39tilføjet af

5000.- mere i løn

til plejepersonale, er det realistisk ?
-
Hvis en Sosu medhjælper skal have 5000.- mere i løn pr. md. så vil sygeplejersker også, de har længere uddannelse og større kompetance.
Pædagogerne vil også have de har nemlig også længere uddannelse og større kompetance !
Hvis pædagogerne skal have mere i løn så vil lærerne også, de har længere uddannelse og større kompetance.
Så skal vi jo også huske politifolk, fængselsbetjente, toldere osv.
-
Er det et realistisk oplæg at starte ud med, jeg synes det lyder helt vildt, 5000.- er rigtigt mange penge, det er jo ikke fordi jeg ikke kan unde det til dem som arbejder med børn, gamle og syge men hvad synes i❓er der råd til det ?
tilføjet af

nej

det er helt hen i vejret, det er direkte ødelæggende for DK´s konkurrence evne, ikke lige det vi har brug for.
Det er den direkte vej til stigende inflation og stigende arbejdsløshed.
tilføjet af

Hvorfor 5K

- er det ikke 2 der er aktuelt? - Det vil så sige at de kommer op på 21.000 danske kroner - Synes du virkelig ikke vi har råd til det, med den pengepugning der foregår lige nu. Alt det der er sparet de sidste 6 år, må da være rigeligt....
- Hvad tjener du selv? Vil tørre de gamle i r.. for 21K? For jeg vil ikke, jeg ville i det hele taget overhovedet ikke arbejde for den løn - fuldtid.
tilføjet af

OK til mere i løn

Som funktionær i den private sektor vil jeg da gerne være med til at give de offentlige ansatte LIDT mere i løn ! Men:
Skal det være retfærdigt, skal de til gengæld så selv betale deres frokostpause som alle os andre dødelige mennesker - det håber jeg de kloge politikere lige husker at tage med i deres overvejelser
tilføjet af

er det mig der er helt galt på den?

eller har lærer og pædagog uddannelsen ikke lige langt forløb? de går begge ind under mellemlang videregående uddannelser. og efter den nye reform, er pædagogerne blevet stillet overfor mere faglige krav...
jeg vil sige de er ligestillede, men det er vidst et side spor...
Jeg kan godt forstå de vil have mere i løn som også Dulkis på peger er der ikke mange der gider det arbejde som de har. hverken som ældre plejer, syge plejeske, lærer eller pædagog... forkærligheden for selve arbejde er nemlig ikke nok når det er så psykisk opslidende, OG når der mangler hænder på alle de områder der vil have mere i løn så går det da ikke at dem der er uddannet til det ikke vil arbejde som det de er udannet som...
MEN hvor meget har det offentlige råd til, det kan jeg sgu ikke svare på... men flere penge skal der skydes i området, samtidigt med at nogle af alle de skriftlige kontrol opgaver bliver taget af, sådan så de ansatte faktisk kan opretholde deres kerneopgaver på et fornuftigt niveau... om pengene så skal direkte i de ansattes lommer eller om de skal postes i nogle flere goder som: Gratis massage, afspændings terapi eller bare gratis kaffe, det kan jo diskuteres ud i det uendelige...
tilføjet af

mere i løn

det skal de i hvert fald have....
min mor har arbejdet indenfor det område i over 25 år og de har aldrig fået en lønstigning udover de trin de rykker op, de er altid blevet snydt , når f.eks. sygeplejerskene, pædagogerne o.lign. har fået.
så det er helt klart i mine øjne at det er på tide de giver en ordentlig lønstigning.
uddannelsen som social og sunddheds hjælper /assistent er måske ik så lang , men deres arbejde er noget hårdere!!! det skal vel også kunne betale sig at være slidt op inden pensions alderen!!!
og så glem ikke at de skal rende ekstra hurtigt lige nu fordi de mangler folk. det er virkelig et hårdt arbejde som er alt for lidt betalt!!!
tilføjet af

det rækker slet ikke

hvis min mor får en lønstigning på 5000 vil hun ha 19000.
på trods af hendes mere end 25 års erfaring eller røv vaskeri om du vel;) får hun ik mere en 14000 udbetalt. nedværdigende ik???
tilføjet af

pædagoger og lærer

uddannelse pædagog = 3½ år
uddannelse lærer = 4 år
tilføjet af

14000 udbetalt pr.mdr

mener du ikke grundløn, ellers er det da en ok løn.
tilføjet af

Den holder ikke

- vi er nødt til at tale om bruttoløn, hvis vi skal tale sammen. Folks skattekort kommer jo ikke det smør ved.
tilføjet af

Hvis du selv betaler din frokostpause er det din egen skyld

- forhandling er vejen frem, min ven. Desuden så just for you. De offentlig ansatte her ikke 30 minutter som du, men 29 og står iøvrigt til rådighed i pausen. Vil du foretrække at blive hentet til telefonen, når du sidder i kantinen? Eller vil du foretrække at være i fred eller kunne gå ud i byen?
tilføjet af

betale min egen frokost = fritid

jeg er offentlig ansat.. (pædagog) og har en månedsløn på 22514kr ved fuld tid efter at have været uddannet i 8 år!!!!!!
JA sørme om jeg ikke får betalt min frokost - men ved du hvad..... jeg ville ti gange hellere betale min frokost selv end være tvangsindlagt til at stå til rådighed mens jeg spiser!!! For det skal jeg faktisk - stå til rådighed og nogle gange når jeg slet ikke at spise frokost, fordi vi mangler hænder !!! Så det pisser mig ganske enkelt af at folk kan have så ondt i røven over, at vi offentlige ansatte får betalt vores 29 min frokostpause - wauw vi er simpelthen bare så skide heldige og forfordelt i forhold til privat ansatte - det var vist noget med en hel uges EKSTRA ferie vi får om året ved betalt frokost!!!!
tilføjet af

Klap lige hesten...

Først og fremmest vil jeg gerne pointere, at jeg sætter stor pris på såvel SOSU'ers som læreres arbejde. De gør en udmærket indsats, som vi alle nyder godt af.
Når det så er sagt, så er det vist lige at skyde over målet at begynde og kræve 5000 mere i løn om måneden. Det kan vel ikke være meningen, at det offentlige skal være lønførende, hvilket de vil blive, hvis lønningerne stiger i den takt.
De pågældende mennesker har valgt at tage en kort eller mellemlang uddannelse - altså skal de også lønnes derefter. Det vil ikke give meget mening, hvis det ikke kunne betale sig at tage en længere uddannelse.
Hvad angår frokostpausen, så er jeg udmærket klar over den kliche, at de offentligt ansatte kun har 29 min frokostpause, og samtidig står til rådighed i den. Det er i mange tilfælde lodret løgn! Når jeg forsøger at træffe folk på rådhuset (i den i forvejen begrænsede åbningstid), og medarbejderen er til frokost, ja så bliver vedkommende ikke hentet til telefonen. Tilsvarende gælder det med mange andre offentlige ansatte. Derfor vil jeg nok tage dette med et gran salt. Med en frokost pause på en halv times tid dagligt, bliver det på ugebasis til 2,5 timers betalt frihed - det er der altså ikke nogen i den private sektor, som kan mønstre. Og det er ikke et spørgsmål om forhandling - selvfølgelig kan man forhandle sig frem til en lavere arbejdstid (betalt frokost), men så mærkes det altså også på lønnen i den sidste ende.
Når det så er sagt, så kan jeg sagtens unde offentligt ansatte en lønstigning, men ikke i størrelsesordenen 5000 kr. Så vælter læsset altså, hvilket går ud over samfundsøkonomien.
Jeg kan, for at imødegå den kritik, der givetvis vil blive rettet mod mig, tilføje, at jeg HAR arbejdet på plejehjem - til en ganske udmærket løn, hvis man vel at mærke vil arbejde 37 timer om ugen.
Det var så bare mine 10 cent
tilføjet af

selvfølgelig skal de have mere i løn

Jo,da de skal have mere i løn,men det skal jeg også for jeg gør rent der hvor overklassen færdes,og min arbejdsplads er lige så vigtig som deres
tilføjet af

Jo men...

'Så det pisser mig ganske enkelt af at folk kan have så ondt i røven over, at vi offentlige ansatte får betalt vores 29 min frokostpause'
Hvorfor dog det ?
Det pisser også mig ganske enkelt af, at offentlige ansatte skal have en ENORM lønforhøjelse + bevare deres betalte frokost !
Ved du hvad - 'mere vil have mere og får vi ikke vores vilje, strejker vi bare' - tag en tudekiks !!!
tilføjet af

Og vi andre er ikke til rådighed i pausen????

Hvad taler du om, viderstiller da tlf til min mobil i pausen og har den i lommen.
tilføjet af

Nej nej Dulkis

Den tror jeg ikke en skid på:
'De offentlig ansatte her ikke 30 minutter som du, men 29 og står iøvrigt til rådighed i pausen'
Som kalle j også skriver, det er sku nok de færreste offentlige ansatte som står til rådighed i frokostpausen !
Som privat ansat, står jeg da også til rådighed i min frokostpause; det gør vi alle vel hvis lokummet brænder, så jeg køber den ikke
tilføjet af

kallej

du er galt informeret. Offentligt ansatte på Rådhuset er oftest HKere og har ikke samme overenskomst som offentligt ansatte indenfor plejen.
Inden for plejen er folk organiseret i FOA Da er pausen på 29 min. hvor man står til rådighed.....dvs. er en klient dårlig, inddrages pausen, er der møde med pårørende inddrages pausen, er der personalemangel - inddrages pausen.Alle kald besvares pr. bærbar telefon - også i pausetiden.
Og det KUN ved en arbejdsdag på 8 timer, ved arbejde op til 6 timer er der ingen pauser!
Mange ville nok selv gerne betale pausen, da man så ikke skulle arbejde godt 6 timer før man har ret til en pausen. I frokostpausen kunne man gå ud og handle eller i kantinen og koble FRA.
Gad vide om nogen har regnet på, hvad det vil koste regioner og kommuner, hvis alle skulle betale egen pausetid. Der ville blive brug for mange ekstra personer for klienter og patienter skal passes.
Vil man fortsat kunne rekuttere og fastholde personale i plejesektoren er man nødt til at give en bedre grundløn samt forhøje taksterne for arbejde i afte/nat tjeneste og på søn-og helligdage
tilføjet af

Lønforhøjelser til off. ansatte

Hvad med industriarbejderne og kassedamerne? de arbejder til mindstelønnen = 103,00 kr i timen, eller ca 16.000 pr. måned, og der knokles så det batter, hvad er det lige de skal have i lønforhøjelse, det er ok at der er nogen der skal have som halter bagefter, men det er ikke kun off. ansatte. Fordele må være til for alle ikke kun de få.
tilføjet af

Nej, den holder ikke...

Jeg er udmærket klar over, at det er HK'ere, der er ansat på rådhuset - dummere er jeg trods alt ikke;-)
Hvis du læser mit første indlæg til ende, vil du se, at jeg selv har arbejdet i plejesektoren, og at betalte pauser var en del af hverdagen. Det kan godt være, at der ikke er indlagt en pause, på vagten, men tro mig - folk tager sig pausen, og de betaler bestemt ikke for den.
Jeg mener bestemt, at regnestykket kunne være meget interessant at foretage, dog i en lidt anden udformning: Jeg kunne godt tænke mig at vide, hvor mange ekstra hænder, man ville have, hvis folk selv betalte deres pauser. Pauserne bliver holdt alligevel, blot med det offentlige som betaler!
tilføjet af

Forståelse

Jeg kan ikke forstå, at man efter mange år i plejesekteren pludselig bliver så overrasket over at ens løn er den løn, som man har hævet i flere hundrede måneder.
Er det fordi at pressen igen har sat fokus på et område?
Jeg tror, at hvis man ønsker at søge et job, så ved man "hvad lønnen er", dermed ikke sagt, at den offentlige sektor halter bagefter, men hvem kunne ikke bruge 5000 kr. mere pr. måned. ET STORT LØFT PÅ EN GANG, dette burde kun kunne lade sig gøre, hvis man skiftede job.
Jeg tager hatten af for SOSU ernes jobs, men det er ikke en længerevarende uddannelse, så lønnen skal stå i modspil til jobbet, bare tænk på, at man ved ferie afløsning bliver afløst af f.eks. en student, uden foregående plejeuddannelse.
tilføjet af

Mere i løn er måske meget rimeligt,

men da det er samfundet der betaler, er det vel naturligt at det også "kun" er samfundet der bestemmer hvem der skal have mere.
Det er jo ikke alle, der ikke kan undværes.
Lad os nu give hjemmehjælperne og omsorgspersonalet et løft, de fortjener det, så deres lønniveau kommer til at ligge på et attraktivt leje, langt over det at være langtidsledig, eller på "støtten".
tilføjet af

Pauser

Er du sikker på, at pauserne er pauser, jeg mener de bliver kaldt for møder.......
tilføjet af

de 5000

er selvfølgelig inklusiv de ca 2000.- som de forventer at opnå ved næste overenskomst, min kilde er TV2.
Jeg synes det er ok at SOSU`erne får mere i løn, men ville det ikke være mere rimeligt at hæve den skattefrie bundgrænse så alle lavtlønnede tilsvarende fik et løft ?
-
Hvis en udenlandsk sygehjælper eksempelvis fra Polen, Holland el. lign. kom til Danmark ville de jo juble over lønnen, den er nok den højeste i verden for den type jobs, lige indtil skatten har taget sit, er det så ikke der vi skal sætte ind ?
tilføjet af

Er det ikke en selvvalgt pest

- for "meget vigtige mænd"? <griner>
tilføjet af

Din hovedpine ikke min

- jeg har ikke holdt en selvbetalt pause i 25 år, så.......
tilføjet af

I kunne jo begynde med at få Jeres talcirkus på plads

- men der var jo nogen der satte to udsagn sammen nemlig 2000kroner og 5000 flere par hænder og så er det som du ser blevet til 5000 kr. - intet under Pia har det nemt.
tilføjet af

De får nok armene ned, når de ser priserne

- medmindre de tager hjem og handler i weekenden <griner>
tilføjet af

Bare rolig

Pia og DF har netop lovet at hjælpe denne gruppe, så de får et gevaldigt lønhop.
:-)
Prisen for dette, bliver ikke bedre - VALG.
Nej - vel.
Endnu engang tom tågesnak fra DF som aldrig bliver til noget. Det eneste DF har og har haft noget at sige i er på indvandrings området. Om der er folk der rent faktisk har stemt på dette parti for deres omsorg for de ældre og ældreplejen, ja så må man bare håbe at de lære til næste valg. Alle gode gange 3 er blæst forbi, så 4. gang går nok ikke at bilde folk ind at de har sympati og vil gøre noget for denne gruppe af menesker.
Om der ikke kommer et gevaldigt løft til disse arbejdsgrupper, hvem vil så gå efter en sådan uddannelse? Nej føj da.
tilføjet af

æd selv din tudekiks

ved du hvad " Bubba " nu var det ikke mig som bad om 5000 kr mere i løn om måneden, valgte bare at kommentere om vores såkaldte betalte fritid ( pauser )
og hvis du kunne læse indlægne til ende, så vil jeg mere end GERNE betale min egen frokost på lige fod med andre!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
i øvrigt har ingen pædagoger strejket - der var blokader af forældre som var utilfredse med forholdne for deres børn, så lad være med at skyde os noget i skoene som ikke passer - TAK. Så ÆD din tudekiks selv - håber den støver ;O)
tilføjet af

Lige til orientering

"De pågældende mennesker har valgt at tage en kort eller mellemlang uddannelse - altså skal de også lønnes derefter. Det vil ikke give meget mening, hvis det ikke kunne betale sig at tage en længere uddannelse."
Så har en ufaglært murerarbejdsmand det samme i løn som en faglært murersvend. For mit vedkommende svare det til ca. 32.000 - 34.000 kroner pr måned. Jeg løber ikke stærkere end SOSU'erne og vi nyder et par ekstra "snigerpauser" i løbet af dagen, hvor vi lige kan nå en kl 8'er og en ½ elver imellem drikketderne og frokost og maddagspauserne.
tilføjet af

Jeg står ikke til rådighed

imin selvbetalte pauser. Aldrig i livet! Tager ikke engang tlf hvis mester ringer, og det ved han osse godt.
tilføjet af

Det er fuldstændigt urealistisk

For det første er det en katastrofe at politikerne nu vil ødelægge den fremragende danske aftalemodel. For det andet er måden da helt sindsyg - ville politikerne reelt sikre de lavtlønnede kan de da bare ændre på jobfradraget, så det giver mere til lavtlønnede og mindre til højtlønnede.
Det vi ser DF og venstrefløjen lave nu er uansvarlig overbudspolitik, og den sikre vej imod en ny kartoffelkur.
tilføjet af

Hun er da nok ret ligeglad med hvad du tror på

Du kan jo bare undersøge fakta!
tilføjet af

føjda sikke en gang pladder

jeg er sos hjeælper og sidder her og tænker på alt den "frihed" og dejlig "høj" løn vi får... problemet er bare jeg kan hverken mærke det eller se det... jeg arbejder 32 timer om ugen - sikkert mange der synes det er for lidt - MEN da vi er ikke nok personale og ikke kan tiltrække folk - ikke engang vikare som der er langt imellem at finde så arbejder jeg ofte flere timere mere end de 32 sipmelhen fordi vi mangler personale og oveni det er flere af os begyndt at tage dobbeltvagter fordi vi ikke har nogen folk om aften og fik vi løn for det? nej i første omgang hed det AFSPASERING af overarbejdet men fordi folk begyndte at trække sig for vi vil vil også have en smule fitid så begyndte de at udbetale overbejdet, men vi mangler stadig folk og tid nok.. jeg når ofte ikke min pause fordi vi mellem "røvvaskning" som nogen kalder det også skal nå at vaske tøj, hanlde ind, køre dem til diverse frisørbesøg,fodpleje osv, ringe for dem, læse breve rydde op, gøre rent, hjælpe folk på toillletet, komme hvis en har brug for hjælp osv jeg kunn blive ved... normalt hedder det "pause" ude ved os kun hvis vi kan nå det og ja der har vi sørme også møder og vi står til rådighed i pauserne - vi kan da ikke bare lade fru jensen ligge på gulvet fordi vi vil have vores kaffe? det vil ingen af os tillade. folk der kender mig siger jeg skal sige jeg ikke vil arbejde mere end jeg er ansat til men hvad skal jeg gøre når man mangler og jeg m åske er den enste der kan? Hver dag har jeg så ondt i ryggen og mine ben fordi jeg ikke har fået noget pause ikke engang 5 min til at få vejret og man når knapt nok at få smerten væk før man næste dag skal igang igen...
Jeg nyder at arbejde med de ældre men jeg synes også vi ikke bliver anerkendt for at vi gør... hvis vi ikke var her for dem og senre måske jer - hvad vil i så gøre? jeg spørger bare....
Min egen farmor vil ikke tage noget form for hjemmehjælp selvom hun er 89 år og aldrig bedt om hjælp fra andre end familien og det var os der sagde hun godt måtte slappe af men efter hun har set hvad jeg og mine kollegaer går igennem siger hun at hun vil hellre lade en mere tiltrængt få hjælpen - det er jeg forbandet sur over på regeringen at min gamle søde farmor skal føle det fordi de ikke gider gøre en skid for at lette deres skide røv og finde de penge! hvad med de dyre middage og flyture og hvad ved jeg som de gør i folketinget... ihhh ja det er sørme da vigtigt... hmm
tilføjet af

for en gangs skyld

er vi fuldstændigt enige !
-
selvfølgelig skal sosu`erne have et løft men slet, slet ikke i den størrelsesorden, det er galematias, derimod kan man forbedre jobfradraget til gavn for de lavest lønnede, til syvende og sidst så handler det jo om hvad du har med hjem til forbrug og forsødelse.
tilføjet af

Urealistisk

Selvfølgelig er det ikke realistisk med kr 5.000 i et hug. Jeg under gerne alle, både private og offentlig ansatte en ordentlig løn, men der skal være en smule realisme i det. Før i tiden skulle vi hjælpe kassedamerne. Deres løn er fortsat til grin. Nu er det de offentligt ansatte man skal have sympati for. Kassedamens organisation skal skaffe hende en ordentlig løn. Hvorfor skal politikerne blande sig i de offentlige ansattes lønforhold, når de også har en organisation i ryggen ?
tilføjet af

Højere lønninger = Højere priser

og så er vi lige langt.
Regeringen er ligeglad jo højere lønninger jo mere får de i skatte kisten og i Moms.
Næh men vi må jo gøre noget for at disse samfundsvigtige engle vil have jobbet.
hermed nogle forslag;
lavere statsskat.
standard embedsboliger i nærheden af job
Gratis Tandlæge
gratis månedskort til bus og tog
flere firetimers job`s til ældre og nedslidte.
så håber jeg at interessen for jobbet vil hæves og skaffe flere nænsomme hænder til at lette det meget stressende kapløb som vores hjælpende engle bliver udsat for.
Men det vil regeringen sikkert ikke høre tale om, de vil hellere have inflation som kan frarøve folkepensionister, kontanthjælpsmodtagere og efterlønnede retten til et værdigt liv. Slut med pisken og ind med lidt mere uinflasionerende Gulerod tak.
Hvis det koster for meget så tag pengene fra spekulanterne ikke fra arbejderne.
tilføjet af

hej bubba......

Vi holder faktisk ikke frokostpause...man står til rådighed i pausen...og mange gange har man ikke tid til pausen
tilføjet af

nej nej nej

Hvorfor skal folk lønnes efter hvor lang deres uddannelse er??... Har da ikke en skid med sagen at gøre.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.