14tilføjet af

Sand videnskab stemmer med Bibelen

Galilei tvivlede ikke på Bibelen. Det han satte spørgsmålstegn ved, var kirkens læresætninger. I en kommentar til dette emne har en skribent bemærket: „Det man kan lære i forbindelse med Galilei, er ikke at kirken holdt sig for nær til Bibelens sandheder, men snarere at den ikke holdt sig nær nok.“ Da kirken lod sin teologi blive påvirket af græsk filosofi, gav den efter for menneskers overleveringer i stedet for at følge Bibelens lære.
Dette leder tanken hen på denne advarsel i Bibelen: „Pas på: måske vil der være nogen som vil føre jer bort som sit bytte ved den filosofi og det tomme bedrag der er i overensstemmelse med menneskers overlevering, i overensstemmelse med verdens elementære ting og ikke i overensstemmelse med Kristus.“ — Kolossenserne 2:8.
Selv i dag fortsætter mange i kristenheden med at antage teorier og filosofier der er i modstrid med Bibelen. Et eksempel på dette er Darwins udviklingsteori, som mange har accepteret til fordel for skabelsesberetningen i Første Mosebog. Derved har kirkerne i realiteten gjort Darwin til vore dages Aristoteles og udviklingslæren til en trosartikel.
Det foregående bør ikke på nogen måde afholde os fra at interessere os for videnskabelige emner. Bibelen indbyder os nemlig til at lære af det Gud har frembragt, og at lægge mærke til hans forunderlige egenskaber som de kommer til udtryk i det vi ser omkring os. (Esajas 40:26; Romerne 1:20) Nu giver Bibelen sig heller ikke ud for at være en videnskabelig lærebog. Den giver os i stedet indblik i Guds normer og i sider af hans personlighed som vi ikke kan lære at kende ved blot at betragte det skabte, samt i hans hensigt med menneskene. (Salme 19:7-11; 2 Timoteus 3:16) Men de gange Bibelen omtaler naturfænomener, er den helt igennem videnskabeligt korrekt. Galilei sagde: „Både den Hellige Skrift og naturen er et produkt af Guds ord . . . To sandheder vil aldrig kunne modsige hinanden.“ Det vil fremgå af følgende eksempler.
Noget der er endnu mere grundlæggende end at stjerner og planeter bevæger sig, er at alt stof i universet er styret af love, som for eksempel tyngdeloven. Den tidligste ikkebibelske omtale af fysiske love stammer fra Pythagoras, der troede at universet kunne forklares ved tal. To tusind år senere beviste Galilei, Kepler og Newton at stof bliver styret af love der kan forklares.
Den første bibelske omtale af naturlove finder vi i Jobs Bog. Omkring år 1600 f.v.t. spurgte Gud Job: „Kender du himmelens forskrifter [eller love]?“ (Job 38:33) Jeremias’ Bog, som er nedskrevet i det syvende århundrede f.v.t., omtaler Jehova som den der står bag „forskrifterne for månen og stjernerne“ og „forskrifterne for himmelen og jorden“. (Jeremias 31:35; 33:25) På baggrund af disse udtalelser siger bibelkommentator George Rawlinson: „Den lovmæssighed der tydeligt ses i hele den materielle verden, bliver lige så stærkt understreget af bibelskribenterne som af den moderne videnskab.“
Hvis vi tager udgangspunkt i Pythagoras, var udtalelsen i Jobs Bog cirka tusind år forud for sin tid. Tænk også på at det egentlige formål med Bibelen ikke er at åbenbare videnskabelige kendsgerninger, men at gøre os opmærksomme på at Jehova er Skaberen af alle ting — den eneste der kan fastsætte fysiske love. — Job 38:4, 12; 42:1, 2.
Et andet fænomen som vi kan se nærmere på, er det kredsløb vandet på Jorden indgår i. Enkelt sagt fordamper vand fra havet, danner skyer og falder som nedbør over land for igen at vende tilbage til havet. Den ældste eksisterende ikkebibelske omtale af dette vandkredsløb er fra det 4. århundrede f.v.t. Men Bibelens udtalelser om samme kredsløb er mange hundrede år ældre. For eksempel skrev kong Salomon af Israel i det 11. århundrede f.v.t.: „Alle floderne løber ud i havet, men havet bliver ikke fuldt. Til det sted hvorfra floderne kommer, dertil og derfra vender de tilbage.“ — Prædikeren 1:7, The Amplified Bible.
Profeten Amos, som var en ydmyg hyrde og landarbejder, skrev omkring år 800 f.v.t. at Jehova er „den der tilkalder havets vande, så han kan udgyde dem over jordens flade“. (Amos 5:8) Uden at bruge et indviklet og teknisk sprog gav både Salomon og Amos en korrekt beskrivelse af vandkredsløbet fra hver sin synsvinkel.
Bibelen omtaler også Gud som den der „hænger jorden på intet“, eller, som The New English Bible siger, „ophænger jorden i det tomme rum“. (Job 26:7) I betragtning af den viden man besad i tiden omkring 1600 f.v.t. da dette blev sagt, var det noget af en påstand at hævde at en fast genstand kunne forblive hængende i det tomme rum uden at blive holdt oppe af noget. Som tidligere nævnt afviste Aristoteles, der levede over 1200 år senere, tanken om det tomme rum.
Er det ikke forbløffende at Bibelen indeholder sådanne nøjagtige udtalelser — især når man tænker på de fejlagtige, men tilsyneladende fornuftige, opfattelser som var fremherskende i den periode Bibelen blev skrevet? For nogle er dette endnu et vidnesbyrd om at den er inspireret af Gud. Vi gør derfor klogt i ikke at lade os påvirke af nogen lære eller teori der er i modstrid med Guds ord. Som historien gentagne gange har vist, kommer og går menneskers filosofier — om de så er udtænkt af selv de skarpeste hjerner. Men „Jehovas ord forbliver til evig tid“. — 1 Peter 1:25.
tilføjet af

Jaahhmeenn

er det ikke fantastisk ???
Selv de nordiske guder, budhisterne, Indianerne i amerika osv. havde deres teorier, det er der ikke noget underligt eller noget nyt i iøvrigt så er den bibel du kender ikke så gammel som du vil gøre den til i og med at den er blevet
revideret utallige gange siden og gudskelov for det.
Vi lever heldigvis i et frit land og du kan jo tro hvad du vil.
tilføjet af

Nyoversættelser er nødvendige en gang imellem

fordi sproget hele tiden ændrer sig, men grundteksterne findes.
tilføjet af

Til traellen

Sig mig, tilhører du Jehovas Vidner?? Det lyder som sådan, så må du kunne forklare mig, hvorfor der kun er plads til ca 44.000 mennesker i Paradis iflg. Jehovas Vidner!!( og selvfølgelig kun dem , der tror på Jahve) Hvad så med de stakkels mennesker i uoplyste samfund der aldrig har hørt om Jahve, er de så fortabt på forhånd??
Det er jo ikke ret mange i forhold til det antal mennesker der bor, og har beboet vores klode , der er reserveret plads til!!? S.U.????
I dyb undren!
tilføjet af

Hvad siger biblen

om liv i rummet?
tilføjet af

Udviklingslæren er en trosartikel

Jeg er ikke helt med - kunne du uddybe?
Iøvrigt mange gode betragtninger i dine indlæg.
tilføjet af

Ja,hvad var det nu det var???

De alenlange indlæg, som nogle bruger tid på at læse, svare og stille spørgsmål, men så er der lukket af.
Tag du lady-in-red i hånden. I smider indlæg, links ind, men det er da ingen debat, når I ikke gider svare!!! I skulle simpelthen ha` karantæne, indtil I lærer, hvordan man debatterer!!
tilføjet af

Det beror på en misforståelse.

Jesus siger: "I skal ikke undre jer over dette, for den time kommer i hvilken alle de der er i mindegravene skal høre hans røst og komme ud, de som har gjort det der er godt, til en livets opstandelse, de som har øvet det der er slet, til en dommens opstandelse." (Johannes 5:28-29)
Der er altså ingen grænse for HVOR MANGE der får en opstandelse. Der siges heller ikke at man skal have medlem af EN BESTEMT RELIGION for at få en opstandelse. Bibelen fortæller at der kommer en opstandelse af gode OG onde. De 144.000 som du skriver om, står omtalt i Åbenbaringen 14:1-3. Vi læser: "Og jeg så, og se! Lammet stod på Zions Bjerg, og sammen med det et hundrede og fireogfyrre tusind, som havde dets navn og dets Faders navn skrevet på deres pander. Og jeg hørte en lyd fra himmelen som lyden af mange vande og som lyden af kraftig torden; og lyden som jeg hørte, var som af sangere der akkompagnerer sig selv på harpe og spiller på deres harper. Og de synger ligesom en ny sang foran tronen og foran de fire levende skabninger og de ældste; og ingen var i stand til at lære den sang uden de hundrede og fireogfyrre tusind, som er blevet købt fra jorden."
Som du kan se, er de 144.000 blevet købt fra jorden. Hvem er de, og hvad skal de? Det kan du læse andre steder i Åbenbaringen.
Venlig hilsen, tr.
tilføjet af

Bibelen fortæller

at der findes usynlige åndeskabninger, deriblandt engle.
tilføjet af

Mennesket stammer ikke fra aberne.

Ved at acceptere denne lære, gør man den til en trosartikel.
Venlig hilsen, tr.
tilføjet af

Ja undskyld

Men det hjalp ikke ret meget.
Selvfølgelig stammer mennesket ikke fra aberne. Det påstår hverken videnskaben eller biblen.
Hvad er en trosartikel?
tilføjet af

Trosartikel

Ordbog over det Danske Sprog
ARTIKEL:
1.2) (især teol.) led af en troslære; lærepunkt; (tros)sætning. (især i forb. troens artikler, om den apostoliske trosbekendelse). og bestaaer samme Bekiendelse (dvs.: den muhamedanske tro) af efterfølgende Artikler. Holb.Hh.II.95. de tre Troens Artikler, som de Lærde kalde det Apostoliske Symbolum.
Tros-artikel, en. (ænyd. d. s.) artikel (1.2) i en troslære (trosbekendelse); spec. om hver af de tre troens artikler (se u. Artikel 1.2; jf. Trosbekendelse 1.2); ogs. (l. br.) i ent. om samtlige tre troens artikler, trosbekendelsen (DanmKirker.XII.1021). (potuanernes) heele Troesbekiendelse er ikke meget større end vore apostoliske Troesartikle. Bagges.NK.82. Spøgelset (sagde:) “kan du vel læse den første Troesartikkel for mig?” Thiele.II.144. Schand.BS.372. jf. flg. bet.-gruppe: Om Kiøbmandens tre Troes-Artikle. PAHeib.R.I.120. || i sammenligning ell. uegl., som udtryk for, hvad der kræver ell. er genstand for (urokkelig) tro, (for vedk. person) staar fast (som troens artikler), har urokkelig gyldighed (jf. -sætning). min Sviger Papa . . holder for TroesArtikel at gaa ligeledes i Klæder, som hans Papa og hans Grand Papa for ham. Holb. Jean.IV.5. hvilcken gammel Kielling, der vil fortælle en Historie for jer, saa blir den strax til en Troes Artickel. sa.UHH.I.7. Han søgte . . at indprente sig disse Lærdomme som Troesartikler. Ing.EF.II.124. Det er i Tyskland Troesartikel, at Napoleon var Løgner. Brandes.NG.4.
En TROSARTIKEL er altså troslære eller en del af en troslære, et lærepunkt.
Venlig hilsen, tr.
tilføjet af

Tak

For at være ærlig troede jeg at det var et ord du havde opfundet til lejligheden. Jeg blev klogere - tak.
Så forstår jeg det bedre: Hvis man accepterer en falsk lære - at vi stammer fra aberne - så må man gøre det på basis af tro og ikke viden, og dermed er det en trosartikel.
Men udviklingslæren derimod er jo viden og ikke tro - og dermed ikke en trosartikel som du skriver i dit første indlæg i den tråd.
tilføjet af

Viden og tro

Udviklingsteorien er en teori. Når man antager den for at være sand gør man den til en trosartikel.
Man ved ikke om udviklingslæren er sand, det er en teori, men dem der tror at den er sand har gjort den til en trosartikel. Hvor svært kan det være?
tilføjet af

Hvor svært kan det være?

Men den store forskel er at man ikke bare har bestemt at udviklingslæren er sand. Den er bygget på observationer. Det er lige så meget en teori som teorien om tyngdekraften og relativitetsteorien. Det er blot ordet 'teori' som ikke er så smart. Videnskaben bruger dette ord fordi udviklingslæren (i princippet) kan forkastes hvis der skulle komme nye facts på bordet.
Det er kun ud fra det præmis at udviklingslæren bare noget man bare har fundet på i stil med religion at man kan kalde det en trosartikel.
Udviklingslæren er i overenstemmelse med virkeligheden og den er sand uanset om man tro på den eller ej.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.