5tilføjet af

ALB ventil???

Har en Citroen Saxo 1,1 fra 1991.
Til syn grinede synsmanden glad, og sagde OMSYN.
Han fortalte at ALB ventilen ved venstre baghjul havde sat sig, og at det gjorde at den muligvis overbremsede.Det var måske nok bare at smøre den ventil, og så bearbejde den lidt sagde han dog til sidst.
Drønede ned på Citroen, de ville have den nette sum af 1075 plus moms plus arbejdsløs for at lave den!!
Sukk... mange penge for mig.
Er der et super klogt hoved herinde, der kan fortælle mig, om jeg selv kan "finde" den ventil, er den synlig, og hvor hulen skal jeg kigge efter den, kræver den evt. at jeg skal afmontere hjulet??
Please, bare et par gode råd, ville gerne spare en formue hvis jeg kan, og giver gerne en omgang til min redningsmand😉
tilføjet af

alb ventil

tilføjet af

alb ventil igen

fandt lige dette citat "Det er bare armen der skal smørres op... hvis det er som på saxoerne så sidder den i de store tromlers hjulcylinder. Sidder der skiver som du skriver så sidder den der. Og den skal som sagt bare smørres op... rimelig nemt med et dækjern og lidt højttryksfedt på spray"
tilføjet af

Du kan måske få den løs,

Med noget rustopløser, men det kræver du ved hvad du laver, selve vintilen ?, henviser til
"reneguf"`s link, man kan sprøjte noget rustopløser på, også et stykke tid efter prøve og se om man kan få den til at "arbejde", ellers er det på værksted, de kan løsne den, men de siger nok "en ny", og det er svineri, for der er en til hvert baghjul, og hvis man kun skifter den ene, så vil den med 99% sikkerhed bremse skævt til den anden side.
Mit råd er, kan du ikke selv?, så må du kenne en der kan prøve og få den løs, "WD40" er et godt midel til det, men husk, når den er løs, så skal den smøres med noget godt olie, hvis det er under pakningen/støvpakningen, så skal det være syrefrit olie.
Held og lykke med det.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

Løfter lige øsen op

og går igang *SS* det lyder ret simpelt, skulle bare lige guides ind på hvad jeg skulle gå efter🙂
Tusind tak for svar.. håber det kan spare en ny ventil[:|]
tilføjet af

Dumt spørgsmål....

TO ALB'er?
Er du sikker på det, Poul? Jeg har gennem årene rodet en del med varevogne, og har aldrig set mere end een ALB som så er tee'et ud til de to bagbremser.
Det lyder meget underligt at der skulle være 2 ventiler som så individuelt skal justeres til at give det samme tryk ved forskellig last på vognen.
ALB'ens opgave er at være en lastafhængig ventil som via en arm (den som sommetider sætter sig) føler hvor meget last der er på vognen (ved at mærke hvor langt vognen trykkes ned), og dermed regulere hvor meget tryk der skal lukkes ud til de to bagbremser.
Men Poul, jeg er ikke mekaniker, så jeg spørger pænt fordi jeg altid gerne vil lære mere....
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.