13tilføjet af

Thomasevangeliet

Hvor er det synd, at Thomasevangeliet ikke er medtaget i Biblen. Meget af det der står, er det samme som i de andre evangelier. Men Jesus kommer med tanker, der giver en bedre forståelse af nogen ting, efter min mening.
Bl.a i vers 3:
3. Jesus sagde: Hvis jeres lærere siger til jer:`Se! Riget er i himlen!`så må himlens fugle jo være forud for jer. Hvis de siger til jer:`Det er i havet!`så må fiskene jo være forud for jer. Nej, riget er i jeres indre, og I er overalt. Når i kender jer selv, da skal I blive kendt, og I vil forstå, at vi er et. Men hvis i ikke kender jer selv, lever I i fattigdom, og I er fattigdommen.

At kende sig selv, det er nødvendigt for at være et med Jesus. Man er nød til at have sin egen tankevirksomhed for at forstå sig selv. Jeg forstår det sådan, at når man kender sig selv, kan man spejle sig i Jesus. Og hvordan skal man kunne vide, hvem man selv er, hvad man mener, dybderne i en selv, hvis man ikke selv er kommet frem til det.
Det er det enkelte menneske der skal spejle sig i Jesus, og ikke via en organisation.
Derfor en åndelig fattigdom.
Interessant er det også, det der står i vers 61:
61. Jeg er den, som kommer fra det, som er ét. Man gav mig af det, som er min Faders. Derfor siger jeg, at kommer nogen og er ét, vil han være fuld af lys, men kommer han og er delt, vil han være fuld af mørke.

At når man er ét med Jesus, vil man skinne i verden, som enkeltperson. Hvordan kan man være ét med Jesus, når man bliver forholdt at deltage i nadveren? Jesus udtrykker det godt her i vers 108, syntes jeg:
108. Jesus sagde: Den, som drikker af min mund, skal blive, som jeg er. Jeg vil selv blive ham, og det skjulte skal blive åbenbaret for ham.

Her ved jeg jo godt, at JV'erne tyder det som om at det er de ord, der kommer ud af Jesu mund man skal tage til sig. Det er det også. Men der er noget dybde i det hele JV ikke har forstået. Bl.a betydningen af at være ét med Jesus.
Men noget af det der er rigtig interessant er det der står i vers 113:
113. Disciplene sagde til ham: Hvornår vil riget komme?
Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ´Se jer!´eller:´Se der!´Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesket ser det ikke.

Faderens rige, er i det enkelte menneske. Det enkelte menneske ser det ikke, ser ikke riget i sig.
Men her er Thomas evangeliet:

THOMASEVANGELIET
1. Og han sagde: Enhver, som har fundet meningen med disse ord, skal ikke smage døden.
2. Jesus sagde: De, der søger, skal ikke høre op med at søge, før de finder. Når de finder, skal de blive rystede. Når de er rystede, skal de undre sig, og de skal være herre over alt.
3. Jesus sagde: Hvis jeres lærere siger til jer:`Se! Riget er i himlen!`så må himlens fugle jo være forud for jer. Hvis de siger til jer:`Det er i havet!`så må fiskene jo være forud for jer. Nej, riget er i jeres indre, og I er overalt. Når i kender jer selv, da skal I blive kendt, og I vil forstå, at vi er et. Men hvis i ikke kender jer selv, lever I i fattigdom, og I er fattigdommen.
4. Jesus sagde: Oldingen skal med sine dage ikke tøve med at spørge et lille barn om meningen med livet, og det menneske skal leve. For mange af de første vil blive de sidste, og de skal blive én eneste.
5. Kend det, som er foran dit ansigt, og det, som er skjult for dig, skal blive åbenbaret for dig. For der er intet skjult, som ikke skal blive åbenbaret.
6. Disciplene spurgte ham: Vil du, at vi skal faste? Hvordan skal vi bede? Skal vi give almisse? Hvilken spiseregel skal vi overholde? Jesus sagde: Og når I drager til et hvilket som helst land og vandrer i egnene, og folk tager imod jer, så spis det, som de sætter for jer! For det, som kommer ind i jeres mund, vil ikke gøre jer urene; men det, som kommer ud af jeres mund, det vil afsløre jer.
8. Jesus sagde: En klog fisker kastede sit net i havet. Da han trak det op igen, var det fuldt af små fisk. Blandt dem opdagede han en stor, god fisk. Han kastede alle de små fisk ud i havet igen, og han valgte den store fisk. Enhver her, som har to gode ører, skal høre.
9. Jesus sagde: Se, en sædemand gik ud, han fyldte sin hånd med sædekorn og strøede dem ud. Nogle faldt på vejen, og fuglene kom og spiste dem. Andre faldt på klipperne og slog ikke rod og satte ingen kerner. Andre faldt på tjørnene, og de kvalte sæden, og ormene åd dem. Og andre faldt på god jord og gav en god afgrøde: De bar tres fold og hundrede og tyve fold.
11. De døde er ikke levende, og de levende skal ikke dø.
13. Jesus sagde til Disciplene: Drag sammenligninger med mig og sig mig, hvem jeg ligner! Simon Peter sagde til ham: Du ligner præcis en engel. Matthæus sagde til ham: Du ligner en visdomslærer. Thomas sagde til ham: Mester, min mund vil overhovedet ikke kunne sige, hvem du ligner.
Og han tog ham og gik til side og sagde tre ord til ham. Da Thomas kom tilbage til sine venner, spurgte de ham: Hvad sagde Jesus til dig? Thomas sagde til dem: Siger jeg blot ét af de ord, som han sagde til mig, så vil I tage sten op og stene mig, og ild vil komme ud af stenene og brænde jer op.
17. Jesus sagde: Jeg vil give jer det, som intet øje har set, det, som intet øre har hørt, det, som ingen hånd har rørt, og det, som ikke er opstået i noget menneskehjerte.
18. Tilhængerne sagde til Jesus: Sig os, hvorledes vores ende skal blive! Han sagde: Har I da opdaget begyndelsen, så I søger enden? For dér hvor begyndelsen er, dér skal enden blive. Salig er den, som står i begyndelsen: Han skal kende enden, og han skal ikke smage døden.
20. Disciplene sagde til Jesus: Sig os, hvad himlens rige ligner! Han sagde til dem: Det ligner et sennepsfrø. Det er mindre end alle sædekorn, men når det falder på den dyrkede jord, skyder det en stor stamme op og bliver et ly for himlens fugle.
22. Når I gør to til ét, og når i gør det indvendige lig med det udvendige, og det udvendige lig med det indvendige, og det øvre lig med det nedre, og når i gør det mandlige og det kvindelige til ét, så at det mandlige ikke skal være mandligt, og det kvindelige ikke kvindeligt...da skal I gå ind i riget.
23. Jeg vil udvælge jer, én ud af tusind og to ud af titusind, og de skal stå som én eneste.
24. Disciplene sagde: Vis os det sted, hvor du er, for vi må søge efter det.
Han sagde til dem: Enhver her, som har to ører, skal høre! Der er lys i det indre af et lysmenneske, og det oplyser den hele verden. Hvis det ikke lyser, er der mørke.
26. Jesus sagde. Splinten i din broders øje ser du, men bjælken i dit eget øje ser du ikke. Når du trækker bjælken ud af dit eget øje, så vil du kunne se klart nok til at trække splinten ud af din broders øje.
28. Jeg stod i verden og fandt dem alle drukne, og jeg fandt ingen blandt dem, som tørstede. De kom tomme til verden og søger at komme tomme ud af verden igen, Når de ryster deres vin af sig, da vil de åbne øjnene.
31. Jesus sagde: En profet er ikke accepteret i sin egen by. En læge helbreder ikke dem, som kender ham.
32. Jesus sagde: En by, der er bygget på et højt bjerg og er befæstet, kan ikke falde og heller ikke skjules.
34. Jesus sagde. Leder en blind en blind, falder de begge i et hul.
36. Bekymrer jer ikke fra morgen til aften og fra aften til morgen, om hvad I skal tage på. Liljerne hverken arbejder eller spinder.
37. Når I tager jeres tøj af, uden at I skammer jer, og tager jeres klæder og lægger dem under jeres fødder ligesom de små børn og træder på dem, da skal I se sønnen af den levende, og I skal ikke frygte.
40. En vinstok blev plantet uden Faderen, og fordi den ikke står fast, skal den blive rykket op med rode og forgå.
41. Jesus sagde: Den, som har i sin hånd, til ham skal der gives mere, og den, som intet har, fra ham skal også den smule som han end har, tages.
42. Vær folk, der går forbi.
45. Man plukker ikke druer af tjørn, ej heller samler man figner af tidsler.
47. En mand kan ikke stige op på to heste og ikke spænde to buer. Og en tjener kan ikke tjene to herre, ellers vil han ære den ene og ringeagte den anden.
Ingen drikker gammel vin og ønsker straks at drikke ny vin. Man hælder ikke ny vin i gamle vinsække, for at de ikke skal revne, og man hælder ikke gammel vin i en ny vinsæk, for at den ikke skal ødelægge den. Man syer ikke en gammel lap på en ny klædning, da der ellers vil komme en revne.
48. Jesus sagde: Slutter to fred med hinanden i det samme hus, skal de sige til bjerget:´Flyt dig her hen!´, og det skal flytte sig.
49. Salige er de enlige og de udvalgte, for I skal finde riget! Fordi I er kommet fra det, skal i gå derhen igen.
51. Disciplene sagde til ham: Hvornår vil de dødes hvile finde sted, og hvornår vil den nye verden komme?
Han sagde til dem: Det, som I venter på, er kommet; men i kender det ikke.
52. Disciplene sagde til ham: Fire og tyve profeter har talt i Israel, og de har alle talt om dig. Han sagde til dem: I har forladt den levende, som er foran jer, og I har talt om de døde.
54. Salige er de fattige, for jeres er himlens rige!
56. Den, som har forstået verden, har blot fundet et lig, og den som har fundet et lig, for ham er verden ikke noget værd.
57. Faderens rige ligner en mand, som havde en god kornmark. Hans fjende kom om natten; han såede rajgræs blandt den gode sæd. Manden tillod ikke arbejderne at rykke rajgræsset op, men sagde til dem: Nej, for I kunne rykke rajgræsset op og hveden sammen med det. For på høstens dag skal rajgræsset være tydeligt, og det vil blive rykket op og brændt!
58. Jesus sagde. Salig er den mand, som har tilgivet og fundet livet.
59. Se på den levende, så længe i lever, for at I ikke skal dø og så søge at se ham og ikke kunne se.
61. Jeg er den, som kommer fra det, som er ét. Man gav mig af det, som er min Faders. Derfor siger jeg, at kommer nogen og er ét, vil han være fuld af lys, men kommer han og er delt, vil han være fuld af mørke.
62. Jesus sagde: Jeg åbenbare mine hemmeligheder for dem, som er rede til mine hemmeligheder. Hvad din højre hånd vil gøre, skal du ikke lade din venstre hånd vide, at den gør!
63. Der var en rig mand, som havde mange penge. Han sagde: Jeg vil bruge mine penge, for at jeg kan så og høste og plante og fylde mine lader med afgrøde, så at jeg ikke skal mangle noget. Dette tænkte han i sit hjerte, men i den samme nat døde han.
66. Jesus sagde: Vis mig den sten, som de, der bygger, har forkastet. Den er hjørnestenen.
67. Jesus sagde: Den, som kender alt, men mangler sig selv, mangler alt.
70. Jesus sagde: Når I bringer dette i jer frem fra jer selv, skal dette, som I har, frelse jer. Hvis I ikke har dette i jer selv, skal det, som I ikke har dræbe jer.
72. En mand sagde til ham: Sig til mine brødre, at de skal dele min faders ting med mig! Han sagde til ham: Broder, hvem har gjort mig til en, der deler? Han vendte sig til sine disciple og sagde til dem: Mon jeg er en, der deler?
75. Jesus sagde: Der er mange, som står ved døren, men det er de enlige, som skal gå ind i brudekammeret.
76. Jesus sagde: Faderens rige ligner en købmand, der havde nogle varer, og som fandt en perle. Denne købmand var klog. Han solgte varerne og købte sig alene denne perle. Også I skal søge efter hans skat, der ikke forgår, men som forbliver, stedet, hvor møl ikke kommer ind for at æde, og hvor ormen ikke fortærer.
79. En kvinde fra mægden sagde til ham: Saligt det liv, som bar dig, og de bryster, som nærede dig! Han sagde til hende: Salige er de, som har hørt Faderens ord og bevaret det i sandhed. For dage skal komme, da I skal sige: Saligt det liv, som ikke har undfanget, og de bryster, som ikke har givet die!
80. Jesus sagde. Den, som har kendt verden, fandt legemet. Men den, som fandt legemet, for ham er verden ikke værdig.
85. Jesus sagde. Adam opstod af stor magt og stor rigdom, men han var jer ikke værd, for havde han været værdig, ville han ikke have smagt døden.
86. Jesus sagde: Rævene har deres huler, og fuglene har deres reder, men mennesker har ikke et sted, hvortil de kan hælde deres hoved og hvile sig.
87. Jesus sagde: Ulykkeligt er det legeme, som er afhængigt af et legeme, og ulykkelig er den sjæl, som er afhængig af dem begge.
88. Jesus sagde: Englene og profeterne kommer til jer og giver jer det, som tilhører jer. Giv I dem på jeres side det, I har, og sig til jer selv:´Hvornår kommer de og tager det, som er deres?
89. Jesus sagde: Hvorfor vasker i ydersiden af bægeret? Ved I da ikke, at den, som skabte det indvendige, også er den, der skabte det udvendige?
90. Jesus sagde: Kom til mig, for mit åg er let, og mit herredømme er mildt, og I skal finde jer hvile.
91. De sagde til ham: Sig os, hvem du er, for at vi kan tro på dig!
Han sagde til dem: I tyder himlen og jordens udseende, men den, som er foran jer, har I ikke forstået, og denne tid forstår I ikke at tyde.
92. Jesus sagde: Søg, og I skal finde. Men det, som I i de dage spurgte mig om, og som jeg ikke fortalte jer dengang, vil jeg gerne fortælle nu, men I søger ikke efter det.
94. Jesus sagde: Den, som søger, skal finde; for den, der banker, skal der blive lukket op.
95. Jesus sagde: Har I penge, så lån ikke ud mod rente, men giv dem til den, fra hvem I ikke vil få dem igen!
96. Jesus sagde: Faderens rige ligner en kvinde. Hun tog en smule surdej, æltede det ind i dejen og lavede det til store brød. Den, som har to ører, bør høre!
97. Jesus sagde: Faderens rige ligner en kvinde, som bærer en krukke fuld af mel. Mens hun gik en lang vej, gik krukkens hank itu, og melet strømmede ud bag hende på vejen. Hun vidste det ikke; hunhavde ikke opdaget uheldet. Da hun var nået til sit hus, satte hun krukken ned. Hun fandt den tom.
99. Disciplene sagde til ham: Dine brødre og din moder står udenfor.
Han sagde til dem: Disse her, som gør min Faders vilje, er mine brødre og min moder. Det er dem, der skal gå ind i min Faders rige.
100. De viste Jesus en guldmønt og sagde til ham: Kejserens folk kræver skat af os. Han sagde til dem: Giv kejseren, hvad kejserens er. Giv Gud, hvad Guds er.
103. Jesus sagde: Salige er de, som ved, hvor røverne vil komme ind. Dekan stå op og samle deres guddommelige ressourcer og væbne sig, før røverne kommer.
106. Jesus sagde. Når I gør to til én, skal I blive sønner af Adam, og når I siger: ´Bjerg, flyt dig!´skal det flytte sig.
107. Jesus sagde: Riget ligner en fårehyrde, som havde hundrede får. Ét af dem for vild, og det var det største. Han forlod de nioghalvfems og søgte dette ene, indtil han fandt det. Efter sin møje sagde han til fåret:´Jeg elsker dig frem for de ni og halvfems.
108. Jesus sagde: Den, som drikker af min mund, skal blive, som jeg er. Jeg vil selv blive ham, og det skjulte skal blive åbenbaret for ham.
109, Jesus sagde: Riget ligner en mand, som havde en skjult skat i sin mark uden at vide derom. Og da han døde, efterlod han den til sin søn. Sønnen kendte heller ikke noget til det. Han overtog marken og solgte den. Den, som købten den, gik ud og pløjede, fandt skatten og begyndte mod renter at låne penge ud til dem, som han ville.
110. Jesus sagde: Gid den, som har fundet verden og blevet rig, må forsage verden!
111. Jesus sagde: Himlene og jorden skal rulle op foran jer, og den, der lever sammen med den levende, skal ikke se døden. Har jeg ikke sagt: Dem, som finder sig selv, for dem er verden ikke noget værd´?
113. Disciplene sagde til ham: Hvornår vil riget komme?
Det vil ikke komme efter forventning. De skal ikke sige: ´Se jer!´eller:´Se der!´Men Faderens rige er spredt over jorden, og mennesket ser det ikke.
Hilsen
Manjana
tavse-vidner.dk
tilføjet af

det vil jeg godt kommentere.

Kære Manjana,
du kender mig og ved jeg ønsker alt godt for både dig og din veninde. Derfor dette Bibel ord:
Den opstandne Jesus og Maria Magdalene
Men Maria stod udenfor ved graven og græd.
Som hun nu stod der og græd, bøjer hun sig ind i graven v12 og ser to engle i hvide klæder sidde dér, hvor Jesu legeme havde ligget, én ved hovedet og én ved fødderne. v13
De sagde til hende: »Kvinde, hvorfor græder du?« Hun svarede: »De har flyttet min Herre, og jeg ved ikke, hvor de har lagt ham.« v14 Da hun havde sagt det, vendte hun sig om, og hun så Jesus stå der; men hun vidste ikke, at det var Jesus. v15
Jesus sagde til hende: »Kvinde, hvorfor græder du? Hvem leder du efter?« Hun mente, det var havemanden, og sagde til ham: »Herre, hvis det er dig, der har båret ham bort, så sig mig, hvor du har lagt ham, så jeg kan hente ham.« v16 Jesus sagde til hende: »Maria!«
Hun vendte sig om og sagde til ham på hebraisk: »Rabbuni!« – det betyder Mester.
v17 Jesus sagde til hende: »Hold mig ikke tilbage, for jeg er endnu ikke steget op til Faderen; men gå hen til mine brødre og sig til dem: Jeg stiger op til min fader og jeres fader, til min Gud og jeres Gud.« v18
MARIA MAGDALENE GIK HEN OG FORTALTE DISCIPLENE: »JEG HAR SET HERREN,« OG AT HAN HAVDE SAGT DETTE TIL HENDE.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Derfor Manjana,
Nu har også I fundet hinanden.
Venlig hilsen
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Tak Ven af Sandheden

Jeg ved hvad du mener og tak for dine gode ønsker.
Du har helt ret, vi har været vildledte i mange år, men har nu fundet lyset også i os selv. Sammenligningen er så tydelig på dengang og nu.
Fra før i mørket, til nu i lyset.
Selvom jeg ikke er tilhænger af nogen bestemt trosretning, føler jeg nu alligevel at jeg er dybt troende på Jesus. Mere troende end før, kender Jesus bedre end før. Fantastisk.
Mange hilsner
Manjana
tavse-vidner.dk
tilføjet af

et lille ord

Kære Manjana,
Det er så rigtigt, så rigtigt. Kan du forestille dig hvordan jeg oplevede det ja, det er efterhånden flere år siden jeg blev ”genfødt”, altså dybt troende Kristen.
En aften på vej hjem fra et familiebesøg iblandt Jehovas Vidner kan jeg huske (1992) det var en iskold vinteraften og jeg var på cykel.
Over mig stod stjernerne skarpt på nattehimmelen og det var lige, som om de i mørket var tættere på. Jeg husker én eller anden form for ”smerte” og afmagt og jeg husker jeg sagde til Gud. (du må forstå, at jeg havde denne mærkelige opfattelse, at Gud kom længere og længere bort fra mig).
Jeg sagde til Gud. ” Jeg har den oplevelse, at du ikke vil ha` mig, men jeg vil altid leve mit liv, som om du vil”.
I samme øjeblik skete der noget, ja jeg kan ikke beskrive det. Natten forsvandt, stjernerne forsvandt og stedet jeg befandt mig forsvandt og der var jeg. Alene med Gud.
Jeg hørte uudsigelige ord og en følelse af kærlighed omfavnede mig og jeg begyndte at græde. Det er både flovt, men også befriende.
Jeg husker hvordan jeg efterfølgende kom på besøg i en Pinsekirke og ja, som jeg selvfølgelig ikke kendte noget til. Der skete så meget, at jeg blev helt forvirret, men midt i det hele hørte jeg igen disse dejlige ord og oplevede denne dejlige kærlighedsfølelse.
Før jeg vidste af det stod jeg ude på gangen og et ægtepar var dybt i forbøn for mig. Ja, undskyld Manjana, men det var altså bare så fantastisk, at det ikke kan beskrives.
Det var efterfølgende som om nogen havde lukket op for en vandhane og jeg husker, at tårerne løb i stride strømme. Det har jeg aldrig fortrudt og jeg har aldrig oplevet at den følelse af, at Gud nu var hos mig nogen sinde er ophørt.
Det er noget man ikke kan beskrive, men det skal opleves.
Når jeg så lytter til dine ord her på denne debat og en anden debat, så kender jeg jo de følelser og de kræfter der nu arbejder i dig.
Du er i debedste ”hænder” og nu er Gud din Far. Gud er din skaber og din befrier. Gud kalder dig til fred og glæde.
Den du har søgt hele dit liv og ledt efter igennem så megen forvirring om forskellige fortolkninger er nu lige foran dig og nu ejer du livet.
Fra nu af kan ingen tage det fra dig.
”Men i alt dette mere end sejrer vi ved ham (Jesus), som elskede os. Thi jeg er overbevist om, at hverken død eller liv, hverken engle eller myndigheder eller magter, hverken det, som er nu, eller det, som skal komme, hverken det høje eller det dybe eller nogen anden skabning vil være i stand til at skille os fra Guds kærlighed, som er i Kristus Jesus, vor Herre.” Romerbrevet kap. 8 vers 33-39.
De bedste hilsener
Ven af Sandheden.
tilføjet af

Vil det sige

Når Gud nu har skrevet bibelen som jeg så tid læser.
Så har han glemt dise kloge ord fra Jesus.
Hvad var mening med denne forglemmelse.
Hilsen
Jan
tilføjet af

Jeg ved det ikke, men

men jeg har idag læst dette indlæg skrevet af ALH på trosfrihed.dk. Biblen er jo sammensat af biskopper i år 325. Dermed, som jeg forstår det, er der skrifter der ikke er kommet med i Biblen. Heriblandt Thomas evangeliet. Sådan som jeg læser det altså.
Men her er indlægget, jeg syntes det taler for sig selv:
”Vi taler om to forskellige ting. Jeg taler om de af Jesus udvalgte disciples forkyndelse af Kristi budskab og lære, som af dem blev forkyndt efter Jesu korsfæstelse, hvor Thomasevangeliet vidner om dette budskab, og du taler om den kristendomsforkyndelse, som Paulus forkyndte, og som ved kejser Konstantin den Stores beslutning i år 325 var den kristendomsforkyndelse, der kunne møde op med de fleste kirkefædre og derfor ved flertalsbeslutning blev valgt som den kristendom, der blev grundlag for statsreligionen i det nye Romerrige.”
Jeg taler på sin vis om det budskab Paulus forkyndte forstået på den måde, at han forkyndte om troens begivenhed, som er Jesus Kristus. Men jeg taler ikke blot ud fra Paulus' forkyndelse men derimod ud fra den begivenhed, som de fire evangelister fra NT vidner om, og denne begivenhed kan beskrives med to ord: Jesus Kristus. Det er her, at kristendommen tager sit udgangspunkt!
Kristendommen er altså i sit udgangspunkt et vidnesbyrd om det unikke ved Jesu liv – heri åbenbares hans ord, gerning, død og opstandelse som i og for sig ikke kan adskilles fra hinanden. Det unikke ved Paulus’ mission er derimod forståelsen af troen på Jesus, der én gang for alle bliver en omkalfatrende begivenhed i lyset af Jesu død og opstandelse. Men vi kan ikke læse Paulus alene, for vi har brug for et mere konkret møde med vores frelser, den korsfæstede og opstandne (om man tror på det), hvilket der er kommet mange bud på i de efter. Èt af budene er evangeliet ifølge Markus, der inddrager Jesu ord og gerninger i sin beretning om Jesus fra hans fødsel til hans død og opstandelse. Det vil sige, at vi med overleveringen fra første led (de eventuelle øjenvidner/disciplene og andre grupper på Jesu tid) har et omfattende budskab, der består af fortællinger OM Jesus og ord AF Jesus, hvilket vi kan læse om hos Markus og de andre evangelier.
Hvor Thomasevangeliet repræsenterer talestof afsøger de synoptiske evangelier at skabe en sammenhængende beretning - inkluderende talestoffet - hvor Jesu ord og gerninger peger frem mod hans død og opstandelse og omvendt. Markus regnes for at være det ældste evangelium ud fra den forudsætning, at vi ikke kan fastslå noget endeligt om, hvor Markus måtte have sit stof fra andet end, der formentlig har foreligget en række Jesusord og fortællinger om Jesus.
Pointen er, at konspirationsteorier om kristendommens forbindelse til mitra-religionen o.a. stadig er fejlbegrundede i og med, at kristendommen her kun anskues som et opgør med og undertrykkelse af ”de af Jesus udvalgte disciples forkyndelse af Kristi budskab og lære”. På den måde er man selv med til at reducere kristendommens åndelige kraft til et "selvophøjet" anliggende.
Jeg er enig i, at der med den romersk-katolske kirkes magtovertagelse med kristendommen som statsreligion skete en reducering af den tidlige kristendoms essentielle værdier. Når jeg forsvarer kristendommen er det ikke et opgør med gnosticismen - som nogle gnostiskere og nyreligiøse ønsker et opgør med kristendommen - men derimod med udgangspunkt i, at der med den historiske Jesus er overleveret os et vidnesbyrd om ham som Guds Søn, Jesus Kristus. Det bevidner både fortællingerne om ham og ordene af ham.
Derfor er Jesu ord ikke kun talestof jf. Thomasevangeliet og andre apokryfer men udgør både ord af ham og ord om ham også forstået som Ordet om det Guds rige, vi ikke finder i himlen eller Moseloven alene men derimod i menneskelivet, hvor vi alle er pulsslag af det samme åndedræt.

Hilsen Manjana
tavse-vidner.dk
tilføjet af

Når de klerikale honoratiores holder møde - (JAN )

´
Kaldes det en "synode" - Klogere mennesker end mig må svar dig hvorfor -
Den første rigtige synode blev indkaldt i Nicaea (Nicene) 325 - Indkaldt af Kejser Constantin d. store for at skabe ro i Kirken, og for at klarlægge hvilke retningslinier kirken skulle arbejde under og Dermed også hvilke bøger af det utal af skrifter Bibelen skulle indeholde.
I forvejen var der en bestemt Gejstlig blandt flere, v/navn Irenaeus, der havde samlet hovedparten af de bøger der var på tale, her iblandt de fire Evangelier - som vi kender i dag - Du kan selv læse meget mere om det på engelsk her bl.a.!
http://en.wikipedia.org/wiki/First_Council_of_Nicaea
http://www.newadvent.org/fathers/3801.htm
Hvis du vil vide mere om de gamle Kirkefædre, så sig det, da jeg har noget mere!
Men Hvorfor jeg lige nævner Irenaeus, er det fordi han også var med til at formulere Treenighedsprincippet før år 183, hvor den mand Theophilus der "navngiver" princippet dør!
Og en lille finurlighed, JV'erne hænger sig meget i den Bibel, der blev vedtaget i år 325 - Samtidig påstår de så, at de KUN følger de første Kristne - Men vil ikke kendes ved dem der faktisk samlede den nye Bibel før anno 183❓😃
En lille smule aparte tankegang efter min mening!

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Tak Manjana

Det må være utaknemmeligt arbejd om at skrive tilbage når jeg er så uvidende om religionen.
Jeg seer de hele lidt fra afstand, og jeg undre mig om hvorfor der er så meget misforståelse om bibelen.
Og fra hvad du skriver bliver man hellere ikke meget klogere, for mig virker det som bibelen er et manipuleret stuk arbejde, hvor man blandede fakta og fup, skreven historier og ønsker, alt udokumentered og stærk påvirket af de enkelte persons indflydelse og geografiske erfaring.
Verden var meget lille dengang, ((tror jeg)))
Og jeg forstår ikke ret meget af bibelen, og de konspirationsteorier gør det ikke nemmere.
Hilsen
Jan
tilføjet af

Og alligevel indeholder den Katolske Bibel

´
Flere af de skrifter vi kalder Apokryfe - i alt 12 af bøgerne i deres Bibel — flettet sammen med de 39 andre bøger i Det Gamle Testamente. F.eks. kommer Tobits bog efter Nehemias, og Makkabæerbøgerne kommer efter Esters bog. Katolikkerne kalder disse 12 bøger "deutero-kanoniske", hvor deutero betyder, at bøgerne er fundet et andet sted end i den hebraiske Bibel. Alle andre apokryfe bøger kaldes pseudepigrafer.

Mange hilsner
jalmar
tilføjet af

Jeg bliver mere og mere forvirret

Tak for svaret.
Jeg har prøvet læse mig igennem den første link med de tilhørende links, og jeg startede skrive noget ned som referance, men Constantine som du henviser til, men opgav ret hurtigt.
Der var allerede dengang stort usikkerhed og uenighed om hvordan du hele hang sammen, der var kaos og krig, og alt forgik uden internet🙂
Jeg kan godt forstå nu hvorfor debatten here er livligt, de,.... kan stadig ikke blive enig🙁
Når en minoritets sekten oveni købet laver deres egne fortolkninger bliver det vel ikke meget bedre.
Jeg tror jeg takker dig pænt for tilbudet om mere info om treenigheds principper, men ellers tak, jeg bliver bare mere forvirret tror jeg.
Hilsen
Jan
tilføjet af

Det var nu ikke re.: Treenighedsprincippet JAN

´
Det tog mig to år, at få rede på - samt 100 vis af side læst - Og stadig kan jeg
blive forvirret, alene fordi der er et utal af mere eller mindre "gode" forklaringer!
Og ligeså mange der siger det er vrøvl, at det ikke kan lade sig gøre etc. Også troende der i så fald nægter at Tro på Bibelen - Så det ville jeg ikke have forsøgt mig med 😃
....... Matthæus 19:26 .......
Jesus så på dem og svarede:
»For mennesker er det umuligt, men for Gud er alting muligt.« 😃

Det var hvis du ville vide noget mere om
alle de personer der var omkring Kirken dengang -
herunder Blandt andet personer som Irenaeus - !

Mange hilsner
jalmar
P.s.
Er der et eller andet du vil vide ligegyldigt hvad, så er min
mail-adresse på min personside - du skal altid være velkommen til at skrive!

J*
tilføjet af

Det er en meget smuk

oplevelse du havde og jeg forstår dig godt. Og du har en stærk tro, nu har vi jo efterhånden fulgt hinanden i godt og vel 1 1/2 år, så jeg har da også lagt mærke til din kærlighed til Gud.
Og selvom vi ikke er enige hele vejen igennem omkring tro/religion, eller tilhører samme kirke, er vi enige i, at troen på Jesus/Gud er fantastisk og alle burde kende de følelser.
De skriftsteder du henviser til fra Romerbrevet, er et af mine yndlingssteder i Biblen.
Jeg følte da jeg forlod JV, at nu havde jeg vendt Gud ryggen, som jeg vist før har skrevet herinde. Man lærer jo at kun gennem Jv kan man finde Gud. Men det kender du jo.
Så at opleve denne tid, hvor jeg virkelig føler at jeg kommer mere og mere tæt til Gud og omvendt faktisk også, mærker jeg jo virkningen af skriftstederne fra Romerne.
Du skriver at Gud kalder til fred og glæde. Og det er jo det han gør, det man mærker i sit hjerte lige nu og her allerede. Nogen mennesker lyser ligefrem, det har jeg set. Deres glæde og kærlighed til Gud lyser deres ansigt op. Måske kan man sige at Guds lys og kærlighed skinner igennem dem.
Jeg troede jeg vær nær Gud som JV. Det forstår jeg nu, at jeg langtfra var. Men nu er jeg.
Mange hilsner
Manjana
tavse-vidner.dk
tilføjet af

Ikke spor utaknemmeligt

arbejde at skrive tilbage.

Hej Jan
Nej det må du ikke tro. Jeg kan li' det, syntes selv jeg lærer en masse og møder så mange søde mennesker her gennem debatterne på nettet. 🙂
Og jeg forstår dig sagtens. Det har taget mig lang tid nu, at rydde op i min forståelse af troen på Gud og relegion i det hele taget. Og jeg tror jeg er langt fra, at være færdig. Bliver jeg nok aldrig, for der vil hele livet, dukke nyt op. Men er det ikke det, der gør livet spændende? At man kan lære, og fordybe sig i livet.
Jeg tror du har ret i, at noget af Biblen er manipuleret. Min tro på Gud ligger fast, er urokkelig. Men Biblen er jeg begyndt at stille spørgsmålstegn ved. Bl.a fordi når jeg læser at der er flere skrifter i den katolske Bibel end i den kristne, føler jeg at de kristne er blevet noget forholdt. At det viser jo tydeligt, at det er mennesker der har haft fingre i de skriftruller. For Gud kan da ikke have noget at sige til de kristne og så noget mere at sige til katolikkerne.
Jeg fandt faktisk først ud af det igår, da jeg læste det i jalmars indlæg. Det skrevne tror jeg er fra Gud. Men sammensætningen, udeladelserne er menneskers værk. Jeg tror at man har manipuleret med Biblen, for igennem religionen at udnytte mennesker. Magtmisbrug.
Men det er nok min nye proces, at få undersøgt alt omkring Biblens sammensætning og hvad der egentlig er af skrifter.
Så skriv endelig og spørg alt det du har lyst til. Og jeg skal svare så godt jeg formår. 🙂
Mange hilsner
Manjana
tavse-vidner.dk
tilføjet af

Hej jalmar

Hel ny viden for mig. Har du et link eller to? 🙂
Hvordan kan man tro på den Bibel, som vi kender den idag. Er det virkelig Guds budskab? Eller mangler der nogen skrifter for at forstå nøjagtig, hvad Guds mening er?
Det har før undret mig, at der er skrifter, der ikke er medtaget i Biblen. Det er jo noget Gud fortæller os, som mennesker bestemmer at vi ikke skal kende. Underligt.
Mange hilsner
Manjana
tavse-vidner.dk
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.