17tilføjet af

Hej kosmos

Jeg er blevet præsenteret for en teori, jeg ikke kan få ud af hovedet igen.
Som teologi studerende er du nok den der med størst sikkerhed kan af eller bekræfte den.
Jeg ved ikke helt hvordan jeg skal udtrykke den, så det bliver nok lidt rodet:
Den går ud på at ved kirkemødet i år 325 skete der lidt mere end hvad der normalt bliver taget op.
Deltagerne var stærkt påvirket af at få en enig kirke, og de var også meget påvirket af datidens skik og brug og synspunkter.
Teorien går så ud på at udover vedtagelsen af visse trosspørgsmål, blev der også foretaget nogle ændringer i de oprindelige skrifter, så der ikke blev nævnt noget der kunne rokke ved folks overbevisning om den "rette magtbalance".
Kan det virkelig være rigtigt?
Inde på det teologiske fakultet har jeg fundet en lille notits der antyder at det godt kunne være sket:
"Deltagerne i kirkemøderne udtrykte sig i tidstypiske tanke- og talemønstre. Samtidig har disse symboler været igangsættende for udformningen af den kristne teologi. Med andre ord, den kristne kirkes forsøg på at fastlægge, hvad der er sand kristendom, stod i nær forbindelse med datidens intellektuelle strømninger, men de påvirkede også eftertidens tankemønstre i forhold til både teologien og det intellektuelle liv i bred almindelighed."
http://www.teol.ku.dk/formidling/teologi_derfor/
jeg ville være glad hvis du kunne hjælpe mig lidt på vej. 🙂
jagged
tilføjet af

Hvis kosmos er teologistuderende

er jeg dronningen af Saba!
stud.theol er teologistuderende - gætter jeg da på... Kosmos er en ældre herre som tilhører den kristne højrefløj. Dog ikke den klassiske højrefløj. Det ville ikke undre mig, hvis kosmos tidligere har været jøde.
tilføjet af

Hvis jeg må svare

Koncilet var kulminationen på en magtkamp der havde kørt i mere end 100 år. Hovedspillerne var dem der udformede teksten (som var vinderne) - "taberne" var arianerne (med synspunkter vedrørende Gud der mindede meget om JV's), gnostikerne (som mindede en del om mange nutidige kristne på den måde, at de havde et had til kroppen og så ånden som det egentlige), samt sabbellianisterne (som ikke troede på at der kun er en Gud som dog er tre personer - de mente i stedet, at de tre forskellige personer i treenigheden ikke i virkeligheden er tre personer; et synspunkt som kosmos her på debatten advokerer).
Der blev ikke skrevet om på teksterne, men med beslutningen angående Guds natur lå det i luften, at nogle skrifter ikke kunne være rigtigt kristne, fordi de ikke støttede treenighedslæren. Den endelige afgørelse omkring, hvilke bøger der var kristne kom dog først 70 år senere, ved et nyt koncil.
tilføjet af

Jamen tak

Jo, du må da hellere end gerne svare.
Men er det nu helt sikkert.
De ældste bevarede skrifter stammer netop fra 300 årstallet efter kristus, mens man "kun" har nogle papyrysfragmenter fra ca. år 100 e.k.
Findes der nogle tekster der er gamle nok til at krybe udenom kirkemødet i år 325?
det håber jeg faktisk der gør, ellers er vi da helt på herrens mark. (undskyld udtrykket)
jagged
tilføjet af

Hej jagged og undskyld.

Hej jagged,
Du må meget undskylde dersom jeg på sæt og vis er uenig med again. Det der sker når jeg debattere noget med again offentligt er, at again taler udefra og ind i Kristendommen medens jeg taler inde fra Kristendommen og ud.
Jeg vil gerne ”bevise” dette synspunkt. again skriver: ” ….. gnostikerne (som mindede en del om mange nutidige kristne på den måde, at de havde et had til kroppen og så ånden som det egentlige)”.
Citat af again slut.
Kommentar:
1) ”….de nutidige Kristne har et had til kroppen”?
------------------
Har de det? det vidste jeg så ikke. Jeg mener, at ”….nutidens Kristne” lever fuldt op til alle forventninger til Kroppen i og med følgende af skriftens ord 1. Korinterbrev kap. 6:
” …. synd, som et menneske begår, er uden for legemet, men den, der lever utugtigt, synder mod sit eget legeme. v19 Eller ved I ikke, at jeres legeme er et tempel for Helligånden, som er i jer, og som I har fra Gud? I tilhører ikke jer selv, v20 for I blev købt dyrt. Ær derfor Gud med jeres legeme”!
Citat fra Bibelen slut.
Jeg ved ikke om jeg behøver at kommentere dette punkt med legemet yderligere?
------------------------------------------
Så er der denne her:
2) ” ……. sabbellianisterne (som ikke troede på at der kun er en Gud, som dog er tre personer - de mente i stedet, at de tre forskellige personer i treenigheden ikke i virkeligheden er tre personer; et synspunkt som kosmos her på debatten advokerer).”
Citat af again slut.
--------------------
Kommentar:
Jeg kender ikke til ”sabbelianisterne” ”som ikke tror på, at der kun er en Gud, som er 3 personer”, men iflg. again tror, at ”de 3 personer i treenigheden ikke er 3 personer, men altså åbenbart tror de, at Gud kun er én, den ”eneste ene”.
Jeg vil så sige til den definition at igen, det er again der udefra tilføre Kristendommen noget medens mit synspunkt som again referere til, er indefra Bibelen, altså indefra Kristendommen og ud.
Jeg vil gerne ”bevise” denne påstand. Jeg vil først henvise til Kabbalah; Kabbalistic understanding of God, for at sige dette kort; ” God Himself, who is ultimately unknowable”.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kabbalah#Kabbalistic_understanding_of_God
-------------------------------------
Dit oprindelige spørgsmål jagged er næsten ved at drukne i informationer, men jeg vil lige citere dig:
”Den går ud på at ved kirkemødet i år 325 skete der lidt mere end hvad der normalt bliver taget op.
Deltagerne var stærkt påvirket af at få en enig kirke, og de var også meget påvirket af datidens skik og brug og synspunkter.
Teorien går så ud på at udover vedtagelsen af visse trosspørgsmål, blev der også foretaget nogle ændringer i de oprindelige skrifter, så der ikke blev nævnt noget der kunne rokke ved folks overbevisning om den "rette magtbalance".
Kan det virkelig være rigtigt?
Citat af jagged slut.
------------------------------
Svar: altså, ” …. ved kirkemødet i år 325 …” Ja, her vil jeg så lige henvise til again svar til dig. Han skriver noget jeg godt kan bruge.
Jeg citere again:
” ………… med beslutningen angående Guds natur lå det i luften, at nogle skrifter ikke kunne være rigtigt kristne, fordi de ikke støttede treenighedslæren. Den endelige afgørelse omkring, hvilke bøger der var kristne kom dog først 70 år senere, ved et nyt koncil.
Citat af again slut.
--------------------------------------
Kommentar:
”……år 70 e.Kr. ”? hm, hm, nu var det så lige 325 e.Kr. der var temaet her, så jeg vil forsøge at svare dig ud fra det.
Nu vil jeg så citere fra Kirkemødet i 325 i Nikæa, Bitynien eller hvad vi normalt betegner Anatolien.
”Afslutningen på debatten skete, da den nikænske trosbekendelse blev vedtaget. Specielt vigtig i denne sammenhæng er formuleringen: af samme væsen som Faderen; i beskrivelsen af Jesus Kristus. Dette er klart rettet mod arianerne, som afviste doktrinen om treenigheden. Også formuleringen: født, ikke skabt; igen om Jesus Kristus, er vigtig; den imødegår arianernes doktrin om, at Jesus var et menneske skabt af Gud, og ikke en del af Gud som de ortodokse hævdede”.
Citat slut.
Kommentar:
Det er efter min bedste overbevisning en filosofisk teologi der faktisk ikke modsiger Arianisterne, men faktisk siger det samme blot med et andet ordvalg, som faktisk summer de 2 synspunkter op. Det vil jeg godt forklare.
Arianerne mente ikke, at Jesus var af samme væsen som Faderen, men i den Nikæanske trosbekendelse forklares netop Jesu, som værende af samme væsen, som Faderen, i beskrivelsen af Jesus Kristus.
Det mener jeg er korrekt fordi, vi taler om Guds inkarnation og ”sand Gud og sand Menneske”. Altså begge synspunkter samlet i en trosformulering begge (efter min mening) godt kan leve med.
Den anden ting man vedtog var, at ” …. imødegår arianernes doktrin om, at Jesus var et menneske skabt af Gud, og ikke en del af Gud som de ortodokse hævdede”.
Kommentar:
Jeg mener man vedtog det helt rigtige. Skal man tilbede Jesus og betegne Jesus som Gud og Guds inkarnation i mennesket Jesus og bruge ”flosklen” Sand Gud og Sand Menneske”, er det en korrekt måde at udtrykke den lære på.
Jeg mener ikke det på nogen måde kollidere med hverken Kabbalisterne, Bibelens egen måde at udtrykke Guds ”væsen” og Arianerne burde måske have accepteret det, men kunne så ikke.
Hør Israel: HERREN (JHVH) vor Gud er én”.
Den eneste begrundelse på, at man kan tilbede Jesus og alligevel tilbede Gud og ikke dele Gud op i flere og ikke have andre Guder end én er, at Gud inkarnerede sig, åbenbarede sig og viste sig som, et menneske.
Derfor også udtrykket i Johannes Evangeliet kap. 1, og Ordet var Gud.
Et menneske født, men Gud var i sin ånd i Jesus. Her er altså tale om et menneske der både er født menneske, men som samtidig er Gud i sin Ånd.
Hvor svært kan det være.
------------------------------
Du nævner:
”De ældste bevarede skrifter stammer netop fra 300 årstallet efter kristus, mens man "kun" har nogle papyrysfragmenter fra ca. år 100 e.k.
Findes der nogle tekster der er gamle nok til at krybe udenom kirkemødet i år 325? det håber jeg faktisk der gør, ellers er vi da helt på herrens mark. (undskyld udtrykket).
Citat af jagged slut.
Kommentar:
Ja, der findes mange.
Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

mere undskyld

Her vil du kunne læse de fleste af den første Kristne tidsalders tankesæt i det første (96. e. Kr.) til 3. årh. e. Kr. :
http://www.iclnet.org/pub/resources/christian-history.html
Kosmos
tilføjet af

Tak kosmos

Ingen grund til at undskylde, jo flere sider man ser en sag fra jo bedre.
Både dig og again er trods alt enige om at der ikke kan være ændret synderligt på de ny testamentlige skrifter. Det er godt at vide.
jagged
tilføjet af

Formidabelt

det var LIGE sådan noget jeg ledte efter men ikke kunne finde.
Tak tak tak 🙂🙂🙂
jagged
tilføjet af

et godt synspunkt, jagged.

Hej jagged,
Du har helt ret i dit synspunkt. Jo flere vi er enige om tingene jo bedre er det for forståelsen. Uenighed fremmer lysten til at undersøge hvorledes det forholder sig efterfølgende den frihed der følger at vide, at ”tingene” hænger sammen i en større helhed.
Her er så lidt yderligere information til ”tiden fremover”.
Septuaginta er den ældste oversættelse af Det Gamle Testamente fra hebraisk til græsk. Oversættelsen af de enkelte bøger - inklusive apokryferne - er sket fra ca. 250-130 f.v.t.
Ifølge legenden deltog 6 lærde fra hver af Israels 12 stammer - ialt 72 ("Septuaginta" betyder 70 på latin). De lavede hver sin oversættelse, og da de var færdige, viste det sig, at alle 72 oversættelser var fuldstændigt ens.
It is the oldest of several ancient translations of the Hebrew Bible into Greek, lingua franca of the eastern Mediterranean Basin from the time of Alexander the Great (356-323 BC).
Hvis du checker dette link kan du endda drage dine egne sammenligninger med de eneste i hele verden tilgælgelige dokumenter der altså rækker flere hundrede år ind i tiden før Jesus Kristus og altså før ”de første Kristne” og før Kirkefædrene.
http://en.wikipedia.org/wiki/Septuagint
Du kan her også stifte bekendtskab til Essæerne og deres skrifter kaldet Dødehavsrullerne. Man mener, at disse mange skrifter iblandt også indeholder dele fra det store jødiske Bibliotek i Jerusalem.

Septuaginta online http://www.ecmarsh.com/lxx/
Venlig hilsen
Kosmos
tilføjet af

Ja, det har vi da

tilføjet af

Det er et rigtig godt link

Letforståeligt og alligevel meget velfunderet.
Du skal iøvrigt vide at jeg tit "låner" lidt fra dine indlæg når jeg skal bevise eller modbevise noget over for en JVer.
Dine argumenter er svære at tilbagevise, og du har været en af de allerstørste støtter da jeg skulle vride mig ud af JVs greb.
Du har bare aldrig fået det at vide, så det er vist på tide. 🙂[f]🙂
jagged
tilføjet af

Tak

Det er dejligt at høre, at du har fået vredet dig fri. Og lån bare løs - det er derfor jeg skriver indlæggene. Jeg nærer da ingen illusioner om, at debattens JV'ere lader sig overbevise af rationelle argumenter, men dem der er i periferien af JV kan påvirkes.
tilføjet af

Hvis du skulle få lyst til at dyrke bl.a. Bodmer 066

... det er faktisk muligt selv at finde ud af hvad der står i en del af de gamle Papyrus:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2091113#2091113
Ovenstående skåret ud i pap - Håber jeg:
http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=217&posting=2093916#2093916
mange hilsner
jalmar
tilføjet af

............. P.s.. .......... Du ville måske også finde dette

´
... interessant:
http://www.sanktandreasbibliotek.dk/fileadmin/pdf/patrol_komp.pdf
Det er et meget kort fortælling om de første Kristnes forhold til de skrifter de
havde adgang til, og man kan fornemme hvordan Treenigheds-tanken får sin spæde start.
jalmar
tilføjet af

Jeg har lige skimmet det igennem

Det ser rigtig interessant ud.
Det vil jeg helt sikkert se nærmere på.
Tak skal du have, jeg har ellers surfet på nettet for at finde noget i den retning, men jeg har nok ledt de forkerte steder.
🙂 [s] 🙂
jagged
tilføjet af

Jeg ville være glad, hvis du meldte tilbage når du

´
... har fået "boret" dig ned i det - kunne jo være du kunne give mig nogle tips, for jo flere der virkelig får tjekket de ældste skrifter op, jo stærkere er modsvaret til JV.
Men håber alligevel at du bliver mindre grebet af det end jeg, når jeg først (igen) går
i gang med at undersøge skrifterne, påstår min kone det er nemmere at tale med køleskabet 😖😉,
indrømmet så går der også pludselig en del timer, for ikke at sige en hel dag samt en del af næste. 🙂
jalmar
tilføjet af

Ská nok

😉
tilføjet af

jeg ville nok..

Som teologistuderende (og yup, jeg er teologistuderende 😉)
skaffe nogle bøger af nogle teologiske professorer om emnet..
lidt hjælp kunne være:
- Dr. Emeritus Martin S. Lausten "Kirkehistorie: Grundtræk af vestens kirkehistorie)
- Hal Koch: Fra Aposteltid til atomtid (kirkehistorisk lærebog, eminent hvis jeg selv skal sige det)

evt. www.bethesdas.dk
og jeg vil da give mit hjernespind til dig, også.
"Teorien går så ud på at udover vedtagelsen af visse trosspørgsmål, blev der også foretaget nogle ændringer i de oprindelige skrifter, så der ikke blev nævnt noget der kunne rokke ved folks overbevisning om den "rette magtbalance"." - Citat slut
Se, nu kommer det an på hvilken form for manipulation du tænker på 😉
Hvis du tænker på skriftlige rettelser i De kanonisketekster, så ja (se Bogen om Bibelen, af Mogens og Lisbeth Kjær Müller). Kan ikke huske det præcist, men jeg mener bl.a. at Johannesevangeliets 21'ende kapitel er en senere tilføjelse.
Hvis du vil se manipulation a la carte så værsgo: Se lidt på forskellen i rækkefølgerne på GT's skrifter i hhv. Biblia Hebraica, Katolikkernes, Septuaginta, den dansk aut. fra 1992.
(har et skema som præsenterer forskellene imellem div. skrifter og denne kan jeg scanne ind og sende, hvis det skal være).
og ydermere:
Se lige på begreberne Apokryf og Kanonisk.. man har, løbende, valgt hvilke skrifter, som udgjorte kanon (rettesnor), og dette er MEGET bevidst. De apokryfe NT-tekster giver et alternativt billede af visse ting. Ligeledes er der GT-apokryfer (dog indeholdt i den nyeste bibel fra 1998 (så vidt jeg husker) hvor der bl.a. er tilføjelser til Daniels bog)
så om bibelen er manipuleret? svaret er Ja.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.