10tilføjet af

Til dem er går ind for sikker trafik (de rigtige bilister)

Nye regler for brug af blinklys 27. august 2003


Trafikanter skal fra 1. september 2003 bruge blinklyset, hver gang de skifter vognbane på motorvejen. Fra 1. september 2003 skal trafikanterne endvidere tænde for havariblinket, hvis der pludselig opstår kø eller en anden farlig situation på motorvejen, f.eks. i forbindelse med en ulykke.

Ny brug af blinklys
Fra 1. september 2003 skal du bruge blinklys, hver gang, du skifter vognbane på motorvejen. På øvrige veje skal du blinke, når det er påkrævet for at vejlede den øvrige færdsel. Blink ved vognbaneskift er en hjælp til dine medtrafikanter, så de bedre kan opfatte dine hensigter i trafikken.
Ny brug af havariblink
Fra 1. september 2003 skal du bruge havariblink, hvis der pludselig opstår en kø eller en anden umiddelbar fare på motorvejen, der gør det nødvendigt at bremse. På den måde kan trafikanterne bag dig se, at der er opstået en uventet situation og nå at sætte farten ned i tide.
På andre veje uden for tættere bebyggede områder, kan du bruge havariblink for at gøre trafikanterne bag dig opmærksomme på faren.
Hvorfor disse nye regler?
Højere hastighed betyder kortere tid til at reagere, bremse og undvige. Med højere hastighed er det endnu vigtigere, at vi kan læse vores medtrafikanters handlinger i trafikken og nå at reagere i tide. Derfor skal de nye regler først og fremmest ses som en hjælp til hinanden i trafikken. Målet med de nye regler er at forbedre trafiksikkerheden i forbindelse med, at det fra den 30. april 2004 bliver tilladt at køre 130 km/t på visse motorvejsstrækninger. Man kan få en bøde, hvis man ikke overholder reglerne.
Gode råd
Husk altid at orientere dig godt på motorvejen, inden du skifter vognbane.
Husk at slå blinklyset fra igen, når du er i den ønskede vognbane.
Overhold altid hastighedsgrænserne. På den måde begrænser du faren, hvis du pludselig er nødt til at sætte farten ned.
Husk at holde god afstand til de forankørende.
Læs om de nye regler, der gælder fra den 1. september 2003 på blinklys.nu
Spørgsmål, kontakt
Thelma Kaare Nielsen, projektleder,
Rådet For Større Færdselssikkerhed,
3916 3969 eller 4017 7969
Helge Holbek, politiinspektør,
Rigspolitiets Færdselsafdeling
3391 0910 -5115
Med venlig hilsen

Morten Rasmussen
Pressechef i Rådet for Større Færdselssikkerhed
Ps Du kan også besøge siden sikkertrafik.dk hvis du vil vide mere..

Update
tilføjet af

Hvis du forstår teksten og vil følge den i trafikken

Så kan du skrive et indlæg som tilmeldning
Hvor mange bilister kan vi få med for at det bliver mere sikkert at benytte vejene
Update
tilføjet af

Det var sent, du blev klar over det.

Vi andre har fulgt reglerne i over 5 år.
tilføjet af

Husker engang

jeg var lige ved at køre ind i siden på en fortravlet bilist som lige var kommet ned af en tilkørselsrampe og i sin store visdom havde fået den fikse idé at hun ville overhale en stribe biler indenom. Jeg ville trække ind for at give plads til dem bagved og samme øjeblik ser jeg en gammel seat altea komme fræsende for at overhale en 5 6 biler indenom.
Utroligt så militante folk er blevet i trafikken.
Hvis danskerne kunne køre ordentligt og lade være at blive møghysteriske når de sidder inde i deres latterlige små sardindåser ville trafikken glide meget bedre.
Det er også tydeligt at se at der er forskelle imellem landsdelene. Jeg hader at skulle sige det, men jeg synes københavnere kører meget mere hensynsfuldt end jyder. Mange jyder kører slet og ret pilråddent. De kører uforsvarligt stærkt, laver hasarderede overhalinger og opfører sig ekstremt agressivt og usympatisk i trafikken.
tilføjet af

Underlig overskrift

Mon ikke langt de fleste - om ikke alle - bilister går ind for sikkerhed på vejene?
Hvad vil du med dit indlæg?
tilføjet af

Den er go med dig

Det ses ikke på vejne i trafikke derfor og der trænger til at der bliver gjort noget da alt for mange opføre sig som om de ikke ved det
Update 🙂
tilføjet af

nu skal du høre

Det kan godt være der er nogen der ved det
Men ikke ret mange i trafikken opføre som de ved det
1. blinker slet ikke
2. blinker for sent, først når de holder i svingbanen blinker de
3. blinker ved alle vognbaneskift på øvrige veje selv om loves siger kun på motorveje
4. blinker ikke i tide for vognbaneskift
5. blinker og trækker ud uden at se sig for
6. reglen om blinke før man bremser er der heller ikke mange der kan huske man har lært
Det står faktisk ret sløjt til lige i ved det

Jeg selv køre i arbejdstiden og privat så har set alt på de små, mellem, store veje og motorveje
Som eks. var jeg om aften i langeskov for 2 uger siden og ikke en blinket ved vognbaneskift mod Odense
håber du fik svar på dit spørgsmål
Update
tilføjet af

Enig

Der er ikke så meget politi på vejene
derfor ser vi at bilister er ret lovløse i øjeblikket
Jeg vil dog ikke brokke mig. og sige vi alle køre med hovedet under armen, men grundet til jeg har lavet indlægget er at jeg føler med de uskyldige drabte og tilskadekommene
Og vi kan nemt selv gøre noget for det
Når man sætte sig inden i sin bilen skal man tænke på den bil forand, hvordan vil man helst have den opføree sig hvis den skal ligge foran !! sådan burde man opføre sig..! kan I se pointen
Update
Ps jeg vil helst have så mange med som muligt for jo mere batter det
tilføjet af

nys

Friis hvor er du fra

hilsen Update
tilføjet af

Enig

i rigtig mange af dien synspunkter..der er mange hoveder der ikke kan styre en bil og vise hensyn..alt for mange gør sig selv til dommere over trafikken men jeg vil gerne gøre opmærksom på nogen ting..
Det er og bliver en skatteskrue med mere politi på vejene..det skaber dårligere bilister fordi de bliver hamrende nervøse for om der står en betjent i en busk et eller andet sted..jeg kan huske det for år tilbage da betjentene udøvede denne buskmand terror..
Problemet er i mine øjne et andet sted,nemlig ved vores inkompetente politikere..vægtafgift og penge der kommer ind fra bilisme skulle bruges på infrastruktur og ikke på en dyr bureaukratisk offentlig sektor der har karakteristik af et totalitært diktatur...
tryk avler modtryk..jeg er ærligt en af dem der ikke overholder fartgrænserne og har ingen intentioner om at overholde dem....til gengæld har jeg aldrig været skyld i ulykker og har aldrig været impliceret i en ulykke..det kender jeg andre der har og det er overblikket og manglende evne til at overskue trafikken der har været den primære årsag..farten har kun været målestok for hvor galt det gik..dvs. de ville ha kørt galt før eller siden alligevel da de ikke har evnerne..
--------------------------------------------------
Tilbage til ulykkerne:..forestil dig en racerbane hvor man har for mange biler med i forhold til kapaciteten som banen kan rumme...man kan faktisk fra start i løbet se at det vil ende med buler fordi der er for mange biler med...samme forhold gør sig gældende i trafikken..der er ikke investeret i infrastruktur til at imødekomme den såkaldte velfærd i form af flere biler på vejene så politikere er inddirekte medskyldige i ulykker på vejene da de ikke har formet en trafik kultur og infrastruktur der imødekommer de mange flere biler på vejene...logik for burhøns i mine øjne..mere politi vil hjælpe en overgang men i det lange løb skaber det bilister der bliver mere aggressive fordi der vil blive mere kø fordi man skal køre langsomme og det tager længere tid..tid er som bekendt dyrt og den vil man ikke bruge på at opholde sig i bilen..så derfor se dog at vågn op politikere og lad være med at modarbejde trafikken men se den i øjnene..uanset om vi kører på benzin,diesel,brint,strøm osv..vil trafikken kun blive større og flere ulykker med nuværende syn på tingene inde fra borgen..ja jeg vil endda mene det kan ende med roadrage i ren frustration..
tilføjet af

nu skal du høre..

Jeg vil have bilister til at tage blinklyset alvorligt da det er info til alle andre bilister om hvad du fortager dig
Tank over det næste gang du skal dreje
blink i god tid... altså før du bremser
Update
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.