18tilføjet af

modtaget 357 ansøgninger

Jeg har netop fået afslag på et job. Der havde været en ganske overvældende interesse for stillingen og de havde modtaget 357 ansøgninger! Et ganske almindeligt job indenfor kommunikation i regionen. Ovenikøbet et job, jeg var kvalificeret til. Ufatteligt, hvor svært det er at finde arbejde i disse tider. Et job der passer med ens kvalifikationer, og søger man noget "under" ens kvalifikationer, får man det heller ikke, fordi så er man overkvalificeret!

Er der virkelig så mange ledige, eller vil folk bare skifte job?
tilføjet af

Ansøgninger

Jeg er også igang med jobsøgning og undrer mig også over tilbagemeldingerne om flere hundrede ansøgninger. Det blir' sgu ikke nemt at falde igennem....
tilføjet af

kan kun tale for mig selv

men det er sindsygt som det foregår i øjeblikket med alt det arbejdsløshed og diverse arbejdsigivere skulle råbe om arbejdskraft for jeg får enten ikke svar eller også afslag så jeg ved det heller ikke...
tilføjet af

Ups

Glemte at svare på dit spørgsmål.
Jeg tror ikke der er så mange ledige - men folk er usikre og måske bange for at blive det. Kender en del, som forventer nedskæringer på deres arbejdsplads og det er både privat og offentligt. Men det er jo svært at sikre sig bare ved at søge nyt job. Man kan ikke føle sig sikker nogen steder pt.
tilføjet af

Søg lidt bredere er mit råd

det første job er tit det vanskeligste at få. Især hvis man stiller som krav at man fra dag et skal bestride ønskejobbet.
Det går kun i opfyldelse for mindretallet. Læg hovedet i blød og prøv at tænke over hvad du kunne bestride af beslægtede ting, selvom der muligvis ikke står journalist eller lignende på jobbeskrivelsen.
Hvem kunne tænkes at skulle bruge en med en journalistuddannets kompetencer?
Afdelinger/virksomheder der arbejder med kommunikation og formidling.
Reklamebureauer.
IT virksomheder (hjemmesider).
og der er helt sikkert flere.
Undervurder ikke effekten af uopfordrede ansøgninger og undervurder ikke effekten af at ringe til virksomheder og søge uopfordret (for guds skyld ikke igennem receptionisten😉).
Jeg fik mit første job på den måde og jeg kan nu "indefra varmen" se at det er meget bekvemt for virksomheder at kunne grave nogle uopfordrede ansøgninger op når de står og mangler en istedet for at skulle igennem en dyr og besværlig proces med at opslå en stilling, sortere ansøgninger og interviewe og udvælge den de vil have.
Du må også tænke på at når en virksomhed derfor opslår en stilling er det fordi de har et ret specifikt behov og det er ikke det almindeligste at de vælger en nyuddannet.
Held og lykke med det.
tilføjet af

Nårh ja

desværre er tiden nok heller ikke den gunstigste. Der er ikke ret mange virksomheder der skaber nye stillinger. Men der er altid en vis udskiftning.
I lærerstaben på ungdomsuddannelserne går der snart en masse på pension og jeg hørte forleden at de kommer til at stå og mangle gymnasielærere.
Hvis man er til undervisning, kunne det måske også være en mulighed.
tilføjet af

Jamen du ved jo...

de SKRIGER på arbejdskraft! Hold kæft hvor jeg hader det latterlige udtryk! Hvor henne? Jeg har ikke oplevet det endnu. De sorterer folk fra, som de vil, hvis nu fx håret sad lidt skævt til jobsamtalen, eller hvis man havde ramt en forkert tast i jobansøgningen man havde sendt. Jeg ved ikke hvor det er henne, de mangler al den arbejdskraft, min far søger også job, og jeg har også selv gjort det, og der er ikke noget at få nogen steder. Man skal jo også både være: fleksibel, udadvendt, have kørekort, kunne arbejde selvstændigt, kunne "indgå i et team" (hader det udtryk), kunne arbejde i et stresset miljø (hvem kan klare det?), være 30 år, og have mindst 40 års erfaring, være social, have et godt overblik, være lyttende og stille, mødestabil, lærenem, tålmodig, kunne arbejde over når som helst, have skiftende arbejdstider, ikke have nogen børn, kunne rejse hele universet rundt hvis det skulle være og køre i 12 timer for at komme til arbejdet, de leder simpelthen efter den perfekte person til jobbet, men jeg tror bare ikke lige den person eksisterer. Så det der med den forpulede arbejdskraft, kan de godt stoppe skråt op i røvhullet, jeg gad godt se dem selv finde alle de jobs!
tilføjet af

Føler med dig!

Står i samme situation.. bliver cand. mag. til januar og har søgt alt muligt igennem det sidste halve års tid, deltids- studie- og fuldtidsjob, faglærte og akademikerjobs, i håbet om at kunne gå direkte i arbejde. Har ikke været til én eneste samtale, til sidste job, hvor jeg også var 100 procent kvalificeret,var der 114 ansøgninger. Og så skal man samtidig høre om, hvor let det er at få arbejde, typisk fra folk, der sidder i en tryg og god situation selv, og trusler om nedsættelse af dagpengeperioden! Glæder mig til vi får en venstrefløjsregering. Det kan godt være at det ikke nedsætter antallet af ledige, men i det mindste vil man holde op med at håne dem!!
tilføjet af

Afslag på vedhæftet fil

En pædagogveninde fik afslag på en pædagogstilling på en vedhæftet fil!
tilføjet af

Jeg søger alt, jeg kan bestride,

og jeg søger geografisk meget bredt.
Ja, jeg vil prøve at finde tid til lidt flere uopfordrede ansøgninger.
tilføjet af

Rengøring og post

ISS, Citymail og post Danmark mangler folk, søg der.
tilføjet af

Venstrefløjsregering?

Ha - så fik vi endelig en ærlig udmelding!
Når samfundet opretter jobs efter behov - er cand. mag. ude af markedet!
Når venstrefløjen har magt - oprettes der jobs til samme - altså jobs uden relevant behov!
Jamen, nu kører karussellen igen!
Las os alle barbere hinanden og spise vores egne haler! 😉
Og du kan ikke forstå, at arbejdsgivere fravælger dig? 😮

M47
tilføjet af

Kan ikke helt genkende det

Jeg var selv korvarigt uden arbejde for 2 måneder siden, søgte omkring 10 job og fik tilbudt 3.
Der job jeg valgte er rigtig fedt og giver 29.000 kr/mdr. selv om jeg er ufaglært.
tilføjet af

arbejde i et stresset miljø.

dette gælder mest for nyuddandene kokke, mange restauranter søger kokke lige fra kokkeskolen, så de kan misbruge dem, til egen fordel.
forleden læste jeg om en kantine, som søgte en kok, med hygiejnebevis, alle kokke lærer om hygiejne, datomærkning og rengøring, og vedkommende skulle helst tale dansk, og have ren straffeattest.
mange der arbejder på slagterierne bliver også ødelagt på grund af stress, og det hårde arbejde, fordi der er lavet tidsstudier på hvert eneste job, og akorden skal jo holde, ellers koster det penge.
da jeg i sin tid var ansat på et slagteri, da skulle vi arbejde 120%, bare for at få 5 min pause hver anden time, pausen skulle også bruges til toiletbesøg.
tilføjet af

Min politiske observans er da ikke nogen hemmelighed?

her, ihvertfald! I jobsammenhæng kommer den da ikke nogen ved. Men til din orientering har cand. mag.er haft udmærkede tider generelt her på det seneste, men nu har højrefløjsregeringen jo også skabt masser af nye offentlige stillinger, ikke? Jeg har desværre ikke været en af de heldige endnu. Mon dog det har noget at gøre med min politiske observans, som jeg deler med mange universitetsstuderende, og som arbejdsgiver i øvrigt ikke kender.. jeg tvivler.
Ja, hvis man havde "uendelige penge" var der da masser af relevante offentlige stillinger at oprette, men sådan er det selvfølgelig ikke.
Næ, jeg tror desværre ikke, at der per automatik vil være mange nye job, hvis vi får en venstrefløjsregering. Men til gengæld var det på mange måder mere tolerante tider, hvor mange af de ting, der siges om minoriteter, ville have været tabu. Bare min mening!!
tilføjet af

hjerteligt tillykke

det var da skønt. Tør man spørge, hvad det er for et job?
tilføjet af

du mener

det bliver svært ikke at falde igennem, ikke?
tilføjet af

Yeah right

s'følglig tror vi på den.
tilføjet af

jeg var heldig!

Indenfor visse brancher er det nærmest umuligt at få arbejde.
jeg har lige selv været heldig at få drømmestillingen, fik jobbet, og der havde været over 100 ansøgninger.
jeg spurgte til hvorfor de valgte mig. Svaret var at jeg havde erfaringen og selvom erfaringen var indenfor helt andre brancher, så var det denne erfaring de søgte, livserfaring og høj stress terskel.
jeg kan ikke selv forstå det, er i vild jubel.
Håber heldet også når dig inden længe!
Hilsen Michael K
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.