7tilføjet af

Brugt bil til 60.000 kr?

Hejsa jeg leder efter en brugt bil til ca. 60.000kr. Jeg har følgende krav:
- Model/Antal døre: Det må gerne være hatchbag, altså 5dørs, da jeg ofte vil have cykel med til motionscykelløb, jeg deltager i.
- Motorstørrelse: Den må gerne egne sig til langturskørsel, da jeg kører ca. 150km på motorvej til dagligt, dvs. gerne en 1.8 eller 2.0 L motor.
- Karosseri/holdbarhed: Den må gerne have en nogenlunde rustfri undervogn og specielt holdbare vanger. Derudover må skærmene ikke være rustet.
- Antal km: Den må helst ikke have gået over 200.000km
Jeg har tidligere haft bla. en Nissan Primera 2liters fra årgang 1991 (er dog 5 år siden jeg skaffede mig af med den), den var jeg rigtig godt tilfreds med, bortset fra at det var en Sedan og så var den temmelig rustet ved skærme/vanger.
Nu står jeg så og skal til at have bil igen. Jeg har tidligere erklæret min kærlighed til Nissaner (har haft 3 forskellige), men nu vil jeg være ret åben og gerne høre jeres forslag....
tilføjet af

Jeg er modsat !

ville aldrig købe en Nissan. Netop af de grunde du nævner villle jeg holde mig væk fra Nissan, den ruster simpelthen for meget, men selvfølgelig er den billig nok kan man jo leve med lidt af hvert. Nissan har en utrolig pålidelig mekanik, så er alt det positive også sagt om den bil.
-
Du nævner ikke hvor gammel bilen må være, du nævner heller ikke hvorfra i landet du kommer !
-
Ud fra det du nævner og hvis du ikke er for høj, dvs meget over 180 cm. så ville jeg se på en Citroen Xsara, gerne st. car og hvis du er heldig kan du finde en med den dejlige, økonomiske og stort set uopslidelige HDI diesel motor, det er jo relevant med de KM. du kører. Peugeot laver også nogle modeller af 306 st. car , igen der bliver HDI motoren nok for dyr.
De ovennævnt ville jeg vælge ud fra at de ikke har nævneværdige rustproblemer, de er økonomiske, de er lette at gensælge, de har gode/sjove køreegenskaber og de er pålidelige dog med den lille "hint" at der kan være elektronikse "fjollerier" og det kan være irriterende. En anden ting er at der et hav af dem på markedet (de er jo Danmarks mest solgte)så det er muligt at finde mange gode at vælge imellem.
-
Ellers skulle det vel også være muligt at finde en Corolla el. lign (kedelig) men pålidelig bil.
tilføjet af

Diesel

Du skal overveje en diesel med dit kørselsbehov . Det kan blive vanskeligt at finde et godt eksemplar af en VW Passat 1,9 TDI til den pris ( Variant) - måske skal du overveje at finde en brugtimporteret fra Tyskland, men pas på - der er mange faldgrupper .
Franskmænd laver egentlig nogle ganske fornuftige Dieselmotorer - kik efter en Peugeot 406 st.car. Du skal heller ikke være nervøs for at købe en Citroen Xantia - de er langt bedre end deres rygte, og billige i indkøb.
Kikker du benzin, så er Ford Mondeo st.car nok et godt bud, men til 60.000 er vi nede i den version der udgik omkring 2000, og de kan være rustne.
tilføjet af

pas på ovennævnte !

han er farlig ! en Passat i den prisklasse er absolut et "NO GO!" og de er ikke bedre end deres rygte !
-
En Citroen Xantia skal du holde dig fra, hvis den er over 8-10 år gammel, så begynder nemlig problemerne med den ellers fine hydrauliske undervogn, hold dig til reparationsvenlig citroener med konventionel undervogn.
-
De øvrig han nævner er i en langt dyrere klasse ! med mindre de har kørt 300-❓kilometer.
tilføjet af

Tak for jeres forslag :-)

Jeg vender blot lige tilbage, tak for jeres forslag.
Lidt mere info: Jeg kunne godt tænke mig en lidt nyere bil, dvs. indregistreret første gang efter årtusindeskiftet. Og så bor jeg i Århus.
Ja, en Citroën Xsara har jeg også haft i tankerne, men ellers er jeg slet ikke meget for alt det elektronik som frøgnaskerne propper i deres biler - derfor Nissan! Der behøver man ikke at have bilen på specialværksted hvis der er et eller andet der går ned - mine forældre har svoret til Citroën de sidste 36 år og værkstedsregningerne har ikke været gratis - modsat mine som har været stortset gratis! Havde også tænk på en Nissan Almera. En Diesel havde jeg også overvejet, men tak for jeres forslag, nu har jeg lidt at surfe videre med på Bilbasen 🙂
tilføjet af

Urealistisk

Dine krav til bil/pris er simpelthen urealistiske, i den prisklasse og aldersklasse får du simpelthen ikke en Japansk bil . Siden Nissan flyttede produktionen til England er kvaliteten kun gået en vej - og det er ned !
Peugeot og Citroen kører iøvrigt med samme teknik, og hvis du holder dig fra Xantia og C5, så har en Citroen og Peugeot samme opbygning af undervognen som en hvilken som helst Nissan, Toyota, eller VW.
Iøvrigt er det i dag Renault der ejer Nissan, så de kræver præcis lige så meget "specialværktøj" som alle andre biler .
Måske kan du finde en Skoda Fabia st.car til din pris, som bla. FDM flere gange har kåret som det bedste brugtbilkøb, men de fleste af dem er så med en 1,4 liters motor. Nogle kompromisser er du altså nødt til at indgå.
Der findes lige så mange meninger om hvilken bil du skal købe, som der findes mennesker .
www.jubii.dk/debat
tilføjet af

Hvad for noget ???

du har tydeligvis ikke fattet et suk af det vi skrevet !😉
tilføjet af

dohh

Du fatter da vist intet
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.