44tilføjet af

Lån mig lige 20.000......

Jeg har været til lidt gadedrenge komsammen her til aften.. ;-)) Godt nok hyggeligt, ren mandehørm, god mad, øl, drinks og mande snak,,,,de unge knægte ville så videre i byen, sikkert for at forsøge sig på scorebar mm. Det gør den slags jo. Jeg valgte at lade min mobil få en friaften......en tiltrængt en af slagsen ;-))
Men..... Just hjemkommet i sjoverhytten og tjekker fonen.... en sms fra en "gammel" ven!
"Lån mig lige 20.000 Jeg er lige i en dum situation, henter dem mandag aften" Hilsen HZ!
HZ.. er en god "gammel" ven, en tidligere kammerat. Vi har ikke haft forbindelse i de sidste 3 år af forskellige årsager, vores veje skiltes bare pga. jobskifte og familiestiftelse, samt at vi begge flyttede hver sin vej rent geografisk i Danmark. Det blev besværligt at ses dagligt og kontakten forsvandt stille og roligt, uden konflikter eller uvenskab.
Tidligere havde vi en del forretninger sammen, købte og solgte div. i fællesskab og pengene var dengang noget vi bare afregnede indimellem, kontant og uden så mange detaljer... det gik fint og jeg har ingen grund til ikke at stole på ham..... måske lidt uregelmæssigheder med enkelte ting....lidt snyd bedrev han, men på en lidt ligegyldig måde og uden den helt store betydning... men dog lidt snyd ;-))
Jeg ved han fik barn, ny kæreste og nyt hus på det tidspunkt vi gled fra hinanden, derudover ved jeg faktisk ikke hvad der er hændt i hans liv og hvor han står i dag, derfor er det lidt af et dilemma.....at skulle smide 20 store penge på bordet,,,,,,for gammelt venskabs skyld, det er sådan jeg føler det,,,,men,, på den anden side, han var en god kammerat og ven og derfor har jeg svært ved at skulle sige nej...
20.000 er dog en slags penge, jeg overlever et evt. tab, men føler mig lidt dum ved "frivilligt" at give dem til ham, på den anden side,,,, vi har været MEGET gode og tætte venner og jeg vil ikke svigte ham i nødens stund.
Dammmmm. Hvad gør jeg? Jeg skal jo bekræfte eller afvise ham senest mandag.
Mvh. Lars....... nu iført nathue og stribede knæstrømper.... Gabbbbb ;-))
tilføjet af

ikke så svært

Han må jo bare lægge pant. Sådan plejer man jo at gøre.

Indrøm det nu. Du ved godt, at risikoen for, at lånet ikke bliver betalt tilbage, er stor. Rigtig stor.
Vær bare en god ven. Men vær ikke en nar. I har tidligere købt og solgt forskellige "ting" sammen. Du ved, at han er uærlig - eller i al fald har han en uærlig side.
Hvis han ikke har noget som helst af værdi. Intet overhovedet. Så er han ikke presset nok. Så er du ikke sidste stop på vejen.
Du kan da godt give ham tyve jern og håbe på det bedste. Men kan du tro på det? Næppe ;)
Han fisker. Få pant. Sådan siger min erfaring. Jeg håber, du kan bruge den.
tilføjet af

Hvad har du gang i, sjover...

Her vågner man kl. halv fem om morgenen, hvor alle livsfunktioner står på nulpunktet, og kaster sig over den SOl, der nu engang står til rådighed på denne tid af døgnet.
Det plejer ikke at være det mest grinagtige tidspunkt at blive konfronteret med nye indlæg, der ikke, set fra min bordside, indeholder de store variationer i originalitet og emnevalg, da trætheden præger selv de mest standhaftige. (Ikke så nedladende ment, som det lyder, men alderen ændrer jo lidt ens interessefelt).
Men slave, som man jo er...
Og visse indlæg lyser ved Gud altid op!!!
Nå, sludder med dig og din gamle ven. Du ville ikke være et sekund i tvivl, om du skulle forstrække din ven eller ej, og som du garanteret ville finde sympatisk trods lidt fuskeri ja, måske netop pga af lidt.... Alene hans ubetingede tillid til dig: 'Jeg henter dem mandag aften'...
Men et godt oplæg til debat. Vil spændt følge slagets gang.
Dammmmm. Nu glemte jeg helt, hvad jeg ville anbefale dig.
Vh jette-
tilføjet af

Lidt vovet.

Jeg hjalp en gamnmel 'ven' over en kortere periode for mange år siden - må efterhånden nærme sig 13,14 år siden. Vi havde ikke haft noget med hinanden at gøre, i en 4 år op til lånene.
Beløbet var ialt omkring 9000 kroner. Vi aftalte at han skulle betale tilbage når det gik ham godt igen. Jeg har aldrig hørt fra ham siden.
Jeg ved han idag bor i Dubai og har kone og 3 rollinger. Han sidder godt i det økonomisk - vi har en fælles kammerat som har kontakt med ham.
Jeg har aldrig selv forsøgt at kontakte ham, for at få moneterne, men istedet afskrevet venskabet.
Såen ka' det gå.
Håber ikke din ven er som min.
Go' vind
trucker_princen
tilføjet af

Altså Sjover

SÅ naiv troede jeg sgu ikke du var.
Han er ude af dit liv,ikke din ven mere.
Skal han låne penge,så kan han gå i banken eller på det grå lånemarked.
Skal nogle låne så mange penge af mig,så bliver det mine unger,eller hvis en af mine nærmeste pludselig er på r...
God søndag og hold lige pungen lukket :-))
Kh.Drude
tilføjet af

En mulighed.....

mennn,igen rigtige venner behøver vel ikke pant? Hvis han ikke har ændret sig......ville han blive fornærmet, det ønsker jeg ikke han bliver...
Måske jeg sidder med en tanke om at gammelt venskab skulle genopstå????
Men tak for ideen!
tilføjet af

Jamen jeg ER...

Altså i tvivl ;-)) Natten løste ikke spørgsmålet,....men udviklede en slem hovedpine af fysisk art.......måske den nathue er årsagen... ;-))
tilføjet af

Såen kan det gå....

netop det jeg ville undgå, han er dog stadig på Sjælland, og jeg tror ikke han flygtr til udlandet for at undgå mig ;-))
tilføjet af

Naiv eller rar?

Jeg har nu ikke ry for at være naiv, men lidt rar ;-))
Han er ude af mit liv nu, men henvender sig i nødens stund....til sin gode gamle ven..
Jeg er ikke meget for en total afvisnng,,,men squ heller ikke at skulle skrive naiv på min profilside ;-))
tilføjet af

hør her

som du selv skrev,manden er ude af dit liv,jeg er sikker paa at han har andre venner.Det er et dilemma kan jeg godt se,men du kunne jo ogsaa "lade" som om du aldrig fik den der sms.Han aner jo heller ikke hvad din økonomiske situation er.Du kan ogsaa ringe til ham og sige det lige ud,at desvearre .Da han er ude af dit liv,kan det jo veare lige meget,du har jo ikke kontakt med ham.Er det ikke bedre at huske paa de gode tider I havde sammen,end at helt ødeleagge jeres forhold? held og lykke
tilføjet af

sjover

jeg mener som drudeheksehyl.Manden er ude af dit liv,han er ikke din ven mere saa det kan da veare lige meget.Lad veare.Han kan gaa i banken som alle andre.Det ville veare anderledes hvis I stadig var venner og havde kontakt,men det har I ikke mere,han er "history".
tilføjet af

Vi er jo ikke uvenner....

og history......tja. Kold og kynisk afvisning!
Er du kvinde?
;-))
tilføjet af

hmmm

"Lån mig lige 20.000 Jeg er lige i en dum situation, henter dem mandag aften" Hilsen HZ!

Uanset om han er din ven eller ej, så syntes jeg, at det er en respektløs måde, at spørge på.
tilføjet af

Hvor flot….

- At ville låne et beløb i den størrelse orden, via en sms..?? - Skal den så forstås sådan at der end ikke er råd til at ”ringe” sin gode gamle Buddy..?? - Altså ER rigtig gal..?? - eller er man ikke mand nok til at tage den over en god mandesnak..??
- Det lyder jo om end flot, at du ikke ville lide nogen nød, over et evt. tab på 20 af de store Basser..?? - Men behøver han at vide det..?? - Efter et slip på ca. 3 år i dette venskab, så ved han vel ikke hvordan din økonomi er pt..??
- Gør som mit gode gamle idol W. C. Fields sagde i en lidt anden situation godt nok…!! ;o) -
” Nej, jeg kan ikke veksle 100$, men tak for komplimenten” ;o)))
- Altså du vender den/ besvarer den på en pæn måde, hvis du da SKAL med..: - Tak for tilliden du, men den kan jeg skuette hjælpe dig med….;o)) - Han udpensler ikke sin ” dumme situation ” for dig… - Ergo DU behøver heller ikke udpensle din økonomiske situation for ham…
- For ser vi på situationen som den nem kan ende ud med, at pengene ” bare” vil være en form for donation, til at hjælpe ham ud af en ”dum situation” - Så vil jeg mene at du lige vel kan donere dem andet sted og få lidt ud af det på skatte billet, om ikke andet………..;o)
- For hvad er en dum situation…?? – Et eller andet sted ringer der nogle alarm klokker hos mig…- Han kender helt sikkert til ”udlånsrenten” andre steder og…- Du er åbenbart ikke mere den ”gode/nære ” ven du var tilbage i tiden, når han ikke kan kontakte dig på… - for mig, en mere kammeratlig måde, end en sms om noget så stort..!!??
- Lad det venskab ligge som i har / ikke har mere, og bevar det som det var… - uden at sætte det på SÅ hård en prøve…- som penge mellem venner kan være…….;o))
- Smil An Mas mm. osv. du ved…;o) - og fortsat god søndag i ”Tænkeboksen” fra………

/Mummi
tilføjet af

Sådan er han ;-))

Ikke så meget snak og ynk.
;-))
tilføjet af

Jeg har prøvet at ringe.....

men telefonen bliver ikke taget ;-))
Jeg ville jo gerne høre lidt flere detaljer fra ham, men det er åbenbart ikke muligt lige pt!
W.C.Fields var en klog mand, tak for et godt indspark,,,, ;-))
Sidder og tænker om jeg skulle sende den samme sms,,,,, til alle dem jeg kender og se hvormange der ville ofre sig,,,,, rent faktisk kunne det ende med overskud!
mm. osv. speciel edition, udvidet udgave, sendet fra "Tænkeboksen"
;-))
tilføjet af

Du bruger megen energi på dette...

Nu må du ikke gøre det så besværligt. Det er virkelig nemmest, hvis pengene bare lige så stille bliver sat ind på kontoen. Al den snak og forklaren og frem og tilbage. Man er vel venner? eller var? eller hvad?
Jeg vil så gerne tage dig alvorligt, men dette indlæg...
Man sender ganske enkelt ikke en sms med ønske om god weekend og en check på 20.000. Jeg tvivler, selv i 'dine kredse'. Hm, du kan da ihvertfald skrive... :)
Måske uden ønsket om god weekend. Og jeg kender jo heller ikke 'dine kredse'... MEN jeg har en livlig fantasi og bred omgangskreds.
Vh jette-
tilføjet af

Det ville jeg nok også have gjort

- forsøgt at ringe, og hører hvad pokker der er los. Man er jo også ked af, at smide gode penge efter dårlige...
- På den anden side har jeg tænkt lidt over den situation, han har placeret dig i. Jeg kan kun komme i tanker om én af "mine" der kunne drømme om i sin vildeste fantasi, at gøre det samme. Jeg ville have pengene klar til ham, for jeg ville vide, jeg var absolut sidste udvej, men han adskiller sig lidt fra din ven. Ham her har der ALDRIG været det mindste uklarhed med omkring penge. Han tager dem helt alvorlig, så han får nok aldrig brug for 20K af mine.
tilføjet af

jo, jeg er også.....

overrasket over den henvendelse OG meget skeptisk. Du ville ikke låne min ven de penge?? Så slap jeg nemlig.. ;-))
tilføjet af

Går jeg for højt op i det?

Ja, måske bare give ham pengene og glemme det, samt håbe det bedste.. Næææ, squ i det mindste en troværdig forklaring må følge...... Det er noget værre rod, jeg skulle aldrig have spurgt.
;-))
tilføjet af

Jeg ville nok ikke.....

Lige gøre det.
Løvemor
tilføjet af

I ligner jo nok hinanden en del

- siden er er SÅ gode venner..o) Skal han så låne dem?
- Jeg ville ikke gøre det uden videre, hvis der tidligere har været "pengemerskenpi" med ham. Det er jo ligesom den mest iøjnefaldende forskel på din og min ven.
tilføjet af

Godt det ikke var den anden vej.......

- for hvem ville låne penge ud til så'n en karl her :
http://stass.dk/ordbog/ordbog_vis.asp?id=1281
Nej - så tror jeg vi er bedre hjulpet med "vores" sjover..... ;O)
tilføjet af

Sorry- jeg begynder at tro på dig...

Jeg beklager min skepsis, men set her fra øen virkede dit indlæg så ulig alle andre fra dig, at jeg tvivlede på alvoren. Mener det kunne ligne dig, at lade 'os' sidde og mosle med det problem hele søndagen...
Mit alvorlige svar er selvfølgelig, som mange andres, at du intet skal foretage dig, før du har fået kontakt med vedkommende.
Selvfølgelig skulle du have spurgt,- det er vel i det store og hele vores mission her på SOLen, vi har afledt dine tanker, som ellers blot ville køre i ring. Det gør de selvfølgelig alligevel...
Men din ven skriver jo, at han tropper op for at indkassere pengene, og så må han jo forklare sig på en eller anden måde.
Du skriver, at i har drevet forretninger sammen? Hm, det er jo et vidt begreb, og jeg synes nu at hans dubiøse forretningsmetoder virker mere suspekte...
Vh en lidt flov jette-
tilføjet af

til sjoveren

A) Du stikker ham en hvid løgn,om at det har du ikke mulighed for at låne ham..
B) Du kræver (og får ) pant-som en anden forslog dig
C) Du får ham til at skrive under på et stykke papir/gældsbevis i overværelse af min. en andenjeg havde nok ikke gjort det.
Mesha
P.S. Forstår så udmærket dit dilemma-
tilføjet af

Den er go nok ;-))

Jeg ved godt jeg ikke er så seriøs, men nogen gange er den altså god nok... Du er tilgivet..
;-))
tilføjet af

Jeg er ikke meget for....

at lyve ;-)) Så hellere sige det ligeud af posen.
tilføjet af

Nu vil jeg vide det

Har han hentet pengene?
tilføjet af

Nej nej,,,, men

jeg har da talt med hans kone..... hun lød ikke som at, hun var klar over han skulle forbi mig iaften....??? Så håber jeg han snart ringer til mig!
tilføjet af

Tak,tak

Så er jeg glad igen. Men hvad med dig, stadig i syv sind?
Nu sidder vi jo så og venter i spænding.........
Vh jette-
tilføjet af

Øh..?? Har DU haft ringet..??

-   Som i ringet ”hjem” til dem..?? - Nu får han sku da nok først problemer..!!;o)
   
- For jeg går så sandelig ikke ud fra, at en mand….. – Der lige er i en ”dum” situation, har ladet sin mobil ligge hjemme hos Fruen i huset – som ydermere er intetanende om denne mandags tur til Sjover hytten…!!?? - No way …………;o)
-   Stakkels din kammerat i så fald, nu har du evt., nok, som i læs = helt sikkert.. - først fået ham på skideren…!!??;o)) - Sådan går det tit og ofte med ”dumme situationer ” - man havner så let i dubbel up big time…..

- Men smil fra her til der………..;o)
/Mummi
tilføjet af

Er HELT flad af grin

over din profil, altså :-) Især det sidste :-)

Glæder mig til at høre hvad udfaldet bliver af det mystiske møde i Sjoverhytten og hvordan fronterne bliver trukket op mellem ham og hans kone, nu hvor hun har fået nys om at noget ikke er helt som det skal være :-D

Men det er jo ikke din skyld.
tilføjet af

Ja. tit og ofte ;-))

Jeg synes det er hans problem hvor hans mobil befinder sig når jeg ringer. Men han skal nu nok klare den......han kan sælge en dyne til Lars Larsen om det skulle være!
Knuzz.
tilføjet af

Det er det nemlig ikke....

min skyld altså!
;-))
tilføjet af

HVAD SKER DER ???

Nu kan vi ikke holde til mere, din sjover...
Sidder linet til 'puteren'.
Vh jette.
tilføjet af

Deal or no Deal..........

Deal!
Han er en kanon god og herlig gut,,,så, jo......jeg slap slanterne idag! Mennnnn...ikke helt uden at sikre mig ;-)) Det var forøvrigt et ret godt gensyn, vi fik snakket gamle dage og en del om ting der er sket siden sidst. Det er ikke så lidt....som tiden dog går, forsvinder bare.........lige som man tror at man er klar til at imødegå dagen,,,så skal man fandme i seng,,,,,,det squ uhyggeligt ;-)) do!
Jamen aftalen,,,, kort beskrevet.... blev, at jeg overtager nogen af hans aktier, til en for mig fin kurs, tilgengæld har han fået retten til at tilbagetage dem indenfor 3 mdr. Efter de 3 mdr. er de mine....medmindre han tager dem tilbage til dagskurs. Værdien overstiger langt det beløb han har lånt... for at sige det enkelt.
En lille sjov ting ved det hele er at han faktisk er en lidt kendt person, om ikke andet, så for år tilbage......;-))

Tak til alle for jeres gode råd og vejledning, godt i stoppede mig i tide.
Mvh. Lars......uden sokker, striber og nathue, men med ild i pejsetingen ;-))
tilføjet af

Din bandit...

Skal vi nu sidde og filosofere over HVEM den lidt kendte person er???
Altså: skal vi ikke have ro?
Næppe er vi faldet til hvile, før det næste spørgsmål melder sig- jamen det er da dejligt for dig, at det er en god forretning, men for helvede, du er da øretæveindbydende
Tak for dit svar. (men alligevel!)
Tak for god underholdning, din 'gamle' sjover...
Vh jette-
tilføjet af

;-)))

-------------------
Han er tidligere...... Nej det bliver nok for tæt på!
Ingen ro.... SOLen står op igen!
;-))
tilføjet af

til sjover

forteal lige hvordan tingene udartedesig. Venter-i speanding-og-kun-fordi-we-care-about-you!
tilføjet af

Her

tilføjet af

Hvis og hvis min røv var spids

Hvis han virkelig var en god ven og kammerat, så havde han spurgt til dig, hvordan du havde det og hvad du gik og lavede nu efter 3 år, og været lidt interessert i hvordan du havde det o.s.v., men efter hvad jeg kan se, så spørger han først efter pengene og regner det som en selvfølge med at dem kan han sagtens få, havde det så bare været 2000 kr.Jeg kender ikke din situation, men 20000 kr. er mange penge sådan bare at smide ud af vinduet. Hilsen Møller
tilføjet af

Må man gætte?

Hmmm.. Jeg tænker Kurt Thorsen.. Eller vent måske Peter Brixtofte???? høhø
tilføjet af

mangende opmærksomhed

Kan få selv de mest "normale" til,at sidde og drikke digtevand... for at pleje sit egotrip.
Min første tanke : Hold da kæft hvor PINLIG han er!!!, indtil jeg rent faktisk nu, kan se det morsomme i dit indlæg... opmærksomhed, fra en sikkert nok så fattig studerende i storbyen..
Knus fra Mig.. griner endnu
tilføjet af

Det var en underlig

måde, den sms var formuleret på; "Lån mig lige 20.000" og "henter dem mandag aften". Som om det bare var en tyver, og han gør jo nærmest krav på dem. Spørger ikke pænt, men skriver, at han henter dem mandag aften. Under alle omstændigheder kræver et sådant beløb en ordentlig forklaring, og især når du ikke har set ham i tre år. Snak med ham og find ud af, hvad det hele drejer sig om, og om han ikke har mulighed for at låne dem i banken.
tilføjet af

Det er sgu da endnu mere underligt med din kommentar

til et gammel indlæg og tingene er forlængst overstået. Læs da i det mindste tråden din tegning.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.