35tilføjet af

Glemte min købte vare i Fona - nægter udlevering

Jeg glemte min købte vare i Fona, da jeg forlod butikken. Da jeg kom tilbage lidt senere, lå varen hvor jeg regnede med at den lå.
For en god ordens skyld og med bon i hånden sagde jeg det til ekspedienten. Han kunne se på sit lager, at han havde to tilbage og der var kun to i butikken - derfor nægtede han at udlevere. Der er ingen videoovervågning af butikken.
Kan jeg kræve min ret?
tilføjet af

Hmm..

tag dig en snak med butikschefen ham/hende som har det sidste ord. Men hvis deres lagerbeholdning er forkert optalt så har du et problem. Håber virkelig ikke at ekspedienten har nappet varen for at snyde dig - kan det tænkes at en anden i køen har nappet varen, fordi denne opdagede du ikke tog den med?
tilføjet af

varernummer

Jamen hvis du har bon'en????? Hvad med den person der solgte dig vareren, kan han/hun ikke huske dig?? Når de sælger en varer så scanner de jo også vareren så der må da være et produktionsnr. der viser den er solgt!! Lyder tåbeligt at du får modstand men ok så ved man jo nok også hvor man ikke handler en anden gang!! Held og lykke
tilføjet af

frækt

hvor mange penge købte du for?
tilføjet af

Hvis du har kviteringen

Så har han bare at slippe varene, og det kan kun gå forlangsomt.
Venlig Hilsen Poul Jørgensen
tilføjet af

hvordan kan du glemme

jeg fatter ikke hvordan du kan glemme din var, den har åbenbart ikke betydet meget for dig så
tilføjet af

Jeg ved ikke hva loven siger

Men den i mine øjene er det en svær fætter. Prøv lige at sætte dig bag disken
Og en kunde kommer tilbage i Feks i " ond tro " og sige han/hun har glemt sin vare så er det vel et spørsmål om man har tilid at kunden tale sandt .
Hvad nu hvis en kunde vitterlig har købt en vare og have glem den. og anden person ser det, og snupper den og kunden kommer tilbage ½ timer sener og kunden forlangte varen ville du så det.
tilføjet af

jeg tog din vare da du glemte den i butikken

jeg handler nemlig aldrig i Fona, superbeast og Merlin, da det er samme firmaer, og de ved ikke hvad kundeservice er, og de lover aldrig noget, medmindre det er skrevet i en aftale med mindst 2 underskrifter og kassebonnen, men jeg stjæler meget i de nævnte butikker, fordi de ikke har styr på noget som helst.
sidste år stjal jeg et dyrt video camera, og dagen efter kom jeg og bad om boksen og brugsanvisningen, jeg fortalte dem at jeg boede meget langt fra forretningen, og for sent fandt jeg ud af at jeg ikke havde fået boksen og brugsanvisningen med.
lidt lir og flirt var nok til at ekspedienten troede på min forklaring.
tilføjet af

FONA...

FONA har en utroligt dårlig sag. Hvis du har glemt varen...må de jo se på deres videovervågning...om det evetntuelt giver noget. En ordentlig butik udlverer da en ny vare hvis sådant sker.
Deres gamle slogan FONA...flink flinkere holder vist ikke en meter vand...
tilføjet af

Lede karl

Hvis det passer, at du narrer forretninger til at udlevere...så er du en led karl der skulle sættes i fængsel på vand og brød..jeg håber der er nogen der ødelægger alt for dig.
tilføjet af

Ja, den varer udleverer man da

Det er straks en anden sag, hvis jeg troede at kunden HAVDE husket varen, men bare kommer tilbage med en kvittering og siger han har glemt den. Hvis det var min mistanke, ville jeg nok være lidt henholdende med at give ham en mere.
Det handler om mistænkeliggørelse af kunden. Juridisk ved jeg ikke hvordan den stiller sig, men var det min butik ville jeg ikke risikere at jeg tog fejl, så varen ville blive udleveret, på trods af mistanken
tilføjet af

hvordan?

Jeg kan godt forstå at fona ikke bare udlevere en vare fordi du står med en bon og siger at du ikke har fået den med dig.
MEN jeg kan ikke forstå det du siger med at butikken ikke har nogen videoovervågning, ALLE butikker har videoovervågning. Derfor vil jeg mene at du skulle kontakte forretningschefen, da det tit kun er denne som kan se dette.
tilføjet af

Fona, SuperBest og Merlin

har INTET med hinanden at gøre. Fone hører til under F Group, en fusion mellem Fona og Fredgaard. Iøvrigt er de et overvejende familieejet firma.....De har intet med hinanden at gøre
tilføjet af

Princip

Det drejer sig "kun" om et par pc højtalere til 129 kr. Men det er et princip
tilføjet af

Ingen videoovervågning

Jeg glemte varen et stykke inde i butikken. Ingen videoovervågning af slev butikken kun indgang. Derudover står der ikke serienummer på min bon, så man kan ikke verificere den vej. Det er mit ord mod deres.
Jeg burde ikke have været så flink. Bsare taget min vare. Jeg stillede den ved en fotomaskine, da jeg skulle omorganisere mine poser.
Har skrevet til Fona's hovedkontor - de skriver at der ikke er noget at gøre
Det drejer sig om Fona på Østerbrogade ved søerne
tilføjet af

Din vare

må da enten være pakket ind eller i en pose. Så kan det vel ikke være så svært at fortælle ekpedienten. Når du lige er gået ud af butikken kan du vel også huske hvem der ekspederede dig.
Det er en mærkelig historie.
tilføjet af

Nægter udlevering

Købeloven bestemmer at et køb er en aftale mellem to parter.
Hvis du har betalt for en vare, har du krav på den. Det øjeblik du tager varen op fra disken, er sælgers del af aftalen opfyldt. Hvis du har taget den og lægger den igen, er det dig der ejer varen, og evt, dig den er stjålet fra.
Hvis du ikke har taget varen op fra disken er handlen ikke gennemført, og du har krav på varen.
Problemet er så for dig at bevise, du ikke har fået varen.
tilføjet af

der stod jo

lige der ingen video overvågning var 😖
tilføjet af

NEJ

Det er brandærgeligt, men det er dig selv der desværre glemte varen, fona har retten på deres side når de kigger i beholdningen. Der er ik meget du kan gøre når der ik er video overvågning, mm du kan bevise du ikke havde varen med ud af butikken, ellers kan den jo udnyttes af tricktyve, ved at de køber en vare forlader den afleverer til en kammerat går tilbage og påstår de har glemt den(siger ikke du snyder eller noget) men tror ikke der er noget man kan gøre udover at huske sine ting 😖
tilføjet af

ej come on

hvis h'n er gået uden varen er det jo ikke ekspedientens skyld, lyder heller ik som om den er glemt i kassen. Man kan da ikke holde styr på kundernes købte varer, i princippet kunne man jo købe en vare lægge den i bilen og så gå tilbage og sige man glemte varen, hvordan ved ekspedienten om man har rent mel i posen.
den bliver da svær at bevise det er glemmeren som ikke varen med ud.
Så må man da lære at huske sine ting
tilføjet af

ville jeg dælme da ikke

Der er tricktyve og svindlere, og ville da ikke indbyde til flere numre, så var der mistanke ville jeg ik udlevere, det må da også være kundens ansvar at huske sine varer, og ikke lægge dem fra sig
tilføjet af

kan da godt

forstå fona, de har tjekket deres beholdning, og de kan da intet gøre, du må da bare lære at huske dine ting, kan slet ikke se det kan være fonas skyld, synes heller ikke der er nogen formor for dårlig service, man må selv være ansvarlig for sine ting
tilføjet af

Ih de VAR så flinke, hos Fona

Det var de også hos Fredgaard, men hos Fona skal vi tilbage til 70-erne. Efter den tid fik det stille og roligt ende. Ligeså hos Fredgaard var de flinke og servicen var i orden hvis man havde købt noget der ikke virkede, men da de blev spist af Fona var det slut med det.
tilføjet af

Købeloven siger:

"Bekendtgørelse af lov om køb:
Om faren (risikoen) for salgsgenstanden
§ 17. Sælgeren bærer faren for salgsgenstandens hændelige undergang eller forringelse, indtil levering har fundet sted (jf. §§ 9-11)."
Og så vidt jeg har forstået så har leveringen fundet sted da du glemmer dine højtalere, så alt den snak om at "kræve din ret" er jo for ånsvagt for du har ikk ret til noget som helst.
Kilde: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=1419
tilføjet af

jeg er enig

kunne ikke være mere enig, man må sgu tage ansvar for sig selv og lære at huske sine ting 😉😉
tilføjet af

Tjae

Dette er selvfølgelig ingenting, det irriterer mig dog alligevel. Jeg købte nogle ting på posthuset bl. et frimærke af en vis værdi. Jeg tager posen og går. Da jeg kommer hjem er der ikke noget frimærke. Jeg er gnaven over det, for nu mangler jeg det. Da jeg bor på landet er det ikke så nemt.
Men det hjælper ikke jeg kommer og forlanger det, når jeg kommer til byen igen. Det er jeg klar over. For fremtiden køber jeg ikke noget på posthuset uden at kontrollere det hele.
Hos bageren bad jeg om to forskellige kager. Da jeg lukkede posen op hjemme var det to ens. Man skal holde øje med alt. Så der skal også kontrolleres. Service er en by i Rusland.
Engang glemte jeg en pose med varer på et offentligt toilet. 5 minutter efter vendte jeg tilbage, men posen var væk.
Vi har lige købt et køleskab. Vi betalte for at få det leveret, sat ind på plads og slippe af med det gamle køleskab.
Jeg siger i forbifarten: Jeg flytter stolene, så kan den unge mand nok lige give en hånd med bordet. Han har altså travlt, er svaret.
Nu er jeg sørme spændt på at få det leveret, for hvordan vil han sætte det på plads, når han ikke kan komme forbi bordet. Så går han måske igen uden at sætte det på plads.

Og så siger de forretningsfolk er "sultne" 😃
De jager kunderne væk, gør de.

Jeg fortæller det, fordi du kan se du er ikke ene om alle de ærgelser livet giver. Jeg forstår godt du skulle ud med det. Man bliver så ærgelig og gal. Også på sig selv.
Men forbandet er det.
tilføjet af

Og øh...

Et gammelt reklameslogan sagde, "de er så flinke i Fona". 😃
tilføjet af

Ja det tænkte jeg også

altså mest det med, at man i princippet kan gå ud og lægge varen et sted og så komme tilbage og sige at den er glemt og stjålet.
tilføjet af

Kan man jo ikke bare se...

Som salgsassistent eller ekspedient som de fleste siger, kan man jo ikke se nogen steder om kunden har fået varen med ud af butikken. Er den glemt på disken, så opdager man de selvfølgelig, men glemmer kunden den på den anden side af disken og den pludselig ikke er der,kan butikken da ikke erstatte den - kunne være en anden ikke så ærlig kunde har nappet posen med. Det kan bon'en ikke gøre nogen forskel på. Det sker da folk kommer og spørger om de har glemt deres varer og har man ikke fundet noget kan man jo ikke udlevere en ny vare bare fordi kunden har bon'en i pungen.
Jeg forstår ikke lige hvad et produktionsnr er???? men nej man kan se der er solgt et produkt af den type, men det står jo også på bon'en. Man scanner varen ja, men det viser jo ikke om kunden har glemt den.
tilføjet af

Din ret???

Efter at have læst længere nede i dine indlæg er det jo tydeligt at butikken eller sælgeren ikke har noget ansvar længere. Varen er gået ud over disken og dermed blevet dit ansvar Du har stillet dine pose fra dig inde i butikken for at samle lidt sammen, og derefter måske gået uden.
Fatter ikke du kan få dig selv til at bede Fona udlevere varen engang til. Det er da ikke din ret! Er selv i butik og har været det i mange år. Selvom kundeservice er vigtigt, så ville jeg nu heller ikke udlevere en ny vare, med mindre jeg ligefrem havde fundet den glemte vare. Beklager de hårde ord, men man må selv passe på sine ting, andre gør det ikke for én.
tilføjet af

hmm

Med en bon burde dette her være en sag omkring at kunden har ret.
Jeg tvivler da på at Fona ikke har videoovervågning?
Jeg ville insistere.
tilføjet af

nope

Der er som regel ikke noget specifikt produkt nummer i en stregkode, det er en generel kode for den vare, men der er ikke forskel ibland 100 af den samme vare, der er koderne ens.
tilføjet af

fjols

Det kan da sagtens ske, der er tit folk der glemmer deres varer, hvordan det sker kan da være ligemeget i relation til denne diskussion.
tilføjet af

taenk lige paa

hvis hun nu gik ud med varen - solgte den paa gaden og med bonnen gik ind for at faa et meer eksemplar af varen. Scanningen siger jo ikke on det var den ene eller and pakke af den samme vare hun gik ud med, kun at det var den naevnte varer.
tilføjet af

Det var faktisk omvendt

det var Fona der i første omgang blev spist af Fredgaard, og alle flyttede til Fredgaards hovedsæde. Man fandt derefter ud af at Fona var mest folkelig, og derefter valgte man at lukke Fredgaard butikkerne...
tilføjet af

Kundeservice???

Jeg hører hvad I siger. Jeg forstår også Fona's princip. Een af de højtaleresæt der står til sag nede i min lokale Fona er købt og betalt af undertegnede. Jeg er ligeglade med argumenter om at man skal passe på sine ting. Det er da klart, og ingen kan sige sig fri for at have glemt et eller andet.
Hvis jeg ville lave trick tyveri eller hustle Fona, ville jeg nok ikke lægge så mange kræfter i forsøget idet varen kun koster 130 kr. Grunden til at jeg bruger en del kræfter på det i forhold til prinsen fordi det er en principsag.
Jeg har også selv arbgejdet i en butik. Vi havde meget sjældent utilfredse kunder, og gjorde alt for at imødekomme kunden evt. krav. Jeg ville ikke være i tvivl hvis jeg var butischef. Selvfølge skal varen udleveres. Næste gang de har status er der sikkert også varer i overskud..... det nok op.
Jeg er bare skuffet. Det ville klæde en butik som Fona at udvise almen kundeservice.
Tak for den gode tråd.......
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.