i ørkenen.
Først ville Jahve ikke med, men kun en engel skulle følge med.
Men det blev til, at både englen og Jahve drog med, som jeg husker/forstår beretningen.
Alt godt til dig.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Du har ret i, at man ikke skal gøre tingene mere komplicerede end de er, SK. Man kunne eksempelvis bare læse Afa's citat:
1. Korinther 10:1-5
v1 Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus

Her omtales dåb (i skyen og havet), åndelig mad, åndelig drik. Den åndelige drik er fra den "åndelige klippe" der fulgte med, nemlig Kristus.
Den vand Kristus giver er "livets vand", så man aldrig tørster mere. Afa har fanget budskabet - måske fanger du det også en dag?
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Hej Afa, og tak. Jeg har haft travlt, så derfor.
I GT skelnes ikke mellem JHVH og JHVH's engel i åbenbaringer. Ofte får vi at vide det er JHVH "profeten" ser/hører, men andre vers siger det var JHVH's engel. Så vi må antage det er to sider af samme sag - at få besøg af JHVH's engel er det samme som at få besøg af JHVH.
Sådan var det også når Moses talte med JHVH: Nogle gange siges det han talte med JHVHs' engel, andre gange at det var JHVH selv. Men det er meget spekulativt at tro, der så var tale om "både og" - der var snarere tale om, at man anså det som underordnet, om der var tale om det ene eller det andet.
Men dit citat siger meget klart, at den åndelige klippe de drak af i ørkenen var Kristus. Om du tror det eller ej bestemmer du selv, men det er hvad teksten siger.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Wizcarlo skrev:
1. Korinther er skrevet omkring 50 - 60 evt. og regnes som et ægte Paulusbrev.[/quote]

Wizcarlo skrev:
[quote]Paulus have ingen anelse om at Jesus havde levet.[/quote]
Hej Wizcarlo.
Hvad siger du så til dette skriftsted?
[quote]1. Korinther 9:1
v1 Er jeg ikke fri? Er jeg ikke apostel? Har jeg ikke set Jesus, vor Herre?

Jeg har ingen kendskab til ægte og uægte skrifter, men nu siger du selv 1. Korinther regnes for ægte.
Jeg syntes jo ikke, der er så meget at kunne misforstå ved skriftstedet, jeg har lagt.
Har Paulus set Jesus, må han vel også vide han har levet, mener jeg.
tilføjet af

Englen i ørkenen ...

Lyjse skrev:
Hej Afa 🙂
Jesus har aldrig været en engel - men Gud blev menneske - Gud kom i kød til jorden.
Menneskesønnen eksisterede ikke, før Gud lod sig åbenbare for os her på jorden.
Kristus = Gud - det er bare den "røde tråd" du skal finde, så vil du se, at hele Bibelen viser os, at Jesus er Gud
( i kød )
🙂[/quote]
Hej Lyjse.
Mit svar bliver lidt kort.
Mit indlæg til dig kunne jeg ikke sende, det gik tabt.
Jeg prøver igen.
:
Ja Jesus var et menneske, der blev født af Maria.
Men Guds himmelske søn var en åndeskabning.
Gudsønnerne var vel engle, ikke?
Gud sendte sin søn til verden.
[quote]Johannes 3:16
16For så højt elskede Gud verden, at han sendte sin eneste Søn, for at den, der tror på ham, ikke skal gå fortabt, men have evigt liv.


Jeg tænkte, at Guds himmelske søn måske godt kunne være den engel, der gik foran i ørkenen, siden Paulus bruger benævnelsen Kristus i versene.
Kristus den salvede som jeg forbinder med frelse.
Paulus kæder Kristus sammen med israelitternes situation ... så han advare og anspore Korinth menigheden, så de ikke skal miste frelsen/sejrskransen.
Men Paulus skriver også, at klippen Kristus fulgte med i ørkenen.
Derfor mine tanker om englen.
Det er muligt jeg er galt i byen.
Derfor er det også godt at få det vendt med andre.
Lidt kort... Håber det giver mening.
afa
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5


afa skrev:
🙂
Hej Sand kristen.
Tak for svar.
Jeg forstår ikke helt din udlægning af Kristus/Messias.
Paulus skriver jo Kristus "fulgte med."
Jeg har tænkt på, om Paulus mente, at Kristus som Ordet var med i ørkenen som englen der gik foran ...❓... Jesus omtaler jo også sig selv som livets vand i NT.

2. Mosebog 23:20-21
v20 Se, jeg sender en engel foran dig. Han skal bevare dig på vejen og føre dig til det sted, jeg har beredt. v21 Giv agt på ham og adlyd ham! Du må ikke trodse ham; han vil ikke tilgive jeres synd, for mit navn er i ham
[/quote]
[quote]Sand kristen:
Du kan have ret, men vi kender ikke englens navn.
Du skriver om Jesus som livets vand, og tænker måske på Moses slog på klippen så der sprang vand frem. Du bør huske på Moses blev straffet for sin handling. Så det kan ikke sammenlignes med Jesus.
Husk også der er tale om en anakronisme, som Paulus benytter for at gøre det let forståligt for folk i Grækenland, hvoraf nogen nok var jøder, men andre kan have været grækere.
Jeg tror man skal passe på med at gøre ting mere indviklede end godt er.
Men det er en god tanke du har.[/quote]

Angående englens navn:
Nej der er ikke oplyst et navn.
Der skrives:
[quote]v20 Se, jeg sender en engel foran dig. Han skal bevare dig på vejen og føre dig til det sted, jeg har beredt. v21 Giv agt på ham og adlyd ham! Du må ikke trodse ham; han vil ikke tilgive jeres synd, for mit navn er i ham.

Så englen er sendt af Gud Jahve, til at gøre det Gud vil.
Livets vand:
Tanken kom af: ... "for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus."
Da Jesus Kristus i NT omtaler sig selv som livets vand, var det lige til.
Men måske er det bare hjemmestrik.
MEN ...
der står jo i versene 1. Korinther 10:1-5 at klippen Kristus fulgte med. (i ørkenen)
Men du har da ret, det kan nemt gøres indviklet.
Men for mig er versene ligesom tredimensionel.
1. Selve begivenheden i ørkenen... 2 Paulus der bruger den som eksempel til Korinth menigheden og 3 Kristus der både er i ørkenen og i Korinth menighedens bevidsthed.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Sebl skrev:
Hej Afa, og tak. Jeg har haft travlt, så derfor.
I GT skelnes ikke mellem JHVH og JHVH's engel i åbenbaringer. Ofte får vi at vide det er JHVH "profeten" ser/hører, men andre vers siger det var JHVH's engel. Så vi må antage det er to sider af samme sag - at få besøg af JHVH's engel er det samme som at få besøg af JHVH.
Sådan var det også når Moses talte med JHVH: Nogle gange siges det han talte med JHVHs' engel, andre gange at det var JHVH selv. Men det er meget spekulativt at tro, der så var tale om "både og" - der var snarere tale om, at man anså det som underordnet, om der var tale om det ene eller det andet.
Men dit citat siger meget klart, at den åndelige klippe de drak af i ørkenen var Kristus. Om du tror det eller ej bestemmer du selv, men det er hvad teksten siger.
[/quote]
Ja jeg har godt lagt mærke til, det til tider kan være svært at skille det Gud Jahve siger og en evt. engel, sådan at englen taler på Guds vegne og Gud også selv siger noget.
Du har jo nok ret. 🙂
Du skrev også:
[quote]Men dit citat siger meget klart, at den åndelige klippe de drak af i ørkenen var Kristus. Om du tror det eller ej bestemmer du selv, men det er hvad teksten siger.[/quote]
Jeg har ingen problemer med teksten. Den er helt tydelig.
Men det er vel ikke det samme som at sige klippen Kristus er = sky/ildsøjlen hvor Gud Jahve er i, vel?
Hvad siger du til dette vers fra 2. Mosebog 14:19?
[quote]v19 Guds engel, som gik foran Israels hær, rykkede nu om bag dem, og skysøjlen foran dem rykkede om bag dem,
[/quote]
Her er der vel tale om 2 (?)

Der er også disse vers fra 2. Mosebog 33:2-3
[quote] v2 Jeg vil sende en engel foran dig, og jeg vil fordrive kana'anæerne, amoritterne, hittitterne, perizzitterne, hivvitterne og jebusitterne. v3 I skal til et land, der flyder med mælk og honning. Men jeg vil ikke selv drage op iblandt jer, for I er et stivnakket folk, og jeg kunne komme til at tilintetgøre jer undervejs.«

Her er der også for mig tydeligt tale om 2.
Dejligt du er her igen.
afa
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Jeg mener ikke der er tale "om to". Jeg mener der er tale om en meget udbredt tekstform i GT, kaldet parrallelismer: Det samme forklaret to gange, men med forskellige ord.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Sebl skrev:
Jeg mener ikke der er tale "om to". Jeg mener der er tale om en meget udbredt tekstform i GT, kaldet parrallelismer: Det samme forklaret to gange, men med forskellige ord.

🙂
Ok Sebl og tak.
Det vil jeg tænke over, og undersøge nærmere.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Hej afa,
Det er godt du trækker det frem og det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål.
Eksempelsætninger "en klippe" på engelsk
These sentences come from external sources and may not be accurate. bab.la is not responsible for their content. Read more here.
Ja hvem er Gud uden HERREN hvem er en Klippe uden vor Gud
For who is God, save the LORD?

Ja hvem er Gud uden HERREN hvem er en Klippe uden vor Gud
It is God that girdeth me with strength, and maketh my way perfect.


Stol for evigt på HERREN thi HERREN er en evig Klippe.
Trust ye in the LORD for ever: for in the LORD JEHOVAH is everlasting strength:


Jakobs Gud talede til mig Israels Klippe sagde: "En retfærdig Hersker blandt Mennesker en der hersker i Gudsfrygt.
The God of Israel said, the Rock of Israel spake to me, He that ruleth over men must be just, ruling in the fear of God.


Han drog mig op af den brusende Grav af det skidne Dynd han satte min Fod på en Klippe gav Skridtene Fasthed
And he hath put a new song in my mouth, even praise unto our God: many shall see it, and fear, and shall trust in the LORD.


og drak alle den samme åndelige Drik; thi de drak af enåndelig Klippe som fulgte med; men Klippen var Kristus.
And did all drink the same spiritual drink: for they drank of that spiritual Rock that followed them: and that Rock was Christ.


som der er skrevet: "Se jeg sætter i Zion en Anstødssten og en Forargelses Klippe; og den som tror på ham skal ikke blive til Skamme.
As it is written, Behold, I lay in Sion a stumblingstone and rock of offence: and whosoever believeth on him shall not be ashamed.



Thi han gemmer mig i sin Hytte på Ulykkens Dag skjuler mig i sit Telt og løfter mig op på en Klippe.
For in the time of trouble he shall hide me in his pavilion: in the secret of his tabernacle shall he hide me; he shall set me up upon a rock.


Han bliver en Helligdom en Anstødssten og en Klippe til Fald for begge Israels Huse og en Snare og et Fangegarn for Jerusalems Indbyggere
And he shall be for a sanctuary; but for a stone of stumbling and for a rock of offence to both the houses of Israel, for a gin and for a snare to the inhabitants of Jerusalem.


Eder altså som tro hører Æren til; men for de vantro er denne Sten som Bygningsmændene forkastede bleven til en Hovedhjørnesten og en Anstødssten og en Forargelses Klippe;
Unto you therefore which believe he is precious: but unto them which be disobedient, the stone which the builders disallowed, the same is made the head of the corner,

Og denne købte et fint Linklæde tog ham ned svøbte ham i Linklædet og lagde ham i en Grav som var udhugget i en Klippeog han væltede en Sten for Indgangen til Graven.
And he bought fine linen, and took him down, and wrapped him in the linen, and laid him in a sepulchre which was hewn out of a rock, and rolled a stone unto the door of the sepulchre.


_______________________________________ http://da.bab.la/ordbog/dansk-engelsk/en-klippe

Som jeg har talt med dig om før, beder vi Kristne ikke til andre end Jødernes Gud JHVH, som Jøderne oftest betegner Adonai eller Elohim eller (Bo) ruach. Så du kan nok forstå, at Jøderne på Jesu tid oplevede det som ”Gud kom og tog bolig hos menneskene” eller ”slog sit telt op over menneskene”, dengang.
Der er for dem, (der var for dem), kun én Gud, én Klippe og kun én JHVH. Ikke 3, men kun én. Nu har du nok lagt mærke til, at hver gang jeg skriver, at vi Kristne kun tilbeder én eneste Gud, (jfr. 5.Mosebog kap. 6 vers 4) så plapre Jehovas Vidner ftg og ham der kalder sig for ”sand kristen”? og en tilløber Bjarne op med, at vi tilbeder 3 guder.
(du vil også finde kristne der anbefaler 3 forskellige personer, hvoraf én er et menneske = Gud, men det er ubibelsk. )
Jeg ved godt Jehovas Vidner opererer med 2 guder, jfr. deres falske bibeloversættelse af Johannes 1:1, men vi Kristne tilbeder altså Jødernes Gud JHVH og vi har kun én eneste Gud.
Det er så korrekt, at denne ene Gud har åbenbaret sig på forskellig vis iflg. Bibelen, men det bliver der ikke flere Guder af for os.
Så her har du et eklatant godt eksempel på hvordan man ikke skal sammenblande begreberne.
Israels Klippe = Gud JHVH, Jødernes Gud (naturligvis)
”Den Klippe” der fulgte med var Jesus og da vi tilbeder og bruger navnet Jesus for Gud (Guds åbenbarelse i mennesket Jesus) kan du nok forstå, at det er samme Gud vil tilbeder og når Bibelen bruger betegnelsen Israels Klippe er det naturligvis JHVH Gud der er tale om og når samme Bibelen benævner Israels Klippe for Jesus, er det samme Gud (i mennesket Jesus) der er tale om.
Derfor beder vil til Jesus og ikke til 3 guder og ikke til noget menneske. Derfor er Klippen, Israels Klippe ”der fulgte med” Jesus i den forstand / forståelse, at Gud havde åbenbaret sig i mennesket Jesus og altså vedblev med at være Gud i sin Ånd. Derfor skriver Apostlen Paulus hvad han skriver.
Gud er Ånd siger Bibelen. (og der er mere til det) Hillsong - Beneath the Waters (I will Rise)
http://www.youtube.com/watch?v=mTwA3NLEjY4
________________________________________________

Når dette er sagt, så tænk på Moses. Gud havde åbenbaret sig for ham gentagne gange; først ved ”den brændende tornebusk” - Here is the Yada Yahweh reference:
Ezekiel will describe Yahuweh's spiritual and human forms, as well as His angelic attendants.
To paint a word picture of what he observed, this Levitical priest will call upon most every radiant, light emitting, and reflecting term available to him.
"I looked and behold (hinneh - calling attention to the details) a windstorm (sa'ar) of the Spirit (ruach) coming in from the north, a great cloud with fire continually taking the form of (yaqah) bright shining light with radiant splendor (nogah - enlightening like the beautiful brightness of daylight) on every side and in its midst, glowing like an alloy of gold and silver (chahmal - a shining substance like an amber stone or glowing metal) in the midst of the fire."
(Ezekiel 1:3-4)
The reason this is important is to dispel two myths. First, light energy has physical properties, further confirming that Maimonides was wrong when he errantly concluded that God was incorporeal.
Second, the "burning bush," the "mountain top ablaze," and the "upright pillar of fire" that Yahuweh used to manifest His presence among the Israelites wasn't actually "fire" in the sense of plasma gas but instead, energy manifest in the visual spectrum.
To our senses, observable energy takes the forms of light and heat, so "fire" was simply the most descriptive term in the Hebrew nomenclature. What the Yisra'elites saw was probably as spectacular visually as Ezekiel's portrait: "bright shining light with radiant splendor, beautifully enlightening like daylight, glowing like gold and silver, and yet warm and pleasing like the translucent color of an amber stone." Yahuweh's radiance is beautiful beyond words.
The burning bush was a manifestation of Yahuweh's beautiful radiant light. It is how He would choose to interact with Mosheh and Yisra'el.
http://lindy1950.tripod.com/biblical/holy-spirit.html
___________________________

"Show me Your glory" (Moses saied to Yahveh) Jesus Culture (Encounter 2012)
http://www.youtube.com/watch?v=df7XEvFNX-E (hvis du har lyst, skru op0 for lyden, så den omslutter dig.)
Hvem sagde, at HERREN ikke har profeter (profetinder) i dag?
Da Moses lægger sig på knæ og tilbeder, er det jo ikke Busken, ”Den brændende busk” han tilbeder, men det er Gud selv der befaler ham at tilbede foran ”Den brændende tornebusk” og Moses adlyder og Moses tilbeder Gud.
http://www.enduringword.com/commentaries/0203.htm
På samme måde befaler Gud, at tilbede Jesus (vi betegner "Guds søn"), men det er jo ikke mennesket vi tilbeder (eller en busk) eller noget andet, men vi tilbeder Gud i Guds åbenbarelse.
Hebræerne kap. 1 vers 6.
Det er der så andre (også kristne) der har en anden mening om, men det er så deres mening og ikke Ordet fra Bibelen.
_________________________________________________
Her er Messiansk tilbedelse:
http://www.youtube.com/watch?v=u835D8qRE1k
_____________________________________________________________
Benny Hinn
Når vi mennesker er magtesløse, kommer Gud til dig og genopretter dig.
http://www.youtube.com/watch?v=Vha9A3TVPKE
______________________________________________________

Platoon
PS. Jeg så lige denne her: (fra ham der kalder sig for "sand kristen"?) Han siger:
Du kan have ret, men vi kender ikke englens navn.
Du skriver om Jesus som livets vand, og tænker måske på Moses slog på klippen så der sprang vand frem. Du bør huske på Moses blev straffet for sin handling. Så det kan ikke sammenlignes med Jesus.
Husk også der er tale om en anakronisme, som Paulus benytter for at gøre det let forståligt for folk i Grækenland, hvoraf nogen nok var jøder, men andre kan have været grækere.
Jeg tror man skal passe på med at gøre ting mere indviklede end godt er.
Men det er en god tanke du har.
Citat slut.
____________________________
Kommentar:

”Jesus har livets vand” og derfor kan man godt sige, at det vand der ”sprang fra klippen” repræsentere ”livets vand, som Jesus giver”.
At Moses blev straffet var ikke fordi han ”slog på klippen og vandet sprang”; det havde Gud JHVH jo sagt, at han skulle (4.Mosebog kap. 20): men det Moses blev straffet for var følgende:
Da viste HERRENs Herlighed sig for dem, 7 og HERREN talede til Moses og sagde:
8 "Tag Staven og kald så tillige med din Broder Aron Menigheden sammen og tal til Klippen i deres Påsyn, så giver den Vand; lad Vand strømme frem af Klippen til dem og skaf Menigheden og dens Kvæg noget at drikke!"
9 Da tog Moses Staven fra dens Plads foran HERRENs Åsyn, som han havde pålagt ham; 10 og Moses og Aron kaldte Forsamlingen sammen foran Klippen, og han sagde til dem: "Hør nu, I genstridige!
Mon vi formår at få Vand til at strømme frem til eder af denne Klippe?" 11 Og Moses løftede sin Hånd og slog to Gange på Klippen med sin Stav, og der strømmede Vand frem i Mængde, så at Menigheden og dens Kvæg kunde drikke.
12 Men HERREN sagde til Moses og Aron: "Fordi I ikke troede på mig og helligede mig for Israelitternes Øjne, skal I ikke komme til at føre denne Forsamling ind i det Land, jeg vil give dem!"
13 Dette er Meribas Vand, hvor Israelitterne kivedes med HERREN, og hvor han åbenbarede sin Hellighed på dem.
Citat slut.
______________
Så, det er forkert at sige, at Gud straffede Moses og Aron fordi de ”slog på klippen og det livgivende vand strømmede ud”. Det var altså ikke derfor.
Man skal vogte sig for Jehovas Vidner forklaringer, for der følger altid nogle cookies med til senere brug i deres sekteriske troslære.
___________________________
PPS.
Og så er der denne her:
Der henvises til skystøtten der fulgte israelitterne gennem de 40 år i ørkenen. Når skystøtten kom hen til Moses telt talte Jahve og Moses sammen. Det stedet siger er, at det i virkeligheden var Moses og Kristus der talte sammen.
Citat slut sebl.
___________________________________
Kommentar:
”Moses og Kristus der talte sammen”?
Altså, der var kun én Gud og denne ”eneste ene Gud” talte med Moses. At Gud åbenbare sig for mennesker i forskellige udtryk, betyder altså ikke, at der var 2 i himmelen (hvor det så end måtte være) hvoraf den anden af de 2 talte med Moses, medens den ene af de 2 befandt sig i Himmelen og var enig i, at det var i orden, at den anden af de 2 talte med Moses.

Det er selvfølgelig ikke korrekt. Der var og der er kun én Gud. Jødernes Gud JHVH
Platoon
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

🙂
Prøv at læse:
A)
Åb.1:8 = Gud/Jehovah den Almægtige er Alfa & Omega = den første & den sidste
B)
22:1+13 = Guds/Jehovahs engel + Alfa & Omega = den første & den sidste
C)
22:16 → Jeg Jesus ......
D)
1:17,18 - Den første & den sidste er = Alfa & Omega
jalmar

[/quote]
[quote="afa" post=2716848]Sebl skrev:
[quote]Jeg mener ikke der er tale "om to". Jeg mener der er tale om en meget udbredt tekstform i GT, kaldet parrallelismer: Det samme forklaret to gange, men med forskellige ord. [/quote]
🙂
Ok Sebl og tak.
Det vil jeg tænke over, og undersøge nærmere.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Hej Afa
Med fare for at gentage noget som allerede er blevet skrevet... 🙂
Jeg tænker, at teksten i Det Gamle Testamente kan ses som en profeti om Jesus, og det, som Paulus gør, er at fortolke denne tekst, hvor han genkender billedet på klippen som en beskrivelse af Jesus (livets vand m.m.).
Jeg mener ikke, personen Jesus var til stede på Moses’ tid, men der bliver i stedet profeteret om hans komme.
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

🙂
Hej Nur
Velkommen til -
Nur skrev:
Jeg mener ikke, personen Jesus var til stede på Moses’ tid, men der bliver i stedet profeteret om hans komme.[/quote]
Om personen Jesus i skikkelse af "Ordet" var til stede kan diskuteres, da det
kommer an på om man anser Ordet som værende en person (i vores terminologi) eller ej.
Fakta er dog:
Iflg. Johannes 1:1 - Har Jesus været med fra begyndelsen
Iflg. Joh. 1:3 og Kol.1:16,17 - har Jesus skabt alt
Iflg. Joh.8:58 - Har Jesus været før Abraham blev Født
jalmar




[quote="Nur" post=2716969]Hej Afa
Med fare for at gentage noget som allerede er blevet skrevet... 🙂
Jeg tænker, at teksten i Det Gamle Testamente kan ses som en profeti om Jesus, og det, som Paulus gør, er at fortolke denne tekst, hvor han genkender billedet på klippen som en beskrivelse af Jesus (livets vand m.m.).
Jeg mener ikke, personen Jesus var til stede på Moses’ tid, men der bliver i stedet profeteret om hans komme.
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Hej Jalmar 🙂

Du skrev :
Om personen Jesus i skikkelse af "Ordet" var til stede kan diskuteres, da det
kommer an på om man anser Ordet som værende en person (i vores terminologi) eller ej.
Fakta er dog:
Iflg. Johannes 1:1 - Har Jesus været med fra begyndelsen
Iflg. Joh. 1:3 og Kol.1:16,17 - har Jesus skabt alt
Iflg. Joh.8:58 - Har Jesus været før Abraham blev Født
jalmar

Det er fordi Jesus er Gud
🙂
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Nur skrev:

Hej Afa
Med fare for at gentage noget som allerede er blevet skrevet... 🙂
Jeg tænker, at teksten i Det Gamle Testamente kan ses som en profeti om Jesus, og det, som Paulus gør, er at fortolke denne tekst, hvor han genkender billedet på klippen som en beskrivelse af Jesus (livets vand m.m.).
Jeg mener ikke, personen Jesus var til stede på Moses’ tid, men der bliver i stedet profeteret om hans komme.
Venlig hilsen
Nur[/quote]

🙂
Hej Nur.
Tak for svar.
Jeg vil forsøge at svare efter bedste evne.
Angående 1. Korinther 10:1-5
Jeg mener ikke, teksten er et citat fra GT.
Teksten er en kombination af Paulus kendskab til beretningen om Moses og israelitterne i ørkenen, og hans kendskab til Jesu lære.
Jeg mener ikke, at det Paulus skriver kan findes i beretningen i GT.
Så det er på Paulus "egen regning" ... mener jeg, når han skriver:
[quote]for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus

Men ikke sikkert jeg har ret. 🙂
Spørgsmålet for mig er stadig ... hvorfor gør han det?
Jeg har filosoferet i forskellige retninger, uden at komme til et svar jeg er tilfreds med.
Men jeg mener ikke, der er tale om profeti, ej heller at Jesus/Kristus var tilstede i ørkenen.
Han var jo ikke født på daværende tidspunkt.
tilføjet af

Fra 300-tallet

Det er fordi Jesus er Gud 🙂

Vi må jo beholde logikken og den sunde fornuft her. Derfor spørger jeg:
I 300-tallet fandt man ud af at gud var treenig. Hvad så med alle dem der er døde før 300-tallet og har troet noget forkert? Er de endt i Helvede? Eller er de blevet hentet op fra helvede, til Abrahams skød, da misforståelsen om guds beskaffenhed blev opklaret?
Eller hvis de er kommet i saligheden, til trods for at have troet noget forkert før 300-tallet? kan det så ikke være ligemeget om det vi tror er rigtigt eller forkert?
I kristne har sq nogle kringlede sind.
tilføjet af

Fra 300-tallet

[quote="lyjse" post=2716994]Det er fordi Jesus er Gud 🙂[/quote]
Vi må jo beholde logikken og den sunde fornuft her. Derfor spørger jeg:
I 300-tallet fandt man ud af at gud var treenig. Hvad så med alle dem der er døde før 300-tallet og har troet noget forkert? Er de endt i Helvede? Eller er de blevet hentet op fra helvede, til Abrahams skød, da misforståelsen om guds beskaffenhed blev opklaret?
Eller hvis de er kommet i saligheden, til trods for at have troet noget forkert før 300-tallet? kan det så ikke være ligemeget om det vi tror er rigtigt eller forkert?
I kristne har sq nogle kringlede sind.

Tænk... du får mig til at tænke på jehovas vidner nu 😉
Hvornår sagde Thomas
v28 Thomas svarede: »Min Herre og min Gud!« v29 Jesus sagde til ham: »Du tror, fordi du har set mig. Salige er de, som ikke har set og dog tror.«
tilføjet af

Fra 300-tallet

[quote="lyjse" post=2716994]Det er fordi Jesus er Gud 🙂[/quote]
Vi må jo beholde logikken og den sunde fornuft her. Derfor spørger jeg:
I 300-tallet fandt man ud af at gud var treenig. Hvad så med alle dem der er døde før 300-tallet og har troet noget forkert? Er de endt i Helvede? Eller er de blevet hentet op fra helvede, til Abrahams skød, da misforståelsen om guds beskaffenhed blev opklaret?
Eller hvis de er kommet i saligheden, til trods for at have troet noget forkert før 300-tallet? kan det så ikke være ligemeget om det vi tror er rigtigt eller forkert?
I kristne har sq nogle kringlede sind.

kristne har ikke specielt kringlede sind, men nogen der kalder sig kristne, har det uden tvivl. Hr. Troldmand Carlo, hvis du kan få et intelligent svar ud af den debattør, er du en større troldmand end jeg regner med.
Det bliver dog nok først når der er 38 torsdage i en uge.
tilføjet af

Fra 300-tallet

Du må være den helt rigtige, til at besvare Carlos spørgsmål :
Hvad med alle de vidner, der siden sekten jv`s begyndelse, er døde på alle de løgne, I har udbredt gennem årene, det vil jeg meget gerne vide, da min moster var jv, og døde på jeres løgne !
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

🙂
Hej Platoon.
Tak for dit indlæg og Youtube link.
Min pc kokser igen, så det fungerer ikke optimalt, når jeg vil se Youtube.
Tak for dine forklaringer Platoon.
Jeg ved ikke lige helt, hvad jeg skal svare.
Meget stof.
Men dejligt og trosstyrkende for mig, du altid tydeligt oplyser, der kun er een Gud.
afa
tilføjet af

Til SCO ...

afa :
Hvis du gerne vil have svar fra en JV, kunne du måske henvende dig, til en der ikke kendte din fortid som tidligere JV og få svar på den måde.
SCO : nu har vi jo 3 jvere herinde der ustandseligt baldrer op om al den bibel viden de har
så at de ikke svarer fortæller bare mig og forhåbentlig andre at JVerne IKKE har det de kalder "sandheden"
afa :
Angående dinosaurerne:
Hvorfor tror du, de levede i mørke?
SCO : hvis vi antager at skabelsesberetningen er sand, og det må den jo være da HELE Bibelen er inspireret af Gud, så var lyset ikke skabt da dinoerne levede !
afa :
Angående Lot's døtre har jeg et bud, på hvorfor det er med i Bibelen.
På den måde dokumenteres de 2 stamfædres ophav.
1. Mosebog 19:36-38
v36 Sådan blev begge Lots døtre gravide med deres far. v37 Den ældste fødte en søn, som hun kaldte Moab. Han er stamfader til moabitterne. v38 Den yngste fødte også en søn, som hun kaldte Ben-Ammi. Han er stamfader til ammonitterne.
Men ikke sikkert det er forklaringen.
Har du selv en?
CITAT SLUT
SCO : det er et godt bud, tænk at de bibelkyndige jvere ikke kunne komme med den.
det der undrer mig er så at VT/JVere siger at man skal/de lever efter Bibelen, det kan hurtigt blive noget rod, ik´. Skal man følge Bibelens eksempler eller ?
Læg mærke til hvor ofte Jverne ikke svarer, min konklusion er at enten kan de ikke eller også er de bange for svaret. Så kan de altså ikke have Gud med sig.
tilføjet af

Til SCO ...

afa :
Hvis du gerne vil have svar fra en JV, kunne du måske henvende dig, til en der ikke kendte din fortid som tidligere JV og få svar på den måde.
SCO : nu har vi jo 3 jvere herinde der ustandseligt baldrer op om al den bibel viden de har
så at de ikke svarer fortæller bare mig og forhåbentlig andre at JVerne IKKE har det de kalder "sandheden"
afa :
Angående dinosaurerne:
Hvorfor tror du, de levede i mørke?
SCO : hvis vi antager at skabelsesberetningen er sand, og det må den jo være da HELE Bibelen er inspireret af Gud, så var lyset ikke skabt da dinoerne levede !
afa :
Angående Lot's døtre har jeg et bud, på hvorfor det er med i Bibelen.
På den måde dokumenteres de 2 stamfædres ophav.
1. Mosebog 19:36-38
v36 Sådan blev begge Lots døtre gravide med deres far. v37 Den ældste fødte en søn, som hun kaldte Moab. Han er stamfader til moabitterne. v38 Den yngste fødte også en søn, som hun kaldte Ben-Ammi. Han er stamfader til ammonitterne.
Men ikke sikkert det er forklaringen.
Har du selv en?
CITAT SLUT
SCO : det er et godt bud, tænk at de bibelkyndige jvere ikke kunne komme med den.
det der undrer mig er så at VT/JVere siger at man skal/de lever efter Bibelen, det kan hurtigt blive noget rod, ik´. Skal man følge Bibelens eksempler eller ?
Læg mærke til hvor ofte Jverne ikke svarer, min konklusion er at enten kan de ikke eller også er de bange for svaret. Så kan de altså ikke have Gud med sig.


Hej SCO.
Nu kan jeg jo ikke tale på JVs vegne, men jeg vil gerne prøve at kommentere på dit indlæg.
:
Angående lyset i skabelsesberetningen, så mener jeg det bliver skabt i 1. Mosebog 1:1
:
Angående døtrene og det at følge/leve efter Bibelen.
Jeg mener, beretningen om Lot og de 2 døtre fortæller, de er i en hel ekstra ordinær situation.
Derfor mener jeg ikke, beretningen er med i Bibelen til efterfølgelse, men som tidligere sagt, som dokumentation for de 2 stamfædres ophav.
Jeg tror, det du skal fokusere på som efterfølgelse, er Jesu lære, og det syntes jeg personligt, er en stor opgave.
Jeg kunne tænke mig at spørge dig, hvordan du har det med Bibelen og Gud i din hverdag?
Er det noget, der betyder noget for dig?
Alt godt til dig.
afa
tilføjet af

Til SCO ...

afa :
Hvis du gerne vil have svar fra en JV, kunne du måske henvende dig, til en der ikke kendte din fortid som tidligere JV og få svar på den måde.
SCO : det sidste JV der var hos mig gik råbende og skrigende bort, fordi det jeg fortalte/spurgte ikke passede med hans vagttårnslære !
afa :
Angående lyset i skabelsesberetningen, så mener jeg det bliver skabt i 1. Mosebog 1:1
SCO : hvornår bliver lyset skabt ?
afa :
Jeg mener, beretningen om Lot og de 2 døtre fortæller, de er i en hel ekstra ordinær situation.
Derfor mener jeg ikke, beretningen er med i Bibelen til efterfølgelse, men som tidligere sagt, som dokumentation for de 2 stamfædres ophav.
SCO : så du er lidt inde på at de der siger at vi ikke kan bruge det gamle testamente har ret
hvorfor skulle de først drikke ham fuld, drankere skal jo ikke arve guds rige
tilføjet af

Til SCO ...

afa :
Hvis du gerne vil have svar fra en JV, kunne du måske henvende dig, til en der ikke kendte din fortid som tidligere JV og få svar på den måde.
SCO : det sidste JV der var hos mig gik råbende og skrigende bort, fordi det jeg fortalte/spurgte ikke passede med hans vagttårnslære !
afa:
Det lyder voldsomt.
afa :
Angående lyset i skabelsesberetningen, så mener jeg det bliver skabt i 1. Mosebog 1:1
SCO : hvornår bliver lyset skabt ?
afa:
Jeg mener det bliver skabt i 1. Mosebog 1:1
afa :
Jeg mener, beretningen om Lot og de 2 døtre fortæller, de er i en hel ekstra ordinær situation.
Derfor mener jeg ikke, beretningen er med i Bibelen til efterfølgelse, men som tidligere sagt, som dokumentation for de 2 stamfædres ophav.
SCO : så du er lidt inde på at de der siger at vi ikke kan bruge det gamle testamente har ret
afa:
Nej.
SCO:
hvorfor skulle de først drikke ham fuld, drankere skal jo ikke arve guds rige
afa:
Ja hvad tror du selv, årsagen var til at døtrene drak deres far fuld?
Man er ikke dranker når "man" bliver drukket fuld.
afa:
Jeg kunne tænke mig at spørge dig, hvordan du har det med Bibelen og Gud i din hverdag?
Er det noget, der betyder noget for dig?
tilføjet af

Inddeling af mit indlæg i afsnit.

Hej afa,
Først lige noget vedr. din Computer. Ofte gemmer Computeren alt muligt af cookies og alle mulige link o.s.v. Det kan gøre Computeren sløv og langsom.
Du kan gå ind på denne Internetside og downloade dette program. Den heddeer Clean Up og fungere perfekt. Den kan fjerne alt muligt der ligger på Computerens hard dish og fjerne det og din Computer vil blive som ny. Den røre selvfølgelig ikke ved noget af det der er "faste programmer eller andet du selv har gemt eller lign".
Jeg har den selv på min computer og haft det i mange år.
http://www.stevengould.org/?option=com_content&task=view&id=29&Itemid=223
Du skal altså hverken være nervøs for at downloade den eller bruge den.
_________________________________________
og så til emnet:

Jeg ved godt det er meget stof, men det er selvfølgelig fordi jeg gerne vil præsentere dig for det ”eksakte”. Det skal ikke være min mening, men det skal være ”oplysninger” du kan 1) ”kontrollere”, 2) ”vurdere og sammenligne” og så ”sidestille med det du selv kender”.
På den anden side handler det jo om Bibelen og ikke ”folks meninger”. Samtidig syntes jeg der var en god anledning til at vise dig, at Jøderne på Jesu tid og Apostlene der havde taget imod Jesu ord trods deres jødiske rødder, forstod det jeg har forsøgt at forklare dig vedr. Guds forskellige åbenbarelser og Gud forskellige navne / betegnelser.
Der er ingen tvivl om, at ”klippen” fra Moses` tid og Klippen Apostlen Paulus taler om, er den samme klippe med 2 forskellige navne / betegnelser (og også 2 forskellige åbenbarelser)
Hvis det ikke gør noget (du kan jo bare springe det over) vil jeg lige vise dig hvordan man kan inddele stoffet i afsnit for bedre at overskue det.
1)
Eksempelsætninger "en klippe" på engelsk

These sentences come from external sources and may not be accurate. bab.la is not responsible for their content. Read more here.
Ja hvem er Gud uden HERREN hvem er en Klippe uden vor Gud
For who is God, save the LORD?
Ja hvem er Gud uden HERREN hvem er en Klippe uden vor Gud
It is God that girdeth me with strength, and maketh my way perfect.

Stol for evigt på HERREN thi HERREN er en evig Klippe.
Trust ye in the LORD for ever: for in the LORD JEHOVAH is everlasting strength:

Jakobs Gud talede til mig Israels Klippe sagde: "En retfærdig Hersker blandt Mennesker en der hersker i Gudsfrygt.
The God of Israel said, the Rock of Israel spake to me, He that ruleth over men must be just, ruling in the fear of God.

Han drog mig op af den brusende Grav af det skidne Dynd han satte min Fod på en Klippe gav Skridtene Fasthed
And he hath put a new song in my mouth, even praise unto our God: many shall see it, and fear, and shall trust in the LORD.

og drak alle den samme åndelige Drik; thi de drak af enåndelig Klippe som fulgte med; men Klippen var Kristus.
And did all drink the same spiritual drink: for they drank of that spiritual Rock that followed them: and that Rock was Christ.

som der er skrevet: "Se jeg sætter i Zion en Anstødssten og en Forargelses Klippe; og den som tror på ham skal ikke blive til Skamme.
As it is written, Behold, I lay in Sion a stumblingstone and rock of offence: and whosoever believeth on him shall not be ashamed.

Thi han gemmer mig i sin Hytte på Ulykkens Dag skjuler mig i sit Telt og løfter mig op på en Klippe.
For in the time of trouble he shall hide me in his pavilion: in the secret of his tabernacle shall he hide me; he shall set me up upon a rock.

Han bliver en Helligdom en Anstødssten og en Klippe til Fald for begge Israels Huse og en Snare og et Fangegarn for Jerusalems Indbyggere
And he shall be for a sanctuary; but for a stone of stumbling and for a rock of offence to both the houses of Israel, for a gin and for a snare to the inhabitants of Jerusalem.

Eder altså som tro hører Æren til; men for de vantro er denne Sten som Bygningsmændene forkastede bleven til en Hovedhjørnesten og en Anstødssten og en Forargelses Klippe;
Unto you therefore which believe he is precious: but unto them which be disobedient, the stone which the builders disallowed, the same is made the head of the corner,
Og denne købte et fint Linklæde tog ham ned svøbte ham i Linklædet og lagde ham i en Grav som var udhugget i en Klippeog han væltede en Sten for Indgangen til Graven.
And he bought fine linen, and took him down, and wrapped him in the linen, and laid him in a sepulchre which was hewn out of a rock, and rolled a stone unto the door of the sepulchre.

_______________________________________ http://da.bab.la/ordbog/dansk-engelsk/en-klippe
2)
Guds Åbenbarelser og navne:

Som jeg har talt med dig om før, beder vi Kristne ikke til andre end Jødernes Gud JHVH, som Jøderne oftest betegner Adonai eller Elohim eller (Bo) ruach. Så du kan nok forstå, at Jøderne på Jesu tid oplevede det som ”Gud kom og tog bolig hos menneskene” eller ”slog sit telt op over menneskene”, dengang.
Der er for dem, (der var for dem), kun én Gud, én Klippe og kun én JHVH. Ikke 3, men kun én. Nu har du nok lagt mærke til, at hver gang jeg skriver, at vi Kristne kun tilbeder én eneste Gud, (jfr. 5.Mosebog kap. 6 vers 4) så plapre Jehovas Vidner ftg og ham der kalder sig for ”sand kristen”? og en tilløber Bjarne op med, at vi tilbeder 3 guder.
(du vil også finde kristne der anbefaler 3 forskellige personer, hvoraf én er et menneske = Gud, men det er ubibelsk. )
Jeg ved godt Jehovas Vidner opererer med 2 guder, jfr. deres falske bibeloversættelse af Johannes 1:1, men vi Kristne tilbeder altså Jødernes Gud JHVH og vi har kun én eneste Gud.
Det er så korrekt, at denne ene Gud har åbenbaret sig på forskellig vis iflg. Bibelen, men det bliver der ikke flere Guder af for os.
Så her har du et eklatant godt eksempel på hvordan man ikke skal sammenblande begreberne.
Israels Klippe = Gud JHVH, Jødernes Gud (naturligvis)
”Den Klippe” der fulgte med var Jesus og da vi tilbeder og bruger navnet Jesus for Gud (Guds åbenbarelse i mennesket Jesus) kan du nok forstå, at det er samme Gud vil tilbeder og når Bibelen bruger betegnelsen Israels Klippe er det naturligvis JHVH Gud der er tale om og når samme Bibelen benævner Israels Klippe for Jesus, er det samme Gud (i mennesket Jesus) der er tale om.
3)
Kristnes tilgang til Gud og den måde vi også vor tilbedelse forholder os til Gud på
:
Derfor beder vil til Jesus og ikke til 3 guder og ikke til noget menneske. Derfor er Klippen, Israels Klippe ”der fulgte med” Jesus i den forstand / forståelse, at Gud havde åbenbaret sig i mennesket Jesus og altså vedblev med at være Gud i sin Ånd. Derfor skriver Apostlen Paulus hvad han skriver.
Gud er Ånd siger Bibelen. (og der er mere til det) Hillsong - Beneath the Waters (I will Rise)
http://www.youtube.com/watch?v=mTwA3NLEjY4
________________________________________________

Når dette er sagt, så tænk på Moses. Gud havde åbenbaret sig for ham gentagne gange; først ved ”den brændende tornebusk” - Here is the Yada Yahweh reference:
Ezekiel will describe Yahuweh's spiritual and human forms, as well as His angelic attendants.
To paint a word picture of what he observed, this Levitical priest will call upon most every radiant, light emitting, and reflecting term available to him.
"I looked and behold (hinneh - calling attention to the details) a windstorm (sa'ar) of the Spirit (ruach) coming in from the north, a great cloud with fire continually taking the form of (yaqah) bright shining light with radiant splendor (nogah - enlightening like the beautiful brightness of daylight) on every side and in its midst, glowing like an alloy of gold and silver (chahmal - a shining substance like an amber stone or glowing metal) in the midst of the fire."
(Ezekiel 1:3-4)
The reason this is important is to dispel two myths. First, light energy has physical properties, further confirming that Maimonides was wrong when he errantly concluded that God was incorporeal.
Second, the "burning bush," the "mountain top ablaze," and the "upright pillar of fire" that Yahuweh used to manifest His presence among the Israelites wasn't actually "fire" in the sense of plasma gas but instead, energy manifest in the visual spectrum.
To our senses, observable energy takes the forms of light and heat, so "fire" was simply the most descriptive term in the Hebrew nomenclature. What the Yisra'elites saw was probably as spectacular visually as Ezekiel's portrait: "bright shining light with radiant splendor, beautifully enlightening like daylight, glowing like gold and silver, and yet warm and pleasing like the translucent color of an amber stone." Yahuweh's radiance is beautiful beyond words.
The burning bush was a manifestation of Yahuweh's beautiful radiant light. It is how He would choose to interact with Mosheh and Yisra'el.
http://lindy1950.tripod.com/biblical/holy-spirit.html
___________________________
4)
I, vi Kristnes tilbedelse forsøger vi at samle både Det Gamle Testamente (Moses) og det Nye Testamente (Jesus Kristus):

"Show me Your glory" (Moses saied to Yahveh) Jesus Culture (Encounter 2012)
http://www.youtube.com/watch?v=df7XEvFNX-E (hvis du har lyst, skru op0 for lyden, så den omslutter dig.)
Hvem sagde, at HERREN ikke har profeter (profetinder) i dag?
Da Moses lægger sig på knæ og tilbeder, er det jo ikke Busken, ”Den brændende busk” han tilbeder, men det er Gud selv der befaler ham at tilbede foran ”Den brændende tornebusk” og Moses adlyder og Moses tilbeder Gud.
http://www.enduringword.com/commentaries/0203.htm
På samme måde befaler Gud, at tilbede Jesus (vi betegner "Guds søn"), men det er jo ikke mennesket vi tilbeder (eller en busk) eller noget andet, men vi tilbeder Gud i Guds åbenbarelse.
Hebræerne kap. 1 vers 6.
Det er der så andre (også kristne) der har en anden mening om, men det er så deres mening og ikke Ordet fra Bibelen.
_________________________________________________
5)
Kristne der tilbeder Gud, som de første Kristne og med det Messianske håb og tro:

Her er Messiansk tilbedelse:
http://www.youtube.com/watch?v=u835D8qRE1k
_____________________________________________________________
6)
Vi mennesker generelt der har fejl og begår synder, men stoler på Gud (vi benævner Jesus) og ”rejses op igen” dersom vi fastholder vor tro:

Benny Hinn
Når vi mennesker er magtesløse, kommer Gud til dig og genopretter dig.
http://www.youtube.com/watch?v=Vha9A3TVPKE
______________________________________________________

7)
Pas på med ”små afvigelser” i den tekst der forklares dig. Kontroller nøjagtigheden, især når det drejer sig om Jehovas Vidner. Det handler oftest om at ”klippe en tå og huggen en hæl”:

PS. Jeg så lige denne her: (fra ham der kalder sig for "sand kristen"?) Han siger:
Du kan have ret, men vi kender ikke englens navn.
Du skriver om Jesus som livets vand, og tænker måske på Moses slog på klippen så der sprang vand frem. Du bør huske på Moses blev straffet for sin handling. Så det kan ikke sammenlignes med Jesus.
Husk også der er tale om en anakronisme, som Paulus benytter for at gøre det let forståligt for folk i Grækenland, hvoraf nogen nok var jøder, men andre kan have været grækere.
Jeg tror man skal passe på med at gøre ting mere indviklede end godt er.
Men det er en god tanke du har.
Citat slut.
____________________________
Kommentar:
”Jesus har livets vand” og derfor kan man godt sige, at det vand der ”sprang fra klippen” repræsentere ”livets vand, som Jesus giver”.
At Moses blev straffet var ikke fordi han ”slog på klippen og vandet sprang”; det havde Gud JHVH jo sagt, at han skulle (4.Mosebog kap. 20): men det Moses blev straffet for var følgende:
Da viste HERRENs Herlighed sig for dem, 7 og HERREN talede til Moses og sagde:
8 "Tag Staven og kald så tillige med din Broder Aron Menigheden sammen og tal til Klippen i deres Påsyn, så giver den Vand; lad Vand strømme frem af Klippen til dem og skaf Menigheden og dens Kvæg noget at drikke!"
9 Da tog Moses Staven fra dens Plads foran HERRENs Åsyn, som han havde pålagt ham; 10 og Moses og Aron kaldte Forsamlingen sammen foran Klippen, og han sagde til dem: "Hør nu, I genstridige!
Mon vi formår at få Vand til at strømme frem til eder af denne Klippe?" 11 Og Moses løftede sin Hånd og slog to Gange på Klippen med sin Stav, og der strømmede Vand frem i Mængde, så at Menigheden og dens Kvæg kunde drikke.
12 Men HERREN sagde til Moses og Aron: "Fordi I ikke troede på mig og helligede mig for Israelitternes Øjne, skal I ikke komme til at føre denne Forsamling ind i det Land, jeg vil give dem!"
13 Dette er Meribas Vand, hvor Israelitterne kivedes med HERREN, og hvor han åbenbarede sin Hellighed på dem.
Citat slut.
______________
Så, det er forkert at sige, at Gud straffede Moses og Aron fordi de ”slog på klippen og det livgivende vand strømmede ud”. Det var altså ikke derfor.
Man skal vogte sig for Jehovas Vidner forklaringer, for der følger altid nogle cookies med til senere brug i deres sekteriske troslære.
___________________________

8)
Samme her. Folks meninger:

Og så er der denne her:
Der henvises til skystøtten der fulgte israelitterne gennem de 40 år i ørkenen. Når skystøtten kom hen til Moses telt talte Jahve og Moses sammen. Det stedet siger er, at det i virkeligheden var Moses og Kristus der talte sammen.
Citat slut sebl.
___________________________________
Kommentar:
”Moses og Kristus der talte sammen”?
Altså, der var kun én Gud og denne ”eneste ene Gud” talte med Moses. At Gud åbenbare sig for mennesker i forskellige udtryk, betyder altså ikke, at der var 2 i himmelen (hvor det så end måtte være) hvoraf den anden af de 2 talte med Moses, medens den ene af de 2 befandt sig i Himmelen og var enig i, at det var i orden, at den anden af de 2 talte med Moses.
9)
konklussion:

Det er selvfølgelig ikke korrekt. Der var og der er kun én Gud. Jødernes Gud JHVH
Platoon
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

🙂
Hej lyjse
Jo og Nej
Jeg ville i mit indlæg ikke tage stilling til spørgsmålet om Gud+Jesus+Helligånden er 3 mænd/personer, væsner eller noget helt tredie. Men kun det at Jesus var med fra tidernes morgen.
(Og kan være en af TRE mænd omtalt i:

1.Moseb.1:18

Han så op og fik øje på tre mænd, som stod der, og da han så dem, løb han dem i møde fra teltåbningen og kastede sig til jorden for dem. v3 Han sagde: »Herre, hvis jeg har fundet nåde for dine øjne, så gå ikke din tjener forbi.
*******
Nogle siger det var Tre Engle -
1.Moseb.18:17 ▬ Siger det var Herren +❓+ ?
Herren tænkte: »Skulle jeg skjule for Abraham, hvad jeg har i sinde at gøre?
*******
Netop tre/3 mænd går flere gange igen i GT
Kun tre gange i NT, og kun i Ap.G..
For øvrigt er TRE, SYV, TOLV, meget yndede tal i NT og GT.
jalmar


[/quote]
[quote="lyjse" post=2716994]Hej Jalmar 🙂

Du skrev :
[quote]Om personen Jesus i skikkelse af "Ordet" var til stede kan diskuteres, da det
kommer an på om man anser Ordet som værende en person (i vores terminologi) eller ej.
Fakta er dog:
Iflg. Johannes 1:1 - Har Jesus været med fra begyndelsen
Iflg. Joh. 1:3 og Kol.1:16,17 - har Jesus skabt alt
Iflg. Joh.8:58 - Har Jesus været før Abraham blev Født
jalmar[/quote]
Det er fordi Jesus er Gud
🙂
tilføjet af

Fra 300-tallet - Det godt 125+ år galt Carlo

🙂
Læs side 88 midt siden, udgivet et sted mellem AD173→176
http://archive.org/stream/antenicenechris22donagoog#page/n94/mode/2up
jalmar



[quote="lyjse" post=2716994]Det er fordi Jesus er Gud 🙂[/quote]
Vi må jo beholde logikken og den sunde fornuft her. Derfor spørger jeg:
I 300-tallet fandt man ud af at gud var treenig. Hvad så med alle dem der er døde før 300-tallet og har troet noget forkert? Er de endt i Helvede? Eller er de blevet hentet op fra helvede, til Abrahams skød, da misforståelsen om guds beskaffenhed blev opklaret?
Eller hvis de er kommet i saligheden, til trods for at have troet noget forkert før 300-tallet? kan det så ikke være ligemeget om det vi tror er rigtigt eller forkert?
I kristne har sq nogle kringlede sind.
tilføjet af

Professor sUk - Du bor i et glashus og kaster

😃
. . . med klippestykker der ramler ud af det ene glas og ind af det næste!




[/quote]
[quote="sand kristen" post=2717085][quote="wizcarlo" post=2717044][quote="lyjse" post=2716994]Det er fordi Jesus er Gud 🙂[/quote]
Vi må jo beholde logikken og den sunde fornuft her. Derfor spørger jeg:
I 300-tallet fandt man ud af at gud var treenig. Hvad så med alle dem der er døde før 300-tallet og har troet noget forkert? Er de endt i Helvede? Eller er de blevet hentet op fra helvede, til Abrahams skød, da misforståelsen om guds beskaffenhed blev opklaret?
Eller hvis de er kommet i saligheden, til trods for at have troet noget forkert før 300-tallet? kan det så ikke være ligemeget om det vi tror er rigtigt eller forkert?
I kristne har sq nogle kringlede sind.[/quote]
kristne har ikke specielt kringlede sind, men nogen der kalder sig kristne, har det uden tvivl. Hr. Troldmand Carlo, hvis du kan få et intelligent svar ud af den debattør, er du en større troldmand end jeg regner med.
Det bliver dog nok først når der er 38 torsdage i en uge.
tilføjet af

Inddeling af mit indlæg i afsnit

Hej Platoon.
Tak for info og link vedrørende mit pc koks.
Jeg kom til at tænke, det ville være dejligt, hvis der fandtes et tilsvarende program, der kunne downloades til at rense hjernen, så den igen ville fungerer optimalt. 🙂
Bøn kan jo downloades, men jeg syntes ikke altid, det er nok til at få min hjerne til at yde optimalt.
Nå ... jeg må være tilfreds og taknemmelig.
Måske det er en fordel for mig, det er sådan. (?)
:
Angående din demonstration vedrørende hvordan stoffet i et indlæg kan inddeles.
Det hjælper mig, når du på den måde tydeliggøre emnerne i et langt indlæg.
Det bliver mere håndgribeligt for mig, hvad du vil fortælle.
Men stadig meget stof at forholde sig til, hvoraf der er noget, jeg er nød til at tænke dybere over, for at finde ud af hvordan jeg skal forholde mig til det.
:
Jeg tænker på det med Guds forskellige navne/betegnelser og åbenbaringer, som du skriver om. Og det at du mener jøderne på Jesu tid, opfattede Gud åbenbarede sig i mennesket Jesus, så han derved var lig Gud, og kunne sidestilles med betegnelsen "klippen" som ellers ... og også ... bruges om Gud Jehova/Jahve.
:
Angående "folks meninger" som du advarer imod ... og tak for det.
Sådan er det jo her i livet, at mennesker har forskellige synspunkter.
... Og selv om du gør dit yderste, når du henvender dig til mig, vil jeg jo også automatisk "putte dig i den samme kategori."
Det er sundt nok, mener jeg.
Det er ingen kritik af dig og dine holdninger/meninger/tro ... men bare en oplysning om, jeg altid forsøger, om jeg kan finde "sandheden" i det, der bliver mig fortalt fra hvemsomhelst.
afa
tilføjet af

Men blev vi klogere?

Det synes jeg ikke vi gjorde. Teksten i sig selv er noget ubegribeligt kryptisk fra antikken, som nogen i religiøs iver forsøger at få en mening i + hælder noget møg over nogen andres hoveder.
Resultatet er at det ubegribelig bliver en endnu mere ubegribelig pærevælling.
tilføjet af

Men blev vi klogere?

Wizcarlo skrev:
Det synes jeg ikke vi gjorde. Teksten i sig selv er noget ubegribeligt kryptisk fra antikken, som nogen i religiøs iver forsøger at få en mening i + hælder noget møg over nogen andres hoveder.
Resultatet er at det ubegribelig bliver en endnu mere ubegribelig pærevælling.

Hej Wizcarlo.
Jeg håber ikke det er mig, du tænker på, der hælder noget møg over nogen andres hoveder?
Så vil jeg gerne vide det, så jeg kan gøre skaden god igen, eller i det mindste ikke gentage det.
Jeg syntes også som dig, teksten er svær.
Jeg har endnu ikke fået en klar forståelse for hvordan, teksten præcist skal forstås, men den vil aldrig mere være som før trådstart for mig.
Nu da jeg har fået forskellige indput til en forståelse, kan det være fremtiden gør, der kommer et resultat af "ulejligheden" og ... "pærevællingen" ... som du udtrykker det.
Men teksten som Paulus skrev til korintherne, tror jeg bestemt de forstod.
Det gør jo nok en forskel, vi ikke har deres kulturelle baggrund, som noget naturligt for at forstå teksten, vil jeg mene.
tilføjet af

Men blev vi klogere?


Nu da jeg har fået forskellige indput til en forståelse, kan det være fremtiden gør, der kommer et resultat af "ulejligheden" og ... "pærevællingen" ... som du udtrykker det.
Men teksten som Paulus skrev til korintherne, tror jeg bestemt de forstod.
Det gør jo nok en forskel, vi ikke har deres kulturelle baggrund, som noget naturligt for at forstå teksten, vil jeg mene.


Hej Afa

Der har været forskellige bud på en forståelse af teksten; men jeg vil da også bidrage lidt til "pærevællingen".

Paulus skriver:
1. Korinther 10:1-5
"v1 Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus"

I 5. Mosebog siger Moses, at det er Gud, der er klippen:
5 Mos 32,v 3-4:
" v3 Herrens navn vil jeg forkynde,
giv vor Gud ære!
v4 Han er klippen, hvis gerning er fuldkommen,
alle hans veje er rette,
en trofast Gud uden svig,
retfærdig og retskaffen."


5 Mos 32,v 15:
" Men Jeshurun blev fed og slog bagud,
du blev fed, du blev tyk, du blev trind!
Han forkastede den Gud, der havde skabt ham,
og viste foragt for sin frelses klippe
."

5 Mos 32,v 18:
"Den klippe, der fødte dig, forsømte du,
du glemte den Gud, der bragte dig til verden
."

Når Paulus skriver, at Kristus er den åndelige klippe, som fædrene drak af, så må det betyde, at Kristus er den Gud, som førte Moses og folket ud af Ægypten.

venlig hilsen
Evalu
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Hej Jalmar 🙂
Jeg ved ikke, med de tre engle..Jesus viste sig som et meget stærkt lys, overfor Paulus, og Gud gjorde det samme, der var ikke 3.
Gud har jo vist sig på mange måder.
Men når Jesus siger at han var til før Abraham - at han har skabt alt, så tror jeg det er Gud i kødet, der taler.
Evalu lagde et godt indlæg her :

http://www.sol.dk/debat/240-religion-a-livssyn/2716368-forstar-du-og-kan-forklare-1-korinther-101-5/2717585
Jeg ville blive forvirret, hvis jeg skulle begynde at forestille mig Gud = Jesus som 3 personer, men Gud har 3 funktioner, indtil han kommer og alle englene med ham..
Verdensdommen
v31 Når Menneskesønnen kommer i sin herlighed og alle englene med ham, da skal han tage sæde på sin herligheds trone.
Matt.25
________

Da kommer Herren min Gud

og alle de hellige med ham.
v6 På den dag skal der hverken være hede
eller kulde og frost.
v7 Der skal være én lang dag
– Herren kender den –
ikke dag og nat;
selv ved aftenstid
skal det være lyst.
v8 På den dag skal levende vand
strømme ud fra Jerusalem,
halvdelen ud i havet i øst
og halvdelen ud i havet i vest
både sommer og vinter.
v9 Da skal Herren være konge
over hele jorden;

på den dag
skal Herren være én
og hans navn være ét.
Zak,B.14
___________
Så er der ikke længere brug for Guds 3 funktioner 🙂
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Malakias 3:6 Din egen bibel.

Jeg, Herren, er ikke blevet en anden,
tilføjet af

Moses er den salvede = Kristus ...

Evalu skrev:

Når Paulus skriver, at Kristus er den åndelige klippe, som fædrene drak af, så må det betyde, at Kristus er den Gud, som førte Moses og folket ud af Ægypten.[/quote]
🙂
Hej Evalu.
Tak for dit indlæg som er årsag til, jeg har genoptaget undersøgelsen af 1. Korinther 10:1-5.
[quote]1. Korinther 10:1-5
v1 Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus

Jeg forstår, du har fokuseret på ordet klippe.
Jeg tror ikke, at Kristus er den Gud, der førte Moses og folket ud af Ægypten, som du skrev.
:
Nu skal du høre, hvad der skete for mig.
Jeg fokuserede på ordet Kristus.
Det betyder jo ikke nødvendigvis det er Jesus der tænkes på i 1. Korinther 10:1-5
Kristus og Messias betyder den salvede.
Da Paulus kun skriver Kristus, tror jeg der menes Moses i denne sammenhæng.
Han fulgte jo med, og han var mellemmand mellem Gud Jahve og Guds udvalgte folk.
Gud Jahve havde selv udvalgt Moses til denne opgave at føre israelitterne i ørkenen.
Dette kan vi læse i beretningen om den brændende tornebusk i 2. Mosebog 3:2 og kapitlet ud.
Jeg mener, Moses bliver salvet her og på den måde er Kristus/Messias som betyder den salvede.
Så "passer pengene" for mig.
Hvad siger du til det?
Med venlig hilsen og tak fra afa ... og alt godt til dig.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Hej Afa
Nej, jeg mener heller ikke at der er citeret ordret fra Det Gamle Testamente. Fra sin tid som rabbiner eller skriftklog må Paulus imidlertid have haft et indgående og godt kendskab til beretningerne i Mosebøgerne.
Jeg synes det er det samme du (for Paulus’ egen regning) og jeg (Paulus fortolker) skriver.
Oven på hans ”Aha-oplevelse” (Apostlenes Gerninger, kap. 9) er det vel kun naturligt, at han bruger sin nyerhvervede viden til at undervise/forkynde, bl.a. med henvisning til Mosebøgerne (f.eks. 2. Mosebog, kap. 14 og 4. Mosebog, kap. 20)?
Af gode grunde kan det jo ikke blive til andet end spekulationer/gætterier 🙂
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Hej Jalmar
Mange tak for velkomsten 🙂
Du har ret, det står skrevet i Bibelen, at Jesus var til før verden blev skabt. Men jeg tror det er et spørgsmål om dette - og de andre skriftsteder du nævner - skal forstås bogstaveligt.
Det kan være en interessant meningsudveksling, men det bevæger sig væk fra Afas oprindelige spørgsmål, så måske er det ikke rimeligt i denne tråd - jeg ved det ikke.
Venlig hilsen
Nur
tilføjet af

Moses er den salvede = Kristus ...


Hej Afa

Paulus kalder ikke Moses for Kristus, for Paulus understreger netop forskellen på Moses og Kristus i Hebræerbrevet kap. 3:
"v1 Derfor, hellige brødre, I som har fået det himmelske kald: Se hen til vor bekendelses apostel og ypperstepræst, Jesus, v2 som var tro mod Gud, der havde indsat ham, ligesom Moses var det i hele hans hus. v3 For Jesus er blevet kendt værdig til så meget større herlighed end Moses, som den, der bygger et hus, nyder større ære end huset selv. v4 Ethvert hus har en bygmester, men den, der har bygget alle ting, er Gud. v5 Og vel var Moses tro som tjener i hele hans hus for at vidne om det, som engang skulle forkyndes; v6 men Kristus er det som søn over hans hus. Hans hus er vi, dersom vi holder fast ved den frimodighed og den stolthed, vort håb giver os.

v7 Derfor, som Helligånden siger:
Om I dog i dag ville lytte til ham!
v8 Gør ikke jeres hjerter hårde som ved oprøret,
på fristelsens dag i ørkenen,
v9 da jeres fædre udæskede mig og satte mig på prøve,
skønt de havde set mine gerninger v10 i fyrre år.

Derfor følte jeg afsky for den slægt,
og jeg sagde: De farer altid vild i deres hjerte,
og de kender ikke mine veje.
v11 Så svor jeg i min vrede:
De skal aldrig komme ind til min hvile.
v12 Se til, brødre, at der aldrig i nogen af jer skal være et ondt, vantro hjerte, så der sker frafald fra den levende Gud, v13 men forman hinanden hver dag, så længe der er noget, der hedder »i dag«, for at ingen af jer skal blive forhærdet ved syndens bedrag; v14 for vi har del i Kristus, hvis vi indtil det sidste holder urokkeligt fast ved den tillid, vi havde i begyndelsen. v15 Når det hedder:
Om I dog i dag ville lytte til ham!
Gør ikke jeres hjerter hårde som ved oprøret,
v16 hvem var det så, der havde hørt ham og alligevel gjorde oprør? Var det ikke alle dem, der anført af Moses var vandret ud fra Egypten? v17 Og hvem var det, han harmedes på i fyrre år? Var det ikke på dem, der syndede, og hvis lig kom til at ligge i ørkenen? v18 Og hvem gjaldt det, når han svor, at de ikke skulle komme ind til hans hvile, om ikke dem, der havde været ulydige? v19 Vi ser altså, at det var på grund af deres vantro, at de ikke kunne komme derind."


Når Paulus i Hebræerbrevet taler om episoden, hvor folket udæskede Gud og Moses, så drejer det sig om episoden i 4. Mosebog kap. 21, v 4-6:
" Så brød de op fra bjerget Hor i retning mod Sivhavet for at gå uden om Edom. Undervejs mistede folket tålmodigheden v5 og talte mod Gud og mod Moses: »Hvorfor har I ført os op fra Egypten for at dø i ørkenen? Her er jo hverken brød eller vand, og vi er lede ved den elendige føde.« v6 Men Herren sendte slanger, som bed folket, og mange israelitter døde."

Dit oplæg til tråden er 1. Korinther 10:1-5.
Hvis du læser videre i 1. Korintherbrev kap. 10, så skriver Paulus i vers 9:
" Lad os heller ikke udæske Kristus, sådan som nogle af dem gjorde det, og de blev dræbt af slanger"


Jeg kan ikke opfatte skriftstederne på anden måde end at Paulus mener at Kristus er den Gud som førte Moses og israelitterne ud af Ægypten.

venlig hilsen
Evalu
------------------------------------------------------------------------------------------
Afa skrev:
Hej Evalu.
Tak for dit indlæg som er årsag til, jeg har genoptaget undersøgelsen af 1. Korinther 10:1-5.
[quote]1. Korinther 10:1-5
v1 Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus
[/quote]
Jeg forstår, du har fokuseret på ordet klippe.
Jeg tror ikke, at Kristus er den Gud, der førte Moses og folket ud af Ægypten, som du skrev.
:
Nu skal du høre, hvad der skete for mig.
Jeg fokuserede på ordet Kristus.
Det betyder jo ikke nødvendigvis det er Jesus der tænkes på i 1. Korinther 10:1-5
Kristus og Messias betyder den salvede.
Da Paulus kun skriver Kristus, tror jeg der menes Moses i denne sammenhæng.
Han fulgte jo med, og han var mellemmand mellem Gud Jahve og Guds udvalgte folk.
Gud Jahve havde selv udvalgt Moses til denne opgave at føre israelitterne i ørkenen.
Dette kan vi læse i beretningen om den brændende tornebusk i 2. Mosebog 3:2 og kapitlet ud.
Jeg mener, Moses bliver salvet her og på den måde er Kristus/Messias som betyder den salvede.
Så "passer pengene" for mig.
Hvad siger du til det?
Med venlig hilsen og tak fra afa ... og alt godt til dig.

Der gik kage i citeringen fra dit indlæg. Håber du kan finde ud af det.
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

Malakias 3:6 Din egen bibel.

Jeg, Herren, er ikke blevet en anden,


Nemlig
tilføjet af

Kristus betyder den salvede ...

Evalu skrev:

Paulus kalder ikke Moses for Kristus, for Paulus understreger netop forskellen på Moses og Kristus i Hebræerbrevet kap. 3:


Hej Evalu.
Selvfølgelig er der forskel på Jesus og Moses.
Men de er begge udvalgt og salvede med hellig ånd, af Gud som godkendelse, til at gøre hans vilje.
Messias/Kristus betyder ... den salvede.
:
Angående 1. Korintherbrev 10:9 som du henviser til, at der skulle stå Kristus.
I min Bibel (DA31) står der Herren.
I ordforklaringen står der, det betyder Jahve.
:
Angående det at udæske.
Det er netop af den grund, Paulus bruger beretningen med israelitterne/Guds udvalgte folk i ørkenen, som advarsel og for at anspore menigheden i Korinth, fordi de var i en ligende situation, hvoraf de fleste levede et liv, hvor de satte kødets lyster først.
Hvis de ikke ændrede sind, ville de som de utro israelitter i ørkenen blive forkastet, og som Paulus udtrykker det, ikke vinde sejrskransen.
afa
tilføjet af

Kristus betyder den salvede ...

Hej Afa
Når jeg citerer fra Bibelen så bruger jeg DA 92
Her er nogle eksempler på 1. Kor 10, v 9 fra forskellige udgaver/oversættelser:

DA92:
" Lad os heller ikke udæske Kristus, sådan som nogle af dem gjorde det, og de blev dræbt af slanger"

NVO (Ny verden oversættelse altså Jehovas Vidners udgave):
" Lad os heller ikke sætte Jehova på prøve, som nogle af dem satte ham på prøve, og de blev dræbt af slangerne."

King James Bible:
" Neither let us tempt Christ, as some of them also tempted , and were destroyed of serpents."

Luther 1912 (tysk):
" Lasset uns aber auch Christum nicht versuchen, wie etliche von jenen ihn versuchten und wurden von Schlangen umgebracht."

Textus receptus:
" mêde ekpeirazômen ton christon kathôs kai tines autôn epeirasan kai upo tôn opheôn apôlonto"

Westcott-Hort/Nestle/Aland:
" mêde ekpeirazômen ton | kurion | christon | kathôs tines autôn epeirasan kai upo tôn opheôn apôllunto"
Codex Sinaiticus:
" μηδε εκπιραζωμεν τον κν καθωϲ τινεϲ ┬ εξεπιραϲαν και υπο των οφεων απωλλυντο "
(på hjemmesiden"Codex Sinaiticus" oversat til engelsk som: "Neither let us tempt Christ, as some of them tempted, and were destroyed by serpents."

Ovenstående eksempler er kun for at vise at DA92 ikke er ene om at skrive "Kristus" i 1. Kor 10, v 9

Jeg er stadig helt uenig med dig, når du siger at Paulus mener Moses, når han skriver Kristus.

venlig hilsen
Evalu


Hej Evalu.
Selvfølgelig er der forskel på Jesus og Moses.
Men de er begge udvalgt og salvede med hellig ånd, af Gud som godkendelse, til at gøre hans vilje.
Messias/Kristus betyder ... den salvede.
:
Angående 1. Korintherbrev 10:9 som du henviser til, at der skulle stå Kristus.
I min Bibel (DA31) står der Herren.
I ordforklaringen står der, det betyder Jahve.
:
Angående det at udæske.
Det er netop af den grund, Paulus bruger beretningen med israelitterne/Guds udvalgte folk i ørkenen, som advarsel og for at anspore menigheden i Korinth, fordi de var i en ligende situation, hvoraf de fleste levede et liv, hvor de satte kødets lyster først.
Hvis de ikke ændrede sind, ville de som de utro israelitter i ørkenen blive forkastet, og som Paulus udtrykker det, ikke vinde sejrskransen.
afa
tilføjet af

Kristus betyder den salvede ...

Evalu skrev:
Jeg er stadig helt uenig med dig, når du siger at Paulus mener Moses, når han skriver Kristus.
[/quote]

🙂
Det er ok.
Men lad os antage du har ret.
Hvordan vil du forklare at Kristus ... som betyder den salvede ... er = Jesus Kristus i ørkenen?
Han er jo ikke født på det tidspunkt.
Og han bliver først salvet, da han lader sig døbe af Johannes døberen.
Først der ... bliver han Kristus Jesus. (mener jeg)
afa

Evalu skrev:
[quote]Hej Afa
Når jeg citerer fra Bibelen så bruger jeg DA 92
Her er nogle eksempler på 1. Kor 10, v 9 fra forskellige udgaver/oversættelser:

DA92:
" Lad os heller ikke udæske Kristus, sådan som nogle af dem gjorde det, og de blev dræbt af slanger"

NVO (Ny verden oversættelse altså Jehovas Vidners udgave):
" Lad os heller ikke sætte Jehova på prøve, som nogle af dem satte ham på prøve, og de blev dræbt af slangerne."

King James Bible:
" Neither let us tempt Christ, as some of them also tempted , and were destroyed of serpents."

Luther 1912 (tysk):
" Lasset uns aber auch Christum nicht versuchen, wie etliche von jenen ihn versuchten und wurden von Schlangen umgebracht."

Textus receptus:
" mêde ekpeirazômen ton christon kathôs kai tines autôn epeirasan kai upo tôn opheôn apôlonto"

Westcott-Hort/Nestle/Aland:
" mêde ekpeirazômen ton | kurion | christon | kathôs tines autôn epeirasan kai upo tôn opheôn apôllunto"
Codex Sinaiticus:
" μηδε εκπιραζωμεν τον κν καθωϲ τινεϲ ┬ εξεπιραϲαν και υπο των οφεων απωλλυντο "
(på hjemmesiden"Codex Sinaiticus" oversat til engelsk som: "Neither let us tempt Christ, as some of them tempted, and were destroyed by serpents."

Ovenstående eksempler er kun for at vise at DA92 ikke er ene om at skrive "Kristus" i 1. Kor 10, v 9

Jeg er stadig helt uenig med dig, når du siger at Paulus mener Moses, når han skriver Kristus.

venlig hilsen
Evalu[/quote]

afa skrev:
[quote]
Hej Evalu.
Selvfølgelig er der forskel på Jesus og Moses.
Men de er begge udvalgt og salvede med hellig ånd, af Gud som godkendelse, til at gøre hans vilje.
Messias/Kristus betyder ... den salvede.
:
Angående 1. Korintherbrev 10:9 som du henviser til, at der skulle stå Kristus.
I min Bibel (DA31) står der Herren.
I ordforklaringen står der, det betyder Jahve.
:
Angående det at udæske.
Det er netop af den grund, Paulus bruger beretningen med israelitterne/Guds udvalgte folk i ørkenen, som advarsel og for at anspore menigheden i Korinth, fordi de var i en ligende situation, hvoraf de fleste levede et liv, hvor de satte kødets lyster først.
Hvis de ikke ændrede sind, ville de som de utro israelitter i ørkenen blive forkastet, og som Paulus udtrykker det, ikke vinde sejrskransen.
afa
tilføjet af

Fra 300-tallet - Det godt 125+ år galt Carlo

🙂
Læs side 88 midt siden, udgivet et sted mellem AD173→176
http://archive.org/stream/antenicenechris22donagoog#page/n94/mode/2up
jalmar

Jada, jeg tvivler ikke et øjeblik på der har været strømninger i retning af trenidhedsteologi i kristendommen i lang tid, bl a under indflydelse af græske tanker og orientalske religioner. De har sloges om det som en flok vildkatte i en sæk.
Men OK, da. Hvad med de milliarder der før AD 173 ikke troede på trenigheden? Er de dømt til helvedes flammer?
tilføjet af

Det skinbarlige bullshit

Tænk... du får mig til at tænke på jehovas vidner nu 😉
Hvornår sagde Thomas
v28 Thomas svarede: »Min Herre og min Gud!« v29 Jesus sagde til ham: »Du tror, fordi du har set mig. Salige er de, som ikke har set og dog tror.«

Tror du bare du kan overdøve din totale mangel på argumenter, med bare et skrive noget bullshit?
Nej Lysje - du er sq hjernevasket
tilføjet af

Kristus betyder den salvede ...

Hej Afa 🙂
Du skrev:


🙂
Det er ok.
Men lad os antage du har ret.
Hvordan vil du forklare at Kristus ... som betyder den salvede ... er = Jesus Kristus i ørkenen?
Han er jo ikke født på det tidspunkt.
Og han bliver først salvet, da han lader sig døbe af Johannes døberen.
Først der ... bliver han Kristus Jesus. (mener jeg)
afa

Du har ret i, at Jesus ikke var født, men Jesus er Gud - derfor.
Som jeg har skrevet før, så skal du finde "den røde tråd" - der går igennem Bibelen, som hele tiden viser os, at Jesus er Gud.
Gud lod sig føde på jorden, "kom i kød" som der står.
Det var kødet der blev døbt, ikke Gud.
Det var kødet der blev korsfæstet, ikke Gud.
Gud lod sig inkarnere i kødet - Gud har åbenbaret sig i Menneskesønnen, det er derfor Jesus siger :

v8 Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.«
v9 Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip?
Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen?
v10 Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig?
De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger.
v11 Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne.
v12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen; v13 og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen.
v14 Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.
Det er Faderen som bor i Jesus, der virker ved de gerninger Jesus gør, mens han er på jorden.
Og som du kan se, så er det Jesus vi skal bede til.
Og da Jesus forlader denne jord, sender han Talsmanden Helligånden, som skal gøre de samme gerninger gennem os, som Jesus gjorde.
Udsendelsestalen
v5 Disse tolv sendte Jesus ud og befalede dem: »Følg ikke vejen til hedningerne, og gå ikke ind i samaritanernes byer; v6 men gå derimod til de fortabte får af Israels hus.
v7 Gå ud og prædik: Himmeriget er kommet nær! v8 Helbred syge, opvæk døde, gør spedalske rene, driv dæmoner ud. I har fået det for intet, giv det for intet.
Markus.16
v15 Så sagde han til dem: »Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen.
De tolv kunne jo ikke nå ud i hele verden, mens de levede, så derfor skal vi fortsætte med det, indtil Jesus kommer igen.
Her kan du også se, at det ikke først var, da Jesus blev døbt - Gud boede i Kristus fra han blev undfanget ved Helligånden :
v5 For et barn er født os,
en søn er givet os,
og herredømmet skal ligge
på hans skuldre.
Man skal kalde ham
Underfuld Rådgiver,
Vældig Gud,
Evigheds Fader,
Freds Fyrste. Esajas.B.9
tilføjet af

Kristus betyder den salvede ...

Hej Lyjse, jeg vil lige citere dig:
Du har ret i, at Jesus ikke var født, men Jesus er Gud - derfor. Gud lod sig føde på jorden, "kom i kød" som der står. Det var kødet der blev døbt, ikke Gud.
Det var kødet der blev korsfæstet, ikke Gud.
Gud lod sig inkarnere i kødet - Gud har åbenbaret sig i Menneskesønnen, det er derfor Jesus siger :
v8 Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.« v9 Jesus sagde til ham: »Så lang tid har jeg været hos jer, og du kender mig ikke, Filip?
Den, der har set mig, har set Faderen; hvordan kan du så sige: Vis os Faderen?
v10 Tror du ikke, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig?
De ord, jeg siger til jer, taler jeg ikke af mig selv; men Faderen, som bliver i mig, gør sine gerninger.
v11 Tro mig, at jeg er i Faderen, og Faderen er i mig; hvis ikke, så tro på grund af selve gerningerne.
v12 Sandelig, sandelig siger jeg jer: Den, der tror på mig, han skal også gøre de gerninger, jeg gør, ja, gøre større gerninger end dem, for jeg går til Faderen; v13 og hvad I end beder om i mit navn, det vil jeg gøre, for at Faderen må blive herliggjort i Sønnen.
v14 Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det.
_________________________________________________

Det er Faderen som bor i Jesus, der virker ved de gerninger Jesus gør, mens han er på jorden.
Og som du kan se, så er det Jesus vi skal bede til.
Og da Jesus forlader denne jord, sender han Talsmanden Helligånden, som skal gøre de samme gerninger gennem os, som Jesus gjorde.
Udsendelsestalen.
v5 Disse tolv sendte Jesus ud og befalede dem: »Følg ikke vejen til hedningerne, og gå ikke ind i samaritanernes byer; v6 men gå derimod til de fortabte får af Israels hus.
v7 Gå ud og prædik: Himmeriget er kommet nær! v8 Helbred syge, opvæk døde, gør spedalske rene, driv dæmoner ud. I har fået det for intet, giv det for intet.
Markus.16
v15 Så sagde han til dem: »Gå ud i alverden og prædik evangeliet for hele skabningen.
De tolv kunne jo ikke nå ud i hele verden, mens de levede, så derfor skal vi fortsætte med det, indtil Jesus kommer igen.
Her kan du også se, at det ikke først var, da Jesus blev døbt - Gud boede i Kristus fra han blev undfanget ved Helligånden :
v5 For et barn er født os,
en søn er givet os,
og herredømmet skal ligge
på hans skuldre.
Man skal kalde ham
Underfuld Rådgiver,
Vældig Gud,
Evigheds Fader,
Freds Fyrste. Esajas.B.9
________________________________________________________
Ja, Lyjse det er bare så smukt og rigtigt. Tak for ordene. Vi har jo læst dem så magen gange, men hver gang er det som om det var første gang.
Jeg kan huske da jeg blev Kristen for efterhånden mange år siden, men stadig den dag i dag er det som om det var i går.
Samme glæde, samme følelse og samme kærlighed. Min bøn til Gud er stadig, ”elsker du mig virkelig”? Og svaret er hver gang, ja, jeg elsker dig.
Det holder hele livet og i al evighed.
Når jeg møder disse prægtige unge menensker og deres lovprisnings musik, så glæder jeg mig så meget. Nu ved jeg godt, at musik er smag og behag og det er så også i orden.
Det jeg glæder mig mest over er kærligheden til Jesus og hvordan ordene virkelig bringer et budskab der går lige i hjertet (synes jeg).
http://www.youtube.com/watch?v=OkUxwVlZ2CQ
Platoon
tilføjet af

Forstår du /og kan forklare 1. Korinther 10:1-5

🙂
Hej Nur.
Ja, det er bestemt ikke alt i Bibelen, der er nemt at forstå.
Men spændende at studere og undersøge hvad teksten vil sige.
Det påvirker ens liv og tankegang positivt, at beskæftige sig med Bibelens ord, syntes jeg.
Jeg ser, du til Jalmer giver udtryk for, du gerne vil udveksle synspunkter.
Det syntes jeg du skal gøre. 🙂
:
Angående 1. Korinther 10:1-5 tror jeg pt. der menes det er Moses, der er den salvede "som fulgte med," i disse vers.
1. Korinther 10:1-5
v1 Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus

Kristus betyder ... den salvede ... og ikke Jesus.
For mig giver det mening, og "pengene passer" ved denne forståelse for mig.
Alt godt til dig.
tilføjet af

Kristus betyder den salvede ...

Tak Platoon

He is Gud he is Gud he is Jesus
[sun] [l] [sun] Gud velsigne dig [sun] [l] [sun]
tilføjet af

Det var Jesus der var med jøderne i de 40 år

de vandrede i ørkenen.
Det var også Jesus der talte til Moses igennem den brændende tornebusk.
Jesus kaldes for 'Ordet' fordi han taler på Guds vejne, og det er egentlig det Paulus prøver at fortælle dig igennem det skriftsted som du henviser til.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Det var Jesus der var med jøderne i de 40 år

ftg skrev:
Det var Jesus der var med jøderne i de 40 år
de vandrede i ørkenen.
Det var også Jesus der talte til Moses igennem den brændende tornebusk.
Jesus kaldes for 'Ordet' fordi han taler på Guds vejne, og det er egentlig det Paulus prøver at fortælle dig igennem det skriftsted som du henviser til.
Med venlig hilsen, ftg.


🙂
Hej ftg.
Ordet...❓...
Ok ... så er "vi" jo tilbage, til der hvor jeg startede.
At Ordet var med i ørkenen repræsenteret ved englen der gik foran, og som havde Guds navn i sig... (?)
tilføjet af

Kristus betyder den salvede ...

Lyjse skrev:
Du har ret i, at Jesus ikke var født, men Jesus er Gud - derfor.[/quote]
Hej Lyjse.
Når du mener Jesus er Gud, syntes jeg det er noget rod, Paulus kalder Jesus (altså Gud) den salvede, "som fulgte med."
[quote]1. Korinther 10:1-5
v1 Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus

Gud er ikke den salvede.
Det er Gud der salver, vil jeg mene.
tilføjet af

Kristus betyder den salvede ...

Og Jesus er Gud ( i kød )

Kristus
Navnet Kristus er en dansk gengivelse af det græske ord khristós, der igen er det græske ord for det hebraiske hammasía (messias).
Kristus bruges i Det nye Testamente som navn eller titel for Jesus af Nazareth. Kristus betyder egentlig "den salvede" og anvendes i Det gamle Testamente om konger og præster. I århundrederne op imod år 0 fik ordet en mere snæver betydning.
"Den salvede" blev således betegnelsen for en fremtidig frelserskikkelse, jøderne ventede ville komme.
Jesus fik tilnavnet Kristus, fordi hans første tilhængere som var jøder, opfattede ham som netop den forløserskikkelse, Det gamle Testamente havde lovet dem. /Nana Hauge/
http://www.kristendom.dk/leksikon/733
Jesus har fået Guds navn.
v43 Jeg er kommet i min faders navn Johs.5
v11 Jeg er ikke længere i verden, men de er i verden, og jeg kommer til dig.
Hellige fader, hold dem fast ved dit navn, det du har givet mig Johs.17
tilføjet af

Det var Jesus der var med jøderne i de 40 år

de vandrede i ørkenen.
Det var også Jesus der talte til Moses igennem den brændende tornebusk.
Jesus kaldes for 'Ordet' fordi han taler på Guds vejne, og det er egentlig det Paulus prøver at fortælle dig igennem det skriftsted som du henviser til.
Med venlig hilsen, ftg.

Det må jeg "nok sige" ftg - du nærmer dig sandheden nu 🙂
Citat :
Lad os tage udgangspunkt i et vers fra 2 Mosebog 3, hvor Moses møder Gud ved den brændende tornebusk.
Gud kalder Moses til en mægtig tjeneste: han skal være Guds jordiske redskab til at befri Israels folk ud af slaveriet i Egypten.
Men Moses er bekymret. Hvad vil Farao sige? Og hvad vil Israels folk sige, når Moses kommer til Egypten for at stille sig i spidsen for dem? Hvem skal Moses egentlig gå bud for?
________
Det, Moses (og Israels folk) egentlig spørger efter, er således: »Hvem er du, Gud, og hvad kan og vil du gøre?«
I vers 14 giver Gud Moses et helt fantastisk svar: »Jeg er den, jeg er!«

Citat slut
http://www.ordetogisrael.dk/artikler.php?action=laesartikel&id=385

Johs.8
v28 Jesus sagde da til dem: »Når I får ophøjet Menneskesønnen, da skal I forstå, at jeg er den, jeg er
tilføjet af

Kristus betyder den salvede ...

Igen et klassisk eksempel på manipulation af guds ord i biblen.
Hvad er det Jesus er givet?
Er det Guds navn der iflg. folkekirken er Jahve ?
Jeremias 16:21
"så skal de forstå, at mit navn er Jahve!"
Nej vi ser i Johannes helt tydeligt hvad det er Jesus er givet. Jeg viser tekst fra kap 17.
Og fremhæver det som dagen drejer sig om.
Jeg har gjort dit navn kendt for de mennesker du gav mig ud af verden. De var dine, og du gav mig dem, og de har overholdt dit ord.
Og jeg er ikke mere i verden, men de er i verden, og jeg kommer til dig. Hellige Fader, våg over dem for dit eget navns skyld, det du har givet mig, for at de må være ét ligesom vi. 12 Da jeg var hos dem plejede jeg at våge over dem for dit eget navns skyld, det du har givet mig; og jeg har bevaret dem, og ingen af dem har lidt undergang undtagen undergangens søn, for at skriftstedet kunne opfyldes. 13 Og nu kommer jeg til dig, men jeg fortæller disse ting [mens jeg er] i verden for at de i fuldt mål kan have min glæde i sig. 14 Jeg har givet dem dit ord, men verden har hadet dem fordi de ikke er en del af verden, ligesom jeg ikke er en del af verden.
24 Fader, med hensyn til det du har givet mig, så ønsker jeg at hvor jeg er, dér skal de også være sammen med mig, for at de kan se min herlighed, den som du har givet mig, fordi du elskede mig før verdens grundlæggelse. 25 Retfærdige Fader, verden har jo ikke lært dig at kende; men jeg har lært dig at kende, og disse er blevet klar over at du har udsendt mig. 26 Og jeg har bekendtgjort dit navn for dem, og jeg vil bekendtgøre det, for at den kærlighed hvormed du har elsket mig kan være i dem og jeg i samhørighed med dem.“
Jesus får selvfølgelig ikke Guds navn Jehova eller Jahve. Jesus hedder Jesus - ikke sandt?
Som det ses helt tydeligt er de apostlene og de salvede Jesus bliver givet, som han er hyrde for. De er hans disciple.
Hvor svært kan det være.
Men man opfinder det her, som der nok helst ikke skal stilles spørgsmål til
Da svindlen med Guds ord, så er åbenbar for enhver, der tror på Gud og Jesus.
Det er mig en glæde at kunne oplyse hvad det er biblen virkeligt lærer.
1. Timoteus:
Men den inspirerede udtalelse siger udtrykkeligt at i senere tidsperioder vil nogle falde fra troen, idet de agter på vildledende inspirerede udtalelser og dæmoners lærdomme, 2 ved hykleri hos mennesker som taler løgn,
tilføjet af

Jamen jeg er slet ikke så sikker på

at din forståelse er forkert. Jesus var med jøderne. Det var derfor han senere kunne sige:
"Jerusalem, Jerusalem, der dræber profeterne og stener dem der er sendt til hende — hvor ofte har jeg ikke villet samle dine børn, på samme måde som en høne samler sine kyllinger under vingerne! Men I ville ikke. Se! Jeres hus overlades til jer selv. For jeg siger jer: I skal afgjort ikke se mig fra nu af og indtil I siger: ’Velsignet er den der kommer i Jehovas navn!’“ (Mattæus 23:37-39)
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Din gud - er ikke

min Gud - kan vi ikke blive enige om det.
Jeg tror på og tilbeder Bibelens Gud, og det skal du ikke blande dig i !
Du må tilbede al verdens guder - så meget du vil - for min skyld ingen alarm.
tilføjet af

Kristus betyder den salvede ...Jesus er menneske

🙂
. . . Du må¨også huske på, hvornår Jesus levede, og at det vi kender til Jesus i dag, det der står i Bibelen næsten med Garanti er blevet en lille smule eller mere, ændret af alle dem der har kopieret Skriftet i tidens løb.

Du skal også skelne mellem mennesket født af Maria kaldet Kristus Jesus (som egentlig er den rette benævnelse da Kristus og Messias = Salvet, er henholdsvis en Græsk og Hebraisk titel.)
Og derfor er Jesus fuldt ud menneske, da Maria var et menneske.
Men Jesus var også Guds Ord, der var fra begyndelsen (Joh.1:1)
Og uden Ham [Guds ord] er intet blevet til af det som er (Joh.1:3 + Kol.16:17)
læs: Hebræerbrevet kap.1
Vers 8 - Gud siger:
til Sønnen: »Din trone, Gud, står til evig tid,[...]«
Religion.dk skriver:
Forklaringen på, at de kristne holder Jesus for ét med Gud er, at de mennesker, der færdedes med ham, ikke kunne finde nogen anden brugbar forklaring på hans ord og hans gerninger og hans væsen. For dem var erfaringen af Guds nærvær i hans person, at den tvang dem til at identificere ham med Gud, selvom det så betød, at alt hvad der havde med Gud at gøre måtte forstås på en helt ny måde.[/quote]

En anden ting du skal tænke på, er det faktum at Førstefødt var på Jesus tid og i mange år og lande frem, den eneste betydende person efter faderen, da Førstefødt var genereret til arveretten, Det var endda en titel man "handlede" med.
A)
Jakob var nr. 2, men "franarrede" en dødtræt Esau førstefødselsretten
B)
Jakobs kone Rakel fødte ham Josef og Benjamin -
Josef fik med med Asenat, sønnerne Manasse og Efraim - Israel rakte hånden frem og velsignede Efraim skønt han var den yngste -
C)
David fik Førstefødselsretten i stedet for Sauls søn Jonatan, endskønt David ikke var i familie med Saul, og endda den 7. fødte søn af Isaj.

[quote]Kristus er ikke noget navn - det betyder den salvede, og i kristen-jødisk sammenhæng er det en hentydning til gamle love, om at præster (2.Mos.29:29, og 3.Mos.4:3), konger (1.Samuel 10:1) og profeter (Es. 61:1) skal salves som et tegn på deres embede.
[/quote]
Altså var det ikke kun Gud der salvede, men det var en almen "udnævnelse" på Jesu tid.
Forskellen er:
Jesus blev salvet og modtog Helligånden, hvorefter "De Hellige" = Apostlene kunne:
Døbe I Jesu Kristi navn, hvorefter den døbte modtog Helligånden som gave (Ap.G.2:38)



Lidt mere om "Kristus Jesus" der ikke er Født af Jomfru Maria:

[quote]Flavius Josephus Skrev:
Kong Agrippa tog præsteværdigheden fra Ananus og udnævnte i stedet Jesus, søn af Damneus, til ypperstepræst. Derfor er Damneus søn, Jesus, blevet salvet til embedet, så vi behøver ikke at kigge langt efter en "Jesus, kaldet Kristus". Hans efterfølger som salvet ypperstepræst var i øvrigt endnu en Jesus:
Nemlig Jesus, søn af Gamaliel.
Blandt hans forgængere var Jesus, søn af Gamalas, Jesus, søn af Fabus, og Jesus, søn af Sie og som Ypperstepræster var de alle Kristus Jesus.
[/quote]
[quote]Fotius bringer rod i regnskabet ▬ I Fotios' bog stod:
"Jakob, Herrens bror". Man kan forestille sig, at teksten oprindeligt har lydt:
»broderen til Jesus, hvis navn var Jakob«, og at den kristen munk der kopierede, ikke har opdaget,
at den Jesus, det handler om, er søn af Damneus, har tilføjet »som kaldtes Kristus« [/quote]
jalmar


[quote][/quote]
[quote="afa" post=2718204]Lyjse skrev:
[quote]Du har ret i, at Jesus ikke var født, men Jesus er Gud - derfor.[/quote]
Hej Lyjse.
Når du mener Jesus er Gud, syntes jeg det er noget rod, Paulus kalder Jesus (altså Gud) den salvede, "som fulgte med."
[quote]1. Korinther 10:1-5
v1 Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus [/quote]
Gud er ikke den salvede.
Det er Gud der salver, vil jeg mene.
tilføjet af

Din gud - er ikke

min Gud - kan vi ikke blive enige om det.
Jeg tror på og tilbeder Bibelens Gud, og det skal du ikke blande dig i !
Du må tilbede al verdens guder - så meget du vil - for min skyld ingen alarm.


Vi kan godt blive enige om din gud ikke er min Gud.
Men hvis du tror det er den almægtige Gud du tilbeder, tager du fejl.
Du tror Jesus er Gud, og dermed benægter du Gud. Du tror endvidere du har pant som giver dig ret til fri passage gennem perleporten. Det tror jeg du kommer til at revidere.
Gud er ikke en forvandlingsgud der ændrer sig og skifter mellem af være Gud, Gud og menneske, for til sidst ikke at have tre funktioner, som du påstår.
Gud siger i din egen bibel som du højlydt fornægter.
Malakias 3:6
Jeg, Herren, er ikke blevet en anden,
Jesus siger selv.
Mattæus 16.15
Han (Jesus) sagde til dem: „Men I, hvem siger I jeg er?“ 16 Som svar sagde Simon Peter: „Du er Messias, den levende Guds søn.“ 17 Jesus sagde som svar til ham: „Lykkelig er du, Simon, Jonas’ søn, for det er ikke kød og blod der har åbenbaret [det] for dig, men min Fader som er i himlene.
Her er to vigtige ting:
1) Jesus bekræfter han er Guds søn.
2) Jesus bekræfter han ikke er Gud, fordi den der åbenbarer for Peter, ikke er Jesus, men Gud.
Mattæus 15:7
 I hyklere! Esajas har træffende profeteret om jer da han sagde: 8 ’Dette folk ærer mig med læberne, men deres hjerte er langt borte fra mig. 9 Det er forgæves de bliver ved med at dyrke mig, når den lære de fører er menneskebud.’“
Jesus kalder det for menneskebud at ærer ham på falsk grundlag.
Mattæus 7:21
21 Ikke enhver som siger til mig: ’Herre, Herre,’ vil komme ind i himlenes rige, men kun den der gør min himmelske Faders vilje. 22 Mange vil sige til mig på den dag: ’Herre, Herre, har vi ikke profeteret i dit navn, og uddrevet dæmoner i dit navn, og gjort mange kraftige gerninger i dit navn?’ 23 Og alligevel vil jeg da erklære over for dem: Jeg har aldrig kendt jer! Fjern jer fra mig, I som øver lovløshed.
Endelig ser du hvad Jesus mener om de der ikke følger Guds bud. Uddrevet dæmoner for eks.
Og de som lyver og forvansker Guds ord. Påstår der er udødelige sjæle, og ikke vil tage afstand fra det okkulte som findes i de apokryfe skrifter.
Jeg tror du skal være lykkelig for dit brændende helvede kun er et udslag af din egen fantasi.
tilføjet af

Hvis "vi" nu antager ...

ftg skrev:
Det var Jesus der var med jøderne i de 40 år
de vandrede i ørkenen.
Det var også Jesus der talte til Moses igennem den brændende tornebusk.
Jesus kaldes for 'Ordet' fordi han taler på Guds vejne, og det er egentlig det Paulus prøver at fortælle dig igennem det skriftsted som du henviser til.
Med venlig hilsen, ftg. [/quote]

afa skrev:
[quote]🙂
Hej ftg.
Ordet...❓...
Ok ... så er "vi" jo tilbage, til der hvor jeg startede.
At Ordet var med i ørkenen repræsenteret ved englen der gik foran, og som havde Guds navn i sig... (?)
[/quote]

ftg skrev:
[quote]Jamen jeg er slet ikke så sikker på
at din forståelse er forkert. Jesus var med jøderne. Det var derfor han senere kunne sige:
"Jerusalem, Jerusalem, der dræber profeterne og stener dem der er sendt til hende — hvor ofte har jeg ikke villet samle dine børn, på samme måde som en høne samler sine kyllinger under vingerne! Men I ville ikke. Se! Jeres hus overlades til jer selv. For jeg siger jer: I skal afgjort ikke se mig fra nu af og indtil I siger: ’Velsignet er den der kommer i Jehovas navn!’“ (Mattæus 23:37-39)
Med venlig hilsen, ftg.


Hej ftg.
Hmm ... ok ....Hvis "vi" nu antager Paulus i 1. Korinther 10:1-5 mener ... Ordet ... selv om han skriver Kristus, vil det så betyde:
1. At Ordet altid har været den salvede (som betyder Kristus)?
Hvis ja ... Hvornår/hvordan bliver Ordet salvet?
Eller ...
2. Er det for korinthernes skyld/forståelse, tror du, Paulus skriver Kristus?
3. Ekstra spørgsmål.
Kan du svare på om Moses er salvet? ... Altså en Kristus.
Også med venlig hilsen fra mig.
afa
tilføjet af

Jesus Kristus blev salvet med hellig ånd

da han steg op af jordanfloden, efter at være blevet døbt af Johannes. Det var ved den lejlighed han blev Messias, eller Kristus, som det hedder på græsk. Jesus var forudsagt til at skulle være den salvede. Det var ham alle profetierne pegede på, og det var også derfor Jesus sagde: "Ja, jeg er en konge."
Moses var ikke salvet til at skulle være konge over Israel, men det var derimod David. David blev salvet med olie, da Samuel udgød olie over hans hoved. På samme måde blev Jesus salvet med hellig ånd, da han var blevet døbt af Johannes.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Moses var en profet, udvalgt af Gud ...


1. Korinther 10:1-5
v1 Det skal I vide, brødre: Vel var vore fædre alle under skyen og gik alle gennem havet v2 og blev alle døbt til Moses i skyen og i havet v3 og spiste alle den samme åndelige mad v4 og drak alle den samme åndelige drik – for de drak af en åndelig klippe, som fulgte med, og den klippe var Kristus
[/quote]

afa skrev:
[quote]Hej ftg.
Hmm ... ok ....Hvis "vi" nu antager Paulus i 1. Korinther 10:1-5 mener ... Ordet ... selv om han skriver Kristus, vil det så betyde:
1. At Ordet altid har været den salvede (som betyder Kristus)?
Hvis ja ... Hvornår/hvordan bliver Ordet salvet?
Eller ...
2. Er det for korinthernes skyld/forståelse, tror du, Paulus skriver Kristus?
3. Ekstra spørgsmål.
Kan du svare på om Moses er salvet? ... Altså en Kristus.
Også med venlig hilsen fra mig.
afa
[/quote]

ftg skrev:
[quote]Jesus Kristus blev salvet med hellig ånd
da han steg op af jordanfloden, efter at være blevet døbt af Johannes. Det var ved den lejlighed han blev Messias, eller Kristus, som det hedder på græsk. Jesus var forudsagt til at skulle være den salvede. Det var ham alle profetierne pegede på, og det var også derfor Jesus sagde: "Ja, jeg er en konge."
Moses var ikke salvet til at skulle være konge over Israel, men det var derimod David. David blev salvet med olie, da Samuel udgød olie over hans hoved. På samme måde blev Jesus salvet med hellig ånd, da han var blevet døbt af Johannes.
Med venlig hilsen, ftg.

Hmm ... ok ...
Så Paulus skrev Kristus i 1. Korinther 10:1-5 for korinthernes skyld?
Er vi enige om, at selv om det var forudsagt, mennesket Jesus skulle være den salvede, som betyder Kristus, så er han det jo ikke på tidspunktet hvor israelitterne er i ørkenen.
Han er ikke født, og dermed eksisterer Jesus Kristus ikke trods forudsigelser om ham.
Men han kan være Ordet på det tidspunkt.(?)
:
Angående Moses.
Jeg er godt klar over, Moses ikke skulle være konge.
Han var udvalgt af Gud, til at være profet og lovpagtens mellemmand.
Hans opgave var at udfrie israelitterne ... Guds udvalgte folk ... give dem loven og føre dem ind i det lovede forjættede land.
Dermed mener jeg, han var salvet, ikke med olie, men med hellig ånd som Jesus.
Det var ikke kun konger, der blev salvet.
Også præster og profeter var salvet af Gud.
Måske du vil svare igen?
afa
tilføjet af

Ja, Jesus Kristus levede på et himmelsk plan

men Guds beslutning om at han skulle fødes på jorden blev truffet kort efter at Adam og Eva syndede. (1 Mosebog 3:15)
Hvad mener du med at Moses skulle være salvet? Det har jeg aldrig hørt om. Kunne du eventuelt henvise til et skriftsted?
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Ja, Jesus Kristus levede i himmelen

men Guds beslutning om at han skulle fødes på jorden blev truffet straks efter at Adam og Eva havde syndet. (1 Mosebog 3:15)
Hvad mener du med at Moses skulle være salvet? Det har jeg aldrig hørt om. Kunne du eventuelt henvise til et skriftsted?
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Ja, Jesus Kristus levede i himmelen

før han blev født som menneske her på jorden, men Guds beslutning om at Jesus skulle udfri menneskene fra synd og død blev truffet straks efter at Adam og Eva havde syndet. (1 Mosebog 3:15)
Hvad mener du med at Moses skulle være salvet? Det har jeg aldrig hørt om. Kunne du eventuelt henvise til et skriftsted?
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Ja, Jesus Kristus levede i himmelen

før han blev født som menneske her på jorden, men Guds beslutning om at Jesus skulle udfri menneskene fra synd og død blev truffet straks efter at Adam og Eva havde syndet. (1 Mosebog 3:15)
Hvad mener du med at Moses skulle være salvet? Moses var en profet, og han danner forbillede for Jesus Kristus, men han er ikke blevet salvet til at skulle være konge.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Moses var en profet, udvalgt af Gud ...

Hej Afa
Det er godt du stiller spørgsmål. Det viser du er på den rette vej. Vi har alle stillet spørgsmål, i vor søgen efter svar. Du må nok affinde dig med, man ikke kan smutte udenom og forstå alting på en gang. Du har fat i noget der ligger dybere i biblen. Derfor er det også sværere at komme med svar, der kun kan gives fuldstændigt gennem din egen forståelse og kærlighed til Guds ord. Den kommer gennem Guds ånd, og den får man lidt efter lidt.
Lad mig alligevel prøve om jeg kan sætte ord på det her. Det bliver kun sådan nogenlunde.
Paulus taler om den kommende befrielse ved Jesus - den gode nyhed -det er hans mission. Som forklaret bruger han en anakronisme for at forklare ud fra noget jøderne kendte godt, nemlig loven.
Hvis du skal forklare noget helt nyt for nogen, for eks et barn. vil du også tage udgangspunkt i noget de kender og kan forstå, for at overføre det på det du ønsker at den fortalte skal forstå.
Jesus bliver af og til kaldt den større Moses, og hvorfor så det.
Fordi alt i biblen hænger uløseligt sammen.
(læs 2. Timoteus 3:16) Der ligger bestemt mere i dette, end bare at opfinde alle mulige læresætninger. Eller undlade nøgleskriftsteder som er vældigt populært blandt visse.
For at forstå biblen, må man forstå det hele. Noget af en opgave, som vi alle arbejder på selv efter mange år. Min broder ftg, som ikke gør meget væsen af sig, er nået langt. Han har en stor indsigt, på den måde som man bør have. Jeg arbejder på at nå det også. Lyt til ftg, og tænk over det han skriver. Føl efter. Det skal nok komme.
De der ikke forstår ftg, demonstrerer kun deres mangel på ånd.
Hvilket noget sikkert også vil protestere imod.
Til ftg, du må dog godt sætte flere ord på dine tanker. Tænk på hvem du skriver til.
Med hensyn til hvorfor Paulus blander Jesus ind i beretningen. Der skal man tage hensyn til helheden.
Nu viser jeg dig et bibelvers. Så kan du tænke nærmere over det.
Det gør nok, du har flere spørgsmål, men det er som det skal være. Hvad mener Filip med "den Moses har skrevet om"
Kan du knække den nød. ?
Nu prøver vi lige at lade spørgsmålet stå åbent, så ser vi hvad der kommer, eller ikke kommer af svar. Det giver et fingerpeg om i hvilken vægtskål man skal lægge sine lodder, rent forståelsesmæssigt. Noget af det du bliver fortalt, tjener kun et formål, at føre dig væk fra den sande tro. Det er ikke alt der glimrer der er guld.
Johannes 1:43
43 Den næste dag ønskede Jesus at tage af sted til Galilæ′a. Han fandt da Filip og sagde til ham: „Følg mig.“ 44 Filip var fra Betsaj′da, fra Andreas’ og Peters by. 45 Filip fandt Nata′nael og sagde til ham: „Vi har fundet den som Moses (i loven) og profeterne har skrevet om, Jesus, Josefs søn, fra Na′zaret
tilføjet af

Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

😖
sUk skrev:
Hvad er det Jesus er givet?
Er det Guds navn der iflg. folkekirken er Jahve ?
Jeremias 16:21
"så skal de forstå, at mit navn er Jahve!"[/quote]
Man må give dig, du er god til at skabe ovenstående hånlige retorikform.
Jeg ved godt du ikke "gider" nedenstående - Spørgsmålet er: Hvorfor dog ikke læse og blive klogere.

YHWH hedder egentlig ikke YHWH da W først blev opfundet omkring 1200'tallet i
England. Men det Hebraiske Bogstav WAW eksisterede. (Fandt jeg først ud af i dag.)
Hvordan det translittereredes i det første årtusinde ved jeg ikke endnu,

JESUS kommer fra Græske IESOUS, [der lyder som den engelske udtale af JESUS] som kommer fra YAHSHUA læg mærke til YAH
På hebraisk hedder Gud: YAH (Strong 3050) - Vi støder på YAH i råbet Hillel'YAH eller Halal'Yah = "PRIS GUD" (Strong 1984/1985+3050) bl.a. i PSalm.107:1 m.fl..
Man bør vide:
"j" blev først implementeret på Hebraisk efter AD1000-1100 og
"J" sandsynligvis efter AD1600.
På hebraisk brugte man "yod" = Y for J - ligesom alle andre lande.
[Minusklen "j" blev først opfundet i 800'tallet af Franske munke ....
Og Majusklen "J" blev opfundet i England ca. slut 12 start 1300'tallet.]
Re. YAHSHUA - YAH-SHUA viser jeg her:
Filipperbr. 2:9
Derfor har Gud højt ophøjet ham
og skænket ham navnet over alle navne,
*******
Der findes kun et navn over alle navne = Guds eget Navn YAH.
Re. Sidste halvdel af Jesu Hebraiske navn:
Matthæus 1:21
Hun skal føde en søn, og du skal give ham
navnet Jesus; for han skal frelse sit folk fra deres synder.«
*******
Vi ved at YAH (3050) sandsynligvis er forstavelsen til Guds Navn YHWH hvor nogle skriver YaHWeH - Det er spekulation det eneste vi har er YaH For vi kender ikke resten, men det har sandsynligvis noget at gøre med et udtryk de brugte for:
"JEG ER" "JEG ER DEN JEG ER" /"JEG ER DEN VÆRENDE" /"JEG ER, JEG VAR, JEG VIL FORBLIVE" etc etc etc - Altsammen noget med det at være: "EVIG".
Vi ved at Jesus har/fik Guds navn (Fil.2:9) = YAH (3050) - mangler frelse (Matt.1:21) = TSHUWAH (8668) = YAHUSHUAH trukket sammen "YAHSHUA"/"YAHSUA"
Sjovt nok kommer GB til samme resultat:
[quote]GB skriver:
Sønnens navn, Jesus, betyder „Jehova er frelse“.
http://wol.jw.org/da/wol/d/r9/lp-d/1102002072?q=jesus+betyder+jehova+er+frelse&p=par
[/quote]
GB bruger bare de nye vestlige navne, meget fornuftigt, for så er det jo tvivlsomt at deres proselytter ser fidusen i Jesus udsagn:
→ FAKTUM:
navnet JESUS betyder „Jehova er frelse“.(Skriver GB)
Jeg skriver Jesu og Gud på Hebraisk = YaHuSHuaH = YAH ER FRELSE fra YAH (3050) + TSHuWaH (8668).
Johannes 17:6
Jeg [YAHSHUA] har åbenbaret dit navn [YAH] for de mennesker, du gav mig fra verden.
De var dine, og du gav dem til mig, og de har holdt fast ved dit ord.
*******

[quote]sUk skrev:
Jesus får selvfølgelig ikke Guds navn Jehova eller Jahve.[/quote]
Selvfølgelig gør han ikke det, Hebræerne ville ikke ane hvad vi snakkede om hvis vi præsenterede dem for de Translittererede og Translaterede benævnelser JESUS og JEHOVA -
Blandt andet fordi:
AD800± - dukker Eet symbol, der repræsenterer både "i" og "j" op.
Symbolet blev opfundet af franske munke, der tilpassede det fra romerske skrifter.
Nogle siger IOHOUA var Guds oprindelige navn? (Der er to problemer i IOHOUA
[quote]AD1200± udvikeledes ”j” som en bunden opgave af eksperter med henblik på at skelne ”i” fra ”j” lyden!
[/quote]
Altså er "IOHOUA" lidt langt væk ▬ Skrevet på Hebraisk ville der stå "H" - Mens Guds navn er "YWHW" - Hvis man brugte det Hebraiske man kender i dag ville Gudsnavnet være YaHaWaH,
Men det er det ikke, nogen foreslår YaHoWeH men det ville gøre Gud til "Tilintegøreren" Det tvivler jeg på!!!!


[quote]sUk skrev:
 Fader, med hensyn til det du har givet mig, så ønsker jeg at hvor jeg er, dér skal de også være sammen med mig,[/quote]
Jamen det er jo nøjagtig hvad Jesus siger i nedenstående, bare mere konsekvent, og som en oplysning:
[quote]Johannes 10:30[/quote]
Jeg og Faderen er ét.
*******
Jesus siger lignende på flere måder, f.eks. i:
Johannes 8:58
Jesus sagde til dem: »Sandelig, sandelig siger jeg jer: Før Abraham blev født, JEG ER.«
*******
En hentydning til Guds udsagn i 2.Mos 3;14 ▬ »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«
sUk skrev: Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord ...
[quote]sUk skrev:
1. Timoteus:
Men den inspirerede udtalelse siger udtrykkeligt at i senere tidsperioder vil nogle falde fra troen, idet de agter på vildledende inspirerede udtalelser og dæmoners lærdomme, 2 ved hykleri hos mennesker som taler løgn,
[/quote]
Og hvad er forsættelsen til ovenstående? Her ↓ er ovenstående Skrift i sin helhed:

1.Timotheusbr. 4:1-5

Men Ånden siger udtrykkeligt, at i de sidste tider skal nogle falde fra troen, fordi de lytter til vildledende ånder og dæmoners lærdomme, som udbredes ved løgnagtige læreres hykleri, folk der er brændemærket i deres samvittighed. De forbyder ægteskab og kræver, at man holder sig fra føde, som Gud har skabt til at modtages med tak af dem, der tror og har erkendt sandheden. For alt, hvad Gud har skabt, er godt og skal ikke forkastes, når man tager imod det med tak; for det helliges ved Guds ord og ved bøn.
*******
Altså det skriftsted sUk pillede ud, var meget præcist rettet mod en anden sekt med:
De forbyder ægteskab etc. ... etc. ... etc..

[quote="sand kristen" post=2718249]Kristus betyder den salvede ...
Igen et klassisk eksempel på manipulation af guds ord i biblen.
Hvad er det Jesus er givet?
Er det Guds navn der iflg. folkekirken er Jahve ?
Jeremias 16:21
"så skal de forstå, at mit navn er Jahve!"
Nej vi ser i Johannes helt tydeligt hvad det er Jesus er givet. Jeg viser tekst fra kap 17.
Og fremhæver det som dagen drejer sig om.
Jeg har gjort dit navn kendt for de mennesker du gav mig ud af verden. De var dine, og du gav mig dem, og de har overholdt dit ord.
Og jeg er ikke mere i verden, men de er i verden, og jeg kommer til dig. Hellige Fader, våg over dem for dit eget navns skyld, det du har givet mig, for at de må være ét ligesom vi. 12 Da jeg var hos dem plejede jeg at våge over dem for dit eget navns skyld, det du har givet mig; og jeg har bevaret dem, og ingen af dem har lidt undergang undtagen undergangens søn, for at skriftstedet kunne opfyldes. 13 Og nu kommer jeg til dig, men jeg fortæller disse ting [mens jeg er] i verden for at de i fuldt mål kan have min glæde i sig. 14 Jeg har givet dem dit ord, men verden har hadet dem fordi de ikke er en del af verden, ligesom jeg ikke er en del af verden.
24 Fader, med hensyn til det du har givet mig, så ønsker jeg at hvor jeg er, dér skal de også være sammen med mig, for at de kan se min herlighed, den som du har givet mig, fordi du elskede mig før verdens grundlæggelse. 25 Retfærdige Fader, verden har jo ikke lært dig at kende; men jeg har lært dig at kende, og disse er blevet klar over at du har udsendt mig. 26 Og jeg har bekendtgjort dit navn for dem, og jeg vil bekendtgøre det, for at den kærlighed hvormed du har elsket mig kan være i dem og jeg i samhørighed med dem.“
Jesus får selvfølgelig ikke Guds navn Jehova eller Jahve. Jesus hedder Jesus - ikke sandt?
Som det ses helt tydeligt er de apostlene og de salvede Jesus bliver givet, som han er hyrde for. De er hans disciple.
Hvor svært kan det være.
Men man opfinder det her, som der nok helst ikke skal stilles spørgsmål til
Da svindlen med Guds ord, så er åbenbar for enhver, der tror på Gud og Jesus.
Det er mig en glæde at kunne oplyse hvad det er biblen virkeligt lærer.
1. Timoteus:
Men den inspirerede udtalelse siger udtrykkeligt at i senere tidsperioder vil nogle falde fra troen, idet de agter på vildledende inspirerede udtalelser og dæmoners lærdomme, 2 ved hykleri hos mennesker som taler løgn,
tilføjet af

Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

Den originale/oprindelige måde at skrive Guds navn på er:
יהוה
Så hvis du vil bruge det, synes jeg bare du skal gøre det.
Hvordan vil du udtale det ?
tilføjet af

Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

Hej Jalmar 🙂
Godt vi har dig [f]
Jeg har fravalgt at besvare "sk" og Bjarnes indlæg - jeg gider ikke den mudderkastning - hån og spot, jeg vil gerne deltage i en seriøs debat - hvor uenigheder kan debatteres - på en ordentlig måde, men det er for meget at forlange, af dem.
Du skrev:
De forbyder ægteskab

Det er jo jehovas vidner, de falske profeter :

INDGÅELSE AF ÆGTESKABER FRARÅDES.
1941: Kort efter den 2. Verdenskrigs udbrud holdt Rutherford et foredrag ved et stort stævne. Her fremholdt han bogen "Børn", der ligesom Vagttårnsselskabets andre bøger på den tid var skrevet af ham selv.
Rutherford, som var fraskilt, advarede i bogen unge – også forlovede par – mod at gifte sig og opfordrede direkte ægtepar til ikke at få børn. Baggrunden for disse råd var, at "Harmagedon var lige om hjørnet" ..
http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en%7Cda&u=http://cgi.ebay.com/1941-Watchtower-Book-Children-J-F-Rutherford-/370378462956
Jeg mener det samme skete, før 1975 - jeg har bare ikke tid til at finde det - i øjeblikket - måske senere 🙂

_______________
P.S. Linket :
Øverst bogen
Watchtower Taler med de døde? 1920 JF Rutherford
tilføjet af

Prøv at tænk lidt over hvad du selv skrev ftg

Ja, Jesus Kristus levede i himmelen
før han blev født som menneske her på jorden,[/quote]
Det er nemlig ramt på en prik ...
»I begyndelsen var Ordet« står der i Joh.1:1 ▬ I begyndelsen af HVAD/HVOR/HVORNÅR?'
Og jo ifølge Esajas skal Profeter salves.
Re. SALVING - HVEM skal .....
I jødisk sammenhæng, relaterer Salving til de gamle love, der siger at:
Præster, Konger og Profeter skal salves som et tegn på deres værdighed.
Hvorfor muligheden foreligger at Moses også var Salvet. (Es.61:1)
Salving omtales første gang i 2.Mosebog.
jalmar



[quote][/quote]
[quote="ftg" post=2718412]Ja, Jesus Kristus levede i himmelen
før han blev født som menneske her på jorden, men Guds beslutning om at Jesus skulle udfri menneskene fra synd og død blev truffet straks efter at Adam og Eva havde syndet. (1 Mosebog 3:15)
Hvad mener du med at Moses skulle være salvet? Moses var en profet, og han danner forbillede for Jesus Kristus, men han er ikke blevet salvet til at skulle være konge.
Med venlig hilsen, ftg.
tilføjet af

Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord


Jeg har fravalgt at besvare "sk" og Bjarnes indlæg - jeg gider ikke den mudderkastning - hån og spot, jeg vil gerne deltage i en seriøs debat - hvor uenigheder kan debatteres - på en ordentlig måde, men det er for meget at forlange, af dem.

Sagen er nok nærmere, du ikke kan!
Der er ingen mudderkastning i at spørge om du mener de apokryfe bøger, herunder Tobits bog, er Guds sande ord. Du kunne bare svare. Der må være en grund til du ikke gør.
Vil du have en seriøs debat. Er du velkommen, men det bliver ud fra biblen.
Ingen kan stå sig mod Guds ord i biblen. Slet ikke manipulerede lærdomme.
tilføjet af

Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

🙂
Tjekker man løseligt efter er "endens tid" og/eller "Kun kort tid tilbage" mere en årlig regel end en undtagelse i GB's pamfletter.
Man ikke dissideret fraråder, man henviser til at "endens tid" er nær hvorfor det at være single, og gøre Herrens arbejde ville være et alternativ, som single tænker man først og fremmest på Herren, og er et tilfredsstillende liv -
er man Gift tænker men først på Konen og/eller børnene - og dernæst Herren.
http://jwfacts.com/watchtower/quotes/marriage-child-bearing.php
Jeg har tjekket 2000 og 2008 efter i Watchtower ONLINE LIBRARY.
jalmar


[/quote]
[quote="lyjse" post=2718533]Hej Jalmar 🙂
Godt vi har dig [f]
Jeg har fravalgt at besvare "sk" og Bjarnes indlæg - jeg gider ikke den mudderkastning - hån og spot, jeg vil gerne deltage i en seriøs debat - hvor uenigheder kan debatteres - på en ordentlig måde, men det er for meget at forlange, af dem.
Du skrev:
[quote]De forbyder ægteskab[/quote]
Det er jo jehovas vidner, de falske profeter :

INDGÅELSE AF ÆGTESKABER FRARÅDES.
1941: Kort efter den 2. Verdenskrigs udbrud holdt Rutherford et foredrag ved et stort stævne. Her fremholdt han bogen "Børn", der ligesom Vagttårnsselskabets andre bøger på den tid var skrevet af ham selv.
Rutherford, som var fraskilt, advarede i bogen unge – også forlovede par – mod at gifte sig og opfordrede direkte ægtepar til ikke at få børn. Baggrunden for disse råd var, at "Harmagedon var lige om hjørnet" ..
http://translate.google.dk/translate?hl=da&langpair=en%7Cda&u=http://cgi.ebay.com/1941-Watchtower-Book-Children-J-F-Rutherford-/370378462956
Jeg mener det samme skete, før 1975 - jeg har bare ikke tid til at finde det - i øjeblikket - måske senere 🙂

_______________
P.S. Linket :
Øverst bogen
Watchtower Taler med de døde? 1920 JF Rutherford
tilføjet af

Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

Hej 🙂
Det var jo også det vi så på Tv, da de sendte fra Bethel i Holbæk - de unge ægtepar - som var "buret inde" derude, valgte jo ikke at få børn..
Det jeg havde i tankerne, var måske Vågn op! 1969 maj side 15
"Hvis du er en ung person, er du også nødt til, at se i øjnene, at du aldrig vil ældes i denne nuværende tingenes ordning."
"Derfor, som en ung, vil du aldrig komme til at opfylde enhver karriere, som dette system giver.."
tilføjet af

Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

Hej 🙂
Det var jo også det vi så på Tv, da de sendte fra Bethel i Holbæk - de unge ægtepar - som var "buret inde" derude, valgte jo ikke at få børn..
Det jeg havde i tankerne, var måske Vågn op! 1969 maj side 15
"Hvis du er en ung person, er du også nødt til, at se i øjnene, at du aldrig vil ældes i denne nuværende tingenes ordning."
"Derfor, som en ung, vil du aldrig komme til at opfylde enhver karriere, som dette system giver.."


Jeg har checket de to "Vågn op" der blev udgivet maj 1969.
Der står ikke det du skriver?
1. Artikel - Hvordan får du ro i sindet.
2. Artikel - Handler om gener.
Se selv efter 😃
Nå, men har du en henvisning og dokumentation, eller er det som der plejer, at det har du ikke.
tilføjet af

............................. P.S. ...............

tilføjet af

Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

Hej 🙂
"Derfor, som en ung, vil du aldrig komme til at opfylde enhver karriere, som dette system giver.."

Der er en ting der slår mig. Du må have haft en stor karriere når du håner.
Hvad mon den karriere har været.
Jeg har en rimelig omfattende merkantil uddannelse. Og nogen eksamensbeviser i porteføljen.
Har du det?
Lyjse vil nok ikke tale om det. Selvom hun provokerer.
tilføjet af

manipulation af mit indlægs indhold re. YHWH

😖
Hvis man skal udlede Jesu og Guds navn, er det ikke muligt at gøre det noget andet sprog i verden end Hebraisk, det sprog som Gud talte til Moses i, og her er YAH navnet på Gud og derfor også det navn Gud gav YAH-SHUA Fil.2:9 - Og det navn Jesus hentydede til i Joh.17:6 ▬ For at vi kan forstå samme, er vi nødt til at Translitterere navnet.
Guds Navn kaldes Tetragrammaton
Tetragrammaton = (græsk: τετραγράμματον = ord på fire bogstaver) = YHWH
Tetragrammatonet består af: י (yod) ה (he) ו (waw) ה (he) eller יהוה = YHWH
Antikrist hader navnene YHWH og YAHU´SHUAH
Og gør hvad han kan for at promovere sin egen gud ved navn ......
Satan og Antikrist anerkender heller ikke Messias = YAHUSHUA/YAHSHUA, som sand og almægtig
”Herren”
hedder på hebraisk adonai/edonai. Og som en påmindelse om, at man skulle
sige Edonai og ikke YAHWEH, skrev man under og over YHWH vokalerne e, o og a.
Da kristne teologer efter reformationen begyndte at interessere sig for det Gamle Testamente på hebraisk, havde de aldrig hørt Guds navn udtalt, og de misforstod rabbinernes skrivemåde og troede, at Guds navn skulle udtales Jehova.
[/quote]
Det er ikke kun "jehovas vidner" der har adopteret fejlen JEHOVAH også mange Trossamfund og mange Salmeskrivere der fandt at betegnelsen "Jehovah" var lyrisk et fund.
Men det gør ikke fejlbetegnelsen Jehovah mere rigtigt som Guds navn.




[quote][/quote]
[quote="sand kristen" post=2718529] Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

Den originale/oprindelige måde at skrive Guds navn på er:
יהוה
Så hvis du vil bruge det, synes jeg bare du skal gøre det.
Hvordan vil du udtale det ?
tilføjet af

Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

🙂
lyjse:
Det jeg havde i tankerne, var måske Vågn op! 1969 maj side 15[/quote]
Jeg synes ikke man kan bruge 1969 til noget i dag med mindre at det er en bestemt ting der går igen og igen som f.eks. "Endens Tid" - "Ikke lang tid tilbage" - "Den resterende tid er kort/meget kort eller hvordan de end udtrykker, at Harmageddon er lige om hjørnet og derfor skal I el. derfor må I ikke el. derfor er det ikke tilrådeligt el. derfor fraråder vi el. derfor henstiller vi til at I ikke o.s.v.
Husk det er med mine ord ovenstående er skrevet.
jalmar


[quote][/quote]
[quote="lyjse" post=2718629]Hej 🙂
Det var jo også det vi så på Tv, da de sendte fra Bethel i Holbæk - de unge ægtepar - som var "buret inde" derude, valgte jo ikke at få børn..
Det jeg havde i tankerne, var måske Vågn op! 1969 maj side 15
"Hvis du er en ung person, er du også nødt til, at se i øjnene, at du aldrig vil ældes i denne nuværende tingenes ordning."
"Derfor, som en ung, vil du aldrig komme til at opfylde enhver karriere, som dette system giver.."
tilføjet af

Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

🙂
Hej lyjse
jeg kan ikke hjælpe dig, da jeg "kun" har Awake fra 1970 og frem.
jalmar



[/quote]
[quote="lyjse" post=2718629]Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

Hej 🙂
Det var jo også det vi så på Tv, da de sendte fra Bethel i Holbæk - de unge ægtepar - som var "buret inde" derude, valgte jo ikke at få børn..
Det jeg havde i tankerne, var måske Vågn op! 1969 maj side 15
"Hvis du er en ung person, er du også nødt til, at se i øjnene, at du aldrig vil ældes i denne nuværende tingenes ordning."
"Derfor, som en ung, vil du aldrig komme til at opfylde enhver karriere, som dette system giver.."
tilføjet af

Er Moses salvet ? ...

ftg skrev:
Hvad mener du med at Moses skulle være salvet? Moses var en profet, og han danner forbillede for Jesus Kristus, men han er ikke blevet salvet til at skulle være konge.
Med venlig hilsen, ftg. [/quote]
🙂
Hej ftg.
Jeg vil forsøge at forklare.
Nej Moses er ikke blevet salvet til at skulle være konge.
Han var udvalgt af Gud, til at være profet og lovpagtens mellemmand.
Hans opgave var at udfrie israelitterne ... Guds udvalgte folk ... give dem loven og føre dem ind i det lovede forjættede land.
Dermed mener jeg, han var salvet, ikke med olie, men med hellig ånd lige som Jesus.
Det var ikke kun konger, der blev salvet.
Også præster og profeter var salvet af Gud.

2. Mosebog 3:1-15
[quote]v1 Moses vogtede får for sin svigerfar Jetro, præsten i Midjan. Da han engang havde drevet fårene langt ud i ørkenen, kom han til Guds bjerg Horeb. v2 Dér viste Herrens engel sig for ham i en flammende ild fra en tornebusk. Moses så, at busken stod i lys lue, men at den ikke blev fortæret af ilden, v3 og han tænkte: »Jeg må hen og se nøjere på dette mærkelige syn! Hvorfor brænder busken ikke?« v4 Men da Herren så, at han gik hen for at se det, råbte Gud til ham inde fra busken: »Moses! Moses!« Han svarede ja, v5 og Gud sagde: »Du må ikke komme nærmere! Tag dine sandaler af, for det sted, du står på, er hellig jord.« v6 Og han sagde: »Jeg er din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud.« Da skjulte Moses sit ansigt, for han turde ikke se Gud.
v7 Så sagde Herren: »Jeg har set mit folks lidelse i Egypten, og jeg har hørt deres klageskrig over slavefogederne. Jeg har lagt mig deres lidelser på sinde, v8 og derfor er jeg kommet ned for at redde dem fra egypterne og føre dem op fra dette land til et godt og vidtstrakt land, et land der flyder med mælk og honning, dér hvor kana'anæerne, hittitterne, amoritterne, perizzitterne, hivvitterne og jebusitterne bor. v9 Nu har israelitternes klageskrig nået mig, og jeg har set, hvordan egypterne undertrykker dem. v10 Gå nu! Jeg vil sende dig til Farao. Du skal føre mit folk israelitterne ud af Egypten.« v11 Moses sagde til Gud: »Hvem er jeg, at jeg skulle gå til Farao og føre israelitterne ud af Egypten?« v12 Gud svarede: »Jeg vil være med dig, og dette skal du have som tegn på, at det er mig, der sender dig: Når du har ført folket ud af Egypten, skal I dyrke Gud på dette bjerg.« v13 Moses sagde til Gud: »Når jeg kommer til israelitterne og siger til dem, at deres fædres Gud har sendt mig til dem, og de spørger mig, hvad hans navn er, hvad skal jeg så sige til dem?« v14 Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«
v15 Gud sagde videre til Moses: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jahve, jeres fædres Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud, har sendt mig til jer. Det er mit navn til evig tid, og sådan skal jeg kaldes i slægt efter slægt.

Her mener jeg, man kan sige han bliver salvet med hellig ånd, og godkendt som den der har fået myndighed fra Gud.
:
Indirekte bliver Moses også salvet, da han på Guds befaling selv salver sin bror Aron til at tale Guds ord, mener jeg.
Aron skal være "Moses mund" ... og Moses kender Jehova "ansigt til ansigt"
Jeg håber, det giver mening.
Min koncentration er ikke optimal idag.
Er du ikke tilfreds, prøver jeg gerne igen.
afa
tilføjet af

Et klassisk eksempel på manipulation af Guds Ord

Hej Jalmar 🙂
Det citat fra 1969 var et der blev lagt - for ikke så længe siden, her på sol, men jeg kan ikke finde det indlæg, og debattøren er ikke en af de aktive herinde...
Jeg tog bare citatet.. desværre..
tilføjet af

............................. P.S. ...............

🙂
Hej lyjse
Jeg faldt lige over denne:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20130505111358AAZ6CNy
http://ca.answers.yahoo.com/question/index?qid=20100324075600AALMv1U
Men der er flere spændende sider, som f.eks. denne:
http://jwsurvey.org/about-jw-survey
jalmar[/quote]
Tak for link 🙂
[quote]Sagen er, at JF Rutherford, der blev skilt fra sin kone, begyndte at undervise dette i 1930'erne. .. Forestille sig de ødelagte liv ... selv i dag må bethelites, missionærer og fuldtids ansatte ikke at få børn ..
tilføjet af

Iflg. Esajas 6:11 er profeter salvede

🙂
Præster ▬ iflg. 2.Mos.29:29 + 3.Mos.4:3
Konger ▬ iflg. 1.Samuel 10:1
Profeter ▬ iflg. Es. 61:1
Skal salves som et tegn på deres embedes værdighed.

Matthæus 24:23-25

Hvis nogen da siger til jer: Se, her er Kristus [den Salvede]! eller: Her er han [den Salvede]! så tro det ikke; for der skal fremstå falske kristus'er og falske profeter, og de skal gøre store tegn og undere for om muligt at føre selv de udvalgte vild.
Nu har jeg sagt jer det forud.
*******

Derfor er det bevist: GB lyver om at være salvet/være Kristus,
de er hverken Præster - Konger og beviselig slet ikke Profeter:
Alligevel har JV-Ledelsen = GB har påstået siden Russell at de VAR SALVEDE/MESSIAS/KRISTUS -
GB påstår også i strid med Bibelens klare ord i 1.Timotheus 2:5 at:
GB er mellemmand mellem mennesker og
Den "tro og kloge træl" alias GB, som er mellemmand til:
De 144.000, som GB påstår de har Bibelsk ret til at kontrollere, som er mellemmand til:
GB's "mikael/Ordet/Jesus" - som er mellemmand til "gud jehova" - I STRID MED 1.Tim. 2:5
JV-Ledelsen = GB har også påstået siden Russell at de VAR SALVEDE/MESSIAS/KRISTUS - OG:
At de havde MERE end TÆTTE RELATIONER til "jehova" -
At de var "jehovas" elskede HUSTRU og MOR til "jehovas børn,
At de havde tilladelse til at TALE I "jehovas" NAVN
At de var "jehovas" OFFICIELLE TALERØR på JORD
At de var i en HEMMELIG ORGANISATION med speciel VIDEN leveret VIA "jehovas Engle"
at de var "jehovas" PROFET ▬ (med GUD som VEJLEDER?)
Det er derfor opportunt at spørge
Lyver "JEHOVA GUD eller _?_
Og Gud sagde til Kristus Russell:
Jesus tilstedeværelse på Jord starter 1874 - Harmageddon 1914
Og Gud sagde til Kristus Rutherford:
Jesus tilstedeværelse på Jord starter 1914 - Harmageddon 1918
Og Gud sagde til Kristus Rutherford:
Jesus tilstedeværelse på Jord starter 1914 - Harmageddon 1920
Og Gud sagde til Kristus Rutherford:
Jesus tilstedeværelse på Jord starter 1914 - Harmageddon 1925
Og Gud sagde til Kristus Rutherford:
Jesus tilstedeværelse på Jord starter 1914 - Harmageddon 1942/43
Og Gud sagde til Kristus Knorr:
Jesus tilstedeværelse på Jord starter 1914 - Harmageddon 1975
ALDRIG MERE skal vi forudsige Harmageddon sagde JV'ledelsen, for
Bibelen siger at det kun er Faderen der kender tiden, Matthæus Evangeliet 24:36
→ Men .....
Og Gud sagde til JV's leder Kristus Adams:
Jesus tilstedeværelse på Jord starter 1914 - Harmageddon 1999/2000
JALMAR




[/quote]
[quote="afa" post=2718774]ftg skrev:
[quote]Hvad mener du med at Moses skulle være salvet? Moses var en profet, og han danner forbillede for Jesus Kristus, men han er ikke blevet salvet til at skulle være konge.
Med venlig hilsen, ftg. [/quote]
🙂
Hej ftg.
Jeg vil forsøge at forklare.
Nej Moses er ikke blevet salvet til at skulle være konge.
Han var udvalgt af Gud, til at være profet og lovpagtens mellemmand.
Hans opgave var at udfrie israelitterne ... Guds udvalgte folk ... give dem loven og føre dem ind i det lovede forjættede land.
Dermed mener jeg, han var salvet, ikke med olie, men med hellig ånd lige som Jesus.
Det var ikke kun konger, der blev salvet.
Også præster og profeter var salvet af Gud.

2. Mosebog 3:1-15
[quote]v1 Moses vogtede får for sin svigerfar Jetro, præsten i Midjan. Da han engang havde drevet fårene langt ud i ørkenen, kom han til Guds bjerg Horeb. v2 Dér viste Herrens engel sig for ham i en flammende ild fra en tornebusk. Moses så, at busken stod i lys lue, men at den ikke blev fortæret af ilden, v3 og han tænkte: »Jeg må hen og se nøjere på dette mærkelige syn! Hvorfor brænder busken ikke?« v4 Men da Herren så, at han gik hen for at se det, råbte Gud til ham inde fra busken: »Moses! Moses!« Han svarede ja, v5 og Gud sagde: »Du må ikke komme nærmere! Tag dine sandaler af, for det sted, du står på, er hellig jord.« v6 Og han sagde: »Jeg er din faders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud.« Da skjulte Moses sit ansigt, for han turde ikke se Gud.
v7 Så sagde Herren: »Jeg har set mit folks lidelse i Egypten, og jeg har hørt deres klageskrig over slavefogederne. Jeg har lagt mig deres lidelser på sinde, v8 og derfor er jeg kommet ned for at redde dem fra egypterne og føre dem op fra dette land til et godt og vidtstrakt land, et land der flyder med mælk og honning, dér hvor kana'anæerne, hittitterne, amoritterne, perizzitterne, hivvitterne og jebusitterne bor. v9 Nu har israelitternes klageskrig nået mig, og jeg har set, hvordan egypterne undertrykker dem. v10 Gå nu! Jeg vil sende dig til Farao. Du skal føre mit folk israelitterne ud af Egypten.« v11 Moses sagde til Gud: »Hvem er jeg, at jeg skulle gå til Farao og føre israelitterne ud af Egypten?« v12 Gud svarede: »Jeg vil være med dig, og dette skal du have som tegn på, at det er mig, der sender dig: Når du har ført folket ud af Egypten, skal I dyrke Gud på dette bjerg.« v13 Moses sagde til Gud: »Når jeg kommer til israelitterne og siger til dem, at deres fædres Gud har sendt mig til dem, og de spørger mig, hvad hans navn er, hvad skal jeg så sige til dem?« v14 Gud svarede Moses: »Jeg er den, jeg er!« Og han sagde: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jeg Er har sendt mig til jer.«
v15 Gud sagde videre til Moses: »Sådan skal du sige til israelitterne: Jahve, jeres fædres Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud, har sendt mig til jer. Det er mit navn til evig tid, og sådan skal jeg kaldes i slægt efter slægt. [/quote]
Her mener jeg, man kan sige han bliver salvet med hellig ånd, og godkendt som den der har fået myndighed fra Gud.
:
Indirekte bliver Moses også salvet, da han på Guds befaling selv salver sin bror Aron til at tale Guds ord, mener jeg.
Aron skal være "Moses mund" ... og Moses kender Jehova "ansigt til ansigt"
Jeg håber, det giver mening.
Min koncentration er ikke optimal idag.
Er du ikke tilfreds, prøver jeg gerne igen.
afa
tilføjet af

Til sandhedssøgende ...

SCO : hvornår bliver lyset skabt ?
afa :
Angående lyset i skabelsesberetningen, så mener jeg det bliver skabt i 1. Mosebog 1:1
SCO : hvornår bliver lyset skabt ?
afa:
Jeg mener det bliver skabt i 1. Mosebog 1:1
SCO : jeg synes ikke at det er noget svar at gentage sit første svar som heller ikke er et svar.
Spørgsmålet er hvornår og ikke hvor det står


SCO:
hvorfor skulle de først drikke ham fuld, drankere skal jo ikke arve guds rige
afa:
Ja hvad tror du selv, årsagen var til at døtrene drak deres far fuld?
Man er ikke dranker når "man" bliver drukket fuld.
SCO : så hvis et jv bliver truffet fuld ( som jo ikke er tilladt hos sekten ) så skal han bare sige at han blev drukket fuld - smart - også næste veekend - smart, den køber de ældste nok.
Hvis døtrene kunne være ædru for at blive "stamfader" så kunne faderen jo også "ofre" sig og være ædru - det var jo for at blive stamfader, ik´ ! Så drikkeriet var nok ikke nødvendigt. Der er nok en anden forklaring.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.