5tilføjet af

19.500 unge skubbet ud over kanten

På bare fem år er antallet af unge som bliver tabt fordoblet.
Samfundet taber unge i stor stil.
For antallet er unge, som hverken er i stand til at tage en uddannelse eller et arbejde, er fordoblet på bare fem år.
I dag er 36.500 unge nemlig endt i den kategori, som officielt bærer navnet ikke-arbejdsmarkedsparate. Alene de sidste 3 år er 12.000 flere havnet i kategorien.
Det viser nye tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/02/14/145653.htm
Hvad kan og bør der gøres så de unge ikke ender deres arbejdsliv ved at ende på bistandshjælp, for det er der jo rigtig mange der er. Vi må kunne hjælpe dem på fode igen så de får en tro på deres fremtid er lys.
tilføjet af

DF er tavse

Men de er jo også mest til ældre med trailer og behov for skatteyder betalt gratis busser uanset indkomst.
tilføjet af

19.500 unge skubbet ud over kanten

Hvad synes du selv der skal gøres?

På bare fem år er antallet af unge som bliver tabt fordoblet.
Samfundet taber unge i stor stil.
For antallet er unge, som hverken er i stand til at tage en uddannelse eller et arbejde, er fordoblet på bare fem år.
I dag er 36.500 unge nemlig endt i den kategori, som officielt bærer navnet ikke-arbejdsmarkedsparate. Alene de sidste 3 år er 12.000 flere havnet i kategorien.
Det viser nye tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd.
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/02/14/145653.htm
Hvad kan og bør der gøres så de unge ikke ender deres arbejdsliv ved at ende på bistandshjælp, for det er der jo rigtig mange der er. Vi må kunne hjælpe dem på fode igen så de får en tro på deres fremtid er lys.
tilføjet af

De skal ud af deres fastlåste mønster

Mange af disse unge har af forskellige årsager ikke ressourcerne til at tage en ungdomsuddannelse. De har aldrig lært hvad der skal til for hvem skal det? Det skal forældrene og derfor kan man læse sig til at børn fra akademiske hjem i højere grad klarer sig end børn fra ikke-boglige hjem. Vi kan ikke sætte 20 procent af landets børn i familiepleje, men vi kan etablere og tilbyde dem et forløb som træner dem til arbejde med deres liv som om de var elitesportsudøver. Det handler om selvdisciplin, det handler om fysisk velvære.
Jeg ved ikke hvad man skal kalde det herhjemme. I USA kan unge frivilligt melde sig til at bo og træne i barakker i 6 måneder og få en coach i et år bagefter. Det ser ud til at virke. Jeg læste lige at Auderødlejren er blevet ledig. Hvorfor etablerer staten ikke et sådan forløb der?
Jeg har fundet et dansk side med forslag til et sådan forløb. Hjemmeværnsudfordringen
Det kan sikkert strikkes sammen på mange måder, men er forløbet ikke frivilligt og kommer de unge ikke med ønsket om at lave om på deres liv, så kommer det ikke til at virke. Spørgsmålet er om de unge der er røget ud over kanten har overskuddet til at indse dette.
tilføjet af

De skal ud af deres fastlåste mønster

Herhjemme har vi efterskolerne og forskellige løse uddannelser, f.eks kan man samle tabte gymnasiefag op uden at skulle tage hele pensum forfra.
Men i USA er der mere disciplin i "skolelejrene" det er totalt fy i Danmark.

Mange af disse unge har af forskellige årsager ikke ressourcerne til at tage en ungdomsuddannelse. De har aldrig lært hvad der skal til for hvem skal det? Det skal forældrene og derfor kan man læse sig til at børn fra akademiske hjem i højere grad klarer sig end børn fra ikke-boglige hjem. Vi kan ikke sætte 20 procent af landets børn i familiepleje, men vi kan etablere og tilbyde dem et forløb som træner dem til arbejde med deres liv som om de var elitesportsudøver. Det handler om selvdisciplin, det handler om fysisk velvære.
Jeg ved ikke hvad man skal kalde det herhjemme. I USA kan unge frivilligt melde sig til at bo og træne i barakker i 6 måneder og få en coach i et år bagefter. Det ser ud til at virke. Jeg læste lige at Auderødlejren er blevet ledig. Hvorfor etablerer staten ikke et sådan forløb der?
Jeg har fundet et dansk side med forslag til et sådan forløb. Hjemmeværnsudfordringen
Det kan sikkert strikkes sammen på mange måder, men er forløbet ikke frivilligt og kommer de unge ikke med ønsket om at lave om på deres liv, så kommer det ikke til at virke. Spørgsmålet er om de unge der er røget ud over kanten har overskuddet til at indse dette.
tilføjet af

De skal ud af deres fastlåste mønster

Herhjemme har vi efterskolerne og forskellige løse uddannelser, f.eks kan man samle tabte gymnasiefag op uden at skulle tage hele pensum forfra.
Men i USA er der mere disciplin i "skolelejrene" det er totalt fy i Danmark.

Efterskolerne er blevet for dyre og socialforvaltningerne går så effektivt efter at kradse penge ind fra i forvejen fattige forældre hvilket de kan indtil "barnet" er 21 år jvf. bekendtgørelse nr. 498 af 2011 at det vil betyde forringede livsvilkår for søskende til det barn som kommer på efterskole. Efterskolerne er også i større grad blevet til en slags luksussabbatår for børn af rige forældre.
Når de unge fylder 18 er der i virkeligheden ikke meget andet for dem end nyttejobs, aktiveringsforløb der fører ingensteder hen men er med til at støtte de virksomheder der er gode venner med jobformidlingen.
De unge skal hel væk fra deres netværk i en periode. Ja, der vil være meget disciplin i en lejr, men det er selvdisciplin de unge skal lære. Jeg er glad for at jeg ikke er ung mere. Kravene er så høje at de unge skal tænke som professionelle atleter for at klare det og det er hvad et sådan program skal lære dem.
Jeg tænker tit på om vi skal indføre krav om 12 års skolegang herhjemme. Man kommer ingensteder med 9 år mere. Nogle kunne flytte på den skal 11.klasses skolecenter, som man kunne kalde det, hvis man ikke kan lide militære udtryk.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.