32tilføjet af

INTET KØREKORT TIL MÆND UNDER 25

En STOR del af bilulykkerne sker i henhold til statistikkerne pga. unge mandlige billister UNDER 25. Unge brushoveder som ikke har fattet en skid af det ansvar, der følger med kørekortet og som tror, at de regerer vejene, når de sidder der hanegale bag rattet og lader fart, vovemod(??????) og drengerøvstendenser overtage simpel hjerneaktivitet.
I morges kørte ENDNU en ung "mand" i havnen under et kapløb på kajen i Aabenraa. Ingen kom til skade DENNEGANG (2 år siden nu at to unge druknede under et (for)løb magen til) men politi og redningsfolk måtte bruge kostbar tid og ressourcer på forgæves at prøve at finde en DUMdristig og tankeløs idiot, som såmænd da bare var svømmet i land og vadet hjem uden at give nogen besked om han var i live? Hvor tanketom har man lov at være?????
Er der ikke snart nok beviser for at MÆND UNDER 25 IKKE BURDE HAVE LOV AT FÅ KØREKORT???? Eller at de som det mindste skulle aflægge en psykologisk test for at bevise bare en smule modenhed og fornuft?????
Det er fandme på tide at vores lalleglade og blinde levebrødspolitikere får øjnene op for realiteterne.....
tilføjet af

ENIG

fuldstændig enig
tilføjet af

Grundloven!

I henhold til den danske grundlov er det ikke tilladt at diskriminere på baggrund af køn, race, seksualitet, religion etc. etc.
Med andre ord: Jeg er principielt enig med dig, men i praksis er det ikke hverken muligt eller ønskeligt at begrænse et sådant lovforslag til hankønsvæsenerne, uanset hvad statistikken så i øvrigt måtte sige om ulykkernes ophavsmænd. Man ville i praksis være nødt til at forbyde både mænd OG kvinder under 25 at tage kørekort.
Iøvrigt, de mindre intelligente elementer i det danske samfund føler sig sjældent bundet af ikke at have et kørekort. Der er rigelig med eksempler på (især) unge mænd der, på trods af at have fået frataget deres kørekort, stadig kører bil.
Med andre ord, en lov af denne type ville hovedsageligt ramme dem der alligevel ikke laver ulykker.
/Sprocket
tilføjet af

Tjeh

Måske har du ret..
Mren hvad med alle dem, som er modne og ansvarlige nok til at køre ordnetligt?
Skal de straffes?
Jeg er 18, og næsten alle mine venner har kørekort, De kører allesammen forsvarligt, og er der en af dem der gør noget dumt får vedkommende det straks af vide af en af os andre i flokken..
Jeg synes ikke Unge mænd skal forbydes muligheden for kørekort, Men, Jeg synes der blir givet for mange chancer, mht. fartovertrædelser og spirituskørsel. Skærp reglerne!
/Karina
tilføjet af

Både og !

Hvad med de unge mennesker, som kører ordentligt ?
Min søn har haft kørekort 1 år nu,- har aldrig lavet en skade, og kunne aldrig drømme om at køre ræs !!!
Hvad med ham ... og andre under 25 ?
Skal de "straffes" ved ikke at få lov til at tage kørekort før de er 25 år, fordi NOGLE ikke kan indordne sig i trafikken ??
Det er vel heller ikke rimeligt, vel ?
Udover det,- så er der faktisk også nogle som skal bruge kørekort til jobbet - hvad med dem ??
tilføjet af

er ikke enig

jeg er ikke enig det du skriver, jeg vil gerne give dig ret i at der er mange unge mænd der ikke køre pænt, men du kæmmer alle over en kam. der er lige så mange over 25 der køre dårligt
tilføjet af

Intet kørekort?

Tror du det afholder dem fra at køre bil?
Når du køber en bil, skal du ikke vise kørekort.
Man kan købe køredygtige biler for nogle få tusinde kroner.
Nej, det er ikke kørekortet der er problemet.
Det er holdningen. Og det er ikke kun blandt de helt unge den er gal.
For et par dage siden, viste de i nyhederne klip fra en hastighedskontrol. Og det var uhyggeligt. Der var mange der havde fået fartbøde, og reaktionen var smørrede gtin og bagatellisering af det at have kørt for stærkt.
Det er ligesom der blandt befolkningen er en tendens til at: Jeg kører godt, jeg er herre over situationen. Bare ærgerligt at jeg blev fanget.
Gad vide hvor mange af dem der vil have de unge fartbøller "halshugget", der aldrig, og jeg mener ALDRIG, har kørt for stærkt. Bare 5km for stærkt?
tilføjet af

Ingen spiritus og cigaretter...

til mænd og kvinder under 35år. Så kunne vi sparer rigtig
mange penge på sygehusene. Tænk engang på alle de
uskyldige der hvert år dør af druk og passiv rygning!
Hallo, get a life!
Hvis alle kommende bilister blev psykolog testet, og
testet i en kører simulator. Samt de nuværende klippekort,
hvor du mister kortet efter 3 forseelser. Så kunne 99,9995% af
af de farlige bilister sorteres fra.
tilføjet af

Forebyggelse må være vejen..

Strengere straffe, klippekort osv, har næppe den store effekt. Det er snarere chansen for at blive taget i uforsvarlig kørsel, (for det er det, det drejer sig om, ikke om vi kører 5 km for hurtigt på motorvejen), der skal sættes kraftgt op. Lad os få noget politi ud på vejene. Selvfølgelig for at få fat i de, der kører råddent, men nok så meget for at forhindre, at de gør det.
tilføjet af

Er der ikke snart nok beviser for at MÆND UNDER 25 IKKE BURDE HAVE LOV AT FÅ KØREKORT?

Nej, det er der ikke. Bare nogle i en bestemt gruppe (det kan være alder, køn eller race) går noget dumt, vedtager man sku ikke love der rammer dem allesammen. En politiker befamler et barn = alle politikere må ikke komme inde for 20 meter af børn. Det er den slags du foreslår. Jeg er 24 år og har brug for mit kørekort i forbindelse med mit arbejde. Jeg har lige fået mit kørekort og kører pænt (selvom min manglende erfaring nogle gange gør at jeg går i stå osv.). Hvis det du foreslår blev vedtaget, ville jeg miste mit job. Hvorfor skal jeg miste mit job bare fordi der er nogen, der tilfældigvis er født samme år som mig, der kører dårligt?
Og hvad med de kvinder der kører råddent? (ja, de findes!). Eller hvad med de mænd på 50 der kører spiritus kørsel fordi de "har kørt bil i 30 år og kan fandme godt køre bil selvom de har fået lidt for meget at drikke"? Det er jo også bevist via. statestik at det overvejende er mænd der er skyld i flest dødsulykker, lad os da forbyde ALLE mænd at køre bil.
Nu er der nok nogen der vil sige "du er da for dum at høre på". Til dem vil jeg bare sige tak, for det var netop min pointe at være dum at høre på, for det forslag var da det dummeste jeg har hørt i lang tid.
tilføjet af

hmmm

Kan godt forstå din reaktion...
Men hvad med os der kører ordentligt og ikke har disse fartglade tendenser?
Skal vi også vente med at tage kørekort til vi bliver 25 år?
Var det ikke en idé med forebyggelse og så hårde straffe til dem der gør det? Så gør de ihvertfald ikke igen....
Man kunne jo skære en hånd af hver gang de kørte fuldstændig vanvittigt... Tilsidst KAN de jo ikke gøre bil (det er ihvertfald svært, når man ingen hænder har?!!)
tilføjet af

TIL ALLE...

Jo, det er såmænd samme forfatter som "LOVFORSLAG", men jeg står gerne ved, at mit "rigtige" navn er Decibell.
Nej, det var IKKE MENT SOM ET LOVFORSLAG, men mere som en metode til at skabe mere fokus på emnet og få nogle modargumenter i gang ud fra observationen, at stiller man emnet op som et objektivt spørgsmål, får man sjældent den samme reaktion, som når man opstiller det som et krav eller postulat. Det var således ikke et eksperiment eller for at holde svarerne for nar.
Jeg havde vel håbet på nogle kommentarer fra selve fartbøllerne, men burde egentlig have vidst på forhånd, at når disse mennesker er totalt kolde overfor lov og andres velbefindende, så ser de heller ingen grund til at forsvare deres handlinger. For de gør jo ikke noget galt - i deres egne øjne!!!
I STEDET kom der så en masse gode og saglige argumenter for ikke at lave sådan et "lovforslag", tak for det! Og en del forslag til, hvordan man kunne komme problemet til livs på anden vis.
For det ER et problem OG et faktum, at mange af ulykkesbilerne er ført af unge under 25. Det er så ikke en påstand uden hold i virkeligheden. MEN, for der er jo altid et men, i de samme statistikker er så også medregnet alle de unge, der uforskyldt har et uheld, hvor det absolut intet har at gøre med rådden kørsel. Det illustrerer så meget fint, hvor meget man kan manipulere med statistikker, der sandt nok kan vise nogle symptomer i samfundet, men sjældent beskrive sygdommen fuldt ud.
Ud fra jeres fælles meninger og forslag så er der kommet en egen lille statistik over, hvor der bør sættes mere ind:
MERE POLITI PÅ VEJEN som et forebyggende våben mod dårlige bilister, folk uden kørekort og fartsyndere.
STRENGERE STRAFFE til overtræderne, gerne fratagelse af kørekortet efter meget færre overtrædelser. Især til bilister under de nævnte 25.
EN ÆNDRET HOLDNING blandt folk, for det er den, der i bund og grund er det største problem (hvordan man så end får ændret den, når nu intet har virket indtil videre, snarere tværtimod?)
BESTÅELSE AF PSYKOLOGISKE TEST SOM EN DEL AF KØREPRØVEN, da det måske kan sortere de værste fra.
Sådan ser en opsummering ud, som jeg har læst jeres svar. Hvis der er nogle misforståelser eller udeladt noget, så ret mig venligst, ok?
Men bringer det egentlig noget nyt under solen? På nær testen, så har alt det andet vist været oppe og vende før, uden nogen reaktion fra politikerne. Kæmper vi mod vindmøller, eller har vi bare ikke fundet den rette måde at råbe politikerne op?
Hvad skal der til for at få gennemført ovennævnte?
Mvh. D.
tilføjet af

Et par kommentarer til

holdningsændring: Jeg synes, der er sket en del over lang tid. Min søn og hans kammerater er langt mere ansvarsbevidste bilister end jeg og mine kammerater var i hans alder.
Men dengang lå vore bilers tophastigheder på 120 - 130, hvor de i dag har langt kraftigere maskiner. Og man kan se på statistikkerne, at antallet af alvorlige uheld er faldet, og hvis man så korrigerer for trafiktætheden, ser det langt bedre ud.
Generelt set er det så bedre end i "de gode gamle dage", men der er lang vej endnu. Og der vil altid være nogle idioter, der ikke kan fatte noget som helst. De har simpelthen for lidt fantasi.
tilføjet af

Sæt ikke kravet på kørekort til 25 år!

Hvis folk først kunne få kørekort som 25 årig, så ville de bare køre folk ned når de er blevet 25 år, i stedet for når de er blevet 18 år. Der er ikke stor forskel i ansvarsfølelsen, for en 18 årig til en 25 årig, hvis ingen af dem før har prøvet at køre bil. Man vil "bare" udskyde det tidspunkt hvor hornene skal fræses af!
Det ville heller ikke være godt for økonomien. Unge folk der skal på arbejde bliver nød til at tage med de overfyldte busser. Det offentlige transport-system bliver overbelastet. Moster og faster vil ik få et besøg af sit barnebarn og vil derfor gøre selvmord.
Så alt i alt kan det kun gå ned af bakke, hvis alderskravet sættes fra 18 til 25 år!
tilføjet af

Et svar fra en af "bøllerne", som du søgte

Ellers hvad nogle nok vil betgene som "bøller".
Jeg kan erkende at jeg har 3 bøder som konsekvens af ovtrædelse af hastighedsbegrænsingen. Derudover at min bil ikke "vild og voldsom", 1.6 8v 103 hk, en uno, mini, picanto mv. slår jo lige så meget ihjel.
1 med 63 i 50 km zone, vejen havde tidligere været 60.
1 med 120 i 80 km zone, dobbelt sporet motortraffik vej (skovvejen, mellem Kalundborg og Holbæk)
1 med 110 på ovenstående vej.
Vil ikke sige jeg har betalt gladeligt, hehe, men det nu engang det som det koster, - og så er der ikke noget at gøre ved det.
Men om jeg har nogle "skrubler" ved det? Nej. Jeg kører som regel, hvis man ikke er uopmærksom (et kan jo smutte) omkring hastighedsændringer i bymæssig bebyggelse.
Men på den dobbelt sporet motortraffikvej, absolut ikke. Og kører der dagligt med en march hastighed på mellem 100 - 120.
Hvad angår motorvejskørsel, hvis der tæt trafik, har det ingen interesse i at masse og mokke sig frem, - men hvis trafikken er til det, åben og fri, så mellem 120 - 150.
Så har jeg været involveret i en ulykke, for 1½ år siden, hvor jeg var den "skyldige". Tæt trafik fra Roskilde mod Holbæk, ser længere frem en Honda Civic, sakse frem og tilbage mellem sporene, og er opmærksom på at ikke komme til at ligge for tæt, hvis jeg kommer til at ligge bag den. Hvilket jeg kommer til i ydersporet, en række biler incl os skal overhale en lastbil, så bremser han (jeg formoder han er opmærksom på en billist i inderbanen), jeg bremser også, og kommer relativt tæt på ham, da jeg bremser lidt senere, pludselig rykker ham i inderbanen bag lastbilen ud, selvom der ikke er plads. Og så blokker Civic'en og det ser jeg ikke på hans i forvejen aktiveret stoplys. Når at undvige så meget, at jeg rammer ham med min højre forskærm.
Som den ansvarlige for uheldet måtte jeg så betale selvrisikoen, og lade forsikringen om resten, - så det var en dyr til Roskilde, hehe.
Hvis de i tinget beslutter sig for at loven skal hedde noget andet fra 18 - 25 eller hvad det nu måtte være, så skal det være lige for alle.
Hvis bøderne skal være højere og straffen hårdere, så skal det gælde for alle i besiddelse af et kørekort, man er ikke mindre til fare fordi man 46 istedet for 19.
Oh hvis man ikke skal have kørekort, hvis man er under 25, hvad så med et job? Det er begrænset hvad nærområderne kan have af job, og lige pludselig rykker man til byerne, og så er der tomme bolig i yderområderne , - hvilket resulterer i at aabenraamanden begynder at tude, hehe.
tilføjet af

begræns hk eller bil str.

var det ikke en ide at begrænse hk+str på bilen til specielt helt unge mænd man har denne ordning på ex motorcykler .......jeg syntes det villeværer en god ide ....eller?
tilføjet af

Intet kørekort til kvinder

Kvindelige bilister er involveret i 60 % af alle dødsulykker i trafikken!
Derfor:
Intet kørekort til kvinder!
tilføjet af

Moster og faster og selvmord..

ja, den havde jeg ikke lige tænkt på som modargument. LOL
Men det med den overfyldte trafik, ville til gengæld være et argument lige i lommen hos HUR, der jo så gerne vil have flere passagerer, så mon ikke de ville støtte op om sådan et forslag.
Nu VAR DET IKKE et lovforslag, som jeg skrev længere oppe, men et forsøg på at skabe opmærksomhed omkring emnet. For selvfølgelig ville sådan et forslag være helt hen i vejret og også dybt uretfærdigt for alle de unge mænd, der jo kører fint nok.
Men hvad gør man så ved problemet? Du skriver, at det bare vil udsætte det i 7 år. Skal det forstås sådan, at det "bare" er en fase, som visse unge mænd skal i gennem? Og at vi bare må være tålmodige og krydse fingre for, der ingen uheld opstår i medens?
Der er jo som sagt så mange andre unge mænd, der sagtens kan styre deres lyst til fart, så hvad er det, der adskiller dem fra hinanden? Hvor er det, vi så reelt bør sætte ind, hvis det ikke er et forbud, som er løsningen?
Mvh. Deci
tilføjet af

Lås varerne inde i supermarkedet...

så undgår vi også at folk stjæler?
Der må da være et mindstemål af selvindsigt og ansvarsfølelse, når man får så mange "kræfter" og derved magt mellem hænderne, så hvis de fra start ikke kan leve op til det ansvar, uden at blive begrænset, bør de så reelt have det kørekort?
Jeg havde en bekendt i den aldersgruppe, der gik op til prøven mere end 6 gange, tro det eller ej. Hvorfor han dumpede hver gang ved jeg ikke, men jeg fik til gengæld en stor idé om, at han aldrig skulle have fået det kort, da han en aften ved Glostrup Station var ved at meje mig ned i et fodgængerfelt. Det var mørkt og der var ingen(?) på vejene, så han lod sig da ikke begrænse af et rødt lys? Jeg anmeldte ham faktisk, men sagen blev droppet gr. mangel på beviser.
Jeg ved ikke, om en psykotest ville have afsløret ham forinden, men hvis det kunne stoppe bare nogle få, ville det da næsten været berettigelse nok, eller?
Mvh. Deci
tilføjet af

Til Bodega...

Fint nok at du "står frem", for det er jo ret interessant at høre lidt om begrundelserne for at køre for stærkt. Jeg ved ikke, om du decideret hører ind under "bøllerne", for som du selv skriver, så passer du nogenlunde begrænsningerne i byområder. Men du har da en snert af det i dig, hvilket dine bøder også viser.
Hmm, du har ingen skrupler, skriver du, hvorfor ikke? Tænker du ikke på, at det kan gå galt, og at for hver pres på speederen kommer du nærmere en situation, du evt. ikke vil kunne styre, ex. pga. bremseafstanden vokser med farten? Eller fordi et andet menneske fejlbedømmer din fart og tror, han kan nå over vejen, og du så når at ramme ham? Ikke alle ulykker skyldes jo føreren, hvis man ser helt objektivt på det, men så må man vel også indrømme i samme moment, at mange kunne være undgået med mindre fart og mere ansvarlig kørsel?
Det kunne være interessant at høre dine tanker omkring det, lige som jeg da også godt kunne tænke mig at vide, om du tror, de "tendenser" vil gå væk af sig selv, efterhånden som du bliver ældre? Altså om det skal betragtes som en fase, nogle unge mænd gennemgår, eller det simpelthen bare er en blivende del af deres personlighed?
Jeg er ikke interesseret i at gøre dette til en personlig hetz mod dig, så jeg håber da du tager mine spørgsmål til dig i den ånd, de er stillet - og så også svarer tilbage for debattens skyld. ;O)
Mvh. Deci
tilføjet af

Er løsningen så strengere straffe?

Hej Sprocket.
Ja, jeg havde ikke mere tid i går, så det blev et fælles svar til jer alle. Men jeg vil da godt lige kommentere et par af jer nærmere. ;O)
Du skriver, det ville ramme de forkerte, for nogle vælger at køre videre uden kørekort alligevel. Det har du da ret i, men hvad kan så få de enkeltpersoner til at stoppe? Fængselsstraf..også selv om de ikke har slået nogen ihjel?
Som November skriver, så skal man ikke have kørekort for at købe bil. Jeg ejer ikke selv en bil, så det er jeg ikke så meget inde i, men jeg kunne da forestille mig, at man så måske kunne indføre et krav om netop besiddelse af gyldigt kørekort, før man kunne købe en bil? Og at fratagelse af kørekortet også medførte tvangssalg af bilen?
Selvfølgelig ville det næppe have nogen indflydelse på dem, der stjæler eller låner andres biler, det ved jeg godt, men det kunne da sætte en stopper for de mennesker, der har bilen stående i garagen efter fratagelsen af kørekortet og derved bliver fristet til at benytte den? Dem er der jo en del af. Samtidig kunne det måske være et økonomisk (og derved mere tungtvejende) incitament til ikke at overtræde loven og risikere at miste den ofte dyrt indkøbte bil.
Man kunne måske også indføre den begrænsning, at køberen skal tjekkes hos politiet for trafikrelaterede overtrædelser, nøjagtig lige som forbrugere i dag tjekkes i RKI, før de kan få et lån m.m. Dårlige bilister kan så ikke få grønt lys til at købe, hvis de har for mange overtrædelser. Eller skal betale et specielt risikotillæg oveni prisen, så bilen bliver meget dyrere. Pengene fra de tillæg kunne evt. gå til en pulje, øremærket til ofrene for biluheld.
Hmm, måske er det bare utopi, men hvis man ikke kan ramme dem på deres moral, så kunne man da prøve på deres pengepung?
I øvrigt har du da fuldstændig ret, et sådan lovforslag, hvis det skulle gennemføres, skulle så gælde både mænd og kvinder, både for at overholde grundloven og så fordi der sandelig også findes dårlige kvindelige bilister (dog i et langt mindre antal). ;O)
Mvh. Deci
tilføjet af

Hvor strenge straffe skulle der så til?

Hej Karina
Vi er da fuldt ud enige. ;O) Håber du har læst indlægget TIL ALLE, så du ved, at jeg ikke er ude på at fremsætte et uholdbart og generaliserende lovforslag.
Mange skal selvklart ikke straffes for manglende moral hos nogle få, og jeg synes da, det er alletiders, at I holder hinanden i skak når det gælder dårlig kørsel. Hatten af for det princip. ;O) Det er vel også det Tiny mener, når han skriver, at mange unge i dag er meget mere bevidste om ansvaret, både for sig selv og for hinanden.
Der er så bare lige de der få stykker, der ødelægger det for andre, og måske er en af løsningerne en skærpelse af strafferammen. Så er det jeg godt lige vil høre dig, hvor meget skulle det skærpes? Altså set ud fra dine øjne og gerne også dine kammeraters? Hvor stor straf skal der til, før det får folk til at tænke sig om?
Mvh. Deci
tilføjet af

svar

Jeg har ikke interesse i at gøre mig eller andre under 25 til bøller ved disse indlæg, - men nærmere at udganspunkt i min daglige rute på arbejde. Der er lige så mange "ældre" (30+) herre, som kører "offensivt", og kvinder for den sags skyld. Lastbiler som kører for stærkt, billister med anhænger osv. Omend det er ingen undskyldning for at køre for stærkt, så bla. derfor jeg ikke har nogle skrubler.
At yngre billister har en hvis procentdel større chance for at være involveret i en ulykke, det er en kendsgerning og naturligt, efter som der er manglende erfaring. Deraf højre forsikringspræmie. Hvad mere kan forlange, andet er jo at ligge bånd på uskyldige eller dem (mig selv inkl. syntes jeg selv) eftertænksomt bryder færdselsregler, - som du selv sagde tænker på bremseafstand ved øget hastighed, afvise ved vognebaneskift, kigge længere frem i trafikken (for at se om det nu kan betale sig, eller andre kører ueftænksomt og kan opdage en farlig situation og derved være på forkant), eller noget så simpelt at kigge sig over skulderen ved overhaling og svingning, - det er der ikke mange der gør, ung som gammel.
Jeg tror de fleste har været ude i situationer, hvor det har chance for uheld som de selv har været årsag til, incl jeg. Men det må man jo lære af, ved at være opmærksom på det en anden gang og ikke tænke går det godt første gang, gør det også efterfølgende.
Men der sker jo også uheld selvom folk kører efter loven, i "teroien" er det jo et spørgsmål om tid, om at være det forkerte sted på det forkete tidspunkt, - dyr som krydser vejen osv. Selvfølgelig hvis man kommer blæsende med 200, er der ikke meget at gøre, specielt ikke i biler med styrre egenskaber ved disse hastigheder, men nu er det de færreste som har sådanne biler, desvære.
Jeg har ingen interesse i at "flashe" min bil ved at kører "stærkt", den er ikke synderlig hurtig 0 - 100 9 sekunder er den vist opgivet til, plus 110 kilo og hvad man ellers har af lort ligge og flyde, sommerfælge der tunge, så er den endnu langsommere. Med standard alufælge går den måske 195 - 200 på toppen.
Den er skilder sig ikke ud, den er standard sænket og standard spoil, standard skørter og skærmforøger. "Oprindeligt" er det en lille konebil.
Jeg dyrker heller ikke "streetrace", som regel er det nogle tamme æsker folk alligevel har, det er til tider ikke styr på folk, så det er farlig for tilskuerne. Jeg mener heller ikke at de offentlige bare skal ligge en bane til, bygge og betale. Derimod skulle man støtte op omkring de arangementer, som der er rundt omkring, og som nogle forsøger at starte op, istedet for at være på tværs, for så bliver folk, som vil køre om kap på gaderne, som de er i forvejen.
Hvad angår tendenser, så tror jeg det tager af, for dem som bare jorde derudaf. Men man ser ofte at mænd 30-35+ (ikke at det er de samme, som bare masser på), har en anden bil end en konens stationcar, hvor der er plads til ungerne, hehe. De har en de have det sjovt i, som ligger godt på vejen, kan give den lidt gas på de små veje. Det kunne være en gti, afen eller anden slags. Så for dem det ligger til at køre frisk, så går det nok aldrig i sig selv. Så ja, det forbliver nok en del del af ens personlighed, hehe.
tilføjet af

Jeg har aldrig kørt for stærkt...

...det kan jeg sige med hånden på hjertet - for jeg har ikke kørekort. ;O) Om det så også diskvalificerer mig til at bedømme fartsyndernes moral, det ved jeg ikke?
Men som skrevet i indlægget TIL ALLE, så er det jo heller ikke min holdning, at alle skulle nægtes kørekort alene grundet kønnet og alderen.
Jeg føler bare, det er blevet et kæmpeproblem - eller igen skyldes det "bare", at vi har haft så mange uheld på det sidste, at det fylder hjertet lidt for meget.
Der var et bilsammenstød på Køge Station for mindre end 14 dage siden. Tre biler stødte sammen, lige der hvor busserne har deres udkørselsbane, så det stoppede effektivt trafikken en tid. Det, jeg bed mest mærke i, var faktisk, at udover de tre bilister ikke på noget tidspunkt tænkte på at få kørt/skubbet bilerne få meter frem til stationsparkeringen, så trafikken kunne komme videre, mens de ordnede papirerne, så var der også adskillige andre bilister, der agressivt prøvede at mase sig forbi de holdende biler, om det så betød en risiko for at ridse begge biler. Selvfølgelig var der også hjælpsomme folk i pøblen, der hurtigt opstod, men egoismen stortrivedes den dag.
Jeg skal frem...jeg skal først til...jeg har ikke tid at vente...jeg kører sgu ikke så råddent som de andre, så det er noget andet med mig...hmm, er det udviklingen og den stressede hverdag, der "nøder" os til at ignorere hensynet til andre og sætte vore egne behov højest? For jeg mener altså ikke, at det var så slemt for nogle år tilbage? Eller også ønsker jeg bare at huske det sådan. ;O)
Men hvad skal der så til for at ændre den holdning? Hårdere straffe? Eller hvad?
Mvh. Deci
tilføjet af

Re: Svar

Tak for svaret, Bodega, det gav da lidt at tænke over. ;O) Jeg vender tilbage på et senere tidspunkt, når jeg får tid foran skærmen igen.
Hav en god aften.
Mvh. Deci
tilføjet af

strengere straffe

Personligt vil jeg mene at folk der overskrider fartgrænsen (alvorligt, ræs på gaderne osv), bør op til ny køreprøve, samt ha en ordentlig røvfuld af en bøde.
Det at man skal til ny køreprøve, er måske i sig selv så ydmygende for unge Brian, at han automatisk undgår det..
/Karina
tilføjet af

*smil*

Kanon joke=)
tilføjet af

Til Bodega...

Hej igen ;o)
Det jeg bider mest mærke i, i dit svar, er din benævnelse FRISK kørsel. Jeg kan sagtens sætte mig ind i den fristelse, det kan være at trykke speederen i bund på en strækning, og så bare mærke hk'erne arbejde under sig. Trods alt må der være noget berusende i at have så meget magt over noget og rykke så hurtigt. Men hvor går grænsen, hvornår er man rykket fra frisk til uansvarligt? Hvornår er man sikker på, at man kan styre situationen? Ved man som fører selv, hvornår den grænse er overskredet?
Som du nævner, har mange uerfarne førere netop større chance for at komme ud for ulykker, så burde de ikke være ekstra bevidste om deres mangel på erfaring og vente nogle år, før de levede deres fantasier om fart ud? Eller i det mindste vælge nogle områder (at øve sig på), hvor de ved, ingen kan komme til skade ud over dem selv? Og siger det, at de alligevel tilskriver dem selv bedre evner, end de har, ikke en hel del om deres såkaldte modenhed og selvindsigt?
Der var engang en, der stillede et forslag (kan altså ikke huske hvem), der simpelthen gik ud på, at alle nye førere i de første 5 år skulle op til en årlig køreprøve for at beholde deres kørekort. Tanken var vist at holde lidt styr på, hvordan deres køreevner udviklede sig (for nogle bliver faktisk dårligere til at køre, efterhånden som uvanerne sætter sig fast). Men idéen var så også, at evt. overtrædelser af færdselsloven i løbet af året skulle tælle med, således at for mange overtrædelser, specielt fartovertrædelser, ganske simpelt betød, man automatisk ikke bestod prøven, fordi de efter et vist punkt skulle tælle som fejl på forhånd. Så kun dem, der havde kørt ordentlig året i gennem og også kunne bestå prøven, fik fornyet retten til kørekortet.
Jeg finder egentlig ideén ganske tiltalende, for det kunne sgu fange mange syndere undervejs og holde endnu flere i ave resten af tiden. Hvis argumentet flg. er, at ulykken kun skyldtes deres manglende erfaring og ikke, at de reelt havde kørt ulovligt, så kan det selvfølgelig ramme lidt hårdt, men alle de andre, som dødskøreren på Frederikssundsvej, ville efter den model aldrig have siddet bag rattet (i hvert fald ikke med et lovligt kørekort - og har de først overskredet DEN grænse, så er vi jo henne i overlagt iflg. min mening).
Du nævner mere støtte til arrangementer, der kan tillade fart"djævle" at få afløb for deres fantasier, og der synes jeg faktisk, du har fat i noget af det rigtige. For man skal jo også nogle gange ud i overdrevet for rigtigt at teste evnerne. Een ting er at vide teoretisk (næsten uanset emnet), hvordan man skal gøre, men det er ofte først i selve situationen, at det tillærte står distancen. Så selv om du ikke mener, at det offentlige burde lægge penge til sådanne baner, så vil jeg da klart mene, at pengene er meget bedre givet ud til det formål, altså forebyggelse frem for at helbredelse.
Jeg er heller ikke interesseret i at lægge alle under 25 for had, det er jo slet ikke det, det i sidste ende drejer sig om. Det drejer sig om at indse, at hvis der er et problem med hasarderet kørsel, så må man altså arbejde på at løse det problem med ALLE tænkelige midler og uden skelen til pengepungen. Nogle midler vil måske virke, mens andre ikke vil stå distancen, men det vides jo ikke, før det er prøvet, vel?
Og måske, bare måske, kan debatten, det rejser undervejs, få folk - uanset alder - til at vise lidt mere ansvarlighed og respekt for andres liv. Om så kun det opnås, så er vi vel egentlig nået ret langt?
Mvh. Deci
tilføjet af

Statistik

Påstanden er sandsynligvis grebet ud af luften, men alligevel:
Hvis man forestillede sig at alle ulykker havde to parter ( A og B ) med enten en mandlig eller kvindelig fører ( M eller K ), kan der være fire udfalds-muligheder, nemlig:
................A.... B
Ulykke 1: M .... M (2 mandlige chauffører)
Ulykke 2: M .... K (1 mand og 1 kvinde)
Ulykke 3: K .... M (1 kvinde og en mand)
Ulykke 4: K .... K (2 kvinder)
Det ses altså at man rent statistisk skulle forvente at kvinder var indblandet i 75 % af ulykkerne.
At det så kun er 60 % (iflg vrøvlehovedet "Mandehørm") må jo skyldes at kvinder rent faktisk er bedre bilister end mænd.
tilføjet af

Så skal mænd u. 25 køres rundt

af deres kærester eller kvindelige bekendte. Det vil måske være lidt ekstremt.
tilføjet af

jyde med sidevogn

O mojn doh!
Wi molboh a' ka' la' pu' ha po dein fohtovf - ja ta' min jalla-Bimmer nu hvis a' det pass maj!
inchallah !! BMW er allah !!!
tilføjet af

Ulogisk

Der er sku da noget der hedder offentlig transport....
tilføjet af

INTET KØREKORT TIL MÆND UNDER 25

En STOR del af bilulykkerne sker i henhold til statistikkerne pga. unge mandlige billister UNDER 25. Unge brushoveder som ikke har fattet en skid af det ansvar, der følger med kørekortet og som tror, at de regerer vejene, når de sidder der hanegale bag rattet og lader fart, vovemod(??????) og drengerøvstendenser overtage simpel hjerneaktivitet.
I morges kørte ENDNU en ung "mand" i havnen under et kapløb på kajen i Aabenraa. Ingen kom til skade DENNEGANG (2 år siden nu at to unge druknede under et (for)løb magen til) men politi og redningsfolk måtte bruge kostbar tid og ressourcer på forgæves at prøve at finde en DUMdristig og tankeløs idiot, som såmænd da bare var svømmet i land og vadet hjem uden at give nogen besked om han var i live? Hvor tanketom har man lov at være?????
Er der ikke snart nok beviser for at MÆND UNDER 25 IKKE BURDE HAVE LOV AT FÅ KØREKORT???? Eller at de som det mindste skulle aflægge en psykologisk test for at bevise bare en smule modenhed og fornuft?????
Det er fandme på tide at vores lalleglade og blinde levebrødspolitikere får øjnene op for realiteterne.....

Skulle loven så kun gælde 25årige mænd, eller er 25årige kvinder inkluderet?
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.