4tilføjet af

Renault

Hej, jeg har købt en helt ny Renault Clio for ca. 8 måneder siden, og selvom jeg er enlig mor, så har jeg taget et udvidet motorkursus. Min Renault Clio har kørt ca. 8000 kilometer og da jeg kontrollerede olien forleden dag var den meget sort, og der manglede ca. 3/4 liter. Jeg ville fylde på, og opdagede så at der var noget gulligt cremet "noget" i påfyldningsrøret og på dækslet. Jeg kunne naturligvis køre den Renault, men gider ikke køre derhen, hvis det er noget der skal være der❓Hvad er det, og hvad skyldes det ?
tilføjet af

Hallo...

Ring dog og spørg på et værksted!
tilføjet af

Nu er bilen fabriksny....

og i din instruktionsbog burde der stå noget om at olien skal skiftes efter de første par tusinde km.
Det er ihvertfald normalen, så får man nemlig fjernet alle de metal rester der er i motoren fra fabrikken af. Det lyder voldsomt med metal rester, men det er mikroskopiske dele, som slides af når motoren kører de første omgange efter samlebåndet.
Derfor er olien sikkert lidt sort, og det er helt normalt, og ikke nødvendigvis et fare signal.
Det gule og cremede "noget" er også ret normalt. Det er rester af olien der reagerer med kondensvand og benzinrester.
Det mest logiske vil være at få foretaget et olieskift her inden vinter, og det kan jo foretages snart sagt alle steder, uden at du skal have fat i det autoriserede værksted. Medmindre de forlanger at det første eftersyn, normalt efter 10000 km, SKAL foretages ved dem.
tilføjet af

Tak for svar

Jeg ville netop ikke kontakte værkstedet hvis det var "normalt", hader nemlig at være "blondine-dum" .
Jeg har kikket i min servicebog, og der står at bilen skal til service hver 30.000 km, eller hvert år. Jeg regner med at køre ca 12-15.000 km i min bil om året.
Da jeg checkede olien for ca. 1 måned siden var den lysebrun, præcis som den dag jeg hentede den - nu en måned senere er den meget sort . Det er mere det cremeagtige i påyldningen og på dækslet der bekymrer mig - hvis det er kondensvand, og benzinrester, hvorfor har jeg så aldrig oplevet det før i mine tidligere biler❓
Hvordan kan værkstedet kontrollere om jeg har fået skiftet olie andre steder - der er vel ikke forskel på lugten, eller farven på den olie jeg køber i supermarkedet i forhold til den jeg køber hos Renault, til dobbelt pris ?
tilføjet af

Det kan de vel heller ikke

Men det er normalt at en fabriksny bil skal have skiftet olie første gang efter bare et par tusinde kilometre, for at få resterne ud af motoren. Normalt vil den slags fremgå af et stempel i din servicebog, ligesom de normale eftersyn også får et stempel.
Jeg kan ikke svare på hvorfor det er et pludseligt opstået problem, men er du i tvivl så tag en snak med et værksted eller en mekaniker, og jeg ville altså skifte olien, da farven tyder på at olien er "forurenet" af et eller andet, og det er næppe sundt for motoren i det lange løb, særlig ikke her til vinter, hvor der stilles større krav til oliens smøreegenskaber.
Det cremeagtige som du beskriver kan jo skyldes det koldere vejr, hvilket måske får kondensproblemet til at stige.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.