10tilføjet af

Hvorfor skal jeg betale 7000 kr?

Fordi Roskilde bank er gået nedenom og hjem?
Hvorfor skal det gå ud over mig? Jeg har aldrig haft noget med Roskilde Bank at gøre.
tilføjet af

Netop

Bankerne burde have pligt til at forsikre sig ud af den slags. De skovler penge ind til daglig - så kan det da ikke være rigtigt, at vi skatteydere efterfølgende også skal rydde op efter dem! Så må de bruge nogle af de mange penge de tjener på os til at forsikre sig imod følgerne af krak!
tilføjet af

Jeg tror jeg vil ud og låne en halv millliard

Hej Elsker-vejen
Jeg synes også det er for ringe.
Så kan jeg jo også bare sige, at jeg vil ud og låne en halv milliard. Så vil jeg bruge dem på plastikkirurgi på mig selv (det kunne jeg godt trænge til, for jeg har poser under øjnene), og så vil jeg på kur-ophold i Tyskland, og når jeg så har brugt alle pengene, så vil jeg erklære mig personlig konkurs og kan ikke betale tilbage, og så må alle I andre betale for mit gilde.
Hvad siger I til det? 🙂
Carla
tilføjet af

Fordi..

Som det ser ud i dag er der ikke andet at gøre.
Hvis vi bare lader den gå konkurs, vil vi i fremtiden få sværere ved at låne i udlandet.
Derfor er det samlet set billigst for Danmark at betale for krakket.
Det bliver nok heller ikke 7000 kr men noget mindre.
Men er enig i at der skal strammes op i tilsynet og bankerne skal betale en større del.
tilføjet af

en lille lokalbank

i et mikroland som Danmark kommer næppe til at betyde det helt store hvis den krakker. Bliver nok ikke engang nævnt i nogle udenlandske aviser. Havde det været Nordea eller Danske Bank ville det være en anden sag, men det kan jo være der er mere på vej.
tilføjet af

Fordi DB, Nordea mfl.

fortsat gerne vil kunne låne billige penge. Og en regering styret af V og K er jo erhvervslivets regering, glem ikke det.
tilføjet af

Der tager du fejl..

Banken lånte så sent som i marts 15 milliarder i udlandet, samlet mener jeg de har lånt omkring 25-30 milliarder i udlandet.
http://borsen.dk/finans/nyhed/138996/
tilføjet af

Ja og glemt ikke..

Den almindelige Dankser der også gerne vil låne blilligt, til hus, bil og alt det andet.
tilføjet af

Fordi det er en del af pakken!

Du har sikkerhed for at alle dine penge (under kr. 300.000) er sikret hvis DIN bank også krakker, men i den anden ende, så skal man også betale når National Banken tager over med en garanti, hvis NB skulle krakke, så er Danmark jo bankarot, så det hele kører rundt...
Ærgerlige penge ja, men glem ikke at Roskilde Bank erblandt de 10 største i Danmark, så mange skæbner ville miste alle deres penge ellers - ikke kun aktionærerne som nu!😕
tilføjet af

det undrer mig bare..

Hvis et almindeligt firma går bankerot, så bliver det da ikke reddet af nogen! Så hvorfor træder NB til i det her tilfælde? Er det ikke uretfærdigt overfor de andre virksomheder, som har måttet dreje nøglen om?
Carla
tilføjet af

Du må ikke se det på den måde...

Alle i Danmark skal have en bankkonto for at kunne få udbetalt løn, pension, dagpenge, børnepenge, etc. Dvs. alle har minimum én bank konto, og rigtig mange har flere. Hvis nu at man ikke havde NB til at hjælpe (dvs. staten = dig & mig), så ville alle kunder i Roskilde Bank nu stå uden deres penge på bank konti, alle som har lån der, vil automatisk skulle tilbagebetale, ocv. osv. Når "boet" så er gjort op, så ville kunderne evt. få det som var tilbage til deling, nøjagtigt som ved en almindelig konkurs. (dvs. alle de penge som RB har investeret og lånt ud, og som ikke kan komme tilbage, de skal modregnes de penge de evt. har på kundekonti...) Det er hvad der blandt andet er sket i USA, hvor deres sikkerhedsnet ikke er det samme som herhjemme, med resultat at folk må gå fra hus og hjem, enten fordi de ikke kunne betale lånene tilbage på deres huse eller/og biler, eller fordi de ganske simpelt mister deres opsparring... Du synes nok at det er urimeligt (og mig huer det heller ikke at skulle betale for det) - men det er vel bedre, end hvis din egen bank gik bankarot. og du selv var i situationen...
Man kan håbe at det er den eneste bank det sker ved nu, men jeg tvivler! RB var blandt de 10 største herhjemme - senest har jeg læst at en anden også havde nogle problemer, Amager Banken er også blandt de 10 største, men det kan være løse rygter i den finansielle verden. (hvor jeg så arbejder)
Se det hele fra den lyse side - hvis din bank går ned, så har du garantien for at få erstattet dine penge op til kr 300.000,00 - det er der ikke mange andre lande som gør!
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.