13tilføjet af

Dit TV koster 83.000 arbejdspladser

Jeg har fundet et sjovt program på http://www.letskatten.dk/#letskatten-151 Her kan man skrue på skattesystemet og se, hvad det betyder for beskæftigesen, de offentlige budgetter osv. Så jeg fik en ide - hvis folk ikke skulle betale licens, hvor mange arbejdspladser kunne man så skabe, ved at lette indkomstskatterne?
Nu betales der jo kun en licens pr. husstand, så derfor får hver skatteyder kun en økonomisk lettelse på 1.700 ud af en afskaffelse af licensen (i gennemsnit). Med en skat på 38% svarer dette til skatteværdien af 4.500 kroner. En mulighed for at finde virkningen ville altså være, at mindske bundfradraget med 4.500 kroner (til 35.000).
Hvad kan man så gøre for de penge? Iflg. programmet kan man (når de dynamiske effekter er indregnet):
Fjerne mellemskatten + fjerne topskatten + forhøje beskæftigelsesfradraget til 3.5%, samt forhøje beløbsgrænsen til 10.500.
Det nuværende overskud på 70 milliarder om året på de offentlige budgetter bevares, men skattelettelser giver folk så meget mere lyst til at arbejde, at det svarer til 83.000 ekstra hænder på arbejdsmarkedet.
Så lidt provokerende kan man altså sige, at DR's licens koster os 83.000 arbejdspladser. Er DR virkeligt det værd? Når TV2 kan levere ligeså godt TV uden at få licens.....
tilføjet af

Hvis der er blot en brøkdel af rigtighed i din beregning.....

Hvad fanden venter vi så på...????? Luk lortet. Vi kan snildt undvære alle de genudsendelser.....
tilføjet af

der bliver arbejdsløshed, hvis man hæver beskæftigelsesfradraget

Pudsigt, hvis man hæver beskæftigelsesfradraget til 31.5% og bundgrænsen for beskæftigelsesfradraget til 30,000, så kommer der 11,377 arbejdsløse og der er stadig et overskud på 45 mia. til staten. Den model du har valgt at præsentere os for er alt for simpel.
Hvis man hæver beskæftigelsesfradraget til 71,500 så vil en person der kun tjener 200,000 om året kun skulle slippe 25000 i skat. Og så er der kun pillet ved beskæftigelsesfradraget og der vil være 20,000 ledige og der er stadig 31 mia. i overskud.
Modellen tager udgangspunkt i en naiv ide om at des mere det kan betale sig at arbejde, des mere vil folk arbejde. Men der er mange andre faktorer som spiller ind. Fx kan det være at folk gerne vil arbejde mindre, hvis de får mere ud af det arbejde de allerede laver.
Altså hvis man fx fjerner topskatten som folkene bag sikkert vil elske, hvorfor skulle topchefen som arbejder 60 timer om ugen i forvejen, så arbejde mere? Eller hvad med den offentlige ansatte akademiker? Hun vil få mere ud af sit arbejde uden at skulle arbejde mere end de sædvanlige 45-50 timer om ugen og nu får hun flere penge og har måske mere lyst til at prioritere familien.
Vi kunne også fyre milliarderne i overskud af på én gang for alle at få lavet en massiv social indsats, der virkelig får ryddet op i mange af de sociale problemer der er. Det skal så bare vedligeholdes. Det koster samfundet kassen at vi ikke får løst problemerne med børn der vokser op og bliver kriminelle og narkomaner i tide. Eller hvad med at bruge pengene på forebyggende indsats overfor folkesundheden?
Modellen fokuserer kun på skat som vejen til evig lykke, men der er tusindvis af knapper der kan skrues på.
tilføjet af

Pudsigt..

Hvis man hæver beskæftigelesfradraget til 100,000 og pct.'en til 60% så skal borgeren der tjener 240,000 om året kun betale 30,000 i skat og har 210,000 til sig selv om året og staten har overskud på 5 mia. og der er ca. 100,000 arbejdsløse i følge modellen. Lyder det realistisk?
tilføjet af

1700,du har vist ikke betalt licens i mange år

Vi andre betaler 1090 halvårligt, dvs 2,180 om året.
de burde ændre systemmet så det helt automatisk ryger ind over skatten.
Nu ved jeg ikke om du er en af dem.Men dem der nasser sig til tv er tit dem der brokker sig mest over de lorteudseendelser.
Svært at tage alvorligt,ik
tilføjet af

Gennemsnit

Husk, at der også findes radiolicens, og at Again skrev gennemsnit, må man regne med at radiolicensbetalerne er medregnet. Alligevel er 1700 et mystisk tal, radiolicensen koster kun 160 kr. halvårligt. Men det må have været et slag på tasken.
For resten er der ikke noget, der hedder tv-licens mere. Det hedder medielicens (inkl tv, pc og mobil) og radiolicens (som funker som hidtil).
tilføjet af

Du tager fejl

Modellen tager udgangspunkt i, at der mangler 50.000 i arbejde. Så når du hæver beskæftigelsesfradraget, og modellen siger der stadig mangler 11.000 betyder det altså, at der er blevet skabt 50.000-11.000 arbejdspladser. Dit beskæftigelsesfradrag giver altså 39.000 arbejdspladser.
Om det lige bliver 39.000 kan man garanteret diskutere. Men modellen er sjov, fordi den giver os ikke-økonomer en ide om, hvad forskellige tiltag betyder....
tilføjet af

Samme misforståelse

Det er ligesom med dit første indlæg - du har misforstået modellen. Den går udfra, at der nu er et overskud på de offentlige budgetter på 70 milliarder. Så når du efter gaveregnen stadig har et overskud på 5 milliarder, betyder det altså, at statens overskud er blevet 65 milliarder mindre.
Igen kan man diskutere størrelsen, men tendensen er rigtig.
tilføjet af

Forklaringen på de 1700

Men nu er det jo ikke alle der betaler licens. Dels findes der stadig skatteydere der ikke har TV, og dels er vi eksempelvis i vores familie to der betaler skat - men vi skal kun betale licens en gang. Så hvis man skal konvertere licensbetalingerne til en skattefradragsværdi, bliver tallet mindre end de 2200.
Jeg er med på, at man kunne vælge at betale licensen over skatten. Så kunne det ske ved at sænke bundfradraget med de 4500 jeg skriver. På den måde ville enlige licensbetalere få lidt flere penge til forbrug, medens husstande med flere skatteydere ville få lidt mindre til forbrug.
tilføjet af

Oki

Det samlede beløb for licensindbetalinger kunne jeg ikke finde, så tak for det. Med de 4 millioner skatteydere, betyder den samlede licens på 5 milliarder 1250 kroner i skatteværdi for hver enkelt skatteyder. Altså lidt mindre end de 1700 jeg gættede på.
Jeg vil køre beregningen med dette tal, senere i dag - men nu skal min kone og jeg lige ud at spise med kniv og gaffel....
tilføjet af

hvor er i dog dumme

Det er kun en model, der er sku der ikke nogle som kan sige om den passer, jeg vil da påstå, at jo mindre vi betaler i skat, jo flere penge har vi at bruge, så hvorfor arbejde mere, vi går da kun på arbejde på at tjene penge, så vi kan bruge dem, så jo laver skat, jo mere tid skal vi jo bruge på at bruge dem, så hvorfor arbejde mere. Den model viser jo, at du gerne vil arbejde endnu mere, bare du slipper lidt i skat, hvor dummer tror de vi er.
tilføjet af

Det tror jeg da på

Altså, personligt gider jeg ikke tage overarbejde, så længe topskatten er der. Jeg får jo ikke noget ud af det, mand.
Der skal nok være dem der går på arbejde for hyggens skyld - men jeg gør det altså for pengenes skyld.
tilføjet af

Den nye kørsel

Med den nye kørsel, bliver der "kun" råd til at afskaffe mellemskatten og topskatten, når statens budget stadig skal have et overskud på 70 mia. Så giver det kun 79.000 nye arbejdspladser...
tilføjet af

genudsendelser

TV2 har da også sin del af genudsendelser, så den del af kritikken er skudt lidt over målet.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.