10tilføjet af

Forudbetaling af vare på CDon.com

På deres hjemmeside reklamerer de med en Sony ericsson W150i Yendo. Man kan reservere den, men der er ingen dato for, hvornår den forventes? Men det er som sådan ikke problemet. Det er nærmere, at de kræver fuld betaling for varen med det samme. Dvs. de vil have jeg skal betale for varen, selvom de ikke kan oplyse hvornår jeg kan forvente den.
Endvidere kan jeg ikke rigtig finde oplysninger om telefonen andre steder. Det er noget mystisk.
Er der nogen der ved, om de må kræve betaling med det samme, når der ikke er et leveringstidspunkt? Jeg har prøvet at skrive til dem, men de vil ikke rigtig svare på det. Håber nogen ved hvad lovgivningen siger 😉
tilføjet af

Lad være med at betale.

Vent til varen er kommet ud på deres hjemmeside,for lige nu lyder det ikke særligt
stabilt hos dem.
Husk aldrig pengeoverførsel,men betaling med dankort.
tilføjet af

Forudbetaling

Jeg mener, at man først må trække det fulde beløb på kreditkortet, når varen afsendes. Dog oplever jeg i butikker ved bestilling af en dyr vare med levering senere, at de kan kræve et depositum, hvilket jo er fair nok.
Jeg har ofte handlet med CDON.com, dog kun cd'er og dvd'er, men jeg er aldrig blevet snydt. Jeg har derfor tillid til dem.
Hvis du er usikker, så lad være med at købe den, før der fremgår en leveringsdato.
For information om handel på nettet er jeg sikker på, at du kan finde relevante oplysninger på Forbrugerrådets hjemmeside.
tilføjet af

De må gerne-

opkræve betalingen ved bestillingen, men de må ikke hæve pengene på din konto før den dag leveringen sker.
Og dog kun måske, for den fremgangsmåde er en aftale der egentlig kun gælder i DK, og kun for de forretninger der er "e-mærkede", dette mærke betyder at de er godkendte og lover at overholde visse regler ved nethandel.
CD-on er vist nok et svensk foretagende, og jeg kan ikke huske og deres DK-afd. er "e-mærket" men jeg har flere gange handlet hos dem, og også ventet på varer, og der har aldrig været problemer, så jeg handler der gerne igen, hvis behovet skulle opstå.
Du skriver at de ikke vil svare på din mail, men som sagt så er de vist nok svenske, og min erfaring er at mails skal via hovedkontoret inden der svares, og der kan altså godt gå nogle dage inden svaret kommer, og hos mig, er det altid kommet - de er bare ikke specielt hurtige.
Mvh. Gavtyven
tilføjet af

Jeg kan se-

at deres danske afd. på: http://cdon.dk/ er "e-mærket" og har de den der, så burde der ikke være problemer med den forudbestilling du gerne vil gøre.
Held og lykke - Mvh. Gavtyven
tilføjet af

har skrevet til dem 2 gange

begge gange uden svar. Det er mere end 14 dage siden. Og iflg. deres hjemmeside garanterer de svar inden for 24 timer på hverdage. Men det sjove er, at min mand fik svar fra dem stort set med det samme, da han spurgte til et andet produkt. Men det handlede jo heller ikke om spørgsmål ang. forudbetaling...
tilføjet af

okay-

men jeg som sagt se, at de nu er "e-godkendte" og det er nogle regler der skal overholdes for at at få dette stempel.
Men prøv selv at "klikke" på mærket, det dukker op i venstre side når du hiver forsiden lidt ned.
Desuden kan jeg se i deres "Handelsbetingelser", at pengene ved forudbestilling først trækkes ved levering af varen.
Så der burde ikke være problemer, desuden kan du jo, når der betales med Dan-kort el. MasterCard, bede din bank om at hente pengene igen, hvis det alligevel skulle ske.
Mvh. Gavtyven
tilføjet af

Visa eller Dankort er noget møj!

Du får ikke pengene igen, selvom
de ikke levere varen!!!
Det er et rent Dankort er ren fup og svindel!
Hvis butikken ikke vil sende pengenretur, så
er de tabt for altid!
tilføjet af

* Visa eller Dankort er noget møj!

Visa eller Dankort er noget møj!
   
Du får ikke pengene igen, selvom
de ikke levere varen!!!
Dankort er ren fup og svindel!
Hvis butikken ikke vil sende pengene retur, så
er de tabt for altid!
Bankerne vil skide på kunderne, det
har jeg selv oplevet flere gange!
tilføjet af

Dankortsystemet giver en rimelig god sikkerhed ved nethandel

Hej Bimmer,
Det har ingen relevans hvorvidt butikken vil sende pengene retur eller ej. Jeg sidder selv som regnskabschef i et selskab, hvor en stor del af vor omsætning stammer fra online-handel. Derfor ved jeg, at butikken ikke har noget valg - pengene bliver simpelthen automatisk tilbagetrukket via DiBS (som er et af de mest anvendte aktører i PBS-systemet). Butikken får enddog et gebyr på kr. 250.
Så som kunde er det altid en god ide, at anvende Dankortet. Kunden skal ved manglende levering (og manglende respons fra leverandøren) overbevise sin bankforbindelse om, at varen ikke er leveret, hvorefter banken (via PBS) kan få returneret betalingen.
At du ikke har haft held til at overbevise din bank siger mere om din bank og/eller de sager du har haft 😉 end Dankortsystemet, som giver en rimelig god sikkerhed ved nethandel.
tilføjet af

Det gælder kun i Danmark

Det gælder ikke uden for Danmarks grænser, hvor
de fleste af mine køber sker.
SuperDebat.dk er det tidligere debatforum på SOL.dk, som nu er skilt ud separat.