5tilføjet af

Perioden

Den periode hvor vi snart alle ved og erkender at WT/JV var medlem af FN/NGO er det den samme periode hvor der var dæmoniske tegninger i tegningerne i Vagttårnsselskabets litteratur❓
VH L
tilføjet af

Begyndelsen

Hej Lukas,
Jeg vil afholde mig fra at udtale mig om "dæmoniske" tegninger, men alene til anvendelse af skjulte symboler som er mere eller mindre synlige ved umiddelbar betragtning.
Forkomsten af skjulte symboler, figurer, ansigter, etc. i Jehovas Vidners litteratur begynder omkring 1981/1982, og markerer på alle områder et skift i den måde billeder og illustrationer bliver anvendt i Jehovas Vidners litteratur.
De første indiskutable forekomster ses i bladet Vagttårnet for 15. maj 1983 (dansk udgave) og i bogen "Du kan opnå evigt liv i et paradis på jorden" fra 1982 og videre frem mod 1988 med udgivelsen af bogen "Åbenbaringen - Det store klimaks er nær!"
Det der sker i 1980'erne er egentligt ret enkle manipulationer i tegningerne og er i mange henseender ikke at sammenligne i form og indhold med det der senere kan iagttages.
Det mest interessante ved 1980'erne i denne henseende er, at man i midt-80'erne laver konkrete illustrationer af Gud/Jehova i form af menneskeskikkelse. Ganske vist var der ikke mange af dem, men de var der, og det ophørte igen omkring 1990.
Det som er interessant i denne henseende er, at der fra begyndelsen af 1990'erne sker et grundlæggende skift i de illustrationer (fotografier og tegninger) som anvendes, idet der fra da af kan spores tydelige tendenser i retning af intentioner om skjult psykologisk og mental påvirkning, som tilsyneladende understøtter religiøse forestillinger hos Jehovas Vidner, at der foruden det skrevne ord også opereres med sindsbilleder eller forestilligner der fungerer eller kan fungere som emotionelle katalysatorer.
I hvor høj grad eller i hvilket omfang der er sammenfald med Jehovas Vidners medlemsskab af FN som NGO'er skal jeg ikke udtale mig om, men et indirekte sammenfald kan næppe udelukkes.
mvh
Sbrh
tilføjet af

Takker for oplysningerne

Ajv2 var inde på disse tegninger, nu kan det så være interessant at høre hans kommentarer !
VH L
tilføjet af

Begyndelsen til enden?

SRBH, med dit store kendskab til sekten vil jeg gerne høre din mening om sektens ledelse.
Såvidt jeg kan se - og ifølge det du skriver i forrige indlæg - er det UMULIGT at forestille sig en "troende" ledelse som sidder i Brooklyn og driver med religion.
Der kan da ikke forekomme så mange snedige og luskede "trosartikler" fra en ekstra granskning af Bibelen - uden at der foreligger en "overordnet masterplan" om at vildlede medlemmerne til at udføre gratis salgsarbejde for at skovle penge ind i kassen?
Da man - med bibelsk snusfornuft - ikke kan tjene TO herrer - kan ledelsen altså ikke, på samme tid, skovle dollars i kassen og samtidig hævde at de er "Jehovas personlige ledelse på jorden". Den største indtægt får de ved at tjene "Mammon" - ergo må de være forretningsmænd og ikke ypperstepræster.
observatøren
tilføjet af

Drivkraften

Hej observatøren
[citat] Såvidt jeg kan se - og ifølge det du skriver i forrige indlæg - er det UMULIGT at forestille sig en "troende" ledelse som sidder i Brooklyn og driver med religion. [citat slut]
Personligt er jeg ikke et øjeblik i tvivl om at både medlemmer af Det styrende Råd og alle de øvrige der udgør ”ledelsen” af Vagttårnsorganisationen er troende, at de tror fuldt og fast på det som Jehovas Vidner bekender som deres tro. Omvendt er der en række forhold omkrig Jehovas Vidner og Vagttårnsorganisationen som man kan forholde sig undrende over for, fx forholdet mellem tro og etik/moral. Man kan sagtens været oprigtigt troende og *samtidig* være motiveret eller drevet af andet end troen.
Når kritikere af Jehovas Vidner generelt har travlt med at udråbe ledelsen (i bredeste forstand) af Jehovas Vidner og Vagttårnsorganisationen som være drevet af andet end tro er det en af mine påstande, at en del af forklaringen skal ses i lyset af: Hvis disse mennesker – som troende – kan handle på den måde som det jeg kritiserer dem for, kan det i princippet lige så godt overgå mig selv, at jeg selv kunne befinde mig i en tilsvarende situation, hvor jeg min tro til trods, handler på en måde som med rette kan gøres til genstand for kritik. Og den tanke bryder vi os ikke om, vi vælger at lukke øjnene for denne omstændighed eller benægter muligheden. Og den korteste vej hertil af at anfægte dem som troende, fordi vi herved samtidig vender det blinde øje til vores egne potentielle tilbøjeligheder i samme retning, grundlæggende tilbøjeligheder ved det at være menneske.

[citat] Der kan da ikke forekomme så mange snedige og luskede "trosartikler" fra en ekstra granskning af Bibelen - uden at der foreligger en "overordnet masterplan" om at vildlede medlemmerne til at udføre gratis salgsarbejde for at skovle penge ind i kassen? [citat slut]
Forestillinger om en "overordnet masterplan" (mhp økonomisk gevinst/udnyttelse) etc. og konspirationsteorier i øvrigt omkring Jehovas Vidner og Vagttårnsorganisationen siger i udgangspunktet mere om de kritikere der fremfører disse anklager/påstande end om de faktiske forhold i Vagttårnsorganisationen og Jehovas Vidner.
Er dette nu et forsvar for Jehovas Vidner? Nej, ingen lunde. Hvis centrale elementer i de anklager der fremføres mod Vagttårnsorganisationen (hvad angår ”masterplaner” eller konspiration) sammenholdes med de faktiske forhold set i et udviklingshistorisk perspektiv vil man se at de intet konkret har på sig, men i dybest set handler om to ting:
a) give mening til noget vi ikke forstår eller kan gennemskue;
b) at dehumanisere, skabe en distance a la dem/os, skabe/opretholde et fjendebillede, for at beskytte os selv mod at se noget af os selv i dem vi anklager.

[citat] Da man - med bibelsk snusfornuft - ikke kan tjene TO herrer - kan ledelsen altså ikke, på samme tid, skovle dollars i kassen og samtidig hævde at de er "Jehovas personlige ledelse på jorden". Den største indtægt får de ved at tjene "Mammon" - ergo må de være forretningsmænd og ikke ypperstepræster. [citat slut]
Jeg er enig i, at man ikke kan tjene to herrer på samme tid. Men når det kommer til Jehovas Vidner og Vagttårnsorganisationen – set ud fra en overordnet betragtning, så længe fastholder en økonomisk motivering eller et økonomisk perspektiv, vil man famle i blinde ift at komme til en dybere og nuanceret forståelse af de kræfter og den dynamik som opretholder Jehovas Vidner og Vagttårnsorganisationen. Økonomien er et middel, men hverken motivering eller drivkraft.
Hvad er det så, der driver ledelsen (i bredeste forstand) af Jehovas Vidner og Vagttårnsorganisationen?
For det første er det tale om en teologi og tænkning, en verdensopfattelse der udspringer af endetids- eller dommedagsforventninger, heri med forestilling om en opdeling mellem det gode og det onde, samt at der kun er en kilde til viden der fører til frelse.
For det andet, at Jehovas Vidner ikke er funderet på en trosbekendelse, men en ad hoc regulering (”nyt lys”) som betyder at der over tid opbygges immanente modsætningsforhold i teologien som efterlader den troende i en permanent tilstand af usikkerhed ift sin tro.
Meget forenklet kan man sige, at den eneste måde for Jehovas Vidner og Vagttårnsorganisationen til at forblive i en tilstand af være ”det gode”, de frelste, er ved at opretholde kontrol over definitionsmagten. Dette kan fx gøres ved hjælp af manipulerede tegninger som er i samspil dem tilhørende tekststykker og læresætninger, som regulerer angsten for ikke at være god nok, angsten for at miste sin frelse og det evige liv.
Min påstand er, at det der i sin essens styrer ledelsen for Jehovas Vidner og Vagttårnsorganisationen ikke er økonomi, men derimod magt, magten til at kunne definere hvad der er rigtigt eller forkert, godt eller ondt, og ved denne definitionsmagt opretholdes en selvfølelse af at være god/frelst.
Dilemmaet for det enkelte Jehovas Vidne er, at det før eller siden bliver korrumperet af definitionsmagten og begynder af foretage selektive vurderinger og beslutning for at kunne leve med sig selv i denne tro. Jo højere op i det organisatoriske hierarki man kommer i Jehovas Vidner og Vagttårnsorganisationen jo mere flyttes grænsen mellem hvad der er den primære og sekundære drivkraft/motivering (tro eller magt) for den enkelte person. Der er vigtigt at holde sig for øje, at begge faktorer altid vil være gældende, når man søger en forståelse af Jehovas Vidner og Vagttårnsorganisationen.
Mvh
Sbrh
tilføjet af

Så sandt så sandt !

Jeg har også den opfattelse at mange af JV-ledernes drivkraft er magt.
Tak for indlæggene.
VH L
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.